#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_98
#فتنه
وَ نَجِّنِي مِنْ غَمَرَاتِ الْفِتْنَةِ، وَ خَلِّصْنِي مِنْ لَهَوَاتِ الْبَلْوَى، وَ أَجِرْنِي مِنْ أَخْذِ الْإِمْلَاءِ.
و از گردابهاى فتنه نجاتم ده و از كامهاى بلا رهايىام بخش و از مؤاخذه مهلت دادن پناهم ده.
«الْفِتْنَة»: از ماده «فتن» در اصل به معنى قرار دادن طلا در كوره است تا طلاى خوب و خالص از ناخالص شناخته شود و به همين مناسبت به معنى هر گونه آزمايش و امتحان استعمال مىشود و به معنى دخول انسان در آتش نيز آمده است. ولى در قرآن و روايات ائمه معصومين عليهم السلام، «فتنه» به معانى وسيعى آمده كه براى نمونه مىتوان به آزمايش و امتحان (بنگريد عنكبوت/ 2.)، فريب دادن (بنگريد اعراف/ 27.)، بلا و عذاب (بنگريد انفال/ 25.)، شرك و بتپرستى و سد راه مؤمنين (بنگريد انفال/ 39.)، ضلالت و گمراهى (بنگريد مائده/ 41.) و سوختن در آتش (ذاريات/ 13.) اشاره كرد.
در اين فراز امام سجاد عليه السلام از خداوند خواسته از گرداب بلا و عذاب خود، او را رهايى بخشد.
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_99
#هواى_نفس
وَ حُلْ بَيْنِي وَ بَيْنَ عَدُوٍّ يُضِلُّنِي، وَ هَوًى يُوبِقُنِي، وَ مَنْقَصَةٍ تَرْهَقُنِي.
و ميان من و دشمنى كه مرا گمراه مىكند، و خواهش #نفس كه مرا هلاك مىگرداند، و نقيصهاى كه مرا فرامىگيرد، جدايى انداز.
هواى نفس و خواهشهاى نفسانى، بزرگترين دشمن انسان است و همواره با عقل در ستيز مىباشد. از وسوسههاى شيطان الهام مىگيرد و با سپاهيانش بر عقل مىتازد تا او را منزوى و خاموش سازد و خود يكهتازِ ميدان تن باشد. هدفش اين است كه فرشتگان را از كشور نفس بيرون براند و آن را در اشغال كامل شياطين قرار دهد. سركوب كردن اين دشمن غدّار، كار آسانى نيست. قاطعيت، پايدارى و مقاومت و حتّى جهاد لازم دارد. آن هم نه يك مرتبه و دو مرتبه، يا يك روز و دو روز، يا يك سال و دو سال، بلكه جهاد مداوم و تا آخِر عمر، مبارزهاى سخت و پيگير.
اميرالمؤمنين حضرت على عليه السلام مىفرمايد: «اِمْلِكُوا اَنْفُسَكُمْ بِدَوامِ جَهادِها»: «با تداوم جهاد، بر نفس خودتان مسلط شويد». (غررالحكم 131 /10.).
نيز مىفرمايد: «اَغْلَبُوا اَهْوائَكُمْ وَ حارَبُوها فَاِنَّها اِنْ تَقَيَّدَكُمْ تَوَرَدَكُمْ مِنَ الْهَلَكَةِ اَبْعَد غايَة»: «بر هواها و هوسها و خواسته هاى نفس غلبه كنيد و با آنها بجنگيد كه اگر شما را در قيد و بند قرار دهند، به پستترين درجه هلاكت ساقط خواهند نمود». (غررالحكم 138 /10.).
#چهل_هفت
#جهاد_با_نفس
🆔 @sahife2
خدايا
مراقبم باش از
#فتنه ها
#بلا ها
امهال و #استدراج
#دشمن گمراه کننده
و #هوای_نفس
#چهل_هفت #دعا_چهل_هفت_98
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❤️ حلول ماه #شعبان مبارکباد
🙏دعای 43 #صحیفه_سجادیه
✍️ دعای امام سجاد علیه السلام " هنگام نگرستین به ماه نو"
📋 1da.ir/ilgTc
#چهل_سه #ماه
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
سلسله مباحث
#بهترین_زندگی_در_پرتوی_سخنان_امام_سجاد علیه السلام
در #صحیفه_سجادیه
◀️ فروتني براي سرمايه داران
اگر به واسطه فقر، براي سرمايه داران فروتني کنيد، گرفتار خواري وبي اعتنايي از جانب خدا ميشويد.
👈بخشي از دعاي #بیستم از صحيفه سجاديه
#دعا_بیستم_12
https://b2n.ir/sahife2_020
https://eitaa.com/sahife2/5294
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_241
◀️#انتقام_سخت خدا از ظالمان
فَقَالَ (علیه السلام): يَوْمُ الْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ، أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى الْمَظْلُومِ.
امام علی علیه السلام : روزى كه ستمديده از ستمكار #انتقام كشد، سخت تر از روزى است كه ستمكار بر او ستم روا مى داشت.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ روز #انتقام ظالمان:
قسمت اول
📜 امام (ع) در این کلام حکیمانه به ظالمان هشدار مىدهد که در انتظار انتقام باشند، مى فرماید: «روز انتقام مظلوم از ظالم، شدیدتر از روز ستم کردن ظالم بر مظلوم است»؛ (یَوْمُ آلْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى آلْمَظْلُومِ).
همانگونه که در ذکر سند این حکمت آمد، شبیه آن با تفاوتى در حکمت 341 آمده است آنجا که مى فرماید: «یَوْمُ الْعَدْلِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ یَوْمِ الْجَوْرِ عَلَى الْمَظْلُومِ؛ روز اجراى عدالت بر ستمگر، سختتر است از روز ظلم ستمگر بر مظلوم». جمعى از شارحان نهج البلاغه این سخن را اشاره به انتقام الهى در روز قیامت دانسته اند. در این صورت شدیدتر بودن روز انتقام مظلوم آشکار است، زیرا مظلوم مثلاً یک بار به دست ظالم کشته یا مجروح مى شود ولى کیفر ظالم در روز قیامت مکرر خواهد بود و به آسانى پایان نمى یابد.
در حالى که بعضى دیگر آن را اشاره به انتقامهاى الهى در دنیا و آخرت، هر دو دانسته اند، زیرا تجربه نشان مى دهد که گروه زیادى از ظالمان، پیش از گرفتار شدن به مجازات الهى در آخرت، در همین دنیا کیفر شدیدى مى بینند. اگر تاریخ را مطالعه کنیم مصداقهاى زیادى براى این مطلب دیده مى شود. در طول عمر خود نیز بسیارى از ظالمان را دیده ایم که به چه روز سیاهى نشستند و گرفتار چه عقوبتهاى دردناکى شدند؛ افزون بر رسوایى هاى فراوان و اهانتهاى شدید که دامان آنها را گرفت.
در قرآن مجید نیز بارها به این حقیقت اشاره شده که بسیارى از ظالمان در همین دنیا نیز گرفتار کیفرهاى شدیدى مى شوند؛ از جمله در آیه 102 سوره «هود» مى خوانیم: «(وَکَذَلِکَ أَخْذُ رَبِّکَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَهِىَ ظَالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِیمٌ شَدِیدٌ)؛ و این چنین است مجازات پروردگار تو، هنگامى که شهرها و آبادى هاى ظالم را مجازات مى کند! (آرى،) مجازات او، دردناک و شدید است!». در آیه 45 سوره «حج» نیز آمده است: «(فَکَأَیِّنْ مِنْ قَرْیَةٍ أَهْلَکْنَاهَا وَهِىَ ظَالِمَةٌ فَهِىَ خَاوِیَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَبِئْرٍ مُّعَطَّلَةٍ وَقَصْرٍ مَّشِیدٍ)؛ چه بسیار شهرها و آبادى هایى که آنها را نابود و هلاک کردیم در حالى که (مردمش) ستمگر بودند، به گونه اى که بر سقفهاى خود فروریخت! (نخست سقفها ویران گشت؛ و بعد دیوارها بر روى سقفها!) و چه بسیار چاه پرآب که بى صاحب ماند؛ و چه بسیار قصرهاى محکم و مرتفع!».
در روایات اسلامى و نیز در نهج البلاغه کراراً به این مطلب اشاره شده است. امام امیرمؤمنان على (ع) در عهدنامه مشهور خود به مالک اشتر مى فرماید : «وَلَیْسَ شَیْءٌ أَدْعَى إِلَى تَغْیِیرِ نِعْمَةِ اللَّهِ وَتَعْجِیلِ نِقْمَتِهِ مِنْ إِقَامَةٍ عَلَى ظُلْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ دَعْوَةَ الْمُضْطَهَدِینَ وَهُوَ لِلظَّالِمِینَ بِالْمِرْصَادِ؛ (بدان) هیچ چیز در تغییر نعمتهاى خداوند و تعجیل انتقام و کیفر او از اصرار بر ظلم و ستم سریعتر نیست، زیرا خداوند دعاى مظلومان را مىشنود و در کمین ستمکاران است». در حدیث دیگرى که در غررالحکم از آن حضرت نقل شده آمده است: «الظُّلْمُ فِى الدُّنیا بَوارٌ وَفِی الاْخِرَةِ دَمارٌ؛ ظلم در دنیا مایه نابودى و در آخرت موجب هلاکت است».
در حدیث دیگرى در همان کتاب آمده است: «الظُّلْمُ یَزِلُّ الْقَدَمَ وَیَسْلُبُ النِّعَمَ وَیُهْلِکُ الاُْمَمَ؛ ظلم موجب لغزش و سلب نعمت و سبب هلاکت امتهاست».
در کتاب «کافى» از امام صادق (ع) آمده است که دو نفر درباره دعوایى که در میان آنها بود خدمت حضرت رسیدند. هنگامى که امام (ع) سخن آنها را شنید فرمود: «أَمَا إِنَّهُ مَا ظَفِرَ أَحَدٌ بِخَیْرٍ مِنْ ظَفَرٍ بِالظُّلْمِ؛ بدانید کسى که با ظلم پیروز شود هرگز به خیرى دست نیافته است». سپس افزود: «أَمَا إِنَّ الْمَظْلُومَ یَأْخُذُ مِنْ دِینِ الظَّالِمِ أَکْثَرَ مِمَّا یَأْخُذُ الظَّالِمُ مِنْ مَالِ الْمَظْلُومِ؛ بدانید مظلوم از دین ظالم بیش از آنچه ظالم از مال مظلوم مى گیرد خواهد گرفت». و در ذیل حدیث آمده است که آن دو بعد از شنیدن سخنان امام (ع) پیش از آنکه از جاى برخیزند با یکدیگر صلح کردند».
این سخن را با حدیثى از رسول خدا (ص) پایان مى دهیم آنجا که فرمود: «بَیْنَ الْعَبْدِ وَالْجَنَّةِ سَبْعُ عِقابٍ أهْوَنُهَا الْمَوْتُ. قالَ أنَس: قُلْتُ: یا رَسُولُ اللهِ! ما أصْعَبُها؟ قالَ: الْوُقُوفُ بَیْنَ یَدَىِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ إذا تَعَلَّقَ الْمَظْلُومُونَ بِالظّالِمِینَ؛ در میان بهشت و انسان هفت گردنه مخوف است که ساده ترین آنها مرگ است. انس (از اصحاب رسول الله ص ) مى گوید: عرض کردم اى رسول خدا! سختترین آنها کدام است؟ فرمود: حضور در پیشگاه خداوند متعال در زمانى که مظلومان دامن ظالمان را مى گیرند» #مالک_اشتر
ادامه دارد ....
#نهج_البلاغه_حكمت_241
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2