10_mahdi_samavati(jameye_kabire)_(www.rasekhoon.net).mp3
14.08M
🔸«یکی از آسانترین راههای شناخت ائمهٔ معصومین(ع)، #زیارت_جامعه_کبیره ، یادگار #امام_هادی(علیه السلام) است که امامان را با کلمه به کلمهای که در این زیارت نظم دادهاند، به ما شناساندهاند.» استاد #انصاریان
💠این زیارت را برای فهمیدن بخوانید؛ کسی که « زیارت #جامعه_کبیره » را بفهمد، معجزه می کند .. این #زیارت از کامل ترین زیارات است که از حضرت #امام_هادی علیه السلام (علیه السلام) به دست ما رسیده است. استاد #فاطمی_نیا
امروز این زیارت نورانی را بخوانیم و ""امام"" را با بیان خود آن حضرت زیارت کنیم - التماس دعا
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زیارت_جامعه_کبیره كه از وجود مبارک #امام_هادی (سلام الله علیه) است، به منزله تفسیر ولایت است. 👇
https://eitaa.com/sahife2/57435
👤 آیت الله #جوادی_آملی
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه
#ختم_صحیفه_آسان_به_سخت 16
#صحیفه_خوانی در 150 روز
به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل
#دور_اول
#روز_16
دعای #سی_پنج ( یک تا ۵)
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife2
وَوَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي الرِّضَا إِذَا نَظَرَ إِلَي أَصْحَابِ الدُّنْيَا
دعاى آن حضرت است در رضا و خشنودی از خدا هنگامی كه به دنياداران نظر مىكرد
﴿1﴾ الْحَمْدُ لِلَّهِ رِضًى بِحُكْمِ اللَّهِ ، شَهِدْتُ أَنَّ اللَّهَ قَسَمَ مَعَايِشَ عِبَادِهِ بِالْعَدْلِ ، وَ أَخَذَ عَلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ بِالْفَضْلِ
﴿2﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ لَا تَفْتِنِّي بِمَا أَعْطَيْتَهُمْ ، وَ لَا تَفْتِنْهُمْ بِمَا مَنَعْتَنِي فَأَحْسُدَ خَلْقَكَ ، وَ أَغْمَطَ حُكْمَكَ .
﴿3﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ طَيِّبْ بِقَضَائِكَ نَفْسِي ، وَ وَسِّعْ بِمَوَاقِعِ حُكْمِكَ صَدْرِي ، وَ هَبْ لِيَ الثِّقَةَ لِأُقِرَّ مَعَهَا بِأَنَّ قَضَاءَكَ لَمْ يَجْرِ إِلَّا بِالْخِيَرَةِ ، وَ اجْعَلْ شُكْرِي لَكَ عَلَى مَا زَوَيْتَ عَنِّي أَوْفَرَ مِنْ شُكْرِي إِيَّاك عَلَي مَا خَوَّلْتَنِي
﴿4﴾ وَ اعْصِمْنِي مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِي عَدَمٍ خَسَاسَةً ، أَوْ أَظُنَّ بِصَاحِبِ ثَرْوَةٍ فَضْلًا ، فَإِنَّ الشَّرِيفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ ، وَ الْعَزِيزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُكَ
﴿5﴾ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ مَتِّعْنَا بِثَرْوَةٍ لَا تَنْفَدُ ، وَ أَيِّدْنَا بِعِزٍّ لَا يُفْقَدُ ، وَ اسْرَحْنَا فِي مُلْكِ الْأَبَدِ . إِنَّكَ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ الصَّمَدُ ، الَّذِي لَمْ تَلِدْ وَ لَمْ تُولَدْ وَ لَمْ يَكُنْ لَكَ كُفُواً أَحَدٌ
#سی_پنج
🆔 @sahife2
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي الرِّضَا إِذَا نَظَرَ إِلَي أَصْحَابِ الدُّنْيَا
دعاى آن حضرت است در رضا و خشنودی از خدا هنگامی كه به دنياداران نظر مىكرد
(1) خدا را ستایش، به خاطر خشنودی به حکم تقدیر خدا نسبت به تمام موجودات؛ گواهی میدهم که خدا آنچه را وسیلۀ زندگی و معاش است، بین بندگانش به عدالت تقسیم کرد؛ و نسبت به تمام بندگانش راه احسان پیش گرفت.
(2) خدایا! بر محمّد و آل محمد درود فرست و مرا به آنچه به بندگانت عطا کردی امتحان مکن و ایشان را به آنچه از من منع کردهای میازمای؛ تا به بندگانت حسد ورزم و حکم و فرمانت را سبک انگارم.
(3) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا به مقرّراتت دلخوش کن و سینهام را به موارد فرمانت گشاده فرما و به من حالت اعتماد و اطمینان بخش؛ تا به وسیلۀ آن اقرار کنم که مقرّرات تو، جز به آنچه خیر است روان نشده؛ و شکرم را برای حضرتت نسبت به آنچه از من دور داشتی و عطایش را دریغ کردی، از شکرم بر آنچه به من عنایت فرمودی، افزونتر قرار ده.
(4) و مرا از اینکه به تهیدست فقیری گمان پستی برم و به ثروتمندی گمان برتری ورزم، حفظ فرما؛ چه آنکه شریف، کسی است که طاعت تو او را شرافت داده و عزیز کسی است که عبادت تو او را به عزّت نشانده.
(5) پس بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از ثروتی که تمام نمیشود بهرهمند کن و به توان و قدرتی که از بین نمیرود یاری ده و ما را به سوی بهشت جاودانه روانه ساز؛ همانا تو یکتا و یگانه و بینیازی؛ نزاییدی و زاییده نشدی و احدی برایت همتا نبود.
#سی_پنج
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_159
✳️ وَمِن قَوْمِ مُوسَى أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ
و از قوم موسى، گروهى مردم را به حقّ راهنمایى مى كنند و به حقّ، دادگرى مى كنند.
✍️ هدایت به حقّ، نشان دورى از تعصّب و شناخت حقّ و پیروى از آن است و این گروه هدایت یافته ى یهود، كارى به سایر لجوجان بهانه گیر نداشتند.
شاید مراد از این گروه، یهودیانى باشند كه دعوت پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله را لبیك گفتند، البتّه در جاى دیگر مطلق آمده و اختصاصى به قوم یهود ندارد. «و ممّن خلقنا امّة یهدون بالحقّ و به یعدلون» در روایات متعدّد، آمده است كه اینان گروهى هستند كه به نبوّت پیامبر صلى الله علیه وآله اقرار كرده و همراه حضرت حجّت علیه السلام ظهور مى كنند]
پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: اى مردم! صراط مستقیمى كه پیروى از آن لازم است، من هستم پس از من، علىّ علیه السلام و آنگاه فرزندان من از نسل او، «ائمّة یهدون بالحقّ و به یعدلون» امامانى كه مردم را به حقّ هدایت كرده و به حقّ دادگرى مى كنند.
حضرت على علیه السلام فرمود: بنى اسرائیل پس از موسى علیه السلام هفتاد و یك فرقه شدند كه همه در آتشند، جز یك فرقه از آنها و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_9
*️⃣ و من كتاب له (علیه السلام) إلى معاوية:
از نامه هاى امام(عليه السلام) است که (آن را نيز) براى معاويه نگاشته.
👈 این نامه در 2 بخش می آید :
✳️ بخش اول: حمایت بنی هاشم از رسالت پیامبر :
*️⃣ فَأَرَادَ قَوْمُنَا قَتْلَ نَبِيِّنَا وَ اجْتِيَاحَ أَصْلِنَا، وَ هَمُّوا بِنَا الْهُمُومَ وَ فَعَلُوا بِنَا الْأَفَاعِيلَ وَ مَنَعُونَا الْعَذْبَ وَ أَحْلَسُونَا الْخَوْفَ وَ اضْطَرُّونَا إِلَى جَبَلٍ وَعْرٍ وَ أَوْقَدُوا لَنَا نَارَ الْحَرْبِ؛ فَعَزَمَ اللَّهُ لَنَا عَلَى الذَّبِّ عَنْ حَوْزَتِهِ وَ الرَّمْيِ مِنْ وَرَاءِ [حَوْمَتِهِ] حُرْمَتِهِ؛ مُؤْمِنُنَا يَبْغِي بِذَلِكَ الْأَجْرَ، وَ كَافِرُنَا يُحَامِي عَنِ الْأَصْلِ؛ وَ مَنْ أَسْلَمَ مِنْ قُرَيْشٍ خِلْوٌ مِمَّا نَحْنُ فِيهِ بِحِلْفٍ يَمْنَعُهُ أَوْ عَشِيرَةٍ تَقُومُ دُونَهُ، فَهُوَ مِنَ الْقَتْلِ بِمَكَانِ أَمْنٍ.
✳️ 1. افشاى دشمنى هاى قريش و استقامت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم: :
*️⃣ خويشاوندان ما از قريش مى خواستند پيامبرمان صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را بكشند، و ريشه ما را در آورند و در اين راه انديشه ها از سرگذراندند، و هر چه خواستند نسبت به ما انجام دادند، و زندگى خوش را از ما سلب كردند، و با ترس و وحشت به هم آميختند، و ما را به پيمودن كوه هاى صعب العبور مجبور كردند، و براى ما آتش جنگ افروختند، امّا خدا خواست كه ما پاسدار دين او باشيم، و شر آنان را از حريم دين باز داريم.
مؤمن ما در اين راه خواستار پاداش بود، و كافر ما از خويشاوندان خود دفاع كرد، ديگر افراد قريش كه ايمان مى آوردند و از تبار ما نبودند، هر گاه آتش جنگ زبانه مى كشيد، و دشمنان هجوم مى آوردند يا به وسيله هم پيمانهايشان و يا با نيروى قوم و قبيله شان حمايت مى شدند در امان بودند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* نامه در یک نگاه
با توجّه به اینکه این نامه پاسخى است به نامه زشت و جسورانه معاویه به آن حضرت که مشتمل بر انبوهى از اهانت ها و شیطنت ها بوده است، نگاه نامه بیشتر به پاسخ سخنان شیطنت آمیز معاویه معطوف است.
* بنى هاشم نخستين حاميان اسلام
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_11
وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي بِالْكَسَلِ عَنْ عِبَادَتِكَ وَ لَا الْعَمَى عَنْ سَبِيلِكَ
#كوردلى_در_صراط_مستقيم 2
✳️ العمى در لغت: از دست دادن چشم و بصيرت را گويند يعنى هم چشم ظاهرى و هم چشم باطنى يا همان چشم دل را گويند كه نابينايى ظاهرى با كلمه اعمى ذكر مىشود و نابينايى باطنى با كلمه اعمى يا عمىً يا عمٍ مىآيد.
لذا در قرآن در سوله عبس مىفرمايد:
ان جَآءَهُ الْأَعْمَى» «عبس 2»
از اين كه آن مرد نابينا نزد او آمد!
و در معنى دوم نه تنها در خدمت عدم بصيرت يا عمى در قرآن آمده است مثل آيات ذيل:
صُمُّ بُكْمٌ عُمْىٌ» «بقره 18»
كر و لال و كورند.
يا آيه:
فَعَمُواْ وَصَمُّواْ» «مائده 71»
بنابراين [از ديدن واقعيتها] كور و [از شنيدن حقايق و معارف] كر شدند.
بلكه درجنب عدم بصيرت، نابينايى ظاهرى را اصلًا كورى به حساب نياورده است تا آن جا كه مىفرمايد:
فَإِنَّهَا لَاتَعْمَى الْأَبْصرُ وَ لكِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِى فِى الصُّدُورِ» « حج 46»
در حقيقت اين است كه ديدهها كور نيست بلكه دلهايى كه در سينههاست، كور است!
وَ مَن كَانَ فِى هذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِى الْأَخِرَةِ أَعْمَى وَ أَضَلُّ سَبِيلًا» «اسرا 72»
و كسى كه در اين دنيا كوردل باشد، در آخرت هم كوردل و گمراهتر است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 22
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2