eitaa logo
شبکه طراحی راهبردی سحاب
221 دنبال‌کننده
658 عکس
87 ویدیو
206 فایل
شبکه طراحی راهبردی سحاب; پیشران نوپاهای اجتماعی #اگوباتور #Eggubator
مشاهده در ایتا
دانلود
پنجمین دوره آموزش طب اسلامی دوره پیشگیری حجه الاسلام استاد کاردان پور مجموعه فرهنگی مبین ثبت نام از طریق سایت www.mobinisf.ir t.me/mobinisf
هدایت شده از سعدآباد
سعدآباد یک مهمانی روستایی @saadabadcamp
4_6039406131997048974.mp3
1.48M
🌿 دوره های تربیتی انسان کدامند؟ استاد علی صفایی حائری eitaa.com/sahab_link
4_6039406131997048972.mp3
725.4K
🌿 دوره تربیتی انسان از کجا آغاز می‌شود؟ استاد علی صفایی حائری eitaa.com/sahab_link
4_6039406131997048971.mp3
1.81M
🌿 چه مرحله ای را بلوغ انسان می‌توان نام نهاد؟ استاد صفایی حائری eitaa.com/sahab_link
4_5956114290787221594.mp3
2.6M
🌿 برای تربیت ، مربی چه شرایطی باید داشته باشد ؟ وظایف مربی در تربیت چیست؟ استاد محمد تقی هادی زاده ( از شاگردان استاد صفایی) eitaa.com/sahab_link
4_5951812915400016046.mp3
1.15M
🌿 حریت و ازادگی در کودک چگونه حاصل می شود؟ استاد محمد تقی هادی زاده ( از شاگردان استاد صفایی) eitaa.com/sahab_link
4_5951812915400016045.mp3
2.14M
🌿شخصیت چیست و چگونه می توان در کودک ایجاد کرد؟ استاد محمد تقی هادی زاده ( از شاگردان استاد صفایی) eitaa.com/sahab_link
🍃چگونه تدبركنيم؟(1)🍃 استاد صفایی در سیر تربیتی انسان و سلوک معنوی او، بر جریان فکری انسان تأکید فراوان دارد. به عقیده او «اين تفكر ماست كه ما را به شناسايى خود ما و سرمايه هاى ما و كار ما و شناخت هستى و دنيا و اللَّه مى رساند»(مسئوليت، ص114)؛ اما این تفکر نیاز به موادی دارد که با آنها کار کند؛ همان‌گونه که در معده باید غذایی باشد تا معده آن را هضم کند. تهیه غذای فکر، کار تدبر است. «تدبر تهيه مواد خامى است كه فكر در آن كار مى كند و با تركيب آنها به نتيجه هايى مى رسد و شناخت هايى بدست مى آورد.»(مسئوليت، ص105) بنابراین از نظر استاد صفایی، تدبر آغاز جریان فکری انسان و از اين رو از مهم‌ترین مراحل سلوك او است. به علت اهمیت مسئله تدبر در سلوک و تربیت انسان، در نظر داریم برای مدتی از این مسئله، بیشتر سخن بگوییم. در این زمینه هم توضیحات استاد صفایی را در تبیین مفهوم تدبر عرضه می‌کنیم؛ و هم از تدبرهای شخصی او در زندگی، نمونه‌هايي می‌آوریم تا به صورت عيني با تدبر آشنا شويم و عملا بدانيم چگونه بايد تدبر كرد. eitaa.com/sahab_link
🍃چگونه تدبر كنيم؟(2)🍃 👈توضيح: «تدبر، زيرو رو كردن مسأله و يا حادثه و صحنه اى است كه پيش آمده و ارزيابى كردن آيه هايى است كه جلوه گرى دارند و حتى پيش پا افتاده اند. اين و مطالعه، وسيع تر از مطالعه كتاب و روزنامه است. مطالعه به اين معنى مورد استعمال هاى زيادى دارد؛ مثل اين كه مى گوييم: داشتم در احوال خودم مطالعه مى كردم. اوضاع را مطالعه كردم. همين طور كه در صفحه كتاب مى توان مسائلى را بررسى كرد و مطالعه نمود، همين طور هم در صفحه خارج و در برخوردها و نشست و برخاست ها و رفتن ها و آمدن ها، مى توان مسائلى را در نظر گرفت و مرتب نمود و سپس به نتيجه گيرى و بهره بردارى پرداخت.» (، و سازندگي، ص105) 👈نمونه: «در اتاق نشسته بودم كه از سوراخ شيشه شكسته اى زنبورى به درون آمد و سپس پروازهاى اكتشافى را شروع كرد و بعد هم براى بازگشت آماده شد. اما به هر طرف كه مى رفت با شكست روبه رو مى گرديد، به شيشه مى خورد و به زمين مى افتاد، تا اين كه ضربه كفشى راحتش كرد. اين درس من بود كه هنگام گرفتارى خود را به هر طرف نكوبم، بلكه به راه بازگشت فكر كنم و آن را بيابم و خود را خلاص كنم.» (مسئوليت و سازندگى، ص109) eitaa.com/sahab_link
🍃چگونه تدبر کنیم؟(٣)🍃 توضیح تدبر: «انسان مى تواند حالات خودش را بررسى كند. ساعاتى كه دارد تقسيم كند به شب، روز، در تنهايى و اجتماع. در شب چه مسائلى به ذهنش خطور مى كند. هنگامى كه تنهاست يا هنگامى كه در ميان مردم است، هنگامى كه با ثروتمند يا فقير با زن يا مرد، با خوش قيافه يا متوسط يا زشت و در روز هنگامى كه بر سركار است، يا در خانه، زمانى كه با دوستى رو به رو مى شود و يا با دشمنى برخورد مى كند. اين بررسى ها هنگامى كه ادامه پيدا كرد- يك ماه، يك سال، بيشتر يا كمتر و يا حتى يك عمر- مصالحى را بوجود مى آورد كه مى توان با آن مصالح به يك ساختمان فكرى رسيد. مى توان به شناخت هايى دست يافت كه مثلا ظرفيت من تا چه اندازه است، چه مسائلى مرا خوشحال مى كنند، چه مسائلى مرا ناراحت مى كنند، عظمت اين مسائل تا چه حدى است و تأثير آنها با عظمت آنها چه رابطه اى دارد؟ زيادتر است يا كمتر؟ و آيا تأثير آنها تا چه اندازه بايد باشد؟ به حدى كه دلم را بگيرد يا دست و پايم را به حركت وا دارد؟ حركتى كه در يك لحظه يا يك ساعت يا يك عمر داشته ام و تأثير آنها تا چه اندازه بوده است؟ چه بسا تأثيرشان بيش از حد بوده؛ مثلا سلامِ دوستى كه نبايد در من حركتى به وجود آورد، بيست و چهار ساعت يا حتى يك عمر مرا به خود گرفته و چه بسا تأثيرشان كمتر بوده، صحنه فقرى كه بايد مرا تا يك ماه مشغول كند تنها يك ساعت گرفتار كرده است. با اين و ارزيابى ها انسان مى تواند با كمك فكر به عوامل مجهول دست بيابد و يا به حقيقت خود پى ببرد و در خود به كارى مشغول شود، به ايجاد عظمتى، حركتى، كنترلى و يا مواظبتى.» ( و سازندگى، ص106) نمونه تدبر: «يك روز صبح با صداى استارت ماشينى از خواب بيدار شدم.  استارت مداوم بود و جرقه ها زياد و مايع قابل احتراق، اما با اين وصف حركتى نبود و پيشرفتى نبود. من به ياد جرقه هايى افتادم كه در زندگى خودم مدام سرمى كشيدند، و به ياد استعدادهايى افتادم كه قابل سوختن بودند و به ياد ركود و توقفى افتادم كه با اين همه جرقه و استعداد گريبان گيرم بوده است. در اين فكر رفتم كه ببينم نقص از كجاست، كه شنيدم راننده مى گويد: بايد هلش داد، هوا برداشته است. و همين جواب من بود.  هنگامى كه هواها وجود مرا در بر مى گيرند و دلم را هوا برمى دارد، ديگرجرقه ها برايم كارى نمى كنند و اگر مى خواهم به راه بيفتم بايد هلم بدهند و ضربه اى بزنند و راهم بيندازند تا آن همه استعداد، راكد نماند.» (مسئوليت و سازندگى، ص109) eitaa.com/sahab_link
🍃 چگونه تدبر کنیم؟(4)🍃 توضیح تدبر: انسان مى‏ تواند برخوردهايش را بررسى كند و آمار بگيرد و سپس با تفكر در اين آمار، به روحيه‏ ها و اميال و خواسته ‏هاى خود پى‏ ببرد. مى ‏تواند محبوب‏ هايش را در نظر بگيرد. در دوستانش بررسى و كند و از آن‏ها آمار بردارد در دفتر و يا در ذهن و سپس با تفكر به نتيجه ‏هايى برسد كه باعث زير و رو كردن گذشته و تجديد نظر براى آينده و به هم زدن برنامه ‏هاى پيشين و طرح برنامه ‏هاى جديدى باشد. ( و سازندگى، ص107) نمونه: با يكى از دوستان خوبم بر سر سفره نشسته بوديم، او به پياز علاقه داشت و به خوردن آن مشغول بود. كودكى كه در آن‏جا بود مقدارى از آن‏ پياز را در دهان گذاشت، اشكش سرازير شد و زبانش سوخت و آن را رها كرد. دوستم خنديد، خنده ‏اى پربار و پر از برداشت؛ كه عده‏ اى به خاطر جهتى از چيزهايى مى‏ گذرند اما عده ديگر، همان چيز را به همان خاطر مى ‏خواهند. آن تيزى و تندى كه كودك را فرارى كرده، مرا به سوى خود كشانده است. و سپس ادامه داد: در برابر سختى ‏ها و ناراحتى ‏ها عده‏ اى به همان خاطر كه ما فرار مى ‏كنيم به استقبال مى ‏روند و از سختى‏ ها بهره مى ‏گيرند. همان دردها و فشارها كه ما را از پاى در مى ‏آورد، همان‏ ها به عنوان پا، عامل حركت و پيشرفت و ورزيدگى عده ‏اى مى ‏شود. و راستى همان است كه امام كاظم مى ‏فرمود: «ما مِنْ شَئٍ تَراهُ عَينُكَ الَّا و فيهِ مَوْعِظَةٌ». (مسئوليت و سازندگى، ص109) eitaa.com/sahab_link