مىدانيم افرادى كه مرتكب قتل مىشوند و محكوم به اعدام مىگردند از نظر روحيه و طرز تفكر متفاوتاند،
بعضى در كشتن افراد و ريختن خون بىگناه جسور و بىباكاند، نه تنها از قتل نفس، متاثر و متالم نمىگردند بلكه از عمل جنايى خود احساس خشنودى و رضايت خاطر مىنمايند.
اما بعضى علاوه بر اينكه در انديشه ى قتل بىگناه نيستند و فكر جنايت در سر نمىپرورند از شنيدن خبر قتل بىگناه ناراحت و نگران مىشوند و از اينكه ناروا خونى به زمين ريخته شده افسردهدل و آزردهخاطرند.
آیا اين دو قاتل از نظر ارتكاب جرم و تهديد حيات جامعه يكسانند ؟
قاتل اول فردى است آدمكش و جنايتكار، وجود او حيات انسانها را تهديد مىكند و مردم با بودن او احساس ايمنى نمىنمايند و اگر موقعى بر اثر قتل بىگناه در محكمه محكوم به اعدام گردد، جامعه قتل او را استقبال مىكند و با اعدام او از پريشان فكرى رهايى مىيابد.
اما قاتل دوم جنايتكار نيست، او در يك لحظه تحت تاثير خشم شديد قرار گرفته، خود را نگه نداشته، و بر اثر شدت هيجان، تلفنى كه در كنار دستش بوده برداشته و با شدت بر سر طرف خشم خود كوبيده و او بر اثر اين ضربه كشته شده است.
فايده ى آزادى قانونى ولى خون از اين نظر بسيار مهم و شايان ملاحظه است،
او از طرفى با اختيارى كه دارد مىتواند قاتل جنايتكار را اعدام كند، او را از ميان ببرد، و با اين عمل حيات مردم را از ناامنى و خطر برهاند،
و از طرف ديگر مىتواند قاتلى را كه بر اثر خشم موقت مرتكب قتل گرديده و در محكمهى قضاى اسلامى به اعدام محكوم شده و اما وجودش براى حيات جامعه زيان ندارد مورد عفو و اغماضش قرار دهد، او را ببخشد، و آزادش نمايد.
امام سجاد (ع) براى نجات يك انسان كه جنايتكار نبوده و ناخواسته مرتكب قتل گرديد حداكثر مجاهده را معمول فرمود تا ولى خون او را بخشيد و از اعدام رهايى يافت.
حضرت امام حسن عسكرى (ع) فرمود: مردى حضور على بن الحسين عليهماالسلام شرفياب شد و شخصى را با خود آورده بود كه گمان داشت او پدرش را كشته است. متهم در محضر امام به قتلى كه مرتكب شده بود اعتراف نمود و با اقرار صريحش لزوم قانونى قصاص تحقق يافت. از مشاهدهى وضع قاتل و اعترافش براى امام روشن شد كه او مرد جنايتكارى نيست. از فرزند مقتول كه ولى خون بود خواست او را ببخشد تا مشمول اجر بزرگ بارىتعالى واقع شود اما دل جوان به اين عفو راضى نبود. امام فرمود: اگر به ياد مىآورى كه او بر تو حقى دارد
به احترام آن حق از او بگذر و آزادش نما. عرض كرد: يابن رسولالله! به من حقى دارد ولى ارزش آن حق به قدرى نيست كه از خون پدرم بگذرم. فرمود: پس مىخواهى چه كنى؟ گفت: مىخواهم قصاص كنم، اما اگر او مايل باشد حاضرم به احترام حقى كه به من دارد قتل او را با ديه صلح كنم و آزادش نمايم. امام پرسيد: حق او بر تو چيست؟ عرض كرد: او توحيد خدا را و نبوت حضرت محمد صلى الله عليه و آله را و امامت على (ع) و ديگر ائمه را به من آموخت. حضرت فرمود: آيا اينها كه به تو ياد داده به قدر خون پدرت نمىارزد؟ قسم به خدا، آموختههاى او به قدر خون تمام مردم روى زمين ارزش دارد.
امام سجاد (ع) به قاتل فرمود: آيا حاضرى ثواب آموزش توحيد و نبوت و امامتى را كه به اين شخص آموختهاى به من برگذار نمايى تا ديهى خون پدر او را بدهم و تو از قتل نجات پيدا كنى؟ عرض كرد: يابن رسولالله! من نيازمند آمرزش خود هستم و تو نياز ندارى، چون كه گناهان من بزرگ است و گناهى كه در قتل مرتكب شدهام بين من و مقتول است نه بين من و اين مرد كه ولى خون است. حضرت سجاد (ع) فرمود: پس در نظر تو تسليم شدن براى قتل محبوبتر از اين است كه ثواب آموزشت را از دست بدهى؟ عرض كرد: بلى يابن رسولالله.
خلاصه امام سجاد (ع) با ولى خون سخنانى فرمود: سرانجام راضى شد كه قاتل را مورد عفو قرار دهد و از قتلش درگذرد.
انس با صحیفه سجادیه
امام سجاد (ع) براى نجات يك انسان كه جنايتكار نبوده و ناخواسته مرتكب قتل گرديد حداكثر مجاهده را معمول
از اين روايت به خوبى روشن مىشود كه اگر كسى جنايتكار نيست و مرتكب قتل گرديده اما وجود او حيات جامعه را در خطر قرار نمىدهد شايسته است عقلا و خيرخواهان در نجات او همت گمارند و به پيروى از امام سجاد (ع) آنقدر كوشش كنند تا حيات انسانى را كه بر اثر رويدادى مرتكب قتل گرديده و از عمل خود سخت پشيمان شده است، حفظ نمايند.
چنين انسانى استحقاق افضال و احسان دارد، شايسته است دربارهاش جديت شود تا از قتل رهايى يابد، قطعا كسانى كه در اين امر مداخله مىكنند و جديت مىنمايند و همچنين ولى خون كه قاتل را مىبخشد در پيشگاه خداوند از اجر بسيار بزرگ برخوردار خواهند بود.
وساطت براى نجات جنايتكار و عفو انسان قاتلى كه از كشتن مردم خشنود مىشود و با بقاى او حيات جامعه در خطر قرار مىگيرد و از مردم سلب امنيت مىشود بسيار ناپسند و مذموم است و چنين عملى در نظر حضرت مولىالموحدين على عليهالسلام ستم كردن به معروف شناخته شده است:
على (ع) فرموده: به معروف و عمل خير ستم كرده است كسى كه آن را نابجا و در مورد غير اهلش اعمال نمايد.
خواسته ى حضرت زينالعابدين از پيشگاه خداوند اين است كه
مسلمانان احسان ابتدايى خويش را در مورد كسانى كه استحقاق و اهليت ندارند ترك گويند و از انجام چنين معروفى خوددارى نمايند.
احسان ابتدايى نابجا در مورد افراد غير مستحق از طرفى به فرموده ى على (ع) :
ظلم به معروف است
و از طرف ديگر ظلم به مردم،
عدل زمانى اجرا مىشود و جامعه از فوايد آن برخوردار مىگردد كه عوامل ضد عدل سركوب گردند، عناصر ستمگر مورد حمايت قرار نگيرند، و كسانى آگاهانه يا ناآگاه راه بيدادگرى آنان را هموار نسازند.
مثلا اگر جنايتكارى بر اثر قتل بىگناهى محكوم به اعدام گرديده است كسانى به حمايت او قيام نكنند و به گمان آنكه با شفاعت خويش معروفى را انجام دهند، از ولى خون، عفو قاتل را نخواهند و موجبات آزاديش را فراهم نياورند چه آنكه آزاد ساختن جنايتكار بىباك به خطر انداختن حيات جامعه و برهم زدن امنيت فكرى و آرامش خاطر مردم است.
ترحم بر پلنگ تيز دندان
ستمكارى بود بر گوسفندان
امام سجاد (ع) ترك احسان ابتدايى را به افراد نااهل و غير مستحق در زمينه ى بسط عدل به پيشگاه خداوند عرض نموده و از مسلمانان ترك آن را خواسته است.
#دعا_بیستم_10
خواسته ى حضرت على بن الحسين عليهماالسلام در اين قطعه از دعاى شريف «مكارمالاخلاق» اين است كه
مسلمانان یادشان نرود ظلمی را که به حضرت #فاطمه_زهرا سلام الله علیها رفت
و روی خوش را به آنهایی كه استحقاق و اهليت ندارند بواسطه ی آن #ظلم بزرگ ، ترك گويند !!!
مثل خود حضرت سلام الله علیها : که با آنها تا آخرین لحظه ی عمر دیگر حرف نزد !!!!
🔊👈 «ظلمتونی ؛ به من ظلم کردید...»
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🏴 آقا (آیت الله #بهجت ره ) بعد از تجدید وضو، مثل همیشه در بین راهرفتن، مشغول خواندن نماز نافله شدند.
احساس کردم در صدایشان لرزشی هست.
سرم را به سمتشان چرخاندم.
همانطورکه سرشان پایین بود و نماز میخواندند، مثل ابر بهار از چشمهایشان اشک میبارید.
ترسیدم. نمیدانستم چه اتفاقی افتاده است؟
تا نمازشان تمام بشود، دلم هزار راه رفت.
بعد از نماز، آقا زیر لب گفتند:
«اینها چه کردند با دختر پیغمبر حضرت #فاطمه_زهرا سلام الله علیها ... ؟»
و باز اشک بود که از محاسن سفید روی زمین فرو میریخت...
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
«داستانهای شگفتانگیز از زندگی حضرت #زهرا (سلام الله علیها)»
✍فخری باقری بیدگلی
👌 مجموعه #داستان ها و روایاتی از فضایل و زندگی حضرت #فاطمه_زهرا (علیها سلام)
شما میتوانید آنرا قانونی از #طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/40019
#کتاب_فاطمه زهرا سلام الله علیها
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🏴 #زیارت حضرت #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها)
🙏 يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّٰهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً، وَزَعَمْنا أَنَّا لَكِ أَوْلِياءٌ وَ مُصَدِّقُونَ وَصابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَأَتىٰ بِهِ وَصِيُّهُ، فَإِنّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْناكِ إِلّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُما لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلايَتِكِ. (🔊 اینجا بشنوید )
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_449
✳️ احساس شخصیت، مانع هواپرستی
👈 و قَالَ (عليه السلام) : مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ، هَانَتْ عَلَيْهِ شَهَوَاتُهُ.
👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمود :
كسى كه خود را گرامى دارد، #هوا #هوس و #شهوت هایش را خوار شمارد.
👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇
👈 تضاد شخصيت با شهوات سركش !
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #آل_عمران
#آل_عمران_67
#آل_عمران_68
مَا كَانَ إِبْرَهِيمُ يَهُودِيّاً وَلَا نَصْرَانِيّاً وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفاً مُّسْلِماً وَ مَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ
إِنَّ أَوْلَى الْنَّاسِ بِإِبْرَهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا الْنَّبِىُّ وَالَّذِينَ ءَاَمَنُواْ وَاللَّهُ وَلِىُّ الْمُؤْمِنِينَ
(برخلاف ادّعاى یهودیان و مسیحیان،) ابراهیم نه یهودى بود و نه نصرانى، بلكه او فردى حق گرا و تسلیم خدا بود و هرگز از مشركان نبود.
همانا سزاوارترین افراد به ابراهیم، كسانى هستند كه از او پیروى كردند و (نیز) این پیامبر و كسانى كه (به او) ایمان آورده اند، و خداوند سرور و سرپرست مؤمنان است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2