#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از #شیطان یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 4 تا 8)
https://eitaa.com/sahife2/54483
دعای #هفدهم صحیفه سجادیه
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفدهم_4
#شيطان_شناسی 11
#نظر_عرفانى_به_مسئله_شيطان 7
#عدم_تسلط_شیطان 3
✳️ اگر كسى عمداً راه فضيلت را طى كند، از امكانات و توفيقات بيشتر و از كمكهاى فرشتگان برخوردار است. ولى بايد متوجه بود كه نه آن تبهكار بايد نااميد بشود، و نه اين وارسته بايد مغرور گردد؛ زيرا اين پارسا با يك غرور از پاى در مىآيد، و آن گنهكار با يك توبه بپا مىايستد.
اين تا زنده است در لبه خطر، و آن تا زنده است در لبه نجات مىباشد. انسان تا زنده است اين دو راه را دارد، منتهى توبه كردن دشوار و بعد از توبه، راه فضيلت رفتن آسان مىباشد.
اين هميشه در معرض خطر غرور و خودبينى است، و آن هميشه به اميد توبه در معرض تعالى است.
در سوره مباركه زمر پيرامون موضوع انابه مىفرمايد:
يا عِبادِىَ الَّذينَ اسْرَفُوا عَلى انْفُسِهِمْ» «زمر 53»
اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه] بر خود زياده روى كرديد!
زيرا انسان هر چه مىكند، و هر عملى را كه انجام مىدهد يا به جانش خدمت مىكند و يا بر او ستم روا مىدارد، انسانها به خودى خود به يكديگر نه خدمت مىكنند و نه خيانت.
اگر كسى خيانت كرد، آن چاه بدبو را در نهاد خودش كنده است.
بوى بد اين چاه به ديگرى رسيده و ديگرى را كشته است، اگر كسى خدمتى به ديگران كرد، اين بوستان فضيلت را در نهاد خود كشت كرده و بوى اين گلستان به مشام ديگرى رسيده است.
اگر كسى مدرسهاى ساخت، مسجدى ساخت، پلى احداث كرد، قناتى حفر كرد، بيمارى را درمان كرد، كتابى نوشت، درسى گفت، كارى كرد كه ديگران طرفى بستند، اين نسيم احسان است كه از او به ديگرى مىرسد آن اصل عمل در جان انسان است كه براى ابد زنده است، و با همان عمل انسان مىرود، احدى حق ندارد بگويد من به فلان شخص، يا در فلان امر احسان كردم؛ زيرا قرآن كريم فرموده:
انْ احْسَنْتُمْ احْسَنْتُمْ لِانْفُسِكُمْ وَ انْ اسَأْتُمْ فَلَها» «اسری 7»
اگر نيكى كنيد به خود نيكى كردهايد، و اگر بدى كنيد به خود بدى كردهايد.
در گناه فرمود: براى شماست در فضيلت هم فرمود: براى شماست. فرمود:
عمل پيوند با عامل دارد. هيچ ممكن نيست خلاف انسان و يا صواب انسان به ديگرى برسد.
انسان در تمام مدت عمر يا مشغول پرنيان ريسيدن است، يا سرگرم آبيارى درختان پرتيغ، اما هر دو را در شبستان جان خود مىپرورد.
ممكن نيست كسى از دست ديگرى تيغ بخورد، و يا پوشاك پرنيانى بگيرد.
انسان حرفى را كه مىزند، و قلبى را كه مىرنجاند به منزله آن است كه به پاى درخت پرتيغى در جان خودش يك سطل آب بريزد، اما اگر بارى از دوش ديگرى كم مىكند، در كنار دوك ريسندگى پرنيانى، حرير بهشتى رشته مىكند، آن جا حرير استبرق را كرم ابريشم نمىسازد؛ زيرا مثل دنيا نيست كه بهترين محصولش از چند كرم باشد.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 73
#هفدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_17
#دعای_هفدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_هفدهم_4
#شيطان_شناسی 11
#نظر_عرفانى_به_مسئله_شيطان 7
#عدم_تسلط_شیطان 4
✳️ روزى جابر بن عبداللّه در حضور حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام نفس بلند و عميقى كشيد. حضرت فرمود: اين نفس افسون باز براى چه بود؟ خوشا به حالت، اگر براى آخرت است، ولى اگر براى دنياست من دنيا را برايت تشريح كنم تا بدانى آنچه كه تو را از اللّه باز مىدارد چيست؟
فرمود: دنيا پوشاكى دارد، خوراكى دارد و اعمال غرايزى، در بين پوشاكها بهترين پوشاكها ابريشم است كه محصول كار يك كرم است.
در بين خوراكها بهترين خوراكها عسل است كه محصول كاريك حيوان است، واى بر حال انسانى كه تمام تلاشها و فخر فروشىهايش اين باشد كه از كار يك كرم و يك حيوان لذّت ببرد.
به اين فكر مباش كه مرتبه انسانيت را اين قدر پايين آورى كه كرم ابريشم كوشش كند و تو فخر كنى، زنبور عسل تلاش كند و تو افتخار كنى كه در كنار اين سفره عسل نشستهاى يا زير پوشش جامههاى پرنيانى قرار گرفتهاى.
آنچه كه انسان را از مسير اصلى باز مىدارد دنياى اوست كه در آن سرگرم فخرفروشى از كار كرم هاست، ولى حرير و استبرق كه قرآن از آن در بهشت نويد مىدهد محصول كار كرم ابريشم نيست، عسل مصفّى كه در بهشت است محصول زنبور نيست.
كار اين زنبور گاهى نوش و گاهى نيش است، آن حرير و آن عسل محصول عمل صالح هستند، عمل مخصوص عامل است نه چيز ديگر. انسانى كه در منزل خودش درختى غرس كرد، نسيم و سايهاش به رهگذر مىرسد.
اگر كسى نسبت به كسى كار خيرى كرد نبايد بگويد من نسبت به او احسان كردم، عملى را كه انسان انجام داد، اين عمل حىّ و زنده است و از جان بيرون نيست، نسيم اين عمل به آن عابر رهگذر مىرسد، چه در فضيلت و چه در رذيلت.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 8 ، ص: 73
#هفدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737514T12799574(Web).mp3
2.17M
👈🔊 دعای #هفدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری ( اینجا )
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
_مباهله.mp3
1.82M
🔹روز #مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد. نکته مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نساءنا و نساءکم» در آن هست. عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجهای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد.
هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است.
یعنی نشان دهندهی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشهکن بشود با عذاب الهی.
👤 #مقام_معظم_رهبری
۱۳۸۸/۰۹/۲۲
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔊 ماجرای #مباهله چیست؟ و این قضیه از چه جهت فضیلتی بزرگی برای #اهلبیت است؟
👤استاد #عالی ( اینجا بشنوید )
👈 اللَّهُمَّ إِنِّي أَدْعُوكَ كَمَا أَمَرْتَنِي فَاسْتَجِبْ لِي
✍️ خدایا تو را میخوانم، چنان که فرمانم دادى، پس اجابتم کن
🔺 فرازی از دعای روز مباهله
📎 متن کامل دعا
👉 erfan.ir/m165
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 «از نجران تا مدینه: ۹۰ #داستان از #مباهله پیامبر صلیاللهعلیهوآله با مسیحیان نجران»
✍️ محمدرضا انصاری
https://taaghche.com/book/7745
👈#کتاب_مباهله ( معرفی کتاب اینجا )
🆔 @sahife2
آیه #مباهله، برترین فضیلت امیرالمؤمنین جل ذاته در قرآن کریم
قَالَ الْمَأْمُونُ يَوْماً لِلرِّضَا جل سلطانه: أَخْبِرْنِي بِأَكْبَرِ فَضِيلَةٍ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ جل ذاته يَدُلُّ عَلَيْهَا الْقُرْآنُ؟ قَالَ: فَقَالَ لَهُ الرِّضَا جل سلطانه فَضِيلَتُهُ فِي الْمُبَاهَلَةِ، قَالَ اللَّهُ جل جلاله: « فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ، فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ، ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ» فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ الیه التسلیم و آله الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ جل مقامهما فَكَانَا ابْنَيْهِ، وَ دَعَا فَاطِمَةَ جل جلالها فَكَانَتْ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ نِسَاءَهُ، وَ دَعَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ جل ذاته فَكَانَ نَفْسَهُ بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. وَ قَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ الیه التسلیم وَ أَفْضَلَ، فَوَجَبَ أَنْ لا يَكُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ الیه التسلیم بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
روزى مأمون از حضرت رضا جل سلطانه سؤال کرد:بزرگترين فضيلت اميرالمؤمنين جل ذاته که قرآن بر آن دلالت می کند، چیست؟ حضرت رضا جل سلطانه فرمود:این فضيلت امیرالمؤمنین جل ذاته (که می گویی) در آيه مباهله است، آن جا كه خداوند مي فرمايد: «هرکس بعد از آنچه از علم برایت آمده است، با تو مخاصمه کند،بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان، زنانمان و زنانتان، خودمان و خودتان را فراخوانیم. سپس مباهله کنیم و لعنت خداوند را بر دروغگویان قرار دهیم» (بر اساس این آیه) رسول خدا الیه التسلیم ، حسن و حسین جل مقامهما را به عنوان پسرانش، فاطمه جل جلالها را به عنوان زنانش،و امیرالمؤمنین جل ذاته را به عنوان نفس خود آورد.از آنجا که هیچ یک از مخلوقات خداوند،بالاتر و برتر از رسول خدا الیه التسلیم نیست، در نتیجه بنابر حکم خداوند عز و جل،کسی برتر از نفس رسول خدا الیه التسلیم نخواهد بود.
الفصول المختارة،صفحه۳۸
بحارالأنوار،جلد۴۹،صفحه۱۸۸
🆔 @sahife2
طرح #برداشت_من هفته 118
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ قسمت 4 عبارت زیر
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ،
1️⃣ وَ تَوِّجْنِى بِالْكِفَايَةِ،
2️⃣ وَ سُمْنِى حُسْنَ الْوِلايَةِ،
3️⃣ وَ هَبْ لِى صِدْقَ الْهِدَايَةِ،
4️⃣ وَ لا تَفْتِنِّى بِالسَّعَةِ،
5️⃣ وَ امْنِحْنِى حُسْنَ الدَّعَةِ،
6️⃣ وَ لا تَجْعَلْ عَيْشِى كَدّا كَدّا،
7️⃣ وَ لا تَرُدَّ دُعَائِى عَلَيَّ رَدّا،
8️⃣ فَإِنِّى لا أَجْعَلُ لَكَ ضِدّا،
9️⃣ وَ لا أَدْعُو مَعَكَ نِدّا🔹
https://eitaa.com/sahife2/5495
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_22
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔹 روز 25 ذیحجه روز نزول آیه «هل اتی» #روز_خانواده گرامی باد
🔹 روز ۲۵ ذیحجه به عنوان روز #خانواده و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است . علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایههای آن است، عنوان شده است. سوره هل اتی در روز ۲۵ ذیحجه در شان اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند.
🆔 @sahife2
برنامه ی #امام_سجاد_شناسی 13
#عبادت_امام_سجاد علیه السلام
✳️ امام سجّاد (ع) زینت #عبادت بود و شب را مرکبی برای رسیدن به معبود قرار می داد.
وقتی برای نماز، وضو می گرفت، رخسار مبارکش زرد می شد و می فرمود:
می دانید در مقابل چه کسی می خواهم به عبادت بایستم؟
نوشته اند امام در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خواند، هرگاه به نماز می ایستاد، اضطراب و لرزه تمام وجودش را فرا می گرفت. چنان غرق معبود بود که روزی خانة حضرت آتش گرفت، در حالی که امام در سجدة نماز بودند. مردم فریاد می زدند: ای فرزند رسول خدا! آتش؛ ولی او سر از سجده برنداشت تا آتش را خاموش سازد. عرضه داشتند: چه چیزی شما را از این آتش بازداشت؟ فرمود: (خوف از) آتش جهنم.
شبی در محراب خویش مشغول عبادت بود که #شیطان به صورت ماری بزرگ مجسم شد تا حضرت را از عبادت با خدا بازدارد؛ ولی امام توجهی به او نکرد. سپس شیطان شست پای امام را به دندان گرفت؛ ولی امام باز هم توجهی نکردند. هنگامی که نماز ایشان تمام شد، خدا حقیقت آن مار را به امام نشان داد که او شیطان است. حضرت به او فرمودند: دور شو ای ملعون! سپس به تعقیبات نماز خود پرداختند. در این هنگام امام صدایی شنیدند، بدون اینکه گویندة آن را ببینند که می گفت:
حقا تو #زین_العابدین هستی!
و این سخن را سه بار تکرار کرد؛ پس به این لقب مشهور گشت.
👈 ادامه دارد ....
#امام_سجاد علیه السلام
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 118 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسمت
با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم ...
و لا تفتنى بالسعه
بار الها! با سعه و گشايش مالى مرا #امتحان منما.
خدایا مرا با گستردگی رزق امتحانم نکن
لغزش، گمراه کننده است.راه گناه را پی در پی باز میکندحتی در #امتحان های الهی.
معصوم علیه السلام می فرماید: از امتحان گریزی نیست،پس نگویید خدایا امتحانم نکن بلکه پناه برید به خداوند از امتحان های گمراه کننده.
خداوند همه نعمت ها را برای انسان آفرید اما انسان با سوء اختیار،استفاده نادرست را پیش گرفت.مثلا وقتی نعمت ثروت و گشادگی روزی را به او داد،طغیان کرد و آن را دسترنج خود پنداشت،پس به گمراهی افتاد.
خدایا به واسطه وسعت،گمراهم نکن.
اراده حكيمانه بارى تعالى بر اين تعلق گرفته است كه به ادعاى ايمان كسانى كه مىگويند «ايمان آورده ايم» اكتفا نكند، بلكه آنان را آزمايش نمايد تا راستگويان از دروغگويان تشخیص داده شوند و اين برنامه در اديان قبل از اسلام به موقع اجرا گذارده شده و در دين مقدس اسلام نيز ادامه يافته و همچنان ادامه خواهد داشت.
احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا آمنا و هم لايفتنون. و لقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا و ليعلمن الكاذبين.
مردم گمان مىكنند كه تنها به ادعاى ايمان آوردن واگذارده خواهند شد و آزمايش نمىشوند. چنين نيست. ما كسانى را كه قبل از اسلام بودند #امتحان نمودهايم تا گروه راستگو از دروغگو جدا شود.
الفتنه ما يتبين بها حال الانسان من الخير و الشر. يقال: فتنت الذهب فى النار اذا جربته بها لتعلم انه خالص او مشوب.
«#فتنه» عملى است كه به وسيله آن حالت آدمى از خير و شر آشكار مىگردد، «فتنه طلا به آتش» وقتى گفته مىشود كه طلا را با آتش آزمایش کننی تا بدانى خالص است يا ناخالص.
پيمبران الهى براى انسان سازى مبعوث شده اند و كسانى به مقام انسانيت نايل مىگردند كه به آنان ايمان بياورند و به دستورشان عمل كنند.
كسى كه به دستور پيمبر مبعوث عمل نمىكند و فقط به زبان مىگويد: من به او ايمان آورده ام، همانند بيمارى است كه به دستور پزشك متخصص عمل نمىكند، فقط از مراتب علمى او تمجيد مىنمايد و مىگويد: «من به اين طبيب عالى قدر اعتقاد كامل دارم.».
با اين سخنان ميان تهى و گفته هاى بدون عمل، نه مرض بيمار درمان مىشود و نه مدعى ايمان به مقام انسانيت مىرسد.
اظهار ايمان به زبان آسان است و اطاعت عملى از دستور پيمبران مشكل،
زيرا اطاعت عملى از دستور آنان مستلزم اين است كه مدعى ايمان، بسيارى از تمايلات نفسانى خود را واپس زند و از لذايذ متعددى كه ناروا و غيرمشروع است، چشمپوشى نمايد و اين كار بسى دشوار و سنگين است.
در اسلام فرقه اى به نام «#مرجئه» به وجود آمد كه مىگفتند:
«ايمان فقط اقرار به زبان است و بس و با وجود ايمان، ترك فرايض و ارتكاب گناهان، زيان و ضررى نمىرساند.»
*قيل «المرجئه فرقه من المسلمين يقولون الايمان قول بلا عمل، يريدون انهم لو لم يصلوا و لم يصوموا لنجاهم ايمانهم.
گفته شده: مرجئه فرقه اى از مسلمين هستند كه مىگويند ايمان، قول بدون عمل است و ارادهى آنان از اين سخن آن است كه اگر مومنين نماز نخوانند و روزه نگيرند، همان ايمان لفظى موجب نجاتشان خواهد شد.
*المرجئه يعتقدون انه لا يضر مع الايمان معصيه كما انه لا ينفع مع الكفر طاعه. كانت المرجئه يقولون من لم يصل و لم يصم و لم يغتسل من جنابه و هدم الكعبه و نكح امه فهو على ايمان جبرئيل و ميكائيل.
مرجئه عقيده دارند كه با وجود ايمان، گناه مضر نيست همانطور كه با وجود كفر، طاعت نفعى ندارد. مرجئه مىگويند: كسى كه نماز نخواند، روزه نگيرد، از جنابت غسل نكند، كعبه را ويران نمايد، با مادر خود بياميزد، او با ايمان آوردن به زبان، همانند ايمان جبرئيل و ميكائيل خواهد بود.
#بنی_امیه كه مىخواستند مستبدانه بر مردم حكومت كنند، تمام گناهان را بى پروا مرتكب شوند، به همه منويات ظالمانه خود جامهى عمل بپوشانند، با اين همه بر كرسى خلافت تكيه زنند، خويشتن را جانشين پيمبر اسلام (ص) و فرمانرواى مسلمين بدانند، از وجود فرقهى ضاله #مرجئه استفاده نمودند، مورد حمايتشان قرار دادند، و همانند آنان به زبان اظهار ايمان مىنمودند و در عمل از هيچ جنايتى فروگذار نمىكردند.
عقيده ضد اسلامى مرجئه كه با هواى نفس و شهوات غريزى مرد هماهنگ بود، براى دين مقدس اسلام خطر بزرگى به حساب مىآمد، زيرا مىتوانست مسلمانان ناآگاه از تعاليم الهى يا افراد سست عقيده را به خود جلب كند و رفتهرفته تعاليم اسلام در معرض خطر واقع شود.
ائمه معصومين عليهمالسلام براى جلوگيرى از فكر مسموم #بنی_امیه ، كوشش بسيار نمودند و پيوسته توصيه مىكردند كه احاديث ما را به فرزندان و نوجوانان خويش بياموزيد قبل از آنكه فرقه #مرجئه در آنان اثر بگذارند و موجبات انحراف و ضلالتشان را فراهم آورند.
على (ع) فرمود: علموا صبيانكم من علمنا. ما ينفعهم الله به، لا تغلب عليهم المرجئه برايها.
به فرزندان خود از علم ما بياموزيد آن را كه خداوند از آن راه به آنان نفع مىرساند. مبادا كه مرجئه با راى خود بر آنان پيروز گردد.
امام صادق (ع) فرمود: بادروا احداثكم بالحديث قبل ان يسبقكم اليه المرجئه.
شما براى آموختن حديث به نوجوانانتان سبقت بگيريد، قبل از آنكه مرجئه بر شما پيشى گيرد و آنان را گمراه نمايد.
هم اكنون پس از گذشت قرون متمادى، مسلمانان دينشناس مىدانند كه عمل صالح در شرع مقدس تا چه حد مورد توجه است، آگاهند كه خداوند پيوسته مردم را با اعمالشان #امتحان مىنمايد و درستكاران را از نادرستان تميز مىدهد.
#آزمايش و #اختيار مردم مجارى متعددى دارد.
يكى از آن مجارى، قدرت است: قدرت مال، قدرت مقام، قدرت جاه، قدرت كلام، و ديگر قدرتهايى از اين قبيل.
به طور كلى، به دست آمدن قدرت بيش و كم در مردم موثر است و تحولى در افكار و اعمالشان به وجود مىآورد،
بعضى بر اثر پاكى نفس و كرامت خلق، افرادى شايسته و لايق اند و بر اثر قدرت پاكتر و بهتر مىشوند و خوب امتحان مىدهند،
و بعضى سرافكنده از امتحان بيرون مىآيند.
قرآن کریم درباره قدرت مالى فرموده است:
ان الانسان ليطغى. ان رآه استغنى.
آدمى بر اثر تمكن مالى از صراط مستقيم منحرف مىگردد و به سركشى و طغيان گرايش مىيابد.
*على (ع) فرموده: المال ماده الشهوات.مال، منشا و مادهى شهوات است،
يعنى آدمى با تمكن مالى در مسير شهوات و لذتگرايى قدم مىگذارد و در آن راه پيشروى مىكند و ممكن است به گناهانى بسيار بزرگ آلوده گردد.