💠آیت الله حاج #شیخ_علی_نمازی_شاهرودی در سال ۱۳۳۳ هجری قمری و در خانواده ای مذهبی و اهل علم به دنیا آمد.
پدر ایشان مرحوم حاج شیخ محمد بن اسماعیل نمازی شاهرودی از علمای بنام شاهرود بود که اجازه اجتهاد خود را از مرحوم #سید_ابوالحسن_اصفهانی و مرحوم فیروزآبادی گرفته بود و تالیفات سودمندی از ایشان به یادگار مانده است
🔸ایشان ۱۵ سال از محضر مرحوم آیت الله #میرزا_مهدی_اصفهانی در فقه اصول و معارف کمال استفاده را نمود و پس از رحلت ایشان، رهسپار نجف اشرف میشوند و پس از مدتی به مشهد میگردند.
☑️مرحوم #علامه_نمازی، افزون بر آشنایی با علم تاریخ، علوم غریبه، طب قدیم، ریاضی، گیاه شناسی، زبان عربی و فرانسه و حفظ کامل قرآن، توجه ویژهای نیز به روایات و احادیث ائمه معصومین داشتند؛
🌟بهگونهای که ۵ بار مجموعه بحارالانوار را به طور کامل مطالعه و بررسی کردند که حاصل این پژوهش دهها جلد کتاب ارزشمند #مستدرک_سفینه_البحار و هشت جلد #مستدرکات_علم_رجال_الحدیث گردید♨️
🌟ایشان همچنین چندین بار کتب اربعه، الغدیر، احقاق الحق و سایر کتب روایی را به صورت عمیق مطالعه نمودند که حاصل آن دهها جلد کتاب ارزشمند و ماندگار بوده است.
⚜ این عالم با تقوا و مجاهد خستگیناپذیر سرانجام در شب دوشنبه دوم ذی الحجه ۱۴۰۵ هجری قمری مصادف با ۲۸ مرداد ۱۳۶۴ هجری شمسی در مشهد دیده از جهان فرو بست و به دیدار معبود شتافت.
🕌 پیکر پاک و مطهر این عالم بزرگ با شکوه تمام تشییع و در صحن آزادی حرم رضوی آرام گرفت.
#شرح_حال_مولفان
🆔 @safiresheytan🕸
💠مجله سفینه شماره ۳۴
✳️ویژه نامه آیه الله نمازی شاهرودی
🔸زندگینامه آیت الله نمازی شاهرودی
✍محمد نمازی
🔹بدا در دیدگاه آیت الله نمازی
✍محمد بیابانی اسکویی
🔸مستدرک علم رجال الحدیث
✍سید محمدرضا حسینی جلالی
🔹تاملی در دیدگاه آیت الله نمازی پیرامون روایات کافی
✍محمد الهی خراسانی
🔸تفویض دین به پیامبر و امام از نظر آیت الله نمازی شاهرودی
✍محمدعلی باقی
🔹تغایر علم با مشیت و اراده او
✍اصغر غلامی
🔸جستاری در باب اخباریگری
✍حسن طارمی
🔹نکاتی در باب فقهای اصولی و اخباری شیعه و تعامل آنها
✍محمد اسماعیل مدرس غروی
🔸گفتاری کوتاه درباره حافظه و اهمیت آن
✍علی نمازی شاهرودی
🔹گزارشی از کتاب الروضات النظرات
✍حسن نمازی
🔸کتابشناسی مرحوم نمازی مرتضی
✍مرتضی اعدادی
🆔 @safiresheytan🕸
4_5809863039381405812.pdf
6.33M
💠مجله سفینه شماره ۳۴
✳️ویژه نامه آیه الله نمازی شاهرودی
#شرح_حال_مولفان
🆔 @safiresheytan🕸
🚦 #نشان_راه
🌸 #علامه_مجلسی
#مزخرفات_صوفیه
⬅️ بعضی از صوفیه اهل سنت و متکلمین ایشان و اکثر نصارا، به #حلول خدا قائل شدهاند در اشیا.
🔘و نصارا در خصوص عیسی قائل شده اند
🔘و #صوفیه_حلولیه در جمیع چیزها.
💥خداوند عالمیان نصارا را در اکثر قرآن به این سبب لعن کرده و ایشان را به کفر یاد نموده که به خدا چنین نسبتی میدهند.
⬅️ و جمعی از #صوفیه_اهل_سنت که از حلول گریختهاند، به امر قبیح تر و شنیع تر قائل شدهاند که آن #اتحاد است و می گویند که خدا با همه چیز متحد است بلکه همه چیز اوست و غیراو وجودی ندارد‼️
❌و همین اوست که به صورت های مختلف برآمده؛ گاه به صورت زید ظهور می کند گاه و گاه به صورت عمرو و گاه به صورت سگ و گربه و گاه به صورت قاذورات😱[۱].
🌊 چنانچه دریا موج میزند و صورتهای بسیار از آن ظاهر میشود و غیر دریا چیزی نیست
🔅 که جهان موجهای این دریاست
🔅موج و دریا یکی است غیر کجاست
و ماهیاتِ ممکن، امور اعتباری است که عارض ذات واجب الوجود است و در جمیع کتب خود تصریح به امثال این کفرها و #مزخرفات نمودند...
👹 و محیی الدین( #ابن_عربی) که از روسای ایشان است در #فصوص_الحکم میگوید که ؛
❌ما وصف حق، به هیچ وجه نکردیم الا ما عین آن وصف بودیم و حق تعالی وصف نفس خود از برای ما می فرمود.پس هر گاه او را مشاهده کنیم، خود را مشاهده کردیم و هرگاه که او مشاهده ما میکند، مشاهده خود کرده باشد‼️ ...
و مکرر در تصانیفش میگوید که ؛
❌زنهار که مقید به مذهبی مشو و نفی هیچ مذهب مکن و هیچ معبودی غیر خدا را از #بت و غیره انکار مکن که به قدر آنچه از آنها انکار می کنی از خدای خود انکار می کنی وخدا در همه چیز ظهور دارد‼️
و می گوید که؛
❌خدا هارون را بر #گوساله_پرستان مسلط نگردانید،آنچنان که موسی را مسلط گردانید تا آنکه حق در جمیع صوَر معبود شود؛ لهذا هیچ نوعی از انواع عالَم نماند که معبود نشد.‼️
ومیگوید که ؛
❌نصارا برای این کافرند که دعوای اتحاد با خدا در خصوص عیسی گفتند،اگر در همهچیز گفتند این توحید می بود‼️
⚠️و در یکی از تذکره های ایشان به نظر رسید که از #شمس_تبریزی پرسیدند از احوال #ملای_رومی گفت؛
▫️اگر از قولش می پرسی ⬅️ انما امره اذا اراد شیئاً ان یقول له کن فیکون .
▫️و اگر از فعلش می پرسی ⬅️ کل یوم هو فی شان
▫️و اگر از صفاتش میپرسی⬅️ هو الله الذی لا اله الا هو عالِم الغیب و الشهاده هو الرحمن الرحیم
▫️و اگر از ذاتش می پرسی⬅️ لیس کمثله شی و هو السمیع البصیر .
📛 و از این باب کلمات،که موجب #کفر و #الحاد است در کتب ایشان بسیار است.
💠🔅💠🔅💠🔅💠
🌻ای عزیزان❗️
به انصاف نظر نمایید که نسبت به ذات مقدس خدا، این قسم نسبتها رواست⁉️
و هرگز از پیغمبر و ائمه صلوات الله علیهم که پیشوایان دین شمایند، این قسم سخنان صادر شده⁉️...
------------
📚 عین الحیات ص۴۹-۵۲ به نقل از تاریخ فلسفه وتصوف علی نمازی .
[۱].محمد بهاء الدین بیطار صوفی در کتاب ( النفحات القدسیه)چگونگی عقیده #وحدت_وجود را این طور بیان کرده است ؛
❌ وما الکلبُ والخنزیرُ الا الهُنا
❌ وما الله الا راهب فی کنیسه
ترجمه : سگ وخوک نیستند مگر خدای ما ، وخدا نیست مگر راهبی که در صومعه است .
(تلبیس ابلیس ابن جوزی ص۱۶۹ وکتاب التصوف بین الحق والخلق ص۸۳) به نقل از عرفان عارفان محمد مردانی ص۱۵۲
🆔 @safiresheytan🕸
🌼 #شعر
#فریب_فلسفه
🚸جماعتی شده دور از درِ #مدینه_علم
🚸نموده پیرویِ بوعلی و بَهمنیار
❌زِ جهل گشته #فلاطونی و #ارسطوئی
❌فتاده دور، زِ راه ائمه اطهار
🛐شده مقلّدِ #بقراط و پیرو #سقراط
🛐زِ قول باقر و صادق، نمودهاند فرار
👺به زعمِ باطلِ ایشان، چه غافل از دین اند
👺کسی که #فلسفه داند، بود تمام عیار
☘بوَد تمام عیار، آن کسی، به نزد خدا
☘که هست پیرویِ آل مصطفاش شعار
☀️من استفاده علم از درِ مدینه کنم
☀️مرا به #حکمت_یونانیان نباشد کار
🌀بوَد کتاب حدیث نبی، اشاراتم
🌀《شفای》من شده، قرآنِ خالقِ جبار
🚨مرا شفا و《اشارات》مصطفی کافیست
🚨دیگر مرا به افادات بوعلی است چه کار
💎بیا حکمتِ حق از درِ مدینه طلب
💎مرو به سوی مَلَط [۱]، بهر فلسفه زِنهار
☯حدیث اهل مَلَط، غالبش غلط باشد
☯بوَد صحیح، حدیث از ائمه اطهار
🕸حذَر نما، زِ کلامِ حکیمِ یونانی
🕸که همچو سحر و فسون دل شود از آن بیمار
🐉فریب ظاهرِ رنگینِ فلسفه نخورید
🐉که هست، باطن او پر زِ زهر، همچون مار
🌻طبیب جهل و مرضهای دل، علی است علی
🌻شفا طلب نکن ای دل، زِ بوعلی زِنهار
🔮نجات می طلبی تو زِ بوعلی، هَیهات
🔮نجات چون زِ مَرض میدهد تو را، بیمار
❤️نجات کن طلب از آل مصطفی، ای دل
❤️بوَد نجاتِ تو در دینِ احمدِ مختار
🔆به تو نموده پیمبر، درِ مدینه علم
🔆برو به سوی دَر و سر مزن تو بر دیوار
🦋عجب مدار زِ طورم، که این طریقه من
🦋 بود طریقه سلمان و ابوذر و عمار
-----------
[۱].شهر مشهور ایونیای باستان
📚خیراتیه در ابطال طریقه صوفیه ج۲ ص۲۳۲
🆔 @safiresheytan🕸
🔆 #رازگشا
🔖بازخوانی اندیشه استاد #علی_صفائی_حائری در نقد تصوف وعرفان(۲)
♨️ #عرفان_مسلمین #نقد_اهداف》آزادی(زهد)
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
🔻می گویند؛
▫️دنیا بد است، آن را رها کن.
▫️دنیا رنج است، از آن بگذر.
▫️دنیا مردار است، از آن فرار کن.
☑️ درحالی که دنیا بد نیست، که کم است، باید آن را زیاد کرد. باید با آن تجارت کرد.💯
🌾گندمی است که باید به خاکش سپرد و آبیاری اش کرد و خرمنش را برداشت.
🔘بعضی، گندم را نگه می دارند و فقط به آن عشق می ورزند و به آن افتخار میکنند.
🔘بعضی گندم را رها میکنند و از آن میگذرند.
🔘اما آنها که وسعت خسیس زمستان را دیده اند، یک گندم را بارور می کنند، آن را به خاک می دهند تا از خاک برخیزند و زمستان را گرسنه نمانند.
🔹چند کیلو گندم کم است، خوراک چند روز بیشتر نیست. پس باید زیادش کرد. باید به کارش گرفت. البته برای این زیاد کردن، در اول به خاک دادن است و گندم را زیر خاک پوشاندن.
🔸اما فقط همین نیست، که سپس برداشت کردن است و به خاطر برداشت، آبیاری و پرستاری و نگهداری ها هم هست.
✅ اینها در واقع از گندم ها و از دنیا نگذشته اند که آن را برداشته اند. آن را بد نمی دانند که کم می شمارند و به زیاد کردنش مشغول میشوند.
🔹 دنیا میشود کشتزار شان،
🔸می شود بازارشان،
🔹 می شود مایه ی کارشان.
🌀و این است که آن را میفروشند و به دنبال خریداری هستند. و نه تنها دنیا را که خودشان را هم زیاد می کنند از کمی در می آورد.
💥 اینها همیشه دارا هستند. نه فقط یک ماه، که دنیا دارها و گندم خوارها بیش از یک ماه گندم ندارند و بهره ندارند. اما اینها با گندمی که به خاک سپرده اند همیشه تامین هستند و با تجارتی که شروع کردهاند همیشه سرشار و غنی.
♨️دنیا بد نیست، کم است.♨️
👈دنیا رنج است اگر اسیرش باشی و سود است، اگر امیرش بشوی.
👈دنیا پا است اگر با آن راه بروی و بار است اگر او تو را راه ببرد.
👈 دنیا نور است و همچون خورشید است. اگر با آن نگاه کنی می بینی، اگر به آن نگاه کنی کور می شوی و رنج می بری و می سوزی.
👈و دنیا مردار است اگر ذبحش نکنی و به کارش نگیری.
👈و مرداب است اگر به جریانش نیندازی.
🌅ما با دنیا و ثروتمان، بخواهیم یا نخواهیم، مردار زمین و مرده زمان خواهیم بود مگر آنجا که حرکتی بگیریم و حیاتی به دست بیاوریم و سپس، خویش را ذبح کنیم و ذبیح الله شویم.
--------------
📚 روش نقد ج۳ص۷۰
▫️قل متاع الدنیا قلیل (نساء/۷۷)
▫️فَما مَتاعُ الحَياةِ الدُّنيا فِي الآخِرَةِ إِلّا قَليل (توبه/۳۸)ٌ
🆔 @safiresheytan🕸