🔴 جنگ واقعیتها یا روایتها؟
🔹یکی از دعواهای اساسی ما با جریان محافظهکارِ مدافع وضعیت موجود، همین مسئله است که کدام جنگ؟ جنگ واقعیتها یا روایتها؟ جریان محافظهکار، ریشه التهابات و اخلاقیات جامعه را به جنگ روایتها تقلیل میدهد و نقش "روایت" را بسیار بالاتر و مهمتر از "واقعیت" میداند. آنان دعوای درون و برون جامعه را جنگروایتها میدانند!
🔸ما معتقدیم که جنگروایتها البته یک واقعیت هست؛ ولی مسئله اصلی و اساسی جامعه، جنگ روایتها نیست. بلکه جنگ واقعیتهاست. مسئله، واقعیات واضح و بدیهیات انکارنشدنی است. گاهی روایتهای ناقص و جهتدار، جریانی به راه میاندازند اما مسئلهی ریشهای، در واقعیات جامعه نهفته است.
🔹ما بدین باوریم که مسئله اصلی نظام سیاسی و جامعه ما، "عقبماندگی مفرط" در
#عدالت است. وضعیت فعلی نتیجه
#تبعیض است. مادر ابربحرانها و بحرانها، تبعیض است. تبعیض امالمصائب است. تبعیض دو خروجی دارد یک طبقه اشراف و دارا و یک توده بزرگ مستضعف. این خروجیهای تبعیض است که فرهنگِ مصرفگرائی، لذتجوئی، رفاهزدگی، تنوعطلبی و شهوتطلبی را میسازد و طبقهی نوکیسهی پُر فیس و افادهی لاقید پرورش میدهد و یک توده بزرگ مردمی را به جمعیت بزرگِ ناراضی و بیتفاوت تبدیل میکند.
🔸منظور هم بیعدالتی اقتصادی تنها نیست. بلکه در همه عرصههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و .... بطور مثال بیعدالتی در حوزه سیاست، منجر به این شده که اکثریتی قاطع مردم، بیتریبون باشند و تریبون نصیب اشراف بیمار طغیان کننده شود؛ ۱۴ میلیون نفر کارگر و ۱ میلیون معلم به اندازه یک سلبریتی و مجری تلویزیون تریبون ندارند! تبعیض سیاسی یعنی، اکثریت بینصیب از مناصب باشند و مناصب در اختیار اقلیتی پرسروصدا و حلقههای بسته باشد؛ اینکه میبینید
#آزادی به معنای واقعی کلمه مظلوم است و صدای میلیونها مظلوم در استانهای محروم شنیده نمیشود اما مطالبه مبتذلِ ورودیهای بچه پولدارهای دانشگاه شریف(تفکیک سلف رستوران دانشگاه) شنیده میشود هم ناشی از تبعیض است.
🔹بی عدالتی در حوزه فرهنگ و اقتصاد را هم اضافه کنید. همه اینها از واقعیات انکارشدنی جامعهای که ساختیم، سرچشمه میگیرد.
🔸جنگ روایتها اما، ریشه را در رسانه و مجازی و روایت میداند. وقتی درد را اینگونه میفهمد نسخه درمانیاش هم فیلترینگ است و سانسور و ...! وقتی نتیجه نمیگیرد دکمه را بیشتر فشار میدهد. از ویدئو و ماهواره تا پیامرسانهای مجازی؛ فکر میکند اگر فیلتر کند بخش عمده قضیه را حل کرده؛ در حالیکه واقعیات جامعه، قابل انکار نیست!
🔹اگر فهم تاریخی داشته باشیم در طول تاریخ، این واقعیات بود که تمدنها را ساخت یا ویران کرد. اینکه مطالبات از ارزشهای والایی چون عدالت و آزادی فکر و اندیشه به تمایلات حیوانی و غریزی شیف بدهد و فحاشی و رقاصی و جنسی به کف جامعه بیاید، حاصل یک سیر طبیعی و تاریخی است.
🔸بطور مثال، چه شد در دوره امام سجاد(ع)، رقاصی و آوازهخوانی زنان در جامعه باب و گفتمان شد؟ عامل اینستاگرام بود یا واتساپ؟ یا دستگاه ماهواره؟ هیچکدام؛ عامل نهادینه شدن تبعیض در جامعه بعد از حضرت رسول(ص) بود. وقتی برترین و برترینها کنار رفتند و مناصب با رانت و لابی و سابقه توزیع شد، وقتی کم کم طبقات دارا و پرخور از بیتالمال شکل گرفت و استئثار برای قوم و قبیله سیاسی، نهادینه شد، کم کم، ارزشها هم بیارزش شدند و تمایلات شهوانی به عرصه عمومی میآیند!
🔹جنگ روایتها، البته واقعیتی است در عرصه رسانه. دشمنان به نفع خود روایت میکنند و محافظهکاران هم به منفعت خود. اما مهمتر از روایتها، خود واقعیتهاست. واقعیتها را دریابیم.
✅
#داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3