eitaa logo
قول سدید
217 دنبال‌کننده
228 عکس
83 ویدیو
23 فایل
🇮🇷اتقوا الله و قولوا قولا سدیدا🇮🇷 🔻 قول سدید در بله ble.ir/join/MDhmNWRkYz
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
📣 فراخوان جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) منتشر شد ✔️شعر در قالب: کلاسیک و نو ✔️نثر ادبی در قالب‌: دلنوشته و مینیمال ✔️نثر رسانه‌ای در قالب: یادداشت و گزارش 📌از برترین آثار در دو بخش جایزه ویژه و حق التألیف تقدیر می‌شود. 🔗 زمان ارسال آثار: از بهمن99 تا 30 بهمن 99 🔗ارسال به دبیرخانه گروه نویسندگان حوزوی به نشانی @rahil1357 در شبکه پیام رسان ایتا 🔗برای دریافت اطلاعات بیشتر به کانال نویسندگان حوزوی به نشانی https://eitaa.com/howzavian مراجعه فرمایید.
الهیات مردمسالاری دینی. فخرالدوله.mp3
17.64M
⭕️الهیات مردم سالار دینی... 🔻نگاهی اجمالی به مبانی الهیاتی مردم سالاری در جمهوری اسلامی. 💠 اصلاح طلبان وقتی رای نمی آورند رای مردم را به کیفی و کمی تقسیم می کنند، اصولگرایان به کوفی و کربلایی!
🔰جلوگیری از سلبریزایسیون مداحی 🔸مداح روی پله اول منبر ایستاده، میکروفن به دست دارد و نوحه می خواند، صدایش خسته و غمناک و گرفته است اما به دل می نشیند. جمعیتی مقابل او کوچه باز کرده اند و با صورتهایی مغموم و محزون و چشمهایی اشکبار بر سینه می زنند. چند نفری هم میان کوچه ها و صفها ایستاده اند و میانداری می کنند. 🔹این تصویر همه ما از یک مداحی سنتی و نوستالژیک است. تا امروز قاعده نوحه خوانی و مرثیه سرایی چنین بوده است. اخیرا به همین تصویر، نوعی موسیقی اضافه و صدای مداح هم توسط نرم افزار به اصطلاح استودیی شده است. ضمیمه ای که با زمینه اش نمی خواند! این ترکیب نامتوازن نه تنها تصویر ما را به می ریزند که قالب مداحی را هم دستخوش تغییر می کند. 🔸به احتمال زیاد، برخی این شیوه نو را ابتکاری در جهت جذب و جلب توجه بیشتر مخاطبان به هیات و به روز رسانی مداحی تلقی می کنند. شیوه ای که کم کم رو به تزاید گذاشته و شايد ذائقه شنونده را نیز دگرگون کند. به گونه ای که در مکانهایی مانند ایستگاه های صلواتی، مناسبتهای تلویزیونی، مقابل هیاتها هم این نوع خاص را پخش می کنند! 🔸همین مقدار استقبال شاید اقبال برخی مداحان به این سبک را بیشتر کرده است. اما از سوی دیگر عده ای هستند این نوع را نمی پسندند و آن را انحرافی در مداحی می دانند و بر سنتی بودن و اصالت هیات تاکید دارند. در این نظر اگر قرار است کسی با موسیقی و تم استودیی خوانندگی کند، پس زمینه کارش نباید هیات و مداحی باشد. هیات باید قالب خودش را حفظ و مداح باید رسالتش را درک کند! 🔹رهبری معظم در دیدار اخیرشان با مداحان ظاهرا بر این قول صحه گذاشتند و در فرمایشات خود به مادحین ضمن تاکید و تایید بر استفاده از خلاقیت و بهره گیری مناسب از ظرفیتهای هنری، این هشدار را هم دادند که هیات باید هیات بماند. از هیات و سينه زنی و عزاداری باید همینها در ذهن متبادر شود نه امور دیگر. گرچه آن امور در محل خود مناسب و قابل ستایش هم هستند اما ترکیب بی قواره قالبهای مختلف با هم نه تنها هنر نیست بلکه در دراز مدت می تواند مضر و آسیب زا هم باشد. 🔸هم هیات باید هیات بماند و هم مداح و نوحه خوان بایستی مداح بماند و در ذهن مردم به عنوان یک خواننده و شومن جا نیفتد. خروج از حیطه های کاری ممکن است از مداح یک سلبریتی بسازد که ثمره اش تغییر کار کرد هیات و مداح خواهد بود. تغییری که به نظر پیشرفت نیست و سرمایه ریشه داری به نام هیات را به سمت سطحی گرایی تنزل خواهد داد. 🔹این تذکر دقیق رهبری، بار دیگر به یاری مداحان و هیاتها آمده و راه انحراف دیگری را سد خواهد کرد. جامعه مداحان و هیاتی ها، بارها به خوبی نشان داده اند که همواره ملتزم به توصیه های رهبری هستند و تذکرات ایشان در باب هیات و مداحی را کارشناسانه و عالمانه می دانند و به کار می بندند. 🔸در طول این سالها رهبری پندهای دقیقی در مورد هیاتها و مجالس اهل بیت بیان کرده است که این، حجم بالای توجه ایشان به هیات و از طرفی اهمیت هیات در نزد ایشان را نشان می دهد. 🔹ممانعت از قمه زنی، توصیه به پوشیدگی و برهنه نشدن در سینه زنی، تاکید بر نصب نکردن تمثالهای معصومین در هیاتها، ابراز ناراحتی از سبکهای مبتذل در مداحی و.... از این دست توصيه هایی بود که از جانب ایشان مطرح و توسط هیاتی ها، بدان عمل شد و نتیجه آن وزانت و تقویت مجالس مذهبی بوده است. 🔸بی تردید توصیه اخیر ایشان نیز همین سرنوشت را پیدا خواهد کرد و به رونق و برکت این مجالس خواهد افزود. هفته نامه
💠آیا جناب عبدالحميد تغییر مذهب داده است؟ 🔸جناب عبدالحميد پرسیده است: «مگر شیعه و سنی با هم برابر نیستند؟ چرا اهل‌سنت در ایران اسلامی نتواند رئیس‌جمهور شود؟ این سؤالی‌ست که بنده مطمئنم کسی پاسخی برای آن ندارد». 🔹اما در پاسخ ایشان باید گفت: اولا: علمای اهل سنت از دیرباز تقدیم مفضول بر افضل را جایز می دانند، لذا بر فرض اینکه ایشان و نمايندگانشان از همه روسای جمهور ایران تا کنون برتر و أفضل باشند، طبق عقاید جنابشان جای اعتراضی نیست که مفضول هم می تواند رئیس جمهور شود. 🔸ثانیا: طبق عقاید علمای اهل سنت، ریاست و امامت امری جبری است که خداوند خودش بهتر می داند آن را کجا قرار دهد، لذا طبق عقاید جنابشان، اگر خداوند صلاح بداند، مجرای امور را چنان خواهد کرد که ریاست به ایشان برسد. از این رو باز هم جای اعتراضی نیست. 🔹ثالثا: در ایران، اهل سنت در قوه مقننه، حق قانونگذاری و نظارت بر دولت را دارند. از جناب عبدالحميد می پرسم در کدام کشور که برادران اهل سنت اکثریت هستند و حکمرانی می کنند، شیعیان و مسیحیان و سایر مذاهب حق نمایندگی در مجلس را دارند!؟ 🔸رابعا: بیش از سی سال است جنابعالی امام جمعه و رییس حوزه اهل سنت زاهدان هستید، اگر واقعا نگاه مذهبی ندارید و اسلام برایتان مهم است، بگذارید چند صباح یک عالم شیعه این وظیفه را به عهده بگیرد شاید اثرات بهتری شامل حال اهالی آن دیار شود. 🔹خامسا: بر فرض تغییر قانون اساسی، لطف کنید برنامه تان برای اداره کشور، در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی و داخلی و سایر امور چیست!؟ قرار است طبق فتاوی اهل سنت عمل کنید؟ 🔸سادسا: تا کنون روسای جمهور ایران با رای‌های قاطع و در دوره های اخیر نزدیک 25 میلیون به ریاست رسیده اند، طبق نظر اهل سنت اجماع امت بر خطا نخواهد رفت، از این رو شایسته است جناب عبدالحميد که قرار است مبلغ عقاید اهل سنت باشد، به این امور پایبند باشد و اگر در ایشان تغییر اعتقادی رخ داده و با مسلمات اهل سنت تعارضی پیدا کرده است، این مطلب را روشن برای ملت و اهل سنت بازگو کند. اجمالا اینها را پاسخ بفرمایید...
✅وقتی آیت‌الله خامنه‌ای در گزینش رد شد! 🔸امروز در جامعه ما آن کسانی که در جاهای مختلف -در دانشگاه، در اداره در بقیه جاهای دیگر- در مصدر گزینشها هستند، به این نکته توجه کنند؛ آن کسی که در سابق، دچار فساد اخلاق بوده اما الان فساد ندارد و الان آمده برای اینکه مسلمان باشد، برای اینکه انقلابی باشد، این قبول است، ما قبول می‌کنیم این را. 🔹اینکه بعضیها می‌گویند «نه آقا، این دختر در دانشگاه دوران طاغوت، فرض کنید اخلاقش بد بود، با پسرها مثلا می‌خندید، جلافت به خرج می‌داد، لباس جلف می‌پوشید، الان ما این را قبول نمی‌کنیم». نه، آن، ملاک نیست، الان ملاک است؛ ببين الان چه جوری است؛الان قبول است. 🔸چنانچه فهمیدید که یک زنی، یک دختری برای خاطر خدا، برای خاطر انقلاب تحت تأثير اوامر الهی قرار گرفته و آن فساد گذشته اش را کنار گذاشته، هوس آن کارها را نمی‌کند و نمی‌خواهد بکند، می‌خواهد خودش را نگه دارد. قبولش کنید؛ پیچ و خم دادن، سؤالات گوناگون کردن، حرفهای مشکل بار یک نفری کردن که می‌خواهند مثلا یک رتبه اداری به او بدهند. غلط است. 🔹سختگیریهای بیجا، برخلاف منطق و مفاهیم است. بعضیها را دیده ایم یک سختگیریهای بیجایی می‌کنند. در کار گزینشها، سؤالاتی که می‌کنند، یک سؤالات عجیب و غریبی است. 🔸یک آقایی از دوستان ما آمده بود اینجا پیش من، از من یک سؤالی کرد، گفت: آقا حضرت قاسم(ع)، به چه کسی از همه شبیه‌تر بود؟ حالا بنده یادم نبوده با خودم فکر کردم، دیدم حضرت علی اکبر که به پیغمبر از همه شبیه‌تر بود (اما) حضرت قاسم را یادم نیامد، گفتم قاعدتا به حضرت شبیه‌تر از همه بوده‌اند! گفت: آقا ردی! گفتم: چطور ردم؟ گفت: بله، برای اینکه یک رتبه اداری مثلا به یک خانمی بدهند، در یک جایی، آن آقای گزینش با آن خانم گرینش سؤالاتی کرده، ازجمله سوالات این بوده که حضرت قاسم به چه کسی از همه شبیه‌تر بوده‌اند. این خانم هم نتوانسته جواب بدهد، رد شده. 🔹این چه طرز فکری است؟ کجای اسلام این جوری است مگر شباهت حضرت قاسم را دانستن، جزو اصول دین است و جزو فروع دین است؟ جزو مستحبات است؟ این چه سلیقه ای است که بعضیها دارند؟ 💠آیت الله ، تفسير سوره ممتحنه، ص٨٠تا٨٣ ◀️آبان ١٣۶١
آیت الله اعرافی در حاشیه همایش رونمایی از کتابخانه گفتمان علمی انقلاب اسلامی از مدرسه علميه مروی بازدید و معماری این مدرسه را تحسین کرد. به ایشان پیشنهاد دادم پروتکلی برای ساخت حوزه ها بنویسند تا هر کس هر طوری دوست دارد حوزه نسازد و بساط حوزه های لاکچری و کاخ سازی در حوزه جمع شود. ایشان استقبال کرد و گفت «در این زمینه کوتاهی کردیم»!. 💠 پیشنهادات خود را برای کمک به این امر به مسوولان حوزه برسانید.
چند گام جلوتر .m4a
14.08M
🔰بازیابی نقش روحانیت اصیل در ❎چند گام جلوتر❎ 🔻 در انقلاب همیشه پشتوانه فکری و معرفتی بوده است. 🔻 روحانیت اصیل یعنی آخوندی که هم فضل و سواد دارد هم دین و سیاست را از هم تفکیک نمی کند، هم متحجر نیست و اهل عقلانیت و است، هم مردمی است و هم تشنه خون سرمایه داران زالوصفت است و هم درک درستی از شرایط زمان و مکان دارد. 🔻 امروز جوانان و نیروهای انقلابی به جای اینکه چشم و گوش شان به تعداد فالوورها و پخشهای تلويزيونی باشد باید همچون جوانان اول انقلاب، به افراد ریشه دار و بزرگان حوزه تکیه کنند. 🔻 افرادی مانند آیت الله تحریری، عباس اخوان، قائم مقامی، تقوایی، دین پرور، جاودان، فاطمی نیا، رشاد، خسروپناه و میرهاشم حسینی و... می توانند پشتوانه های فکری خوبی برای جوانان انقلابی باشند. 🔻 اگر جریانات سیاسی خودشان را به جای روحانیت اصیل بگذارند و احساس پدری و بزرگی بکنند، هم دچار خواهند شد و هم به تعبیر امام در منشور روحانیت جز ننگ و ذلت و عار در برابر مستکبران چیزی برایشان باقي نمی ماند.
💠 تاريخ نگاری با قلم آلوده! 🔹تاریخ نگاری جواد موگویی روزی برای من به پایان رسید که حاضر شد به خاطر توجیه کار ناصواب یک شخص،با نقل قول ناقص و غیر دقیق و گاه غلط، امام، شهید بهشتی و شهید مطهری را نیز به اشرافیت متهم کنند و ایشان را نیز شریک آن کار غلط بکند! او پس از ارائه اسناد در رد سخنانش، باز هم حاضر به اصلاح و تغییر مواضعش نشد! 🔸او در مطلبی جدید، مجددا همان رویه غلط را ادامه داده و در دعوای سیاسی دو نفر، حاضر شده نسبتهای سخیفی را به بعضی از بزرگان نسبت بدهد! او آیت الله مکارم را به خاطر گرفتن جایزه کتاب سال در رژیم گذشته، در ردیف کارمند دفتر فرح قرار داده است! بدتر از آن شهید بهشتی را نیز همکار شاه معرفی کرده است! 🔹این اتفاقاً همان شیوه‌ای است که گروه فرقان و منافقین در ابتدای انقلاب از آن استفاده می‌کردند. در حالیکه در بیانات آیت الله مکارم و شهید بهشتی این موارد توضیح داده شده است. آیت الله مکارم اعلام کرده که این جایزه را از یک جمع علمی اساتید گرفته است و من تعجب می کنم چطور یک مدعی محقق تاریخ، این اسناد را ندیده و یا دیده و ارائه نمی‌دهد! 🔸شهید بهشتی می گوید ما برای «مبارزه مخفی» به تالیف کتاب مشغول شدیم و آنجا حلقه ای تشکیل دادیم که از تالیف تا نظارت و چاپ در اختیار خودمان باشد و مطالبی را در کتابها بگنجانیم که برای مبارزه مفید باشد. جالب است ساواک، از یک زمان متوجه این اقدام می شود و با این گروه برخورد می‌کند. آیا این نوع کار شهید بهشتی با آن همکاری یکی است؟ 🔹مبارزات آیت الله مکارم با شاه ثبت است زندان‌رفتن ها، نامه نوشتن ها، منبر رفتن ها، اینها نباید نادیده گرفته شود. تاریخ را نباید در خدمت اهداف و اغراض سیاسی نوشت. بالاترین خیانت به تاریخ انقلاب این است که به جوانان امروز القا کنیم رهبران جامعه رهبران انقلاب شبیه یک سری آدم های امروز، انسانهای اشرافی یا سلطنت طلب و... بوده اند. عاشقان انقلاب و علاقه مندان به شهید بهشتی باید در برابر این رویه غلط بایستند و نگذارند با تفسیر های غلط خون دل به انقلابیون برسانند. 🔸وقتی آقای حدادعادل، آنچه را که در موردش گفته شده تکذیب کرده و توضیح داده است، چرا باید برای حمله به کسی یا دفاع از شخص دیگری سابقه بزرگان را لکه دار کنیم و شبهه را از یک نفر به چند نفر دیگر تعمیم دهیم؟ آیا این بدین معنا نیست که چون حرفی برای تطهیر خود نداریم بهتر است بقیه را هم آلوده کنیم تا تعفن ما کمتر جلوه کند؟ اینگونه متوسل شدن به تاریخ جز ضربه زدن به انقلاب در نزد جوانان ثمری دارد؟ 💠 در همین رابطه دو مطلب ذیل را هم مطالعه کنید 🔻 غش در تاریخ؟ 🔻 از قلهک تا قلکهای هدیه!
💠روحانیت اصیل، همچنان پیشگام!  🔹بن مایه انقلاب مردم ایران، دینی و اسلامی بوده است و طلایه‌دار این حرکت بی نظیر در تاریخ، حوزه‌های علمیه و به طور خاص روحانیت اصیل بوده است. به تعبیر رهبری حوزه مادر این نظام و مولد و موجد آن است. با نگاهی گذرا به فرایند پیروزی انقلاب اسلامی، می‌توان به بداهت این ادعا حکم داد. 🔸انقلاب اسلامی تبلور ویژه روحانیت در عرصه های اجتماعی است وگرنه پیش از آن نیز «تردیدی نیست که حوزه‌های علمیه و علمای متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهم‌ترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجروی‌ها بوده‌اند». امام در منشور روحانیت با صلابت مدعی می‌شود: «من با یقین شهادت می‌دهم که اگر افرادی غیر از روحانیت جلودار حرکت انقلاب و تصمیمات بودند امروز جز ننگ و ذلت و عار در برابر آمریکا و جهان‌خواران و جز عدول از همه معتقدات اسلامی و انقلابی چیزی نمانده بود.» 🔹مبتنی بر قاعده علت بقا همان علت حدوث است، تداوم انقلاب و نظام اسلامی جز با حضور فعال و هدفمند و عالمانه و خالصانه روحانیت اصیل و جلوداری حوزه‌های علمیه ممکن نخواهد بود. دلیل این امر واضح است، مبنای حرکت اعتراضی مردم در دهه 40 ریشه معرفتی و الهیاتی داشته و رهبری توده‌های مردم نیز با گفتمان دینی این جریان را هدایت کرده است. آرمانها و شعارهای انقلاب اسلامی و رهبران آن برگرفته از قرآن و دین اسلام بوده و پس از پیروزی و استقرار خواست مردم، حکومتی بر پایه فقاهت و متصل به کتاب و سنت شکل گرفته و قوانین کشور بر این اساس تدوین گردید.  🔸اعتماد مستضعفان و محرومان، به امام و روحانیون و پایبندی ریشه‌دار آنها به اسلام ظفرمندی انقلاب را رقم زد. پس از آن نیز در دفاع مقدس و همه عرصه‌های بحران، مردم با پشتوانه‌های دینی و با تکیه به روحانیت به میدان آمده‌اند. 🔹اینک در ادامه راه و گام دوم انقلاب اسلامی نیز روحانیت بایستی با همان درخشش و کوشش و با ادامه رویکرد معرفتی و دینی، حامی و مروج نظام و تکیه‌گاه محرومین و مردم باشد.  🔸روحانیت انقلابی یک اساسنامه روشن و عملیاتی درمقابل خود دارد و آن منشور روحانیت حضرت امام خمینی است که بر مبنای آن در ابتدا می‌بایست روحانی نماهای مقدس مآب متحجر را افشا کرد و پس از آن با اراده مستحکم از آرمانها و خواسته‌های مردم محافظت نمود. زمزمه‌های جدایی دین از سیاست، بیگانگی عقل و فلسفه از دین، از هم گسستگی معنویت از عدالت، تقدس‌زدایی از سیاست و عالم سیاسی، سر در آخور سرمایه‌داران نمودن، بی‌توجهی به نیازهای نظام اسلامی، اختلاف طلاب جوان و بزرگان حوزه، خروج از زی طلبگی و افتادن در وادی اشرافیت و .. همه و همه خطراتی است که امام نسبت به آنها هشدار داده است و همچنان آن نهیبهای امام باید در گوش روحانیون و طلاب طنین داشته باشد.  🔹به تعبیر امام «برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمی‌کنم.» بلکه حتی امام فراتر رفته و وظیفه سنگینی بر دوش روحانیون می‌گذارد که می‌تواند شاخصی برای نیل به تمدن اسلامی باشد: «حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس‌العمل مناسب باشند. چه بسا شیوه‌های رایج اداره امور مردم در سال‌های آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند. علمای بزرگوار اسلام از هم‌اکنون باید برای این موضوع فکری کنند.» 🔸حوزه علمیه اگر  همچنان در این گام، کمبودها و خلاهایی دارد به سرعت باید آن را رفع و دفع کند و بدون بهانه خود را مجهز به ضروریات و مقتضیات راه پیشروی خود نماید.  🔹جدای از روحانیت که حتما باید وظایف خود در گام دوم را مرور کند و نقش بی‌بدیل خود را در مسیر تمدن‌سازی بیاید، گروههای سیاسی و جوانان و نهادهای انقلابی نیز باید متفطن این موضوع مهم باشند که تغذیه فکری و معرفتی خود را تنها از بیان و بنان علمای راستین و روحانیت اصیل دریافت کند. علمایی که از نظر علمی جامع و دقیق، از جنبه تقوا و معنویت، عمیق و در مواجهه با مردم رفیق و شفیق هستند. مجاورت علما و گروههای مختلف مردمی و انتقال درست معارف دینی و انقلابی به بدنه انقلابی جامعه، تنها راه حفظ سیرت و محتوای انقلاب اسلامی است. هفته نامه 🌐لينک مطلب
قول سدید
💠روحانیت اصیل، همچنان پیشگام!  🔹بن مایه انقلاب مردم ایران، دینی و اسلامی بوده است و طلایه‌دار این ح
🔸‏خاتمی وقتی مزورانه دم از آشتی ملی زد با عتاب تند رهبری مواجه شد که ملت با هم قهر نیستند و با کسی که فجایع سال 88 را بوجود آورده اند آشتی نخواهند کرد. 🔹گفته شد در هنگام عمل جراحی رهبری، اجازه ملاقات ایشان به خاتمی داده نشد. 🔸هنگام رحلت مادر خاتمی، رهبری پیام تسلیتش را به ‏مردم اردکان فرستاد و به خود خاتمی پیام تسلیت نداد. 🔹رهبری با ناراحتی گفته بود افرادی در پنهان می گویند تقلب نشده ولی حاضر نیستند بین مردم این را بگویند. بعدا عده ای گفتند منظورشان خاتمی بوده. 🔸تا تکلیف وطن فروشی فتنه گران در سال 88 به طور شفاف معلوم نشود، رهبری وقعی به نامه خاتمی نمی نهد.
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
✔️ جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب(ع) به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)، خبرگزاری حوزه و کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء(نویسندگان حوزوی) در قم برگزار می‌شود. 🔆زمان: یک‌شنبه، 17 اسفندماه 🔅مکان: سازمان تبلیغات اسلامی استان قم @HOWZAVIAN