eitaa logo
معارف اسلامی
24 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1هزار ویدیو
29 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 219 سوره بقره 🌸 يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَآ إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَناَفِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْئَلُونَكَ مَاذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْأَيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ 🍀 ترجمه:از تو درباره شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو ، گناهى بزرگ است و منافعى (مادّى) نیز براى مردم دارند. (ولى) گناه آن دو از سود آنها بزرگتر است. (همچنین) از تو مى پرسند كه چه انفاق كنند؟ بگو: افزون (بر نیاز خود را)، خداوند این چنین آیات را براى شما روشن مى سازد تا شاید تفکر كنید. 🌷 : منظور هر مایع مست کننده است در اصل خمر به معنای پوشاندن است به خاطر اینکه مایع مست کننده عقل را می پوشاند به آن خمر می گویند. 🌷 :قمار 🌷 :به كارى گویند كه انسان را در انجام كارهاى خیر كُند و سست كند و به انسان ضرر رساند ظاهرا گناه را به علت ضرر رساندن اثم گویند. 🌷 :گذشت ، بخشودن و به معنای کثرت و حد وسط است. 🌺 شأن نزول آیه:مفسرین گویند جماعتی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و گفتند: یا رسول الله درباره فتوایی به ما بده زیرا عقل را زائل نموده و مال را از بین می برد سپس این آیه نازل گردید. و درباره این قسمت آیه و یسئلونك ماذا ينفقون مفسرين مى گویند عده ای نزد پیامبر آمدند و سؤال کردند که اموال خود را به چه صورت و بخشش نمایند سپس این آیه نازل گردید. 🌺 قل فیهما اثم کبیر:این آیه در پاسخ پرسش آنها مى فرماید:خمر یا همان نوشیدن مایعات مست کننده و قماربازى، بزرگى هستند. {و منافع للناس} عده اى از راه شراب فروشى و گروه هایى با دایر كردن قمارخانه، ثروتى بدست مى آورند و برای آنها منافع مادی دارد ولی ضرر آنها بیشتر است و گناهان آنها بزرگ تر است. 🔴 1⃣ كوتاه شدن عمر 2⃣ عوارض منفى در كودكان. مخصوصاً اگر آمیزشى در حال مستى صورت گیرد. 3⃣ گسترش فساد اخلاقى و بالا رفتن آمار جنایات از قبیل: سرقت، ضرب و جرح، جرائم جنسى و افزایش خطرات 4⃣ نیز از جمله عوامل هیجان، بیمارى هاى عصبى، سكته هاى مغزى و قلبى، بالا رفتن ضربان قلب، بى اشتهایى، و رنگ پریدگى و ... است. همچنان كه بررسى كنندگان، سى درصد آمار جنایات را مرتبط با قمار دانسته اند. در ضمن قمار، در شكوفایى اقتصادى نقش تخریبى داشته و نشاط كار مفید را از بین مى‌برد. در بعضى از كشورهاى غیر اسلامى نیز در سالهایى قمار را ممنوع و غیر قانونى اعلام كرده اند. مثلاً انگلستان در سال 1853، شوروى در سال 1854 و آلمان در سال 1873 قمار را ممنوع اعلام كردند. 🌺 سؤال دوّمِ مردم درباره ى انفاق است كه مى پرسند چه چیزى را انفاق كنند؟ آیه در جواب مى فرماید: «عفو» را! در لغت علاوه بر گذشت و آمرزش به معناى حدّ وسط، مقدار اضافى، و بهترین قسمت مال آمده است و هر یک از این معانى نیز با آیه سازگار است و ممكن است منظور از عفو، همه ى این معانى باشد. یعنى اگر خواستید انفاق كنید، هم مراعات اعتدال را نموده و همه ى اموالتان را یك جا انفاق نكنید تا خود نیازمند نشوید و هم در موقع انفاق، از بهترین اموال خود بدهید. 🌺 در تفاسیر آمده است كه تحریم خمر یا همان اصطلاح رایج به صورت تدریجى بوده است. ابتدا این آیه نازل شد: «تتّخذون منه سكراً و رزقاً حسناً» از انگور، هم مایع مست كننده و هم رزق نیكو بدست مى آید. بعد این آیه نازل شد: «فیهما اِثم كبیر و منافع للناس و اِثمهما اكبر» ضرر و براى مردم، بیشتر از منفعت آن هاست. و سپس این آیه نازل شد: «لاتقربوا الصلوة و انتم سُكارى» به هنگام نماز نباید مست باشید. و بعدها این آیه نازل شد «انّما الخمر و المیسر... رجس من عمل الشیطان» شراب و قمار... نجس و از اعمال شیطان هستند. 🔹 پيام های آیه 219سوره بقره 🔹 ✅ و ، هر دو عامل فساد جسم و روح و مایه ى غفلت هستند. لذا در قرآن در كنار هم مطرح شده اند. «الخمر والمیسر» ✅ از و ، پاسدارى كنید. با تحریم خمر، از عقل و فكر، و با تحریم قمار، از آرامش و سلامتى روحى و اقتصادى پاسدارى شده است. «فیهما اثم كبیر... و اثمهما اكبر» ✅ بر اساس مصالح و مفاسد است. ✅ آشنایی با فلسفه ، گامی به سوی پذیرش آن است. ✅ ، کبیره و صغیره دارند. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی: ⚠️ قبل از اینکه شما را به محکمه ببرند، خودتان محاسبه کنید ◻️وجود مبارک امام کاظم می‌فرمایند: «لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی کُلِّ یوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزَادَ اللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَیئاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَیهِ»؛ فرمود کسی شیعه ماست که برای خود یک محاسبه داشته باشد که امروز من چه کردم؟ فرمود این از ما نیست! «لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی کُلِّ یوْمٍ». اگر کار خیر انجام داد، عبادتی انجام داد، خدمتی انجام داد، خدا را شکر بکند و از خدا مزید و افزودن آن را بخواهد و اگر ـ خدای ناکرده ـ لغزشی مرتکب شد، استغفار کند، راه برای او باز است. ◻️ در روایت‌ها آمده است که «زِنُوا أَنْفُسَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا» قبل از اینکه شما را بکِشند، خودتان را بکِشید. ◻️«حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛ قبل از اینکه شما را به محکمه ببرند، زیر میز حساب ببرند، حسابرسی از شما بخواهند، خودتان محاسبه کنید. آدم می‌خواهد بسنجد یک ترازو می‌خواهد، ترازو هم قرآن است و کلمات ائمه (ع) که چه حق است؟ چه باطل است؟ ◻️در سوره مبارکه «اعراف» هم فرمود: ﴿وَ الْوَزْنُ یوْمَئِذٍ الْحَقُّ﴾ در ترازوی قیامت یک کفه آن را ما حقیقت می‌گذاریم، در کفه دیگر اعمال و عقاید را می‌سنجیم. یعنی یک طرف را ما حقیقت می‌گذاریم، بعد نماز را با حقیقت می ‌سنجیم، خدمت را با حقیقت می ‌سنجیم، عقیده را با حقیقت می ‌سنجیم. به ما هم فرمودند این حقیقت را شما درک کنید، این را واحد وزن و سنجش قرار بدهید؛ آن وقت عقاید، اخلاق و اوصافتان را با این قرار بدهید و اگر کسی اهل محاسبه نبود، از ما نیست، چرا؟ برای اینکه سود و زیان خود را تشخیص نمی‌دهد. hawzahnews.com/news/905013 @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠 ❗️ افسوس از لحظه‌ای که گذشت 🔻پيامبرخدا صلی‌الله‌عليه‌وآله: ما مِن ساعَةٍ تَمُرُّ بِابنِ آدَمَ لَم يَذكُرِ اللّهَ فيها، إلّا تَحَسَّرَ عَلَيها يَومَ القِيامَةِ ◻️ هر لحظه‏ اى كه بر آدمى بگذرد و در آن ياد خدا نكند، روز قيامت بر آن لحظه افسوس می‌خورد. 📚 نهج‌الذکر، ج ۱، حدیث ۵۱۰ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍سخنرانی استاد عالی 🎬موضوع: دیدار خانواده ها در برزخ امکان دارد ‌‌↶【به ما بپیوندید 】↷ ________ 🎤 ✅ ┄┅═✧❁🌷یازهرا🌷❁✧═┅┄ ✅کانال استاد عالے 🆔 @ostad_aali110
📌 شماره شبهه : ۳۰۶۸ 🔆 متن شبهه : چرا با اينکه بالاي سيصد آيه در شان حضرت علي علیه السلام نازل شده است اما نام مبارک ایشان در قرآن نيامده است؟ 🔆 پاسخ شبهه : 1⃣ اين که چرا به طور صريح نام اهل بيت عليهم السلام در قرآن نيامده است، لااقل دو جواب می توان داد: 📌 اوّلا: بناى قرآن براين است که مسائل را به صورت کلى، و به شکل اصل و قاعده بيان کند، نه اين که جزئيات و ريز مسايل را تشريح نمايد. چنان که در موارد بسيارى روش قرآن اين چنين بوده است. از اين رو امام صادق (علیه السلام) هنگامى که از ايشان سؤال می شود: چرا نام امامان (علیهم السلام) در قرآن نيامده می فرمايد: همچنان که خدا نماز و زکات و حج را به شکل اصل و قانون کلى نازل فرمود و جزئيات آن را تشريح نکرد، بلکه پيامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) خود نحوه ي انجام و احکام جزئى آنها را بيان فرمود، در مورد ولايت هم، پيامبر خود به خلافت حضرت على (علیه السلام) و اهل بيتش تصريح نمود، بدون اين که در قرآن نيازى به ذکر نام تک تک ائمه (علیهم السلام) باشد. 📌ثانيا: در مثل چنين مسأله‏ اى، که احتمال مخالفت زياد است، مصلحت در آن است که قرآن به صورت غير صريح و با اشاره و کنايه مطلب را بيان نمايد؛ زيرا احتمال دارد که دامنه ي مخالفت با مسأله ي امامت ائمه (علیهم السلام)، به مخالفت با قرآن و اصل دين کشيده شود، که مسلما اين به صلاح مسلمانان نخواهد بود؛ 2⃣ يعنى چه بسا مخالفين با ولايت حضرت على (علیه السلام) به جهت مخالفت با آن حضرت - اگر آيه ه‏ایى به طور صريح ولايت آن حضرت را بيان می فرمود - آن آيه را تحريف يا تبديل يا حذف نمايند، و آن گاه ارزش اسلام به عنوان دين خاتم و قرآن به منزله ي يک کتاب آسمانى جاودان، هتک می گرديد. 3⃣ افزون بر اين بايد توجه داشت اگر خداوند در قرآن می فرمايد: "ما قرآن را نازل کرديم و خود حافظ آن هستيم" يکى از راه‏هاى حفظ قرآن به اين است که انگيزه‏ هاى مخالفت و تحريف را به صورت طبيعى از ميان بردارد. 4⃣ در قرآن اوّلاً به ولايت ايشان به طور صريح و با ذکر نام پرداخته نشده است، ثانيا: آيات مربوط به ولايت حضرت على (علیه السلام) و نيز آيه ي تبليغ که مربوط به ابلاغ رسمى ولايت حضرت على (علیه السلام) است و نيز آيه ي تطهير که راجع به عصمت اهل بيت(علیهم السلام) است، در لابلاى آياتى که در ظاهر هيچ ارتباطى با بحث مورد نظر ندارند، گنجانده شده است، تا حتى المقدور انگيزه‏ هاى تحريف و تبديل فروکش نمايد و قرآن در طول تاريخ از هر گونه تعرض مصون و محفوظ باشد. 5⃣ اگرچه نام ائمه ي اطهار (علیهم السلام) در قرآن به طور صريح نيامده است، لکن در کلام پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به طور صريح نام ائمه ي معصومين(علیهم السلام) و مخصوصاً على بن ابى طالب (علیه السلام) ذکر شده است که مصداق روشن آن حديث غدير است که به منزله‏ى اعلام رسمى خلافت اميرالمؤمنين على (علیه السلام) می باشد. ✅ حديث غدير از جهت سند متواتر و از جهت دلالت شواهد روشنى بر امامت حضرت على (علیه السلام) دارد. 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 220 سوره بقره 🌸 فِى الْدُّنْيَا وَالْأَخِرَةِ وَيَسْئَلُونَكَ عَنِ الْيَتَامَى قُلْ إِصْلَاحٌ لَهُمْ خَيْرٌ وَإِنْ تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْواَنَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَ لَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 🍀 ترجمه:(تا تفکر کنید) در دنیا و آخرت و از تو درباره یتیمان مى پرسند، بگو: اصلاح امور آنان بهتر است و اگر زندگى خود را با زندگى آنان بیامیزید پس آنها برادران (دینى) شما هستند. و خداوند، مفسد را از مصلح باز مى شناسد و اگر خدا مى خواست شما را به زحمت مى انداخت، همانا خداوند عزیز و حكیم است. 🌷 :از مخالطه به معنای آمیخته شدن است. 🌷 :به معنای به رنج و زحمت انداختن است. 🌺 جمله «فى الدنیا والاخرة»، یا مربوط به مسئله است كه در آیه قبل آمده است، یعنى انفاق شما براى آسایش دنیا و آخرت باشد، نه همه مال را خرج كنید كه باعث زحمت شما در دنیا شود و نه بخل ورزید كه مایه محرومیّت شما از ثواب آخرت باشد، و یا اینكه مربوط به تفكّر باشد كه در پایان آیه قبل اشاره شد. یعنى انسان باید در مسائل دنیا و آخرت فكر كند و براى آخرت خود از همین دنیا چیزى را كسب كند و در مبدأ و معاد و اسرار هستى و آفریده ها و قوانین حاكم فكر كند و تا آنجا كه مى تواند، مسائل را با تعقّل و اندیشه قبول كند هر چند شرط پذیرش مكتب، آگاهى بر همه اسرار نیست. 🌺 در آمده است: وقتى آیه دهم سوره نساء نازل شد، كه خوردن مال یتیم، خوردن آتش است، افرادى كه در منزل یتیمى داشتند به اضطراب افتادند. بعضى را از خانه بیرون كردند وبعضى ظرف وغذاى یتیم را جدا نمودند به طورى كه براى یتیم و صاحب خانه مشكلاتى بوجود آمد. آنان به حضور پیامبر صلى الله علیه وآله رسیده و از رفتار با یتیمان سؤال نمودند، پیامبر جواب داد: اصلاح امور یتیمان، از رها كردن آنهابهتر است، نباید به خاطر آمیخته شدن اموال آنان با اموال خودتان، را رها كرده و از مسئولیّت اداره آنها شانه خالى كنید، آنان برادران دینى شما هستند و مخلوط شدن اموال آنان با زندگى شما، در صورتى كه هدف، حیف و میل اموال آنها نباشد مانعى ندارد و بدانید خداوند مفسد را از مصلح باز مى شناسد. 🔹 پیام های آیه220سوره بقره 🔹 ✅ و را سطحى ننگرید و در آن فكر كنید. «یتفكّرون فى الدنیا و الاخرة» ✅ رها كردن كار ، مصلحت نیست، بلكه به نیّت خیر و با چشم برادرى معاشرت نمودن با آنان مصلحت است. «قل اصلاح لهم خیر» ✅ هرگونه در وضعیّت یتیمان، ارزش است. كلمه «اصلاح» به صورت مطلق آمده تا شامل همه ى اصلاحات اعمّ از اصلاح مالى، علمى، عملى، تربیتى و دینى بشود. «اصلاح لهم خیر» ✅ ، نه برده و نه فرزند ما هستند، بلكه برادر ما و جزء خود ما هستند. «فاخوانكم» ✅ نه و نه ، نه به نام اصلاح، اموال ایتام را بخورید و نه از ترس فساد، آنان را رها كنید كه خداوند مصلح و مفسد را مى شناسد. «واللّه یعلم المفسد من المصلح» ✅ اگر بدانیم افكار و نیات ما را مى داند، فساد و خلاف نمى كنیم. «واللّه یعلم المفسد» ✅ تكلیفِ فوق طاقت در نیست. «لو شاء اللّه لاعنتكم» ✅ آسان گیرى ، كارى حكیمانه است. «لو شاء اللّه لاعنتكم انّ اللّه عزیز حكیم» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
🔶 🌷امام سجاد علیه السلام فرمود: فرزندم با پنج کس همنشینی و رفاقت مکن: ۱ ) از همنشینی با دروغگو پرهیز کن؛ زیرا او همه چیز را بر خلاف واقع نشان می دهد، دور را نزدیک و نزدیک را به تو دور می نمایاند. ۲ ) از همنشینی با گناهکار و لاابالی بپرهیز، زیرا او تو را به بهای یک لقمه یا کمتر از آن می فروشد. ۳ ) از همنشینی با بخیل برحذر باش، که او از کمک مالی به تو آنگاه که بسیار به آن نیازمندی، مضایقه می کند. ۴ ) از همنشینی با احمق ( کم عقل ) اجنتاب کن، زیرا او می خواهد به تو سودی رساند؛ ولی به زیان تو می انجامد. ۵ ) از همنشینی با « قاطع رحم » ( کسی که با خویشاوندان قطع رابطه نموده است ) بپرهیز، که او در سه جای قران لعن و نفرین شده است. 🔸حتّی کسانی که دارای اراده قوی هم باشند به نصّ روایت ناخودآگاه از رفیق بد تأثیر می پذیرند، چه رسد به کودکان و نوجوانان که به طریق اولی باید آنان را از مصاحبت با افراد منحرف و فاسد منع کرد 📚مجموعه ورام ج2 ص 146 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 حدیث روز 💠 🌸 دخترانتان را به ازدواج این افراد درآورید 🔻امام حسن مجتبى عليه‌السلام: 🔹زوِّجْها مِنْ رَجُلٍ تَقىٍّ فَاِنَّهُ اِنْ اَحَبَّها اَكْرَمَها وَ اِنْ اَبْغَضَهالَمْ يَظْلِمْها؛ ✳️ دخترت را به ازدواج مردى با درآور؛ زيرا اگر دخترت را دوست داشته باشد، گرامى‌اش مى‌دارد و اگر دوستش نداشته باشد به او ظلم نمى‌كند. 📚 مكارم‌الاخلاق، ص 204 ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
🔮 نشر مجدد 🔆 متن شایعه " وجود رگه هاي سفيد در برخي گوجه فرنگي هاي موجود در بازار نشانه نيترات و باقي مانده سموم كودهاست كه باعث سرطان مي شود. " 🔆 پاسخ شایعه 1️⃣ رگه‌هاي سفيد، معمولا نشان ‌دهنده عدم تعادل غذايی در یک محصول است و ارتباطی با وجود نیترات ندارد! @GhararGahShayeat 2️⃣ به عنوان مثال، اگر کلسیم یا فسفر گوجه‌ فرنگی کمتر از حد طبیعی باشد، در هنگام رشد بخوبی رنگ نمی‌گیرد! 3️⃣ در صورت استفاده از کودهای شیمیایی بدون آزمون خاک و گیاه، احتمال تجمع نیترات در سبزی ها و صیفی ها وجود دارد که از روی شکل ظاهری هم قابل تشخیص نیست! 4️⃣ تجمع نیترات در سبزیجات برگی بیشتر از سبزیجات میوه‌ای و پیازی مثل گوجه‌فرنگی است؛ لذا در مصرف سبزیها و کاهو باید دقت بیشتری کرد و محصولات تازه‌تر مصرف شوند. @GhararGahShayeat yon.ir/tmt01 5️⃣ تمام ميوه‌ها و سبزی‌ها خودشان حاوی انواع ويتامين و آنتی‌اکسيدان‌ها هستند که خنثی کننده مواد مضری مانند نیترات است. yon.ir/tomato2 نشر این پیام صدقه جاریه است. ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 ✒️ 📋 نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع و نشانه پایبندی به اخلاق اسلامی است 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_wدر در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
🔺استفتاء از رهبر انقلاب درباره فاصله درنماز جماعت 🔹سؤال: در نماز جماعت فاصله نمازگزاران در موارد زیر تا چه مقدار به صحت جماعت ضرر نمی زند؟ الف) فاصله محل سجده مأموم با محل ایستادن امام. ب) فاصله محل سجده مأموم در هر صف با محل ایستادن مأموم در صف جلوتر که بواسطه او به امام متصل است. ج) فاصله محل ایستادن مأموم با مأموم دیگری که به واسطه او از سمت راست یا چپ به جماعت متصل می شود. 🔹جواب: در همه موارد یاد شده فاصله تا حدود یک متر، اشکال ندارد. 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 📡 قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات @GhararGahShayeat
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
Qarati-26.mp3
3.51M
حجت‌الاسلام والمسلمین شباهت نماز و سوزن نخ 🕋 @sebghatallaah