برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_336
لزوم وفای به وعده
وَ قَالَ (عليه السلام): الْمَسْئُولُ حُرٌّ، حَتَّى يَعِدَ.
علی علیه السلام که درود خدا بر او باد در مسؤوليّت وعده دادن فرمود : كسى كه چيزى از او خواسته اند تا وعده نداده آزاد است.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ انسان در گرو وعده هاى خويش است:
📜 اين گفتار حكيمانه در بسيارى از نسخه هاى نهج البلاغه و شروح آن نيامده است. مرحوم فيض الاسلام در نسخه خود وصبحى صالح در نسخه اى كه در دست ماست آن را آورده اند و ظاهر اين است كه از نسخه ابن ابى الحديد گرفته اند. به هر حال گفتارى است بسيار پرمعنا و حكيمانه. امام عليه السلام مى فرمايد: «كسى كه از او درخواستى شده، تا وعده نداده آزاد است»؛ (الْمَسْؤُولُ حُرٌّ حَتَّى يَعِدَ).
اشاره به اينكه پس از وعده دادن در گرو وعده خويش است و تا به آن وفا نكند آزاد نمى شود. همانگونه كه در بيان اسناد اين گفتار حكيمانه آورديم، علامه مجلسى؛ در بحارالانوار آن را از كتاب العدد القوية، تأليف مرحوم علامه حلى با اضافه اى به اين صورت آورده است: «الْمَسْئُولُ حُرٌّ حَتَّى يَعِدَ وَالْمَسْئُولُ مُسْتَرَقٌّ حَتَّى يُنْجِزَ؛ آنكس كه از او درخواستى شود آزاد است تا زمانى كه وعده نداده، و برده است تا زمانى كه به وعده خود وفا كند». روشن است كه حرّيّت و بردگى در اين گفتار حكيمانه جنبه مجازى دارد ومنظور اين است كه اشخاص حر از هر نظر آزادند و در قيد اسارت ديگرى نيستند؛ ولى برده در قيد اسارت ديگرى است و انسان تا وعده نداده آزاد است؛ اما هرگاه وعده اى به ديگرى بدهد گويا زنجير اسارتى را بر گردن خود نهاده و تا به وعده اش وفا نكند از گردن او برداشته نخواهد شد.
پيامى كه اين كلام دارد مسئله لزوم وفاى به وعده است؛ مبادا كسى وعده بدهد باز هم خود را آزاد پندارد و گمان كند هيچ وظيفه و مسئوليتى در برابر وعده اى كه داده است بر دوش ندارد. بايد خود را همچون اسيرى بداند كه تا وعده اش را وفا نكند آزاد نمى شود.
#نهج_البلاغه_حكمت_336
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_222
وَيَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُواْ الْنِّسَآءَ فِى الْمَحِيضِ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتّى يَطْهُرْنَ فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْتَوَّبِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
و از تو درباره حیض (ایام عادت ماهانه زنان) سؤال مىكنند، بگو: آن مایهى رنج و آزار است، پس در حالت قاعدگى از (آمیزش با) زنان كنارهگیرى كنید، و با آنها نزدیكى ننمایید تا پاك شوند. پس هنگامى كه پاك شدند (یا با غسل كردن طاهر شدند)، آنگونه كه خداوند به شما فرمان داده با آنها آمیزش كنید. همانا خداوند توبه كنندگان را دوست دارد و پاكان را نیز دوست دارد.
1- انبیا، مرجع و پاسخگوى سؤالات مردم هستند. «یسئلونك عن المحیض»
2- در سؤال كردن، حیا بىمعنا است. «یسئلونك عن المحیض»
3- بیان دلیل و فلسفه احكام، در پذیرش آن مؤثر است. در این آیه ابتدا دلیل حرمت مقاربت را بیان فرموده و سپس دستور به عدم نزدیكى مىدهد. «هو اذىً فاعتزلوا النساء»
4- احكام الهى بر اساس حفظ مصالح ودفع مفاسد مىباشد. «هو اذًى فاعتزلوا النساء فى المحیض»
🔗 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
یک #مناجات زیبای دیگر با حضرت دوست:
لذات نماند و المها
شادی گذرد جو برق و غمها
غمناک مباش ازآن و زین خوش
چون هردو رود سوی عدمها
هر حادثهٔ که برسرآید
هم سوی عدم کشد قدمها
هر پسریر است عسر در پی
هر عسریرا ز پی کرمها
آخر همه خواب با خیالیست
الا بنوشتهٔ قلمها
کز بهر جزای زشت و نیکو
ماند بصحیفها رقمها
لذات نماند و بماند
از پیروی هوا ندمها
هر محنت و هر بلا که بینی
کفّاره شمار بر ستمها
اندوه چو ما حی گناهست
خوشتر که در آن کشیم دمها
آن کن که بعاقبت بود خیر
#فیض است و امید بر کرمها
#فیض_خوانی #فیض_کاشانی
#فیض_کاشانی_غزل_46
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
«9» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِهِ وقِنَا مِنْكَ واحْفَظْنَا بِكَ وَاهْدِنَا إِلَيْكَ وَلَا تُبَاعِدْنَا عَنْكَ إِنَّ مَنْ تَقِهِ يَسْلَمْ وَمَنْ تَهْدِهِ يَعْلَمْ وَمَنْ تُقَرِّبْهُ إِلَيْكَ يَغْنَمْ
خدايا! بر محمد و آلش درود فرست و ما را از خشم خود نگاه دار و به عنايتت محافظت فرما و به سوى خود هدايت كن و از حضرتت دور مساز؛ همانا هر كه را تو حفظ كنى سالم مىماند، و هر كه را تو هدايت فرمايى دانا مىشود، و هر كه را تو به خود نزديك كنى، به بهرهمندى مىرسد.
👌 دعای #پنجم #دعا_پنجم_9
#خدا_پناهگاه_انسان
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_9
#خدا_پناهگاه_انسان 1
🔴 اگر خداوند، انسان را پناه دهد، او را از افراط و تفريط دور مىكند و در واقع بنده مستقيم الحركات مىشود و به راه مستقيم هدايت مىشود و از انحراف در راستى و درستى و واقع شدن در هوا و هوس هلاك كننده سالم مىماند و چون هدايت حاصل شد مانع گمراهى از صراط مستقيم مىشود و عبد به راه حق علم پيدا مىكند و چون علم پيدا كرد و به طرف خداوند حركت كرد قرب الهى براى او حاصل شده به سعادت ابد و به غناى حقيقى و ملك ابدى خواهد رسيد كه مستلزم سلامت و هدايت است و سلامت و هدايت مستلزم علم و قرب است و علم و قرب مستلزم غناى حقيقى و سعادت ابدى خواهد بود.
زير بناى سعادت
خودشناسى و يا معرفت نفس زيربناى سعادت بشر در جميع شؤون مادى و معنوى است. آدمى در پرتو خودشناسى به نيازهاى درونى و برونى خويش پى مىبرد، عواملى را كه مايه تعالى و تكامل اوست تشخيص مىدهد، وظيفه شناس مىشود، به پاكى و نيكى مىگرايد و سرانجام به كمالى كه لايق مقام انسان است، نايل مىشود.
سعادت و خودآگاهى
كسى كه خواهان سعادت است بايد خود را بشناسد و از ذخاير درونى و برونى خويش آگاه شود، طبق سنن آفرينش قدم بردارد، كليه جهات مادى و معنوى را مورد توجه قرار دهد، تمايلات انسانى و غرايز حيوانى را به موازات هم، با رعايت تعادل و موازنه اقناع نمايد و هيچ يك را فداى ديگرى نكند، اين خود برنامه اسلام و راه و رسم مسلمانان راستين و دين شناس است.
امام رضا عليه السلام مىفرمايد:
لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَرَكَ دُنْياهُ لِدينِهِ وَ دينَهُ لِدُنْياهُ وَ تَفَقَّهُوا فِى الدّينِ.
از ما نيست آن كس كه دنياى خود را براى دين ترك گويد، يا دين خود را براى دنيا از دست بدهد. سپس خاطر نشان فرموده است كه آيين خدا را به درستى بشناسيد و با آگاهى از آن پيروى كنيد.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 383
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_9
#خدا_پناهگاه_انسان 2
🔴 خودشناسى و ارزش آن
اولياى گرامى اسلام ضمن روايات متعددى، اهميت و ارزش خودشناسى را تذكر داده و پيروان خويش را به اين نكته متوجه كردهاند كه معرفت نفس مايه پيروزى و موفقيت انسانها و خودناشناسى موجب سقوط و تباهى آنان است.
امام على عليه السلام مىفرمايد:
هَلَكَ امْرُءٌ لَمْ يَعْرِفْ قَدْرَهُ.
انسانى كه اندازه خود را نشناخت هلاك شد.
و نيز مىفرمايد:
نالَ الْفَوزَ الْاكْبَرَ مَنْ ظَفِرَ بِمَعْرِفَةِ الَّنفْسِ.
كسى كه به خودشناسى دست يافته از بزرگترين خير و خوبى برخوردار شده است.
و نيز مىفرمايد:
مَنْ لَمْ يَعْرِفْ نَفْسَهُ بَعُدَ عَنْ سَبيلِ النَّجاةِ وَ خَبَطَ فِى الضَّلالِ وَ الْجَهالاتِ.
كسى كه خود را نشناسد از مسير صحيح و نجات بخش دور مىشود و به راه جهل و گمراهى مىگرايد.
آرى، انديشه خودشناسى به انسان تحرك فكرى مىبخشد، پردههاى غفلت و بىخبرى را مىدرد، حس كنجكاوى و تجسس را بيدار مىكند. نيروى خرد را به كار مىاندازد و آدمى را به تعقل و مطالعه وا مىدارد، كسى كه از پى معرفت نفس مىرود و مىخواهد خويشتن را از جميع جهات مادى و معنوى بشناسد و از آغاز و انجام خود آگاه شود، طبعاً با سؤالات گوناگونى از اين قبيل مواجه مىشود: من كيستم؟ چگونه ساخته شدهام؟ كى مرا ساخته؟ از كجا آمدهام؟ براى چه آمدهام؟ در اين سرا چه مىكنم؟ وظيفه من چيست و از اين جا به كجا مىروم؟
روزها فكر من اين است و همه شب سخنم
كه چرا غافل ز احوال دل خويشتنم
ز كجا آمدهام، آمدنم بهر چه بود
به كجا مىروم آخر، ننمايى وطنم
ماندهام سخت عجب كز چه سبب ساخت مرا
يا چه بوده است مراد وى از اين ساختنم
تا به تحقيق مرا منزل و ره ننمائى
يك دم آرام نگيرم نفسى دم نزنم
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 383
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_9
#خدا_پناهگاه_انسان 3
🔴 ارزش خودشناسى انسان بر مقياس پاسخهاى صحيحى است كه به اين پرسشها، البته به هر نسبتى كه درك طبيعى و معلومات اكتسابى شخصى زيادتر باشد مىتواند عميقتر فكر كند، سؤالات را در سطح وسيعترى طرح نمايد، پاسخهاى اساسىترى به آنها بدهد و خود را بهتر بشناسد.
قرآن چه زيبا در اين زمينه مىفرمايد:
وَ لَاتَكُونُواْ كَالَّذِينَ نَسُواْ اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنفُسَهُمْ أُوْلئِكَ هُمُ الْفسِقُونَ
و مانند كسانى مباشيد كه خدا را فراموش كردند، پس خدا هم آنان را دچار خود فراموشى كرد؛ اينان همان فاسقانند.
«اصولًا خمير مايه تقوى دو چيز است: ياد خدا يعنى توجه به مراقبت دائمى اللّه و حضور او در همه جا و همه حال، و توجه به دادگاه عدل خداوند و نامه اعمالى كه هيچ كار صغير و كبيرى وجود ندارد مگر اين كه در آن ثبت مىشود.
و به همين دلى توجه به دو اصل مبدأ و معاد در سرلوحه برنامههاى تربيتى انبيا و اوليا قرار داشته و تأثير آن در پاكسازى فرد و اجتماع كاملًا چشمگير است.
قابل توجه اين كه قرآن در اين جا صريحاً مىگويد: فراموش كردن خدا سبب «خودفراموشى» مىشود، دليل آن نيز روشن است؛ زيرا از يك سو فراموشى پروردگار سبب مىشود كه انسان در لذات مادى و شهوات حيوانى فرو رود و هدف آفرينش خود را به دست فراموشى بسپارد و در نتيجه از ذخيره لازم براى فرداى قيامت غافل بماند.
از سوى ديگر فراموش كردن خدا همراه با فراموش كردن صفات پاك اوست كه هستى مطلق و علم بىپايان و غناى بىانتها از آن اوست و هر چه غير اوست وابسته به او و نيازمند ذات پاكش مىباشد و همين امر سبب مىشود كه انسان خود را مستقل و غنى و بىنياز بشمرد و به اين ترتيب واقعيت و هويت انسانى خويش را فراموش كند و لياقتهاى ذاتى خود را كه خداوند در او نهفته و از بقيه مخلوقات ممتازش ساخته به دست فراموشى مىسپرد و اين مساوى با فراموش كردن انسانيت خويش است و چنين انسانى تا سر حد يك حيوان درّنده سقوط مىكند و همتش چيزى جز خواب و خور و شهوت نخواهد بود و اينها همه عامل اصلى فسق و فجور، بلكه اين خود فراموشى بدترين مصداق فسق و خروج از اطاعت خداست و به همين دليل در پايان آيه مىگويد: چنين افراد فراموشكار فاسقند
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 383
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_9
#خدا_پناهگاه_انسان 4
🔴 خود فراموشى
خود فراموشى از جمله عيوب بزرگ معنوى و يكى از بيمارىهاى خطرناك اخلاقى است. آدمى بر اثر اين مرض دچار فرومايگى و دنائت روحى مىگردد، انسانيت را از ياد مىبرد و از شرافت نفس غافل مىشود، به نداى وجدان اخلاقى بىاعتنا مىگردد و سجاياى انسانى را ناچيز مىشمرد چنين انسانى در معرض انواع آلودگىها و سيئات اخلاقى قرار مىگيرد و همواره در مسير انحطاط و سقوط پيش روى مىكند.
او در گفتار و رفتار خويش مطيع هواى نفس و تمايلات غريزى است و در كارهاى غيرانسانى و خلاف اخلاق لاأبالى و بىباك است و عدل و انصاف و حقيقت را ناديده مىگيرد، به آسانى مرتكب گناه و ناپاكى مىشود و براى رسيدن به شهوات و تمنيات نفسانى به زشتترين عمل دست مىزند، شرف انسانى را پايمال مىنمايد و خويشتن را از اوج انسانيت به حضيض حيوانيت تنزل مىدهد.
آرى، خود فراموشى مجازات كسانى است كه از آفريدگار جهان غافل مىشوند، خدا را فراموش مىكنند، مسؤوليّت خويش را در پيشگاه الهى از ياد مىبرند، سنن تكوينى و قوانين تشريعى را ناديده مىگيرند و از برنامههاى تعالى و تكامل سرباز مىزنند.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 383
👌 دعای #پنجم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_5
#دعا_پنجم_9
#خدا_پناهگاه_انسان 5
🔴 ارزش عمر
در نظر مردان الهى عمر و زندگى زمانى ارزش دارد كه با ياد خدا و در اطاعت بارى تعالى طى شود و آميخته به حق و فضيلت باشد وگرنه عمرى كه مايه افزايش اعمال ناروا و مجرى افكار شيطانى است و با گناه و ناپاكى مىگذرد بهتر است كه نباشد، همچنان كه امام زين العابدين عليه السلام مىفرمايد:
وَ عَمَّرنى ما كانَ عُمُرى بِذْلَةً فى طاعَتِكَ، فَاذا كانَ عُمُرى مَرْتَعاً لِلشَّيْطانِ فَاقْبِضْنى الَيْكَ قَبْلَ انْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ الَىَّ، اوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَىَّ. و مرا زنده دار، مادامى كه عمرم در طاعت تو به كار رود، و هنگامى كه عمرم بخواهد چراگاه شيطان شود، جانم را بستان پيش از آن كه دشمنى و نفرتت بر من پيشى گيرد، يا خشمت نسبت به من محكم و استوار شود.
لذا از نظر خداشناسى روش پيغمبران اين بود كه در آغاز مردم را به نداى درونى خودشان متوجه مىكردند و از معرفت فطرى كه با سرشتشان آميخته است سخن مىگفتند و حس خداجويى را در نهادشان بيدار مىكردند. نيروى عقلشان را به كار مىگرفتند، سپس از راه خودشناسى به آنان درس خداشناسى مىدادند و آنان با آگاهى از آفرينش حكيمانه خويش به آفريدگار حكيم معتقد مىساختند.
امام على عليه السلام مىفرمايد:
فَبَعَثَ فيهِم رُسُلَهُ وَ واتَرَ الَيْهِمْ انْبِيائَهُ لِيَسْتأدُ وهُمْ ميثاقَ فِطْرَتِه وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِىَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْليغِ وَ يُثيرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُولِ
پس خداوند رسولانش را برانگيخت، و پيامبرانش را به دنبال هم به سوى آنان گسيل داشت، تا ادعاى عهد فطرت الهى را از مردم بخواهند، و نعمتهاى فراموش شده او را به يادشان آرند و با ارائه دلايل بر آنان اتمام حجت كنند، و نيروهاى پنهان عقول آنان را برانگيزانند.
👈 ادامه دارد ...
تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج4، ص: 383
👌 دعای #پنجم
#عمر_با_بركت
🆔 @sahife2