#اسلام_دین_صلح_یا_خشونت
#قسمت_ششم
#جذب_و_دفع_فردی_و_اجتماعی؛
دانستیم که موجودات زنده، قوه ی دافعه دارن. اين قوه دافعه به ویژه در حيوانات و انسان چيزهایی كه برای بدن #مضرّ هستن رو از بدن بيرون میریزه؛ دستگاه هایی در بدن انسان مثل كليه، مثانه و ... وجود دارن كه اين كار رو به طور عادی انجام ميدن. گاهي هم وقتی ميكروبهای خارجی هجوم میارن، گلبولهای سفيد فعّال میشن و با اونها میجنگن؛ تا اونهارو رو بكشن و از بدن بيرون بريزن. همه میدونن که اگه این #سيستم_دفاعی نباشه، سيستم #جذب هم نابود میشه و زندگی انسان به خطر میافته. در روح انسان هم بايد چنين استعدادی وجود داشته باشه؛ بايد يك #عامل_جاذبه_روانی داشته باشيم تا از كسایی كه براي ما مفيد هستن و کمالی رو در اونها مشاهده میکنیم، خوشمون بياد؛ دوستشون داشته باشیم؛ و از اونها علم، كمال، ادب، معرفت و اخلاق رو یاد بگيريم. همچنین باید #عامل_دافعه_روانی در وجود ما باشه تا به طور عملی افرادی رو که برای ما ضرر دارن، از خودمون دور کنیم. در صحنه ی #اجتماع هم باید ما دارای #سیستم_جذب و #دفع داشته باشیم؛
یعنی نسبت به خوبایي كه منشأ كمال هستن و در پيشرفت جامعه مؤثرن، بايد ابراز دوستی كرد و در مقابل، بايد با افرادی كه براي سرنوشت جامعه مضرّ هستن دشمنی كرد. البته نکته ی مهم اینه که ما باید مواردِ #جذب و #دفع رو درست بشناسيم.
پ.ن: برگرفته از کتاب «آذرخشی دیگر از آسمان کربلا» نوشته علامه #مصباح_یزدی.
#مضرّ
#سيستم_دفاعی
#جذب
#دفع
#عامل_جاذبه_روانی
#عامل_دافعه_روانی
#اجتماع
#سیستم_جذب
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#خشونت_در_اسلام
#قسمت_هفتم
#فلسفه_احکام_خشن_اسلامی
#بخش_اول
بعد از اینکه یکمی در مورد ضرورت وجودِ دو حالت #جذب و #دفع در انسان و جامعه صحبت کردیم، نوبت به این میرسه که به سراغ علت اصلی برخی از احکام اسلامی مانند #قصاص ، #حدود و ... بریم. احکامی که به نظر بعضیا مصادیق #خشونت_در_اسلام هستن. ماها اینو قبول داریم که یه سری از احکام در اسلام هست که ظاهرش خشنه. ولی باید بدونیم که هر خشونتی بد نیست. مثلاً وقتی که یه #پزشک میاد و قسمتی از بدن فردی رو که دچار #عفونت شده و قابل درمان نیست، قطع میکنه! هیچ کس به این آقای دکتر نمیگه عجب آدم خشن و نامردیه! دیدی چطور دست طرف رو قطع کرد؟!؟ چون هر عاقلی میدونه که این کار، درسته که ظاهرش خشنه! ولی در واقع، عین رحمت و برکت و سلامتیه؛ چون اگه اون دست باقی میموند، زندگی طرف رو به خطر مینداخت ... (ادامه دارد)
#فلسفه_احکام_خشن_اسلامی
#قصاص
#حدود
#پزشک
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#خشونت_در_اسلام
#قسمت_هفتم
#فلسفه_احکام_خشن_اسلامی
#بخش_دوم
(ادامه) ... حالا اگه یه نفر، یا یه گروه، یا یه دولتی #حیات_دنیوی یا اخرویِ بشریت رو به خطر بیاندازه و به هیچ صراطی مستقیم نباشه، به نظرتون نباید این فرد، گروه، یا دولت عفونی و چرکین رو از سر راه انسانیت برداشت؛ تا انسان ها بتونن مسیر زندگیشون رو ادامه بدن و منافع دنیایی وآخرتیشون رو بدست بیارن؟! پس بعضیا هستن که #خار در مسیر انسانیت هستن؛ و کارشون بستن راه بشریته، اینها رو باید از سر راه برداشت تا انسانها بتونن در سلامت راه تکامل رو طی کنن و به سعادت دنیا و آخرت دست پیدا کنن. بر این اساس در برخی از موارد سلامت و امنیت جامعه در گرو بعضی برخوردهایی است که به ظاهر خشن، ولی برای بقای جامعه ضروری هستن.
#فلسفه_احکام_خشن_اسلامی
#حیات_دنیوی
#عفونت
#خار
پ.ن: برداشتی از کتاب «پیام قرآن» نوشته آیت الله #مکارم_شیرازی ج10، ص167-168.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#خشونت_در_اسلام
#قسمت_هشتم
#دافعه_داشتن_معارف_اسلامی
وقتی ميگيم: #جاذبه_و_دافعه_در_اسلام
يعنی جاذبه و دافعهای كه در معارف اسلامی وجود داره.
حالا یه سؤال اینجا پیش میاد🤔؛
ما معتقدیم #معارف_اسلامی، بر اساس #فطرتِ انسان تنظيم شده، حالا چطور میتونیم براش دافعه تصوّر كنیم؟!
جواب😃: همیشه خواسته های انسانی یک جهته نیست؛ در انسان خواسته های متفاوتی، با جهت های متضاد وجود داره که بعضی وقتا بینشون #تعارض پیش میاد. یعنی گاهی بین #غریزه (خواسته های مادی) و #فطرت تعارض ایجاد میشه. مثلاً شکم گرسنه (#غریزه) فقط غذا میخواد و براش مهم نیست که اون غذا حلال باشه یا حرام؛ مال مردم باشه یا مال خودِ فرد، اما #فطرت با دست اندازی به مال مردم مخالفه. توی این شرایط کسی که مهار غریزه ی خودشو نداره، طبیعیه که این حکم و دستورِ فطری، براش #دافعه داشته باشه و ازش خوشش نیاد.
#دافعه_داشتن_معارف_اسلامی
#جاذبه_و_دافعه_در_اسلام
#فطرت
#غریزه
پ.ن: برداشتی از کتاب «کاوشها و چالشها» نوشته علامه #مصباح_یزدی
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#خشونت_در_اسلام
#قسمت_نهم
#داستانی_تاریخی_از_دافعه_اسلام ؛
یه روز تعدادی از #مسحیان منطقه #نَجران اومدن پیش #پیامبر (صلی الله علیه و آله) و با ایشون در مورد #حضرت_عیسی (علیه السلام) گفتگویی علمی درگرفت. اونا گفتن: عیسی فرزند خداست. چون پدر نداشته و انسان بدون پدر به دنیا نمیاد؛ پس خدا، پدر عیسی است. اما پیامبر اکرم فرمود: حضرت عیسی، مثل #حضرت_آدم آفریده شده؛ خدا حضرت آدم رو بدون پدر آفرید، و حضرت عیسی رو هم مثل حضرت آدم بدون پدر خلق کرد. اما مسیحی ها با وجود اینکه جوابی برای حرف پیامبر نداشتن، ولی زیر بارِ جواب نرفتن و قرار گذاشتن باهمدیگه #مباهله کنن.
(مُباهِله یعنی دو طرف، دست به دعا بلند کنن و از خدا بخوان اون کسی که حق رو فهمیده ولی بازم داره اصرار میکنه و دروغ میگه رو عذاب کنه)
روزِ مباهله، بزرگان و علمای مسیحی اومدن. پیامبر هم با امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (علیهما السلام)، در حالی که دست امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) رو – که در سن کودکی بودن - توی دستاشون گرفته بودن، به محل مباهله اومدن.
تا علما و بزرگان مسیحی این صحنه رو دیدن، با ترس و حیرت گفتن: اگه اینها دست به دعا بلند کنن و نفرین کنن، هیچ کدوم از ما روی زمین زنده نمی مونه. به این ترتیب از مباهله دست کشیدن. اما با وجود اینکه هم در بحث علمی شكست خوردن، و هم از مباهله عقب نشينی كردن، حاضر نشدن مسلمان بشن. پیامبر فرمودند: علت مسلمان نشدن اونا؛ علاقه ای بود که به #صلیب؛ #گوشت_خوک؛ و #شراب داشتن. این یه نمونهٔ تاریخی برای اینه که احکام اسلام برای بعضیا #دافعه داره. یعنی با وجود اینکه برخی به حقانیّت مطلبی پی میبرن (#فطرت اونها حقیقت رو میفهمه)، اما غرایزشون مانع از این میشه که حق رو بپذیرن. یعنی در اصطلاک و برخوردِ فطرت با #غریزه، غریزه است که در این جور افراد پیروز میشه.
#داستانی_تاریخی_از_دافعه_اسلام
#حضرت_عیسی
#غریزه
#فطرت
#گوشت_خوک
#صلیب
#شراب
پ.ن: «مَناقِب علیّ بن ابیطالب و ما نَزَلَ مِن القرآن فی علیّ (علیه السلام)» نوشته «ابن مَردَوَیه» از علمای اهل سنت؛ قرن4، و برداشتی از کتاب «کاوشها و چالشها» نوشته علامه #مصباح_یزدی.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#خشونت_در_اسلام
#قسمت_دهم
#گستره_دعوت_پیامبر
خدا در ابتدا به پیامبر دستور میده تا دعوت به اسلام رو از #نزدیکان و اقوامش شروع کنه (شعراء/214). بعد خدا به پیامبر دستور داد که دعوتش رو گسترش بده و #اهالی_مکه و شهرهای اطراف رو با اسلام آشنا کنه (شوری/7). در مرحله سوم خدا به پیامبرش دستور میده که رسالت خودش رو به #سطح_جهانی برسونه و همه مردم و تمامی ادیان و مذاهب رو به اسلام دعوت کنه (اعراف/158).
#گستره_دعوت_پیامبر
#نزدیکان
#اهالی_مکه
#سطح_جهانی
پ.ن: برداشتی از تفسیر #المیزان نوشته #علامه_طباطبایي، جلد۴.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#خشونت_در_اسلام
#قسمت_یازدهم
#روش_دعوت_پیامبر
بر اساس قرآن کریم – که بنیادی ترین و قطعی ترین منبع، برای شناخت نگاهِ اسلامه – نخستین و اصلی ترین روش دعوت همه پیامبران از جمله پیامبر اسلام، #روش_زبانی بود (طه/44 و نساء/63). مِتُد پیامبر در دعوت زبانی بر سه رکن استوار بوده؛
1-#سخن_حکیمانه ؛ یعنی حرفی که بر مبنای علم و عقله.
2- #موعظه، و پند و اندرزِ نیکو؛ یعنی بیان نکاتی که به خیر و صلاح مخاطبه و خود گوینده هم بهشون عمل میکنه.
3- #گفتگو به بهترین شکل؛ یعنی استفاده از مطالبی که مخاطب اونهارو قبول داره و به بهشون معتقده. بدون اینکه توهین؛ مطلب خلاف واقع؛ و سخنان نابخردانه، توی حرفش باشه.
#روش_دعوت_پیامبر
#روش_زبانی
#سخن_حکیمانه
#موعظه
#گفتگو
پ.ن: برداشتی از تفسیر «المیزان» نوشته #علامه طباطبایی، ج12، ص371-374.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#خشونت_در_اسلام
#قسمت_دوازدهم
#برخورد_پیامبر_با_مشرکان_مکه
همه میدونن که بدترین #دشمن_پیامبر (ص) و مسلمانان، #مشرکان مکه بودن؛ افرادی که از هیچ ظلم و ستمی در مورد پیامبر و اصحابش کوتاهی نکردن. افرادی که آشغال روی پیامبر میریختن، توی کوچه سنگبارانش میکردن، شکمبه گوسفند روی سرش میریختن، دندون حضرت رو شکستن، سرتاپای حضرت رو در جنگ احد مجروح کردن و .... . اما با این وجود وقتی پیامبر (ص) شهر #مکه رو فتح کرد فرمود: هرکس به خونه #ابوسفیان – که در قسمت بالای مکه بود - بره، در امانه. هرکس به خونه حکیم
– که در قسمت پایین مکه بود –بره، در امانه. هرکس در خونشو ببنده (نیاد بیرون و اعلام کنه تسلیمه)، در امانه.
در این بین یه عده از بزرگان و سران مکه رفتن داخل #کعبه. اونا فکر میکردن که پیامبر همشون رو میکشه. اما وقتی پیامبر اومدن داخل #مسجد_الحرام فرمودن: اینو بدونید که شما بدترین همسایه برای پیامبرخدا بودید؛ اونو تکذیب، طَرد، اخراج، و اذیّت کردید، بعد به سمت مدینه اومدید تا با من بجنگید!! اما بِرِید؛ شما آزاد هستید (و من کاری باهاتون ندارم).
#دشمن_پیامبر
#مشرکان
#مکه
#ابوسفیان
#مسجد_الحرام
پ.ن: برداشتی از کتاب #بحار_الأنوار، ج21، ص105-106.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#خشونت_در_اسلام
#قسمت_سیزدهم
#برخورد_امیرالمؤمنین_با_یهودی
یه روز #امیرالمؤمنین (ع) در #کوفه مشغول سخنرانی بودن و فرمودن: «قبل از اینکه منو از دست بدید، هرچی رو میخواید از من بپرسید». در این موقع یه مردی که از ظاهرش معلوم بود یهودیه، بلند شد و با صدای بلند داد زد: «تو مدّعی چیزی هستی که ازش خبر و فهمی نداری ...». در این موقع اصحاب از چند طرف به سمت اون #یهودی حمله کردن و خواستن باهاش درگیر بشن. حضرت #علی (ع) تا این صحنه رو دید، اونا رو دور کرد و بلند گفت: ولش کنید! با #خشونت که نمیشه مطالب دینی رو به طرفِ مقابل فهموند. بعد به سمت اون یهودی برگشت و فرمود: بدون هیچ ملاحظه ای سؤالاتت رو بپرس. من هم - به امید خدا - جوابت رو با دلیلهای عقل پسند و محکم میدم.
یهودی شروع کرد سؤالاتش رو پرسید و حضرت هم یکی یکی اونا رو به شکلی منطقی جواب داد. در آخر اون یهودی اونقدر به وَجد اومد که چهار بیت شعر در #فضیلتِ مولا علی (ع) خوند.
#امیرالمؤمنین
#کوفه
#یهودی
#علی
#خشونت
#فضیلت
پ.ن: برداشتی از کتاب «إرشاد القلوب ديلمی»، ج2، ص377-378.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#خشونت_در_اسلام
#قسمت_چهاردهم
#برخورد_پیامبر_با_مشرکان_مکه
#قسمت_دوم
يكي از افرادی که خیلی پیامبر و مسلمانها رو اذیت کرد آدمیه به اسم «صَفوان بن اُمَیّه». اون اینقدر با پیامبر مشکل داشت که بعد از جنگ «بدر» به یه نفر پول داد تا بره و توی مدینه پیامبر رو #ترور کنه. بعد از فتح مکه، از شهر فرار کرد. پیامبر از طریق پسر عموی# صفوان، لباسِ خودشون رو براش فرستادن - تا نشونه ای برای در امان بودنش باشه -، و اونو به اسلام دعوت کنه و به اون مهلتی دوماهه بده. وقتی صفوان وارد #مکه شد، جلوی مردم بلند فریاد زد: ای محمد! پسر عموم لباس تو رو برام آورده و منو به اسلام دعوت کرده و گفته اگه دلم خواست میتونم اسلام رو قبول کنم و اگه قبول نکردم میتونم دوماه تحقیق کنم و اجباری در کار نیست. پیامبر فرمود: بِهِت چهار ماه وقت میدم. صفوان در بین مسلمانها زندگی میکرد و موقع جنگ «حُنَین» پیامبر کسی رو فرستاد تا از صفوان #سلاح و وسائل جنگی بگیره. صفوان تا این ماجرا رو دید گفت: اومدی به زور اَزَم وسائل و سلاح بگیری، یا اینکه تقاضای سلاح و ادَوات جنگی داری؟ فرستاده ی پیامبر گفت: نَه، زوری در کار نیست؛ شما اختیار داری که به ما وسائل بِدی یا ندی. بعدش صفوان وسائل رو به عنوان #امانت و عاریه به اون فرد داد.
#ترور
#صفوان
#مکه
#سلاح
#امانت
پ.ن: برداشتی از کتاب #الموطأ نوشته «مالک بن اَنَس»، حدیث1115.
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh
#خشونت_در_اسلام
#قسمت_پانزدهم
#اخلاق_در_جنگ
#اخلاق_ماکیاولی
شاید بد نباشه در این قسمت از گفتگوهامون به یه نکته ی جالب اشاره کنیم! خیلی از ماها فکر میکنیم وقتی دو گروه باهم میجنگن، باید دوطرف به هر صورتی که میشه، به پیروزی برسن. یعنی در میدان جنگ، «#اخلاق» هیچ جایگاهی نداره. البته این حرف که «#اخلاق_در_جنگ جایی نداره»، با بسیاری از دیدگاههای #فلسفه_سیاسی و #فلسفه_نظامی ِ #غرب، و برخی دیدگاههای مدّعی اسلامیّت - مثل بنی امیّه، بین عبّاس، وهابیّت و ... - جور درمیاد. چون هدف از جنگ در دیدگاه اونا «پیروز شدن، به هر قیمتیه». به همین دلیل استفاده از هر روشی رو برای رسیدن به این هدف درست میدونن. یعنی مثلاً میگن: هدفِ ما بدست آوردنِ فلان منطقه است. برای بدست آوردن و فتحِ اون منطقه اگه لازمه، میشه اولاً از هر سلاحی مثل #بمب_هسته ای، بمب شیمیایی، مسموم کردنِ آب آشامیدنی و ... استفاده کرد. ثانیاً هر موجودی - زن و مردی که فقط شهروندن، پیرمرد و پیرزنی که از کارافتاده و زمینگیرن، کودکان، حیوانات، درختان و ... - رو میشه از بین برد.
#اخلاق_در_جنگ
#غرب
#فلسفه_سیاسی
#فلسفه_نظامی
پ.ن: برداشتی از دو کتاب #هنر_جنگ و #شهریار نوشته ی «نیکولو #ماکیاولی »
«ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇»
https://eitaa.com/sahat_andisheh