#نقد_و_بررسي_وحدت_شخصي_وجود_بر_اساس_تقرير_ملاصدرا
#سید_مصطفی_محقق_داماد
#مريم_آقامحمدرضا
📚معرفی اجمالی:
✍این مقاله به نقد فلسفی و کلامی نظریه #وحدت_شخصیه_وجود در حکمت متعالیه می پردازد و ضمن بررسی مبانی وادله ملاصدرا، ناکامی او را در برهانی نمودن #شهودات_عرفانی نشان می دهد.
✅نویسنده در ابتدا با اشاره به تحول فکری ملاصدرا از #وحدت_تشکیکی به #وحدت_شخصی وجود، تفاوت های این دو نظریه را بررسی می نماید.
🔰ملاصـدرا در انتهـاي فلسـفه خـود بـا شـعار «ان
الوجود هو الحق » يا «انه كل الوجود » بـه وحـدت
شخصي وجود قائل مي شود.
ملاصـدرا
مي گويد: «جز وجـود واحـد حـق، هـيچ وجـودي،
استقلالي يا تعلقي وجود ندارد بلكه وجـودات آنهـا
چيزي جز تطورات حق و تشأن آنها به شئون ذاتـي
حق نيست»
⚠️وحـدت وجـود و
تشكيك وجود مقدمه اي براي رسـيدن بـه وحـدت
شخصية وجود است.
✅نگارنده در ادامه پيشينة تاريخي نظرية وحدت شخصي وجود را بررسی کرده و سپس به اختلاف پيروان ملاصدرا در مساله وحدت شخصیه وجود می پردازد و موافقان و مخالفان این نظریه را معرفی می کند؛
🔰 موافقان:
1⃣ملاعلي نـوري كـه برخـي او را بعـد از ملاصـدرا
شخص اول #حكمت_متعاليـه مـيداننـد در بيشتر آثارش بـا تأكيـد بـر عـين
الربط بودن ممكنات، وحدت تشـكيكي وجـود را
همان وحدت شخصـي وجـود مـي دانـد.
2⃣محمدرضــاي قمشــه اي
3⃣ميرزا مهدي آشتياني
4⃣آيت الله رفيعي قزويني
5⃣ملاعبداالله زنوزي
6⃣ #علامه_طباطبايي: در اغلب آثـار خـود طـرف دار
وحدت تشكيكي وجـود اسـت اما در برخي آثار خود نظرية وحدت شخصيه
وجود را بالاتر و بهتر از وحـدت تشـكيكي وجـود
مي داند و آن را نظر نهايي ملاصدرا معرفي مـي كنـد بنابراين، در نهايت مـي تـوان وي را معتقـد بـه
وحــدت شخصــي وجــود دانســت؛ چنانكــه در
جلسات خصوصي تدريس اسـفار بيشـتر بـر ايـن
موضع پافشاري مي كرده اند.
🔰 مخالفان:
1⃣ملاهادي سبزواري
2⃣آقا علي مدرس طهراني
3⃣شــهيد مطهــري
✅نویسنده سپس با اشاره به مبانی و ادله ملاصدرا [اصالت وجود، اشتدادي بودن وجود، بسيطة الحقیقة كل الاشياء، امكان فقري] اشكالات ولوازم فاسده نظرية وحدت شخصي وجود را به اختصار بر می شمارد:
1⃣توجيه ناپذيري كثرت؛
☑️باز گرداندن وجود به نمود مشكل را حل نمي كنـد،
زيرا دوباره سؤال مـي شـود كـه آيـا نمودهـا واقعـاً
متكثرند يا تكثرشان كاذب است.💯
2⃣خلق مدام و نفي عليت؛
وحــدت شخصــي وجــود در نفــي تــأثير اغيــار،
بي شباهت بـه #نظريـة_اتميسـم_اشـاعره نيسـت.
3⃣جبر فاتاليستي؛
✅نویسنده پس از نقد و بررسی ادله،چنین نتیجه می گیرد؛
❌براهيني كه ملاصدرا براي اثبـات اين نظريـه آورده
است (از طريق علت و معلول) نيز در حقيقت برهان
فلسفي نيست بلكه صرفاً بيان لوازم اعتقاد به نظريـة
وحدت شخصي وجود است.💯
🔹 يعنـي صـدرالمتألهين
بيان مي كند كه با اعتقاد به اين نظريه، ديگر وجـودي
ماسواي وجـود خـدا بـاقي نمـي مانـد كـه بخواهـدبه عنوان علت و معلول شناخته شود، زيرا اعتقـاد بـه
عليت به معناي #كثرت_گرايي است...
🔸فلذا این مبحث را به عنوان مطلب معرفتي نمي تـوان داخـل
در مباحث فلسفي دانسـت، زيـرا معرفـت، توجيـه
#بـاور_صـادق اسـت در حـالي كـه بـراي وحـدت
شخصيه وجود نمي توان برهان فلسفي آورد؛ پـس
توجيه پذير و عقلاني نيست.
#مقاله #عقائد #فارسی #قرن۱۵
🆔 @safiresheytan🕸
20170826123817-9936-82.pdf
343.2K
📄 مقاله نقد و بررسي وحدت شخصي وجود بر اساس تقرير ملاصدرا
✍ مولف: سید مصطفی محقق داماد، مریم آقا محمد رضا
🔹 تعداد صفحات: ۱۶
🔸 زبان: فارسی
🆔 @safiresheytan🕸
7.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نشان_راه
#توبه_از_تصوف
🔻محمد حسین شهریار:
پنج بت در زندگی داشتم که برای تائب شدن باید آنها را می شکستم؛
۱. ابتلا به مواد مخدر
۲. عشق مجازی
۳. تصوف و درویشی
۴. موسیقی
۵. رفقاء
🙏به توفیق الهی این همه بت را شکستم اما بعد، [مردم و مسئولین] طوری مرا #دل_شکسته کردند، که جز خدا برای من باقی نماند.😔
🦋شهریارا حرم عشق مبارک بادت
🦋که در این سایه دولت به پناه آمده ای
⚠️تذکر مهم:
دوری جستن از اندیشه های صوفیانه و به کار گیری هنر در خدمت اسلام و قرآن توصیه #شهریار_ایران به عنوان یکی از دوستداران زبان و ادبیات فارسی است.
بنابر این مخالفت با تصوف ودرویشی را نباید به معنای مخالفت با #شعر_و_ادب_فارسی دانست. کما اینکه مخالفت با اندیشه های انحرافی یک دانشمند، بازیگر و فوتبالیست مشهور به معنای مخالفت با علم و هنر و ورزش نیست.💯
🆔 @safiresheytan🕸
🔆 #رازگشا
🔖بازخوانی اندیشه استاد #علی_صفائی_حائری در نقد تصوف وعرفان(۱۰)
♨️ #عرفان_مسلمین #نقد_عقیده_ها》
🔮 #شریعت_طریقت_حقیقت
#لو_ظهرت_الحقایق_بطلت_الشرایع
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
✴️ شرع، تنها شریعت نیست که از آن بی نیاز شویم💯
🛣آنها که به حقیقت می رسند و راه را طی میکنند، آنها مجبورند که تمام حرکت ها و حالت ها را، با نظام عالی هستی همگام و هماهنگ کنند و این است که در این سطح با شرع هماهنگ میشوند.
🌟هر کس که پخته تر شده و دَور بیشتر گرفته، دقت بیشتر خواهد داشت؛ حتی در رفت و آمد و آمیزش و غذا خوردن و تطهیر کردنش، حتی در ناخن گرفتن و عقیق به دست کردنش.💯
🔆در این سطح دیگر تقلید و تحمیل نیست که فهم و دید است، در این سطح تعادلی که از شعاع عقیق و اثری که در فلان لحظه از زمان و فلان مرحله از نور خورشید و ماه در سلول ها و اتم های وجود انسان می افتد ،مشهود است و نمودار و پیدا.
🔹امروز که بی اعتنایی به این ها و ارتکاب سیاهی ها ما را سیاه نمی کند، لباسمان لباسی آلوده است و لباس آلوده کثافت را میبلعد و نشان نمیدهد.
🔸آنها که به لطافت و طهارت می رسند، آنها اثر یک لبخند، یک نگاه و سیاهی یک تخیل را، حتی برای خویش مشاهده میکنند و اینها با این دید، بار سنگین تکالیف را به دوش میکشند.
🌎 در هستی قانونمند نمیتوان بی قانون راه رفت و بی حساب زندگی کرد.
🤔چگونه می توان از قانون ها مستغنی شد و چگونه میتوان از شرع گذشت⁉️
انسان پس از گذشت ها، به شرع می رسد و با این دید ها به شرع رو میآورد.
☑️آنها که به آزادی می رسند و از آزادی آزاد می شوند، تازه به مذهب و به شرع رسیدهاند.
--------------
📚 روش نقد ج۳ص۱۰۱
🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤡 #طنز
💠لباسا وقتی ماشین لباسشویی رو روشن میکنی😂
🆔 @safiresheytan🕸
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
#دراویش_داعشی #غائله_گلستان_هفتم 🔻ایام شهادت شهید مدافع امنیت محمد حسین حدادیان(شهادت ۹۶/۱۲/۱) است
👤 توییت استاد #رائفی_پور
✍ معمولا مدل نظام اینجوریه که اول فرصت میده به مردم اثبات بشه و اصلاحاً صف معترض و اغتشاشگر جدا بشه بعد۲۴ ساعته همه رو جمع میکنه
تو ماجرای دراویش۳ روز فرصت داد تا خوب ماهیت خودشونو نشون بدن، بعد نیم ساعته جمعشون کرد
فکر میکنم الان همون زمانیه که حجت تموم شده! امشب همه رو جمع میکنن.
🆔 @safiresheytan🕸