eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
برنامه ی معروف به خطبه ( در 16 بخش ) اين خطبه از خطبه هاى بسيار پر ارزش، پر محتوا و فصيح و بليغ است، كه گواه ديگرى بر عظمت اميرمؤمنان عليه السلام و ارتباطش با عالم قدس، و بهره گيرى اش از علم بى انتهاى الهى است. ❇️ بخش اول: جود و بخشش خداوند 👈 و من خطبة له (علیه السلام) تعرف بخطبة الأشباح و هي من جلائل خطبه(علیه السلام)‏ وصفُ اللّه تعالى‏: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَفِرُهُ الْمَنْعُ وَ الْجُمُودُ وَ لَا يُكْدِيهِ الْإِعْطَاءُ وَ الْجُودُ، إِذْ كُلُّ مُعْطٍ مُنْتَقِصٌ سِوَاهُ وَ كُلُّ مَانِعٍ مَذْمُومٌ مَا خَلَاهُ، وَ هُوَ الْمَنَّانُ بِفَوَائِدِ النِّعَمِ وَ عَوَائِدِ الْمَزِيدِ وَ الْقِسَمِ، عِيَالُهُ الْخَلَائِقُ ضَمِنَ أَرْزَاقَهُمْ وَ قَدَّرَ أَقْوَاتَهُمْ وَ نَهَجَ سَبِيلَ الرَّاغِبِينَ إِلَيْهِ وَ الطَّالِبِينَ مَا لَدَيْهِ وَ لَيْسَ بِمَا سُئِلَ بِأَجْوَدَ مِنْهُ بِمَا لَمْ يُسْأَلْ؛ الْأَوَّلُ الَّذِي لَمْ يَكُنْ لَهُ قَبْلٌ فَيَكُونَ شَيْ‏ءٌ قَبْلَهُ، وَ الْآخِرُ الَّذِي [لَمْ يَكُنْ‏] لَيْسَ لهُ بَعْدٌ فَيَكُونَ شَيْ‏ءٌ بَعْدَهُ؛ وَ الرَّادِعُ أَنَاسِيَّ الْأَبْصَارِ عَنْ أَنْ تَنَالَهُ أَوْ تُدْرِكَهُ؛ مَا اخْتَلَفَ عَلَيْهِ دَهْرٌ فَيَخْتَلِفَ مِنْهُ الْحَالُ وَ لَا كَانَ فِي مَكَانٍ فَيَجُوزَ عَلَيْهِ الِانْتِقَالُ؛ وَ لَوْ وَهَبَ مَا تَنَفَّسَتْ عَنْهُ مَعَادِنُ الْجِبَالِ وَ ضَحِكَتْ عَنْهُ أَصْدَافُ الْبِحَارِ مِنْ فِلِزِّ اللُّجَيْنِ وَ الْعِقْيَانِ وَ نُثَارَةِ الدُّرِّ وَ حَصِيدِ الْمَرْجَانِ مَا أَثَّرَ ذَلِكَ فِي جُودِهِ وَ لَا أَنْفَدَ سَعَةَ مَا عِنْدَهُ؛ وَ لَكَانَ عِنْدَهُ مِنْ ذَخَائِرِ الْأَنْعَامِ مَا لَا تُنْفِدُهُ مَطَالِبُ الْأَنَامِ لِأَنَّهُ الْجَوَادُ الَّذِي لَا يَغِيضُهُ سُؤَالُ السَّائِلِينَ وَ لَا [يُبَخِّلُهُ‏] يُبْخِلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّينَ‏. 👈 «خطبه اشباح» (مسعدة بن صدقه از امام صادق عليه السّلام نقل كرد، روزى در مسجد كوفه شخصى به امام على عليه السّلام گفت خدا را آنگونه توصيف كن كه گويا با چشم سر او را ديده ‏ايم. امام به خطابه برخاست، مسجد پر از مردم شد، در حالى كه خشمناك بود و رنگ صورت امام تغيير كرده بود فرمود): 1. خدا شناسى: ستايش خدايى را سزاست كه نبخشيدن بر مال او نيفزايد، و بخشش او را فقير نسازد، زيرا هر بخشنده اى جز او، اموالش كاهش يابد، و جز او هر كس از بخشش دست كشد مورد نكوهش قرار گيرد. اوست بخشنده انواع نعمت ها و بهره هاى فزاينده و تقسيم كننده روزى پديده ها، مخلوقات همه جيره خوار سفره اويند، كه روزى همه را تضمين، و اندازه اش را تعيين فرمود. به مشتاقان خويش و خواستاران آنچه در نزد اوست راه روشن را نشان داد، سخاوت او را در آنجا كه از او بخواهند، با آنجا كه از او درخواست نكنند، بيشتر نيست. خدا اوّلى است كه آغاز ندارد، تا پيش از او چيزى بوده باشد، و آخرى است كه پايان ندارد تا چيزى پس از او وجود داشته باشد. مردمك چشم ها را از مشاهده خود باز داشته است. زمان بر او نمى گذرد تا دچار دگرگونى گردد، و در مكانى قرار ندارد تا پندار جابجايى نسبت به او روا باشد. اگر آنچه از درون معادن كوه ها بيرون مى آيد، و يا آنچه از لبان پر از خنده صدف هاى دريا خارج مى شود، از نقره هاى خالص، و طلاهاى ناب، درهاى غلطان، و مرجان هاى دست چين، همه را ببخشد، در سخاوت او كمتر اثرى نخواهد گذاشت، و گستردگى نعمت هايش را پايان نخواهد داد، در پيش او آنقدر از نعمت ها وجود دارد كه هر چه انسان ها درخواست كنند تمامى نپذيرد، چون او بخشنده اى است كه درخواست نيازمندان چشمه جود او را نمى خشكاند، و اصرار و درخواست هاى پياپى او را به بخل ورزيدن نمى كشاند. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 جود و بخشش بى انتهاى او *گستردگى نعمت هاى خداوند *واعظ درون! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَآءِ وَالْوِلْدَ نِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلَا يَهْتَدُونَ سَبِيلاً فَأُوْلَِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللَّهُ عَفُوَّاً غَفُوراً مگر مردان و زنان و كودكان مستضعف (و زیردستى) كه قدرت تدبیر و چاره جویى ندارند و راهى (براى هجرت) نمى یابند. پس آنانند كه امید است خداوند از آنان درگذرد و خداوند همواره آمرزنده و بخشاینده است. ** آنان كه نه تدبیرى براى دفع كفر دارند و نه راهى براى تسلیم حقّ، مستضعفند و تكلیف از آنان برداشته شده است. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
«11» تَمَدَّحْتَ بِالْغَنَآءِ عَنْ خَلْقِكَ وَ أَنْتَ أَهْلُ الْغِنَى عَنْهُمْ «12» وَ نَسَبْتَهُمْ إِلَى الْفَقْرِ وَ هُمْ أَهْلُ الْفَقْرِ إِلَيْكَ 🙏خداوندا تو وجودت را در کتاب نورانی ات قرآن کریم ، به و بى‏نيازى از همه آفريده‏ها ستوده‏اى، و واقعا که حضرتت به بى‏نيازى از آنها شايسته است و از طرفی آفريده‏ها را به و نيازمندى نسبت داده ‏اى، و حقیقتا هم که آنان بى‏ چون و چرا نيازمند به تو هستند. ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
1 ❇️ در اين جملات ملكوتى به دو موضوع مهم اشاره شده است: 1- غناى خالق و فقر مخلوق. ( فقرات 11 و 12 ) 2- بدى رجوع به خلق به وقت حاجت. ( فقرات 13 و 14 ) قسمت اوّل دعا ( و ) اشاره به آيه ‏اى است كه مى‏فرمايد: « يا ايُّهَا النّاسُ انْتُمُ الْفُقَراءُ الَى اللّهِ وَ اللّهُ هُوَ الْغَنِىُّ الْحَميدُ» «فاطر 15» اى مردم! شماييد نيازمندان به خدا، و فقط خدا بى‏نياز و ستوده است. اين آيه شريفه بهترين آيينه براى ديدن خود و خدا، براى تماشاى خود كه فقر محضيم و از خود چيزى نداريم و تماشاى حضرت محبوب كه مستجمع جميع صفات كماليّه است. بهترين دارو براى علاج كبر و عجب و ريشه كن كردن منيّت و قوى‏ترين دوا براى معالجه تمام امراض روحى و روانى است. اگر انسان فقر مطلق خود و نيازمندى همه جانبه‏اش را درك كند و به غناى مطلق و بى نيازى حضرتش پى ببرد، از رذايل نجات پيدا كرده و به تمام حسنات آراسته مى‏شود. در مفهوم آيه شريفه چه حقيقت پرارزشى تذكّر داده شده كه موقعيّت ما را در عرصه عالم هستى در برابر هستى بخش روشن مى‏سازد و بسيارى از معماها را مى‏گشايد و به سؤالات زيادى پاسخ مى‏گويد. آرى، بى نياز حقيقى و قائم بالذّات در تمام عالم هستى يكى است و او خدا است، همه انسان‏ها و تمام موجودات سراپا نياز و فقر و وابسته به آن وجود مستقل هستند و اگر لحظه‏اى ارتباطشان قطع شود، هيچ و پوچ مى‏باشند. همان گونه كه او بى نياز مطلق است، انسان‏ها فقر مطلقند و همان گونه كه او قائم به ذات است همه مخلوقات قائم به او هستند، چرا كه او وجودى بى‏نهايت از هر نظر و واجب الوجود در ذات و صفات است. با اين حال او چه نيازى به عبادت ما دارد؟ نياز در پيشگاه او نيست، اين ما هستيم كه از طريق عبادت و اطاعت او، راه تكامل را مى‏پيماييم و به آن مبدأ بى پايان فيض در پرتو عبوديتش لحظه به لحظه نزديك‏تر مى‏شويم و از انوار ذات و صفاتش بهره مى‏گيريم. و در حقيقت آيه توضيحى است براى آيات قبل كه فرمود: ذلِكُمُ اللّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ «فاطر 13» اين است خدا پروردگار شما، فرمانروايى، ويژه اوست. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏7، ص: 39 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
2 ❇️ انسان‏ها نيازمند به او هستند و نه غير او، لذا هرگز نبايد سر تعظيم و تسليم بر آستان غير او بگذارند و رفع نيازمندى خود را از غير او بطلبند كه آنها نيز همه مانند خودش نيازمند و محتاجند، حتى بزرگداشت پيامبران الهى و پيشوايان حق به خاطر آن است كه فرستادگان و نمايندگان اويند نه اين كه از خود استقلال دارند. بنابراين او هم «غنىّ» و هم «حميد» است. يعنى در عين بى نيازى آن قدر بخشنده و مهربان است كه شايسته هرگونه حمد و سپاسگزارى است و درعين بخشندگى و بنده نوازى از همگان بى نياز مى‏باشد. توجه به اين واقعيّت دو اثر مثبت در انسان‏هاى مؤمن مى‏گذارد، از يك سو آنها را از مركب غرور و خودخواهى و طغيان پياده مى‏كند و به آنها هشدار مى‏دهد كه چيزى از خود ندارند كه به آن ببالند، هرچه هست امانت‏هاى پروردگار نزد آنهاست. و از سوى ديگر دست نياز به درگاه غير او دراز نكنند و طوق عبوديّت غير خدا را بر گردن ننهند، از رنگ همه تعلقات آزاد باشند تا همگان غلام همتشان گردند. مؤمنان با اين ديد و جهان بينى هر چه در عالم مى‏بينند از پرتو وجود او مى‏دانند و هرگز توجه به اسباب، آنها را از مسبّب الاسباب غافل نمى‏كند. تمام موجوداتى كه در اين جهان مى‏بينيم همه روزى معدوم بوده‏اند، سپس لباس وجود بر تن كرده‏اند و يا به تعبير دقيق‏تر روزى هيچ نبوده‏اند و سپس وجود شده‏اند، اين دليل بر آن است كه آنها «معلول» وجود ديگرى هستند و از خود هستى ندارند. و مى‏دانيم هر وجود معلولى وابسته و قائم به «علت» خويش و سراپا نياز و احتياج است و اگر آن علت نيز معلول علّت ديگرى باشد او هم به نوبه خود محتاج و نيازمند خواهد بود و اگر اين امر تا بى نهايت تسلسل پيدا كند، مجموعه‏اى از موجودات نيازمند و فقير خواهيم داشت، مسلّم است كه چنين مجموعه‏اى هرگز وجود نخواهد يافت، چرا كه بى نهايت نياز، نياز است و بى نهايت فقر، فقر، هرگز از بى نهايت صفر عددى به وجود نمى‏آيد و از بى نهايت وابسته استقلالى حاصل نمى‏شود. از اين جا نتيجه مى‏گيريم كه سرانجام بايد به وجودى برسيم كه قائم به ذات است و مستقل از تمام جهات و علت است و معلول نيست و او واجب الوجود است. اين سؤال پيش مى‏آيد كه چرا در اين آيه تنها سخن از انسان‏ها و نياز آنان به خدا است؟ در حالى كه فقر جنبه عمومى در عالم هستى است؟ پاسخ اين است كه اگر انسان كه گل سرسبد موجودات اين جهان است سراپا نياز به اوست، حال بقيه موجودات روشن است و به تعبير ديگر بقيّه نيز در علت فقر كه همان امكان وجود است با انسان شريكند. سخن از خصوص انسان به خاطر اين است كه هدف اين بوده كه انسان را از مركب غرور پياده سازد و به نيازش در همه حال و در همه چيز و در همه جا به خدا توجه دهد، همان توجّهى كه ريشه اصلى صفات فضيله وملكات اخلاقى است، همان توجهى كه رمز تواضع، ترك ظلم و ستم، ترك غرور و نخوت، ترك بخل و حرص و حسد است و انگيزه تواضع در برابر حق مى‏باشد. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏7، ص: 39 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🍀 اللهم ... تَمَدَّحْتَ بِالْغَنَآءِ عَنْ خَلْقِكَ وَ أَنْتَ أَهْلُ الْغِنَى عَنْهُمْ وَ نَسَبْتَهُمْ إِلَى الْفَقْرِ وَ هُمْ أَهْلُ الْفَقْرِ إِلَيْكَ 🙏خداوندا تو در کتاب نورانی ات ، کریم ، توئى که‌ خود را‌ به‌ وصف ‌و‌ بى نیازى از‌ خلق توصیف کردى و خلق را‌ به‌ ‌و‌ حاجت نسبت دادى ‌و‌ حقیقتا خلق همه فقیر ‌و‌ محتاج تواند ونیازمند به‌ ذات بى نیاز تو‌!!! ‏🍀‏« و بى نياز حقيقى و قائم بالذّات در تمام عالم هستى يكى است و او خدا است، همه انسان‏ها و تمام موجودات سراپا نياز و فقر و وابسته به آن وجود مستقل هستند و اگر لحظه ‏اى ارتباطشان قطع شود، هيچ و پوچ مى‏باشند.» 👤استاد حسین ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در طلب حوائج از خدا 👈 🎙 لینک متن با ترجمه " 1 2 " صوتی تصویر " اینجا " صوت اینجا " 1 2 " ترجمه صوتی " اینجا " ✳️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737509T14321852(Web).mp3
1.92M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( 5 دقیقه ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
2418182_371.mp3
26.55M
🌺 «در تلاوت سوره‌ ی مبارکه‌ی فاطر عبدالفتاح واقعاً یک تلاوت‌گر فوق‌العاده است او می‌رسد به این آیه‌ی شریفه یا ایهاالناس انتم الفقراء الی الله میدانید مستمع‌های عرب دنبال این هستند که نفس بلند به کار برود وقتی با نفس طولانی قاری تلاوت می‌کند خوششان می‌آید و تشویق می‌کنند و الله الله می‌گویند نفس کوتاه را خیلی دوست نمی‌دارند عبدالفتاح نفسش کوتاه است اما این یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله را با یک لحنی می‌خواند که این مجلس زیر و رو می‌شود به نظر من بشنوید این تلاوت را.» 👤 👌توصیه میشود حتما حتما این را بشنوید ( کل تلاوتهای ضبط شده ی استاد اینجا ) ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1736753T16195452(Web).mp3
1.52M
👌آشنایی با استاد عبدالفتاح ( اینجا ) ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
استاد عبدالفتاح ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🍀« ما فارس‌زبانها یعنی غیر عرب‌زبان‌ها و خیلی از عرب‌زبان‌ها این توفیق را ندارند که این زیبایی را درک کنند؛ [ولی] با اُنس زیاد با قرآن میشود درک کرد. وقتی انسان با قرآن اُنس بگیرد، زیاد کند، زیاد بشنود، آن وقت میفهمد که غیر از جنبه‌ی معنوی، این زبان، این جملات، چقدر شیوا است، چقدر زیبا است.» 👤 ( توصیه میشود متن و صوت کامل بیانات را بخوانید و بشنوید ) ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی معروف به خطبه ( در 16 بخش ) اين خطبه از خطبه هاى بسيار پر ارزش، پر محتوا و فصيح و بليغ است، كه گواه ديگرى بر عظمت اميرمؤمنان عليه السلام و ارتباطش با عالم قدس، و بهره گيرى اش از علم بى انتهاى الهى است. ❇️ بخش دوم: شناخت خدا 👈 صفاته تعالى في القرآن: فَانْظُرْ أَيُّهَا السَّائِلُ فَمَا دَلَّكَ الْقُرْآنُ عَلَيْهِ مِنْ صِفَتِهِ فَائْتَمَّ بِهِ وَ اسْتَضِئْ بِنُورِ هِدَايَتِهِ، وَ مَا كَلَّفَكَ الشَّيْطَانُ عِلْمَهُ مِمَّا لَيْسَ فِي الْكِتَابِ عَلَيْكَ فَرْضُهُ وَ لَا فِي سُنَّةِ النَّبِيِّ صلی الله علیه وآله وَ أَئِمَّةِ الْهُدَى أَثَرُهُ فَكِلْ عِلْمَهُ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَإِنَّ ذَلِكَ مُنْتَهَى حَقِّ اللَّهِ عَلَيْكَ؛ وَ اعْلَمْ أَنَّ الرَّاسِخِينَ فِي الْعِلْمِ هُمُ الَّذِينَ أَغْنَاهُمْ عَنِ اقْتِحَامِ السُّدَدِ الْمَضْرُوبَةِ دُونَ الْغُيُوبِ الْإِقْرَارُ بِجُمْلَةِ مَا جَهِلُوا تَفْسِيرَهُ مِنَ الْغَيْبِ الْمَحْجُوبِ، فَمَدَحَ اللَّهُ تَعَالَى اعْتِرَافَهُمْ بِالْعَجْزِ عَنْ تَنَاوُلِ مَا لَمْ يُحِيطُوا بِهِ عِلْماً وَ سَمَّى تَرْكَهُمُ التَّعَمُّقَ فِيمَا لَمْ يُكَلِّفْهُمُ الْبَحْثَ عَنْ كُنْهِهِ رُسُوخاً. فَاقْتَصِرْ عَلَى ذَلِكَ وَ لَا تُقَدِّرْ عَظَمَةَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ عَلَى قَدْرِ عَقْلِكَ فَتَكُونَ مِنَ الْهَالِكِينَ. هُوَ الْقَادِرُ الَّذِي إِذَا ارْتَمَتِ الْأَوْهَامُ لِتُدْرِكَ مُنْقَطَعَ قُدْرَتِهِ وَ حَاوَلَ الْفِكْرُ الْمُبَرَّأُ مِنْ [خَطْرِ] خَطَرَاتِ الْوَسَاوِسِ أَنْ يَقَعَ عَلَيْهِ فِي عَمِيقَاتِ غُيُوبِ مَلَكُوتِهِ وَ تَوَلَّهَتِ الْقُلُوبُ إِلَيْهِ لِتَجْرِيَ فِي كَيْفِيَّةِ صِفَاتِهِ وَ غَمَضَتْ مَدَاخِلُ الْعُقُولِ فِي حَيْثُ لَا تَبْلُغُهُ الصِّفَاتُ لِتَنَاوُلِ عِلْمِ ذَاتِهِ، رَدَعَهَا وَ هِيَ تَجُوبُ مَهَاوِيَ سُدَفِ الْغُيُوبِ مُتَخَلِّصَةً إِلَيْهِ سُبْحَانَهُ، فَرَجَعَتْ إِذْ جُبِهَتْ مُعْتَرِفَةً بِأَنَّهُ لَا يُنَالُ بِجَوْرِ الِاعْتِسَافِ كُنْهُ مَعْرِفَتِهِ وَ لَا تَخْطُرُ بِبَالِ أُولِي الرَّوِيَّاتِ خَاطِرَةٌ مِنْ تَقْدِيرِ جَلَالِ عِزَّتِه. 👈 2. صفات خدا در قرآن: اى پرسش كننده، درست بنگر، آنچه را كه قرآن از صفات خدا بيان مى دارد، به آن اعتماد كن، و از نور هدايتش بهره گير، و آنچه را كه شيطان تو را به دانستن آن وامى دارد، و كتاب خدا آن را بر تو واجب نكرده، و در سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و امامان هدايتگر عليه السّلام نيامده، رها كن و علم آن را به خدا واگذار، كه اين نهايت حقّ پروردگار بر تو است. بدان، آنها كه در علم دين استوارند، خدا آنها را از فرو رفتن در آنچه كه بر آنها پوشيده است و تفسير آن را نمى دانند، و از فرو رفتن در اسرار نهان بى نياز ساخته است، و آنان را از اين رو كه به عجز و ناتوانى خود در برابر غيب و آنچه كه تفسير آن را نمى دانند اعتراف مى كنند، ستايش فرمود، و ترك ژرف نگرى آنان در آنچه كه خدا بر آنان واجب نساخته را راسخ بودن در علم شناسانده است. پس به همين مقدار بسنده كن و خدا را با ميزان عقل خود ارزيابى مكن، تا از تباه شدگان نباشى. اوست خداى توانايى كه اگر وهم و خيال انسانها بخواهد براى درك اندازه قدرتش تلاش كند، و افكار بلند و دور از وسوسه هاى دانشمندان، بخواهد ژرفاى غيب ملكوتش را در نوردد، و قلب هاى سراسر عشق مشتاقان، براى درك كيفيّت صفات او كوشش نمايد، و عقل ها با تلاش وصف ناپذير از راه هاى بسيار ظريف و باريك بخواهند ذات او را درك كنند، دست قدرت بر سينه همه نواخته بازگرداند، در حالى كه در تاريكى هاى غيب براى رهايى خود به خداى سبحان پناه مى برند و با نا اميدى و اعتراف به عجز از معرفت ذات خدا، باز مى گردند، كه با فكر و عقل نارساى بشرى نمى توان او را درك كرد، و اندازه جلال و عزّت او در قلب انديشمندان راه نمى يابد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 ببين خداوند چگونه خود را معرّفى کرده * آيا راسخان در علم تفسير متشابهات را مى دانند؟ * اى برتر از خيال و قياس و گمان و وهم! 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً ۚ وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا و هر كه در راه خداوند كند، اقامتگاه هاى بسیار همراه با گشایش خواهد یافت و هر كه از خانه اش هجرت كنان به سوى خدا و پیامبرش خارج شود، سپس مرگ، او را دریابد حتماً پاداش او بر خداوند است و خداوند آمرزنده ى مهربان است. ** یكى از مسلمانان مكّه بیمار شد گفت مرا از مكّه بیرون ببرید تا جزء مهاجران باشم. همین كه او را بیرون بردند، در راه درگذشت. سپس این آیه نازل شد. همه ى هجرت هاى مقدّس، مثل هجرت براى جهاد، تحصیل علم، تبلیغ و ... مصداق این آیه است. امام صادق علیه السلام فرمودند: كسى كه براى معرفت امام زمان خود از خانه و شهر خود خارج شود، ولى اجل به او مهلت ندهد، از مصادیق این آیه است 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
«11» تَمَدَّحْتَ بِالْغَنَآءِ عَنْ خَلْقِكَ وَ أَنْتَ أَهْلُ الْغِنَى عَنْهُمْ «12» وَ نَسَبْتَهُمْ إِلَى الْفَقْرِ وَ هُمْ أَهْلُ الْفَقْرِ إِلَيْكَ خداوندا تو وجودت را در کتاب نورانی ات قرآن کریم ، به بى‏نيازى از همه آفريده‏ها ستوده‏اى، و واقعا که حضرتت به بى‏نيازى از آنها شايسته است و از طرفی آفريده‏ها را به نيازمندى نسبت داده ‏اى، و حقیقتا هم که آنان بى‏ چون و چرا نيازمند به تو هستند. 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
1 ❇️ سخن از خصوص انسان به خاطر اين است كه هدف اين بوده كه انسان را از مركب غرور پياده سازد و به نيازش در همه حال و در همه چيز و در همه جا به خدا توجه دهد، همان توجّهى كه ريشه اصلى صفات فضيله وملكات اخلاقى است، همان توجهى كه رمز تواضع، ترك ظلم و ستم، ترك ، غرور و نخوت، ترك بخل و حرص و حسد است و انگيزه تواضع در برابر حق مى‏باشد. توجه به اين آيه شريفه " يا ايُّهَا النّاسُ انْتُمُ الْفُقَراءُ الَى اللّهِ وَ اللّهُ هُوَ الْغَنِىُّ الْحَميدُ " ، انسان را در همه امور و در تمام شؤون متوجّه حضرت حق مى‏كند و حداقل منفعتِ فهمِ عمق اين جملات نورانى، خروج از تاريكى كبر در برابر غنى مطلق و ورود به درياى نور فروتنى و تضرّع و زارى و توسّل و توكّل به حضرت بى نياز جلّ و علاست. آنان كه دچار گناه بسيار بزرگ و خودبينى هستند علّت حقيقى و فلسفه واقعى‏اش در وجودشان چيست؟ حس مى‏كنند در ابتداى امر معدوم نبوده و زمانى به صورت خاكى زير پاى گذشتگان نرم نشده‏اند؟ اول كارشان نطفه و در آخر جيفه بدبو و گنديده‏اى در خانه قبر نيستند؟ وجود و هستى آنان قائم به خود است، قدرت و ثروت وعلم و نيروهاى ديگر آنان بالاستقلال از آنهاست؟ از ازل بوده‏اند و تا ابد خواهند بود، محكوم قدرتى مافوق قدرت خود نيستند؟ موجودى ثابت و حاكم بر تمام حوادث و مشرف بر تمام حقايقند؟ نه اينطور نيست، انسان زمانى نبوده، به اراده قادرى حكيم از نيستى به هستى آمده، چند روزى در حالى كه در برابر تمام نظامات هستى محكوم است مهمان اين سيّاره خاكى است، سپس به علّت پيرى و هزار درد از اين خانه رخت بر مى‏بندد، جسمش به گور مى‏رود و روحش در برزخ در گرو اعمال و رفتار و اخلاقش خواهد رفت، چون اول و وسط و آخرش چنين است و بويى از استقلال و آزادى ندارد و اندك آزاديش براى اجراى اوامر و نواهى خدا و رسيدن به مقام قرب و وصال است، بر او تكبر نيامده و خودبينى و عجب پسنديده نيست. كبريايى حق وجود مقدسى است كه در تمام شؤون وجودى خود غنى مطلق و ذاتى قائم به ذات خود است، اين ضعيف ناتوان و اول نطفه و آخر جيفه و به تعبير قرآن كريم اين فقير و نيازمند و اين مسكين و محتاج و اين مستكين و ضعيف بايد با عبادت و اطاعت و بندگى و توكّل در حوزه هدايت و صراط مستقيم حركت كند، تا به سعادت دنيا و آخرت برسد و رضا و خشنودى حضرت حق را همراه با جنّت نعيم او در جهان آخرت و صبح قيامت به دست آورد. الَيْسَ فى جهنّم مَثْوىً لِلْمُتَكَبِّرينَ» «زمر 60» آيا در دوزخ جايگاهى براى متكبّران نيست؟ قيلَ ادْخُلُوا ابْوابَ جهنّم خالِدينَ فيها فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرينَ» «زمر 72» [به آنان‏] گويند: از درهاى دوزخ درآييد در حالى كه در آن جاودانه‏ايد؛ پس جايگاه متكبران چه بد جايگاهى است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏7، ص: 42 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2