#روانشناسی_سلامت
حتی یک نوشیدنی الکلی در روز سلامت را به خطر میاندازد
خطر مرگ ناشی از هفت نوع سرطان، ازجمله سرطان روده بزرگ، پستان، کبد و چند نوع سرطان دهان و گلو، برای مصرفکنندگان الکل بیشتر است
براساس گزارشی که دولت فدرال ایالات متحده روز سهشنبه (۱۴ ژانویه) منتشر کرد، حتی مصرف یک نوشیدنی الکلی در روز، طیف وسیعی از پیامدهای منفی سلامت را هم برای زنان و هم برای مردان به همراه دارد.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
#برگزاری_سمینارها_سخنرانی_ها_جلسات_کلاس_ها_و_کارگاه_ها
به لطف خدای متعال و عنایات ولیش امام عصر علیه السلام
توفیقی نصیب شد تا صد و بیست جلسه، مباحثی را در ارتباط با وجود مقدس حضرت سیدالشهدا علیه السلام تقدیم علاقه مندان به آن وجود مقدس نمایم.
عنوان این مجموعه را «#امام_حسین_علیه_السلام_استثنای_عالم_وجود» گذاردم و با نام و یاد شیرین حضرت ارباب به درگاه حق متعال تقرب جستیم.
اکنون آدرس سه صفحه که این مجموعه در سه بخش چهل جلسه ای در آن قرار گرفته است تقدیم می گردد.
امید که شنیدنش زائران ماه های رجب و شعبان و رمضان المبارک را مفید آید.
چهل جلسه ی اول:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page34.aspx
چهل جلسه ی دوم:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page35.aspx
چهل جلسه ی سوم:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page36.aspx
تلخیص و گزارش محتوای برخی فایل ها به همت تعدادی از دانش جویان ، کمکی برای مرور مباحث مطرح شده است که از همه ی این بزرگوارانِ کوشا تشکر می نمایم.
همچنان مشتاق دریافت نظرات و تحلیل ها و نقدهای شنوندگان عزیز هستم.
https://t.me/Kheradmand_S_M
#روز_نگاشت - 1403
* دوشنبه – 1 بهمن 1403 – 19 رجب 1446 – 20 ژانویه 2025
• حدود ساعت 2 بامداد، به جهت تنظیم متنی، به سراغ کتابی رفتم که سال ها پیش، برای ارائه ای در یک متوسطه از محتوای آن بهره برده بودم؛ دیدم با مدادی که در طی این چندین سال رنگ باخته، در بالای صفحه ی اول آن نوشته ام: «بچه های مدرسه ای، رازهایی هستند که باید از دیدن آن ها شگفت زده شد یا معماهایی که باید برای حل کردن آن ها کمر همت بست؟» ... و حالا فکر می کنم چقدر از مربیان و معلمان ما این گونه نگاه می کنند؟
• صبح برای یک کمک روانشناختی در دبستانی حاضر شدم و تا حدود ساعت 9 مشغول گفتگو بودم؛ بعد نشست کوتاهی با یکی از معلمان داشتم و بعد پیامی برای مدیر مدرسه ارسال نمودم و تذکراتی برای رسیدگی به یکی از بخش های مدرسه؛ ساعت نه و پنجاه و پنج دقیقه برای آغاز جلسه ی چهل و دوم از مجموعه ی «مباحثی پیرامون وجدان» در فضای مجازی، پای دستگاه بودم.
• امروز توانستم - تا قبل از ساعت 13 - شنیدن چهارمین پنج ساعت، از مجموعه فایل های «تربیت درمانگر» را به پایان برسانم و به امید مفید بودن برای درمانگران و یاری رسان ها به جامعه ی انسانی در معرض استفاده ی مخاطبان عزیز این نوشتار قرار دهم:
• (آغاز نکته نوشته های چهارمین بخش) هدف درمانگر بعد از رابطه ی درمانی، دریافت اطلاعات است.
• یکی از ایراداتی که از مصاحبه های ساختارمند می گیرند این است که این مصاحبه ها اطلاعات محدود تری متناسب با سوالات تعیین شده بدست می آورند.
• تکنیک های پیش برنده در عین توجه به مشکلات فرد مراجعه کننده، کمک می کند که درمانگر در زمان و فرصتی که در اختیار دارد بیشترین اطلاعات لازم را در جوانب مختلف بدست آورد.
• از تکنیک های پیش برنده، «تکنیک گذار» است که در سه سطح رخ می دهد: الف) گذارِ ملایم: ما با مهارت، موضوعی را به موضوع دیگری ربط می دهیم تا در آن زمینه هم اطلاعاتی بدست آوریم. ب) گذارهای تأکیدی: در این رویکرد شناختی - رفتاری از فرد اجازه می گیریم و وارد موضوع بعد می شویم؛ کاملاً روشن فضای سخن را تغییر می دهیم و برای این تغییر خوب است که خلاصه ای از آن چه فهمیده ایم بیان کنیم. ج) گذار ناگهانی: بعد از یک هشدار کوچک موضوع جدید مطرح می شود.
• مواجهه سازی می تواند زمانی انجام شود که با مقاومت فرد برای ندادن یک اطلاعات خاصی روبرو شویم.
• مقاومت کوشش آگاهانه ی مراجع برای اجتناب از پرداختن به موضوعی خاص است. نشانه های مقاومت: سرخ شدن، سکوت، اجتناب از تماس چشمی، گفتارهای تک سیلابی، پنهان کاری، آب دهان بلعیدن، اضطراب، امتناع از صحبت در موضوع (مثلاً می گوید: نمی خواهم در این موضوع صحبت کنم! / میشه در این موضوع صحبت نکنم؟)
• باید توجه داشت که گاهی درمان جو، سخنان متناقضی می زند؛ مثلا می گوید وقایع رخ داده در هفته ی گذشته را به یاد نمی آورم ولی اتفاقاً در میان صحبت به برخی اتفاقات جزئی همان هفته یا هفته های قبل از آن اشاره می کند! (نمی گوئیم حتما می خواهد دروغ بگوید ولی باید این مطالب مورد توجه درمانگر قرار گیرد)
• وقتی فردی آگاهانه از موضوعی عبور می کند، می شود مقاومت ولی اگر نا آگاهانه از موضوعی رد شد می شود مکانیزم دفاعی است.
• دلایل مقاومت: تمایل مُراجع برای حفظ تصویر مثبتی از خود؛ عدم اطمینان از پاسخ های مؤثر درمانگر؛ طرد و مسخره شدن؛ ترس.
• از راه های مواجهه سازی در برابر مقاومت های درمان جو:
• 1) مواجه سازی با مطلبی که از آن عبور کرده. مثلاً: وقتی از فلان فرد صحبت می کردید حالت چهره تان تغییری کرد؛ کمی در این موضوع توضیح می دهید.
• 2) مواجه سازی با پیامدها. برایش توضیح می دهیم که اگر در این موضوع صحبت کنید من بهتر می توانم به شما کمک کنم؛ اگر در این مطلب صحبت کنیم من بهتر می توانم برای ترخیص شما از بیمارستان همراهی کنم.
• 3) تغییر جهت. مثل وقتی که مُراجعی داریم که مذهبی است اما به شدت به خودکشی فکر می کند. به او می گوئیم با این خُلق پائین آیا دچار بی ارزشی شدید هم شده اید؟ ... بعد می رسیم به این که: تا به حال به خودکُشی هم فکر کرده ای؟ یعنی به تدریج او را می بریم به سمتی که او برای بیانش مقاومت جدی داشته؛ مطلب را برایش عادی سازی می کنیم تا بشود در باره ی آن صحبت کرد.
• 4) مبالغه. مثلاً به پدری که مقاومت دارد در بیان برخوردهای تند با فرزند، می گوئیم تا به حال او را به دیوار کوبیده اید؟ ... می گوید نه به آن شدت ولی گاهی به صورتش زده ام!
• 5) القاء لاف زنی (Breaking). کسانی که می خواهند تاثیر مثبتی روی درمانگر بگذارند ممکن است رفتارهایی از خود را سانسور کنند؛ در این حال درمانگر می گوید (مثلاً) فکر کنم در آن زمان بزن بهادر خوبی بودی!
• از عوامل مؤثر بر ایجاد مقاومت در مصاحبه ی بالینی:
• 1) ابراز علاقه بیش از حد در موضوعی خاص 2) ابراز تعجب. 3) تهدید. 4) نصیحت. 5) درگیری زیاد با ظاهر مُراجع. 6) اطمینان زیاد دادن. 7) انتقاد و ایراد گیری.
• اگر اختلال کسی از نظر پزشکی محرز شود، «مسؤولیت مدنی» از او برداشته می شود.
• مکانیزم های دفاعی در مصاحبه ی بالینی؛ بر خلاف مقاومت که آگاهانه است، ناخود آگاه رخ می دهد. دفاع ها معمولاً قابل مشاهده نیستند و معمولاً مراجع از دفاع های خود آگاه نیست. در رویکرد شناختی رفتاری به مکانیزم های دفاعی پرداخته نمی شود و در مصاحبه های بینش گرا مورد ارزیابی قرار می دهند.
• اگر درمان جو از مکانیزم های دفاعی خود آگاه شود دچار اضطراب می شود.
• آشنایی با اجزاء مکانیزم های دفاعی به شناخت آن ها کمک می کند؛ حال چگونه می شود مکانیزم های دفاعی را شناسایی نمود؟ 1) جزء قابل مشاهده در رفتار. 2) تکانه ها و قصدهای غیر قابل قبول. 3) فرایند اتصال تکانه به نشانه. 4) برخی لغزش های کلامی.
• ما دفاع ها را از بین نمی بریم، در حالی که مقاومت ها را می شکنیم. در مصاحبه ی بالینی باید دفاع ها را اداره نمود؛ راه های اداره ی دفاع ها: 1) میانبر زدن. از کنار آن چه فکر می کنیم مکانیزم دفاعی است عبور می کنیم؛ در مثالی می گویند، مکانیزم دفاعی مثل سگی است که خواب است و نباید بیدارش کرد که مانع جلب اطلاعات شود؛ گاهی تعریف از همسر نوعی مکانیزم دفاعی است. 2) اطمینان بخشی و حمایت. سعی کنیم از موضع مراجع به مکانیزم دفاعی او بنگریم و به نوعی با او همدلی کنیم. 3) تفسیر. سعی در تبیین آن چه از توضیحات فرد و رفتارش متوجه شدیم به طور خلاصه طرح می کنیم. 4) رویاروی کردن. 5) جلب توجه مُراجع به رفتاری خاص.
• ابزارهای معاینه ی روانی: 1) مشاهده؛ فقط دیدن نیست؛ نوع رفتار، سرعت صحبت کردنش و ... همه باید مورد توجه و «مشاهده» قرار گیرد. 2) گفتگو. بررسی توجه درمان جو؛ بررسی تمرکز و جهت یابی او. بررسی حافظه و ادراک مُراجع. 3) کاوش کردن برای بررسی قضاوت، محتوای فکر. مثلاً می گوئیم: فرض کن امروز چنین اتفاقی برای تو می افتد؛ چه کار خواهی کرد؟ وقتی فرض کند که صاحب دو میلیارد شود یا اگر قرار شود دو آرزویش برآورده شود چه خواهد کرد یا چه آرزویی می کند؟ 4) پرسش نامه. 3) مصاحبه.
• ریکال (Recall) یا فراخوانی از حافظه می تواند در زمان درگیری زیادِ فکری دچار اختلال شود. (پایان نکته نوشته های چهارمین بخش از محموعه ی «تربیت درمانگر»)
• عصر به دنبال آقا سیدمجتبی رفتم و بعد از برداشتن او از مدرسه در مراسم ختم پدر خانم حسین آقای اصفهانیها شرکت کردیم. برای آمدن بچه ها و مشاوره ای که داشتم تا پایان مراسم ختم ننشستیم.
• با بچه ها توفیق خواندن نماز اول وقت را یافتیم و بعد با یکی از پسرها بازی «فتح پرچم» انجام دادیم! فعلا یک شب درمیان با پسرها بازی می کنیم. امشب من بردم!
• کمی با آقا سیدطه در باره ی مسائل مدرسه اش صحبت کردیم؛ مقداری هم دوتایی در مراسم ختم مرحوم حاج آقای افتخارزاده که به صورت زنده پخش می شد شرکت کردیم.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#روانشناسی_سلامت
مرگ روزانه ۲۰۰ بیمار مبتلا به #سرطان در ایران
معاون پژوهشی انستیتو کانسر:
براساس آخرین آمارها، سالانه ۱۳۱ هزار مورد ابتلا به سرطان در کشور بروز مییابد. روزانه ۲۰۰ مرگ ناشی از سرطان در کشور داریم که این آمار معادل سقوط روزانه یک فروند هواپیما در کشور است ولی برای کسی نگرانی ایجاد نکرده است!
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
• در فرموله کردن کیس، باید این موارد را برای خود و مُراجع روشن کنیم: 1) عوامل زمینه ساز. 2) عوامل تداوم بخش که عدم توجه به آن می تواند بر مداخلات تاثیر گذار باشد. 3) عوامل تعدیل کننده.
• گاهی داغ ننگ یا برچسب، عاملی برای برطرف نشدن یک اختلالات است.
• باید طبقه بندی های بیست و دو گانه ی DSM را به خوبی مسلط باشیم.
• خدمات روانشناختی از موقعیت های فرسایشی است.
• عناوین ریز و دقیقی که درمانگر ثبت می کند، صورت بندی نامیده می شود و فرمولبندی قالب کلی تر است. (پایان یادداشت های بخش پنجم)
https://t.me/Kheradmand_S_M
#روز_نگاشت - 1403
#فایل_های_صوتی_و_تصویری_شنیده_و_دیده_شده
#روانشناختی
* پنجشنبه – 4 بهمن 1403 – 22 رجب 1446 – 23 ژانویه 2025
• امروز صبح، در مراسم زیارت عاشورای مدرسه ی آقا سیدطه شرکت کردم؛ امید که حضور در جمع این نوجوانان موجب جلب عنایت حق متعال بر این بنده ی روسیاه گردد.
• برای برگزاری بیستمین جلسه از مجموعه جلسات «#پرسش_و_پاسخ_اعتقادی_بر_مبنای_باورهای_اصیل_شیعی» راهی منطقه ی پنج تهران شدم. وقتی رسیدم مقداری زمان داشتم که در ماشین خوابیدم و به لطف خدای متعال به موقع بیدار و سر وقت در محل برنامه حاضر شدم.
• همچنین امروز در میان برنامه ها، شنیدن پنجمین پنج ساعت، از مجموعه فایل های «تربیت درمانگر» را که چند روزی هست آغاز کرده ام، به پایان رساندم و به امید مفید بودن برای درمانگران و گره گشایان از زندگی دوستداران امیرالمؤمنین علی علیه السلام به اشتراک می گذارم:
• (آغاز یادداشت های بخش پنجم) سطوح هشیاری: 1) سطح آگاهی و هشیاری کامل. 2) سطح لتارژی: (Lethargy) نوعی حالت گیجی و خوابآلودگی است؛ به همراه اختلال توجه به زمان و مکان، هشیاری بیمار کاهش یافتهاست ولی بیمار در کما نیست. افراد پانیک یا افراد معمولی که دو سه روز نخوابیده باشد. 3) استوپُر یا بُهت (stupor) حالتی در مرز هوشیاری و ناهوشیاری همراه با عدم فعالیت روانی آشکار و کاهش توانایی در پاسخ دادن به تحریک میباشد. این وضعیت شدیدتر از لتارژی است و گویی که فرد در حالت نیمه کما قرار دارد. این حالت را در افراد افسرده ی خیلی شدید می شود مشاهده کرد. 4) حالت کُما که دیگر فرد به محرک های حسی پاسخی نمی دهد؛ مثل افرادی که دچار غش های صرعی شده اند. گاهی در افرادی که مشکلات مغزی دارند هم ممکن است در این حالت قرار بگیرند.
• انواع عاطفه یا affect: غم – سرخوشی (شاد شدت یافته، لبخند دوشین) - خشم – تنفر یا خصومت – اضطراب – سردرگمی یا تعجب – گناه – بدگمانی – رضایت مندی.
• عاطفه ها می تواند خود را در حرکت، رفتار، گفتار، وضعیت بدنی، ژست های بدنی، نوع مکالمه، یا چهره نشان دهد.
• دیرش توجه: مقدار ماندن در حالت توجه؛ تمرکز. کسانی که قدرت تمرکز خوبی دارند در همه ی موضوعات می تواند تمرکز کنند ولی ممکن است به خاطر علاقه شان در برخی موضوعات تمرکز خوبی از خود نشان ندهند.
• اختلالات در تکلم و تفکّر و عاطفه هم می باید در مصاحبه ی بالینی مورد بررسی قرار گیرد.
• سطوح حافظه: 1) حافظه ی دور. 2) حافظه ی نزدیک یا اخیر. 3) حافظه ی فوری.
• در حافظه ی کاذب فرد، چیزهایی به یاد می آورد که اصلاً اتفاق نیفتاده است.
ن کنش پریشی: کنشپریشی یا آپراکسی (Apraxia) اختلالی حرکتی است که در اثر آسیب به مغز (بهویژه کورتکس آهیانه ی خلفی یا جسم پینهای) ایجاد میشود که باعث مشکل در برنامهریزی حرکتی برای اجرای وظایف یا حرکات میشود.
• تفاوت خُلق (mood) و عاطفه (affect) : خلق پایدارتر است ولی عاطفه لحظه ایست. مثلاً ممکن است ما با وجود شنیدن یک خبر خوب، همچنان خلق پائینی داشته باشیم.
• خلق پنج بعد دارد: کیفیت (پائین یا بالا یا خنثی)؛ ثباتش؛ واکش پذیری (میزان واکنش به اتفاقات)؛ مدت استمرار؛ علائم (هر چه بیشتر باشد شدت را نشان می دهد).
• خلق می تواند خود به خود هم تغییر کند، گر چه معمولاً تحت تأثیر عواملی قرار می گیرد.
• درمان جو باید خُلق خود را توضیح دهد ولی عاطفه را می توان در ظاهر او دید.
• خُلق معمولاً مجموعه ای از رفتارها و پیچیده تر از عاطفه است.
• ادراک بدون محرّک، توهم است. در مبتلایان به اختلالات روانپریشی، ادراک ممکن است به شدت مختل شود.
• سال هاست در ارزیابی ها، توان یادگیری و توان انطباق و سازگاری فرد جایگزین IQ شده است.
• نوروفیدبک نوعی شرطی سازی مغز است که در برخی تحقیقات اثر دارونماها بیشتر از نوروفیدبک است!!
• در بزرگسالانی کهADHD دارند، به جای محرک ها، فکرهای مزاحم است که تمرکزشان را آشفته می کند.
• معمولاً وقت ارزیابی، از هوشیاری و توجه و حافظه و جهت یابی و زبان آغاز می کنیم و به همین ترتیب مسائل پیچیده تر را مثل تفکر و هوش، مورد بررسی قرار می دهیم.
• تأکید زیاد بر مصاحبه ی بالینی آن است که درمانگران نسبت به درمان جو و مشکلاتش حساس باشند.
• در اواخر مصاحبه ی بالینی باید سه فهرست برای ما حاصل شود: 1) اختلالات مشمول. فرضی هایی که ما درست کرده ایم. 2) اختلالات رد شده. 3) اختلالات بررسی نشده.
• بعد از این فهرست باید نشانه ها، شدت آن ها و طول زمان اختلالات را بررسی نمود. همچنین باید اختلالات را در سازگاری ها، عملکرد و ارتباطات بین فردی تحلیل نمود.
• ملاک های محوری را باید برای تشخیص پیدا کرد؛ 80% درمان تشخیص است. این جا مرحله ی «قضاوت بالینی،Clinical judgment » است.
• بررسی سوابق خانواگی، ارتباطات و شرایط محیط زندگی هم از بخش های مصاحبه ی بالینی است.
#روز_نگاشت - 1399
* پنجشنبه – 19 تیر 1399 – 17 ذی القعده 1441– 9 جولای 2020
• به لطف خدای متعال امروز توفیق تشکیل سومین جلسه از مجموعه جلسات «#امام_حسین_علیه_السلام_استثنای_عالم_وجود» حاصل شد. خلاصه ای از این جلسه به قلم یکی از دانشجویان فعال چنین است:
• غسل زیارت بر اساس روایتی، یکی از بطون آیه ی شریفه ی «خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ» (اعراف،31) است.
• غسل زیارت در اثر حدث اصغر و اکبر باطل می شود. اگر این دو حدث، رخ نداد، دو نکته قابل توجه است: ۱) اگر غسل زیارت بعد از طلوع فجر انجام شود تا شب و اگر شب انجام گیرد تا طلوع فجر کفایت می کند. 2) اگر در اول روز غسل انجام شود تا پایان شب کفایت می کند
• نکته ی چهارم، پیرامون وجود مقدس سید الشهدا سلام الله علیه:
• ماجرای جناب فطرس و نکاتی ای که از این جریان آموخته می شود:
• ۱. گرفتاری ها وسیله ایست برای دستگیری از ما؛ ظاهرش تلخ ولی حقیقتش شیرین است، زیرا می تواند باعث قرب من به درگاه خدا شود.
• ۲. وجود برخی افراد در زندگی انسان، به واسطه ی امر خیری که به انسان متذکر می شوند، بهانه ای برای ایجاد تقرب بیشتر بین ما و درگاه خدا است؛ إنّ لِرَبِّكُم في أيّامِ دَهرِكُم نَفَحاتٍ.
• 3. خدا گاهی فرصت هایی ایجاد می کند, ولی فطرس هایی لازم است تا این فرصت ها را غنیمت شمارند که اگر ایشان چنین نمی کرد، در تاریخ ماندگار نمی شد.
• در نحوه برخورد با منکران روایات:
• مواضع غلط: الف) تسلیم شدن. ب) تشکیک نسبت به روایت. ج) شک نسبت به خود. د) رد و جسارت به روایت.
• برخورد های صحیح: الف) تلاش برای دفاع از روایت با توضیح. ب) توجیه روایت (به نحوی استدلال کنیم که روایت برای فرد تبیین شود). ج) توضیح و توجیه را نمی دانیم ولی انکار و تشکیک نمی کنیم. روایت را به اهلش واگذار می کنم و از فرد درخواست می کنم که با یکدیگر به اهل علمی مراجعه کنیم.
• نکته ی پنجم: غذا دادن به سید الشهدا سلام الله علیه در ابتدای تولدشان.
• به دلیل کسالت حضرت زهرا سلام الله علیها، حضرت امکان غذا دادن به نوزادشان را نداشتند، مُرضعی هم در آن زمان برای ایشان نیافتند؛ بنا بر این به قدرت الهی رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم، انگشت و زبان مبارکشان را در دهان امام حسین علیه السلام قرار می دادند و رشد جسمانی حضرت ابا عبدالله علیه السلام از وجود مبارک ایشان انجام شد.
• نکته ی ششم: طول مدت حمل حضرت سیدالشهدا علیه السلام.
• وجود مقدس امام حسین علیه السلام، شش ماهه از مادر متولد شدند و در بین حجج الهی، به غیر از ایشان و حضرت عیسی بن مریم یا حضرت یحیی علیهما السلام فرد دیگری شش ماهه به دنیا نیامده است.
• برخی اختلافات در روایات وجود دارند که قابل جمعند؛ این قبیل اختلافات – مثلاً در اعداد و ارقام - اصول اعتقادی ما را لکه دار نمی کند و نباید ما را دچار شبهه کنند.
• نکته ی هفتم: انتساب فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها به رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم.
• فرزندان هر مادری را به پدر نسبت می دهند جز فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها که طبق روایتی پیامبر پدر ایشانند و سادات، بنی الزهرا نامیده می شوند. شاهد قرآنی این مطلب آیه ی مبارکه ی مباهله (آل عمران،۶۱) و سوره ی مبارکه انعام آیه ی ۸۴ است که خداوند متعال حضرت عیسی علی نبیّنا و آله و علیه السلام را از ذریه ی جناب ابراهیم علیه السلام برشمرده است، در حالی که حضرت عیسی علیه السلام پدر نداشتند.
• این که در سوره ی مبارکه احزاب آیه ۴۰، بیان شده است که پیامبر، پدر هیچ یک از مردان شما نیست؛ شأن نزول این آیه در جریان فرزند خواندگی زیدبن حارثه و در بطلان سنت جاهلیت که فرزند خوانده، فرزند به حساب می آمد، است که توجه به شأن نزول در تعبیر آیات، هم در مکتب تشیع و هم در مکتب پیروان خلفا مورد استفاده قرار می گیرد.
• نکته ی هشتم: به واسطه قرار دادن امام حسین علیه السلام، گناهان بخشوده می شود.
• نقل دو حکایت شنیدنی از حسینیه ای خارج از شهر، که حسینیه ی مرکزی شهر شد! ... و پیر مردی که برای امام حسین علیه السلام عینک نزد ...!
https://ble.ir/S_M_Kheradmand