#روز_نگاشت - 1378
* چهارشنبه – 4 فروردین 1378 – 6 ذی الحجه 1419 – 24 مارس 1999
• صبح همراه پدربزرگ و عمو محمد رفتیم منزل جناب حاج آقای لطفی که رفته بودند تهران. رفتم مسجد کرامت جهت نماز ظهر و عصر و از یک نمایشگاه کتاب هم بازدید نمودم. عصر همراه پدربزرگ و مادربزرگم به حرم رفتم. نماز مغرب و عشا را در مسجد خواندیم و بعد از بازگشت، تا حدود ۱۲ شب مطالعه ی روانشناسی داشتم. در حرم آقا سیدنقی کظیمی را دیدم.
* پنجشنبه - 5 فروردین 1378 – 7 ذی الحجه 1419 – 25 مارس 1999
• صبح قدری استراحت کردم و ظهر هم جایی نرفتم و به مطالعه ی کتاب های روانشناسی پرداختم تا هنگام نماز؛ بعد از نماز نیز ادامه دادم تا قبل از ناهار. پس از ناهار نیز قدری مطالعه ی آزاد داشتم. بعد از ظهر رفتیم به سمت مسجد بناها برای اقامه نماز مغرب و عشاء. علیرضا امیرپناهی شاگرد قدیمی و علیرضا مهدوی را نیز دیدم. عینک سازی، عینک مامان جون را درست کردم. دعای کمیل را در مسجد خواندیم و بعد مشرف شدم حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام.
• امروز با حاج محسن آقای زرین که در مکه هستند تلفنی صحبت کردیم. طاهره و ریحانه (دخترهای محسن آقا) شب آمدند خانه ای که ما در آن جا مستقر بودیم. محسن آقا به باباجون و مامان جون می گفتند که امروز از طرف شما طواف کرده ام.
* جمعه - 6 فروردین 1378 – 8 ذی الحجه 1419 – 26 مارس 1999
• صبح بعد از نماز رفتم حرم و در حرم دعای ندبه را خواندم؛ بعد آمدم خانه و کمی استراحت و مطالعه.
• آقای سیدعبدالله کظیمی آمدند منزل حاج محمد آقا گل زردی برای دیدار پدر و خانواده. همگی نماز را در مسجد بنّاها خواندیم و بعد از مسجد رفتیم درس آقای فلسفی در مسجد موسی بن جعفر علیه السلام.
• پس از آن با ماشین آقا سید عبدالله کظیمی تا در منزل آمدیم.
• چند سالی است عمو محمد (گل زردی) خانه ای را در مشهد مقدس خریده اند و مقیم شده اند؛ ما هم که مشرف می شویم در طبقه ی دوم خانه ی ایشان که برای زوار آماده کرده اند ساکن می شویم.
https://t.me/Kheradmand_S_M
#روز_نگاشت - 1378
* شنبه - 7 فروردین 1378 – 9 ذی الحجه 1419 – 27 مارس 1999
• روز عرفه است. صبح پس از قدری استراحت، مقداری مطالعه کردم. نماز ظهر را در منزل خواندیم و پس از نماز مشغول به بعضی اعمال این روز شدیم. ناهار و بعد ادامه ی اعمال روز. دعای امام حسین علیه السلام در روز عرفه را هم در صحن گوهرشاد خوانده و نماز مغرب و عشاء را هم در مسجد ملاحیدر به جای آوردیم.
• آقای علی سرمد را در مسجد دیدم. سپس حرم مشرف شدم و بعد منزل.
* یکشنبه - 8 فروردین 1378 – 10 ذی الحجه 1419 – 28 مارس 1999
• در کل روز مقداری مطالعه نمودم. نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را هم در مسجد «ملاحیدر» خواندم. وقت برای دیدن دو کتابفروشی گذاشتم و چند کتاب هم خریدم.
* دوشنبه - 9 فروردین 1378 – 11 ذی الحجه 1419 – 29 مارس 1999
• بخشی از روز به مطالعه گذشت. نماز ظهر و عصر در منزل اقامه شد. بعد از ظهر همشیره و مادر و پدر بزرگ را برای دیدن کتابخانه ی عظیم و دیدنی آستان قدس و نمایشگاه کار های ۲۰ ساله ی آستان قدس بردم. نماز مغرب و عشاء در مسجد بنّاها؛ در راه حرم بعضی مسائل فقهی با آقای سیدرضا هاشمی گلپایگانی مطرح شد. حرم و سپس بازدید از کتابخانه ای نزدیک حرم و خرید کتاب.
سه شنبه - 10 فروردین 1378 – 12 ذی الحجه 1419 – 30 مارس 1999
• بخشی از صبح به مطالعه اختصاص داده شد. ظهر نماز را در مسجد «ملاحیدر» خواندم که کفش مبارک (!!) را بردند. با دمپایی خریداری شده رفتیم منزل آقا سیدعبدالله کظیمی. حدود ۱۰۰ میهمان داشتند و صله ی ارحام خوبی شد. بعد از آن جا خانواده ی محترم و خانواده ی پدربزرگ به منزل آمدند و بنده و مادر رفتیم خرید. لباس برای همشیره، لباس برای محمدحسین پسر خاله ی زهره سادات خردمند، کفش برای بنده،۱۲ عدد زیرپیراهنی برای نوه های حاجیه خانم سهرابی. سری هم به آقای طالبیان و یوسفی زدم. سپس نماز را در مسجد بناها خواندیم؛ خانواده به حرم رفتند و من به کتابخانه و کتابفروشی جامعه مدرسین نزدیک چهارباغ و مقداری کتاب خریدم و به منزل رفتم.
• امروز با آقا علیرضا عمرانی به جهت برنامه ی تزیین مدرسه برای غدیر و با آقا ناصر شیخ عباس برای پول نو جهت عیدی غدیر تماس گرفتم.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#روز_نگاشت - 1403
* یکشنبه – 14 مرداد 1403 – 29 محرم الحرام 1446 – 4 آگوست 2024
• اینقدر زمان زود می گذرد که گاهی فرصت تنظیم برنامه ها، کارهای علمی و جزواتم را هم پیدا نمی کنم و به سرعتی باورنکردنی به قرار بعدی، جلسه بعد و برنامه بعد در هفته آینده اش می رسم!
• هفته قبل (به گمانم روز چهار شنبه) خواب مرحوم سیدعبدالحسین خردمند، پدربزرگ پدری ام را دیدم؛ شاید دومین یا سومین نوبتی بود که اینقدر واضح ایشان را در خواب می دیدم و گفتگو می کردم. این پدربزرگم قبل از تولد من به رحمت خدا رفته بودند و البته پدرم می گفتند: «خیلی دوست داشتند که فرزند مرا هم ببینند».
• مرحوم سیدعبدالحسین بر روی تختی در خانه ای در قم که شباهتی به خانه ی قدیم مرحوم عمویم – حاج احمد آقا - داشت وارد شدند. یادم نیست چه کسانی اطراف این تخت را گرفته بودند؛ کمی هم شبیه تخت آمبولانس ها بود که افراد بیمار را جابجا می کنند. ایشان بر روی تخت دراز کشیده بودند. تخت را کنار حوض آن خانه قرار دادند. سرحال بودند و البته مثل عکس هایی که از ایشان باقی مانده است درشت هیکل! پدرم هم بر بلندی کنار حوض ایستاده و شاداب بودند. من جلو رفتم و با مرحوم پدربزرگم احوالپرسی کردم و یک یک فرزندانم را به ایشان معرفی کردم. یادم هست که سیدمجتبی کوچک بود؛ او را به نزدیک صورت ایشان آوردم تا صورت این نتیجه ی خود را به خوبی ببینند. پدربزرگم رو کردند به پدرم و گفتند: «به به! آقا مجتبی، چقدر خوب! الحمدلله شما هم عیالوار هستید و نوه هایی دارید!» بعد رو به من کردند و گفتند: «من الان حدود 84 ساله ام اگر می بینی روی تخت دراز کشیده ام بخاطر تنبلی یا کسالت نیست، بخاطر ناتوانی جسمی من است».
• بعد از من که واقعا مشتاق بودم به گفتگوی با پدربزرگ و معرفی فرزندانم آن هم در زیر سایه ی نگاه پدرم، کسان دیگری هم از عموزادگان یا عموهایم، وارد آن خانه شدند. یکی از اقوام را دیدم که با وجود تشویق و ترغیب من جلو نمی رفت! نمی دانم چه چیزی مانع از نزدیک رفتن او می شد، خجالت نبود ولی اقدامی نمی کرد! خواب شیرین و گویایی بود البته درحالی که میهمانان بودند من با دو تا از پسر عموها، از خانه خارج شدم و در مسیری که البته حرم حضرت معصومه سلام الله علیها دیده نمی شد، برای انجام کاری راه افتادیم. جزئیات این قسمت از خواب در خاطرم نمانده! ...
• اسم اولیه و اصلی مرحوم پدربزرگم، سیدمحمود بوده که ظاهراً در زمان الزام شناسنامه دارشدن افراد، هم اسم خود و هم فامیلشان را تغییر داده اند؛ برادران دیگرشان هم – مرحوم سیدحسین نژادحسینیان و مرحوم سیدعلی کظیمی و مرحوم سیدعبدالله نژادحسینیان – در زمان گرفتن شناسنامه فامیلی های خود را تغییر داده اند و تنها خواهران بر فامیل پدرشان شناسنامه گرفته اند.
• آقای سیدمحمدحسین کظیمی نوه ی مرحوم سیدعلی، همتی جالب کرده اند و ضمن تهیه ی تحقیقی شجره نامه ی خانواده تا وجود نازنین امام صادق علیه السلام دفتر چه ای تحت عنوان «صله ی ارحام» نشر داده اند که تمام فرزندان و داماد ها و عروس های مرحوم «سیدرضا زرکش» را تا نسلی که تا حدود 10 سال قبل به دنیا آمده بودند تنظیم کرده اند. مرحوم سیدرضا، پدرِ پدر بزرگ بنده و ایشان است و ما الحمدلله فرزند سی و سوّم امام جعفر صادق علیه السلام و از نسل جناب علی بن جعفر (مشهور به علی عریضی) – فرزند بلافصل امام ششم علیه السلام - هستیم.
https://t.me/Kheradmand_S_M
#با_هم_بشنویم (78) در پیام رسان ایتا
عنوان بحث: #تامل_در_فرمایشاتی_از_امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
پنج مجلس در ایام شهادت #امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
فایل های این پنج مجلس در آدرس زیر قابل شنیدن است:
http://sm-kheradmand.com/Seminars/Eteghadi-Akhlaghi/page72.aspx
#روز_نگاشت - 1379
#معلمان_دینی_دبستان
#معلمان_قرآن_دبستان
* دوشنبه – 24 بهمن 1379 – 18 ذی القعده 1421 –12 فوریه 2000
• در جلسه ی سی و سی و یکم دینی و قرآن دوم دبستان صلحا که در دو زنگ اول کلاس قرآن داشتم، آقای امیرحسین سهراب پور میهمان ما بودند که از بچهها تک تک قرآنهای تمرین شده در قرآن صبحگاهی را میپرسیدند و در جدولی که در اختیار داشتند علامت میزدند؛ ابتدا روخوانی پرسیده میشد و بعد حفظ قرآن. اصراری نبود که بچهها یک تعداد خاصی را حتماً مطالعه کنند. هر کس هر میزان که میدانست می خواند؛ البته در پایان زنگ از بچههایی که مسلط بودند برای کمک به آقای سهرابپور استفاده شد.
• در طی این دو زنگ کاغذی که نام سورهها در آن نوشته شده بود در اختیار همه بود تا رنگ بزنند. قرار است این کاغذها بعداً توسط خود بچهها بریده شود و در کنار تابلوی هواپیماهای یونولیتی قرار گیرد تا ببینند موشک هر کس تا چه میزان بالا می رود. در واقع هر کس قرآنهای بیشتری از حفظ باشد موشکش بالاتر میرود. در این بین خودم تک تک بچهها را صدا میزدم و دفترهایشان را بررسی میکردم. کسانی که دفترشان کامل بود یک کاغذ جدید طراحی میدادم با نقش «یا امیرالمؤمنین». به لطف الهی دو زنگ بسیار پربار و خوبی بود.
• در این جا توضیح مشروح برنامه ی حفظ قرآن بچه ها به قلم آقای ناصر عباسی میآید:
• با توجه به حد مناسبی که بچهها از لحاظات درس قرآن رسیدهاند، قرار بر این شد که کار حفظ سورههای کوچک قرآن را در کلاس جدیتر دنبال کنیم. در ضمن قبل از هر چیز قابل ذکر است که بچهها از ابتدای کار قرآن صبحگاهی، که از سوره ی حمد و انتهای جزء سی شروع به کار کرده اند عملاً این سورهها را که سه بار تکرار میشد حفظ میشدند. ولی برای پیگیری اینها از تابلویی که در کلاس دوم بود استفاده شد. هر یک از بچههای کلاس روی تابلو یک موشک دارد که با طناب مخصوصی بالا میرود. از ابتدای حرکت موشک به فاصلههای ۱۰ سانتیمتری به ۱۰ سانتیمتر به ترتیب نام سورهها از انتهای جزء سیام قرآن زده شده است. هر کس سورههای بیشتری حفظ شود موشک او بالاتر میرود. بنابر برنامهای که در کلاس دوم ریخته شده است در طول امسال تقریباً تا سوره بینه کار خواهد شد تا در سال سوم از سوره ی «بینه» به بعد پیش بروند، ان شاء الله.
http://sm-kheradmand.com
#روز_نگاشت - 1403
* یکشنبه – 21 مرداد 1403 – 6 صفر 1446 – 11 آگوست 2024
• شب در برنامه ی نماز جماعت مسجد اعظم قلهک حاضر شدیم و بعد در مجلس عزای حضرت سیدالشهداء علیه السلام که به دعوت آقای حاج محمدرضا قاسمی در منزل مرحوم حاج آقای تهرانچی – پدر خانم ایشان – بود، شرکت کردیم.
• آقای سیدعلیرضا شجاعی فرمایشات امیرالمؤمنین علی علیه السلام به جناب کمیل را توضیح می دادند؛ توسل به عنایات کریم مدینه حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام پیدا کردند و مداح محترم هم روضه ی امام مجتبی علیه السلام و کوچه ی بنی هاشم را خواندند. لعنۀ الله علی القوم الظالمین.
• امروز همچنین مجموعه ی 10 سخنرانی در دهه ی اول محرم 1446 که توسط جناب آقای دکتر عبدالحسین طالعی در هیأتی از جوانان شهر دزفول تشکیل شده بود را به پایان رساندم؛ تحت عنوان: «نابایسته های مجالس حسینی»
• محتوای سخن هر مجلس با ذکر اشعاری در ارتباط با وجود مقدس امام عصر علیه السلام آغاز می شد و با توسلی و معمولاً اشعاری در ارتباط با حضرت سیدالشهدا علیه السلام و یارانشان به اتمام می رسید. زمان جلسات کمتر از 45 دقیقه بود. توفیق داشتم این مجموعه را در دهه ی اول ماه صفر، مرداد 1403 بشنوم.
• برخی نکته ها:
• عبادت نباید عادتی شود؛ هیات رفتن باید همراه با توجه باشد.
• امام صادق علیه السلام از امیرالمؤمنین علیه السلام از پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله: لاَ يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقْوَى وَ كَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّلُ.
• پیغمبر فرمودند: یک مجلس علم از ۱۲ هزار ختم قران بالا تر است!
• در ارتباط با افراد کافر قرآن می فرماید: اخاهم هودا.
• حکایت جالبی از اثر حسن معاشرت شیعیان در هند و زشتی رفتار پیروان سقیفه در همان منطقه؛ جایگاه خوش خلقی در تبلیغ حق.
• الحمدلله تا امروز -21 مرداد 1403- بیش از 1450 ساعت فایل صوتی و تصویری در حیطه های اعتقادی، عبادی، تفسیری، نهج البلاغه، اخلاقی و تاریخ اسلام دیده و شنیده ام.
https://www.aparat.com/sm.kheradmand
بکم فتح الله.mp3
4.87M
#نوا_نما_های_حسینی
آغازم ایوان نجف .... 😭
http://sm-kheradmand.com
#روز_نگاشت - 1381
#روانشناسی_سلامت
* پنجشنبه – 5 دی 1381 – 21 شوال 1423 – 26 دسامبر 2002
• دوره ی آموزشی سربازی هستم؛ پادگان خاتمی یزد؛ جاده ی خضر شهر.
• امروز اولین جلسه ی کلاس امداد را داشتیم. مطالب خوب و مفیدی بیان شد که بخشی از آن را در این جا می آورم:
• تفاوت مرغ مرده ی سر جدا شده و مرغ زنده ی سر جدا شده (مرغهای سالم و غیر سالم) آن است که: وقتی مرغ مرده بوده و سرش را بریده اند محل برش گردن صاف است اما در غیر این صورت متورم است. پس یکی از راهها که میتوان مورد خرید دقت کرد تورم در محل برش سر است. همچنین اگر مرغی را دیدید که یک طرف بدن آن قرمز شده یا لکههای قرمز دارد و یا سیاه شده اینها همه بر اثر بیماری مردهاند، چون وقتی میمیرند محلی که در آن زمان روی زمین بوده کبود و سیاه و قرمز میشود. استنشاق محل وصل ران به بدن و زیر بال مرغ و دریافت بوی تعفن هم نشانه ی عدم سلامت مرغ است؛ یعنی این مرغ مرده بوده و سرش را جدا کردهاند. برای امتحان سلامت مرغ، چاقوی لب تیزی را به مدت حدود ۱۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید و وقتی که خوب داغ شد آن را خشک کنید. بعد لبه ی تیز آن را در قسمتی از بدن مرغ فرو کنید و بعد از لحظاتی که خارج کنید و استنشاق کنید بوی گند مردگی و لاشه میدهد.
• رنگ پوست مرغ و قسمتهای داخلی بدن آن باید یک رنگ باشد. اگر جایی مرغی مدت زیادی مانده باشد میان پوست او و داخل بدن او تفاوت رنگ وجود دارد، که اینها نشانه ی مرده بودن مرغ قبل از جدا شدن سر او، بیمار بودن او یا ماندگی آن است؛ در این حال درون بدن مرغ کمی سبز رنگ و تیره میشود.
• در باره ی تخم مرغها: در روز میتوان در مقابل نور آفتاب گرفت و در شب در مقابل نورهای معمولی و از این طریق میتوان فهمید که تخم مرغ سالم است یا ناسالم. سالم باشد جلد تخم مرغ سفید و شفاف است و ناسالم باشد جداره ی تخم مرغ به زردی میزند. پس از شکستن نیز میتوان ۱۲۵ گرم نمک با ۱۰۰۰ گرم آب مخلوط کرد و اگر تخم مرغ در زیر قرار گرفت سالم است و اگر رو آمد خراب است، و اگر در وسط ایستاد بهتر است استفاده نشود. تخم مرغِ خراب بوی گند میدهد.
• در باره ی چای: اگر روی آب جوش چند دانه برگ چای ریختید رنگ چای به شکل عمودی پایین آمد و ته نشین شد بدانید این چای سالم است اما اگر چای خوبی نبود رنگ پخش میشود و تمام آب لیوان را میگیرد. در چای نپتون هم همینطور اگر همه لیوان را رنگ آن گرفت و بعضی جاها بیشتر متمرکز شد این نپتون خوبی نیست. ولی اگر رنگ آن به شکل منظمی جدا شد و ته نشین شد نپتون خوبی است. چای زیاد خوردن موجب اعتیاد مختصر روانی میشود. اما خوردن آن خواب را برای درس خواندن به تأخیر میاندازد. هرگز بعد از خوردن ناهار و شام بلافاصله چای و مایعات و آب استفاده نکنید، مخصوصاً چای؛ چون مقدار زیادی املاح مخصوصاً آهن را از بدن خارج میکند به خصوص در کودکان که مقدار آهن بدن آن ها را کاهش داده و آن ها را لاغر و ضعیف میکند. نوشابه گازدار هم بدتر از چای در میان غذا و بعد از غذا، موجب می شود پرز های معده از بین برود. برآمدگی شکم در مردان بر اثر نفخ است که بر اثر خوردن آب در بین غذا به وجود میآید.
https://t.me/Kheradmand_S_M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نوا_نما_های_حسینی
آب و آتش ...
شب جمعه و خوشا به حال زائرانت!
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
http://sm-kheradmand.com
#با_هم_بشنویم (79) در پیام رسان ایتا
عنوان بحث: #تحلیلی_بر_شادابی_و_رضایت_در_زندگی_مشترک
مخاطبان: مادرانِ دانش آموزانِ مقطع متوسطه، موسسه ی پسرانه ی حامد
فایل های این 7 برنامه، همراه با خلاصه ی آن، در آدرس زیر قابل استفاه است:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Tarbiyati/page3/lang/Fa.aspx
#روز_نگاشت - 1380
* سه شنبه – 11 اردیبهشت 1380 – 7 صفر 1422 – اول می 2000
• پادگان خاتمی یزد هستم. جدول برنامه ی کلاس گروهان ۱۱ را چنین اعلام کردند:
• روز شنبه کلاس ۱: ص ج . کلاس ۲: ت د م . کلاس ۳: احکام. کلاس ۴: سلاح. کلاس ۵: تاکتیک. کلاس ۶: حفاظت.
• روز یکشنبه کلاس ۱: ص ج . کلاس ۲: اخلاق. کلاس ۳: تاکتیک. کلاس ۴: احکام. کلاس ۵: سیاسی. کلاس ۶: تاکتیک.
• روز دوشنبه کلاس ۱: ف . کلاس ۲: آ م ت . کلاس ۳: سلاح. کلاس ۴: سیاسی. کلاس ۵: تاکتیک. کلاس ۶: سلاح.
• روز سهشنبه کلاس ۱: ص ج . کلاس ۲: تاکتیک. کلاس ۳: اخلاق. کلاس ۴: احکام. کلاس ۵: سلاح. کلاس ۶: سیاسی.
• روز چهارشنبه کلاس ۱: مخ . کلاس ۲: ص ج . کلاس ۳: آ ب . کلاس ۴: اخلاق . کلاس ۵: د ف غ . کلاس ۶: تخریب.
• روز پنجشنبه کلاس ۱: ج ن . کلاس ۲: ص ج . کلاس ۳: امداد . کلاس ۴: ... کلاس ۵ و 6: فوق برنامه.
• نام کلاس ها به رمز:
• مخ: مخابرات. ت د م: تاریخچه دفاع مقدس. ف: فرماندهی. آ م ت: آیین نامه و مقررات. آ ب: آشنایی با بسیج. د ف غ: دفاع غیرنظامی. ج ن: جنگ نوین. ش م ر: شیمیایی،مکروبی.
https://t.me/Kheradmand_S_M
Zendegi-Ba-Emame-Asr-232.mp3
48.02M
#با_هم_بشنویم (80) در پیام رسان ایتا
عنوان بحث: #زندگی_با_امام_عصر_علیه_السلام
خوانش کتاب شریف #مکیال_المکارم_فی_فوائد_الدعاء_للقائم_عجل_الله_تعالی_فرجه
مجموعه مباحثی در ارتباط با وجود مقدس امام زمان علیه السلام
قطره ای از فضائل حضرت، چرایی و اهمیت دعای بر حضرت و اهتمام بر دعا جهت سلامتی و ظهور آن عزیزِ غریب
همراه با گفتارهایی پیرامون برخی از اصحاب حضرت سیدالشهداء علیه السلام، بدان امید که به شفاعت ایشان، ما هم از اصحاب آخرین وصی و حجت الهی باشیم.
جلسه ی دویست و سی و دوم؛ برگزار شده در 23 مرداد 1403:
دو تذکر مهم در ابتدای جلسه: کیفیت یا کمیت؛ توجه به زبان عربی.
معرفی کتاب مهدوی «یادی از امام عوالم» توسط یکی از داشجویان
بیان روایتی مهم پس از معرفی کتاب در باره ی معرفت امام عصر علیه السلام و شکر نعمت ولایت حضرت.
امکان حضور در این جلسات برای عموم افراد فراهم است؛ روز های سه شنبه، ساعت 9 الی 10/45. به وقت تهران. فضای اسکایپ.
برای شرکت به این شناسه در اسکایپ پیام دهید: Kheradmand s.m
بخشی دیگر از این مجموعه جلسات در ادرس زیر قابل شنیدن است:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page29.aspx
#روز_نگاشت - 1378
8 شنبه – 11 شهریور 1378 – 21 جمادی الاول 1420 – 2 سپتامبر 1999
• امروز صبح رفتم دبستان پیام. آقای سعید پورسیف را تا راهنمایی با ماشین بردم، تا در مسیر درباره ی کارم بپرسم، قرار شد شنبه صحبت کنم. بعد رفتم حوزه علمیه ی چیذر با یک طلبه ی ۶ ساله صحبت کردم و نتیجه گرفتم که اگر می خواهم در موضوعات حوزوی کار کنم باید از نوار استفاده کنم.
• رفتم پیش دبستان پیام؛ اول فقط آقای رحمتی بود و بعد آقای قاسمی، بعد آقایان پاداش و پورسیف و یزدانیان آمدند. با آقای کبیریان درباره ی کسر حقوق صحبت کردم.
• تلفنی تماسی با آقای مسعود ترقی در مشهد گرفتم.
• نماز را در مسجد علی بن الحسین علیه السلام، خواندم و از آقای سیدمحمد ضیاءآبادی چند بحث شرعی پرسیدم و سؤالاتی درباره ی کتاب بست تجربه ی نبوی. مقداری از دانشگاه گفتم و دو عدد کتاب به ایشان هدیه کردم.
• عصر مقداری مطالعه و استراحت استراحت کردم.
• شب نماز مغرب و عشا و دعای کمیل را در مسجد هدایت (قلهک) خواندم.
• شام منزل مامان جون بودم. کمرشان درد می کند.
• امروز مطالعه ی کتاب «تفسیر و پیام آیات نماز، اقتباس از تفاسیرِ مجمع البیان، المیزان، نمونه» اثر آقای عباس عزیزی، از انتشارات نبوغ، چاپ دوم، زمستان 75 (چاپ اول. تابستان 75) را که در 432 صفحه
عرضه شده است به پایان رساندم.
• کتابی است که 130 آیه از آیاتِ قرآن را با استفاده از تفاسیر مذکور و تفاسیرِ دیگری چون تفسیر راهنما شرح داده است. این آیات هر کدام به نحوی با نماز در ارتباط است.
• اگر کتاب را به طور کلی نگاه کنیم کارِ نو و قابل استفاده ای است، اما بی دقتی هایی هم که انتظار نمی رفته در این کتاب آمده و موجب می شود از توصیه به مطالعه آن به طور عام پرهیز شود. مثلا حدیثی که در المیزان رد شده به اسم نقلی از المیزان آورده شده (!!!) و یا بعضی قسمت ها که سوال انگیز است و در تفاسیر هم که مراجعه شد به همان شکل آمده است قابل حذف یا توضیح بوده است!
• به هر حال با وجود اهمیت مطالعه، برخی کتاب ها می تواند علاوه بر نیکویی هایی که دارند برای افرادی که اهل مراجعه به اصل مطالب یا پرسش در برخی ابهامات نباشند مسئله ساز شود.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#بخوان_و_بخوان_و_بخوان
* جمعه – 7 اسفند 1394 – 17 جمادی الاول 1437 – 26 فوریه 2016
• مطالعه ی کتاب « شیطان شناسی» اثر آقای سیدمحمد بنی هاشمی را به پایان رساندم. کتاب شامل 14 شب سخنرانی در نیمه ی اول ماه محرم است. به قول یکی از نویسندگان، کتاب هائی که تنظیم شده ی منابر است حالتی کشکول مانند دارد و البته عده ای این قبیل نوشته ها را بیشتر می پسندند.
• کتاب خوبی بود. توجهات زیبائی هم در موضوع شیطان داشت و خصوصا آنچه به نظر پر رنگ می آید شرحی است که گوینده ی محترم بر برخی توصیه ها و سخنان شیطان دارند.
• انتظار خواننده ی کتاب آن است که عنوان کتاب به شکل جدی تری تعقیب شود اما بخش شناخت شیطان در همان شب های اولیه کم کم جمع می شود و فضای تذکرات اخلاقی غالب می گردد؛ تذکرات و توضیحاتی که حتما برای مجالس توسل و تذکر نیکوست اما برای کتاب شیطان شناسی گاهی غریبه می آید!
• حلاوت توجه به ساحت مقدس سیدالشهداء علیه السلام تقریبا در تمام بخش های کتاب حس می شود. غیر از برخی قسمت ها - مانند بحثهائی که مربوط به نظر عرفا در موضوع عشق است (شب نهم) - که احتمالا برای افراد عادی می تواند نیاز به شرح و بسط بیشتری داشته باشد و برخی عبارات – مثل تعبیرِ «اصلاً جنگ بر سر نماز است» (ص156) – که می تواند مورد گفتگو قرار گیرد؛ کلا کتاب روان، پر تذکر و هشدار دهنده و قابل استفاده ایست.
• در باره ی این جمله ی : «اصلاً جنگ بر سر نماز است»، باید گفت: ظاهرا گوینده ی محترم در نظر دارند که اهمیت نماز را گوشزد کنند و به بی توجهی سپاه عمر سعد به عبادت و بندگی توجه دهند اما از سوی دیگر باید دانست کم نبوده اند کسانی که در ظاهر اهل نماز و عبادت هم بوده اند و به نحوی در شهادت حضرت سید الشهداء علیه السلام نقش داشته اند.
• پس می شود گفت جنگ بر سر پذیرش ولایت الله و ولایت غیرالله بوده و یا جنگ بر سر حقیقت نماز و بندگی بوده نه ظواهر و ادعای دینداری.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
Dar_mahzare_mekyal_28_1.mp3
57.31M
#با_هم_بشنویم (81) در پیام رسان ایتا
عنوان بحث: #در_محضر_مکیال_المکارم
خوانش کتاب درسنامه ی مکیال المکارم؛ این کتاب تلخیص و باز نویسی ای از کتاب گرانسنگ «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقانم عجل الله تعالی فرجه» است.
مجموعه مباحثی در ارتباط با وجود مقدس امام زمان علیه السلام
قطره ای از فضائل حضرت، چرایی و اهمیت دعای بر حضرت و اهتمام بر دعا جهت سلامتی و ظهور آن عزیزِ غریب
جلسه ی بیست و هشتم؛ بخش اول - برگزار شده در 926 مرداد 1403:
ادامه ی بحث اهمیت دعا و جایگاه آن در دین
دعا برای امام عصر علیه السلام بعد از نماز ظهر
امام زمان علیه السلام نور آل محمد صلی الله علیه و آله
**شنیدن این بخش از این مجموعه جلسات را به همه ی دوستان و عزیزان پیشنهاد می نمایم.
بخش های دیگر این مجموعه که در صبح های جمعه تشکیل می شود در ادرس زیر قابل شنیدن است:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page48.aspx
JannatulHudaa.mp3
17.25M
#امام_حسین_علیه_السلام_استثنای_عالم_وجود
#زیارت_اربعین - 1446 (1403 ه.ش)
السلام علی الحسین ....
https://t.me/Kheradmand_S_M
#روز_نگاشت - 1403
* پنجشنبه – 18 مرداد 1403 – 3 صفر 1446 – 8 آگوست 2024
• امروز راهی سفر شدیم. هر جایی ممکن بود برویم! از قم و ساری و بابل گرفته تا ارومیه و مشهد. البته که دوست داشتم هر سفری میرویم یک جنبه ی زیارتی یا در بین راه و یا در مقصد داشته باشد.
• تا بچهها آماده شوند رفتم برای پر کردن باک بنزین. ساعت ۱۰:۴۷ دقیقه در پمپ بنزین نوبتمان شد! چند روزی است پمپ بنزینها شلوغ شده و شاید از نگرانی جنگ ایران و اسرائیل باشد. ۱۵۰ هزار تومان هزینه ی بنزین شد.
• ساعت ۱۲ ظهر، ۸۵۲ کیلومتر تا مشهد راه است! ساعت ۱۳ در کنار مسجد امام حسین و حسینیه ی بنی فاطمه علیها السلام در منطقه ی پاکدشت توقف کردیم ، ولی به جهت نامناسب بودن وضعیت سرویسها موفق به خواندن نماز اول وقت نشدیم. مادر میگویند: کاش میتوانستیم در این قبیل مناطق دستشویی عمومی بسازیم.
• ۵۶۲ کیلومتر تا مشهد. در شهر سرخه ساندویچ و کیک و آبمیوه گرفتیم تا امّت گرسنه را سیر کنیم و کمی هم ذخیره ی راه داشته باشیم. در بین راه که بچه ها سیر و خسته شده بودند و چشم بر هم گذاشته بودند، مشغول شنیدن جلسه ی هفتم از مجموعه مباحث آقای طالعی شدم: «هیأت سرمایهای است که باید در مسیر دین دانی، دینداری و دین بانی استفاده نمود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: هر بازداری کلام از غیبت بهتر است از ۱۰ هزار نماز مستحبی است».
• توقف نیم ساعتی در نمازخانه ی زائرسرای حضرت ابوالفضل، قمر بنی هاشم علیه السلام در ساعت ۱۷ و نیم تا ۱۸.
• در دامغان پسته را قیمت کردهایم یکی میگفت ۳۲۰، دیگری ۴۳۰ و دیگری ۳۹۰ و ... .
• ساعت ۱۸ تا ۱۸ و ۱۰ دقیقه در اولین میدان شهر دامغان توقف کردیم. بادی عالی و نه چندان خنک در جریان است.
• شب در بسطام، مهمان آقا محمدحسین اصفهانیها، همسر گرامی و دختر عزیزشان بودیم.
https://t.me/Kheradmand_S_M