#فایل_های_صوتی_و_تصویری_شنیده_و_دیده_شده
#اعتقادی
بررسی جلد 1 و 2 کتاب الغدیر
ارائه شده توسط استاد نجم الدین طبسی
هشت جلسه که تحت عنوان «دوره مهندسی تبلیغ غدیر» و با موضوع: بررسی کتاب الغدیر (جلد اول و دوم) که در تیرماه 1398 شمسی در غدیرستان اصفهان برگزار شده است.
بسیار جلسات پر مطلب و شنیدنی ایست که توفیق یافتم در رمضان المبارک 1444 (1402) بشنوم.
به گمانم واقعا جای شنیدن چند باره را دارد.
http://sm-kheradmand.com/Recommended/section8/section4/page1/lang/Fa.aspx
#کلاه_بر_سر_دختران_نوجوان
قسمت پنجم:
از دیگر راه های کلاه گذاشتن بر سر یک دختر جوان یا نوجوان این هست که به او القا می کنند: علت آن که فلان دوستت یا فلان فامیلتان متدین تر هستند این است که: آن ها از ابتدا در روضه بزرگ شده اند و تو اصلا نمی توانی مثل آن ها باشی! چون تو وقتی کوچک بودی مثلا نوار فلان خواننده را می گذاشت تا بشنوی! آن ها که می بینی اینجوری هستند به این خاطر است که آن ها پدرشان اهل هیأت بوده، پدربزرگشان هیأت دار بوده، مادربزرگشان حاجیه خانم جلسه ای بوده! برادر دوستت در مسجد مسؤول بخش صوت و تصویر است و عموی همسر آن فامیلتان روحانی بوده! تو اصلا این طور نیستی! پس برای خوب شدن یا خوب تر شدن تلاش نکن!
این را که خوب به او القا می کنند و کلاه را که خوب سرش گذاشتند، از این به بعد او خطاهایش را در اختیار خودش نمی بیند و می گوید: ما که آنطور نبوده ایم پس نمی توانیم آنگونه هم زندگی کنیم! بعد میبیند خاله اش هم مثل خودش هست! عمه اش هم همینطور! پس می گوید: خوب ما - مثلا طائفه ی زمردیان ها- این گونه هستیم! ما طائفه ی مثلا رضاییان ها این گونه هستیم! ما طائفه ی خردمندها این گونه هستیم!
او فکر می کند چون در آن محیط نیکو بزرگ نشده یا ارتباطش با مسجد و روضه و زیارت کمتر بوده اصلا نمی تواند مثل آن ها شود.
البته یکی از القا کنندگان اصلی این بحث و یکی از کسانی که خوب و استادانه کلاه سر این نوجوانان دل پاک می گذارد خود شیطان هست!
من خودم یک تجربه ای دارم که: پسری از فامیل بود و اهل نماز نبود؛ یک بار او را دعوت کردم و بعد از پذیرایی و کمی صحبت های دوستانه، گفتم: من واقعا دعوتم از روی خیر بوده و قصد ناراحت کردن شما را ندارم! ولی حقیقت آن است که نماز ... وقتی توضیحاتم تمام شد دقیقا بر گشت و به من همین جمله را گفت: ببین! می دونی چرا شما اهل نمازید؟ چون پدرتان اهل نماز بوده! می دونی چرا شما دوست دارید حضور در مجلس اهل بیت علیهم السلام را؟ چون در مجلس اهل بیت رفت و آمد داشتید! ...
بله در نظام تربیت، این که در چه مجلسی برویم و در چه موقعیتی زندگی کنیم و پدر و مادرمان چه کسانی باشند، بی شک موثر است اما وقتی با توجه به این زمینه ها جوری سخن گفته می شود که گویی اصلا اختیار خوب بودن و با نماز و باحجاب بودن با فرد نیست! همه چیز وابسته ی به فامیل و سبک زندگی خانواده است! پس هر چه دلت فرمان می دهد بی توجه به امر و نهی عقل عمل کن!
به قلم: #سیدمحمد_خردمند
با سپاس از همکاری خانم سارا توکلیان
https://t.me/S_M_Kheradmand
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#کلاه_بر_سر_دختران_نوجوان
قسمت ششم:
یکی از راه هایی که می شود سر یک دختر جوان یا نوجوان را کلاه گذاشت این است که وقتی او در مورد باورهایش صحبت می کند طرف مقابل به جای پرداختن به باورهای او و احیاناً طرح استدلالی مطلبی، به مشکلات اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی بپردازد!
خیلی از دختر ها که جوان هستند و تجربه زیادی ندارند به راحتی در چاله می افتند یعنی نمی توانند یا قدرتش را ندارند، یا در آن شرایط ذهنشان یاری نمی کند و یا خجالت می کشند که به طرف مقابل -خصوصا اگر سنش بالاتر باشد- بگویند این بحث اعتقادی که من گفتم چه ارتباطی دارد به این که مثلا فرماندار این شهر فلان اشتباه را کرده؟ چه ارتباطی دارد به این که خانواده ی فلان مسؤول چنین خطایی کرده اند؟ من دارم از یک حقیقت پاک، نورانی و آسمانی صحبت می کنم!
بنابراین گاهی اوقات با این روش ساکت میشوند و دفعه های بعد هم جرأت بیان و دفاع از عقیده شان را پیدا نمی کنند و اگر این تکرار بشود گاهی اوقات خودشان هم باورشان می شود که اگر این اعتقاد نسبت یه صاحب الزمان درست بود پس چرا فلان کسی که در دفترش اسم صاحب الزمان سلام الله علیه را زده و استاندار یک منطقه ای شده است خطا می کند؟ پس حتما این حرف و این اعتقاد ایرادی دارد!! حالا ممکن است خود این افراد تبدیل شوند به کسانی که چنین اندیشه هایی را به دیگران منتقل کنند، ضمن آن که حالا می گویند: من خودم زمانی مثل شما ها بودم اما حالا ...!!
به قلم: #سیدمحمد_خردمند
با سپاس از همکاری خانم سارا توکلیان
https://t.me/S_M_Kheradmand
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
اهمیت حجاب در بیان امام رضا علیه السلام.pdf
39.3K
#نکته_های_رضوی
به نظر می رسد این موضوع دارای ابعاد دیگری نیز در نگاه الهی حضرت ثامن الحجج علیه السلام هست.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#فایل_های_صوتی_و_تصویری_شنیده_و_دیده_شده
#دیگر_مطالب
سوال از «برده داری در اسلام»
پرسش و پاسخی یک ساعته با استاد سیدجعفر سیدان در موضوع برده داری و موضع اسلام در این ارتباط که بسیار گویا و قانع کننده بود.
در بیست و دوم رومضان 1444 قمری شنیدم.
http://sm-kheradmand.com/Recommended/section8/page1/lang/Fa.aspx
#حضور_و_استفاده_از_سخنرانی_ها_کلاس_ها_سمینارها_و_کارگاه_ها
#روانشناختی_و_تربیتی
دوره ی «رفتار درمانی شناختی برای اختلال وسواسی - اجباری»
برگزار شده توسطِ مرکز مشاوره ی دانشگاه تهران
استاد بحث: دکتر ح.
برگزار شده در بهمن 1387
میزان وقتگذاری: حدود 16 ساعت
حضور افرادِ کار کرده در حیطه ی وسواس که اکثراً مدرک کارشناسی ارشد داشتند در سطح علمی کلاس مؤثر بود و البته سرعت بحث را هم غیر قابل کنترل کرده بود!
این استاد را در موقعیت های دیگر هم تجربه کرده ام و با دیدگاههای فکری و اعتقادی و حتی اجتماعی اش آشنایم بنا بر این بخشی از جملاتش را که به طعنه یا واضح بیان می کند تحمل می کردم! موقعیت کلاس امکان ورود به مباحث اعتقادی و اخلاقی را نداشت و احتمالاً وارد شونده ی به بحث متهم می شود که متن کلاس و وقت آن را به سمتی غیر از موضوع مورد توافق برده است ولی معمولاً افراد از حاشیه پرانی های استاد استقبال می کردند!
سعی می کنم بحثهای این قبیل مدرسان را در فایلهای صوتی جستجو کنم ولی گاهی هم ناچار به حضور می شوم! ... و البته در مواردی که ممکن باشد مستقیم یا غیر مستقیم مسیر طعنه های اعتقادی و اخلاقی را مسدود می کنم و یا وارد گفتگو می شوم! ... اما این سیلِ شبهات، نارضایتی ها، طعنه ها و ... بیش از این حرفهاست! ...
اللهم عجل لولیک الفرج! ...
Sm.Kheradmand@gmail.com
زبان و معصیتِ غیبت.pdf
117.5K
#چهل_مجلس_اخلاقی (2)
زبان برخلاف جِرم کوچکش، جُرم های بزرگی می تواند انجام دهد و موقعیتی بس خطیر در پیدایش خیر و شر دنیا و آخرت آدمیان دارند.
http://sm-kheradmand.com/Articles/section1/page16.aspx
8.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«دنیا دیگر علاجی ندارد...»
در آخرین شب قدرمان، پس از توبه و استغفار از گناهان و توسّل به مقرّبان الهی، ... دعای بسیار بر تعجیل در فرج مولایمان صاحبالزّمان عجّلاللهفرجهالشریف ...
«یارب فرج صاحب ما را برسان»
https://t.me/S_M_Kheradmand
22.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برای_تأمل
تا وقتی زنده بود، حرف کم می زد! گفتند چرا حرف نمی زنی؟ می گفت ...
http://sm-kheradmand.com/Seminars/Archive/lang/Fa.aspx
#روز_نگاشت - 1394
جمعه، 1394/7/4
• چند روز قبل رفته بودم حسینیه ی ارشاد و از مدیرعامل جدید آن خواسته بودم تا شرایط تشکیل کارگاه های روانشناختی را در کتابخانه ی حسینیه برایم روشن سازند؛ دیده بودم افراد مختلفی کارگاه هایی در آن جا برگزار می کنند و برگه های تبلیغی مختلفی هم برای آن نصب می کنند. به من گفتند عنوان کارگاه ها و منابعی که از آن ها برای بحث استفاده می کنید در یک برگه ی درخواست از مدیر عامل بنویسید، من هم بعد از مقدمات اداری و معرفی خود چنین نوشتم:
• عناوین کارگاه ها، میزان ساعت و منابع مورد استفاده در ارائه ی محتوای هر کارگاه، در ادامه آمده است. حداکثر نفرات شرکت کننده در هر کارگاه، 25 نفر پیش بینی می شود.
1) تأثیر عوامل ژنتیکی و محیط بر جنین (5 جلسه ی 1 ساعته)
منابع بحث:
کتاب رشد و شخصیت کودک – انتشارات ماد - ترجمه ی مهشید یاسائی
کتاب رشد انسان – انتشارات ارجمند – ترجمه ی مهشید فروغان
2) مهارت های گفت و گوی اثر بخش (10 جلسه ی 1 ساعته)
منابع بحث:
کتاب مفاهیم بنیادی و مباحث تخصصی در مشاوره – نشر دیدار – ترجمه ی سیمین حسینیان
کتاب مصاحبه ی موثر به روش گام به گام – انتشارات سمت – ترجمه ی گودزی و میر جعفری
3) بایسته های گذار از بلوغ فرزندان (8 جلسه ی 1 ساعته)
منابع بحث:
کتاب رشد و شخصیت کودک – انتشارات ماد - ترجمه ی مهشید یاسائی
کتاب رشد انسان – انتشارات ارجمند – ترجمه ی مهشید فروغان
کتاب روانشناسی رفتار جنسی – انتشارات روان –نوشته محمد باقر کجباف
4) خطاهای شناختی و تأثیر آن بر مسیر هموار زندگی (4 جلسه ی 1 ساعته)
منابع بحث:
کتاب فنون شناخت درمانی – نشر دانژه – نوشته ی رابرت ل. لهی
کتاب شناخت درمانی – نشر دانژه – نوشته ی جودیت اس. بک
5) تربیت جنسی فرزندان (5 جلسه ی 1 ساعته)
منابع بحث:
کتاب تربیت عقلانی – نشر منیر – نوشته ی سید محمد بنی هاشمی
کتاب روانشناسی رفتار جنسی – انتشارات روان –نوشته محمد باقر کجباف
6) شناخت وسواس و راه های مهار آن (5 جلسه ی 1 ساعته)
منابع بحث:
کتاب فنون شناخت درمانی – نشر دانژه – نوشته ی رابرت ل. لهی
کتاب غلبه بر وسواس – انتشارات رشد – ترجمه ی محمدی و همکاران
کتاب رفتار درمانی شناختی – انتشارات ارجمند – ترجمه ی قاسم زاده
7) اصول فرزند پروری (5 جلسه ی 1 ساعته)
منابع بحث:
کتاب ده اصل ثابت فرزند پروری – انتشارات رشد – نوشته ی اشتاینبرگ
کتاب سیره ی تربیتی پیامبر صلي الله عليه و آله وسلم و اهل بیت عليهم السلام – پژوهشکده ی حوزه و دانشگاه – نوشته ی حسینی زاده
کتاب حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت عليهم السلام – دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه ی قم – نوشته ی محمد جواد طبسی
8) روان شناسی رشد کودک (7 جلسه ی 1 ساعته)
منابع بحث:
کتاب رشد و شخصیت کودک – انتشارات ماد- ترجمه ی مهشید یاسائی
کتاب رشد انسان – انتشارات ارجمند – ترجمه ی مهشید فروغان
9) آیین ازدواج و انتخاب همسر (5 جلسه ی 2 ساعته)
منابع بحث:
کتاب تحکیم خانواده – نشر دارالحدیث – نوشته ی محمدی ری شهری
کتاب رضایت زناشوئی – نشر دارالحدیث – نوشته ی عباس پسندیده
10) به استقبال فرزندی دیگر، بایسته ها و چالش ها (5 جلسه ی 1 ساعته)
منابع بحث:
راهنمای بهبود روابط خواهر و برادرها – انتشارات صابرین – ترجمه ی طوسی
• برای تهیه ی این فهرست زحمت کشیدم ولی بعد از تقدیم آن هیچ پاسخی دریافت نکردم!
http://sm-kheradmand.com/Seminars/Archive/lang/Fa.aspx
#با_هم_بشنویم (18) - در پیام رسان ایتا
#روانشناختی_و_تربیتی
عنوان بحث: آشنایی با ریشه ها و راه های مواجهه با #اضطراب با نگاهی بر دوره ی #نوجوانی
پنج جلسه - ارائه شده در جمع مادرانِ دانش آموزان متوسطه
حتما شنیدن فایل های صوتی به صورت کامل، سخت تر از شنیدن یا دیدن کلیپ های کوتاه است. اما ان شاء الله مطالب بیشتری را برای شنونده ی صبور آن به یادگار می گذارد؛ به لطف امام عصر علیه السلام.
سپاسدار خواهم بود در صورت مفید دانستن این فایل های صوتی، آن را برای اقوام و دوستان خود ارسال فرمائید.
👇🏻👇🏻👇🏻✅