eitaa logo
حضرت صاحب الامر عج
104 دنبال‌کننده
975 عکس
209 ویدیو
97 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔰روایتی از دیدار خانوادگی طلبه‌ها با رهبر انقلاب 🌸 وقتی آقا حرف دل همسران طلاب را می‌زند! 🔹 ساعت 6 صبح است؛ همه خود را به مدرسه معصومیه رسانده ایم و اتوبوس ها آماده حرکت اند. 🔹بعضی‌ها که منزلشان دورتر بوده، برای اینکه جا نمانند سحرگاه بیرون زده و نماز را در حرم حضرت معصومه(س) خوانده اند... هیچکس خواب آلود نیست و از سر و روی همه می‌بارد... 🔹 امروز میعادگاه همه ما (ره) در تهران است؛ از مدیران و اساتید «موسسه» گرفته تا طلاب و حتی همسران طلاب آمده اند. شاید بتوان امروز را از معدود ملاقاتهای خانوادگی طلاب با «آقا» دانست. 🔹به میرسیم؛ تعداد ما کم نیست. اما همه اعضای «بیت» با خوشرویی از میهمانان استقبال می کنند. همه چشم به پرده ی سبز دوخته ایم و منتظر تشریف فرمایی «سیدنا القائد» هستیم که چهره‌ای نورانی وارد میشود. «آقا» خنده رو و سرحال هستند و خیرمقدم می‌گویند... 🔹قبل از آقا رئیس موسسه فقه و علوم اسلامی و یکی از طلاب به نمایندگی صحبت میکنند. حدود 40 دقیقه طول میکشد. حالا همه منتظرند که «آقا» شروع کنند. «آقا» هم با یک لبخند ملیح رو به جمعیت گفتند: «خب آقایون فرمایشی ندارند» که همه می‌خندند. 🌸 «آقا» در واکنش به این موضوع که برخی طلاب و پژوهشگران موسسه از 6 صبح می‌زنند بیرون و حدود 9 شب برمیگردند میگویند: «بنده با چنین چیزی مخالفم.» اینجا خانمهای مجلس زودتر از همه صلوات می‌فرستند که همین ، دوباره لبخند را بر لبان همه می‌نشاند. کُلاً جلسۀ بانشاطی است. «آقا» میگوید: «به خانواده باید برسید؛ همسر شما نیاز به حضور شما دارد. این مهم است. حضور به این معنا نیست که همه‌اش بروید خانه بنشینید، آن هم دلزدگی ایجاد می‌کند اما اینکه پیدا نباشید خوب نیست.» 🔸آقا از اهمیت فقه و نقش فقه در زندگی ما میگویند و می فرمایند: «آنچه زندگی ما را عملا اداره می کند، ماست.» سپس به فلسفه اشاره کرده و می گویند: «من مخالف فلسفه نیستم و آن را لازم می دانم اما در حال حاضر امتداد عملی در زندگی ما نداشته است در حالی که فلسفه‌های غربی خیلی کم محتواتر از فلسفه اسلامی اما امتداد عملیاتی دارند. در فلسفه اسلامی، اقتضاء دیدگاه‌ها در حکومت برای ما روشن نیست. نه اینکه نداشته باشد اما روی آن کار نشده است.» 🔹 «آقا» به ظرفیتهای بی‌شمار در حوزه اشاره می‌کنند و از دقتهای فوق‌العاده‌ی فقها تمجید. به این نکته هم اشاره می کنند: «بنده یک مدتی بحث قصاص میکردم. نظرات حقوقدانان غربی را برایم می‌آوردند؛ تعمقهای خوبی در کارهای آنها هست اما فاصله زیادی با دقت‌های مثل صاحب جواهر یا آیت الله آقای خویی داشت. این علمای ما خیلی ظریف‌تر و دقیق‌ترند. این حوزه میتواند همه نیازهای جامعه اسلامی را برآورده کند.» 🔸 آقا نسبت به معادل‌سازی مدارک حوزوی با مدارک دانشگاهی هم و پیشنهاد میکنند مدارک و شهادتهای حوزوی بدون هرنوع تقلید از جاهای دیگر طراحی و ارائه شود. 🔹 «جهت‌گیری انقلابی» هم مورد تاکید آقا قرار می‌گیرد و از ما میخواهند مراقب باشیم که این موضوع در متن کارها باشد و البته تاکید میکنند: «من که میگویم حوزه انقلابی منظورم شعاردادن نیست. البته شعار هم گاهی لازم است من هم شعار میدهم اما اینکه می گویم یعنی معتقد باشیم که این تحول بزرگ یعنی انقلاب اسلامی باید همچنان ادامه پیدا کند وگرنه مغلوب سیاستهای دشمنان اسلام خواهد شد.» 🔹 آقا از به جمهوری اسلامی میگویند و اینکه ملتهای سرخورده از تمدنهای مادی غرب و شرق به دنبال یک مرجع و ستون برای تکیه دادن هستند. و این جمله ایشان مسئولیتی بزرگ برای ما ایجاد میکند که فرمودند: «دنیای اسلام به حرکت انقلابی ما نیاز دارد.» ▫️ نکته آخری که «آقا» اشاره میکنند توجه به معنویات است؛ میفرمایند: «بدون توجهات معنوی، دعا، توسل، نماز شب و صحیفه سجادیه و بدون ارتباط قلبی با خدا نمی شود.» آنگاه خاطره‌ای از حاج احمدآقای خمینی تعریف میکنند که میگفت: امام نیمه شب که برای تهجد برمیخاست، دستمالهای معمولی برای اشکهای ایشان کفایت نمیکرد و از حوله استفاده میکردند. 🔹 دیدار به لحظات پایانی خودش نزدیک شده است و آقا خداحافظی میکنند. منتظرم ببینم چه کسی را میگیرد. اما این بار انگار برعکس است! یکی از طلاب، حامل چفیه‌ای است که گویا مادر یکی از شهدا به او داده است تا به «امام» هدیه کند. اما سنت چفیه گرفتن از آقا نیز برقرار است و یکی از اساتید موسسه در این زمینه موفق میشود. متن کامل: 👇👇 http://hawzahnews.com/detail/News/483810 @HawzahNews| حوزه‌نیوز
مشروح دیدار اساتید،طلاب و مدیران موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با رهبر معظم انقلاب؛ - موسسه عالی فقه و علوم اسلامی http://mfos.ir/id971213/
باسمه تعالی صوت فرمایشات حاج‌آقای برکتین زیدعزه و جناب استاد فیاضی زیدعزه در جلسه ۱۲ اسفند۹۷ با موضوع "معرفی اجمالی برنامه پژوهشی سال آتی مدرسه" در کانال آموزش مدرسه در اختیار عزیزان قرار گرفت. بزرگوارانی که در آن جلسه تشریف نداشتند حتما به کانال آموزش مدرسه مراجعه و این دو صوت را استماع فرمایند تا از برنامه‌های مدرسه عقب نمانند.
هدایت شده از  جنبش مردمی ساج
جاسوسی در ساختار مدیریتی و تصمیم‌گیری کشور احساس می‌شود فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: 🔹در حوزه‌های تصمیم‌گیری، مدیریتی و کارشناسی کشور اشتباهاتی رخ داده که تنها از عهده یک گروه جاسوسی برمی‌آید. 🔹وزیر اطلاعات باید پیگیر تشکیل پرونده‌ای تحت عنوان جاسوسی در ساختار تصمیم‌گیری، مدیریتی و کارشناسی کشور شود./رجا ✅جنبش مردمی http://eitaa.com/joinchat/4107337742Cfbf67e746b
دکتر عبدالله گنجی: این مطالبه رهبری که مهمترین تهدید امروز اقتصاد کشور است چه شد؟ کار گروه چی شد؟ چه کرد؟ چرا گزارشی داده نشد رهبرانقلاب در دیدار هیأت دولت: به مشکل نظام بانکی به‌طور جدّی باید رسیدگی بشود؛ این حرفی است که همه میزنند. در نظام بانکی و مشکل نقدینگی‌ای که الان در کشور وجود دارد، اگر چنانچه ما که حالا بعد عرض خواهم کرد میتوانستیم با هنرِ هدایت این نقدینگی به کارهای سازنده و مفید، کشور را پیش میبردیم، این نقدینگی نعمت بزرگی بود؛ الان یک بلای بزرگی است؛ واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است. این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق‌العاده‌ای است؛ هم رقمش خیلی بالا است، هم رشدش زیاد است؛ ۱۵۰۰ هزار میلیارد یک چیز افسانه‌ای است. به نظر من مسئله‌ی بانک‌ها و بخصوص تکیه‌ی روی مسئله‌ی نقدینگی احتیاج دارد به یک کارگروه دانا، حسّاس، پُرکار، خطرپذیر و شجاع؛ دولت یک کارگروهی تشکیل بدهد. یک کارگروه قویّ فعّالِ شب‌وروزکار، معیّن بشوند فقط برای اینکه فکر کنند ببینند با مسئله‌ی بانک‌ها و با مسئله‌ی نقدینگی چه‌جوری بایستی برخورد کنند؛ بخشهای جذّابی را برای جذب نقدینگی در نظر بگیرند که البتّه یک فهرستی به من داده شده. نگذاریم که این نقدینگی سرازیر بشود به طرف ارز و به طرف طلا و به طرف مسکن و به طرف کالاها، که خب طبعاً به هرجا که این نقدینگی رو کند و هجوم بیاورد، پدر آن منطقه درمی‌آید. البتّه کارگروهی که بخواهند بنشینند و هفته‌ای یک جلسه داشته باشند، فایده‌‌ ندارد؛ باید یک کارگروه دائمِ شبانه‌روزی از آدمهای فعّال تشکیل بشود، بنشینند واقعاً کار کنند، فکر کنند، سرِ یک ماه، دو ماه، سه ماه یک برنامه‌ی کاری روشنی مشخّص کنند و بیاورند بدهند به آقای رئیس‌جمهور، دستور اقدام داده بشود و بلافاصله مشغول عمل بشوند؛ ... یعنی یک‌چنین چیزی لازم است. ۹۷/۴/۲۴ _A_Ganji
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
🔴 مردم اهواز از شکایت خود صرف‌نظر نمی‌کنند 🔻رایزنی مشاور وزیر ارتباطات با آیت‌الله حیدری برای توجیه مردم اهواز نسبت به شکایت اخیر، ناکام ماند! 🔹آیت‌الله حیدری خطاب به نماینده وزیر ارتباطات: ما با سوءاستفاده از فضای مجازی مشکل داریم نه فضای مجازی. 🔹به گزارش ، نماینده‌ای از سوی وزیر ارتباطات جهت رایزنی برای صرف‌نظر از شکایت مردم به اهواز اعزام شد و در این راستا با آیت‌الله دکتر محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری دیدار کرد. 🔹بعد از شکایت مدعی العموم و دوهزار نفر اهوازی از ، به علت نقش بدافزار در حادثه تروریستی ۳۱ شهریور اهواز و تخلف وزارت ارتباطات در این زمینه که منجر به افسارگسیختگی فضای مجازی شده و همچنین سوءاستفاده گروهک‌های تروریستی از این فضای افسارگسیخته، فنایی مشاور وزیر ارتباطات به اهواز آمده و برای پاره ای توضیحات به دیدار ، نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز رفت تا شاید با وساطت آیت‌الله حیدری، مردم شریف اهواز و خانواده‌های شهدا از شکایت خود صرف‌نظر کنند. 🔹فنایی در این دیدار خطاب به آیت‌الله حیدری گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری فضای مجازی فرصتی است که باید از آن استفاده کنیم. 🔹آیت الله حیدری در این دیدار خطاب به فنایی درباره وضعیت فضای مجازی گفت: بله فضای مجازی فرصتی برای استفاده های معقول هست؛ مثل چاقو که هم می توان از آن سوءاستفاده و هم حُسن استفاده کرد. ولی به شرطی که دسته اش دست خودی باشد؛ اگر دسته اش دست اجنبی باشد، قطعاً دیگر برای اهداف خوب و حُسن استفاده نیست و صرفاً برای تامین اهداف دشمن قابل سوءاستفاده است. از قبیل فساد اخلاقی، اعتقادی، امنیتی و اقتصادی برای کشور. همانگونه که تابحال سوءاستفاده کردند. 🔹نماینده مردم خوزستان خطاب به مشاور آذری جهرمی تاکید کرد: از جمله سوءاستفاده‌ها استفاده داعش برای هماهنگی عملیات تروریستی است و از این جهت مورد اعتراض مردم شریف اهواز و خانواده های شهدای رژه قرار گرفت. 🔹امام جمعه موقت اهواز بیان کرد: مخالفت ما با فضای مجازی نیست. بلکه مخالفت ما با سوءاستفاده دشمن و دراختیار دشمن بودن این فضاست. 🔹آیت‌الله حیدری در پایان، خطاب به نماینده اعزامی وزیر ارتباطات تصریح کرد: تنها با وارد کردن جوانان انقلابی و فرهنگ «ما می توانیم» می شود مشکل فضای مجازی را حل کرد و افسار فضای مجازی را از دست دشمن گرفت. @FARYAD_KHZ ✅اگر از دعواهای سياسی خسته شدین، شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
✅اولین های سید ابراهیم رئیسی/از تحصیلات تخصصی تا محبوبیت بی‌سابقه 🔷آیت الله رییسی مقام عالی قضایی در جمهوری اسلامی می باشد که روز گذشته طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب به ریاست قوه قضاییه منصوب شد. 🔹 ایشان در شرایطی قرار دارد که منحصر بفرد است و از این جهت امید است با تصدی خود خون تازه ای در رگ های اجرای بیش از پیش بدواند. 🔺فرصت ها و امتیازات رئیسی 1⃣تحصیلات عالی حقوق تخصصی: سید ابراهیم رئیسی علاوه بر اجتهاد، دکترای حقوق تخصصی دارد. اگرچه ریاست قوه قضاییه بر مبنای فقه و حقوق اسلامی است و اجتهاد و فقاهت شرط علمی این جایگاه است و روسای قبلی قوه این شرط را دارا بودند، اما تحصیلات تخصصی حقوق که مورد اشاره مقام معظم رهبری نیز در حکم انتصاب بود، فرصت مضاعفی در خدمت این رییس است. 2⃣۲۰ سال سابقه کار در سطوح بالای قوه(سازمان بازرسی کل کشور و معاون رییس قوه) : بر خلاف روسای قبلی، سید ابراهیم رئیسی کوله باری از در قوه قضاییه دارد. ۱۰ سال ریاست سازمان بازرسی کل کشور و ده سال سابقه معاونت رییس ق ق فرصت فوق العاده ایست که کمک می کند این رییس جدید، سریعتر بر امور قوه تسلط یابد. روسای قبلی چنین سابقه ای نداشتند. 3⃣پایگاه اجتماعی بالا(رای ۱۶ میلیونی) : سید ابراهیم رئیسی این فرصت را داشته که در معرض رای مردم قرار بگیرد و رای بالایی (که برای نفر دوم انتخابات بی سابقه بوده) کسب کند. علاوه بر آن در این نزدیک دو سال که از انتخابات ۹۶ گذشته، بی مبنا و ناجوانمردانه بودن بسیاری از تهمت ها و شایعاتی که رقبای انتخاباتی به وی زده بودند و موجب عدم توفیقش در انتخابات ریاست جمهوری شده بود، ثابت شده. و شناخته شده بودن رییسی موجب بیشتر با مردم و درک متقابل و بیشتر جامعه به رییس جدید می شود. روسای قبلی قوه هیچ گاه چنین فرصتی نداشتند. 4⃣سابقه کار بسیار موفق و در تولیت آستان قدس (مبارزه و کنار گذاشتن باندهای فساد و رسیدگی به محرومان و کار جهادی) : این موارد نیز از امتیازات فوق‌العاده ایشان است که تاثیر بسزایی در محبوبیت و شهرت وی داشته. سابقه قاطعیت در در آستان قدس محک خوبی برای جسارت وی در کنار گذاشتن افراد فاسد است. این امید بیشتری را در اجتماع برای محاکمه انقلابی ایجاد کرده. البته علایم دلهره و نگرانی در وابستگان رسانه ای فساد نیز با آمدن سید ابراهیم رئیسی مشهود است! ✅اگر از دعواهای سياسی خسته شدین، شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13971213_25069_64k.mp3
16.04M
🎙 بشنوید| صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی که در روز دوشنبه ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ برگزار شده بود، منتشر شد. 🔍 متن کامل را بخوانید👇 http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898
حضرت صاحب الامر عج
🎙 بشنوید| صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی که در روز دوشنبه ۱
. 1⃣ بیانات در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی بسم الله الرّحمن الرّحیم(۱) و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّة الله فی الارضین. خیلی خوش‌آمدید آقایان محترم، برادران عزیز، جناب آقای صدر، آقایان اساتید، آقایان طلّاب و خانمها که تشریف آوردید. این جلسه، جلسه‌ی بسیار خوب و با نشاطی است؛ هم فرمایشات آقای صدر، فرمایشات مفیدی بود و سنجیده و حساب‌شده بود، هم بیانات خیلی خوبی که این برادر عزیزمان، فرزند عزیزمان، [این] طلبه‌ی محترم از قول طلّاب بیان کردند، فرمایشات خوبی بود. البته سؤالات را بنده لازم نیست جواب بدهم، اینها را از خود آقایانی که مسئولین مؤسّسه هستند باید سؤال کنید، بنشینند پاسخگویی کنند، بگویند. بله، دعا خواستید، حتماً دعا میکنم، یقیناً ان‌شاءالله دعا میکنم. در مورد -که هم در بیانات آقای صدر بود، هم این جوان عزیز بیان کردند-  بله بنده هم به این نکته توجّه دارم که نقش همسران و خانواده‌ها در موفّقیّتهای مردان خیلی زیاد است؛ این را ما به تجربه هم دریافته‌ایم و اگر چنانچه همسر انسان، همراه و همگام و هم‌هدف و هم‌سنگر باشد، پیشرفت خیلی سرعت خواهد گرفت، این [نقش] هست؛ لکن همه‌ی مسائل خانواده و خانوادگی مسائل عقلانی نیست که حالا با این استدلال همه‌ قانع بشوند، همه قبول کنند؛ یک مقداری از آن مسائل عاطفی است، مسائل واقعی است، مسائل زندگی است. اینکه آقای صدر فرمودند «طلبه ساعت شش صبح از خانه بیرون می‌آید، ساعت نُه شب برمیگردد»، خب بنده اصلاً با یک چنین چیزی مخالفم. چرا شش صبح؟ ده ساعت شما برای طلبه یا استاد وقت گذاشتید که کار کنند که البته زمان زیادی است [این] ده ساعت؛ حالا بالاخره برنامه‌ی شما این است، بنده هم که طبعاً در جزئیّات برنامه دخالتی نمیکنم اما از شش صبح تا نُه شب پانزده ساعت است، نه ده ساعت! چرا؟ آقایان می‌آیند درسشان را میخوانند، کارشان را میکنند، احیاناً یک ذرّه گعده‌شان را میکنند، بعد یک مجلس روضه‌ای هست میروند؛ لزومی ندارد، نه. به خانواده‌ها باید برسید؛ همسر شما نیاز به حضور شما دارد؛ این مهم است. البتّه حضور به معنای این نیست که همه‌اش بروید در خانه بنشینید؛ آن [جور] هم همسرتان قطعاً راضی نیست و دل‌زده میشود، میگوید چرا سرِ کار نمیروند؛ امّا اینکه پیدا نباشید، نه، این خوب نیست، این مناسب نیست. البتّه برهه‌ای از زندگی خود بنده که دارم این را به شما عرض میکنم، با همان شکلی گذشته که حالا میگویم مخالفم با آن! یعنی این جوری بوده. اوایل انقلاب بنده صبح از خانه میرفتم بیرون در حالی که همه‌ی بچّه‌ها خواب بودند؛ شب هم برمیگشتم خانه، در حالی که همه‌ی بچه‌ها خواب بودند. یعنی واقعاً جوری بود [که نمیشد]؛ منتها آنجا غیر از این نمیشد، اصلاً‌ امکان نداشت، به قول معروف فرصت سر خاراندن هم واقعاً نداشتیم؛ لکن شما که حالا در وضع عادی الحمدلله زندگی میکنید و استقرار دارید، به خانواده‌ها برسید. خانمها هم البتّه باید اشتغالات داشته باشند؛ بهترین اشتغال هم است. شنیدم که بعضی از خانمها، دختران، در مجموعه‌های طلبگی بانوان شرکت دارند؛ خوب است که بالاخره مشغول کار و علم و بحث و مانند اینها باشند؛ خیلی خوب است.
حضرت صاحب الامر عج
. 1⃣ بیانات در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی بسم الله الرّحمن الرّحیم(۱) و الحمدلله رب
. 2⃣ راجع به مسئله‌ی این مؤسّسه‌‌ی عالی فقه، خب ما ادّعا نداریم که این تنها نقطه‌ای است که در قم دارد فعّالیّت میکند، نه؛ الحمدلله همان طور که اشاره کردید، نقاط گوناگونی هستند که همه مشغول کارند؛ شروع این کار هم ناشی از یک احساس [مسئولیّت بود]؛ خب الحمدلله جناب آقای صدر با شایستگی کامل، شانه‌شان را زیر این بار داده‌اند و به‌ طور جدّی مشغول به این کار شده‌اند؛ انگیزه‌ی این کار به خاطر نگاه و توجّه به اهمّیّت حوزه و ظرفیّتهای فراوان و بی‌شمار استفاده‌نشده‌ از حوزه و اقتضای نظام جمهوری اسلامی نسبت به استفاده‌ از این ظرفیّتها بود. یک طرف قضیّه‌ یک نظام اسلامی است که اقتصاد هست -حالا اقتصاد را مثال زدند- حکومت هست، فرهنگ هست، دانش روز هست، فنّاوری‌های جدید عالَم هست، ارتباطات گوناگون اجتماعی هست، سبک زندگی هست؛ دائم تفکّرات و نظرهای جدیدی که در زندگی اثر میگذارند، دارد در دنیا به وجود می‌آید و صادر میشود؛ اینها هست. ما یک نظامی داریم با این پدیده‌ها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان است؛ البتّه بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم، ؛ حالا چه‌ جوری داخل برنامه‌های شما بشود، آنها به برنامه‌ریزی مدیران محترم آنجا بستگی دارد؛ لکن فلسفه خوب است، لازم است، نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفه‌ی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفه‌ی ملّاصدرا یا فلسفه‌ی فرض بفرمایید که ابن‌سینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد،‌ قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است؛ خب پس این اقتضای بیرونی و نیاز بیرونی، این هم حوزه.
حضرت صاحب الامر عج
. 2⃣ راجع به مسئله‌ی این مؤسّسه‌‌ی عالی فقه، خب ما ادّعا نداریم که این تنها نقطه‌ای است که در قم دار
. 3⃣ عرض کردیم، حوزه‌ی علمیّه یک ظرفیّتهای بی‌شماری دارد؛ حقیقتاً ظرفیّتهای بی‌شماری دارد. این دقّتهایی که انسان در مباحث فقهی و در مسائل کم‌اهمّیّت در بین فقها مشاهده میکند -که از لحاظ عملی و از لحاظ جایگاهش در مجموعه‌ی احکام اسلامی خیلی چیز مهمّی نیست- واقعاً شگفت‌آور است؛ یعنی این‌ جور [دقّتهای] عمیق و ریزبین و ژرف‌نگر، در کارهای فقهی ما و در علمای ما وجود دارد؛ خب این خیلی ظرفیّت مهمّی است، این خیلی چیز مهمّی است. بنده یک مدّتی یک بحث قصاص میکردم و نظرات حقوق‌دان‌های غربی را دوستانی که با ما همکاری میکردند و بلد بودند، اینها را برای بنده می‌آوردند و من گاهی اوقات نگاه میکردم به نظراتی که آنها داشتند در مسائل گوناگون. خب تعمّقهای خوبی هست در کارهایشان، امّا واقعاً با آن دقّتی که مثلاً فرض کنید صاحب‌جواهر یا مِن‌باب‌مثال مرحوم آقای خوئی -فقیه معاصر خود ما- یا دیگری در این زمینه دارند، خیلی فاصله دارد؛ اینها خیلی عمیق‌ترند، خیلی ژرف‌نگرترند، خیلی به لوازم فتوا و نظر خودشان متوجّه‌ترند؛ خب اینها است. این حوزه میتواند همه‌ی را، جامعه‌ی اسلامی را برآورده کند و همین‌ طور که آقای صدر گفتند، اگر چنانچه نهادسازها -یعنی مثلاً فرض کنید بانک مرکزی یک نهاد است، یا دستگاه دانشگاه یک نهاد است- برای مدیریّت اسلامیِ خودش سؤالی پیدا کند، به چه کسی باید مراجعه کند؟ به حوزه باید مراجعه کند. الان این اتّفاق نمی‌افتد، یعنی این کار الان وجود ندارد. یک نمونه‌اش را حالا مثلاً شما ملاحظه کنید که غالباً شبیه این نمونه، خیلی خیلی ‌خیلی نادر است؛ مثلاً فرض کنید که یک روزی پاکستانی‌ها در صدد برآمدند بانک اسلامی درست کنند؛ فراخوان دادند به ‌ فقهای دانشمندان اسلامی؛ مرحوم شهید صدر آن البَنک‌اللاربَوی را نوشت و فرستاد؛ خب آن یک نمونه است. حالا آن البَنک‌اللاربَوی چقدر جوابِ نهاد بانک را در دنیای امروز میدهد، آن بحث دیگری است که حالا ممکن است نواقصی داشته باشد امّا بالاخره یک پاسخی داده شد، شما چند نمونه از این پاسخها سراغ دارید؟ خیلی کم، خیلی کم؛ اگر دوّمی‌‌ای، سوّمی‌ای‌ داشته باشد، مسلّماً دهمی ندارد؛ در حالی که حوزه این توان را دارد، سبک کار در حوزه و سبک تحقیق در حوزه جوری بوده که دقّتِ نظر و ژرف‌نگری و عمق‌یابی جزو طبیعت کار حوزه است؛ و این جزو امتیازات ما است و حوزه میتواند این کار را انجام بدهد و حالا امروز با توجه به این نیازها، این انگیزه بیشتر شده، پس باید حوزه تحقّق ببخشد این آرزو را. این بود که ما به فکر افتادیم که این کار را حالا از یک گوشه‌ای شروع کنیم. البته عرض کردم: ادّعا، این نیست که [این کار] فقط همین‌ جا هست؛ دیگران هم دارند میکنند، در مؤسسات خوب و مفیدی که در حوزه بحمدالله هست، دارند کارهایی را انجام میدهند [منتها] این هم یک مجموعه‌ای است. به نظر من آقای صدر و دوستانشان خوب برنامه‌ریزی کرده‌اند، همکارانشان خوب برنامه‌ریزی کرده‌اند، این برنامه‌ریزی برنامه‌ریزی خوبی است. این «تحت اِشراف» هم که گفته میشود، معنایش این نیست که بنده نسبت به برنامه‌ها نگاه میکنم، دقّت میکنم، اظهار نظر میکنم؛ نه، من اصلاً نه مجالش را دارم، نه فرصتش هست؛ این ‌[کار] را خود آقایان میکنند؛ حالا بالاخره به‌نحوی به ما منتسب است امّا مربوط به خود آقایان است که دارند کار میکنند.
حضرت صاحب الامر عج
. 3⃣ عرض کردیم، حوزه‌ی علمیّه یک ظرفیّتهای بی‌شماری دارد؛ حقیقتاً ظرفیّتهای بی‌شماری دارد. این دقّت
. 4⃣ عرض من این است: اوّلاً این سبکی که ذکر کردند در تدریس و تدرّس که طلبه مشارکت میکند در پاسخ‌یابی، سبک خوبی است،‌ سبک مفیدی است؛ منتها خب تسلّط استاد و تصرّف استاد، نبایستی تحت‌الشّعاع قرار بگیرد؛ بالاخره استاد است که دارد هدایت میکند، دارد کار میکند و جمع‌و‌جور میکند؛ وَالّا اگر چنانچه مطلب سپرده بشود به اذهان ده نفر، بیست نفر طلبه‌ای که حالا در این کلاس هستند، این معلوم نیست به یک نظام و مجموعه‌ی درستی [برسد]، ؛ [امّا] اگر اینها هم کمک کنند و همراهی کنند خوب است. در مورد که ایشان فرمودند متوسّط [دوره‌ی] آن در حوزه پانزده سال است، خیلی برای من تعجّب‌آور است و این هیچ خبر خوبی نیست از نظر بنده. اصول خب لازم و ضروری است؛ برای تفقّه، بلاشک اصول لازم است. خب مرحوم آقای خوئی (رضوان‌ الله ‌علیه) فقیه اصولی بود دیگر؛ از ایشان اصولی‌تر کیست؟ در فقه او هم کاملاً اصول واضح است، آشکار است؛ من شنیده‌ام که دوره‌ی اصول ایشان پنج سال طول میکشد؛ خب ایشان مثلاً چه کار میکرده؟ چه چیزی را از اصول می‌انداخته که پنج سال میشده؟ یعنی بنابراین میشود اصول را پنج سال گفت، میشود شش سال گفت. متوسّط که پانزده سال است، یعنی مثلاً تا بیست سال هم دارد! چقدر بخوانند؟ چرا بخوانند؟ به چه دردشان میخورد؟ کجای فقه استفاده میشود از این اصول؟ نه، به نظر من یک مقداری در مورد اصول بایستی جمع و جورتر و به‌اصطلاح مُضیَّق‌تر حرکت کرد، مواظبت کرد؛ غیر از فقه است؛ ، هر چه میتوانید در زمینه‌های فقهی کار کنید، به نظر ما خیلی خوب است.
حضرت صاحب الامر عج
. 4⃣ عرض من این است: اوّلاً این سبکی که ذکر کردند در تدریس و تدرّس که طلبه مشارکت میکند در پاسخ‌یا
. 5⃣ این سؤالاتی که این برادر عزیزمان، این جوان عزیز کردند، سؤالات قابل توجّهی است؛ خواهش من این است که جناب آقای صدر و بقیّه‌ی برادرها بنشینند [اینها را] برای طلّاب روشن کنند؛ لکن این را میخواهم سفارش بکنم که جوانها توجّه به جوانی خودشان داشته باشند؛ یعنی همه‌ی آن چیزی که شما میخواهید و احساس میکنید، مورد نیاز شما نیست، برایتان مفید هم نیست. منتظر نباشید که سی سال بگذرد پیر بشوید، بعد این را بفهمید. خب ما آن سی چهل سال بعد از شما را گذرانده‌ایم، یک چیزهایی را ما میدانیم؛ از تجربه‌ی کسانی که کردند، استفاده کنید. همه‌ی این چیزها لازم نیست؛ اینکه حالا آدم مثلاً برای تحلیل سیاسی باید چه جوری عمل بکند و مثلاً از نظرات چه کسی و تضارب آراء استفاده کند، نه، اینها معلوم نیست که کلّیّت داشته باشد؛ یک مواردی ممکن است لازم باشد، یک چیزی لازم باشد. امّا من میخواهم این را عرض بکنم که طلّاب این مجموعه دنبال اساتیدشان حرکت کنند، یعنی به نظر اساتید و تشخیص اساتید و کسانی که مدیران این مجموعه هستند، اهمّیّت بدهند و طبق آن حرکت بکنند و کار بکنند تا انتظام پیدا کند، تا این مجموعه یک مجموعه‌ی منتظمی باقی بماند و ان‌شاءالله پیش برود؛ اگر منتظم نبود، پیش نمیرود. از لحاظ کمّیّت هم که حالا یک فراخوانی دادند و چون ذکر نکردید، من نمیدانم که شما چه تعدادی میخواهید طلّاب در سطوح گوناگون بگیرید، من در آن مورد نظری ندارم، بالاخره هر چه کار با دقّت و با ملاحظه انجام بگیرد و هر قدمی که میخواهیم برداریم، بدانیم که این قدم را کجا میخواهیم بگذاریم و زیر پایمان محکم باشد، این بهتر است؛ ممکن است یک مقداری با بُطء همراه باشد امّا عیبی ندارد. کار بطیء و محکم بهتر از کار سریع و متزلزل و نامحکم است.
حضرت صاحب الامر عج
. 5⃣ این سؤالاتی که این برادر عزیزمان، این جوان عزیز کردند، سؤالات قابل توجّهی است؛ خواهش من این است
. 6⃣ یک نکته‌ی دیگری در ذهن من هست -البتّه این را در مورد کلّ حوزه بنده عقیده داشته‌ام که تا حالا هم نشده، بارها هم با مسئولین حوزه، بخصوص حوزه‌ی قم، مطرح کرده‌ایم [امّا] ظاهراً سخت است برایشان- که کسی که یک درسی را میخواند و به یک جایی میرسد، احتیاج به دارد، احتیاج به شهادت دارد. اشتباه بزرگ این بود که آمدند این شهادت را با شهادتهای دانشگاهی مخلوط کردند؛ حالا اوّل که [حتّی] میخواستند اسمش را دکتری و مانند اینها بگذارند که غلط بود، بعد معادل دکتری [گذاشتند]؛ این هیچ لزومی ندارد. بیایید شما مشخّص کنید که [اسم] کسی که مثلاً فرض کنید این سه سال اوّل عمومی را میگذراند -یک سه سال عمومی دارید دیگر- چیست؛ اسم آن طلبه‌ای که محصول سه سال درس خواندن در این مؤسسّه است که لزوماً مطابق با سه سال درس خواندن در حوزه‌ی آزاد نیست و یک خصوصیّات بیشتری دارد چیست، یک اسمی برایش معیّن کنید. بعد یک سه سال دیگر شما دارید که کار تخصّصی در آن میکنید؛ آن کسی که آن سه سال را گذراند، یک صلاحیّتهایی پیدا میکند، برای او هم یک اسمی مشخّص کنید و که او به این حد رسیده. بعد یک دو سال دارید که آن دو سال، دو سال تحقیق و پژوهش و مانند اینها است؛ آن دو سال را وقتی گذراندید، [طلبه] یک صلاحیّتهای جدیدی پیدا میکند؛ همچنان که در نظام غربی دانشگاهی ما که از غرب تقلید شده، مثلاً‌ فرض کنید که حالا آن زمانهای قدیم، زمان جوانی ما، سیکل اوّل و سیکل دوّم و مانند اینها بود، همین دبیرستان هم دو قسمت بود، اسمش را سیکل اوّل و سیکل دوّم میگذاشتند، بعد دیپلم، بعد مثلاً لیسانس، بعد فوق لیسانس، بعد دکتری؛ یک درجاتی دارد؛ یعنی بر حسب صلاحیّتهایی که تعریف شده یک اسمی میگذارند و یک شهادتی میدهند؛ شما بدون اینکه از آنها تقلید بکنید و بخواهید با آنها انطباق بدهید -که مطلقاً به نظر من این کار جایز نیست که ما بیاییم با آنها منطبق کنیم کار خودمان را و بگوییم مثلاً این برابر دکتری است، این برابر مثلاً ارشد است، این برابر [کارشناسی است]؛ این اصلاً معنی ندارد؛ چون نوع کار آنها با نوع کار ما متفاوت است- امّا شما شهادتهایتان را مشخّص کنید؛ وقتی که آن دو سال آخرِ هشت سال را شما انجام دادید، یک صلاحیّتی پیدا میکنید؛ این صلاحیّت را مشخّص بکنید، یک شهادت بدهید؛ به نظر من این کار خیلی خوب است. ما البتّه از قدیم داشته‌ایم یک چنین چیزی؛ این اجازه‌ی اجتهادی که رایج بوده همین است دیگر؛ یعنی طلبه به یک نقطه‌ای میرسد که مجتهد میشود؛ قدیم معمول بود که اجازه‌ِی اجتهاد به او میدادند. یا به آن که مثلاً در حدیث پیشرفت میکرد و اهل حدیث بود، مثلاً اجازه‌ی روایت حدیث میدادند، به او اجازه‌ی نقل حدیث میدادند، این کار معمول بود؛ حالاها متأسّفانه نیست؛ واقعاً متأسفانه، چون خیلی خوب بود اگر چنانچه بود. آقایان ملاحظه میکنند، اجازه‌ِی اجتهاد نمیدهند به خاطر اینکه نبادا یک تبعه‌ای بر آن مترتّب بشود؛ در حالی که نه؛ میشود یک جوری عمل کرد که تبعه‌ای هم مترتّب نشود. امّا حالا خود شما این کار را انجام بدهید؛ یعنی یک شهادتی برای فلان مرحله‌ی از [تحصیل بدهید]؛ این هم یک نکته.
حضرت صاحب الامر عج
. 6⃣ یک نکته‌ی دیگری در ذهن من هست -البتّه این را در مورد کلّ حوزه بنده عقیده داشته‌ام که تا حالا هم
. 7⃣ نکته‌ی دیگر، سؤال شد که برای ورود در یعنی اُنس با قرآن و اُنس با حدیث، حقیر چه چیزی پیشنهاد میکنم؛ من البتّه در برنامه‌های درسی نمیدانم -چون آقایان زحمت کشیده‌اند نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند، بنده نمیشود از کمر کار وارد بشوم بگویم تفسیر این جوری است- امّا معتقدم از تفسیر، رها و جدا نشوید؛ یعنی تفسیر حالا ممکن است جزو برنامه‌ی درسی‌تان نباشد، شاید به اینکه برنامه‌ی درسی باشد احتیاج هم نداشته باشید، امّا حتماً [لازم است]؛ مثلاً فرض کنید یک دوره تفسیر مجمع‌البیان؛ بسیار تفسیر خوبی است؛ مجمع‌البیان بسیار تفسیر عالمانه‌ای است، یعنی مرحوم طبرسی در یک جاهایی و در ذیل یک آیاتی، مُلّاییِ خودش را و تبحّر خودش را در استدلال و استنباط نشان داده؛ گاهی اوقات این جوری است؛ یک جایی هم که البتّه احتیاج نبوده، نه؛ مثلاً فرض کنید [مجمع‌البیان]. اُنس با قرآن جداگانه و اُنس با تفسیر جداگانه، به نظر ما لازم است؛ و همین طور البتّه حدیث که شما احتیاج هم دارید؛ یعنی شما برای فقاهت چون به منابع حدیثی نیاز دارید، به رجال و به حدیث و علم حدیث و به این چیزها طبعاً احتیاج دارید؛ لابد در برنامه‌هایتان هم علی‌القاعده باید باشد، لابد در برنامه‌ها هست؛ و راه آن این است و باید انجام بگیرد.
حضرت صاحب الامر عج
. 7⃣ نکته‌ی دیگر، سؤال شد که برای ورود در #حدیث_و_قرآن یعنی اُنس با قرآن و اُنس با حدیث، حقیر چه چیز
. 8⃣ آن [دو] نکته‌ی آخری که میخواهم عرض بکنم: مواظب باشید ، مقهور هیچ کدام از این شاخصها و مهمّات کار این مؤسّسه قرار نگیرد؛ جهت‌گیری انقلابی. طلبه‌ی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد. اینکه بنده میگویم ، معنایش این نیست که حالا حتماً در مثلاً فلان‌ جا شعار [بدهد]؛ حالا یک وقت لازم هم باشد، شعار هم باید داد؛ بنده هم گاهی که لازم است، شعار میدهم لکن مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند. تحوّل یک چیز متوقف‌شدنی نیست. یعنی یک دگرگونی‌ای که هر روز و و و میشود؛ این و ما معتقد باشیم. دشمنانمان را بشناسیم، دشمنان این نظام را بشناسیم، دشمنان این حرکت تحوّلی را بشناسیم. اگر نه، کشور به رکود خواهد انجامید و مغلوب سیاستها و گرایشهای دشمنان این ملّت و دشمنان اسلام خواهد شد. امروز نگاه اسلام به مجموعه‌ی جمهوری اسلامی است؛ من به شما عرض بکنم. الان در گرایش به احیای اسلام و به زندگی اسلامی به معنای واقعی خیلی زیاد است. مردمی که، ملّتهایی که سرخورده شده‌اند از این تمدّنهای مادّی غربی و شرقی، به اسلام گرایش دارند منتها ملجأیی، مرجعی، شاخصی، ستونی که به او تکیه کنند، کسی که به او مراجعه کنند ندارند؛ لذا نگاهشان به جمهوری اسلامی یک نگاه واقعی است؛ این وجود دارد. البتّه دشمنها نمیگذارند و نمیخواهند این معلوم بشود امّا وجود دارد. امروز در هر کدام از این کشورهای اسلامی عربی که سرانش به خون ماها تشنه هستند، اگر چنانچه از جمهوری اسلامی یک نشانی، اثری، برگه‌ای آنجا پیدا بشود، شخصی برود، شخصیّتی برود، افرادی بروند، کتابی برود و مانع از طرف سرانشان نباشد، مردم به او اقبال میکنند. الان تقریباً همه‌ی این کشورهای اسلامی از شرق تا غرب همین جور هستند؛ از اندونزی و مالزی و مانند اینها بگیرید تا آفریقا. مردم چشمشان به اینجا است؛ دنیای اسلام امروز نیاز دارد به این حرکت انقلابی ما. این کسانی که در داخل حرف میزنند، کار میکنند، اظهاراتی میکنند که با گرایش انقلابی است، ولو متضاد هم نباشد، امّا همین قدر که مغایر با گرایش انقلابی است، دارند میزنند، این ضربه‌ی به آنها است و میکنند. بنابراین حرکتتان حرکت انقلابی باشد و کار انقلابی.
حضرت صاحب الامر عج
. 8⃣ آن [دو] نکته‌ی آخری که میخواهم عرض بکنم: مواظب باشید #جهت‌گیری_انقلابی، مقهور هیچ کدام از این ش
. 9⃣ و ؛ یعنی واقعاً بدون توجّهات معنوی نمیشود، بدون توسّل، بدون دعا، بدون نماز شب، بدون مراجعه‌ و خواندن صحیفه‌ی سجادیه نمیشود. اگر چنانچه آدم بخواهد ارتباط قلبی خودش را، ارتباط معنوی خودش را با خدا حفظ نکند و مراقبت نکند از آن، کار پیش نمیرود. خدا رحمت کند، مرحوم حاج احمدآقا میگفت نیمه‌ی شبها که امام پا میشود گریه میکند -حالا امامِ پیرمردی که آن وقتی که ایشان میگفت، مثلاً هشتاد و چند سال یا قریب نود سال سنّش بود- دستمالهای معمولی کفایت نمیکند که اشکهایش را پاک کند، حوله‌ی دست و رو خشک کنی امام دمِ دستش میگذارد که اشکهایش را با آن پاک کند؛ خدا هم به او توفیق داد، کمک کرد، به خاطر همین معنویّت،‌ به خاطر همین استغاثه‌ی به خدای متعال و توکّل به خدا و درخواست از خدا. شماها جوانید، دلهایتان پاک است، پاکیزه است، گرفتاری‌تان کمتر است و خیلی خوب میتوانید این دلها را متوجّه خدا کنید، نمازها را خوب بخوانید، با دعا و توسّلات اُنس داشته باشید، با ذکر ائمّه (علیهم ‌السّلام) اُنس داشته باشید. و بخصوص من توصیه میکنم را تا آنجایی که میتوانید، ولو یک وقتی هم نتوانستید، را [بخوانید]، ترک نشود؛ یعنی دنبال کنید اینها را، اینها خیلی اثر میگذارد، نورانیّت میدهد به شما و آن وقت این نورانیّت، به شما کمک میکند در پیدا کردن راه. یک چیزهایی را انسان از این و آن هم هر چه سؤال کند، به درد نمیخورد؛ یعنی گاهی از یک کسی هم یک چیزی می‌شنود اما در انسان اثری نمیگذارد. اگر آن نورانیّت پیدا شد، دلها را باز میکند، انفتاح میدهد، بهجت معنوی به انسان میدهد. و شماها جوانید؛ شما هم از این جهت از ماها جلوترید،‌ بهترید، آسان‌تر است برای شما کار تا برای ما. ان‌شاءالله که خداوند شماها را موفق بدارد؛ ما که شما را دعا میکنیم، شما هم ما را دعا کنید. والسّلام علیکم و‌ رحمة‌الله و برکاته
هدایت شده از فرهنگی مدرسه صاحب الامر(عج)
#اطلاعیه مراسم شام شهادت امام هادی علیه السلام و یاد بود مرحوم محمد علی دهقانی اشکذری (پدر حجت الاسلام زهیر دهقانی) سخنران:آیت الله بهشتی مداح: حجت الاسلام بهمن یکشنبه 19 اسفندماه بعد از نماز مغرب و عشاء کوچه 13خیابان اراک،مدرسه علمیه حقانی #هیات_شهدای_مدرسه_علمیه_حقانی 🆔https://instagram.com/haghani_heiat 🆔@haghani_heiat 🆔️ @haqanews
🔆 رهبر کبیر انقاب اسلامی از چه زمانی با لقب «امام» خطاب شد؟! نخستين بار چه كسی ايشان را با اين لقب خواند؟ ⭕️امام جمعه محترم رشت اخیرا در حضور رئیس جمهور٬ حسن روحانی را اولین شخصی نامید که عنوان (الامام) را برای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به کاربرده است پرونده یک را بار دیگر گشود.این ادعا در حالی است که پیش از این در فیلم انتخاباتی این نقل به وی منتسب و از آن بعنوان مهم ترین سابقه مبارزاتی وی یاد شده بود. 🔹حجةالإسلام والمسلمین تاریخ‌نگار برجسته انقلاب اسلامی در سایت بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی در پرسشی که "چه کسی اولین بار این لفظ را برای امام به کار برد" اینچنین پاسخ می دهند. ◀️« .. استاد فرزانه محمدرضا حكيمی بود، كه در كتاب «سرود جهش‌ها» كه در سال ۱۳۴۲ به رشته نگارش كشيد، چنين آورد: «در اين روز و روزگار، ديگر اين نشان تشيع را بر كسي نديديم و اين سخن عزيز شيعی «انتم علی احدی الحسنيين» را از كسي نشنيديم، مگر از پيشوای شيعی‌انديش معاصر و يادگار پيشينه‌های شيعه، امام خمينی... ◀️شاعری نيز در سال ۱۳۴۳ در پی تبعيد امام به تركيه چنين سرود: «اي ز وطن دور اي مجاهد دربند اي دل اهل وطن به مهـر تو پيوند ... ای ز وطن دور اي امام خميني ای تو علي را يگانه پور.» ◀️سروده ديگر اين شاعر درباره امام چنين است: «الا ای امام بحق برگزيده الا ای تو اسلام را نور ديده ... زعيما! اماما! از ايران چه پرسـی كه سجن بزرگيست در خون طپيده ...» ◀️ هم‌چنین كتاب‌هايی كه در نجف اشرف از سال ۱۳۴۸ منتشر شده مانند «حكومت اسلامي يا ولايت فقيه»، «مبارزه با نفس يا جهاد اكبر»، «آوای انقلاب» و... نيز از قائد بزرگ اسلام به عنوان «امام» نام آورده است. و سرانجام كتاب تاريخ نهضت اسلامی ايران كه در سال ۱۳۵۶ در لبنان منتشر شده است نيز به نام «بررسی و تحليلي از نهضت امام خمينی» نامگذاری شده است و در جای جای اين كتاب از آن ابر‌مرد تاريخ با عنوان امام نام برده است. ◀️علاوه بر اين در ماهنامه ۱۵ خرداد (دوره اول) كه تا سال ۱۳۵۴ در نجف اشرف منتشر می‌شد نيز با عنوان «امام خمينی» از رهبر كبير انقلاب اسلامی نام برده است. ❇️ بدين‌گونه روشن می‌شود كه عنوان «امام» براي آن رهبر محبوب ملت سابقه‌ای ديرينه دارد و به دوران اوج انقلاب اسلامی و پس از پيروزی آن محدود نمي‌شود. ❌ البته سخنان آقای حسن روحانی در مراسم چهلم شهادت آيت الله حاج سيد مصطفی خمينی (رحمة الله عليه) در مسجد ارک تهران نيز در زمينه رواج عمومی این عنوان در عموم مردم مؤثر بود.  @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
🔴محرمانه‌های سفر بشار اسد به تهران صبح دوشنبه ششم اسفند، تهران یک مهمان خاص داشت که با اسکورتی کوچک، اما قوی و آزموده، فرودگاه مهرآباد را به مقصد ساختمانی در مرکز شهر ترک کرد. اتومبیل مشکی، حدود ساعت‌9 به محل دیدارهای رهبر انقلاب در انتهای خیابان فلسطین رسید و بدون طی تشریفات متداول، وارد ساختمان مقصد شد. مهمانان دعوت شده به ساختمان دیدارهای رهبری که ساعتی قبل‌تر به این دیدار دعوت شده بودند می‌دانستند که جمهوری اسلامی میزبان یکی از رهبران بزرگ جبهه مقاومت است، اما نام او را کمتر حدس می‌زدند؛ لحظه‌ای بعد آقای بشار اسد و سپس فرمانده شهیر سپاه قدس از خودرو پیاده شدند. آقای اسد با یک هواپیمای ایرانی، دمشق را به شکلی کاملاً محرمانه، به مقصد تهران ترک کرده بود. موضوع سفر رییس‌جمهوری سوریه از مدت‌ها قبل در دستور کار بود؛ اما روز و ساعتش به شدت، سرّی نگه داشته می‌شد و شاید کمتر از انگشتان یک دست می‌دانستند که او چه زمانی به تهران خواهد آمد. چرا؟ آیا در تهران، نمی‌شد از جان او حفاظت کرد یا مشکلی دیگر در میان بود؟ اسد در طول هشت سال گذشته، حتی به‌ندرت از دمشق خارج شده بود؛ علت آن تهدید جانی مستمر او از جانب تکفیری‌ها و به‌طور ویژه رژیم صهیونیستی بود. کاملاً محتمل بود که جان او، در حین سفر از سوی این رژیم تهدید شود. در گذشته، چهره‌های شناخته‌شده‌ای در راه سفر به ایران، توسط عوامل دشمن کشته شدند؛ مهم‌ترین آنها محمدبن‌یحیی، وزیر امور خارجه وقت الجزایر بود که در اوایل جنگ، برای میانجی‌گری راهی تهران شد و صدام، هواپیمای او را در نقطه مرزی ایران سرنگون کرد. درز خبر سفر اسد، می‌توانست صهیونیست‌ها را برای اجرای سناریوی خود تقویت کند، هرچند که ایران امروز می‌تواند در افق‌هایی دورتر از مرزهای جغرافیایی‌اش، تأمین امنیت هوایی به وجود آورد، اما خطر بالایی در این زمینه وجود داشت. سفر محرمانه رییس‌جمهوری سوریه به تهران نشان داد که دستگاه نظامی-امنیتی مرتبط با این برنامه تا چه حد در راز نهانی موفق بوده است. اسد بلافاصله بعد از دیدار گرم و صمیمی‌اش با رهبر انقلاب، راهی دفتر رییس‌جمهوری شد؛ آقای حسن روحانی یک روز پیش‌تر در جریان موضوع قرار داشت و دعوت از وزیر خارجه در اختیار وی بود. با این همه رییس‌جمهوری ترجیح داد حتی تا ساعتی قبل از رسیدن، موضوع را با کمتر کسی در میان بگذارد و همین امر، موجب قرار نگرفتن پرچم سوریه در هنگام دیدار شد. اتفاقی که در دیدار اسد از روسیه هم افتاده بود و در محل حضور ولادیمیر پوتین، پرچم این کشور به دلیل در جریان نبودن تشریفات، قرار نداشت. رییس دفتر رییس‌جمهوری به بیرون از ساختمان رفته بود و انتظار حضور مهمان ویژه را از دری غیرمتعارف می‌کشید تا ورودش را به اطلاع روحانی برساند؛ او نیز به درستی مطلع نبود چه کسی قرار است با پای پیاده وارد ساختمان دولت شود. رییس‌جمهوری پس از اطلاع از ورود اسد به محوطه، اتاق کار خود را ترک و در راهروی ورودی به استقبال اسد رفت و آن‌ها به گرمی یکدیگر را در آغوش گرفتند. تیم همراه اسد نیز بسیار محدود بود و نه وزیر خارجه او از این سفر خبر داشت و نه سفیرش در تهران؛ البته هیچ کدام از آن‌ها عجولانه استعفا ندادند و این اتفاق بزرگ را به حاشیه نبردند. اسد بعد از دیدار دوم، پس از حدود چهار ساعت حضور در پایتخت ایران اسلامی، با سردار سلیمانی به سمت فرودگاه و با او به دمشق رفت؛ تا زمانی که او به محل استقرار خود در پایتخت سوریه رسید، عکاسان و فیلمبرداران در قرنطینه قرار داشتند و بعد از آنکه پیغام فرمانده رسید، اطلاع‌رسانی‌های محدود و سپس خبررسانی وسیع صورت گرفت. سفری که «رأی الیوم» آن را این‌گونه روایت کرد: «استقبال ایران از بشار اسد و لبخندهای گرمی که توسط دوربین‌ها ضبط شد، یک صحنه استثنایی یا تصویر سیاسی عجیبی به نظر نمی‌رسد؛ چرا که آنچه دو کشور ایران و سوریه را به ‌هم پیوند می‌دهد، بسیار عمیق‌تر از دوستی یا رابطه دو همسایه نزدیک است. در اینجا صحبت از استحکام روابط ائتلاف راهبردی بین دمشق و تهران است که در نتیجه جنگ سوریه حاصل شد و در پی آن، دو طرف خوانش عمیق و مشترکی از اتفاقات سوریه در طول هشت سال گذشته دارند. حال باید گفت این سفر نه فقط برای رساندن پیام‌های سیاسی به دشمنان، بلکه با هدف بررسی مرحله آینده، چالش‌ها، موانع و راه حل‌ها انجام شد.» پیروزی راهبردی دیگری برای محور مقاومت رقم خورده بود./فارس ✅اگر از دعواهای سياسی خسته شدین، شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
هدایت شده از تحلیل خبر حوزه
♨️♨️♨️اگر از نظام حمایت نمی کنید، لااقل تضعیف نکنید ⭕️نجم الدین طبسی عضو جامعه مدرسین در گفتگو با رسا: ♨️ممکن است برخی نیت سوء نداشته باشند و بر اساس اعتقادشان دین را از سیاست جدا بدانند و فهمشان در همین حد است؛ گاهی با اینگونه افراد که مواجه می شوم می گویم «شما الان خودتان را در مقابل نظام قرار می دهید و و نظام را تضعیف می کنید، اما وقتی خدای نخواسته نظام کنار رفت، گوشه نشینی کرده و می گویید باید تقیه کنیم، خب الان تقیه کنید و نظام را تضعیف نکنید، بروید کنار تا مسؤولان کار خودشان را انجام دهند، لااقل اگر از نظام حمایت نمی کنید، آن را تضعیف نکنید و علیه آن فضاسازی نکنید». ♨️امروز کسانی که بر سر سفره نظام اسلامی نشسته اند، نباید به دنبال عیب جویی از آن بوده و ضعف هایش را بزرگنمایی کنند؛ افرادی که از نظام عیب جویی کرده و ضعف های آن را بزرگنمایی می کنند، مگر در خانه خودشان مشکل و یا ضعفی ندارند؟ می توانند به گونه ای مدیریت کنند که در خانه خودشان هیچ مشکلی پدیدار نشود؟ قطعاً در هر خانه ای مشکلاتی هم وجود دارد، اما نباید آن ضعف ها برای همه بیان شده و اسباب تضعیف نظام خانواده فراهم شود. ♨️همه باید باور کنند که اداره یک کشور آسان نیست، به ویژه اینکه امروز دشمن نقاط قوت ما را فهمیده و درصدد تضعیف آن ها هستند؛ متأسفانه عده ای از روی غرض و برخی از روی ساده اندیشی و ساده لوحی نقش سرباز دشمن را بازی می کنند و باید گفت که همه آسیب هایی که تا کنون دیده ایم، از سوی همین جماعت ساده اندیش متوجه ما شده است. البته در صدد توجیه خلافها و اشتباهات بعضی از مسئولین نیستیم و دعا می کنیم خداوند این سنخ افراد را هدایت و یا نابود کند. 🔻🔻🔻🔻🔻 پ ن: احتمالا این موضعگیری در برابر صحبتهای اخیر یکی از سران نشست اساتید است که از اوضاع کنونی انتقاد کرده بود ♨️♨️♨️داغ ترین اخبار و بهترین تحلیل های حوزه های علمیه را از این کانال پیگیری کنید ⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️ http://eitaa.com/joinchat/633667602C9894a94c9f
هدایت شده از آموزش مدرسه صاحب‌الامر عج(سطح۲و۳)
باسمه تعالی قابل توجه طلاب محترم کلاس زیدعزه با توجه به عقب بودن درس و تشریف نداشتن استاد تا ۱۷ فروردین، رایزنی با زیدعزه (از اساتید باسابقه دارالعلم و...) انجام شد و بحمدالله ایشان پذیرفتند هفته دوم فروردین و همزمان با کلاس‌های مدرسه، درس مختص طلاب این کلاس برگزار نمایند. موضوع درس: برنامه کلاس: از شنبه ۱۰ فروردین تا پنجشنبه ۱۶ فروردین ساعت ۹ رسمی تا ۱۳ "همراه استراحتهای بین آن" (جزییات ساعت کلاس‌ها با توافق استاد و طلاب خواهد بود. اما روزانه معادل سه جلسه نیاز است.)
هدایت شده از سلمان رئوفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆قبلا درباره دیدار رییس جمهور روحانی و مرجع مسلمین جهان آیت الله العظمی سیستانی هشدار داده شد https://eitaa.com/salmanraoofi/5316 🔻🔻🔻🔻🔻 ♨️کلیپ عجیبی که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از سفر روحانی به عراق منتشر و پس از دقایقی حذف کرد! 🔆در این کلیپ ادعا شده که سفر روحانی حاوی این پیام است که عراق لازم نیست با سایر نهادها یا چهره‌های نظامی درباره مصالحه تاکتیکی گفت‌وگو کنند! 🔆در بخش دیگر این کلیپ نیز با اشاره به دیدار روحانی و آیت‌الله العظمی سیستانی گفته شده این دیدار حاوی پیام به رهبران ایران است! 🔆البته دولت بابت این کلیپ معذرت خواهی کرده است @salmanraoofi
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
🔴 یک هشدار هوشمندانه و حکیمانه 🔹حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار امروز با اعضاء مجلس خبرگان رهبری؛ با وجود تأکید فراوان بر مرزبندی با دشمن، یک نکته حاشیه‌ای اما ظریف را هم توصیه کردند و آن اینکه «نباید بخاطر تعصب بجا علیه دشمن، مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب کرد». 🔹 ایشان در همین زمینه افزودند: وقتی فلان کنوانسیون یا معاهده در کشور مورد بحث است و موافقان و مخالفان استدلالها و دیدگاههای خود را مطرح می‌کنند دو طرف نباید یکدیگر را به همراهی با دشمن متهم کنند و به جان هم بیفتند. 🔹دشمن واقعی ما آمریکاست. 🔹از درگیری داخلی پرهیز کنیم و به تعبیر امام(ره) هرچه فریاد داریم بر سر امریکا بکشیم. ✳️ در این رابطه چند نکته کوتاه تقدیم می شود: 🔻۱. یکی از اصول مرزبندی با دشمن این است که اختلافات داخلی به گونه ای نشود که به دشمنی برسد. 🔻۲. برخی از فعالین سیاسی و رسانه ای با همان ادبیاتی که راجع به دشمن صحبت می کنند با همان شدت و غلظت؛ خودی ها را مخاطب قرار می‌دهند. این روش، خلاف ادب و انصاف و البته به دور از واقعیات است. کوتاهی و سهل اندیشی برخی مجریان دولتی در برابر نقشه های دشمن به دلیل آسیب نهفته در آنهاست و بی انصافی است اگر خدای ناخواسته آنها را گماشته و جاسوس و... قلمداد کنیم. 🔻۳. رواج ادبیات احساسی در میان جریانات کشور سبب واگرایی نیروها، القای بی اعتمادی و از دست رفتن ظرفیت های مشترک می شود. گروهای ، ها و بیشترین منفعت را از این جو مسموم می برند. 🔻۴. برخی طرفداران دولت مدام انتقادهای گروه های ارزشی و انقلابی را با برچسب هایی نظیر افراطی، کاسبان تحریم، دلواپسان و حتی همراهان با ترامپ و نتانیاهو!!! تخطئه می کنند و در طرف مقابل نیز برخی مدام به اعضای دولت برچسب نفوذی و جاسوس و بی‌غیرت می زنند. نتیجه عملی این وضعیت این است که اولویت در برابر دشمن اصلی (آمریکا)، تحت الشعاع قرار می‌گیرد. 🔻۵. هشدار ظریف و هوشمندانه رهبری انقلاب به هر دو طرف است. این هشدار را جدی بگیریم و متوجه باشیم این است و شدت دغدغه و حساسیت معظم له را به مصالح کشور، نشان می‌دهد. 🔻۶. این هشدار حکیمانه رهبری معظم؛ در کنار ضرورت بسیج حداکثری امکانات و ظرفیت های کشور در برابر حداکثری دشمن؛ معنا و موضوعیتی ویژه می یابد. @tabyin ✅اگر از دعواهای سياسی خسته شدین، شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔃 اطلاع‌نگاشت | دوراهی‌های سرنوشت‌ساز 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای مجلس خبرگان، با تأکید بر ضرورت ایجاد یک گفتمان و فهم عمیق عمومی درباره «نوع و چگونگی مواجهه با چالشها و حوادث» به تبیین ۱۰ دوگانه در این زمینه پرداختند. 🔺️ پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در این اطلاع‌نگاشت این موارد را مرور می‌کند. 🖨 نسخه چاپ👇 http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=41991
هدایت شده از  جنبش مردمی ساج
🌹 امام خامنه ای: خيال نكنند اگر ٤نفر كه سابقه انقلابی دارند ازكاروان انقلاب كنار رفتندانقلاب غريب است این انقلاب تا آخر هست وبه مهدویت وصل خواهدشد وهرکس پیاده شود باخته است. ✅جنبش مردمی http://eitaa.com/joinchat/4107337742Cfbf67e746b
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
🔴قابل توجه نمایندگان [مجلس]: 🔻بررسی چرایی رد طرح «هر ایرانی یک لیتر بنزین» 🔹این روزها که کمیسیون تلفیق در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی لایحه بودجه 1398 است طرح‌های مختلفی توسط نمایندگان در این کمیسیون ارائه و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، یکی از طرح‌هایی که قطعاً جزو بهترین طرح‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس بوده «طرح هر ایرانی یک لیتر بنزین» بوده است که پس از ارائه در کمسیون تلفیق، این طرح در کمال ناباوری رد شد. حال مشخص نیست که نمایندگان محترم با چه استدلالی چنین طرحی را رد کردند اما آنچه مشخص است این است که ملاحظات اقتصادسیاسی ناشی از انتخابات مجلس سال آینده نزد نمایندگان مجلس بسیار بالاست و در رای آنها با طرح‌ها نقش پررنگی دارد. 🔹اما در این یادداشت استدلال می‌کنیم که نمایندگان محترم در ارزیابی طرح مورد نظر اشتباه کردند و اتفاقاً این طرح می‌تواند به رای آوری آنها در انتخابات سال آتی کمک کند. نمایندگان ابتدا باید گروه منافع و گروه متضرر این طرح را شناسایی کنند. گروه منافع این طرح همه مردم ایران، علی الخصوص کسانی که خودرو ندارند و عمدتاً به سه دهک پایین درآمدی تعلق دارند هستند و گروه متضرر افراد چند خودرویی متعلق به سه دهک درآمدی بالا هستند. 🔹 تخصیص 30 لیتر بنزین به فردی از سه دهک پایین که خودرو ندارد و توانایی فروش آن تا 100 هزار تومان و بیشتر در هر ماه را هم در بازار آزاد دارد از نظر اقتصادی دارای ارزش قابل توجهی است یا اصطلاحاً مطلوبیت بالایی برای آن از نظر اقتصادی و روانی ایجاد خواهد کرد. اما افراد چند خودرویی که عمدتاً به سه دهک بالا تعلق دارند و از این طرح متضرر می‌شوند، حتی اگر هزینه بنزین آنها در ماه تا 500 هزار تومان هم افزایش یابد، این مبلغ سهم بالایی در سبد هزینه آنها نخواهد داشت و تاثیری در سبد رای نماینده مجلس نخواهد گذاشت (البته اگر رای بدهند). اما ممکن است نمایندگان محترم استدلال کنند که افرادی که از محل رانندگی ارتزاق می‌کنند از این طرح آسیب می‌بینند، برای حل مشکل آنها دولت می‌تواند با تسهیلاتی ارزان قیمت آنها را به سمت خودروهای گاز سو سوق دهد که در این صورت حتی آنها هم می‌توانند سهمیه بنزین خود را در بازار آزاد بفروش برسانند. 🔹اما حال سوال این است که چرا از طرح «هر ایرانی یک لیتر بنزین» دفاع می‌کنیم؟ بررسی ها نشان می‌دهد که هزینه تمام شده هر لیتر تولید بنزین در کشور حداقل 3 هزار تومان می‌باشد، یعنی دولت از جیب بیت المال بابت هر لیتر بنزین مصرفی 2 هزار تومان یارانه پرداخت می کند، یعنی با توجه به مصرف 85 میلیون لیتری بنزین در کشور دولت روزانه بیش از 170 میلیارد تومان، ماهانه 5 هزار میلیارد تومان و سالانه 60 هزار میلیارد تومان، یارانه بنزین پرداخت می‌کند(به اندازه کل بودجه عمرانی کشور). حال سوال این است که سهم افراد سه دهک پایین که خودرو ندارند از این حجم عظیم یارانه چیست؟ 🔹حرف ما این است که کل یارانه نقدی که در کشور توزیع می‌شود و همه سیاست‌گذاران به آن معترضند و اتفاقاً سه دهک درآمدی بالا هم از آن بهره می‌برند سالی 42 هزار میلیارد تومان است، اما یارانه بنزینی که اتفاقاً سه دهک مستمند کشور از آن بی بهره‌اند 60 هزار میلیارد تومان است و هیچ کس هم به آن معترض نیست. این نوع یارانه دادن ظالمانه‌ترین نوع اعطای یارانه است، چرا که فلسفه وجودی یارانه بهره‌مند کردن افراد کمتر برخوردار است نه بهره‌مند کردن افراد بیشتر برخوردار. بنابراین دولت و مجلس محترم باید از دود شدن بیت المال در ترافیک جاده‌های چالوس جلوگیری کنند و بنظر می‌رسد 🔹«طرح هر ایرانی یک لیتر بنزین» در حال حاضر عادلانه‌ترین شیوه توزیع یارانه بنزین است. این طرح می‌گوید درست است که فردی از روستاهای خوزستان، بوشهر و سیستان و... خودرو ندارد اما دلیل نمی‌شود که از یارانه دولت بی بهره باشد و به واسطه اینکه یک ایرانی است باید در یارانه توزیعی انفال دولت ایران نقش داشته باشد. 🔹علاوه بر عادلانه بودن این طرح می‌تواند در میان مدت مردم را به سمت خرید خودروهای با سوخت بهینه سوق دهد و در بلندمدت موجب ارتقاء تکنولوژی خودروسازی به سمت تولید خودوهای کم سوخت و حتی با سوخت‌های طبیعی هم شود. بنابراین بنظر می‌رسد اگر نمایندگان محترم بار دیگر این طرح را از مدخل کمیسیون تخصصی راهی صحن علنی کنند علاوه بر حداکثر کردن منافع ملی، اتفاقاً با اقبال مردم هم مواجه خواهند شد. ✅اقشار متوسط و محروم [کشور] از نمایندگان [خود] انتظار دارند که با این طرح موافقت نموده و جهت تصویب آن کوشش نمایند. کارشناس ارشد اقتصاد کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس ✅اگر از دعواهای سياسی خسته شدین، شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
هدایت شده از KHAMENEI.IR
31.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| رهبر انقلاب روز گذشته به کدام دوراهی‌های سرنوشت‌ساز برای اداره کشور اشاره کردند؟ 👈 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای مجلس خبرگان، با تأکید بر ضرورت ایجاد یک گفتمان و فهم عمیق عمومی درباره «نوع و چگونگی مواجهه با چالشها و حوادث» به تبیین ۱۰ دوگانه در این زمینه پرداختند. 🌷 #گزیده_دیدار_خبرگان 💻 @Khamenei_ir