eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 4 تا 8) https://eitaa.com/sahife2/54483 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
11 ‏ 7 3 ✳️ اگر كسى عمداً راه فضيلت را طى كند، از امكانات و توفيقات بيشتر و از كمك‏هاى فرشتگان برخوردار است. ولى بايد متوجه بود كه نه آن تبهكار بايد نااميد بشود، و نه اين وارسته بايد مغرور گردد؛ زيرا اين پارسا با يك غرور از پاى در مى‏آيد، و آن گنهكار با يك توبه بپا مى‏ايستد. اين تا زنده است در لبه خطر، و آن تا زنده است در لبه نجات مى‏باشد. انسان تا زنده است اين دو راه را دارد، منتهى توبه كردن دشوار و بعد از توبه، راه فضيلت رفتن آسان مى‏باشد. اين هميشه در معرض خطر غرور و خودبينى است، و آن هميشه به اميد توبه در معرض تعالى است. در سوره مباركه زمر پيرامون موضوع انابه مى‏فرمايد: يا عِبادِىَ الَّذينَ اسْرَفُوا عَلى انْفُسِهِمْ» «زمر 53» اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه‏] بر خود زياده روى كرديد! زيرا انسان هر چه مى‏كند، و هر عملى را كه انجام مى‏دهد يا به جانش خدمت‏ مى‏كند و يا بر او ستم روا مى‏دارد، انسان‏ها به خودى خود به يكديگر نه خدمت مى‏كنند و نه خيانت. اگر كسى خيانت كرد، آن چاه بدبو را در نهاد خودش كنده است. بوى بد اين چاه به ديگرى رسيده و ديگرى را كشته است، اگر كسى خدمتى به ديگران كرد، اين بوستان فضيلت را در نهاد خود كشت كرده و بوى اين گلستان به مشام ديگرى رسيده است. اگر كسى مدرسه‏اى ساخت، مسجدى ساخت، پلى احداث كرد، قناتى حفر كرد، بيمارى را درمان كرد، كتابى نوشت، درسى گفت، كارى كرد كه ديگران طرفى بستند، اين نسيم احسان است كه از او به ديگرى مى‏رسد آن اصل عمل در جان انسان است كه براى ابد زنده است، و با همان عمل انسان مى‏رود، احدى حق ندارد بگويد من به فلان شخص، يا در فلان امر احسان كردم؛ زيرا قرآن كريم فرموده: انْ احْسَنْتُمْ احْسَنْتُمْ لِانْفُسِكُمْ وَ انْ اسَأْتُمْ فَلَها» «اسری 7» اگر نيكى كنيد به خود نيكى كرده‏ايد، و اگر بدى كنيد به خود بدى كرده‏ايد. در گناه فرمود: براى شماست در فضيلت هم فرمود: براى شماست. فرمود: عمل پيوند با عامل دارد. هيچ ممكن نيست خلاف انسان و يا صواب انسان به ديگرى برسد. انسان در تمام مدت عمر يا مشغول پرنيان ريسيدن است، يا سرگرم آبيارى درختان پرتيغ، اما هر دو را در شبستان جان خود مى‏پرورد. ممكن نيست كسى از دست ديگرى تيغ بخورد، و يا پوشاك پرنيانى بگيرد. انسان حرفى را كه مى‏زند، و قلبى را كه مى‏رنجاند به منزله آن است كه به پاى درخت پرتيغى در جان خودش يك سطل آب بريزد، اما اگر بارى از دوش ديگرى‏ كم مى‏كند، در كنار دوك ريسندگى پرنيانى، حرير بهشتى رشته مى‏كند، آن جا حرير استبرق را كرم ابريشم نمى‏سازد؛ زيرا مثل دنيا نيست كه بهترين محصولش از چند كرم باشد. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 73 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
11 ‏ 7 4 ✳️ روزى جابر بن عبداللّه در حضور حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام نفس بلند و عميقى كشيد. حضرت فرمود: اين نفس افسون باز براى چه بود؟ خوشا به حالت، اگر براى آخرت است، ولى اگر براى دنياست من دنيا را برايت تشريح كنم تا بدانى آنچه كه تو را از اللّه باز مى‏دارد چيست؟ فرمود: دنيا پوشاكى دارد، خوراكى دارد و اعمال غرايزى، در بين پوشاك‏ها بهترين پوشاك‏ها ابريشم است كه محصول كار يك كرم است. در بين خوراك‏ها بهترين خوراك‏ها عسل است كه محصول كاريك حيوان است، واى بر حال انسانى كه تمام تلاش‏ها و فخر فروشى‏هايش اين باشد كه از كار يك كرم و يك حيوان لذّت ببرد. به اين فكر مباش كه مرتبه انسانيت را اين قدر پايين آورى كه كرم ابريشم كوشش كند و تو فخر كنى، زنبور عسل تلاش كند و تو افتخار كنى كه در كنار اين سفره عسل نشسته‏اى يا زير پوشش جامه‏هاى پرنيانى قرار گرفته‏اى. آنچه كه انسان را از مسير اصلى باز مى‏دارد دنياى اوست كه در آن سرگرم فخرفروشى از كار كرم هاست، ولى حرير و استبرق كه قرآن از آن در بهشت نويد مى‏دهد محصول كار كرم ابريشم نيست، عسل مصفّى كه در بهشت است محصول زنبور نيست. كار اين زنبور گاهى نوش و گاهى نيش است، آن حرير و آن عسل محصول عمل‏ صالح هستند، عمل مخصوص عامل است نه چيز ديگر. انسانى كه در منزل خودش درختى غرس كرد، نسيم و سايه‏اش به رهگذر مى‏رسد. اگر كسى نسبت به كسى كار خيرى كرد نبايد بگويد من نسبت به او احسان كردم، عملى را كه انسان انجام داد، اين عمل حىّ و زنده است و از جان بيرون نيست، نسيم اين عمل به آن عابر رهگذر مى‏رسد، چه در فضيلت و چه در رذيلت. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 73 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737514T12799574(Web).mp3
2.17M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( اینجا ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
_مباهله.mp3
1.82M
🔹روز ، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می‌آورد. نکته‌ مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نساءنا و نساءکم» در آن هست. عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجه‌ای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است. یعنی نشان دهنده‌ی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشه‌کن بشود با عذاب الهی. 👤 ۱۳۸۸/۰۹/۲۲ ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🔊 ماجرای چیست؟ و این قضیه از چه جهت فضیلتی بزرگی برای است؟ 👤استاد ( اینجا بشنوید ) 👈 اللَّهُمَّ إِنِّي أَدْعُوكَ كَمَا أَمَرْتَنِي فَاسْتَجِبْ لِي ✍️ خدایا تو را می‌خوانم، چنان که فرمانم دادى، پس اجابتم کن 🔺 فرازی از دعای روز مباهله 📎 متن کامل دعا 👉 erfan.ir/m165 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «از نجران تا مدینه: ۹۰ از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله با مسیحیان نجران» ✍️ محمدرضا انصاری https://taaghche.com/book/7745 👈 ( معرفی کتاب اینجا ) 🆔 @sahife2
آیه ، برترین فضیلت امیرالمؤمنین جل ذاته در قرآن کریم قَالَ الْمَأْمُونُ يَوْماً لِلرِّضَا جل سلطانه: أَخْبِرْنِي بِأَكْبَرِ فَضِيلَةٍ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ جل ذاته يَدُلُّ عَلَيْهَا الْقُرْآنُ؟ قَالَ: فَقَالَ لَهُ الرِّضَا جل سلطانه فَضِيلَتُهُ فِي الْمُبَاهَلَةِ، قَالَ اللَّهُ جل جلاله: ‏« فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ، فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ، ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ‏» فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ الیه التسلیم و آله الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ جل مقامهما فَكَانَا ابْنَيْهِ، وَ دَعَا فَاطِمَةَ جل جلالها فَكَانَتْ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ نِسَاءَهُ، وَ دَعَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ جل ذاته فَكَانَ نَفْسَهُ بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. وَ قَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ الیه التسلیم وَ أَفْضَلَ، فَوَجَبَ أَنْ لا يَكُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ الیه التسلیم بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. روزى مأمون از حضرت رضا جل سلطانه سؤال کرد:بزرگترين فضيلت اميرالمؤمنين جل ذاته که قرآن بر آن دلالت می کند، چیست؟ حضرت رضا جل سلطانه فرمود:این فضيلت امیرالمؤمنین جل ذاته (که می گویی) در آيه مباهله است، آن جا كه خداوند مي فرمايد: «هرکس بعد از آنچه از علم برایت آمده است، با تو مخاصمه کند،بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان، زنانمان و زنانتان، خودمان و خودتان را فراخوانیم. سپس مباهله کنیم و لعنت خداوند را بر دروغگویان قرار دهیم» (بر اساس این آیه) رسول خدا الیه التسلیم ، حسن و حسین جل مقامهما را به عنوان پسرانش، فاطمه جل جلالها را به عنوان زنانش،و امیرالمؤمنین جل ذاته را به عنوان نفس خود آورد.از آنجا که هیچ یک از مخلوقات خداوند،بالاتر و برتر از رسول خدا الیه التسلیم نیست، در نتیجه بنابر حکم خداوند عز و جل،کسی برتر از نفس رسول خدا الیه التسلیم نخواهد بود. الفصول المختارة،صفحه۳۸ بحارالأنوار،جلد۴۹،صفحه۱۸۸ 🆔 @sahife2
طرح هفته 118 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ قسمت 4 عبارت زیر 🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 1️⃣ وَ تَوِّجْنِى بِالْكِفَايَةِ، 2️⃣ وَ سُمْنِى حُسْنَ الْوِلايَةِ، 3️⃣ وَ هَبْ لِى صِدْقَ الْهِدَايَةِ، 4️⃣ وَ لا تَفْتِنِّى بِالسَّعَةِ، 5️⃣ وَ امْنِحْنِى حُسْنَ الدَّعَةِ، 6️⃣ وَ لا تَجْعَلْ عَيْشِى كَدّا كَدّا، 7️⃣ وَ لا تَرُدَّ دُعَائِى عَلَيَّ رَدّا، 8️⃣ فَإِنِّى لا أَجْعَلُ لَكَ ضِدّا، 9️⃣ وَ لا أَدْعُو مَعَكَ نِدّا🔹 https://eitaa.com/sahife2/5495 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹 روز 25 ذیحجه روز نزول آیه «هل اتی» گرامی باد 🔹 روز ۲۵ ذیحجه به عنوان روز و تکریم بازنشستگان در تقویم رسمی کشور درج شده است . علت انتخاب این روز شأن نزول آیه «هل اتی» در سوره الانسان که راجع به خانواده و استحکام پایه‌های آن است، عنوان شده است. سوره هل اتی در روز ۲۵ ذیحجه در شان اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند. 🆔 @sahife2
برنامه ی 13 علیه السلام ✳️ امام سجّاد (ع) زینت بود و شب را مرکبی برای رسیدن به معبود قرار می داد. وقتی برای نماز، وضو می گرفت، رخسار مبارکش زرد می شد و می فرمود: می دانید در مقابل چه کسی می خواهم به عبادت بایستم؟ نوشته اند امام در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خواند، هرگاه به نماز می ایستاد، اضطراب و لرزه تمام وجودش را فرا می گرفت. چنان غرق معبود بود که روزی خانة حضرت آتش گرفت، در حالی که امام در سجدة نماز بودند. مردم فریاد می زدند: ای فرزند رسول خدا! آتش؛ ولی او سر از سجده برنداشت تا آتش را خاموش سازد. عرضه داشتند: چه چیزی شما را از این آتش بازداشت؟ فرمود: (خوف از) آتش جهنم. شبی در محراب خویش مشغول عبادت بود که به صورت ماری بزرگ مجسم شد تا حضرت را از عبادت با خدا بازدارد؛ ولی امام توجهی به او نکرد. سپس شیطان شست پای امام را به دندان گرفت؛ ولی امام باز هم توجهی نکردند. هنگامی که نماز ایشان تمام شد، خدا حقیقت آن مار را به امام نشان داد که او شیطان است. حضرت به او فرمودند: دور شو ای ملعون! سپس به تعقیبات نماز خود پرداختند. در این هنگام امام صدایی شنیدند، بدون اینکه گویندة آن را ببینند که می گفت: حقا تو هستی! و این سخن را سه بار تکرار کرد؛ پس به این لقب مشهور گشت. 👈 ادامه دارد .... علیه السلام ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
بسم الله الرحمن الرحيم اللهم ... و لا تفتنى بالسعه بار الها! با سعه و گشايش مالى مرا منما.
خدایا مرا با گستردگی رزق امتحانم نکن لغزش، گمراه کننده است.راه گناه را پی در پی باز میکندحتی در های الهی. معصوم علیه السلام می فرماید: از امتحان گریزی نیست،پس نگویید خدایا امتحانم نکن بلکه پناه برید به خداوند از امتحان های گمراه کننده. خداوند همه نعمت ها را برای انسان آفرید اما انسان با سوء اختیار،استفاده نادرست را پیش گرفت.مثلا وقتی نعمت ثروت و گشادگی روزی را به او‌‌ داد،طغیان کرد و آن را دسترنج خود پنداشت،پس به گمراهی افتاد. خدایا به واسطه وسعت،گمراهم نکن.
اراده‏ حكيمانه‏ بارى تعالى بر اين تعلق گرفته است كه به ادعاى ايمان كسانى كه مى‏گويند «ايمان آورده ‏ايم» اكتفا نكند، بلكه آنان را آزمايش نمايد تا راستگويان از دروغگويان تشخیص داده شوند و اين برنامه در اديان قبل از اسلام به موقع اجرا گذارده شده و در دين مقدس اسلام نيز ادامه يافته و همچنان ادامه خواهد داشت. احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا آمنا و هم لايفتنون. و لقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا و ليعلمن الكاذبين. مردم گمان مى‏كنند كه تنها به ادعاى ايمان آوردن واگذارده خواهند شد و آزمايش نمى‏شوند. چنين نيست. ما كسانى را كه قبل از اسلام بودند نموده‏ايم تا گروه راستگو از دروغگو جدا شود.
الفتنه ما يتبين بها حال الانسان من الخير و الشر. يقال: فتنت الذهب فى النار اذا جربته بها لتعلم انه خالص او مشوب. «» عملى است كه به وسيله‏ آن حالت آدمى از خير و شر آشكار مى‏گردد، «فتنه طلا به آتش» وقتى گفته مى‏شود كه طلا را با آتش آزمایش کننی تا بدانى خالص است يا ناخالص.
پيمبران الهى براى انسان‏ سازى مبعوث شده ‏اند و كسانى به مقام انسانيت نايل مى‏گردند كه به آنان ايمان بياورند و به دستورشان عمل كنند. كسى كه به دستور پيمبر مبعوث عمل نمى‏كند و فقط به زبان مى‏گويد: من به او ايمان آورده‏ ام، همانند بيمارى است كه به دستور پزشك متخصص عمل نمى‏كند، فقط از مراتب علمى او تمجيد مى‏نمايد و مى‏گويد: «من به اين طبيب عالى قدر اعتقاد كامل دارم.». با اين سخنان ميان ‏تهى و گفته‏ هاى بدون عمل، نه مرض بيمار درمان مى‏شود و نه مدعى ايمان به مقام انسانيت مى‏رسد. اظهار ايمان به زبان آسان است و اطاعت عملى از دستور پيمبران مشكل، زيرا اطاعت عملى از دستور آنان مستلزم اين است كه مدعى ايمان، بسيارى از تمايلات نفسانى خود را واپس زند و از لذايذ متعددى كه ناروا و غيرمشروع است، چشم‏پوشى نمايد و اين كار بسى دشوار و سنگين است.
در اسلام فرقه‏ اى به نام «» به وجود آمد كه مى‏گفتند: «ايمان فقط اقرار به زبان است و بس و با وجود ايمان، ترك فرايض و ارتكاب گناهان، زيان و ضررى نمى‏رساند.» *قيل «المرجئه فرقه من المسلمين يقولون الايمان قول بلا عمل، يريدون انهم لو لم يصلوا و لم يصوموا لنجاهم ايمانهم. گفته شده: مرجئه فرقه ‏اى از مسلمين هستند كه مى‏گويند ايمان، قول بدون عمل است و اراده‏ى آنان از اين سخن آن است كه اگر مومنين نماز نخوانند و روزه نگيرند، همان ايمان لفظى موجب نجاتشان خواهد شد. *المرجئه يعتقدون انه لا يضر مع الايمان معصيه كما انه لا ينفع مع الكفر طاعه. كانت المرجئه يقولون من لم يصل و لم يصم و لم يغتسل من جنابه و هدم الكعبه و نكح امه فهو على ايمان جبرئيل و ميكائيل. مرجئه عقيده دارند كه با وجود ايمان، گناه مضر نيست همانطور كه با وجود كفر، طاعت نفعى ندارد. مرجئه مى‏گويند: كسى كه نماز نخواند، روزه نگيرد، از جنابت غسل نكند، كعبه را ويران نمايد، با مادر خود بياميزد، او با ايمان آوردن به زبان، همانند ايمان جبرئيل و ميكائيل خواهد بود.
كه مى‏خواستند مستبدانه بر مردم حكومت كنند، تمام گناهان را بى ‏پروا مرتكب شوند، به همه‏ منويات ظالمانه‏ خود جامه‏ى عمل بپوشانند، با اين همه بر كرسى خلافت تكيه زنند، خويشتن را جانشين پيمبر اسلام (ص) و فرمانرواى مسلمين بدانند، از وجود فرقه‏ى ضاله‏ استفاده نمودند، مورد حمايتشان قرار دادند، و همانند آنان به زبان اظهار ايمان مى‏نمودند و در عمل از هيچ جنايتى فروگذار نمى‏كردند. عقيده‏ ضد اسلامى مرجئه كه با هواى نفس و شهوات غريزى مرد هماهنگ بود، براى دين مقدس اسلام خطر بزرگى به حساب مى‏آمد، زيرا مى‏توانست مسلمانان ناآگاه از تعاليم الهى يا افراد سست عقيده را به خود جلب كند و رفته‏رفته تعاليم اسلام در معرض خطر واقع شود.
ائمه‏ معصومين عليهم‏السلام براى جلوگيرى از فكر مسموم ، كوشش بسيار نمودند و پيوسته توصيه مى‏كردند كه احاديث ما را به فرزندان و نوجوانان خويش بياموزيد قبل از آنكه فرقه‏ در آنان اثر بگذارند و موجبات انحراف و ضلالتشان را فراهم آورند. على (ع) فرمود: علموا صبيانكم من علمنا. ما ينفعهم الله به، لا تغلب عليهم المرجئه برايها. به فرزندان خود از علم ما بياموزيد آن را كه خداوند از آن راه به آنان نفع مى‏رساند. مبادا كه مرجئه با راى خود بر آنان پيروز گردد. امام صادق (ع) فرمود: بادروا احداثكم بالحديث قبل ان يسبقكم اليه المرجئه. شما براى آموختن حديث به نوجوانانتان سبقت بگيريد، قبل از آنكه مرجئه بر شما پيشى گيرد و آنان را گمراه نمايد.
هم اكنون پس از گذشت قرون متمادى، مسلمانان دين‏شناس مى‏دانند كه عمل صالح در شرع مقدس تا چه حد مورد توجه است، آگاهند كه خداوند پيوسته مردم را با اعمالشان مى‏نمايد و درستكاران را از نادرستان تميز مى‏دهد. و مردم مجارى متعددى دارد. يكى از آن مجارى، قدرت است: قدرت مال، قدرت مقام، قدرت جاه، قدرت كلام، و ديگر قدرتهايى از اين قبيل. به طور كلى، به دست آمدن قدرت بيش و كم در مردم موثر است و تحولى در افكار و اعمالشان به وجود مى‏آورد، بعضى بر اثر پاكى نفس و كرامت خلق، افرادى شايسته و لايق ‏اند و بر اثر قدرت پاكتر و بهتر مى‏شوند و خوب امتحان مى‏دهند، و بعضى سرافكنده از امتحان بيرون مى‏آيند.
قرآن کریم درباره قدرت مالى فرموده است: ان الانسان ليطغى. ان رآه استغنى. آدمى بر اثر تمكن مالى از صراط مستقيم منحرف مى‏گردد و به سركشى و طغيان گرايش مى‏يابد. *على (ع) فرموده: المال ماده الشهوات.مال، منشا و ماده‏ى شهوات است، يعنى آدمى با تمكن مالى در مسير شهوات و لذت‏گرايى قدم مى‏گذارد و در آن راه پيشروى مى‏كند و ممكن است به گناهانى بسيار بزرگ آلوده گردد.