🌟قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی، (جلسه بیست و ششم - سری جدید) یکشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۰🌟 💢جلسه ۷۶ شرح رساله لقاءالله ، آداب سالک الی‌الله ، آیات آخر سوره‌‌ی فرقان(عبادالرحمن...)💢 قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۲ تا دقیقه ۳۱ 🌺 ایمان این بزرگواران (ائمه علیهم السلام) به معنای ایمان شهودیِ تامّ است. که حتی شهودِ ایمانیِ متقینِ دسته اوّل، از تمامِ شهود اِیقانی و ایمانی و معرفت شهودیِ همه ی انبیاء گذشته و تابعینِ ایشان هم بالاتر است. 🌺 پس این متقین "یومنون بالغیب" هستند و اقامه ی نماز می‌‌کنند و به فرموده ی امیرالمومنین و امام صادق( ع): ما خدا را عبادت می‌‌کنیم به جهت طمعِ بهشت و فرار از جهنم نیست. بلکه از خدا می‌‌خواهیم که اگر قرار باشد ما را در جهنم هم جا بدهی فقط در محضر تو باشیم کافی است. 💢 عبادت و نماز آنها به تعبیر علامه طباطبایی سِرّ مکنون است. یعنی سِرّی که در کِنّ فرد است. کِنّ یعنی کمون و بطون فرد، سِرّی که در باطن فرد است. 💢 و هیچگاه نمی‌‌توانید آن را در ظاهر مشاهده کنید حتماً باید براساسِ اسم شریفِ باطن در کِنّ فرد آن را ملاحظه کرد. 🌷 چون این سِرّ در فرد، مکنون شده و مستور و سَتر است یعنی پنهان شده است. اگر می‌‌خواهید پیدایش کنید باید به باطن بروید تا او را پیدا کنید. 🌸 مانند بازی کودکان که پنهان می‌‌‌شوند و یکی از آنها مامور می‌‌شود که او را پیدا کند. در واقع از همان زمان راه کشف را می‌‌آموزد که چگونه مستورها و مکنون‌‌ها را پیدا کند.( دقیقه ٢۵) 🌸 یعنی از طریق بازی راه کشف را یاد می‌‌گیریم که چگونه دنبال مکنونات و حقایق بگردیم؟ که حقایق مکنونی اند کشفی نیستند، براساس اسم باطن هستند. 🌷 پس ائمه؛ شیعیان دست اوّل بودند. ما هم شیعیان دسته ی دوم و ما هم امامیّه هستیم. و از خدای متعال می‌‌‌خواهیم از آن متقین، برای ما امام قرار دهد. 🌺 آن متقینی که؛ ایمان به غیبِ کِنّیِ مکنونی دارند و اقامه ی نماز می‌‌‌کنند. و نماز آنها، نماز آزادانه و نماز اَحرار است، نه نماز تُجّار و ترسوها. 🌺 آن متقینی که به آنچه بر پیغمبر نازل شد و هر آنچه که بر انبیای قبل نازل شد، ایمان دارند. 🌸 از خداوند آن متّقینِ عالیِ عالی را می‌‌خواهیم که به تمام مقامات انسانی، به جز سِمَت نبوت تشریعی، رسیدند. که البته حقیقتِ نبوّت تشریعی که نبوت اِنبائی است، را دارند. 🌸 و همچنین ولایت و عصمت تامّه ی الهیّه را دارند، طهارت مطلقه را هم حائزند. 🌷 ما شیعه و مومن به چنین شیعیانِ حقیقی و صحابه ی حقیقی هستیم‌.(مراد ائمه علیهم السّلام است) 💢 لذا اگر آنها(ائمه) از خداوند امامت را برای خودشان تلقی می‌‌‌کنند. (یعنی می‌‌خواهند که خداوند آنها را برای متّقینِ دسته دوم امام قرار دهد) 💢 ولی ما از خداوند متعال می‌‌خواهیم که از بین متّقینِ دسته اول برای ما امام قرار دهد. 🌺 در اینجا امامت بعنوان الگو بودن نیست، بلکه امامت و ریاستِ تامّه ی الهیّه که از طرف حق متعال تعیین می‌‌شود. ما می‌‌خواهیم که خداوند از آن متقینِ برای ما امام قرار دهد تا دنبال دیگران نرویم. 📗 چون ائمه فراوان داریم که در قرآن آمده: "فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْر"(توبه_۱۲) با امامان کفر بجنگید. 🌸 حداقل جنگی که با این امامان کفر داریم این است که از خداوند بخواهیم برای ما از بین متّقین امام قرار بده نه از بین امامانِ کفری که 📗 "يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَات" اند. (بقره_۲۵۷) 📗 در آیه ی سوم آیةالکرسی آمده است: "اللهُ وليُّ الَّذین آمَنوا، یُخرِجُهم مِن الظُّلماتِ إلی النُّور" (بقره_۲۵۷) خداوندِ ولیِّ مومنین؛ آنها را از ظلمتها به سوی نور راهنمایی می‌کند. 📗 "وَالَّذینَ کَفَرُوا" این ائمه ی کفر، پبشوایان کفّار هستند که: "یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ" این امامان کفر دیگران را بدنبال خود می‌‌کشانند و تمام زیر مجموعه ی خود را از نور فطرت به سوی ظلمت می‌‌برند‌.(دقیقه ۳۰) 🌺 زیرا همه عالَم بر اساس فطرت خلق شدند؛ که فطرت شَقّ طولی است، عرضی نیست. حق متعال فاطِر زمین و آسمان است از باب اینکه شقّ طولی است 🌺 لذا تمام موجودات نظام هستی در سلسله ی طولیّه ی وجودِ مطلق هستند نه در عرض او. که او "وَحدَهُ لاَ شَریکَ لَه" است. هیچ موجودی در عرضِ او نداریم. بلکه در آن مقامِ "وحده لا شریک له" او؛ یکیِ بی شریک است. 🌸 اما در مقام سلسله ی طولیّه؛ همه در طول او هستند. که او "فاطِرُالسّمواتِ وُالاَرض" است. 🏵 امام حقیقی؛ که شیعه ی حقیقیِ خاتم الانبیاء در عصر محمدی(ص) است، تمام زیر مجموعه ی خودش را از ظلمات بسوی نور می‌‌برد. یعنی از کثرات بسوی وحدت مطلقه سوق می‌‌دهد.(دقیقه ۳۱) https://chat.whatsapp.com/F1vVCsLkc0HDtkSeSuJ9sB