سلمان رئوفی
باسمه تعالی به تازگی اعلام شده رییس جمهور ایران به دیدار آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله خواهد رف
عذرخواهی پایگاه اطلاع رسانی دولت به دلیل انتشار یک کلیپ
🔹عصر دیروز کلیپی در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شد که حاوی مطالب عجیبی پیرامون دیدار احتمالی روحانی و آیت الله سیستانی بود که پس از مدتی از کانال و سایت این پایگاه حذف شد و علت انتشار این کلیپ، سهلانگاری و اشتباه سهوی همکاران اعلام شد.
fna.ir/bs15um
@Farsna
هدایت شده از تحلیل خبر حوزه
♨️♨️♨️کانال طبنا با انتشار یادداشتی از آیت الله قائنی از مدرسین خارج حوزه علمیه به شدت انتقاد کرد 1
🔻🔻🔻🔻🔻
▶️ دکتر پارساپور:
قوانین سقط جنین که جواز انجام سقط قبل از ولوج روح و قبل از نوزده هفتگی را داده اند، بر اساس نفی حرج است. حدود ۲۷ بیماری جنینی و ۲۲ بیماری مادر لیست شده و بر اساس قانونی که مجلس تصویب کرده که اگر این بیماری به تائید سه پزشک متخصص برسد، در حوزه پزشکی قانونی، جواز انجام سقط قبل از ولوج روح صادر میشود ولی بعد از ولوج روح، این باب مسدود است.
▶️ حجت الاسلام قائنی:
ضابطه مشروعیت سقط قبل از ولوج روح، عسر و حرج است که تعبیر دیگر آن، اضطرار است. حالا اینکه اضطرار چه فرقی با عسر و حرج دارد، بحث دیگری است؛ اما ضابطهاش این است که ادامه بارداری برای مادر مشقت داشته باشد،
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/aapyW
#یادداشت_ارسالی
♨️ به نام حرج و ضرورت، از حوزه علمیه کلاهبرداری فقهی کرده اند / گناه قطره قطره خون جنین های سقط شده به گردن پژوهش های غیر موضوع شناسانه است!
(لازم به ذکر است که فرستنده این متن اجازه انتشار نامشان را نداده اند):
1⃣ این جانب چند سالی می شود که در مسئله سقط جنین مشغول مطالعه و تحقیق فقهی و موضوع شناسانه هستم. در حال حاضر نیز مشغول تالیف یک مقاله پژوهشی سطح سه حوزه علمیه در همین موضوع می باشم.
2⃣ به عنوان کسی که دستی برآتش این مباحث دارم عرض میکنم که بخشی از آنچه امروزه به نام ”حَرَج” و به نام ”ضرورت”، مجوز سقط جنین در قبل از ولوج روح (قبل از 19 هفتگی) شمرده شده است، یک کلاهبردای موضوعی از حوزه علمیه است.
3⃣ به تصریح دکتر پارساپور - یکی از سخنرانان این نشست - حدود ۲۷ بیماری جنینی وجود دارد که اگر آن بیماری ها به تایید پزشکی قانونی برسد، چون مصداق ”حرج” شناخته می شود، جواز انجام سقط قبل از ولوج روح صادر میشود. اما هیچ کسی در این نشست از خود و یا از دکتر پارساپور سوال نکرد که این بیماری ها چه بیماری هایی هستند که مجوز سقط جنین حساب می شود.
4⃣ با یک تحقیق اینترنتی ساده می توانید به این برسید که بخشی از این بیماری ها هیچ مشکل جانی و حیاتی را برای مادر ایجاد نمی کند که بتواند مصداق ”مشقت تحمل حمل برای مادر” قرار بگیرد.
5⃣ جدای از اینکه چه مقدار تشخیص این 27 بیماری قطعی و درست است، برای اینکه عمق فاجعه را بهتر درک کنید یک مورد را ذکر میکنم:
یکی از موارد رایج سقط جنین در قبل از ولوج روح، سقط آنومالی {1} است. در بخشی از موارد تشخیصی جنین آنومالی، ادامه حمل هیچ حرج و مشقتی برای مادر ندارد و اساسا هیچ مشکل جانی برای مادر نیز ایجاد نمی کند.
6⃣ مثلا زمانی که جنین در سونوگرافی فاقد یک یا دو دست شناخته شود یا جنین کاندید سندرم داون باشد (در حالی که برای سلامت مادر هم هیچ مشکلی ایجاد نمیکند) مصداق سقط آنومالی قرار گرفته و دستور به سقط او داده می شود.
7⃣ این در حالی است که حوزه علمیه و برخی بزرگان زمانی که در مقام افتا قرار می گیرند به دلیل ضعف در منهج فقاهی و ضعف در مسئله موضوع شناسی احکام فقهی تعیین مصداق را محول به پزشکی قانونی میکنند و شانه خود را از بار این مسئولیت خالی میکنند.
8⃣ جالب است بدانید زمانی که از آقای قائنی در پایان این جلسه سوال شد که آیا شما مصداق این 27 بیماری را میدانید یا خیر، ایشان تصریح کردند که من از این بیماری ها اطلاعی ندارم. این در حالی است که این سبک کار فقهی، که فقط به اصل حکم می پردازد و به جوانب موضوعی آن بی توجه است، نادانسته راه را برای اباحه گری و سهل گیری در مسئله سقط جنین هموار میکنند.
9⃣ آقای قائنی بزرگوار نسبت به سقط جنین قبل از ولوج روح تصریح کرده اند که: ”ضابطه مشروعیت سقط، عسر و حرج و اضطرار است” و تاکیید کرده اند که: ”ضابطهاش نیز این است که ادامه بارداری برای مادر مشقت داشته باشد”. اما آنچه اینجا اتفاق افتاده است یک کلاه برداری در مسئله تعیین مصداق مشقت ادامه بارداری است که پزشکی قانونی بخشی از مواردی که فقط جنین نقص عضو دارد را نیز ملحق به این اصل عمومی نموده و اجازه سقط را صادر میکند.
⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️
http://eitaa.com/joinchat/633667602C9894a94c9f
هدایت شده از تحلیل خبر حوزه
♨️♨️♨️کانال طبنا با انتشار یادداشتی از آیت الله قائنی از مدرسین خارج حوزه علمیه به شدت انتقاد کرد 2
🔻🔻🔻🔻🔻
🔟 اما اقای قائنی بزرگوار و هم اقرانشان به دلیل اینکه اساسا در مواردی که مصداق بیماری های حرجی برای سقط جنین است کار تحقیقی موضوع شناسانه نکرده اند تمام مسئله تعیین مصداق حرج را محول به پزشکی قانونی کرده و از سویی متاسفانه پزشکی قانونی و قوانین مضبوط در سقط جنین نیز با یک بی مبالاتی در این مسئله تدوین شده است، به گونه ای که در مواردی که به طور قطع ادامه حمل هیچ اشکالی ندارد دستور به سقط جنین داده میشود.
▶️ باید به صراحت عرض کرد این دست بررسی های فقهی تا به سامان نیاید، شعار ”تمدن اسلامی” یک خواب بی تعبیر است و ای کاش آقایان به جای بررسی قیل و قال های کم ثمر اصول فقه، قدری موضوع شناسانه تر با قضایا برخورد میکردند.
🔴 (توضیح 1: آنومالی یعنی ناهنجاری های جسمی جنین، مانند جنینی که یک دست نداشته باشد)
♨️♨️♨️داغ ترین اخبار و بهترین تحلیل های حوزه های علمیه را از این کانال پیگیری کنید
⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️
http://eitaa.com/joinchat/633667602C9894a94c9f
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🌿🌿🌿
برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆قبلا درباره دیدار رییس جمهور روحانی و مرجع مسلمین جهان آیت الله العظمی سیستانی هشدار داده شد
https://eitaa.com/salmanraoofi/5316
🔻🔻🔻🔻🔻
♨️کلیپ عجیبی که پایگاه اطلاعرسانی دولت از سفر روحانی به عراق منتشر و پس از دقایقی حذف کرد!
🔆در این کلیپ ادعا شده که سفر روحانی حاوی این پیام است که عراق لازم نیست با سایر نهادها یا چهرههای نظامی درباره مصالحه تاکتیکی گفتوگو کنند!
🔆در بخش دیگر این کلیپ نیز با اشاره به دیدار روحانی و آیتالله العظمی سیستانی گفته شده این دیدار حاوی پیام به رهبران ایران است!
🔆البته دولت بابت این کلیپ معذرت خواهی کرده است
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
#حافظه_تاریخی
به بهانه دیدار حسن روحانی با مرجع اعلی عراق
تذکر معنادار حضرت آیت الله العظمی سیستانی به مرحوم هاشمی رفسنجانی در مورد لزوم پرهیز از تضعیف مقام معظم رهبری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920221000074
@rozaneebefarda
📌 آیت الله #علیدوست:
🔹 روششناسی #اجتهاد در #حوزه مورد غفلت واقع شده است.
🔅🔅🔅
✳ رئیس انجمن #فقه و #حقوق اسلامی #حوزه علمیه قم گفت: یکی از موضوعاتی که در #حوزه کمتر به آن توجه شده، بحث روش شناسی #اجتهاد است، اگر کسی از روش شناسی در بحث #اجتهاد بهره برد، توانسته گام موفقی در عرصه #اجتهاد بردارد.
📋✒ به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ آیتالله ابوالقاسم #علیدوست، روز گذشته در نشست «روش شناسی #اجتهاد در مسائل نوپیدا» که از سوی انجمن #فقه و #حقوق اسلامی #حوزه در مدرسه فیضیه برگزار شد، گفت: یکی از موضوعاتی که در #حوزه کمتر به آن توجه شده بحث های روش شناسی #اجتهاد است، اگر کسی دارای روش شناسی در بحث #اجتهاد باشد، توانسته گام موفقی در عرصه #اجتهاد بردارد.
@salmanraoofi
ادامه مطلب را دنبال فرمایید👇👇👇
📌 آیت الله #علیدوست:
🔹 روششناسی #اجتهاد در #حوزه مورد غفلت واقع شده است.
🔅🔅🔅
✳ عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: اهمیت بحث #اجتهاد در مسئله نوپیدا جاری و ساری است. معتقدیم این نوع مسائل را باید حوزویان عهده دار بوده تا بتوانند اثر گذار باشند.
🔹 وی بیان داشت: روش شناسی مواردی دارد که از جمله آن هستی و فلسفه شناسانه و ناقدانه است.
🔹 این استاد#حوزه افزود: معتقدیم که #اجتهاد فقط در#فقه نیست. در طول تاریخ مشکلی بوده این است که اجتهاد را تنها در گزاره فقهی می بردند در حالی که #اجتهاد در همه ساحت های دینی،کلامی، تفسیری و … ضروری است. به همین دلیل #اجتهاد در مسائل نوپیدا مخصوص فقیه نیست.
✳ آیت الله #علیدوست ادامه داد: اصل #اجتهاد که به معنای آشنایی، مدیریت ادله و … است در همه علوم ممکن و جاری است.
🔹 وی افزود:مسائل نوپیدا دارای اقسامی است که از جمله آن معاملات جدید مانند معاملات مشتقه؛ معامله ای که فرع فقهی ندارد مانند این که آیا در فقه سیستم وجود دارد یا نه؟.
🔹 عضو نشست اساتید ابراز داشت: معتقدیم #حوزه باید رساله و تحریریه داشته باشد یکی به دست متولیان و دیگری را به دست مردم بدهد، تا بدان عمل کنند.
✳ آیت الله #علیدوست گفت: مشکل بانک ها، تنها #ربا نیست، بلکه مشکلاتی چون اختلاف طبقاتی است. به همین دلیل اگر کسی می خواهد سیستم را ببیند باید همه نظام های هرمی و… و همچنین ادله را نگاه کند.
🔹 این استاد #حوزه اظهارداشت: باید مسائل نوپدیدا را ابتدا تبار شناسی کرده و بعد روش مناسب با آن برای حل آن ارائه داد.
🔹 عضو جامعه مدرسین #حوزه علمیه قم بیان داشت: امروز ظرفیت #حوزه برای پاسخ گویی به نیازها بسیار زیاد است، لازم است از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد.
🍁🍁🍁
@salmanraoofi
#بانوان
🔆نشست آیندهپژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل زنان با نگاه به بیانیه گام دوم برگزار شد.
این نشست با حضور خانم دکتر فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده و عضو شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران، خانم دکتر مریم اردبیلی، پژوهشگر حوزه زنان و آیندهپژوه و خانم دکتر زهرا داورپناه، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در روز یکشنبه ۱۹ اسفند با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد.
♻️کانال مرکز تحقیقات زن و خانواده
🆔 https://sapp.ir/womenrc
@salmanraoofi
هدایت شده از javedan.ir
به اطلاع مومنين گرامي ميرسانيم ان شاءلله امشب (از نماز مغرب و عشاء) در حسينيه شيخ مرتضي زاهد (رحمة الله عليه) اعمال ليلة الرغائب با حضور آيت الله جاودان (حفظه الله) به جا آورده مي شود .
التماس دعا
#استاد_شهیدی
📚 فقیه می تواند در موضوعات نیز فتوا دهد ؟؟؟!!!
استاد شهیدی در درس خارج فقه مطرح نمودند که در بسیاری از مباحث فقهی، اختلافات به جهت تشخیص موضوعات است مثلا تشخیص کثیر السفر بودن یا وطن در نماز مسافر و تشخیص موونه و ربح، در خمس و تشخیص مالیت و یا سند بودن اسکناس در ربا و...
آقای سیستانی و آقای زنجانی فرموده اند که نظر فقیه در این مسائل حجیت مستقلی ندارد مگر اینکه مقلد به نظر فقیه اطمینان کند ولی به نظر ما این بیان تمام نیست و مجتهد نیز باید در این مسائل وارد شود و نظرش بر مقلدین مانند نظر یک خبره حجت است البته در تشخیص موضوع، مجتهد همانند یک متخصص در موضوع بوده و اعلمیت فقهی او لزوما موجب ترجیحش بر دیگر افراد خبره نمیشود و مقلد نیز می تواند در صورت خبره بودن در تشخیص موضوع، به نظر خودش عمل کند
📱@mobahathah_ir
این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، بدان عمل نمایید
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1399
@salmanraoofi
هدایت شده از برهان انقلاب
🔴 چه کسی علم اصول را بیشتر تخریب میکند!
🔹 نگارنده نه با آقای اکبرنژاد علقهای دارد و نه نظرات ایشان را صحیح و قابل پذیرش میداند، اما نمیتواند نسبت به اظهارات اخیر رئیس انجمن اصول فقه حوزه بیتفاوت باشد.
🔹 جناب آقای محمدی رئیس انجمن اصول فقه در دیدار آیت الله نوری همدانی فرمودهاند که برخی به دنبال تخریب علم اصول هستند و با هجمه به کتب اصولی و بیثمره جلوه دادن مباحث علم اصول موجبات خسارت به حوزه و بیانگیزگی طلاب را فراهم میآورند.
🔹 بسیار مایه تأسف است که حوزهای که باید محل پاسخگویی و رفع شبهات و ابهامات باشد به محلی برای سخنان شعارگونه تبدیل شده است. حقیقت آن است که تخریب علم اصول توسط انجمن علم اصول کمتر از تخریب آقای اکبرنژاد نیست. شبهه را باید با دلیل پاسخ داد و نه با شعار! من به عنوان طلبهای ساده وقتی میبینم که انجمن اصول فقه حوزه و دیگر بزرگان حوزوی در برابر درخواستهای مکرر مؤسسه فقاهت مبنی بر برگزاری جلسه آزاد اندیشی و نقد و بررسی ادعاهای آقای اکبرنژاد، طفره میرود و حاضر به نشان دادن اشکالات و خطاهای فکری آقای اکبرنژاد و از بین بردن شبهه از اذهان طلاب جوان نیستند، بدیهی است که متهم اصلی را انجمنی میدانم که از قبول این پیشنهاد طفره میرود نه آقای اکبرنژاد که نظری را که هرچند اشتباه بدان رسیده است، آزادانه ابراز مینماید.
🔹 شاید ادعاهای آقای اکبرنژاد حق نباشد، اما مقصر بیانگیزگی طلاب شما هستید که با کوتاهی در پاسخگویی به شبهاتی که ذهن بسیاری از طلاب را درگیر کرده است، زمینه گرفتار شدن آنها به این مشکلات را فراهم کردهاید.
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
باسمه تعالی
بعضی اخباری که در کانال گذاشته می شود
از باب
صرفا جهت اطلاع است
و دلیلی بر اعتقاد بنده به آن نوشته یا خبر نیست
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۲/۲۴
@salmanraoofi
#رجال
#محمدباقر_ملکیان
🔆پژوهش هایی بر اساس رجالی کشی
🔆در یکی دو سال اخیر، با افراد متعددی، پیرامون پژوهش بر اساس رجال کشی برای پایان نامه های دانشگاهی و حوزوی، و نیز پژوهش های مستقل، گفتگو هایی داشته ام.
این یادداشت، جمع بندی نکاتی است که به این دوستان عزیز عرض کرده ام:
🔆بر اساس رجال کشي، چند پژوهش اساسی می توان انجام داد:
1. بازسازی رجال عیاشي، ونيز رجال نصر بن صباح: البته گويا مرحوم آقای بروجردی کتاب «ترتيب اسانيد کشي» را نوشته اند که بر اساس اين (کتاب ترتيب اسانيد کشي) می توان آسانتر هم رجال عیاشي را بازسازی کرد، وهم رجال نصر بن صباح را. البته حجم رجال عیاشي بيشتر از رجال نصر بن صباح است. رجال نصر بن صباح شايد چند صفحه بیشتر نشود ولی رجال عیاشي شايد بيش از دويست صفحه شود.
2. تاريخ فرق شيعه: يعنی می توان يک دوره کتاب فرق تشيع (چيزی در حد واندازه فرق الشيعه نوبختی ومشابه آن) بر اساس رجال کشي تحرير کرد.
3. منهج کشي در اعتبار سنجی روايات
4. مکاتب حديث شيعه (خصوصا مکتب حديثی خراسان): مثلا بر اساس رجال کشي معلوم می شود که فضل بن شاذان هنگامی که به عراق رفته چه تراثی را از اصحاب شنيده وبعداً آنها را به خراسان برده واجازه داده است. ويا چه کسی به قم رفته وچه بخشي از تراث را با خود بدانجا برده ويا از قم آمده اند و چه بخشي از تراث را با خود از آنجا آورده اند و...
5. غلو پژوهی: یعنی بررسی غاليان (متّهمان به غلو مثل محمّد بن سنان، ويا غاليان حقيقی مثل ابو الخطاب)، فرقه های غاليانه، اعتقادات غاليانه، برخورد وواکنش ائمه عليهم السلام و نيز اصحاب آنها نسبت به غاليان، فرقه های غالی واعتقادات غلو آميز.
6. تاريخ اعتقادات اماميه (خصوصاً در مبحث امامت): مثلاً بر اساس رجال کشي معلوم شود مسأله عصمت، علم غيب، نص بر امام معصوم، مسأله ائمه دوازده گانه و.. در طول تاريخ اعتقادی تشيع چگونه مطرح شده، وچه مراحلی را طی کرده است؟ آيا اين مسائل از ابتداء همين گونه (يعنی مانند روزگار ما) بوده است؟ تغيير و تحول آنها (البته اگر تغيير و تحولي بوده) بر اساس تعاليم ائمه عليهم السلام بوده (مثل مساله خمس در ارباح مکاسب) ويا اين که ساخته وپرداخته منحرفان (مانند غاليان) بوده است؟
البته پژوهش های خُردتر فراوان دیگری (در حد و اندازه یک مقاله) هم قابلیت طرح و بررسی دارد، که اگر بخواهم بدان ها بپردازم مقاله ای بلند بالا می شود.
@derasatfielmrejal
@salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 وقتی جایگزین کفایه نازل نمیشود
📝 جایگاه انجمن اصول از حقیقت تا واقعیت
🖋 علی مهدوی
🔹ماهیت انجمن اصول
«اگر جایگزینی برای اصول است و مورد تأیید بزرگان باشد برای درسی کردن آن تلاش می کنیم.» به نظر شما این سخن کیست؟! شاید باور نکنید، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه!! به نظر این جمله، جایگاه انجمن اصول را در اذهان روشن میسازد. انجمنی که با تمام وجود سعی دارد کتب فعلی علم اصول را زنده نگه دارد؛ انگشت اتهام برای بیانگیزگی طلاب را صرفا جریانهایی میداند که ادعای تورم علم اصول را داشتهاند.
🔹نسخ مفاهیم هر علم در طول تاریخ
براستی صرف تلاش برای حفظ کتب موجود و برگزاری چند همایش برای نشاندادن تأثیرات فقهی مسائل آن کفایت میکند؟ تا همین چند سال گذشته که خبری از هجمهها نبود، اثری هم از بیانگیزگی نبود؟!! قبل از آن هم آثار بیانگیزگی و رشد تصاعدی آن هویدا بود. بله شاید هجمهها به بیانگیزگی سرعت ببخشند؛ اما علت اصلی را جای دیگر باید جستجو کرد. ماهیت مفاهیم هر علمی بعد از گذشت مدت زمانی نیاز به تنمیه و بالندگی دارد؛ وگرنه منسوخ خواهند شد. هنر بزرگ شیخ و آخوند با تولید کتبی مثل رسائل و کفایه این بود که مفاهیم پویا و جدید وارد صحنهی علم کردند و خود همین مسأله موجب حیات مجدد علم اصول و به تبع حوزه علمیه شد.
🔹انفعال انجمن اصول
اگر انجمن اصول دغدغه علم اصول را دارد؛ بجای تعیین یک روز در تقویم شمسی برای این علم؛ باید نقشی جدی در رشد علم داشته باشد. این که ما بنشینیم تا یک روز کتابی جدید، جایگزین کفایه نازل شود، از کسی که مسؤولیت حفظ و حراست و تنمیه علم را دارد به هیچوجه پذیرفته نیست. انجمن باید بگوید قصد داریم طی زمانی تعیینشده یک کتاب تولید کنیم؛ نه اینکه منفعل باشد تا بلکه کتابی نوشته شود؛ تازه اگر همه بزرگان بر آن اجماع کنند! خب با این اوصافی که میگویید اگر کسی هم داوطلبانه بخواهد اقدامی کند، منصرف میشود؛ چراکه «لو امتناعیه» کلام شما تمام انگیزههایش را میخشکاند.
به امید روزی که انجمن علم اصول، جایگاه حقیقی خود را بیابد و با استفاده از ظرفیت ویژه علمای علم اصول برای طراحی کتب جدید و مسائل جدید قدم بردارد.
#اصول
#مناهج
@Manahejj
#اختصاصی
📌 حجتالاسلام محمد غفوری، مدیر گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
باید بیانیه «گام دوم» را عالمانه و بدون تملق تبیین کنیم/ حل تعارض جمهوریت و اسلامیت نظام، از پیوستهای فقهی بیانیه است/ در فقه تمدنی، هنوز به اندیشهورزی نرسیدهایم
🔅🔅🔅
🔹 من معتقدم که بیانیه را خارج از شعار و خارج از اینکه رهبری فرموده است و واقعاً صادقانه و عالمانه تبیین کنیم. البته اول باید خودمان بهخوبی بیانیه را فهم کنیم.
📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: بیانیه گام دومی رهبری، با تمجید و تعریف فراوانی از سوی طرفداران نظام و مسوولان کشور روبرو شد. در این بین اما کمتر به بخشهای مرتبط با فقه و روحانیت در آن پرداخته شد. شبکه اجتهاد اما در راستای وظیفه رسانهای خود، تلاش دارد تا پیوستهای حوزوی و فقهی این بیانیه را به بحث بگذارد. بحثهایی که البته فارغ از تملق و مجیزگویی، به واکاوی علمی بخشهای مختلف آن بپردازد، همانگونه که رهبری نظام نیز چنین انتظاری دارند.
🔹 به همین بهانه، با حجتالاسلام محمد غفوری، مدیر گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفتگو کردیم. او پس از اینکه به واکاوی بخشهای مهم این بیانیه پرداخت، پیوستهای حوزوی و فقهی آن را نیز بیان کرد. وی البته معتقد است بحث از تمدن اسلامی، هنوز بسیار نوپا است و نمیتوان در رابطه با آن، قضاوت دقیقی داشت. مشروح گفتگو با وی، به قرار زیر است:
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
#اختصاصی
📌 حجتالاسلام محمد غفوری، مدیر گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
باید بیانیه «گام دوم» را عالمانه و بدون تملق تبیین کنیم/ حل تعارض جمهوریت و اسلامیت نظام، از پیوستهای فقهی بیانیه است/ در فقه تمدنی، هنوز به اندیشهورزی نرسیدهایم
🔅🔅🔅
📝 اجتهاد: به نظر حضرتعالی، آیا نکات بدیع و ناگفتهای در این بیانیه وجود داشت یا آنکه اهمیت آن، به انسجام مطالب بود نه اینکه الزاماً تکتک گزارههای آن تاکنون ناگفته بوده باشند؟
📌 غفوری: به نکته خوبی اشاره کردید. بیش از آنکه به نوآوریهای این بیانیه اشارهکنم، فکر کنم لازم است یک یا دو نکته از با تذکر و یادآوری ذکر کنم.
🔹 یکی اینکه بهنوعی منظومه فکری مقام معظم رهبری را در این بیانیه میتواند ببینید. اگر کسی بخواهد در این زمینه فعالیت کند، این بیانیه خیلی کمک میکند که منظومه فکری رهبر جمهوری اسلامی ایران را به دست بیاورد.
🔹 نکته دوم بحث ترویج و تبیین دستاوردهای انقلاب است. هر نهاد و حوزه و حکومتی برای اینکه بتواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد، نیازمند آگاهی بخشی است؛ یعنی باید حوزه فعالیت خودش را نسبت به فعالیتهایی که انجامگرفته است آگاه کند. انقلاب اسلامی، چهل سال بر روی کار بوده است و با سیستم و نظام خاصی حکومت کرده است. الآن برای اینکه دستاوردها برای مردم روشن شود، باید آگاهی بخشی صورت بگیرد و این توقع را این بیانیه برآورده کرده است. توقع رهبری و توقع ملت هم این است که کسانی که دستاندرکار هستند، دستاورد انقلاب را بیان کنند. به خاطر کمکاری و سهلانگاریهایی که صورت گرفته و میگیرد و کوتهفکریهای که از سوی رسانهها و نخبههای علمی فرهنگی در معرفی دستاوردها و جمهوری اسلامی پیشآمده، میبینیم که مقام معظم رهبری به جهت این خلأ، خوشان وارد میدان شدند و این بیانیه را صادر کردند تا اندکی از این خلأ را پر کند یا مقداری بتوانند به جامعه و نسلهای جوانی که اول انقلاب را درک نکردند و خیلی تحلیل درستی از گذشته ندارند، واقعیتهای انقلاب را توضیح دهند. تا زمانی که نگوییم پیش از انقلاب چه اوضاعی بوده و انقلاب چه تحولی ایجاد کرده است، جوان ما نمیتواند این انقلاب را درک کند.
🔹 این بیانیه مقام معظم رهبری بهگونهای تبیین دستاوردهای انقلاب در طول چهل سال است که هم از حیث تحولات علمی و هم تحولات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی نظامی را برای جامعه و بهخصوص جوانان منتقل میکند. همینطور سیاستهای استراتژیک و راهبردی انقلاب در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی را به نمایش میگذارد و هم ناکامی دشمنان و مستکبران در مقابله با انقلاب اسلامی را توضیح میدهد.
🔹 یکی از نوآوریهای بیانیه مقام معظم رهبری، توجه به منابع انسانی است. در دولتهای ما، این منابع انسانی تا حد زیادی نادیده گرفته شده و خیلی اهمیت داده نمیشود. بهویژه نیروهای جوان و فعالی که باید کنشگران اصلی جامعه باشند ولی در سیاستگذاریها جایگاهی ندارند.
🔹 نکته دیگر هم که برداشت شخصی من است این است که اگر قرار باشد همان نیروهای اولیه که مدیریت نهادهای انقلابی را به عهده گرفتند و هم آنها هم ادامهدهنده همین راه باشند، چون درواقع سنشان بالا میرود و پیر و فرتوت میشوند، باعث رکود و توقف و ایستایی انقلاب میشود. باید تحولی ایجاد شود و نیروهای تازهنفس مدیریتها را بر عهده بگیرند؛ یعنی هم نیروی جوان به کار گرفته شود و هم انقلاب ما همیشه جوان باشد.
🔹 نکته دیگر این بیانیه این است که میفرماید: ما باوجود شنا در جهت مخالف جریان دشمن، به موفقیتهای بزرگی دستیافتهایم. این حرف، حرف قابلتوجهی است که هدف آقا را مشخص میکند. ایشان میفرماید ما الآن دو رویکرد در کشور داریم. یک رویکرد در کشور تلاش میکند این مفهوم را به جامعه القا میکند که ما باید همسو با جامعه جهانی باشیم. ما باید همراه جامعه شنا کنیم و اگر همسو و همرنگ جامعه جهانی نبودیم، موفق نمیشویم و شکست میخوریم.
🔹 یک تفکر در مقابل این تفکر است که تفکر اصیل انقلابی است که بر اساس آرمانهای انقلاب در این چهل سال پیش رفته است. مقام معظم رهبری دوباره همان تز مرحوم امام را تذکر میدهد که ما مخالف جریان جهانی، شنا کردیم ولی بااینحال به موفقیتهای بزرگی دستیافتیم؛ یعنی به خاطر همسویی با جامعه جهانی، اینهمه پیشرفت نکردهایم؛ بلکه به جهت پای بندی به آرمانهای انقلاب و توکل بر خداوند متعال بوده که پیشرفت کردهایم.
🔹 نکته دیگر، مسئله مقابله با افکار غلط یا با مغالطه گران دینی است. برخی میگویند مردم را نباید بهزور به بهشت ببریم. این نکته، انحراف است که مقام معظم رهبری اینجا واکنش نشان دادند و فرمودند اگرچه ما نخواهیم مردم را بهزور به بهشت ببریم، آیا باید بهزور به جهنم برد؟ حکومتها نباید اجازه دهند جهنمیها با زور مردم را جهنمیکنند. اگر دولت سکولار باشد، حرجی نیست ولی وقتی میگوییم حکومت دینی و جمهوری اسلامی، یک بار معنایی دارد. یکی از وظایف دولت اسلامی این است که زمینه را برای دینداری و فعالیتهای دینی مردم فراهم کند.
🔹 نکته دیگر نگاه راهبردی مقام معظم رهبری به اقتصاد است. ایشان میفرماید اقتصاد قوی، سلطه ناپذیر و اقتصاد ضعیف، زمینهساز نفوذ است. ما اگر اقدامات عاجل و استوار در مورد اقتصاد نداشته باشیم، زمینه را برای نفوذ دشمن فراهم کردهایم. اگر میخواهیم استقلال سیاسی داشته باشیم، باید اقتصاد ما هم مستقل باشد.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
#اختصاصی
📌 حجتالاسلام محمد غفوری، مدیر گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
باید بیانیه «گام دوم» را عالمانه و بدون تملق تبیین کنیم/ حل تعارض جمهوریت و اسلامیت نظام، از پیوستهای فقهی بیانیه است/ در فقه تمدنی، هنوز به اندیشهورزی نرسیدهایم
🔅🔅🔅
🔹 نکته دیگر این است که الآن ما وارد مرحله دوم خودسازی انقلاب یا مرحله تمدنسازی شدیم. این مرحله دوم، فرآیند جهانیسازی آرمانهای انقلاب هم هست؛ یعنی تا الآن مرحله اول بوده است اما بعد از چهلسالگی که زمان پختگی انقلاب است، وارد مرحله تمدنسازی میشود. تمدنسازی بر دو گونه است. برخی میگویند تمدنها میآیند. برخی میگویند تمدن ساخته میشود. به تعبیر دیگر برخی میگویند جامعه در ساخت تمدن، ارادهای ندارد. کشورها و جوامع کار خودشان را انجام میدهند و در همین حین ممکن است تمدنی خودبهخود و بدون اراده شکل بگیرد؛ اما برخی میگویند بااراده و آگاهانه میتوان تمدنی را ساخت و پایهگذاری کرد.
🔹 این فرمایش مقام معظم رهبری ناظر به این است که ما ازاینجا میتوانیم تمدنی را پایهریزی کنیم و تمدنی را بسازیم که باید بر اساس همان آرمانهای انقلاب اسلامی باشد.
🔹 این بیانیه بهقدری اهمیت دارد که باید تبدیل به متن درسی بشود. این بیانیه یک بیانیه انگیزشی، شورآفرین و تحرکبخش است ولی مشروط به اینکه بارها و بارها بازخوانی شود و بهعنوان متن درسی در حوزهها و دانشگاهها تدریس شده و بهعنوان یک سند بالادستی و چشمانداز آینده تلقی شود. همچنین در نهادهای مختلف و سطوح مختلف جامعه، تبلیغ بشود تا در جامعه نهادینه شود.
🔹 نباید این بیانیه مشمول گذر زمان و شعارزدگی شود. مثل خیلی از سخنرانیهای مقام معظم رهبری نشود که به فراموشی سپرده شود.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
📌 حجتالاسلام محمد غفوری، مدیر گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
باید بیانیه «گام دوم» را عالمانه و بدون تملق تبیین کنیم/ حل تعارض جمهوریت و اسلامیت نظام، از پیوستهای فقهی بیانیه است/ در فقه تمدنی، هنوز به اندیشهورزی نرسیدهایم
🔅🔅🔅
📝 اجتهاد: برای اینکه این اتفاق نیفتد، درصدد این هستیم که مشخص کنیم تمام نهادهای علمی و اجرایی کشور نسبت به این بیانیه چه جایگاهی دارند. به نظر شما، فقه و جامعه روحانیت نسبت به این گام دوم چه وظیفهای دارند و آیا این بیانیه پیوست فقهی دارد یا خیر؟
📌 غفوری: ما حوزههای علمیه را یکنهاد جدای از جامعه ایران نمیدانیم. این بیانیه بهطور عام، مشمول حوزهها هم میشود ولی برخی از مطالب و بندهای این بیانیه، بیشتر ناظر به حوزههای علمیه است. به نظرم فراخوان علمی که مقام معظم رهبری دادند، شامل تحول و پویایی علم در حوزه هم میشود؛ یعنی مدیران حوزه و علمای بزرگوار باید اجازه بدهند تحولی در حوزه صورت بگیرد و علاوه بر فقه و اصول، کلام و تاریخ هم تقویت شود. تفسیر قرآن باید جایگاه اصلیاش را در حوزهها پیدا کند و همینطور فقههایی که بر اساس مسائل مستحدثه پیش میآید؛ چون جمهوری اسلامی به بنیانهای فکری نیاز ملزمی دارد.
🔹 ترویج معنویت و اخلاق که از خواستههای مقام معظم رهبری است، عمدتاً به دست حوزهها است. باید از طریق نهاد تبلیغی که داریم و هرساله هزاران فاضل حوزوی به مناطق مختلف برای ترویج اسلام و تعلیم آموزههای دینی اعزام میشوند، اخلاق و معنویت را به جامعه تزریق کنیم. البته طبیعتاً با این سیستم فعلی، نمیتوانیم به آن مقصود برسیم. باید در زمینه تبلیغ هم تحولی ایجاد شود.
🔹 من در اینجا یک نظر خاص دارم. من معتقدم که بیانیه را خارج از شعار و خارج از اینکه رهبری فرموده است و واقعاً صادقانه و عالمانه تبیین کنیم. البته اول باید خودمان بهخوبی بیانیه را فهم کنیم. به نظر من حوزه باید گروهی از طلاب توانمند و فرهیختگان حوزه را شناسایی کند و اینها را در جمعی تمام ابعاد بیانیه، تبیین بشود. جوانب این بیانیه باید روشن شود. من باید بدانم در زمینه اقتصادی چه تحولی را شاهد بودیم. ما خودمان بهعنوان کسانی که میخواهیم راهکار ارائه دهیم، خیلی از پیشرفتهای جمهوری اسلامی مطلع نیستیم. باید خوب حلاجی و فهم و تبیین بشود و بعد، این مبلغین، به نهادها و سازمانها و استانها اعزام بشوند، البته بدون تنش و بدون اینکه انگ حکومتی بودن یا سازماندهی شدن به آنها چسبیده شود. باید بهعنوان یک وظیفه و تکلیف، تعدادی از افرادِ با اخلاص، این بیانیه را تبیین کنند. اگر قرار باشد صرفاً در نماز جمعهها بهعنوان وظیفه بگوییم که مقام معظم رهبری بیانیه دادند، این کار، ضایع کردن آن است.
🔹 اما در مورد ورود فقه به این بیانیه، در چند حوزه، جای کار فقهی وجود دارد. یکی اینکه برخی میگویند نمیشود حکومتی هم جمهوری باشد و هم اسلامی. دراینجا باید فقه و فقهای ما این ترکیب را تبیین کنند و بگویند که منافاتی بین جمهوریت و اسلامیت نیست. تبیین مبانی مشروعیت نظام بر عهده فقه و فقهاست.
🔹 نکته دیگر، ورود به مسائل به ولایتفقیه است. ولایتفقیه یک اندیشه است که در بین علمای شیعه بود و امام خمینی رحمهالله این نظریه را به عرصه عمل آورد و تحقق عینی بخشید. درواقع یک فرع فقهی را پرورش دادند. الآن به نظرم نباید هراسی داشته باشیم از ورود به بحث در مورد ولایتفقیه. هر چه در این زمینه کنکاش بشود و استدلال و مناظره بشود، باعث تقویت این اندیشه میشود؛ نه تضعیف آن. حوزهها و مدافعین انقلاب، اگر در این زمینه کار نکنند، دشمنان، یقیناً در تخریب آن خواهند کوشید.
🔹 مسئله دیگر، همان مسائل حوزه اقتصاد است. مسئله بانکداری ما واقعاً مشکل دارد. در اینجا حوزه باید خیلی مستحکم و زیربنایی وارد شود. آیا بانکداری فعلی ما اسلامی هست یا نیست؟ اگر نیست چرا ادامه میدهیم که منجر به اختلال در اقتصاد اسلامی میشود و کشور را به سمت رکود و اضمحلال پیش میبرد. حداقل ما ازنظر فقهی بدانیم تکلیف ما چیست.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
📌 حجتالاسلام محمد غفوری، مدیر گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
باید بیانیه «گام دوم» را عالمانه و بدون تملق تبیین کنیم/ حل تعارض جمهوریت و اسلامیت نظام، از پیوستهای فقهی بیانیه است/ در فقه تمدنی، هنوز به اندیشهورزی نرسیدهایم
🔅🔅🔅
📝 اجتهاد: آیا در مباحث تمدنی نیز فقه، میتواند وارد شود؟
📌 غفوری: در حوزه تمدن هنوز به عرصه اندیشه ورزی نرسیدیم و اوایل کار هستیم. برای این کار، هم باید تمدن پژوهان ما فقیه باشند و هم برخی از فقهای ما تمدنی بیندیشند. اگر فقه ما، جهاننگر نباشد و صرفاً متمرکز و متمحض در همین جامعه خودمان باشیم، مشکلساز است. فقه ما باید مقداری کلان نگر باشد و فتاوای ما باید کلان نگر باشد. ما باید بهگونهای عمل کنیم که بتوانیم حرفی جهانی داشته باشیم.
📝 اجتهاد: با توجه به اینکه فرمودید ما هنوز وارد بحثهای فقه تمدنی و حکومتی نشدهایم و از استحکام خاصی برخوردار نیست، ورود به این عرصه را چطور ارزیابی میکنید؟ با توجه به اینکه هنوز موضوع برای ما منقح نشده است، ورود بهحکم را صحیح میدانید یا نه؟
📌 غفوری: هر علمی در ابتدا موافقان و مخالفانی دارد. ممکن است الآن برخی از افراد با فقه تمدنی مخالف باشند. برای رشد هر علمی، باید آنقدر تضارب آراء صورت بگیرد و ابعاد مسئله بررسی بشود تا فضا برای نهادینه شدن آن بحث آماده شود. الآن هنوز بحث فقه تمدنی ناپخته است و اول کار هستیم ولی لازم است در این زمینه کتابها و مقالاتی نوشته شود و مناظراتی شکل بگیرد. درواقع باید مشخص شود که فقه ما چگونه میتوان تمدن نگر باشد و قالب سنتی را بشکند و یک قالب جدیدی پیدا کند تا فقه را با تمدن اسلامی همراه کند.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
dr shariati.mp3
37.62M
#علوم_انسانی_اسلامی
🔆صوت نشست علمی"الگوی جامعه اسلامی از منظر مرحوم علامه طباطبایی"
🔆با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی
🔹سه شنبه ۲۱ اسفندماه ۹۷
🔹مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi
باسمه تعالی
اینکه وزیر امور خارجه به قم بیایند و به دیدار بعضی بزرگان از مدرسین خارج بروند به هر دلیلی باشد و هر برداشتی از این دیدار بین حوزویان بشود و هر تبعاتی برای آن مدرس خارج داشته باشد مساله ایست که مربوط به آن دیدار است
اما اینکه دیداری در این سطح داشته باشند و به دیدار رییس محترم جامعه مدرسین و مدیر حوزه های علمیه نروند مساله ای نیست که قابل اغماض باشد
جامعه مدرسین، بسیج حوزه های مختلف، اساتید و طلاب انقلابی برای حفظ جایگاه جامعه مدرسین و مدیر حوزه های علمیه نباید در برابر این بی احترامی، حتی اگر ناخواسته باشد کوتاه بیایند و دولت و وزیر محترم باید از این کوتاهی به هر دلیلی باشد عذرخواهی کنند
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۲/۲۸
پ ن : البته آیت الله اعرافی قم نبودند
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆میلاد اسوه موحدین، صاحب سر رسول الله بر شما مبارکباد
🔆شعرخوانی زیبای «صابر خراسانی» در وصف امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام
@salmanraoofi
📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفتها با "طب اسلامی"
🔹 یکی از جراحان و متخصصان ارتوپدی و فلوشیپ شانه و زانوی کشورمان اخیراً توانسته در قالب یک تحقیق دانشگاهی اثرات جدید درمانی "حجامت" در حوزه تخصصی خود را به اثبات برساند ...
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ امروز در روزهای پایانی سال 1397، کشورمان در حوزه "طب سنتی" چه سطح و جایگاهی در جهان دارد؟ امروز بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، طب ایرانی ــ اسلامی چقدر در سطح کشورمان ترویج و توسعه یافته است؟ حاکمیت و نظام سلامت رسمی کشورمان چه نقشی در آموزش و توسعه طب سنتی داشته است؟ وزارت بهداشت کشورمان چقدر قائل به توانمندی طب سنتی کشورمان بوده و چهمیزان از بودجه رسمی نظام سلامت کشور را صرف احیا، آموزش و توسعه طب سنتی کرده است؟متولیان نظام سلامت کشور و وزارت بهداشت چقدر قائل به طب سنتی و قدرت و توان آن در دو حوزه مهم "پیشگیری و درمان" هستند؟
🔹 اینها تنها گوشهای از سؤالات جدی و مبنایی است که برای فهم صحیح وضعیت امروز طب سنتی در ایران باید به آنها پاسخهایی صریح و روشن داده شود. باید به این سؤالات پاسخ روشن داده شود که؛ چرا هنوز هم در کشورمان برخی از مسئولان حوزه سلامت بهراحتی به خود اجازه میدهند در مقابل ترویج و توسعه "طب سنتی" سنگاندازی کنند و چرا سهم بودجه رسمی و مصوب طب ایرانی ــ اسلامی از بودجه مصوب نظام درمانی و سلامت کشورمان چیزی نزدیک به "صفر" است؟!
🔹 چرا با وجود اینکه امروزه حتی بسیاری از کشورهای فاقد عقبه طب سنتی به طب مکمل روی آوردهاند و توانمندیهای درمانی این طب را وارد نظام سلامت رسمی کشور خود کردهاند و ارائه خدمات طب سنتی در بیمارستانهای کشورهایی مانند آلمان، انگلیس، آمریکا، هلند، فرانسه و... از جایگاه ویژهای برخوردار است، در کشورمان هنوز حتی یک بیمارستان بهصورت رسمی خدمات طب سنتی را ارائه نمیکند؟
🔹 چرا باید در کشوری مانند انگلستان بیش از 116 مرکز رسمی حجامت مشغول به فعالیت باشد و حجامت بهعنوان یک روش مؤثر درمانی پذیرفته شده باشد اما در کشورمان که بهنوعی مهد "حجامت" با قدمتی هزارساله محسوب میشود، رئیس سازمان انتقال خون در تریبون رسمی به خود اجازه دهد بدون ارائه حتی یک سند و مصداق، از حجامت بهعنوان عامل هپاتیت نام ببرد؟!!
🔹 چرا با وجود گذشت بیش از 12 سال از راهاندازی دانشکدههای طب سنتی در دانشگاههای علوم پزشکی وزارت بهداشت، هنوز تعداد فارغالتحصیلان این دانشکدهها به 100 نفر هم نرسیده است! و نهتنها هیچ مرکز بیمارستانی برای ارائه خدمات طب سنتی در کشورمان وجود ندارد بلکه تا به امروز هیچ یک از خدمات و داروهای گیاهی تجویزی توسط اساتید طب سنتی تحت پوشش هیچ بیمهای نیست؟!!
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفتها با "طب اسلامی"
🔅🔅🔅
🔹 برای صحبت درباره برخی از این دست سؤالات، با دکتر"محسن مردانی" جراح و متخصص ارتوپدی و فلوشیپ شانه و زانو و از اساتید و مؤلفان طب سنتی و طب اسلامی و دکتر "رضا منتظر" پزشک محقق در طب سنتی و از مؤلفان و محققان حوزه طب اسلامی گفتوگویی داشتیم که بخش نخست آن پیش از این با عنوان "غربزدگی" در حوزه "طب" را وارد خون مردم کردهاند/ ریشه سنگاندازی در مسیر توسعه "طب سنتی" منتشر شد؛ در ادامه بخش پایانی این گفتوگو تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم شده است:
📝 تسنیم: جناب آقای دکتر مردانی! برخی از منتقدان و مخالفان "طب اسلامی" مدعی هستند که بسیاری از روایات طبی و آموزههایی که از طریق ائمه اطهار در حوزه سلامت و طب به دست ما رسیده، برای جامعه امروز و بیماریهای مختلفی که مردم با آن درگیر هستند، ناکافی و غیرقابل اتکا است! نظر شما در این باره چیست؟
✳ دکتر مردانی: نام این عمل، مرعوب شدن در برابر علم غربی است؛ بسیاری از اساتید حوزه بهمحض اینکه با مباحث دانشگاهی برخورد میکنند، مرعوب و منفعل میشوند! باورمندی واقعی به داشتههای ملی و اسلامی تنها در وجود مقام معظم رهبری و عدهای معدود قابل مشاهده است؛ ایشان از بن وجود معتقدند که در همه زمینهها اسلام، داروی شفابخش است؛ عمق اعتقاد افراد در چنین مواردی خودش را نشان میدهد؛ سعادت دنیا و آخرت در اسلام است اما باید روشهای ما، علمی هم باشد.
📝 تسنیم: آیا در حوزه سلامت و طب به تمام روایاتی که به دست ما رسیده، میتوان اتکا کرد و تمام آنها را بهکار گرفت؟
✳ دکتر مردانی: خیر برای این کار شرایطی وجود دارد؛ مشکل برخی از افرادی که امروزه بهعنوان چهرههای فعال در حوزه طب اسلامی شناخته میشوند این است که به همه احادیث استناد میکنند و بر اساس آن نسخه میدهند و حتی گاهی از خودشان هم چیزهایی به آن اضافه میکنند و آن را بهعنوان طب اسلامی ارائه میدهند که این کار، غلط است. بهنظر ما آیات و احادیث در حوزه طب بهمنزله نشانه است و وظیفه یک پژوهشگر کار بهروی این موارد است، برای مثال خداوند در قرآن کریم در رابطه با زایمان به حضرت مریم(س) میفرماید "خرما بخور" اما سریع از آن میگذرد؛ حالا پیگیری دلیل و نحوه این تجویز بهعهده پژوهشگران است؛ بنده در بیمارستانی رئیس هیئت مدیره هستم، در آنجا برای زایمان طبیعی به خانمها خرما میدهیم البته این کار را تازه شروع کردهایم؛ پژوهش یعنی همین؛ پژوهش بهچالش کشیدن مسائل است که از آن "علم" تولید میشود؛ باید برای نشانههایی که در منابع دینی داریم، اهمیت قائل شویم.
📝 تسنیم: یعنی شما بهعنوان یک پژوهشگر به این قائل هستید که در منابع دینی و روایی، حتی اگر حدیثی از نظر علم رجال، سندیت ضعیفی داشته باشد، نمیتوان آن را کاملاً کنار گذاشت و این موارد در حوزه طب قابل پژوهش هستند؟
✳ دکتر مردانی: بله؛ بهروی این موارد میتوان پژوهش کرد و نباید منابعمان را بهراحتی کنار بگذاریم، منتهی این موارد را بهجای توده مردم، ابتدا باید در اختیار پژوهشگران قرار دهیم؛ کار اشتباه برخی از چهرههای شناختهشده در حوزه طب اسلامی این است که این احادیث را برای توده مردم تجویز میکنند؛ باید به پژوهشگران، فضای کار داده شود چرا که فشارهای بیمورد باعث عقبنشینی پژوهشگران میشود.
🔹 در علوم تجربی، برخورد ما صفر یا صدی نیست و قطعیتی وجود ندارد. همیشه همه چیز در حال تحول است چون ذات علم تجربی مبتنی بر تغییر و تحول است. طی ملاقاتی که سال گذشته با آیتالله جوادی آملی داشتیم، ایشان گفتند که هرعلمی که بیان فعل خدا باشد، اسلامی است. ما در علوم تجربی بهدنبال قول و فعل خدا میگردیم.
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇