eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَقَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسَى‏ وَقَوْمَهُ لِيُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ وَيَذَرَكَ وَءَالِهَتَكَ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَآءَهُمْ وَنَسْتَحْىِ نِسَآءَهُمْ وَإِنَّا فَوْقَهُمْ قَهِرُونَ‏ و اشراف قوم (به او) گفتند: آیا و قومش را رها مى كنى تا در این زمین فساد نمایند و موسى، تو و خدایانت را رها كند؟! (فرعون) گفت: به زودى پسرانشان را مى كشیم و زنانشان را (براى كنیزى) زنده نگاه مى داریم و ما بر آنان تسلّط كامل داریم. ✍️ فرعون پس از شكست در برابر موسى، از آن حضرت وبنى اسرائیل دست برداشت. در این مدّت تبلیغات پیروان موسى زیاد شد تا آنجا كه اشراف قوم فرعون از سكوت او احساس خطر كرده و خواستار جلوگیرى و برخورد با آنان شدند. فرعون خود را خالق نمى دانست، بلكه «ربّ» مى پنداشت: «انا ربّكم الاعلى» و مى گفت: براى شما معبودى جز خود سراغ ندارم، «ما عَلمتُ لكم من اله غیرى» ولى او و مردمش معبودهایى داشتند و آنها را به عنوان مظاهرى از خالق مى پرستیدند. «آلهتك» 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ ومِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ في مَقاصِدَ أُخْرى. از خطبه هاى امام عليه السلام است كه پيرامون مسائل گوناگون ديگرى سخن مى گويد (تقوا، پايان زندگى، آمادگى براى سفر آخرت و صفات زاهدان). 👈 این خطبه در 4 بخش می آید : ✳️ بخش چهارم: وصف واقعی : *️⃣ انُوا قَوْماً مِنْ أَهْلِ الدُّنْيَا وَ لَيْسُوا مِنْ أَهْلِهَا، فَكَانُوا فِيهَا كَمَنْ لَيْسَ مِنْهَا؛ عَمِلُوا فِيهَا بِمَا يُبْصِرُونَ وَ بَادَرُوا فِيهَا مَا يَحْذَرُونَ؛ تَقَلَّبُ أَبْدَانِهِمْ بَيْنَ ظَهْرَانَيْ أَهْلِ الْآخِرَةِ وَ يَرَوْنَ أَهْلَ الدُّنْيَا يُعَظِّمُونَ مَوْتَ أَجْسَادِهِمْ، وَ هُمْ أَشَدُّ إِعْظَاماً لِمَوْتِ قُلُوبِ أَحْيَائِهِم. ✳️ 4. دنيا و : *️⃣ زاهدان گروهى از مردم دنيايند كه دنيا پرست نمى باشند، پس در دنيا زندگى مى كنند امّا آلودگى دنيا پرستان را ندارند، در دنيا با آگاهى و بصيرت عمل مى كنند، و در ترك زشتى ها از همه پيشى مى گيرند، بدن هايشان به گونه اى در تلاش و حركت است كه گويا ميان مردم آخرتند، اهل دنيا را مى نگرند كه مرگ بدن ها را بزرگ مى شمارند، امّا آنها مرگ دل هاى زندگان را بزرگ تر مى دانند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * زاهدان واقعى ( اوصاف پنجگانه) *معناى و حقيقت آن اين نيست که انسان فقير و بى نوا باشد، يا زندگى اجتماعى را رها کند و در گوشه اى خزيده مشغول عبادت شود، بلکه حقيقت زهد آن است که در همه چيز و همه جا اولويت را براى حيات آخرت قائل شود و اسير زرق و برق دنيا و هوا و هوسهاى زودگذر نشود. *«أيُّهَا النّاسُ الزَّهادَةُ قَصْرُ الاْمَلِ وَ الشُّکْرُ عِنْدَ النِّعَمِ وَ التَّوَرُعُ عِنْدَ الْمَحارِمِ اى مردم زهد، همان کوتاهى آرزو و شکر در برابر نعمتها و پرهيز از گناهان است». 🆔 @sahife2
8 https://eitaa.com/sahife2/59802 8- ‏ ✳️ اخلاقى كه مردم را جذب كند، و باعث هدايت و رشد مردم شود و نرم خوئى نام دارد. نرم خوئى حقيقى است كه حضرت حق، پيامبر بزرگوارش را به آن ستوده، پيامبرى كه او را اسوه و سرمشق تمام مردم تا روز قيامت قرار داده است، و پيروى از او را در تمام شؤون لازم شمرده، و متخلّف از وى را بدبخت و شقى ناميده است. فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظّاً غَليظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» «آل عمران 159» [اى پيامبر!] پس به مهر و رحمتى از سوى خدا با آنان نرم خوى شدى، و اگر درشت خوى و سخت دل بودى از پيرامونت پراكنده مى‏شدند. حضرت عبدالعظيم حسنى از حضرت رضا عليه السلام روايت مى‏كند: كانَ فِيما ناجَى اللّهَ مُوسَى بْنُ عِمْرانَ انْ قالَ: الهى ما جَزاءُ مَنْ كَفَّ اذاهُ عَنِ النّاسِ، وَ بَذَلَ مَعْرُوفَهُ لَهُمْ؟ قالَ: يا مُوسى تُناديهِ النّارُ يَوْمَ الْقِيامَةِ: لاسَبيلَ لِى عَلَيْكَ. موسى در مناجات با خدا از حضرت حق پرسيد: خداوندا! جزاى كسى كه آزارش را از مردم نگاهدارد و خوبى خود را در هر زمينه‏اى به مردم برساند چيست؟ فرمود: اى موسى! در قيامت آتش به او مى‏گويد: مرا بر تو راهى نيست. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: نِعْمَ وَزيرُ الْإيمانِ الْعِلْمُ، وَنِعْمَ وَزيرُ الْعِلْمِ الْحِلْمُ، وَنِعْمَ وَزيرُ الْحِلْمِ الرِّفْقُ، وَنِعْمَ وَزيرُ الرِّفْقِ اللّينُ. ايمان را چه پشتيبان خوبى است علم، و علم را چه كمك خوبى است بردبارى، و بردبارى را چه يار خوبى است مدارا، و مدارا را چه يار خوبى است نرم خوئى. و نيز فرمود: ما مِنْ عَمَلٍ احَبَّ الَى اللّهِ تَعالى و الى رَسُولِهِ مِنَ الْإيمانِ بِاللّهِ وَ الرِّفْقِ بِعِبادِهِ، وَ ما مِنْ عَمَلٍ ابْغَضَ إِلَى اللّهِ تَعالى مِنَ الْاشْراكِ بِاللّهِ تَعالى وَ الْعُنْفِ عَلى عِبادِهِ. عملى نزد خدا و رسول خدا محبوب‏تر از ايمان به خدا و نرم خوئى نسبت به‏ عباد خدا نيست، و عملى مبغوض‏تر نزد خدا از شرك و سخت‏گيرى به بندگان الهى نيست. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: مَنْ ماتَ مُدارِياً ماتَ شَهيداً. هر كس در حال نرم خويى با مردم بميرد از دنيا رفته است. حضرت باقر عليه السلام فرمود: انَّ لِكُلِّ شَىْ‏ءٍ قُفْلًا، وَ قُفْلُ الْإيمانِ الرِّفْقُ. براى هر چيزى قفلى است كه آن را از دستبرد حفظ مى‏كند، و قفل ايمان مدارا و نرم خوئى است. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: الرِّفْقُ يُمْنٌ، وَالْخُرْقُ شُومٌ. نرم خويى بركت، و سخت‏گيرى و بدعملى شومى است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 365 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 در دیدار خانواده‌ شهید و دیگر شهدای خدمت: قیام ملت ایران در تشییع شهدای خدمت نشان داد ملت ایران زنده و به شعارهای انقلاب وفادار است. ۱۴۰۳/۳/۵ 🆔 @sahife2
🔅 نماز های ماه فراموش نشود .... https://eitaa.com/sahife2/49457 ❤️«یا عَزِیزُ یا غَفّارُ! اِغْفِرْلِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمیِعِ الْمُؤْمِنینَ والمُؤْمِنَاتِ؛ فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلّا اَنْتَ» https://eitaa.com/sahife2/42030 التماس دعای فراوان ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 خدایا به درگاه تو آمدم .... مرا بپذیر 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ قَالَ مُوسَى‏ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُواْ بِاللَّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَقِبَةُ لِلْمُتِّقِينَ به قوم خود گفت: از خداوند یارى بجویید و صبر و مقاومت كنید، زیرا زمین از آنِ خداوند است كه آن را به هر یك از بندگانش كه بخواهد به ارث مى گذارد و فرجام (نیك) از آنِ پرهیزكاران است. ✍️ در این آیه دو فرمان همراه با دو بشارت مطرح است: فرمان به و ، بشارت به وراثت زمین و پایان نیك براى متّقین ( ) امام باقر علیه السلام از حضرت على علیه السلام نقل مى كند كه فرمودند: من و اهل بیتم مصداق این آیه هستیم. و امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند: «فما كان للّه فهو لرسوله و ما كان لرسول اللّه فهو للامام بعد رسول اللّه» بنابراین اگر آیه مى فرماید: زمین براى خداوند است، یعنى رسول خدا صلى الله علیه وآله و امامان علیهم السلام وارثان زمین از سوى خدا هستند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ ومِن كلامٍ لَهُ عَليهِ السَلامُ خَطَبَها بِذي قارٍ وَ هُوَ مُتَوَجِّهٌ إلَى الْبَصْرَةِ، ذَكَرَهَا الْواقِدي في كِتابِ «الْجَمَلِ». از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در «» هنگام حركت به سوى بصره ايراد فرمود. «واقدى» اين خطبه را در كتاب الجمل آورده است. 👈 این خطبه در یک بخش می آید : ✳️ ، رهاورد پیامبر : *️⃣ فصَدَعَ بِمَا أُمِرَ بِهِ وَ بَلَّغَ رِسَالاتِ رَبِّهِ؛ فَلَمَّ اللَّهُ بِهِ الصَّدْعَ وَ رَتَقَ بِهِ الْفَتْقَ وَ أَلَّفَ بِهِ الشَّمْلَ بَيْنَ ذَوِي الْأَرْحَامِ، بَعْدَ الْعَدَاوَةِ الْوَاغِرَةِ فِي الصُّدُورِ وَ الضَّغَائِنِ الْقَادِحَةِ فِي الْقُلُوبِ. ✳️ ويژگى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم : *️⃣ پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم آنچه را كه به او ابلاغ شد آشكار كرد، و پيام هاى پروردگارش را رساند. او شكاف هاى اجتماعى را به وحدت اصلاح، و فاصله ها را به هم پيوند داد و پس از آن كه آتش دشمنى ها و هاى بر افروخته در دل ها راه يافته بود، ميان خويشاوندان يگانگى بر قرار كرد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * خطبه در يك نگاه * آغاز خطبه به خوبى نشان مى دهد كه آنچه در بالا آمد بخشى از خطبه مشروح ترى بوده است كه امام عليه السلام در سرزمين ذى قار ايراد فرمود و بعيد به نظر نمى رسد كه اين خطبه دنباله باشد كه آن هم به نظر مى رسد ادامه باشد كه آن هم در ذى قار بيان شده است. پيامبر (صلى الله عليه وآله) ها را از سينه ها شست *امام(عليه السلام) در مورد وحدت کلمه که پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) در ميان مردم ايجاد کرد سه تعبير ذکر فرموده است: اول تعبير به «لمّ» (بر وزن غم) - دوم تعبير به «رتق» - سوم تعبير به «تأليف» 🆔 @sahife2
9 https://eitaa.com/sahife2/59802 9- 1 ✳️ و كه ميوه شيرين معرفت نسبت به حقايق هستى، و احكام الهى، و حسنات اخلاقى، و موقعيت خويش و مردم است ممدوح حضرت حق در قرآن، و از اخلاق انبيا و امامان و روش و سيره اولياى الهى است. انسانى كه ابتدايش نطفه، و انتهايش جيفه، و بين نطفه و جيفه ضعيف و درمانده و در تمام شؤون ظاهرى و باطنى بدون استقلال است چرا آلوده به باشد. خداوند متعال در قرآن مجيد تواضع را از نشانه‏هاى اهل ايمان دانسته و مى‏فرمايد: اذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ «مائده 54» در برابر مؤمنانْ فروتن‏اند. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 367 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
9 9- 2 ‏ 1 ✳️ حضرت عسگرى عليه السلام فرمود: اعْرَفُ النّاسِ بِحُقُوقِ اخْوانِهِ وَ اشَدُّهُمْ قَضاءً لَها اعْظَمُهُمْ عِنْدَ اللّهِ شَأْنَاً. وَ مَنْ تَواضَعَ فِى الدُّنْيا لِاخْوَانِهِ فَهُوَ عِنْدَ اللّهِ مِنَ الصِّدِّيقينَ وَ مِنْ شيعَةِ عَلىِّ بْنِ ابى طالِبٍ عليه السلام حَقّاً. آشناترين مردم به حقوق برادرانش و شديدترين آنان در قضاى حاجت ايشان، بزرگترين آنها از نظر مقام در نظر خداوندند، و هر كس در دنيا نسبت به برادران دينى خود فروتنى كند، در نزد حضرت حق از صدّيقين است و به حقيقت از پيروان على بن ابى طالب عليه السلام محسوب مى‏شود. امام صادق عليه السلام از پدرانش روايت مى‏فرمايد: انَّ مِنَ التَّواضُعِ انْ يَرْضَى الرَّجُلُ بِالْمَجْلِسِ دُونَ الْمَجْلِسِ، وَ انْ يُسَلِّمَ عَلى‏ مَنْ يَلْقى، وَ انْ يَتْرُكَ الْمِراءَ وَ انْ كانَ مُحِقّاً، وَ لايُحِبَّ انْ يُحْمَدَ عَلَى التَّقْوى‏. به اين است كه انسان در هر مجلسى وارد شد همان جا كه جاى خالى‏ است بنشيند، و با هر كسى روبرو شد سلام كند، و جنگ در گفتگو را ترك كند اگر چه حق با او باشد، و دوست نداشته باشد وى را به تقوا تعريف كنند. امير المؤمنين عليه السلام فرمود: طُوبى‏ لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النّاسِ، وَ تَواضَعَ مِنْ غَيْرِ مَنْقَصَةٍ، وَجالَسَ اهْلَ الْفِقْهِ وَ الرَّحْمَةِ، وَ خالَطَ اهْلَ الذُّلِّ وَ الْمَسْكَنَةِ، وَ انْفَقَ مالًا جَمَعَهُ فِى غَيْرِ مَعْصِيَةٍ. خوشا به حال كسى كه توجه به عيب خودش او را از توجه به عيب ديگران باز دارد، و در جاى خودش فروتنى نمايد، و با اهل فهم و رحمت مجالست كند، و با آنان كه متواضع و خاكيند معاشرت داشته باشد، و مالى را كه به دست آورده در غير معصيت خدا انفاق نمايد. فِى وَصِيَّةِ اميرِالْمُؤْمِنينَ عليه السلام عِنْدَ مَوْتِهِ: عَلَيْكَ بِالتَّواضُعِ فَانَّهُ مِنْ اعْظَمِ الْعِبادَةِ. در سفارش امير المؤمنين به وقت وفاتش آمده: برتو باد به فروتنى كه بزرگترين عبادت است. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: ما تَواضَعَ احَدٌ الّا رَفَعَهُ اللّهُ. كسى تواضع و فروتنى ننمود مگر اين كه خداوند او را بالابرد. اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: التَّواضُعُ يَكْسِبُكَ السَّلامَةَ. وَ قالَ عليه السلام، زينَةُ الشَّريفِ التَّواضُعُ. تواضع براى تو كسب سلامت مى‏كند. و نيز آن حضرت فرمود: زينت مردم بلند مرتبه فروتنى، است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 367 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
9 9- 2 ‏ 2 ✳️ امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: حضرت زين العابدين علیه السلام بر جذاميان گذشت، در حالى كه بر الاغى سوار بود، جذاميان حضرت را دعوت كردند كه با آنان هم غذا شود، حضرت فرمود: اگر روزه نبودم سر سفره شما مى‏نشستم، چون به خانه رسيد، فرمود: غذاى لذيذى آماده كردند، آنگاه آنان را دعوت كرد و كنار همان سفره‏اى كه جذاميان نشستند قرار گرفت و با ايشان هم غذا شد. امام صادق عليه السلام فرمود: فِيما اوْحَى اللّهُ عَزَّوَجَلَّ الى داوُدَ عليه السلام: يا داوُدُ كَما انَّ اقْرَبَ النّاسِ مِنَ اللّهِ الْمُتَواضِعُونَ، كَذلِكَ ابْعَدُ النّاسِ مِنَ اللّهِ الْمُتَكَبِّرُونَ. خداوند به داود وحى فرموده است: چنانكه نزديكترين مردم به خداوند فروتنانند، دورترين مردم متكبّرانند. از حضرت رضا عليه السلام است: التَّواضُعُ انْ تُعْطِىَ النّاسَ ما تُحِبُّ انْ تُعْطاهُ. به اين است كه با مردم همان گونه باشى كه دوست دارى مردم با تو همان گونه باشند. امير المؤمنين عليه السلام فرمود: وَ ارْحَمْ مِنْ اهْلِكَ الصَّغيرَ، وَوَقِّرْمِنْهُمُ الْكَبيرَ. در خانواده‏ات كوچك را رحم كن، و بزرگ را احترام نما. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏8، ص: 367 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2