eitaa logo
🌴🌷 گروه شهید سعید🌷🌴 عمومی
103 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
4.6هزار ویدیو
54 فایل
زندگانی وسیره امام حسین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حدیث روز 💠 پاداش حضرت فاطمه(س) برای زائران قبر امام حسین(ع) 🏴 امام صادق علیه السلام در روایتی یکی از آثار و برکات زیارت قبر مطهر سیدالشهدا (ع) را بیان کردند. خبرگزاری حوزه متن روایت را از کتاب کامل الزیارات منتشر می کند. 🔹إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ تَحْضُرُ لِزُوَّارِ قَبْرِ ابْنِهَا الْحُسَيْنِ ع فَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ ذُنُوبَهُمْ ▪️«فاطمه دختر محمد (ص) نزد زائران قبر پسرش حسین علیه‌السلام حاضر می شود و برای گناهان آنها طلب آمرزش می کند.». 📚 کامل الزیارات، https://eitaa.com/sahedsaed ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات پایانی ✳️ يا ايتها النفس المطمئنه نفس مطمئنه، نفسى است كه با علاقمندى و ياد پروردگارش سكونت يافته بدانچه او راضى است رضايت مى دهد و در نتيجه خود را بنده اى مى بيند كه مالك هيچ خير و شرى و نفع و ضررى براى خود نيست و نيز دنيا را يك زندگى مجازى و داشتن و نداشتن و نفع و ضرر آن را امتحانى الهى مى داند و در نتيجه اگر غرق در نعمت دنيايى شود، به طغيان و گسترش دادن به فساد و به علو و استكبار، وادار نمى شود، و اگر دچار فقر و فقدان گردد اين تهى دستى و ناملايمات او را به كفر و ترك شكر وا نمى دارد، بلكه همچنان در عبوديت پاى برجا است و از صراط مستقيم منحرف نمى شود، نه به افراط و نه به تفريط.  ✳️ ارجعى الى ربك راضيه مرضيه بعضى پنداشته اند كه اين خطاب بعد از حسابرسى نفوس مطمئنه به ايشان مى شود. و ليكن به نظر ما ظرف اين خطاب از اول تا به آخر روز قيامت است، يعنى از همان لحظه اى كه نفوس مطمئنه زنده مى شوند، تا لحظه اى كه داخل بهشت مى شوند بلكه از لحظه اى كه مرگشان مى رسد مورد اين خطاب هستند تا وقتى كه به جنت الخلد در مى آيند. ❇️ و اگر نفوس مطمئنه را به وصف (راضيه ) و (مرضيه ) توصيف كرده ، براى آن است كه اطمينان و سكونت يافتن دل به پروردگار مستلزم آن است كه از او راضى هم باشد، و هر قضا و قدرى كه او برايش پيش مى آورد كمترين چون و چرايى نكند، حال چه آن قضا و قدر تكوينى باشد، و چه حكمى باشد كه او تشريع كرده باشد، پس هيچ سانحه به خشم آورنده اى او را به خشم نمى آورد، و هيچ معصيتى دل او را منحرف نمى كند، و وقتى بنده خدا از خدا راضى باشد، قهرا خداى تعالى هم از او راضى خواهد بود، چون هيچ عاملى به جز خروج بنده از زى بندگى خدا را به خشم نمى آورد، و بنده خدا وقتى ملازم طريق عبوديت باشد مستوجب رضاى خدا خواهد بود، و به همين جهت دنبال جمله راضيه جمله مرضيه را آورد.   ✳️ فادخلى فى عبادى و ادخلى جنتى اين آيه به دليل اينكه حرف (فاء) در اولش در آمده نتيجه گيرى از جمله (ارجعى الى ربك ) است، مى فرمايد: چون راضى و مرضى به سوى پروردگارت بر مى گردى پس در زمره بندگانم در آى و در بهشتم داخل شو، و اين فرمان دلالت دارد بر اينكه صاحب نفس مطمئنه در زمره بندگان خدا است، و حائز مقام عبوديت است. و بايد هم همينطور باشد، چون وقتى كسى مطمئن به پروردگار خود شد، و از ادعاى استقلال منقطع گرديد، و بدانچه از ناحيه پروردگارش مى رسد به دليل اينكه حق است راضى شد، قهرا ذات و صفات و افعال خود را ملك طلق پروردگارش مى داند، پس در آنچه او مقدر مى كند و قضايى كه او مى راند و امر و نهيى كه او مى كند هيچ خواستى از خود نشان نمى دهد، مگر آنچه را كه پروردگارش خواسته باشد، و اين همان ظهور عبوديت تامه در بنده است، پس اينكه فرمود: (فادخلى فى عبادى ) در حقيقت امضاى عبوديت وى است و جمله (و ادخلى جنتى ) منزلگاه او را معين مى كند، و منظور از اينكه كلمه (جنت ) را بر ضمير تكلم اضافه كرد و فرمود: داخل جنت من شو اين بوده است كه او را به تشريف خاصى مشرف كند، و در كلام خداى تعالى هيچ جا غير اين آيه جنت را به خود نسبت نداده است. قرآن و امام حسین علیه السلام. https://eitaa.com/sahedsaed
⬅️ آیا در قرآن نام و یادی از امام حسین علیه السلام شده است؟ *⃣در بسياری از كتب تفسير و حديث و تاريخ، امام حسين(ع) از جمله مصاديق بارز آيه تطهير، مباهله، مودت ، اطعام و كلمات و آيات پايانی سوره فجر دانسته شده، و روايات معتبری در اين باره نقل كردهاند. درباره آيات پايانی سوره فجر  رواياتی نقل شده است كه اثبات كننده اين معناست كه اين آيات درباره حضرت سيدالشهداء امام حسين(ع) است در تفسير «البرهان» چنين آمده است: *⃣ امام صادق(ع) فرمود: اقرؤا سورة الفجر في فرائضكم و نوافلكم فانها سورة الحسين بن علي، سوره فجر را در نمازهای واجب و نيز نماز مستحب خود بخوانيد؛ چرا كه اين سوره، سوره حسين بن علی است. پس از اين كلام امام صادق و تحريض و تشويق مخاطبين به خواندن سوره فجر در نمازهايشان با اين كلام زيبا و دلنشين و همراه با دعای «وارغبوا فيها رحمكم الله»؛ از سرشوق و رغبت به اين امر اقدام نماييد. خداوند شما را مورد رحمت و لطف قرار دهد، يكی از اشخاص حاضر در مجلس سؤال میكند: ⬅️ چگونه اين سوره، سوره اختصاصی حسين بن علی شد؟ *⃣ امام صادق(ع) فرمود: شما مگر اين بخش از آيه و كلام خداوند را نشنيدهايد كه می فرمايد: "يا ايتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی." امام صادق(ع) در تفسير آيه می فرمايد: اين آيه درباره حسين بن علي ـ عليهما السّلام ـ است؛ چرا كه آن بزرگوار صاحب نفس مطمئنه بود و از خدا راضی بود و خدا نيز از او راضی بود، و ياران آن بزرگوار از خاندان محمد(ص) از خداوند راضی بودند و خداوند نيز از آن‌ها راضی بود، و اين سوره فقط درباره حسين بن علی و شيعيان او و شيعيان آل محمد(ص) می باشد. *⃣ و در پايان روايت، امام صادق(ع) می فرمايند: "هر كس در خواندن سوره فجر مداومت داشته باشد، با امام حسين در درجهاش در بهشت خواهد بود، به درستی كه خداوند بر هر چيز توانا و به هر امری دانا است." *⃣ در روايت ديگری كه از ابوبصير از امام صادق(ع) نقل شده است، امام صادق(ع) می فرمايد: يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ؛ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّة » الآيه يعني الحسين ابن علي ـ عليهما السّلام ـ مراد از «نفس المطمئنه» كه از خداوند راضی و خداوند نيز از او راضی است، حسين بن علي(ع) است در اين آيات، كلمه «نفس المطمئنه» نقش كليدی و محوری دارد به طوری كه فهم معنای آيه تا حدود زيادی به روشن شدن معنای اين واژه بستگی دارد، و چه بسا وجود اين كلمه در اين آيه موجب تفسير و بيان شأن نزول آيه، درباره حسين بن علی(ع) گرديده است، و آن حضرت مصداق اتم و اكمل آن به حساب آمده است. ⬅️ سؤالی كه در اينجا مي‌تواند مطرح شود اين است كه چه امری باعث اين تقريب و تقارن گرديده است؟ و چرا حسين بن علی(ع) از ميان معصومين ـ عليهم السّلام ـ به عنوان مصداق اين آيه معرفی گرديده است؟ *⃣ در پاسخ بايد گفت: با توجّه به آنچه كه در تاريخ عاشورا به فراوانی نقل گرديده است كه از يك سو برای حادثه عظيم عاشورا، هيچ واقعه و حادثهای به عنوان نظير و مانند و شبيه سراغ نداريم، و مصيبت بزرگی كه در اين رويداد عظيم تاريخی بر خاندان عصمت و طهارت ـ عليهم السلام ـ وارد گرديد، در تاريخ نمونه ديگری ندارد، و از ديگر سو، ✳️ قربانی بزرگ اين حادثه حضرت سيدالشهداء ـ عليهم السلام ـ بود كه در سهمگينترين حالات و لحظات و شكنندهترين ماجراهای اين حادثه، در نهايت اطمينان و آرامش نفس بود، به طوری كه در روايت راويان شاهد حادثه آمده است كه هر چه اين حادثه به پايان خود كه شهادت حضرت سيدالشهداء(ع) بود نزديك‌تر ميشد، چهره دلربای امام، زيباتر و برافروختهتر می شد، و برای لقای پروردگار آمادهتر.  ✳️ از اتفاقات سهمگين و تزلزل آفرين آن حادثه در چهره امام، ذرهای سستی و ضعف و يا بیصبری و جزع و شكوه ديده نشد و در عوض در اين ماجرا از ابتدا تا انتها ميزان تسليم و صبر آن حضرت كه ناشی از اطمينان و آرامش نفس بود، افزودهتر میشد. و اين جمله آخر آن حضرت در لحظات پايانی عمر شريفش شنيدنی و زيباست: صبراً علي قضائك يا ربّ لا اله سواك يا غياث المستغيثين، مالي ربّ سواك و لا معبود غيرك، صبراً‌ علی حكمك، بر قضای تو شكيبا هستم! پروردگارا! معبودی جز تو نيست، ای پناه بی پناهان! من غير از تو پروردگار و معبودی ندارم، برخواست و اراده تو شكيبا هستم. قرآن و امام حسین علیه https://eitaa.com/sahedsaed.
 وَ فَدَيْنَٰهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ  ترجمه: و آن را به ذبحی بزرگ عوض کردیم. شرح: در این بخش از آیات سوره صافات به داستان حضرت اسماعیل ذبیح الله اشاره شده است. حضرت ابراهیم(ع) توسط رؤیایی فهمید که خدای متعال او را به ذبح کردن فرزندش حضرت اسماعیل(ع) فرمان داده است. آن حضرت این فرمان الهی را با فرزندش در میان گذاشت و حضرت اسماعیل تسلیم بودن خود در برابر فرمان الهی را اعلام کرد: فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ ٱلسَّعْیَ قَالَ يَٰبُنَیَّ إِنِّیٓ أَرَیٰ فِی ٱلْمَنَامِ أَنِّیٓ أَذْبَحُكَ فَٱنظُرْ مَا ذَا تَرَیٰۚ قَالَ يَٰٓأَبَتِ ٱفْعَلْ مَا تُؤْمَرُۖسَتَجِدُنِیٓ إِن شَآءَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلصَّٰبِرِينَ  هنگامی که هر دو تسلیم فرمان خدا شدند و خواستند آن را اجرا کنند از سوی خدا ندا آمد که شما از آزمایش سربلند بیرون آمدید و نیازی به ذبح اسماعیل نیست و خدای متعال ذبحی عظیم را جایگزین آن خواهد کرد: فَلَمَّآ أَسْلَمَا وَ تَلَّهُۥ لِلْجَبِينِ ۱۰۳ وَ نَٰدَيْنَٰهُ أَن يَٰٓإِبْرَٰهِيمُ ۱۰۴ قَدْ صَدَّقْتَ ٱلرُّءْيَآۚ إِنَّا كَذَٰلِكَ نَجْزِی ٱلْمُحْسِنِينَ۱۰۵ إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ ٱلْبَلَٰٓؤُا۟ ٱلْمُبِينُ ۱۰۶ وَ فَدَيْنَٰهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ  مفسران مقصود از ذبح عظیم را گوسفند بزرگی دانسته‌اند که حضرت ابراهیم پس از پیرزوی در آزمایش الهی، به فرمان خدا آن گوسفند را ذبح کرد ولی در روایتی از امام رضا(ع) مراد از ذبح عظیم حضرت سیدالشهداء امام حسین(ع) دانسته شده است که شاید این روایت بیان تأویل و معنای باطنی آیه باشد. قرآن و امام حسین علیه السلام. https://eitaa.com/sahedsaed
(ع) سوره فجر: سوره امام حسین(ع)  امام صادق(ع) فرمود: «سوره فجر را در نمازهای فریضه و نافله خویش بخوانید که آن، سوره حسین(ع) است و به آن رغبت و اشتیاق نشان دهید» در این سوره، به فجر و شبهای دهگانه و به جفت و تاق، و به شب که فرا می رسد، سوگند یاد شده است: وَ ٱلْفَجْرِ ۱ وَ لَيَالٍ عَشْرٍ ۲  وَ ٱلشَّفْعِ وَ ٱلْوَتْرِ ۳  وَ ٱلَّيْلِ إِذَا يَسْرِ ۴ یاد کرده است از قبیله عاد و سرزمین ارم، با آن ساختمانهای بزرگ و قصرهای افراشته پر ستون و بی مانند و عذابی که خداوند بر آنان و قوم ثمود و فرعون طغیانگر و شکنجه گر نازل کرد و بر آنان که در سرزمینها طغیان و فساد فراوان کردند، تا آنکه خدایی که در کمین ستمگران است، تازیانه عذاب خویش را بر آنان فرود آورد و هلاکشان ساخت:  أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ ۶  إِرَمَ ذَاتِ ٱلْعِمَادِ ۷  ٱلَّتِی لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِی ٱلْبِلَٰدِ ۸  وَ ثَمُودَ ٱلَّذِينَ جَابُوا۟ ٱلصَّخْرَ بِٱلْوَادِ ۹  وَ فِرْعَوْنَ ذِی ٱلْأَوْتَادِ ۱۰  ٱلَّذِينَ طَغَوْا۟ فِی ٱلْبِلَٰدِ ۱۱  فَأَكْثَرُوا۟ فِيهَا ٱلْفَسَادَ ۱2 فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ ۱۳ إِنَّ رَبَّكَ لَبِٱلْمِرْصَادِ ۱۴ و این سنّت الهی است که وقتی قومی طغیان و ستم را به اوج رسانند، خداوند زمینه هلاک و نابودی آنان را فراهم می سازد. تازیانه های ستم فرعونی سالها بر گُرده بنی اسرائیلِ محروم نواخته می شد. خداوند، موسای نجاتبخش را مأمور رهایی آنان ساخت و فرعونیان در نیل،غرق شدند. قوم عاد و ثمود نیز در فساد و تباهی به نهایت رسیده بودند که خداوند، با صاعقه عذاب و صیحه آسمانی نابودشان ساخت. امویان نیز برای نابودی دین خدا، کمر همّت بسته بودند و با عترت پیامبر دشمنی می کردند. طغیانشان که به اوج رسید، موجی از خون از کربلا به راه افتاد و سلطه اموی را ویران ساخت. اگر حکومت شوم بنی امیه را، شام مرگ و تیرگی ظلمت به شمار آوریم، نهضت حسینی و خون شهدای کربلا، فجری بود که دیوار ظلمت ظلم را شکافت و روزنه ای به روز بیداری و فجر رستگاری گشود. حسین بن علی(ع) با عاشورای خویش، فجری از ایمان و عقیده و حرّیّت را در ظلمت ظلم و در سیاهی ستم پدید آورد، فجر امامت و ایمان، در «تاریکی سلطنت آل امیه»! پایان سوره فجر، خطاب به نفس مطمئنّه است، تا راضی و مرضّی به سوی خدا بازگردد و در بهشت برین جای گیرد:  يَٰٓأَيَّتُهَاٱلنَّفْسُ ٱلْمُطْمَئِنَّةُ ۲۷ ٱرْجِعِیٓ إِلَیٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ۲۸ فَٱدْخُلِی فِی عِبَٰدِی ۲۹ . وَ ٱدْخُلِی جَنَّتِی ۳۰ در فجر عاشورا، نفس مطمئنّه حسینی(ع)، به ملکوت خدا و بهشت برین پر گشود. یاران شهیدش نیز هاله مقدّس آن فروغ خدایی بودند که به سوی جنّت موعود، پر کشیدند. در حدیثی دیگر امام صادق(ع) فرموده است: «حسین(ع)، صاحب نفس مطمئنّه و راضیه و مرضیه است. یاران او از دودمان رسالت نیز، در روز رستاخیز از خدا راضی اند. خدا هم از آنان راضی است.» پیروان آل محمد(ع) به توصیه حضرت صادق(ع)، در نمازهای مستحب و واجب خویش، سوره «والفجر» را می خوانند، که سوره حسین(ع) است، تا از او الهام بگیرند، درخشش در ظلمت شب را، شکافتن سینه ستم را، آغازگر بودن روز روشن ایمان و امید را و مبارزه با طاغوت را و در نهایت شعله افکندن در خرمن فساد را. مفسّر بزرگوار مرحوم آیة الله طالقانی در تفسیر خویش نوشته است: «… گویا ائمّه معصومین(ع) از این جهت این سوره را سوره حسین(ع) نامیده اند که قیام و شهادت آن حضرت در آن تاریکی طغیان، مانند طلوع نور فجر، از نو منشأ حیات و حرکت گردید، خون پاک او و یارانش به زمین ریخت و نفوس مطمئنّه آنها با فرمانِ «ارجعی» و با خشنودی به سوی پروردگار شتافت، تا همیشه از دلهای پاک بجوشد و آنها را با هم پیوسته دارد و الهام بخشد، تا از این الهام و جوشش، نور حق در میان تاریکیها بدرخشد و راه حیات با عزّت باز، و پایه های ظلم و طغیان بی پایه گردد و طاغیان را دچار نفرین کند » 
۱ذيقعده ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها ۱۷۳ هجری قمری 🔰امام صادق‌ عليه السلام : 🔰إنَّ لَنا حَرَماً و هُوَ بَلَدَةُ قُمَّ و سَتُدفَنُ فيهَا امْرَأةٌ مِن أولادِي تُسَمّي فاطِمَةَ ، فَمَن زارَها وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ ؛ 🔰ما را حرمي است و آن "قم" است ، و به زودي بانويي از فرزندان من به نام فاطمه در آن دفن خواهد شد . هر كس او را زيارت كند ، بهشت بر او واجب شود . 📚بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۱۶ 🔰امام صادق‌ عليه السلام : 🔰و تَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِيعَتي الجَنَّةَ بِأجمَعِهِم ؛ 🔰همه شيعيان من با شفاعت او (فاطمه معصومه ‌عليها السلام) وارد بهشت خواهند شد . 📚بحار الأنوار ، ج ۶۰ ، ص ۲۲۸ 🔰امام رضا عليه السلام : 🔰مَن زارَها بِقُمَّ كَمَن زارَني ؛ 🔰هر كس (حضرت معصومه‌ عليها السلام) را در قم زيارت كند ، چنان است كه مرا زيارت كرده است . 📚كامل الزيارات ، ص ۵۳۶ 🔰امام رضا عليه السلام : 🔰مَن زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ ؛ 🔰هر كس او را با شناخت زيارت كند ، بهشت پاداش او خواهد بود . 🔰بحار الأنوار ، ج ۱۰۲ ، ص ۲۶۶ 🔰امام جواد عليه السلام : 🔰مَن زارَ قَبرَ عَمَّتي بِقُمَّ ، فَلَهُ الجَنَّةُ ؛ 🔰هر كس قبر عمّه‌ام (حضرت معصومه ‌عليها السلام) را در قم زيارت كند ، بهشت پاداش او است . 📚كامل الزيارات ، ص ۱۲۱
💚🌺🍃 🌺 ❇️ سلام_امام_زمانم 🌤 ای منتقم آل علـی، کعبه مهیّاست بردار ز رخ پرده که با تو ظفــر آید داریم امیـد به تـو، امیـدِ دل ارباب دانیم که هجران تو آخر به‌ سرآید این‌مژده‌فقط‌سهم‌دل‌منتظران‌است آید خبــر «ای اهـل ولا منتَظَـــر آید» 🤲 اللهم عجل لولیک الفرج 🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا