eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ 4 قسمت 4 🔴 5- گروه اهل عبادت و رياضت كه در مواظبت بر اجراى عبادت و مستحبّات و طهارت بسيار دقّت و وسواس به خرج مى‏دهند تا نظر پروردگار را به دست آورند اما چون پاى مال و شكم كه به ميان مى‏آيد به هر دليلى آن را حلال و مباح نشان مى‏دهند، گاهى در لباس و خوراك و مسكن به اندك چيزى قناعت مى‏كنند و گمان مى‏كنند كه در زهد و دورى از دنيا به مرتبه كمال رسيده‏اند ولى دلشان از حبّ رياست و شهرت در آفاق و انفس پر شده است. اينان به گستردگى عمل‏هاى عبادى مغرور مى‏شوند و از مسائل پيرامون و آثار بر جا مانده، غافل مى‏شوند. 6- گروه اهل تصوّف و درويشان كه با رفتار و كردار زاهدانه، به درويشى و گدايى‏ در بين مردم مى‏پردازند و با قيافه‏هاى عجيب و غريب و اذكار و اوراد و ابزار و آلات مخصوصى به جذب و دوستى با خلق، روزگار مى‏گذارنند. اينان مى‏پندارند كه با اين حركات تارك دنيا و درويش مى‏شوند و به درجات اهل توحيد وعرفان ترقّى مى‏كنند و داخل صف زاهدان و دوستان خدا مى‏گردند و گاهى عبادت و مناجات را كنار مى‏گذارند و مى‏گويند: نفس ما به تكامل رسيده است و ديگران محتاج طاعتند. و مرتبه خود را از پيامبران و اولياى الهى بالاتر مى‏برند و صاحب مرام و مذهب جديد و مدعى الوهيّت و نبوّت و امامت و كشف و شهود و عرفان نو و ... مى‏گردند. حكايت اين طائفه بسى اندوهناك است. اين گروه در نزد خدا و ارباب يقين و بصيرت از احمقان و جاهلانند و از آنچه به غرور ادّعا مى‏كنند، از حق دورتر مى‏گردند. 7- گروه حاكمان و سلاطين كه داراى حكم و دستورند و مدّعى عدالت و داورى به حق در ميان مردمند و در حكومت و سلوك اجتماعى خود را داراى مقام و منصب خدمتگزارى و نيكنامى مى‏پندارند و از مردم توقّع مدح و ستايش و عدالت منشى و دادگرى دارند ولى در عمل با رشوه‏گيرى و چاپلوسى همفكران و تضييع حق مردم با سلطه شيطانى خود كسب قدرت مى‏كنند. اينان خودخواهانه فريفته قدرت و مقام پوشالى و اهريمنى شده‏اند و آخرت خويش را نابود ساخته‏اند. 8- گروه ثروتمندان و مال داران كه به واسطه مال و ثروت مادّى ديده حقيقت و بصيرت آنان پوشيده مانده و كثافت‏هاى دنيوى در نظرشان اهميّت دارد. اين دسته مكنت مالى را نتيجه تقرّب به خدا مى‏دانند و خود را بر فقرا ترجيح مى‏دهند. مال را مايه مباهات و افتخار مى‏دانند و فقر و تنگدستى را عامل بدبختى مى‏پندارند؛ پس غرور، آنان را از مرتبه و منزلت در نزد خداوند پايين آورده و در زمره ابلهان و كافران‏ 🔗کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ تکنیک 11 در 2 !!! 🔴 به نظر من این دوگانه‌ها[در مواجهه با حوادث] از سؤالات [مهم] است؛ ما از خودمان باید سؤال کنیم که در این دوگانه‌ها چه جوری باید عمل کنیم. ... در برخورد با حوادث مثبت این جوری باید برخورد کرد: دچار نشدن، و از خدا دانستن که این اغترار به نفْس و اغترار [نسبت] به خدا که انسان غرّه بشود، [درست نیست]؛ « فَأَهْلٌ أَنْ لا یَغتَرَّ بِکَ الصِّدّیقون » ( ) در دعای صحیفه‌ی سجّادیّه [آمده] که صدّیقون هم نبایستی اغترار پیدا کنند به تو که بگویند «ما که دیگر با خدا وضعمان روشن است و ...»؛ نخیر، خدای متعال با صدّیقون هم رو دربایستی ندارد؛ [اگر] یک وقت خطائی بکنند، ضربه را خواهند خورد. ... 👤 (1397/12/23 ) 👈چگونگی مواجهه با چالش‌ها و اتفاقات مثبت در بیانات - تبیین یازده دوگانه : 1️⃣ مواجهه‌ی فعّال، مواجهه‌ی انفعالی. 2️⃣ مواجهه‌ی ابتکاری یا مواجهه‌ی عکس‌العملی 3️⃣ مواجهه‌ی مأیوسانه یا امیدوارانه 4️⃣ دوگانه‌ی ترس و دلیری 5️⃣ مواجهه با حزم و تدبیر باشد یا با سهل‌اندیشی و سهل‌انگاری 6️⃣ نگاه به حوادث، [به صورت] تهدید و فرصت توأماً 7️⃣ شناخت واقعیّتهای میدان و نشناختن واقعیّتهای میدان 8️⃣ دوگانه‌ی بُروز احساسات 9️⃣ رعایت ضوابط و حدود شرعی و عدم رعایت اینها 🔟 بهره‌ گیری از تجربه‌ ها یا دو بار از یک سوراخ گزیده نشدن 1️⃣1️⃣ در مواجهه‌ی با حوادث دائم به خودمان بپریم ، من شما را مقصّر بدانم، شما من را مقصّر بدانید 👇 🔈https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=42023 🆔 @sahife2
کنیک 11 در 2 !!!.pdf
227.2K
👌چگونگی مواجهه با چالش‌ها و اتفاقات - تبیین یازده دوگانه 🎵 متن و صوت کامل بیانات 👇 📜https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41994 🎵https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=41986 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ نکوهش کوتاهی در بندگی 🔴 و قَالَ (علیه السلام): مَنْ قَصَّرَ فِي الْعَمَلِ ابْتُلِيَ بِالْهَمِّ، وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِيمَنْ لَيْسَ لِلَّهِ فِي مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِيبٌ. 👌 آن كس كه در عمل كوتاهى كند، دچار اندوه گردد، و آن را كه از مال و جانش بهره اى در راه خدا نباشد خدا را به او نيازى نيست. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ دو راه خطا 📋 امام(علیه السلام) در این کلام حکمت آمیز نخست به سرنوشت کسانى اشاره مى کند که در انجام وظائف الهى خود کوتاهى مى کنند، مى فرماید: «کسى که در عمل کوتاهى کند، به اندوه گرفتار مى شود»; ممکن است این اندوه و غم در آستانه انتقال از این دنیا باشد که چشم برزخى پیدا مى کنند و سرنوشت رقت بار خود را مى بینند و فریادشان بلند مى شود و مى گویند: پروردگارا! مرا باز گردانید، شاید در برابر آنچه ترک کردم (و کوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم ». نیز ممکن است اشاره به غم و اندوه در سراى آخرت باشد، همان گونه که قرآن از زبان آنها نقل مى کند که مى گویند: اى افسوس بر من از کوتاهى هایى که در اطاعت فرمان خدا کردم». نیز شاید این غم و اندوه در خود دنیا باشد، زیرا گاه انسان بیدار مى شود و از کوتاهى هایى که کرده افسوس مى خورد و غم و اندوهى جان کاه او را فرا مى گیرد چرا که مى بیند دیگران با اعمال صالح سراى جاویدان خود را آباد کرده اند و او با کوتاهى هایش سراى جاوید خود را ویران نموده است. البته جمع میان این سه تفسیر نیز مانعى ندارد. سپس امام(علیه السلام) در ادامه این سخن جمله پرمعنایى مى گوید که در واقع شرحى است از کوتاهى در عمل. مى فرماید: «خدا به کسى که در مال و جانش نصیبى براى او نیست، اعتنایى ندارد»; اشاره به این که کسانى مورد عنایت پروردگار در دنیا و آخرتند که از بذل جان و مال در راه خدا دریغ ندارند، و به بیان دیگر، ایمان و یقین و وفادارى خود را به اسلام در عمل ثابت مى کنند. درست است که جان و مال همه از سوى خداست و اگر انسان در بذل آنها اقدام کند در واقع به خودش خدمت کرده است، زیرا خدا از همگان بى نیاز است; ولى خداوند روى الطاف بیکرانش آن را به عنوان حاجتى از سوى خود گرفته است. این سخن درباره مؤمنانى که داراى مقامات بالا هستند نیست، آنها فقط نصیبى از جان و مالشان را در راه خدا صرف نمى کنند، بلکه هرچه دارند در راه خدا مى دهند. جمله «لاَ حَاجَةَ لِلَّهِ» به معناى بى اعتنایى و اعراض خداوند از چنین افرادى است که چیزى از جان و مال را در راه او نمى بخشند، زیرا کسى که به چیزى یا شخصى نیاز ندارد طبعاً اعتنایى هم به او نمى کند، بنابراین جمله «لا حاجة...» با توجه به این که خدا به هیچ کس نیاز ندارد کنایه از بى اعتنایى است و منظور از بى اعتنایى این است که خدا آنها را از مواهب خاص و عنایات ویژه اش محروم مى سازد. این تعبیر مانند بیان کنایه آمیز دیگرى است که در آیه 67 سوره «توبه» درباره منافقان آمده است: «(نَسُوا اللهَ فَنَسِیَهُمْ); آنها خدا را فراموش کردند و خداوند نیز آنها را فراموش نمود» یعنى از رحمت خود محروم ساخت. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
264882_404.mp3
5.8M
❇️يَا إِلَهِي لَوْ بَكَيْتُ إِلَيْكَ حَتّي تَسْقُطَ أَشْفَارُ عَيْنَيّ، اگر به درگاهت گريه كنم تا جايي كه پلك‏هاي دو چشمم روي هم افتد، وَ انْتَحَبْتُ حَتّي يَنْقَطِعَ صَوْتِي، و چنان به شدّت ناله زنم تا صدايم قطع شود، وَ قُمْتُ لَكَ حَتّي تَتَنَشّرَ قَدَمَايَ، و چندان به پيشگاهت بايستم كه پايم ورم كند، وَ رَكَعْتُ لَكَ حَتّي يَنْخَلِعَ صُلْبِي، و آن مقدار برايت ركوع كنم كه استخوان‏هاي پشتم از جا كنده شده و زدوده گردد، وَ سَجَدْتُ لَكَ حَتّي تَتَفَقّأَ حَدَقَتَايَ، و به اندازه ‏اي سجده كنم كه چشم‏هايم از كاسه درآيد، وَ أَكَلْتُ تُرَابَ الْأَرْضِ طُولَ عُمُرِي، و در طول عمرم خاك زمين را بخورم، وَ شَرِبْتُ مَاءَ الرّمَادِ آخِرَ دَهْرِي، و تا پايان حياتم آب آلوده به خاكستر بنوشم، وَ ذَكَرْتُكَ فِي خِلَالِ ذَلِكَ حَتّي يَكِلّ لِسَانِي، و در اثناي اين اوضاع و احوال، چندان ذكر تو گويم كه زبانم از كار بماند، ثُمّ لَمْ أَرْفَعْ طَرْفِي إِلَي آفَاقِ السّمَاءِ اسْتِحْيَاءً مِنْكَ آنگاه از روي شرمساري از تو، چشم به آفاق آسمان باز نكنم، مَا اسْتَوْجَبْتُ بِذَلِكَ مَحْوَ سَيّئَةٍ وَاحِدَةٍ مِنْ سَيّئَاتِي. با اين همه سزاوار محو يك گناه از تمام گناهانم نيستم. 👌بخشی ازدعای 🙏التماس دعای فراوان ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️گناه تابع احساس خطرات گناه است، اگر (خطر آن را) خیلی خوب درک کردیم هیچ‌وقت گناه نمی¬‌کنیم، امّا اگر نسبی درک کردیم به اندازه نسبیّت گناه خواهیم کرد. امام سجاد صلوات الله و سلامه علیه در این دعای صحیفه سجادیه گناه را به طرز مخصوصی در ذهن ما و همه مردم مجسّم کرده¬‌ و بزرگی و خطر آن را به اندازه ‌¬ای ترسیم کردند که انسان¬‌ها با تجسّم آن موقعیت برای گناه ، هرگز مبتلای به گناه نشوند. ایشان اینگونه خطرات گناه، قباحت گناه، زشتی گناه و تمام آثار منفی مادی و معنوی گناه را در این چند جمله‌¬ای که برایمان ترسیم فرموده‌¬اند مجسّم کرده¬‌اند که گناه در نظر ما این¬گونه تجسّم پیدا کند که ما دیگر گِرد گناه نگردیم و بفهمیم گناه یعنی چه و چه آثار مخرّب در دنیا و آخرت دارد. حضرت فرمودند: اگر اینقدر گریه کنم تا مژه‌های چشمم بریزد، اینقدر ناله کنم، که صدایم دیگر در نیاید ، اینقدر در مقام عظمت تو روی پا بایستم که قدم‌هایم ورم کند ، اینقدر در نماز و عبادت رکوع کنم که این کمرم دیگر مهره‌هایش از هم جدا شود، اینقدر سجده کنم تا چشمانم در بیاید، در تمام عمر عوض غذا خاک زمین را بخورم، به جای آب صاف و زلال، آب خاکسترآلود بخورم، با زبانم اینقدر در این مدت طولانی ذکر تو را بگویم که دیگر زبانم خسته شود ، اگر این همه کار بکنم در طول عمر من مستوجب این نمی¬‌شوم که یکی از گناهان مرا ببخشی . 👤 آیت الله ره ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌هدیه به آقا رسول الله صل الله علیه و اله و نیز امام صادق علیه السلام ⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه انشاءالله این جزء آخر را با توجه بیشتری تلاوت کنیم ... 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/pxKPaI 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ از وظایف منتظران عجل اندوهگین بودن در امام زمان علیه السلام ✳️ زبان خامه ندارد سر بیان فراق وگرنه شرح دهم با تو داستان فراق دریغ مدت عمرم که بر امید وصال به سر رسید و نیامد به سر زمان فراق سری که بر سر گردون به فخر می‌سودم به راستان که نهادم بر آستان فراق چگونه باز کنم بال در هوای وصال که ریخت مرغ دلم پر در آشیان فراق کنون چه چاره که در بحر غم به گردابی فتاد زورق صبرم ز بادبان فراق بسی نماند که کشتی عمر غرقه شود ز موج شوق تو در بحر بی‌کران فراق اگر به دست من افتد فراق را بکشم که روز هجر سیه باد و خان و مان فراق رفیق خیل خیالیم و همنشین شکیب قرین آتش هجران و هم قران فراق چگونه دعوی وصلت کنم به جان که شده‌ست تنم وکیل قضا و دلم ضمان فراق ز سوز شوق دلم شد کباب دور از یار مدام خون جگر می‌خورم ز خوان فراق فلک چو دید سرم را اسیر چنبر عشق ببست گردن صبرم به ریسمان فراق به پای شوق گر این ره به سر شدی به دست هجر ندادی کسی عنان فراق 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ حکایت ملامت کردن مردم شخصی را که مادرش را کشت (در چند قسمت ) قسمت 5 🌺 پس به هر دوری ولیی قایمست تا قیامت آزمایش دایمست هر که را خوی نکو باشد برست هر کسی کو شیشه‌دل باشد شکست پس امام حی قایم آن ولیست خواه از نسل عمر خواه از علیست مهدی و هادی ویست ای راه‌جو هم نهان و هم نشسته پیش رو برنامه ی - قسمت 5 عجل 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ حکایت ملامت کردن مردم شخصی را که مادرش را کشت (در چند قسمت ) قسمت 5 🌺 پس به هر دوری ولی
✳️ وجود ولیّ حق در هر عصر و زمانی 👈 مولانا می‏‏گوید: در هر دوره‌ای، ولیّ وجود دارد و امتحان مردم تا روز رستاخیز برقرار است و سکّان هستی در دست آنهاست و وجودشان وسیله‌ای برای شناختن نیک از بد است. مولانا را عقیده بر این است که پس از ختم حلقهْ نبوت به وجود مبارک حضرت رسول صل الله علیه و اله ، حلقهْ ولایت تا قیام قیامت برقرار است، زیرا اسماء‌الله هر کدام مظاهری دارند و از جملهْ اسمای‌ الهی ولیّ است. از‌این‌رو، در هیچ دوره‌ای، زمین از اولیای الهی خالی نمی‏‏ماند و آن‌که کامل‌تر از دیگران است، مظهر تمام و کمال اسم ولیّ به شمار می‏‏رود. مولانا در این رابطه، اصل را پذیراست و قائل به مهدویت میباشد. از نظر مولانا، ولیِّ هر زمانه پیشوای زنده ‌ای است که به حفظ دین قیام می‏‏کند. صفات مهدی و هادی را هم در بیت آورده، ولیّ خدا هر زمانه ‌ای از جانب حق هدایت یافته و خود هدایت ‌کنندهْ دیگران است. به عقیدهْ مولانا ولیّ خدا را هر کسی نمی‏‏تواند ببیند و زیارت او شایستگی معنوی می‏‏خواهد. قسمت 5 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🔹اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَيَّدْتَ دِينَكَ فِى كُلِّ أَوَانٍ بِإِمَامٍ أَقَمْتَهُ عَلَما لِعِبَادِكَ، وَ مَنَارا فِى بِلادِكَ بَعْدَ أَنْ وَصَلْتَ حَبْلَهُ بِحَبْلِكَ، وَ جَعَلْتَهُ الذَّرِيعَةَ إِلَى رِضْوَانِكَ، وَ افْتَرَضْتَ طَاعَتَهُ، وَ حَذَّرْتَ مَعْصِيَتَهُ، وَ أَمَرْتَ بِامْتِثَالِ أَوَامِرِهِ، وَ الانْتِهَاءِ عِنْدَ نَهْيِهِ، وَ أَلا يَتَقَدَّمَهُ مُتَقَدِّمٌ، وَ لا يَتَأَخَّرَ عَنْهُ مُتَأَخِّرٌ فَهُوَ عِصْمَةُ اللائِذِينَ، وَ كَهْفُ الْمُؤْمِنِينَ وَ عُرْوَةُ الْمُتَمَسِّكِينَ، وَ بَهَاءُ الْعَالَمِينَ🔹 🔸خدايا! تو دين خود را در هر زمانى به امامى تاءييد كردى و او را چون علم براى بندگانت برافراشتى و چون شاخص نورافكنى در شهرهاى خود بپا داشتى، پس از آنكه ريسمان او را به ريسمان خود پيوستى، و او را وسيله تحصيل خشنودى خويش گردانيدى اطاعت او را واجب فرمودى، و از نافرمانى او ترسانيدى و به فرمانبرى او ترغيب نمودى و پرهيز از مناهى او را لازم شمردى، مبادا هيچ كس از او پيش افتد يا از او واپس ماند. او را حافظ پناهندگان و سنگر مؤمنان و دستاويز نجات جويان و فروغ مردم جهان قرار دادى🔸 👌بخشی از دعای علیه السلام ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
34 ▪️ دعای یکی از دعاهای معروف امام سجاد علیه السلام و دعای بیستم صحیفه سجادیه است. این دعا به دلیل دارا بودن محتوا و مضامین عالی و ابعاد تربیتی و سیر و سلوکی از سوی سالکان و عارفان و محققان و دعا پژوهان مورد توجه بسیار قرار گرفته و شرح و تفسیرهای فراوان بر آن نوشته شده است. بررسی این دعا از این جهت دارای اهمیت است که دارای ابعاد گوناگون و از آن جمله توجه به حیات جمعی و تلقین و ارزش گذاری اموری است که فرد در زندگی خود باید آنها را به‌کار گیرد. این دعا از ۲۲ قسمت تشکیل شده که هر قسمت با درود بر محمد و آل محمد شروع ‌گردیده و با در خواستهایی که هر کدام اخلاق پسندیده می‌باشد دنبال می‌گردد و همه آن ها مضمونشان درخواست توفیق الهی می‌باشد. ▪️به امید آن که انس با این دعا سبب تحولی بزرگ در رفتار و کردار ما شود باهم دعای را چهل روز زمزمه میکنیم : ♦️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ ، وَ اجْعَلْ يَقِينِي أَفْضَلَ الْيَقِينِ ، وَ انْتَهِ بِنِيَّتِي إِلَى أَحْسَنِ النِّيَّاتِ .....👇 🎵 b2n.ir/SAHIFE2_20 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2