خداوند در قرآن شريف مكرر از مغفرت گناهان سخن گفته و به مردم گناهكار وعدهى گذشت و غفران داده است،
اما در هيچ آيهاى از خود، سلب اراده و اختيار ننموده بلكه مغفرت خويش را وابسته به مشيت خود فرموده است و اگر در موردى گناهكار شايسته و لايق غفران نباشد اراده ى الهى به مغفرت او تعلق نمىگيرد و بخشوده نمىشود،
خواه گناهش ظاهر و جوارحى باشد
و خواه گناهش درونى و معنوى،
قرآن کریم
ان الله لا يغفر ان يشرك به و يغفر مادون ذلك لمن يشاء.
خداوند گناه كسى را كه به او شرك آورده است نمىآمرزد
اما در مورد گناهان غير شرك، مغفرت بارى تعالى شامل كسانى مىشود كه مشيت او بر غفران آنان تعلق گرفته باشد.
در كنار معصيتهاى جوارحى كه آشكارا انجام مىشود مانند دروغ و تهمت،
گناهانى وجود دارد كه در ضمير مردم نهفته است، اگر آنها را به زبان بياورند آشكار مىشود، اگر نه پنهان مىماند، مانند راضى بودن به وقوع ظلم، و موافقت درونى و باطنى با بقاى ظالم و ادامهى ستم.
به طور مثال :
رضايت پنهانى به گناه، خود از گناهان بزرگ است.
على (ع) فرموده: كسى كه راضى به عمل مردمانى باشد همانند شخصى است كه خود در آن عمل با آنان همكارى داشته است، و اگر در امر باطلى راضى باشد براى چنين كسى دو گناه است: يكى گناه اصل عمل و آن ديگر گناه رضايت داشتن به آن عمل است.
مغفرت و بخشش گناهان درونى اشخاص همانند گناهان برونى آنان وابسته به مشيت حضرت بارىتعالى است،
و اين مطلب نيز در قرآن شريف آمده است:
ان تبدوا ما فى انفسكم او تخفوه يحاسبكم به الله فيغفر لمن يشاء و يعذب من يشاء.
اگر نيت بدى را كه در باطن داريد آشكار نماييد يا آنكه پنهان نگاه داريد مورد محاسبه ى الهى قرار مىگيريد، هر كس را كه بخواهد مىبخشد و هر كس را كه بخواهد با عذاب خود كيفر مىدهد.
تذكر : در مقابل نيت هاى بد و عذاب الهى، نيت هاى خوب و مرضى خداوند نيز مورد محاسبه است و صاحبش از اجر و پاداش بارىتعالى برخوردار مىگردد،
و اين هر دو در مورد واقعهى #كربلا مصداق دارد. راجع به كسانى كه در نيت، به قتل حضرت ابىعبدالله الحسين عليهالسلام راضى بودهاند در «زيارت وارث» چنين آمده است:
لعن الله امه قتلتك و لعن الله امه ظلمتك و لعن الله امه سمعت بذلك فرضيت به.
لعن خداوند به كسانى كه تو را كشتند، لعن خداوند به كسانى كه دربارهات ستم كردند، لعن خداوند به كسانى كه قتل مظلومانهى تو را شنيدند و در دل به وقوع آن رضايت دادند.
اما كسانى كه قيام حسين (ع) را قيام الهى و مرضى خداوند دانسته و دوستار آن حضرت و عمل مقدسش هستند در اجر و ثواب با اصحاب شهيدش شريكند و اين سخن را جابر بن عبدالله انصارى، موقعى كه براى زيارت قبر مقدس امام، و قبور شهداى بزرگوارش به كربلا آمده بود به استناد حديث رسول اكرم (ص) به عطيه گفته است. جابر پس از آنكه به شهيدان كربلا سلام نمود و به مراتب وفادارى آنان به تعاليم الهى و مجاهده در راه حق شهادت داد، چنين گفت:
قسم به خدايى كه حضرت محمد (ص) را به پيمبرى مبعوث نمود ما شريك شما هستيم در آنچه شما در آن وارد شديد. عطيه مىگويد به جابر گفتم: چگونه تو شريك اصحاب حسين (ع) هستى با آنكه در وادى پستى فرود نيامدى و از كوهى بالا نرفتى و شمشيرى نزدى و اينان بين سر و بدنشان جدايى افتاد، اطفالشان يتيم و زنانشان بيوه شدند. جابر گفت: اى عطيه! از حبيبم رسول خدا (ص) شنيدم فرمود: كسى كه مردمى را دوست دارد در قيامت با آنان محشور مىشود و كسى كه عمل قومى را دوست دارد در كار آنان شريك است و به حق قسم كه نيت من و نيت اصحاب من بر همان راه و روشى است كه حسين (ع) و اصحابش پيمودهاند.
نيت خوب عبادت است و پاداش آن ثواب و اجر الهى است، و نيت بد گناه است و اگر خداوند آن را نيامرزد عذاب و كيفر او را از پى خواهد داشت.
على (ع) فرموده: جزاى بد و خوب بندگان طبق نيت هايى است كه در دل دارند.
خداوند در كتاب مجيد وعده ى مغفرت گناهان را به مردم داده است به شرط آنكه بخشش گناه بر وفق خواسته و ارادهى او باشد و اگر در موردى مشيت بارىتعالى به عللى كه ما نمىدانيم به عفو گناهكار تعلق نگيرد آمرزيده نمىشود، خواه گناهش ظاهرى باشد و آشكار و خواه گناهش درونى باشد و پنهان.
بنابراين آمرزيدن گناه براى خداوند الزامى نيست
جملهى اول دعاى امام سجاد (ع) در این قطعه دعا امروز اشاره به همين مطلب است،
او به پيشگاه بارىتعالى عرض مىكند:
و ليس عندى ما يوجب لى مغفرتك،
بار الها! چيزى نزد من نيست كه ايجاب كند تو مرا بيامرزى و مشمول بخشش و عفو خود قرار دهى.
اراده ى خداوند به مغفرت گناهكاران مايه ى اميدوارى آنان است و از خطر ياس كه منشاء بسيارى از بدبختيها و محروميت هاست مصونشان مىدارد.
تعليق مغفرت به مشيت ، سد راه غرور آنان است و نمىگذارد گناهكاران ، فكر ايمنى از عذاب الهى در سر بپرورند و در نتيجه، گناهكار همواره خويشتن را بين #خوف و #رجا احساس مىكند
و اين خود يكى از تعاليم دينى است :
*امام صادق (ع) فرموده: بنده ى خداوند به مقام ايمان نمىرسد تا آنكه واجد خوف و رجا گردد
*و در حديث ديگر فرموده: به خداوند اميدوار باش تا حدى كه تو را در گناه، جرى و جسور نكند، و از خداوند بترس به اندازهاى كه تو را از رحمت او مايوس ننمايد.
*حضرت موسى بن جعفر عليهماالسلام فرمود: اى هشام! مرد مسلمان به مقام ايمان نمىرسد تا آنكه خائف و اميدوار باشد و به مقام خوف و رجا نايل نمىگردد تا آنكه بر وفق ترس و اميدش عمل نمايد.
*على (ع) فرموده: براى بهترين افراد اين امت از عذاب خداوند ايمن مباشيد كه در قرآن شريف فرموده: از مكر خداوند ايمنى ندارند مگر گروه زيانكاران، و براى بدترين فرد اين امت از رحمت خداوند مايوس نباشيد كه در قرآن شريف فرموده: از رحمت خداوند مايوس نيستند مگر گروه كفار.
مغفرت گناهكاران براى خداوند الزامى نيست بلكه معلق به مشيت و ارادهى ذات مقدس اوست
و نتيجه ى مهم وعدهى مغفرت خداوند از يك طرف
و تعليق آن به مشيت او از طرف ديگر
آن است كه مسلمانان همواره بين خوف و رجا باشند،
نه از رحمت حق مايوس شدند
و نه خويشتن را ايمن از عذاب او بدانند
و اين حالت روانى نه تنها در شان دين لازم و ضرورى است بلكه سعادت مردم جهان در جميع شئون زندگى وابسته به اين است كه همواره بين بيم و اميد باشند،
مريض بايد به درمان خويش اميدوار باشد تا از پى طبيب و دارو برود
و بايد از شدت مرض و مزمن شدن آن بترسد تا از آنچه مضر است پرهيز نمايد،
كشاورز بايد اميدوار به برداشت محصول باشد و بذر خود را در زمين بيفشاند
و بايد از آفتهاى گوناگون بترسد و كمال مراقبت را معمول دارد،
و همچنين ساير امور مربوط به زندگى تمام انسانها بايد همواره بين #خوف و #رجا باشد.
#فرهنگ_کتاب_خوانی
📚 #کتاب
1️⃣کتاب اول « «شهید #رئیسعلی_دلواری نماد #غیرت دینی»
https://taaghche.com/book/116378
✍️ حسین نامور (خواهر زاده شهید رئیسعلی #دلواری )
👈 شهید رئیسعلی دلواری که از ایشان با عنوان «قهرمان ملی ضد استعمار #انگلیس»، «تاج سرکرانه» و «نماد غیرت دینی» یاد میشود، که مردانه در برابر تجاوزگران انگلیسی ایستاد و پس از چندین بار غلبه بر نیروهای غاصب، در 12 شهریور سال 1294 به شهادت رسید و به نماد ایستادگی و مبارزه با استعمار تبدیل شد.
#مقام_معظم_رهبری در این باره می فرمایند : " "رئیسعلی دلواری #قهرمان مبارزه با استعمار انگلیس است و ملت ایران همانند شهید رئیسعلی دلواری، که در مقابل انگلیس ایستادگی کرد، امروز در برابر قدرتهای متجاوز به سرکردگی آمریکا ایستاده است و از دشمنان خود هیچ واهمهای در دل ندارد. " ( 13/10/70) "
2️⃣کتاب دوم «دلاور دلوار» ویپزه کودکان و نوجوانان نوشته علی باباجانی
https://taaghche.com/book/66458
👈شما میتوانید آن ها را بصورت قانونی از #طاقچه دریافت کنید
#حدیث_سرو
#کتاب_شهدا
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_87
❇️ بخش پنجم: حکومت #بنی_امیه
👈 حَتَّى يَظُنَّ الظَّانُّ أَنَّ الدُّنْيَا مَعْقُولَةٌ عَلَى بَنِي أُمَيَّةَ، تَمْنَحُهُمْ دَرَّهَا وَ تُورِدُهُمْ صَفْوَهَا وَ لَا يُرْفَعُ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ سَوْطُهَا وَ لَا سَيْفُهَا، وَ كَذَبَ الظَّانُّ لِذَلِكَ، بَلْ هِيَ مَجَّةٌ مِنْ لَذِيذِ الْعَيْشِ يَتَطَعَّمُونَهَا بُرْهَةً ثُمَّ يَلْفِظُونَهَا جُمْلَةً.
👈 5. #پیشگویی آينده بنى اميّه
تا آن كه برخى از شما گمان مى برند كه دنيا به كام بنى اميّه شد، و همه خوبى ها را افزون به آنها سپرده و آنها را از سرچشمه خود سيراب كرده، و تازيانه و شمشيرشان از سر اين امّت كنار نخواهد رفت.
كسانى كه چنين مى انديشند در اشتباهند، زيرا سهم بنى اميّه تنها جرعه اى از زندگى لذّت بخش است كه مدّتى آن را مى مكند سپس همه آنچه را كه نوشيدند بيرون مى ريزند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 کوتاهى عمر بنى اميّه
* ناکامى بنى اميّه در حکومت
الف- قيام هاى خوارج بر ضد بنى اميّه ( لیست 12 قیام و شورش)
ب- قيام گروههاى ديگر در برابر بنى اميّه( لیست 15 قیام و شورش)
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_89
وَدُّواْ لَوْ تَكْفُرُونَ كَمَا كَفَرُواْ فَتَكُونُونَ سَوَآءً فَلَا تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ أَوْلِيَآءَ حَتَّى يُهَاجِرُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدْتُّمُوهُمْ وَلَا تَتَّخِذُواْ مِنْهُمْ وَلِيّاً وَلَا نَصِيراً
آنان (منافقان) دوست دارند كه شما همچون خودشان كافر شوید، تا با آنان برابر گردید. پس از آنان دوستانى نگیرید تا آنكه (توبه كرده و) در راه خدا هجرت كنند. پس اگر سرباز زدند (و به همكارى با كفّار ادامه دادند) پس آنان را هر جا یافتید بگیرید و بكشید و از آنان هیچ دوست و یاورى نگیرید.
*** روش برخورد با #منافق و اهل نفاق، مراتبى دارد. اینگونه احكام شدید كه در این آیه آمده، مربوط به گروهى از منافقا ن است كه با مشركان در توطئه ها همكارى مى كردند.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_13
#دعای_سیزدهم_صحیفه_سجادیه
«1» اللَّهُمَّ يَا مُنْتَهَى مَطْلَبِ الْحَاجَاتِ «2» وَ يَا مَنْ عِنْدَهُ نَيْلُ الطَّلِبَاتِ «3» وَ يَا مَنْ لَا يَبِيعُ نِعَمَهُ بِالْأَثْمَانِ «4» وَ يَا مَنْ لَا يُكَدِّرُ عَطَايَاهُ بِالامْتِنَانِ «5» وَ يَا مَنْ يُسْتَغْنَى بِهِ وَ لَا يُسْتَغْنَى عَنْهُ «6» وَ يَا مَنْ يُرْغَبُ إِلَيْهِ وَ لَا يُرْغَبُ عَنْهُ «7» وَ يَا مَنْ لَا تُفْنِي خَزَآئِنَهُ الْمَسَآئِلُ «8» وَ يَا مَنْ لَا تُبَدِّلُ حِكْمَتَهُ الْوَسَائِلُ «9» وَ يَا مَنْ لَا تَنْقَطِعُ عَنْهُ حَوَائِجُ الْمُحْتَاجِينَ «10» وَ يَا مَنْ لَايُعَنِّيهِ دُعَاءُ الدَّاعِينَ
خدايا! اى نهايت خواستن حاجات، و اى آن كه رسيدن به تمام خواستهها به دست قدرت اوست، و اى آن كه نعمتهايش را به بها و قيمت نمىفروشد، و اى آن كه بخششهايش را، به #منت گذاشتن، تيره و ناصاف نمىكند، و اى آن كه به او بى نياز مىشود، و از او بى نياز نمىشوند، و اى آن كه به او رغبت مىكنند، و از او روى برنتابند، و اى آن كه درخواستها، گنجهايش را از بين نمىبرد، و دست آويزها، حكمتش را تغيير نمىدهد، و رشته حوايج نيازمندان از او قطع نمىشود، و دعاى دعا كنندگان او را خسته و درمانده نمىكند.
#سیزدهم #دعا_سیزدهم_10
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_13
#دعای_سیزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_سیزدهم_10
#دعا 1
❇️ انسان در هر موقعيتى كه باشد و در هر مكانت و منزلتى كه قرار بگيرد، در هيچ شأنى از شؤون حيات بى نياز از حضرت بى نياز نمىشود.
در راحت و رنج، در خوشى و ناخوشى، درسلامت و مرض، در جوانى و پيرى، در امنيّت و ناامنى به سلسله امور و مسائلى برخورد مىكند كه وى را در مشكل و بن بست قرار مىدهد و با حوادثى روبهرو مىگردد كه زندگى را در كامش از هر زهرى تلختر مىكند كه راهى براى خروج از بن بست و تبديل تلخى به لذت جز دعا و عرض نياز به حكيم على الاطلاق و طبيب دردمندان و حلال مشكلات در پيش پاى زندگيش نيست.
مشكلات و تلخىها، آلام و اسقام، سختىها و مشقات، شاه و گدا، عالم و جاهل، عارف و عامى، شهرى و دهاتى، غنى و فقير، پير و جوان، مريض و سالم نمىشناسد، برنامههايى است كه گريبان هر انسانى را مىگيرد و براى رهايى ازگاهى راهى به جز دعا نيست؛ زيرا غير حضرت حق از حل آن عاجز و جز دست قدرت او گره گشايى در آن زمينهها وجود ندارد.
در كنار بعضى از گرفتارىها كه راه حلّى جز دعا ندارد، اگر تكبر از دعا شود، هلاكت ابدى انسان حتمى است.
دعاى نيازمند به درگاه بى نياز و درخواست دردمند به پيشگاه طبيب هستى و عرض حاجت حاجتمند به پيشگاه مولاى موجودات و ولىّ آفرينش به اندازهاى محبوب است كه آيات قرآن مردم را به اين معنا فراخوانده و دعا را از عبادات پرفيض دانسته و متكبّر از آن را مستحقّ عذاب معرفى كرده است.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج7، ص: 15
#سیزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏 يا مَنْ لَايُعَنِّيهِ دُعَاءُ الدَّاعِينَ
خداوندا ! ای آن که دعاى دعا كنندگان او را خسته و درمانده نمىكند.
🍀« مشكلات و تلخى ها ، آلام و اسقام ، سختى ها و مشقات ، شاه و گدا ، عالم و جاهل ، عارف و عامى ، شهرى و دهاتى ، غنى و فقير، پير و جوان ، مريض و سالم نمى شناسد ، برنامه هايى است كه گريبان هر انسانى را مىگيرد و براى رهايى از آنها راهى به جز #دعا نيست ؛ زيرا غير حضرت حق از حل آن عاجز و جز دست قدرت او گره گشايى در آن زمينه ها وجود ندارد. »
👤استاد حسین #انصاریان
#سیزدهم #دعا_سیزدهم_10
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2