قسمت سوم 📌 آیا و اسباب نزول معتبر می باشند؟! 🔹 ممنوعیت نوشتار حدیث از سوی خلفا ✅ {و ثانياً:} از راه به ثبوت رسيده كه در صدر مقام خلافت از ثبت حديث و كتابت آن شديداً مانع بود و هرجا ورقه و لوحى كه حديثى در آن نوشته شده بود به دست مى‌آوردند توقيف كرده مى‌سوزانيدند و اين قدغن تا آخر قرن اول هجرى يعنى تقريباً نود سال ادامه داشت. 🔹 اين رويه و روش راه نقل به معنا را بيشتر از حد ضرورت به روى روات و محدثين باز كرد و تغييرات ناچيز كه در هر مرتبه نقل روايت پيش مى‌آمد كم‌كم روى هم تراكم نموده گاهى اصل مطلب را از ميان مى‌برد و اين معنا با مراجعه به مواردى كه در يك قصه يا مطلب روايات از طرق مختلفه وارد شده است بسيار روشن است، 🔹 انسان گاهى به رواياتى برمى‌خورد كه در قصه‌اى كه مشتركاً به شرح آن مى‌پردازند هيچ جهت جامع (و همه سو نگر ندارند.) 🔹 البته شيوع نقل به معنا با اين گلوگشادى اعتبارى براى نزول باقى نمى‌گذارد يا دست كم از اعتبارشان مى‌كاهد. 🔹 و وقتى كه شيوع و دس (و دستکاری ها و تحریفات) و مخصوصاً دخول و آنچه از ناحيه كه شخصاً شناخته نمى‌شدند ساخته شده و داخل روايات گرديده است به مسئله نقل به معنا و آنچه در اشكال اول ذكر شد اضافه شود، اعتمادى به اسباب نزول باقى نخواهد ماند. . 🍁🍁🍁 ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. @rahighemakhtoom