#روز_نگاشت - 1376
#بخوان_و_بخوان_و_بخوان
#کتاب_های_کودکان
* پنجشنبه – 17 مهر 1376 – 6 جمادی الثانی 1418 –9 اکتبر 1997
• امروز مطالعه ی کتابِ « باغ کاغذی» نوشته ی آقای چینی فروشان، با تصویرگری حمیدرضا وصاف، نشر بافرزندان را که نوبت چاپ اول آن 1375 است، به پایان رساندم. کتاب به تعداد 10.000 جلد و با قیمت 2000 ریال و در 12 صفحه منتشر شده است.
• موضوع آن مدت زمانی است که یک دختر به نام خورشید می خواهد نقاشی بکشد و نقاشی اش را بر دیوار اتاق می زند. الگوی نقاشی او طبیعتِ زیبا است.
• تولید کننده ی کتاب، می توانست مقدار خطوطی را که در هر صفحه نوشته کاهش داده و با افزودن نقاشی های هر صفحه آن را به کتاب کودک شبیه تر سازد.
• نکته ی ابتکاری آن از نظر تصویرگری است که خورشید (دختر داستان) عکس هایی از یک دختر واقعی است که در حالات مختلف در صفحات رنگی جلوه می نماید!
• کتاب برای گروه سنی «الف» بسیار مناسب و شیرین است.
🟡 معرفی و تحلیل بیش از 800 جلد کتاب کودک در آدرس زیر و به قلم سیدمحمد خردمند قابل بررسی است:
http://sm-kheradmand.com/Recommended/section5/section5/Archive/lang/Fa.aspx
19.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#یادگار_نبوت
#فاطمیه_نزدیک_است ...
▪️11 روز تا شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها (روایت 95روز) - 15 آذر 1403
پيامبراکرم صلي الله عليه و آله در نقل حديث قدسي از طرف خداي متعال خطاب به حضرت زهرا سلام الله عليها مي فرمايند: فَالْوَيْلُ کُلُّهُ لِمَنْ ظَلَمَکِ وَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ لِمَنْ نَصَرَک ...
نمونه ای از تلاش برای تربیت فرزندان فاطمی!
الگوی خوبی برای استفاده برای مدارس و بچه های فامیل.
https://www.aparat.com/sm.kheradmand
#برگزاری_سمینارها_سخنرانی_ها_جلسات_کلاس_ها_و_کارگاه_ها
#تربیتی
امکان حضور برای داوطلبان شرکت در این برنامه - غیر از مادران دانش آموزان همان مدرسه - نیست ولی به گمانم - به لطف خدای متعال - مباحث خوبی طرح شود.
فایل های صوتی و تصویری برخی جلسات تربیتی قبل در این صفحه از سایت، قابل شنیدن است:
http://sm-kheradmand.com/Seminars/Archive/lang/Fa.aspx
#بخوان_و_بخوان_و_بخوان
#دیگر_مطالب
کتاب توهم جانشینی
نقد اصلی ترین دلیل فرقه یمانیت
نویسنده: دکتر عبدالعلی موحدی
قطع: وزیری
نوع جلد: شومیز
تعداد صفحه 112
انتشارات: حقایق اسلامی
پایان مطالعه: 4 آذر 1403
حدیثی موسوم به حدیث وصیت، اصلیترین دستآویزی است که احمد بصری و پیروانش با استناد به آن، خود را در ادّعای یمانیّت برحق میدانند، تا آن جا که حجّیّت معجزات الهی را نیز موکول به استناد به آن کردهاند. در بحبوحه نقد یمانیت، کتاب «توهّم جانشینی» با بررسی استناد به این حدیث، که دقت بیشتری را می طلبد و چه بسا تاکنون به تفصیل به آن پرداخته نشده، بطلان این ادّعا را آشکار ساخته و آن را در اختیار محققان قرار داده است.
این کتاب، هدیه ی دوست عزیزم آقای حامد حاج عبدالعلی بود که مطالعه نمودم.
با ثبت این کتاب، تا 5 آذر 1403، تعداد 115962 صفحه ی مطالعه شده از کتاب ها و نوشته های مختلف در سایت شخصی سیدمحمد خردمند، ثبت و معرفی شده است.
http://sm-kheradmand.com
بل#روز_نگاشت - 1395
* پنج شنبه – 7 مرداد 1395 – 23 شوال 1437 – 28 جولای 2016
• امروز عصر جلسه ی بیست و پنجم از مجموعه ی «#مباحثی_پیرامون_معرفت_امام_زمان_علیه_السلام» را داشتیم که خلاصه ی آن به قلم یکی از شنوندگان فایل های صوتی این مجموعه جلسات چنین است:
• در بخش اول کلاس، ادامه ی بحث تفاوت علم و عقل بیان شد.
• عقل نوعی علم است که مبیّن حُسن و قبح هاست و به تعبیر اهل منطق، ارتباطشان عموم و خصوص مطلق است.
• عقل چیزی است که اگر اعطا شود تکلیف می آورد و امکان مواخذه و پاداش و عقاب رخ می دهد، ولی علم این امکان را ندارد. در حیطه علم دانشی هست ولی لزوماً به حُسن و قبحی را تعیین نمی کند.
• از کتاب «المصباح المنیر»: عقل غریزه ای است که انسان به وسیله ی آن برای فهم خطاب و سخن، آماده می شود و چنین کسی عاقل است. ایراد این تعبیر از عقل: اگر هر چیزی را که برابر عقل است در برابر فهم قرار دهیم، متهم می شویم به بی توجهی به عقل و بار حسن و قبح، از آن برداشته می شود و این منشاء اشتباه می شود.
• در نظام فلسفی عقل به عقل نظری و عملی تقسیم می شود.
• عقل نظری در کتاب (ماجرای فکر فلسفی در اسلام مرحوم گیلانی ): اشیاء را بدانگونه که هست ادارک می کند نه بدانگونه که باید انجام پذیرند یا نپذیرند. این جا هم عقل و فهم در مقابل هم هستند، در حالی که فهمیدن و درک کردن در حیطه علم است نه عقل.
• اشکال در تفاوت عقل عملی است که قوه ی مدرکه است یا عاقله؟
• اولیات: وقتی به افراد ارائه می دهیم کاملا برایشان اشکار است. مثل فهمِ«اجتماع نقیضین ممنوع است» یا «بزرگتر بودن کل از جزء» که از بدیهیات عقلی است نه نشانه ی عقل و فهم.
• درک هر انسان عاقلی را نمی توان معادل عقل او قرار داد.
• مطلق علم برابر فهم و درک است و حیطه ای از علم را به طور خاص، عقل می نامیم.
• در بخش دوم، شواهد روایی در تعریف عقل بیان شد:
• عقل، عقال و مانعی از جهل است و نفس مانند خبیث ترین مرکب ها است؛ اگر بسته نشود سرگردان می ماند.
• اگر عقل را محجوب نکنی بر تو آشکار می شود که این راه حق است یا باطل!
• از حضرت خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله: «اَلْعَقْلُ نُورٌ فِي اَلْقَلْبِ يُفَرَّقُ بِهِ بَيْنَ اَلْحَقِّ وَ اَلْبَاطِلِ»؛ عقل نوری است که به واسطه ی آن حُسن حَسَن و قُبح قَبیح آشکار می شود. این قبح و حسن ها اعتباری و سلیقگی نیست بلکه حقیقی است.
• عقل با بلوغ آشکار می شود.
• در حیطه ی یافته های عقلی وجه اشتراک و افتراق فریضه و سنت چیست؟
• تنها وقتی که کشفی عقلانی در کار باشد استدلال عقلی معنا دار می شود. وقتی کشفی در کار نباشد گواه عقلی نداریم.
• احکام عقلی (معقولات) شامل واجبات و محرمات و مستحبات و مکروهات است.
• امیرالمومنین علی علیه السلام: وجود انگیزه های شهوت و غضب، عقل را زائل می گرداند.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
#روز_نگاشت - 1403
#در_مسیر_کسب_معرفت
* جمعه – 13 مهر ماه 1403 – 30 ربیع الاول 1446 – 4 اکتبر 2024
• امروز صبح جلسه ی سی و دوم از مجموعه جلساتِ «#در_محضر_مکیال_المکارم» را داشتیم؛ خلاصه ای از این جلسه به قلم یکی از خانم های علاقه مند به مطالب مهدوی چنین است:
• برای انجام هر کاری در حیطه ی اختیار باید حجت شرعی و حجت عقلی داشته باشیم؛ در غیر این صورت فعل ما سه حالت دارد:
• 1.حرام 2.مکروه 3.عبث
• حجت شرعی: کاری که انجام می دهیم به امر خداوند متعال است.
• حجت عقلی: خداوند با اعطای نور عقل حسن و قبح این مطلب را بر من روشن ساخته است.
• سرمایه ما شامل: سرمایه نور عقل و سرمایه هدایت ولی الله است.
• مدیریت نفس امر آسانی نیست و تا آخر عمر باید مراقبت داشت؛ اصل مراقبه گناه نکردن است.
• قنوت در نماز اهمیت بالایی دارد. کسی که از روی بی اعتقادی قنوت را سبک شمارد گویا نماز نخوانده است. پیروان سقیفه در نماز قنوت ندارند. شیعیان در همه نماز ها قنوت دارند حتی نماز یک رکعتی (وتر).
• چه زمان هایی برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه دعا کنیم؟ روز پنجشنبه، شب جمعه، روز جمعه.
• نامه ی اعمال بندگان روز پنجشنبه به پیامبر صلی الله علیه و اله عرضه می شود.
• بررسی دو سوال:
• آیا عده ای از کشتار ها، جنایت ها و ظلم هایی که در دنیا اتفاق می افتد نشانه ای برای ظهور و نزدیکی به ظهور است؟
• آیا شیعیان باید از گسترش ظلم خوشحال باشند؟ بگوییم این ظلم به ظهور منتهی می شود؟
• در طول تاریخ کشتار ها بی شمار بوده ولی ظهور اتفاق نیفتاده است.
• ... إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا وَنَرَاهُ قَرِيبًا بِرَحْمَتِكَ يااَرْحَمَ الرَّاحِمينَ.
• دعا کردن در امر ظهور بسیار موثر است. خاتم الانبیا و امامان حتی بی بی دو عالم کنار خانه کعبه دعا می کنند تا اذن ظهور داده می شود.
• اللّهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ بِروحِ عَليِّ بْنِ اَبيطالِبِ أنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ صاحبُ الزَّمان. (پایان خلاصه ی جلسه)
• قبل از نماز مغرب و عشا و سخنرانی، خود را به مسجد اعظم قلهک رساندم که فرصت پرسیدن سؤالاتی داشته باشم. بعد از نماز هم توفیق قرائت دو صفحه از قرآن کریم را با اهل مسجد یافتیم و پای منبر حاج آقای فائق (شیخ صادق) نشستم و نکات این چنین یادداشت کردم:
• در بخش احکام راجع به احکام قبله نکاتی گفتند. در پروازهای خارجی اگر سؤال از مهماندار بپرسند برای تعیین قبله، اگر جواب او برایشان اطمینان آور بود میتوانند به سخن او عمل کنند؛ ولی اگر به آن اطمینان پیدا نکنند باید بکوشند از راههای دیگر لااقل به ظن قوی برسند. متدینین در خانه ی افراد لاابالی یا قطار و هواپیما یا خارج از کشور باید نسبت به جهت قبله تفحص نمایند.
• در ادامهی سخن فرمودند: خدای متعال برای اعمال جوارحی و جوانحی آثاری قرار داده است که البته میتواند آثار را از اشیاء و نتایج بگیرد. گاهی آثار اعمال مشخص است و گاهی خدای متعال میفرماید: من آثار افزونتری هم برای این اعمال قرار می دهم و به این حدّ وعده داده شده، اکتفا نمینمایم. وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ (بقره،آیه ۲۶۱). گاهی هم خدای متعال اثرات را برمیدارد، ولی این استثناها نباید مانع شود از اینکه ما بر اساس سنّت معمول خدای متعال عمل کنیم. خدای متعال می تواند سیّئه و همه ی آثارش را بدل به حَسَنه کند.
• گاهی خدای متعال آثاری را برای برخی اعمال، خصوصاً اعمال نفسی ما قرار داده است که ما به آن ها کمتر توجه میکنیم. گاهی ما به کسی که اهل «غشّ در معامله» نیست ولی اعتقاد به خدا ندارد، میگوییم آدم خوبی است. البته این عمل خوب است و خدا ضایع نمیکند عمل کسی را؛ کار خیر را خدا و اولیای خدا جزایش را میدهند اما آن چه در بحث باورها و اعتقادات و محبّتها و بغض ها در آیات و روایات آمده نشان میدهد، مثلاً بغض نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام از گناهِ عظیم آدم کشی بدتر است.
• در آیه ی ۸۸ تا ۹۰ سوره ی مبارکه ی مریم خدای متعال آثاری را برای یک عمل زشت بیان میکند که تحیّر آور است. می فرماید: میدانید، این که شما معتقد شدهاید که خدا فرزند دارد، چنان سنگین است که گویی کوهها دارد متلاشی میشود و آسمان از هم فرو ریزد و یا زمین دهان باز میکند.
• مِنخَر: دو سوراخ بینی.
• آنچه دستور خدای متعال است در امر و نهی آثار واقعی دارد ولی همهی آن ها بر ما روشن و آشکار نیست. مثلاً این که فردی، یک اعتراض بیجهت به خدا میکند، گاهی دچار نکبتی میشود که اصلاً متوجه ریشه ی این گرفتاریهایش هم نمی شود. گاهی خدای متعال در برابر معصیتی که عدهای انجام دادهاند، نسبت به همین معصیت برای یک نفر چنان مجازاتی میکند که زندگی فرد زیر و رو میشود.
• در روایات دارد آن جا که هیچ امید ندارید همان جا گاهی خدا ابواب ویژهای برای شما میگشاید.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand