eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
محرك بزرگ مردم در فعاليتهاى دنيوى جلب لذت يا دفع الم و به تعبير ديگر سوديابى و جلوگيرى از زيان و ضرر است. بر اين اساس از پى غذا و لباس و مسكن مى‏روند، از پى مال و مقام، جاه و محبوبيت، و خلاصه براى دست يافتن به هر لذت و دفع هر المى قدم برمى‏دارند و همت مى‏گمارند. بعضى براى رسيدن به لذايذ و منافع دنيوى فعاليت افراطى دارند، زياده‏روى مى‏كنند، بعضى معتدل و ميانه‏رو هستند، و بعضى در انجام وظايف دنيوى سست و مهمل‏اند. اسلام به پيروان خود توصيه نموده است كه در امر معاش و تامين زندگى فعاليت معتدل داشته باشند، نه به حرص و زياده‏روى گرايش يابند و نه سستى و اهمال را روش خود قرار دهند.
كسانى كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند اطاعتشان از اوامر بارى‏تعالى و اجتنابشان از گناه به انگيزه‏ى نيل به جلب لذت و دست يافتن به نعمتهاى اخروى و مصون ماندن از آلام دوزخ و عذاب الهى است. البته اولياى بزرگ خدا بر اداى وظايف بندگى محركشان رسيدن به نعمتهاى بهشت يا بركنارى از عذاب دوزخ نيست بلكه بزرگترين محرك و گواراترين نعمت براى آنان در اداى وظايف بندگى، شكر نعمت خالق و جلب رضاى حضرت بارى‏تعالى است.
در حديث آمده است كه بپرهيز از اينكه در عبادت مهمل باشى يا تندرو، چه آن كس كه در عمل سستى و اهمال نموده، حق را ادا نكرده است و آن كس كه زياده‏روى نموده، بر اداى حق صبر نكرده است.
رسول اكرم فرمود: يا على! اين دين قوى و متين است، ضعف و سستى در آن راه ندارد، در اعمال عبادى با مدارا حركت كن، تندروى منما، و در دلت بغض عبادت پروردگارت را به وجود مياور.
اگر مردم موازنه و تعادل دنيا و آخرت را به درستى حفظ كنند و با اندازه‏گيرى صحيح و دور از افراط و تفريط براى هر دو سرا فعاليت نمايند و مقررات شرع مقدس در هر دو بعد مورد توجهشان باشد اينان گروه سعادتمندان‏اند، دنيا و آخرتشان معمور خواهد بود و مشمول الطاف الهى هستند. اما اگر تمام كوشش و همتشان مصروف دنيا گردد و به امور آخرت بى‏اعتنا باشند آنان گروه سيه‏روز و بدبخت خواهند بود و به فرموده‏ى على (ع) در معرض بغض حضرت بارى‏تعالى قرار دارند. على (ع) فرموده: مبغوضترين مردان نزد بارى‏تعالى بنده‏اى است كه خداوند او را ترك گفته، از حمايت خود محرومش ساخته و او را به خودش واگذارده است، از صراط مستقيم منحرف گرديده و بدون راهنماى آگاه طى طريق مى‏نمايد، اگر به كارهاى دنيوى و سود مادى خوانده شود اجابت مى‏كند و آن را به كار مى‏بندد، و اگر به عملى كه بذرافشانى براى آخرت است خوانده شود آن را با اهمال و بى‏رغبتى تلقى مى‏نمايد.
بيشتر مردم عالم در جلب منافع و لذايذ دنيوى و دفع زيانها و آلام مادى كوشا و جدى هستند و براى آنها با علاقه‏مندى و نشاط فعاليت مى‏كنند، و عده‏ى بالنسبه قليلى در امور مادى و انجام وظايف دنيوى سنگين و كم‏رغبت‏اند. اما در زمينه‏ى امور معنوى و اخروى، درست مطلب برعكس است، عده‏ى قليلى با نشاط و علاقه‏مندى به وظايف روحانى و معنوى خود عمل مى‏كنند و اوامر الهى را به كار مى‏بندند اما بيشتر مردم جهان يا اساسا به عالم بعد از مرگ عقيده ندارند يا اگر معتقد باشند در عقيده‏ى خود آنقدر قوى نيستند كه با علاقه‏مندى و نشاط به وظايف بندگى عمل كنند و اوامر خداوند را آنطور كه شايسته است اطاعت نمايند.
آنانكه در صف مومنين به خدا و روز جزا قرار دارند از جهت ايمان و باور معنوى با هم متفاوت‏اند، به همين جهت چگونگى عبادات و اعمال اخروى آنان نيز تفاوت دارد : *گروهى به روز جزا و پاداش و كيفر الهى در آن روز آنقدر مطمئن‏اند كه گويى در دنيا عرصه‏ى محشر و صحنه‏ى ثواب و عقاب الهى را مشاهده مى‏كنند. توجه اساسى اين گروه به عالم آخرت و تهيه‏ى زاد و توشه‏ى سراى جاودان است، براى دنيا فعاليت دارند اما رفاه زندگى يا مضيقه‏ى معاش در نظرشان مهم نيست، آنچه مهم است اطاعت از بارى‏تعالى و عبادات خالصانه‏اى است كه با شوق و نشاط به اميد نيل به رحمت الهى و رضوان پروردگار انجام مى‏دهند. رسول اكرم (ص) فرموده: برترين مردم كسى است كه عاشق عبادت باشد، با آن معانقه كند، در دل عبادت را دوست بدارد، با بدن خود در حال فراغت بال و آرامش خاطر آن را انجام دهد، و باك نداشته باشد كه از نظر معاش در مضيقه و تنگى است يا در آسايش و رفاه. اين گروه بهترين شاگردان مكتب اسلام‏اند و ارزش معنوى انسان را به شايستگى درك نموده‏اند.
*گروه ديگر افرادى هستند كه به خدا و قيامت ايمان دارند ولى آنقدر مجذوب امور مادى و شوون دنيوى هستند كه موفق نمى‏شوند عبادتى را با نشاط و شوق انجام دهند و از مسرت درونى آن برخوردار گردند. اينان گرفتار عارضه‏ى روحى هستند و تا خويشتن را درمان ننمايند از عبادت بارى‏تعالى لذت نمى‏برند. حضرت مسيح (ع) درباره‏ى اين گروه فرموده است: بحق با شما مى‏گويم: همانطور كه مريض به غذاى خوب و مطبوع مى‏نگرد و بر اثر شدت درد از آن لذت نمى‏برد، همچنين دنياداران و علاقه‏مندان به امور مادى با احساس حب مال، لذت عبادت و شيرينى آن را درك نمى‏كنند.
*گروه ديگر كسانى هستند كه به خدا و روز جزا عقيده دارند اما ايمانشان ضعيف است، در عبادت رياكارند، جايى كه دگران ناظر عملشان نيستند در بندگى خدا كسل و بى‏رغبت اند، اما آنجا كه مردم نماز خواندنشان را مشاهده مى‏كنند با وجد و نشاط خدا را بندگى مى‏نمايند، نشاط اينان در عبادت براى مردم است نه براى خدا: على (ع) فرموده: براى رياكار سه علامت است: وقتى مردم مى‏بينند، از خود نشاط و شور بروز مى‏دهد، وقتى تنها مى‏شود در عبادت كسل و سنگين است، و سومين علامتش آن است كه دوست دارد در تمام كارها مورد تحسين و تمجيد مردم باشد.
*گروه ديگر، منافقين خائن و ناپاكدل‏اند كه به زبان از مسلمانى دم مى‏زنند و در دل ايمان ندارند. اينان براى آنكه از تعرض مسلمين مصون باشند و در منافع آنان به نام مسلمانى سهيم گردند به ظاهر تسليم اسلام شده و در باطن مخالف سرسخت دين خدا هستند. قرآن شريف در معرفى اين گروه چنين فرموده است: و اذا لقوا الذين آمنوا قالوا آمنا و اذا خلوا الى شياطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزءون. وقتى اهل ايمان را مى‏بينند مى‏گويند ما ايمان آورده‏ايم و چون با شياطين خود خلوت مى‏كنند مى‏گويند: ما با شما هستيم و مسلمانان را به استهزا گرفته‏ايم. منافقين از روى مكر و فريب در صفوف جماعت مسلمين شركت مى‏كردند و به ظاهر اقامه‏ى نماز مى‏نمودند، و چون ايمان واقعى نداشتند نمازشان فاقد رغبت و نشاط بود و خداوند درباره‏ى آنان فرموده است: ان المنافقين يخادعون الله و هو خادعهم و اذا قاموا الى الصلوه قاموا كسالى . منافقين با خداوند مكر و خدعه مى‏كنند و خداوند نيز به آنان خدعه مى‏نمايد و چون به نماز مى‏ايستند، قيامشان آميخته به كسالت و بى‏ميلى است.
مردان الهى، عاشق عبادت بارى‏تعالى هستند، آنها با تمام وجود بندگيش مى‏نمايند، و نمازشان در پيشگاه مقدس او سرشار از وجد و نشاط و منزه از تثاقل و سستى است. امام سجاد عليه‏السلام در ايام و كبر سن كه نيروى جوانى رفته و قواى بدن به ضعف گراييده چهار درخواست از ذات اقدس الهى نموده است: دو درخواست مثبت و دو درخواست منفى، * تقاضاى مثبت امام : 1- وسيعترين رزقى را كه به من عنايت مى‏فرمايى در كبر سنم باشد يعنى موقعى كه نيروهايم كاهش يافته و قواى بدنم ضعيف شده است. 2- دومين تقاضاى مثبت امام (ع) اين بود كه قويترين نيرويى را كه به من اعطا مى‏فرمايى در ايام فرسودگى و تعبم قرار ده. * تقاضاى مثبت امام : 3- و لا تبتلينى بالكسل عن عبادتك، بار الها! مرا در عبادت و بندگيت به تسامح و بى ‏رغبتى مبتلا منما. بندگان عاليقدر و محبوب خدا عاشق عبادت‏اند و با نشاط و شوق او را پرستش مى‏كنند و در بندگى و اطاعتش سربلند و مسرورند. امام (ع) از پيشگاه حضرت بارى‏تعالى درخواست مى‏نمايد كه اين حالت روحى و نشاط عبادت در كبر سن تا آخر عمر در من پايدار بماند و هرگز عبادتم فاقد نشاط و شوق نباشد. 4- و لا العمى عن سبيلك، بار الها! در پيمودن صراط مستقيمت مرا گرفتار نابينايى منما.
متن و وصوت شرح آیت الله بر جمله ی : و لا تَبتَلِيَنّي بِالكَسَلِ عَن عِبادَتِك‌ * مصونیت از و در ( 5 قسمت) 1 2 3 4 5
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
🔴 برای رفع و در عبادات : در اوقات نشاط ، مشغول به ( ) و مستحبه شوید؛ و در اوقات کسالت، اقتصار (و اکتفای) بر نمایید. 👤مرحوم آیت الله ره ( 👈🔊 بیشتر بدانید : 1 و 2 ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 « در ، چرا؟ ( ۱۲۳)» ✍️ جواد 👈 که تاکنون ۱۳۵ جلد از آن به همت انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است، به موضوعات مختلف، اجتماعی، اخلاقی، عبادی، خانواده، احکام، ولایت فقیه و... می‌پردازد و سوالات گوناگون رایج در زمینه‌های یاد شده را پاسخ می‌دهد. کتاب‌های کم‌حجم و پرمحتوای این مجموعه مناسب زندگی پرمشغله امروزی نگاشته شده‌اند و سعی دارند مخاطبان و به ویژه جوانان را با رویکرد نوین اسلامی با مسایل گوناگون دینی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی آشنا سازند. «سستی در عبادت چرا؟» جلد ۱۲۳ این مجموعه است. 👌شما میتوانید آنرا از دریافت کنید https://taaghche.com/book/52657 ◀️ کانال 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
سلام به همه دوستان کتاب‌خوانم با این لینک می‌توانید یک هفته از کتابخانه ‌ی #طاقچه " نزدیک ترین کتاب
👆(همین الان کلیک کنید) با این لینک مخصوص کانال ما ، پس از ثبت‌نام در طاقچه یک کد تخفیف ۵۰ درصدی خرید کتاب هدیه می‌گیرید و می‌توانید برای دریافت کتاب دلخواهتان از آن استفاده کنید ...ضمنا پس از ثبت نام و سپس ثبت اولین خرید در طاقچه، یک هفته اشتراک کتابخانه «طاقچه بی‌نهایت» برایت فعال می‌شود. حتما با لینک ما عضو شوید ..
برنامه ی ✳️ بدترین 👈 و قَالَ (عليه السلام): شَرُّ الْإِخْوَانِ، مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ. قال الرضي: لأن التكليف مستلزم للمشقة و هو شر لازم عن الأخ المتكلف له فهو شر الإخوان. 👈حضرت علی که درود خدا بر او باد فرمود : بدترين دوست آن كه براى او به رنج و زحمت افتى. سید رضى گويد: (تكلّف و تكليف با مشكلات و به زحمت افتادن است، پس دوستى كه انسان را دچار مشكلات مى كند مايه شر است پس او از بدترين دوستان بشمار مى آيد). 👌 شرح این حکمت نورانی را در لینک زیر بخوانید: 👇 👈 بدترين دوست ( دوستان پرتكلّف) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️همنشین و خوبم آرزوست 🙏﴿13﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلْنِي لَهُمْ قَرِيناً ، وَ اجْعَلْنِي لَهُمْ نَصِيراً ، وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِشَوْقٍ إِلَيْكَ ، وَ بِالْعَمَلِ لَكَ بِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى ، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ ، وَ ذَلِكَ عَلَيْكَ يَسِيرٌ . خدایا الفت و انس و همنشینی با خود و دوستان و اهل طاعتت را به من ارزانى دار و به شوق به سوى خودت و به انجام آنچه دوست دارى و بپسندى بر من منت بگذار. ( 👈متن و 🔊 صوت کامل دعای ) کانال انس با صحیفه سجادیه @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَلَا تَكُونُواْ كَالَّذِينَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَهُمُ الْبَيِّنَتُ وَأُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ‏ يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَكَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَنِكُمْ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ‏وَأَمَّا الَّذِينَ ابْيَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِى رَحْمَةِ اللَّهِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ‏ و مانند كسانى نباشید كه بعد از آنكه دلایل روشن برایشان آمد، باز هم اختلاف كرده و پراكنده شدند و آنان برایشان عذابى بزرگ است. (قیامت) روزى (است) كه صورت هایى سفید و نورانى، و صورت هایى سیاه مى شوند. پس كسانى كه روسیاه شدند، (از آنان سؤال مى شود:) آیا بعد از ایمانتان كفرورزیدید؟ پس به خاطر كفرتان عذاب الهى را بچشید. و امّا آنان كه روسفید شدند، غرق در رحمت خدا شده و در آن جاودانه اند. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در پناه بردن به خدا : «8» وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ شَمَاتَةِ الْأَعْدَاءِ وَ مِنْ الْفَقْرِ إِلَى الْأَكْفَاءِ وَ مِنْ مَعِيشَةٍ فِي شِدَّةٍ وَ مِيتَةٍ عَلَى غَيْرِ عُدَّة به تو پناه مى‏آوريم از شماتت و سرزنش دشمنان و از احتياج به هم نوعان، و از معيشت در سختى، و از مرگ بدون توشه.‏ دعای 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
36 4 ✳️ همانگونه که قبلا گفته شد پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم در حديث نبوى مى‌فرمايد: 🙏بار خدايا! با نيازمندى به خودت مرا بى‌نياز گردان و با بى‌نيازى از خودت مرا نيازمند مگردان. 👈غزالى در شرح اين حديث مى‌نويسد: «زيرا توأم با اضطرار به چيزى كه از آن چاره‌اى نيست آدمى را در پرتگاه كفر قرار مى‌دهد، چرا كه موجب حسادت به توانگران مى‌شود و حسد هم حسنات و خوبى‌ها را از بين مى‌برد و باعث شود كه انسان فقير در برابر ثروتمندان اظهار ذلت و خوارى كند كه اين خود به آبرو و دين او لطمه مى‌زند و سبب ناخشنودى به قضاى الهى و ناراضى بودن از روزى مى‌شود و اين جهت اگر كفر نباشد به كفر مى‌كشاند به اين دلايل است كه پيامبر مصطفى (صلى الله عليه و آله) از فقر به خدا پناه برده است به اين جهت پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود: مَنْ أَرادَ أَنْ يَكُونَ أَغْنَى النّاسِ فَلْيَكُنْ بِما فى يَدِ اللّهِ أَوْثَقَ مِنْهُ بِما فى يَدِ غَيْرِهِ. هر كه مى‌خواهد توانگرترين مردم باشد، بايد به آنچه در دست خداست‌ اطمينان بيشترى داشته باشد تا به آنچه در دست غير اوست. لقمان حكيم به فرزندش فرمود: قالَ لُقْمانُ لابنِهِ، اعْلَمْ أَيْ بُنَيَّ إِنّي قَدْ ذُقْتُ الصَّبْرَ وَ أَنْواعَ المُرِّ فَلَمْ أَرَ أَمَرَّ مِنَ الْفَقْرِ فَإِنِ افْتَقَرْتَ يَوْماً فَاجْعَلْ فَقْرَكَ بَيْنَك وَ بَيْنَ اللّهِ. لقمان به فرزندش فرمود: بدان اى فرزندم! كه من صبر را و نيز انواع تلخى‌ها را چشيدم، اما تلخ‌تر از فقر نديدم. پس اگر روزى فقير شوى، نيازت را ميان خود و پروردگارت نگه دار و از ناداريت با مردم سخن مگوى كه نزد آنان خوار و بى‌مقدار مى‌شوى .... امام زين العابدين (عليه السلام) سرور عارفان به حقيقت، از اثرات فقر مى‌فرمايد: طَلَبُ الحَوائجِ إلى النّاسِ مَذَلَّةُ لِلحَياةِ و مَذْهَبَةٌ لِلحَياء وَ اسْتِخْفافٌ بِالوَقارِ وَ هُوَ الفَقْرُ الحاضِرُ وَ قِلّةُ طَلَبِ الحَوائِجِ مِنَ النّاسِ هُوَ الغِنَى الحاضِرُ. نياز خواهى از مردم مايه خوارى در زندگى و از بين برنده شرم و حياست و از و شكوه آدمى مى‌كاهد و آن، فقر حاضر است و كمتر نيازخواهى، ثروت حاضر است. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 185 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏اللَّهُمَّ … وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ الْفَقْرِ إِلَى الْأَكْفَاءِ خدايا! به تو پناه مى‏آوريم، از درخواست ❇️امام زين العابدين (عليه السلام) : طَلَبُ الحَوائجِ إلى النّاسِ مَذَلَّةُ لِلحَياةِ و مَذْهَبَةٌ لِلحَياء وَ اسْتِخْفافٌ بِالوَقارِ وَ هُوَ الفَقْرُ الحاضِرُ وَ قِلّةُ طَلَبِ الحَوائِجِ مِنَ النّاسِ هُوَ الغِنَى الحاضِرُ. نياز خواهى از مردم مايه خوارى در زندگى و از بين برنده شرم و حياست و از و شكوه آدمى مى‌كاهد و آن، حاضر است و كم خواهش كردن از مردم ، ثروت حاضر است. 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2