eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.6هزار عکس
2.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَ الْأَقْذَارِ خدایا مرا در این ماه از آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها پاک کن وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَى کَائِنَاتِ الْأَقْذَارِ و بر شدنی‌های مورد تقدیرت شکیبایم گردان وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَى وَ صُحْبَةِ الْأَبْرَارِ و به پرهیزگاری و هم‌نشینی با نیکان توفیقم ده بِعَوْنِکَ یَا قُرَّةَ عَیْنِ الْمَسَاکِینِ به یاری‌ات ای نور چشم درماندگان 👈 شرح صوتی دعا در لینک زیر https://eitaa.com/sahife2/41133 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ أَلَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجاً وَهُم بِالْأَخِرَةِ كَفِرُونَ‏ (ستمگران) آنان اند كه (مردم را) از راه خدا باز مى دارند و (با القاى شبهات) مى خواهند آن را كج و منحرف نشان دهند و همانان به آخرت، كافرند. ✍️ راه خدا، راه توحید، تسلیم، ایمان، هجرت وجهاد است. ستمگران، با ایجاد شبهه ووسوسه، با تبلیغ وتضعیف، با ایجاد بدعت ها وخرافات و نیز مقابله با رهبران حقّ و یأس آفرینى ها و كارشكنى هاى دیگر، مى خواهند راه خدا را ببندند یا در آن تغییر و انحراف به وجود آورند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ از سخنان امام عليه السلام است كه درباره ايراد فرموده است 👈 این خطبه در یک بخش می آید : ✳️ زیرکی یا حیله گری؟ *️⃣ وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي، وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُرُ؛ وَ لَوْ لَا كَرَاهِيَةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَى النَّاسِ، وَ لَكِنْ كُلُّ غُدَرَةٍ فُجَرَةٌ وَ كُلُّ فُجَرَةٍ كُفَرَةٌ، وَ لِكُلِّ غَادِرٍ لِوَاءٌ يُعْرَفُ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ؛ وَ اللَّهِ مَا أُسْتَغْفَلُ بِالْمَكِيدَةِ وَ لَا أُسْتَغْمَزُ بِالشَّدِيدَة. ✳️ سياست دروغين معاويه : *️⃣ سوگند به خدا، معاويه از من سياستمدارتر نيست، امّا معاويه حيله گر و جنايتكار است، اگر نيرنگ ناپسند نبود من زيرك ترين افراد بودم، ولى هر نيرنگى گناه، و هر گناهى نوعى كفر و انكار است، روز رستاخيز در دست هر حيله گرى پرچمى است كه با آن شناخته مى شود. به خدا سوگند، من با فريب كارى غافلگير نمى شوم، و با سخت گيرى ناتوان نخواهم شد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * خطبه در يك نگاه * سياستهاى او آميخته با گناه است * سياست انسانى و سياست شيطانى 🆔 @sahife2
https://eitaa.com/sahife2/58974 ✳️ آنان كه بر اثر غفلت و اشتباه در زندگى، و به خصوص كثرت گناه از معيشت بازمانده و دچار تنگدستى و نياز به مردم مى‏شوند، در حقيقت گرفتار انواع بلاها و سختى‏ها و رنج‏ها هستند، و دائم در درون خود مبتلاى به حسرت و اندوه و غم و غصّه‏ اند. آنان كه هماهنگ با مسائل الهى به حركت آمدند، و زمينه معيشت را متصل به رحمت حضرت حق كردند و در حدّ خود از وسعت رزق بهره مندند، كمتر دچار مشكل و زحمتند، و به همين سبب با آسودگى خاطر به عبادت و كسب معرفت و كار خير موفقند. راستى، بايد به پيروى از حضرت سجّاد عليه السلام از حضرت محبوب درخواست كرد كه انسان را از نعمت غنا و وسعت رزق آنهم به صورتى كه عامل گناه و معصيت نگردد، و بلكه غنا و رزق او كمكى به كار خير و ثواب و اجر آخرت شود، بهره ‏مند سازد. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 259 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ «روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه مبارک رمضان از دعای غفلت نکنیم؛ مضامین دعای مجیر انسان را به کمال می‌رساند. فکر نکنیم که دعا خواندن فقط برای ثواب است؛ دعا برای کمال انسان است.» 👤مرحوم ایت الله 🔊 ( این دعا را اینجا بشنوید ) https://eitaa.com/sahife2/48324
🔴 (جهنمی ها) طبیعتا در این داغی ها و سوزش ها می خواهند به سایه ای پناه ببرند. از دور ابر سیاهی می بینند که گویی سایه است. وقتی نزدیک می شوند که زیر آن سایه کمی خنک شوند و هوای تازه تنفس کنند، ناگهان با دود غلیظ و خفه کننده ای مواجه می شوند. و در سایه دودهای متراکم و آتش زا! سایه ای نه خنک است و نه آرام بخش. می بینند ابر نیست، بلکه فضای تاریکی از دود غلیظ و خفه کننده است که نه خنکی دارد و نه فایده ای تا نفسی تازه کنند. این زندگی جهنمی هاست که در واقع از صدها مردن بدتر است. بیخود نیست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دعای را می خواند و در هر بندی از هشتاد و شش بند آن این جمله را تکرار می کند: اَجِرنا مِنَ النّارِ یا مُجیرُ؛ ای پناه دهنده، ما را از آتش پناه ده! گفته اند: این دعا برای رفع غم و اندوه و شفای مریض و ادای دین خوب است، اما مهم همین رفتن در پناه خدا و اسماء حسنای اوست. 📚 استاد _ کتاب و https://taaghche.com/book/12932 🆔 @sahife2
🔹طرف بداخلاق است و همسرش از او بدش مي آيد ، به جاي اينكه كند كه چه كاري انجام داده ام كه اينطور شده است و اخلاقش را كند ، سريع نزد دعانويس ميرود! 🔸عزيزمن بد اخلاقي از سحر و جادو بدتر است. عجيب است كه انسان به جاي اينكه درفكر اصلاح نفس خود باشد ، دائما دنبال خرافات است. 👤 آیت الله 🆔 @sahife2
13910921_4934_64k.mp3
2.65M
🔊 و اصلاح درون : باید درون خودمان را کنیم. درون را چه جوری اصلاح کنیم؟ اول از خودمان شروع کنیم. «و استعملنی بما تسألنی غدا عنه». این، از جمله ‌ی چیزهائی است که باید دائم در ذهن ما باشد. 👤 🆔 @sahife2
🌺 اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَرَاتِ خدایا مرا در این ماه بر لغزش‌ها سرزنش مکن وَ أَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطَایَا وَ الْهَفَوَاتِ و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار وَ لا تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلایَا وَ الْآفَاتِ و هدف بلاها و آفات قرار مده بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ به عزّتت ای عزّت مسلمانان 👈 شرح صوتی دعا در لینک زیر https://eitaa.com/sahife2/41150 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَ بَيْنَهُمَا حِجَابٌ وَ عَلَى الْأَعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسِيمَهُمْ وَ نَادَوْا أَصْحَبَ الْجَنَّةِ أَن سَلَمٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَ هُمْ يَطْمَعُونَ و میان آن دو (بهشتیان و دوزخیان) حجابى است و بر اعراف، (بلندى میان دوزخ و بهشت) مردانى هستند (از اولیاى خدا) كه همه (اهل بهشت و جهنّم) را از سیمایشان مى شناسند و بهشتیان را كه هنوز به بهشت وارد نشده اند، ولى امیدوارند، ندا مى دهند كه سلام بر شما باد. ✍️ مراد از «» در این آیه، شاید همان دیوارى باشد كه در آیه 13 سوره ى حدید مى خوانیم كه میان بهشتیان و دوزخیان دیوارى زده مى شود كه سمت بیرونى آن، عذاب و قسمت درونى اش رحمت است. «فضرب بینهم بسور له باب باطنه فیه الرّحمة و ظاهره من قبله العذاب» «اعراف» جمع «عُرف»، به معناى مكان بلند است. این سوره نیز به خاطر همین آیه اعراف نامیده شده است و در قرآن تنها در همین مورد از اعراف و اهل آن سخن به میان آمده است. در روایات وتفاسیر، نظرات مختلفى درباره ى اهل اعراف به چشم مى خورد. برخى آنان را اولیاى خدا دانسته اند كه بر بلندى میان بهشت و جهنّم قرار مى گیرند و از سیماى مردم، همه ى آنها را مى شناسند، بهشتیان را سلام و تبریك مى گویند و از سرنوشت دوزخیان نگرانند. امّا برخى آنان را افراد ضعیفى معرّفى مى كنند كه گناهان و عباداتى دارند و منتظر لطف خدایند (آنگونه كه از آیه 106 سوره ى توبه استفاده مى شود). شاید بتوان گفت كه صاحب و محور اصلى اعراف، اولیاى خدایند و افراد ضعیف، در حاشیه قرار دارند. نیكوكاران به بهشت مى روند ومجرمین به دوزخ، افراد متوسّط وضعیف در اعراف گرفتار و منتظر سرنوشت مى مانند، ولى اولیاى خدا كه بر اعراف قرار دارند، به كمك آنان برخاسته و شفاعت مى كنند. این بیان از جمع نظریات مفسّران و روایات استفاده مى شود. در روایات مى خوانیم كه اصحاب اعراف شهدایى هستند كه نواقصى در پرونده آنان است، یا افرادى هستند كه خوبى ها و بدى هاى آنان یكسان است، اگر خداوند آنان را به دوزخ ببرد به خاطر گناهانشان است و اگر به بهشت ببرد از رحمت اوست. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ ومِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ يَعِظُ بِسُلُوكِ الطَّريقِ الْواضِحِ. از سخنان امام عليه السلام است كه در آن به راه روشن توصيه فرموده است. 👈 این خطبه در یک بخش می آید : ✳️ پیمودن راه حق *️⃣ أيُّهَا النَّاسُ، لَا تَسْتَوْحِشُوا فِي طَرِيقِ الْهُدَى لِقِلَّةِ أَهْلِهِ، فَإِنَّ النَّاسَ قَدِ اجْتَمَعُوا عَلَى مَائِدَةٍ شِبَعُهَا قَصِيرٌ وَ جُوعُهَا طَوِيلٌ. أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّمَا يَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السُّخْطُ، وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ، فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا، فَقَالَ سُبْحَانَهُ «فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمِينَ»؛ فَمَا كَانَ إِلَّا أَنْ خَارَتْ أَرْضُهُمْ بِالْخَسْفَةِ خُوَارَ السِّكَّةِ الْمُحْمَاةِ فِي الْأَرْضِ الْخَوَّارَةِ. أَيُّهَا النَّاسُ، مَنْ سَلَكَ الطَّرِيقَ الْوَاضِحَ وَرَدَ الْمَاءَ، وَ مَنْ خَالَفَ وَقَعَ فِي التِّيهِ. ✳️ راه روشن حق : *️⃣ اى مردم در راه راست، از كمى روندگان نهراسيد، زيرا اكثريّت مردم بر گرد سفره اى جمع شدند كه سيرى آن كوتاه، و گرسنگى آن طولانى است. اى مردم، همه افراد جامعه در خشنودى و خشم شريك مى باشند، چنانكه شتر ماده ثمود را يك نفر دست و پا بريد، امّا عذاب آن تمام قوم ثمود را گرفت، زيرا همگى آن را پسنديدند. خداوند سبحان مى فرمايد: «ماده شتر را پى كردند و سرانجام پشيمان شدند». سرزمين آنان چونان آهن گداخته اى كه در زمين نرم فرو رود، فريادى زد و فرو ريخت. اى مردم آن كس كه از راه آشكار برود به آب مى رسد، و هر كس از راه راست منحرف شود سرگردان مى ماند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * خطبه در يك نگاه * راه نجات 🆔 @sahife2
https://eitaa.com/sahife2/58974 ‏ 1 ✳️ چشمداشت به آنچه در دست مردم است، از قبيل مال و منال، حشمت وجاه، شهرت و مقام، خانه و مركب، علاوه بر اين كه روح را عذابى اليم است، باعث شعله ور شدن صفت حسد، و خطرناك‏تر از آن زبانه كشيدن آتش طمع است. اين مرض خطرناك روانى، چون عارض كسى شود، او را به انواع گناهان و اشتغالات فكرى و درونى دچار سازد، و وى را از هر كار خير و گاهى از عبادات الهيّه باز دارد، و زمينه هلاك و ضلالت او را فراهم آورد. قناعت به آنچه حضرت حق از طريق كسب حلال نصيب انسان فرموده، گنجى است كه خير دنيا و آخرت انسان را تأمين مى‏نمايد. وَ لاتَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ الى ما مَتَّعْنا بِهِ ازْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ ابْقى» «1» ديدگانت را به آنچه برخى از اصناف آنان را بهره‏مند كرديم مدوز، [آنچه به آنان داده‏ايم‏] شكوفه [بى‏ميوه و زيور و زينت‏] دنياست تا آنان را در آن بيازماييم، و رزق پروردگارت بهتر و پايدارتر است. (1)- طه (20): 131. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 259 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 2 ✳️ تصوّر نكنيد كه فرومايگان پست، و آنان كه در غفلت و بى خبرى از حقايق به سر مى‏برند، آنچه از مال و منال و جاه و مقام در اختيار دارند، براى آنان عزّت و آبرو و خير و سعادت است. بيخبران از حق، با نعمت فراوانى كه در اختيار دارند، ميدان وسيع‏ترى، جهت انواع لذايذ حيوانى و حركات شيطانى براى خود مى‏سازند، و از اين راه عذاب بيشتر و سنگين‏ترى را براى خود تهيه مى‏بينند. به آنچه حضرت حق از راه حلال نصيب فرموده قناعت كنيد و بر تنگدستى موقت كه جز امتحان الهى براى مردم مؤمن چيزى نيست صبر و استقامت ورزيد، و باطن خود را با نور عفت نفس از هر نوع اضطراب و ناامنى حفظ كنيد كه خداوند مهربان در دنيا و آخرت با اهل تقواست. رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: مَنْ اتْبَعَ بَصَرَهُ ما فِى ايْدِى النّاسِ طالَ هَمُّهُ وَ لَمْ يُشْفَ غَيْظُهُ. آن كه چشم به مال و ثروت و حشمت و حشم ديگران بدوزد اندوهش طولانى، و خشم و غضبش بى شفا مى‏ماند. مردى نزد حضرت صادق عليه السلام شكايت برد: به دنبال مال مردم مى‏روم و آن را به دست مى‏آورم ولى به درآمد خود قانع نيستم، دائماًبا خود در جنگم، چرا كه در طلب ثروت بيشترى هستم، به من چيزى بياموزيد كه مرا از اين ناراحتى نجات دهد. حضرت فرمود: اگر آن اندازه درآمد كه معيشت تو را كفايت مى‏كند بى نيازت سازد، اندك از مال دنيا تو را غنى كند، و اگر درآمد كافى تو، بى نيازت نمى‏كند با جمع كردن تمام ثروت دنيا هم راحت نخواهى شد! ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 260 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 3 ‏ ✳️ چشمداشت به وضع ديگران و وادار شدن نفس به اين كه انسان را تا حدّ آنان و بلكه بيش از آن بالا ببرد عجب مرض خطرناك و بيمارى مهلكى است!! اين حالت عذاب آور شيطانى، انسان را به خوارى و ذلّت، و خم كردن پشت مردم پيش نامرد، و آوارگى و در بدرى، و پايمال كردن حقوق ديگران مبتلا مى‏كند. حضرت جواد عليه السلام مى‏فرمايد: الْغِنى قِلَّةُ تَمَنِّيكَ وَ الرِّضا بِما يَكْفِيكَ، وَ الْفَقْرُ شِرَّةُ النَّفْسِ وَ شِدَّةُ الْقُنُوطِ. بى نيازى، قلّت و كمى خواهش‏هاى درون و راضى بودن به عنايت الهى است. و فقر نفس، شدّت نااميدى از قدرت خويش و يأس از واقعيت‏ها است. امام على عليه السلام مى‏فرمايد: مَنِ اسْتَغْنى‏ عَنِ النّاسِ اغْناهُ اللّهُ سُبْحانَهُ. هر كس بانگ بى‏نيازى از مردم را بزند، خداوند پاك، او را مستغنى مى‏كند. به حضرت داود خطاب شد: وَضَعْتُ الْغِنى فِى الْقَناعَةِ وَ هُمْ يَطْلُبُونَهُ فِى كَثْرَةِ الْمالِ فَلا يَجِدُونَهُ. بى نيازى را در قناعت قرار دادم، مردم در زيادى مال مى‏جويند، ولى نمى‏يابند. سَأَلَ رَجُلٌ رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله فَقالَ: احِبُّ انْ اكُونَ اغْنَى النّاسِ. قالَ: كُنْ قَنِعاً تَكُنْ اغْنَى النّاسِ. مردى به رسول خدا عرضه داشت، دوست دارم بى نيازترين مردم باشم فرمود: قناعت پيشه كن تا بى نيازترين مردم باشى. امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: مَنْ رُزِقَ ثَلاثاً نالَ ثَلاثاً وَ هُوَ الْغِنَى الْاكْبَرُ: الْقَناعَةُ بِما اعْطِىَ، وَ الْيَأْسُ مِمّا فى ايْدِى النّاسِ، وَ تَرْكُ الْفُضُولِ. به آن كه سه چيز روزى شود، به سه چيز رسيده و آن بى نيازى بزرگ تر است. قناعت به آنچه به او داده شده، دل بريدن از آنچه در دست مردم است، و ترك آنچه اضافه است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 262 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2