#سفینه_صوفی
دکتر #احمد_احمدی
📚معرفی اجمالی:
✍این اثر متشکل از ۷ مقاله در نقد کتاب مثنوی مولوی است که بین سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ در مجله دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و برخی مجلات دیگر به چاپ رسیده است .
🌟هدف مولف در تمام مقالاتش اثبات این مطلب است که مولوی یک فرد سنّی مذهب و کاملا بیگانه از تشیع بوده است.
✅نویسنده با تذکر به اینکه؛
"اثری چون #مثنوی یک اثر هنری صِرف نیست بلکه منظومه کلامی نیز هست"
در صدد نقدکتاب برآمده وکوشیده تا، دیدگاه « #تحلیل_محور» را جایگزین دیدگاه « #تجلیل_بنیان» موجود در عرصه متون صوفیه گرداند.
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
مقالات عبارت اند از:
⬅️مقاله اول: آل یاسین در مثنوی
⬅️مقاله دوم: بررسی روایت جعلی "اصحابی کالنجوم بایهم اقتدیتم اهتدیتم"
❌بنابراین گفتار، تمامی صحابه آن حضرت، مقتدای امت مرحومه وقابل پیروی واتباعند‼️
⚠️این اعتقاد در مثنوی مولوی ۶بار ویکبار در "فیه ما فیه"عرضه شده است که نشانگر اهمیت آن در دیدگاه صاحب اثر است .
❌مولوی کسانی که این انگاره را نپذیرند در آن خورد گیری کنند #خفاش شمرده و هرگونه بحث و نظر در این خصوص را ممنوع دانسته است و به سکوت و خاموشی فرمان داده است تا مبادا موجب تشویش نظر ها گردد❗️
✅ از #اهل_تصوف که دریافت های خویش را برگرفته از #ماوراء جلوه دادهاند و حاصل #مکاشفه و #معامله و #معاینه و ... می دانند باید پرسید که:
▫️آیا #شامه_معنوی شما که به ادعای خودتان برترین شامه معنوی است، چگونه از طریق ماورایی و غیر عادی تعفن معنوی این گونه سخنان یاوه منسوب به حضرت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را در نیافته است⁉️
▫️این چگونه نظری است که با درک حقایق مسلم به تشویش می افتد ⁉️
⬅️مقاله سوم : دیدگاه مولوی درباره معاویه(قصه بیدار کردن ابلیس معاویه را که وقت نماز است)😳
📛ابیات این حکایت به طور خاص در حدود ۱۷۰ بیت را در بر میگیرد و نشانه اهمیت محتوای داستان در نظر سراینده آن است.
💥به کار بردن لقب خال مومنان
💥تقابل ابلیس و معاویه و غلبه معاویه و ابلیس
💥انتساب #مکاشفه به معاویه
💥تعبیرات خاص مثنوی درباره معاویه
💥 #باز_سپید خواندن معاویه
❌به تعبیری زیرکانه #معاویه را از زمره ملازمان و خاص درگاه حق جلوه میدهد مهمتر آنکه مولوی در مثنوی " باز "را رمز #انسان_کامل می داند.
✴️استاد #شهیدی:
بیشتر داستان هایی که مولانا در سراسر کتاب آورده از نظر تاریخی یا ریشه ندارد یا آنها را به سلیقه خود دگرگون کرده است تا نتیجه ای را که میخواهد بگیرد .
[📚شرح مثنوی ج ۴ ص ۲۴۸]
⬅️مقاله چهارم : کارنامه معاویه در تاریخ
💥جنگ با امیرالمومنین در صفین
💥جنگ با امام حسن مجتبی
💥بیعت گرفتن برای یزید
💥جعل حدیث
💥اجتهاد در برابر حکم صریح الهی
💥کشتن صدها نفر به جرم تشیع
💥شراب نوشی و رباخواری
💥ثروت اندوزی و تبدیل خلافت به سلطنت
💥کفر آشکار و قصد ریشهکنی دین حضرت خاتم
❌آیا از شاعری چون مولوی که کتاب خویش را " #اصول_اصول_اصول_دین و #فقه_اکبر ، #شرع_ازهر، #برهان_اظهر خداوند می خواند ... انتظار نمی رود ، دست کم با تورقی بسیار گذرا در کتب تاریخی از جنایات وپلیدی های وی، نیمه اطلاعی کسب نماید.
⚠️این بی خبری است یا تغافل⁉️
⬅️مقاله پنجم: بررسی #افسانه_غرانیق که اصل آن را مولوی پذیرفته است .
⬅️مقاله ششم: تحریف لفظی ومعنوی " #حدیث_سفینه" در کتاب مثنوی
❌در تفسیر صاحب مثنوی کشتی نوح یک بار "امت رسول" و بار دیگر "پیغمبر و اصحاب" اعلام شده است‼️
❌مولوی، #شیخ و مراد را ناخدای کشتی روزگار می داند و معاشرت و همنشینی با خلق نادان را همچون طوفان نوح ویرانگرند و خانمان برانداز.
#عقل را مذمت می کند و عاقبت پسر نوح را نمونه ای از عمل به دستورات عقل می شمارد .
✅ از صاحب این اثر و شارحان وعلاقمندان آن و محققان بزرگ می پرسیم علت #تحریف_لفظی حدیث شریف سفینه در عنوان ابیات ۵۳۷ و ۵۴۴ دفتر چهارم مثنوی که به جای "مَثَلُ اهل بیتی"، "مَثلُ امتی" آمده چیست⁉️
یک پاسخ این است:
⭕️آنچه را در مثنوی در زمینه عقائد می آید، می توان ترجمان عقائد متشرّعه اهل سنت خواند.
[📚زرین کوب سرّ نی ج۲ص۶۷۱]
⬅️مقاله هفتم : دیدگاه مولوی درباره ایمان حضرت ابوطالب
📛مولوی حکم به کفر حضرت ابوطالب می کنداما در جنب این #تکفیر ، در هیچ کجای این منظومه ۲۶ هزار بیتی، هیچگونه طعنی در خصوص ابوسفیان _با وجود آن همه سوابق پر خباثت و تباهی_وجود ندارد.⁉️
✴️ #زرین_کوب می نویسد:
(مولوی)از رسم تعزیتِ روز #عاشورا در نزد شیعه حلب با تعریض یاد می کند. در سراسر مثنوی هیچ نشانی از آشنایی درست با عقاید و مقالات قوم (شیعیان) مشهود نیست، چنان که در باب #ایمان_ابوطالب علیه السلام بر خلاف قول شیعه و با آن که در بین اهل سنت هم در نفی آن توافق نیست، در عدم ایمان وی تاکید دارد❗️
#مقاله #شخصیت_شناسی #فارسی #قرن۱۵
🆔 @safiresheytan🕸
4_5836692699352140699.PDF
1.69M
📄 سفینه صوفی(۷مقاله در نقد مثنوی مولوی)
✍ مولف: دکتر احمد احمدی
🔹 تعداد صفحات: ۲۴۰
🔸 زبان: فارسی
🆔 @safiresheytan🕸
⛅️ #مه_شکن
#مناظره_صوفیان_با_امام_صادق (۱) #کوته_نظران
#تفسیر_غلط_از_سیره_پیامبر_اکرم
🔻دَخَلَ سُفْيَانُ الثَّوْرِيُّ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَرَأَى عَلَيْهِ ثِيَابَ بَيَاضٍ [بِيضٍ] كَأَنَّهَا غِرْقِئُ الْبَيْضِ فَقَالَ لَهُ :
❎إِنَّ هَذَا اللِّبَاسَ لَيْسَ مِنْ لِبَاسِكَ‼️
فَقَالَ لَهُ:
👂اسْمَعْ مِنِّي وَ عِ مَا أَقُولُ لَكَ فَإِنَّهُ خَيْرٌ لَكَ عَاجِلًا وَ آجِلًا إِنْ أَنْتَ مِتَّ عَلَى السُّنَّةِ وَ الْحَقِّ وَ لَمْ تَمُتْ عَلَى بِدْعَةٍ .
🔰أُخْبِرُكَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم كَانَ فِي زَمَانٍ مُقْفِرٍ جَدْب.
🔰فَأَمَّا إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا فَأَحَقُّ أَهْلِهَا بِهَا أَبْرَارُهَا لَا فُجَّارُهَا وَ مُؤْمِنُوهَا لَا مُنَافِقُوهَا وَ مُسْلِمُوهَا لَا كُفَّارُهَا فَمَا أَنْكَرْتَ يَا ثَوْرِيُّ⁉️
☑️ فَوَ اللَّهِ إِنَّنِي لَمَعَ مَا تَرَى مَا أَتَى عَلَيَّ مُذْ عَقَلْتُ صَبَاحٌ وَ لَا مَسَاءٌ وَ لِلَّهِ فِي مَالِي حَقٌّ أَمَرَنِي أَضَعُهُ مَوْضِعاً إِلَّا وَضَعْتُهُ.
💠🔅💠🔅💠🔅💠
💀 #سفیان_ثَوری که در مدینه میزیست بر امام صادق علیه السلام وارد شد. امام را دید که جامه ای سپید و بسیار لطیف که گویی عیناً آن پرده نازکی است که به سفیده تخممرغ احاطه کرده و آن را از پوست جدا میسازد، پوشیده است.
به عنوان اعتراض گفت:
📛 این جامه سزاوار تو نیست❗️
❎ تو نمی بایست خود را به زیورهای دنیا آلوده سازی‼️
❎ از مثل تو انتظار میرود که زهد بورزی و تقوا داشته باشی و خود را از دنیا دور نگه داری‼️
امام فرمودند:
🗣می خواهم سخنی به تو بگویم. خوب گوش کن که از برای دنیا و آخرت تو مفید است .
🔘اگر راستی اشتباه کردهای و حقیقتِ نظرِ دین اسلام را درباره این موضوع نمی دانی،سخن من برای تو بسیار سودمند خواهد بود .
🔘و اما اگر منظورت این است که در اسلام بدعتی ایجاد نمایی و حقائق را منحرف و وارونه سازی، مطلب دیگری است و این سخنان به تو سودی نخواهد داد.♨️
💬 ممکن است تو وضع ساده و فقیرانه رسول خدا و صحابه ی آن حضرت را در زمان خودش، پیش خود مجسّم سازی و فکر کنی که یک نوع تکلیف و وظیفه برای همه مسلمین تا روز قیامت هست که عین آن وضع را نمونه قرار دهند و همیشه فقیرانه زندگی کنند .
اما من به تو می گویم که:
❇️ رسول خدا در زمانی و محیطی بود که #فقر و سختی و تنگدستی بر آن مستولی بود و عموم مردم از داشتن لوازم اولیه زندگی محروم بودند.
🔸وضع خاص زندگی رسول اکرم و صحابه آن حضرت مربوط به وضع عمومی آن روزگار بود.
🔹اما اگر در عصری و روزگاری وسایل زندگی فراهم شد و شرایط بهرهبرداری از موهبت های الهی موجود شد،سزاوارترین مردم برای بهره بردن از این نعمتها، نیکان و صالحان اند؛
▫️نه فاسقان و بدکاران.
▫️مسلمانان اند نه کافران.
❌تو چه چیز را در من عیب شمردی❗️
☑️ به خدا قسم، من در عین این که می بینی که از نعمتها و موهبتهای الهی استفاده میکنم؛ از زمانی که به حدّ رشد و بلوغ رسیده ام،شب و روزی بر من نمی گذرد مگر آنکه مراقب هستم که اگر حقی در مالم پیدا شود، فورا آن را به موردش برسانم.💯
✴️سفیان ثوری پس از آنکه از جواب امام عاجز ماند، شکست خورده بیرون رفت و به یاران و هم مسلکان خود پیوست و ماجرا را با آنان بازگو کرد، آنها تصمیم گرفتند دسته جمعی در این باره با امام مباحثه کنند.
⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️
✅بنابر این در اندیشه دینی:
👈دوران حیات امام صادق علیه السلام ،آغاز شکل گیری صوفیه بوده است .از اینرو آن حضرت با سیره رفتاری خود سعی در اصلاح تندروی ها وکوته نظری های صوفیان داشتند.
👈برای شناخت سیره پیامبر اکرم باید به منابع معتبر که همان سخنان فرزندان رسول خدا است ،مراجعه کرد نه به کلمات #دراویش وصوفیان.
اهل البیت ادری بما فی البیت
👈دوره فقر و مشقت مسلمانان در صدر اسلام، را نمی توان گواهی بر #صوفیگری در آغاز اسلام دانست.چرا که این دوره
▫️اولا: مقطعی وگذرا بود
▫️ثانیا: تحمیلی بود ونه انتخابی.
👈 #آراستگی در میان خانواده واجتماع با #زهد_اسلامی منافاتی ندارد.
👈#صوفیان همواره در تقابل با امامان شیعه بودند و با خرده گیری و #اعتراضات خود می کوشیدند، #جایگاه_امامت_و_ولایت ایشان را زیر سوال ببرند.
👈آنان با #خود_بزرگ_بینی، پا را از حد خود فرا تر گذاشته وبه امامان معصومین ،درس دین می دادند واز این جهت دچار محذور «لاتقدموا بین یدی الله و رسوله» می باشند.
👈حضرات معصومین با نهایت بزرگواری ،به #شبهه_افکنی آنان پاسخ می دادند وحجت را بر ایشان تمام می کردند.
👈 #روایات_مذمت_صوفیه منحصر به کتاب #حدیقه_الشیعه وقرن ۱۰ نمی باشد ؛
📍شیخ کلینی قرن ۴ متوفی ۳۲۸
------------
📚 الکافی ج ۵ کتاب المعیشة .باب دخول الصوفیة على أبی عبدالله علیه السلام
🆔 @safiresheytan 🕸
💡 #سوالات_متداول
🎙آیه الله #شهید_دستغیب
✍آنهايى كه به #وحدت_وجود قائلند چه مى گويند و ردّ آنها چيست⁉️
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
✴️قائلين به #وحدت_وجود فِرَق مختلفه هستند و بعضى از آنها(معتقدان به #وحدت_شخصیه_وجود) مى گويند(۱):
❌وجود واحد حقيقى است و موجودات مكثره #نمايشات و #تجليات اوست و به دريا و موج هاى آن مثال مى زنند .
📛و اين حرف در نزد عقلا غيرمعقول است.💯
🧠چگونه عاقلى مى تواند باور كند كه اين همه موجودات مكثره كه هر يك منشاء اثر خاص است، تمام #موهومات باشد و غير از يك وجود بيش نباشد‼️
❌و تشبيه به دريا و موج هاى آن و مثال هاى ديگرى كه زده اند خيلى #بى_باكى است با اينكه "ليس كمثله شى ء و سبحان اللّه عما يصفون"❗️
⚠️علاوه بر اين، امورى كه لازمه اين مذهب(وحدت وجود) است، التزام به آنها موجب #خروج_از_دين است.
🔰و لذا حضرت آيت اللّه آقاى آقا#سيد_محسن_حكيم - رضوان اللّه عليه - كه يكى از مراجع تقليد بودند، در شرح " #عروة_الوثقى" پس از نقل احوال #قائلين_به_وحدت_وجود مى نويسند:
🔹"حُسن الظنّ بهولاء القائلين بالتوحيد الخاصّ و الحملُ على الصِحّة المامور به شرعاً، يوجبان حملَ هذه الاقوال
على خلافِ ظاهرها والّا فكيف يصحُّ على هذه الاقوال، وجودُ الخالق والمخلوقِ و الا مر و المامور والراحم والمرحوم؟!... ".
[مستمسك، ج ۱، ص ۳۹۱]
🔸يعنى چون شرعاً ماموريم به حسن ظن به هر كس كه مسلمان است و نيز ماموريم كه اقوال و افعال هرمسلمانى را حمل بر صحت كنيم، لذا مى گوييم قائلين به وحدت وجود، مراد آنها ظاهر كلامشان نيست ؛
⚠️زيرا مستَلزم #لوازم_فاسده است كه از جمله آنها #انكار_شرايع است بلكه معناى صحيحى قصد نموده اند وگرنه ظاهر اين حرف با شرايع منافى است چنانچه قبلا گفته شد:
▫️ سُبحَانَ رَبِّكَ رَبِّ العِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ...
▫️ وَ مَا قَدَرُواْ اللّهَ حَقَّ قَدْرِهِ
☘ پاك از آنها كه عاقلان گفتند
☘ پاكتر زانكه غافلان گفتند
---------
📚 هشتاد و دو پرسش - سوال ۱ - ص۵
۱- بعض از حكماى اسلام وحدت وجود را به معناى وحدت صاحب مراتب، توجيه كرده اند ؛ مانند نور كه يك حقيقت واحده است ليكن از حيث قوّت و ضعف، مراتب بى شمارى دارد. همچنين وجود، يك حقيقت است كه مرتبه اى از آن واجب و ازلى وحىّ بالذات، عالم و قادر بالذات است و مراتب ديگر وجود، ممكن و حادث و عالم و قادر بالغير است. البته ممكنات را هم مراتب غير متناهيه است.
🆔 @safiresheytan🕸
هدایت شده از کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
🔸 چنانچه در موضوع عرفان وتصوف سوالات وابهاماتی در ذهن دارید، می توانید آنها را با ما در میان گذارید وسپس پاسخ خود را دریافت نمایید.
🔹 پرسش هایی که موردابتلا همگان باشد در بخش #سوالات_متداول، منتشر خواهد شد.
📨ارسال سوالات؛
📤 @A_mobarez
🆔 @safiresheytan🕸
🔆 #رازگشا
🔖بازخوانی اندیشه استاد #علی_صفائی_حائری در نقد تصوف وعرفان(۵)
♨️ #عرفان_مسلمین #نقد_اهداف》 قدرت(کرامت)
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
💪قدرت چهره ها دارد و مرحله ها دارد.
از قدرت ماهیچه گرفته تا قدرت ماشین،از قدرت نگاه ها گرفته تا قدرت اراده .
🔹ممکن است که نیروهایی داشته باشی و به قدرتهایی رسیده باشی، اما قدرتِ کنترل آن را نداشته باشی، اسیر آن باشی و ذلیلِ آن .
🔸تو به دنبال قدرت، به دنبال دست و زبانت باشی نه آنها به دنبال تو. آنها تو را ببرند و اسیر کنند و به هر کجا که رفتند، تو را روانه کنند.
این قدرت است و اما عزت، آن قدرتی است که ذلیلِ تو باشد .
☑️ عزیز کسی است که هم قدرت دارد و هم اسیر آن نیست که امیرِ آن و حاکمِ بر آن است و آن را به دنبال میکِشد و در جایگاه مناسبش، آن را به کار میگیرد .
▪️قدرت به اضافه "حکمت"، میشود عزّت و
▪️قدرت به اضافه "تسلط" میشود عزّت .
▫️قدیر کسی است که توانایی دارد و
▫️عزیر کسی است که میتواند این توانایی را با حکمت همراه کند و آن را در جایگاه خود بگذارد .
✊توانایی دارد که با یک مشت، طرف را اعلامیه بر دیوار کند.
💥با یک نگاه او را به خاک بنشاند .
💥با یک کلمه جان او را بگیرد و
💥با یک امضا هستی او را ساقط کند
اما نمی کند و از این توانایی میگذرد و به این فکر میکند که با چه وسیله ای باید با او طرف شد و او را ساخت و در نتیجه اگر او را میکوبد نه از غیظ و خشم است و اگر او را می نوازد نه از ترس و عجز.
❤️و این عزت برای خداست، برای پیغمبر است، برای آنهایی است که به #عشق_بزرگتر رسیدهاند و بر عشقها و محبتها _محبت به دنیا و به نفس و ... تسلط یافتهاند و این عشق ها را، در راه آن عشق بزرگ تر به جریان انداخته اند.[۱]
👈 اینها هستند که به قدرتها میرسند، اما این قدرت را وسیله چپاول و #مرید_بازی و #مرید_سازی نمیکنند.
👈 نیروهایی دارند و این نیروها را خود نخواستهاند که در راه و در حرکت به این همه رسیدهاند و به آنها #کرامت شده و حتی خود به آن بیتوجه هستند و از کرامت ها غافل هستند
👈و اگر جایی کسی از آنها مشاهده ای کرد، او را به سکوت و پنهان کردن دعوت میکند تا #بُت_خلق نشوند و خلق را اسیر نسازند.
✅ قدرت ها مهم نیستند، مهم این است که با این قدرت چه چیزی را دنبال کنیم و چه چیزی را بخواهیم و چه کسی را نشان بدهیم ؛
▫️خویش را و یا او را
▫️خود را و یا خدا را .
⭐️قدرت مسئله ای نیست که تسلّط بر قدرت و امیر بودن و عزیز بودن مطلوب است .
آنها که قدرتها را در دست دارند بزرگتر از آنهایی هستند که قدرتها آنها را در دست دارند.
--------------
📚 روش نقد ج۳ص۷۶
[۱].وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَٰكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ (منافقون/۸) وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ۗ (بقره/۱۶۵)
🆔 @safiresheytan🕸
🚦#نشان_راه
🌸 آیه الله #مردانی
#هشت_امامی_ها #رهبران_طریقت
#گنابادیه #معروفیه
💠بخشی از #مناظره آیه الله مردانی با صوفیان گنابادی درسال ۱۳۶۹ ؛
🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥
▪️مرشد: ما شیعه دوازده امامی هستیم
▫️مردانی: شما نه تنها دوازده امامی نیستید بلکه مفهوم امامت و ولایت را هم نمی دانید...
✳️ شیعه " #ولایت" را برای امام، شانی از منصب خلافت میداند و تفکیک کننده بین امامت و ولایت را منکر امامت میشمارد زیرا امامت را دارای دو شان و سمت میداند ؛
یکی ولایت و دیگری ارشاد و هدایت.
📛ولی فرقه شما بین امامت و ولایت تفکیک قائل شده اند؛
🔘 اولاً : امامت بعد از امام رضا علیه السلام را نپذیرفته اند.
🔘و اگر هم پذیرفتهاند ولایت را از امام جوادعلیه السلام و ائمه دیگر سلب کرده و به دیگران داده اند و سلسله خود را روی این مبنا گذاشتند...
1⃣ اولین اشکال به شما( #نعمت_اللهیه) و #کمیلیه و #اویسیه که می گوئید امام رضا علیه السلام، اسرار ولایت را به معروف کرخی، یا به کمیل و اویس دادند این است که ؛
❌آیا پیامبر و امام علی و امام رضا علیهالسلام می توانند در مقابل اراده خدا که معیّن کننده ولیّ و امام است، قد عَلَم کنند ⁉️
و آن کسانی را که خداوند به امامت و ولایت معیّن و به وسیله همین پیامبر معرفی نموده_نعوذ بالله_این خلاف و بیعدالتی را انجام دهند و اویس را به جای علی و کمیل را بهجای حسنین و کرخی را به جای امام جواد علیه السلام قرار دهند‼️
▪️مرشد: نمی دانم آقا باید جواب دهد❗️
2⃣مردانی:به عقیده شما فقط قطب، انسان کامل است وقطب و انسان کامل فقط یک فرد است و بیش از یکی نیست،
حالا سوال ما این است که؛
آیا امام رضا علیه السلام بعد از تحویل خرقه به کرخی، از قطبیت و انسان کامل بودن افتاد یا نه⁉️
⬅️اگر نه، پس کرخی چه کاره بود⁉️
و کرخی هیچ کاره، حق دادن خرقه به سَری سقَطی و دیگران را نداشته است.
⬅️ و اگر امام رضا علیه السلام بعد از تحویل خرقه به کرخی، از مقام قطبیت افتاد، پس شما ولایت امام رضا علیه السلام و قطبیت او را هم قبول ندارید‼️
▫️فکر کنید اگر جوابی به نظرتان می رسد بفرمایید.
▪️مرشد: نمیدانم آقا باید جواب بگوید.
3⃣ مردانی: سوال دیگر آن که آیا امام رضا علیه السلام زودتر از کرخی از دنیا رفت یا کرخی زودتر از امام رضا علیه السلام⁉️
🔻جامی در "نفحات الانس" و دیگران از بزرگان خودتان نوشته اند که ؛
کرخی در سال ۲۰۰ هجری به قول شما خرقه تُهی کرده ولی امام رضا علیه السلام در سال ۲۰۲ یا ۲۰۳ هجری شهید میشود .
❌ اکنون سوال اصلی این است که آیا کرخی دوباره #خرقه را به امام رضا علیه السلام برگرداند یا به تعبیر و عقیده شما به سَری سقَطی تحویل داد و با امام هم مشورتی نکرد و امام رضا ی زنده و امام جواد علیهما السلام هر دو بی خرقه و بی اسرار ولایت ماندند و کرخی چیزی برای آنها نگذاشت تا آنها به ائمه بعدی بدهند⁉️
▪️مرشد: نمیدانم آقا باید جواب بدهد.
♧♧♧♧♧♧
💥پس از ناتوانی مرشد گنابادی در پاسخ به سوالات، پیشنهاد شد تا آیه الله مردانی با #سلطان_حسین_تابنده گفتگو نمایند و اختلافات از طریق مکاتبه حل وفصل گردد .
نامه هایی میان طرفین ردّ وبدل شد که می توانید آنها را در کتاب "پژوهشی جامع در تصوف وعرفان" مطالعه نمائید.
-------------
📚پژوهشی جامع در تصوف وعرفان ، محمد مردانی، ص۲۵
🆔 @safiresheytan🕸