برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_2
*️⃣ و من كتاب له (علیه السلام) إليهم بعد فتح البصرة:
از نامه هاى امام(عليه السلام) است که بعد از فتح بصره به اهل کوفه نوشت.
👈 این نامه در یک بخش می آید :
• ✳️ قدردانی از مجاهدت یاران :
*️⃣ وَ جَزَاكُمُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ مِصْرٍ عَنْ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ أَحْسَنَ مَا يَجْزِي الْعَامِلِينَ بِطَاعَتِهِ وَ الشَّاكِرِينَ لِنِعْمَتِهِ؛ فَقَدْ سَمِعْتُمْ وَ أَطَعْتُمْ، وَ دُعِيتُمْ فَأَجَبْتُم.
✳️ تشكّر از مجاهدان از جنگ بر گشته:
*️⃣ خداوند شما مردم كوفه را از سوى اهل بيت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم پاداش نيكو دهد، بهترين پاداشى كه به بندگان فرمانبردار، و سپاسگزاران نعمتش عطا مى فرمايد، زيرا شما دعوت ما را شنيديد و اطاعت كرديد، به جنگ فرا خوانده شديد و بسيج گشتيد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* نامه در یک نگاه
این نامه بخش کوتاهى از نامه مفصل ترى است که امام(علیه السلام) بعد از پایان جنگ جمل براى مردم کوفه نوشت و محتواى آن قدردانى از زحمات آنان نسبت به اسلام و اهل بیت پیغمبر اکرم است; زیرا دعوت امام(علیه السلام) را پذیرفته بودند و در جنگ با شورشیان و طغیانگران #جمل پایمردى به خرج داده بودند.
* رضايت امام(عليه السلام) از مردم کوفه
*متن کامل نامه امام(عليه السلام) به اهل کوفه به نقل از مرحوم مجلسى در بحارالانوار از کتاب الکافية فى ابطال توبة الخاطئة (نوشته شيخ مفيد) ( بحارالانوار، ج 35، ص 252، ح 198)
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) در #مکارم_اخلاق دعای #بیستم : ( بند دهم)
https://eitaa.com/sahife2/59801
#محتوای_22_گانه_بند_ده
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_20
#دعای_بیستم_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیستم_10
https://eitaa.com/sahife2/59802
اين بود شرح مختصر بيست و دو برنامه اى كه به فرموده حضرت زين العابدين عليه السلام از نشانه ها و علائم بندگان صالح و شايسته خدا است. ( هشتک #محتوای_22_گانه_بند_ده )
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حَلِّنِي بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ :
فِي بَسْطِ الْعَدْلِ وَ كَظْمِ الغَيْظِ وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ وَ إِصْلَاحِ ذَاتِ الْبَيْنِ وَ إِفْشَاءِ الْعَارِفَةِ وَ سَتْرِ الْعَائِبَةِ وَ لِينِ الْعَرِيكَةِ وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ وَ حُسْنِ السِّيرَةِ وَ سُكُونِ الرِّيحِ وَ طِيبِ الْمُخَالَقَةِ وَ السَّبْقِ إِلَى الْفَضِيلَةِ وَ إِيثَارِ التَّفَضُّلِ وَ تَرْكِ التَّعْيِيرِ وَ الْإِفْضَالِ عَلَى غَيْرِ الْمُسْتَحِقِّ وَ الْقَوْلِ بِالْحَقِّ وَ إِنْ عَزَّ وَ اسْتِقْلَالِ الْخَيْرِ وَ إِنْ كَثُرَ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي وَ اسْتِكْثَارِ الشَّرِّ وَ إِنْ قَلَّ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي
وَ أَكْمِلْ ذَلِكَ لِي :
بِدَوَامِ الطَّاعَةِ وَ لُزُومِ الْجَمَاعَةِ وَ رَفْضِ أَهْلِ الْبِدَعِ وَ مُسْتَعْمِلِ الرَّأْيِ الْمُخْتَرَعِ
الهى! تو را به عزّت و جلالت قسم، و تو را به آبروى حضرت على بن الحسين عليه السلام سوگند ما را به صفات صالحان از عباد و بندگانت آراسته فرما، تا قدرت ربودن گوى سعادت دنيا و آخرت را به دست آوريم كه راهى براى رسيدن به خير دنيا و آخرت، و يافتن نجات ابدى، و عيش جاودانى جز راه صالحان و شايستگان نيست.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج8، ص: 397
ادامه دارد ...
#بیستم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#ختم_روزانه_صحیفه_سجادیه
#ختم_صحیفه_آسان_به_سخت 6
#صحیفه_خوانی در 150 روز
به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل
#دور_اول
#روز_6
دعای #پانزدهم ( یک تا 7)
https://eitaa.com/sahife2/44714
https://eitaa.com/sahife2/27286
@sahife2
11.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #مستند_برنامه_شیطان 35: مستند تحقیقی و پژوهشی پیرامون پروتکلهای صهیونیست ( 50 قسمت )
قسمت سی و پنجم: تسلط بر رسانه-نبرد بازی ها
🏷 #وعده_صادق #طوفان_الأقصى #فلسطین #اسرائیل #دشمن_شناسی #صهیون #پروتکل_های_دانشوران_صهیون
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_149
#اعراف_150
✳️ وَلَمَّا سُقِطَ فِى أَيْدِيهِمْ وَرَأَوْاْ أَنَّهُمْ قَدْ ضَلُّواْ قَالُواْ لَئِن لَّمْ يَرْحَمْنَا رَبُّنَا وَيَغْفِرْ لَنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَسِرِينَ
و چون (ارزش گوساله پرستى) در نزدشان سقوط كرد (و پشیمان شدند) و دیدند كه قطعاً گمراه شده اند، گفتند: البتّه اگر پروردگارمان به ما رحم نكند و ما را نبخشاید، ما از زیانكاران خواهیم بود.
✍️ چون معمولا انسان به هنگام ندامت و پشیمانى، چانه ى خود را بر دستانش قرار مى دهد و فكر مى كند، چنانكه گویا در دست خود فرو افتاده است، لذا قرآن مى فرماید: «سُقط فى ایدیهم» وشاید كنایه از این باشد كه گوساله در جلو آنان ساقط شد واز بین رفت، چنانكه مى خوانیم: «و انظُر اِلهك الّذى ظَلتَ علیه عاكفاً لَنُحرِّقَنّه ثمّ لَننسِفَنّه فى الیَمّ نَسفاً»
✳️ وَلَمَّا رَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَنَ أَسِفاً قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِى مِن بَعْدِى أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِى وَ كَادُواْ يَقْتُلُونَنِى فَلَا تُشْمِتْ بِىَ الْأَعْدَآءَ وَلَا تَجْعَلْنِى مَعَ الْقَوْمِ الظَّلِمِينَ
و همین كه #موسى (از كوه طور) به سوى قوم خود برگشت (و گوساله پرستى آنان را دید)، به حال خشم و تأسّف گفت: پس از من بد جانشینانى برایم بودید، آیا بر فرمان پروردگارتان (كه ده شب ماندن مرا تمدید كرد)، پیشى گرفتید؟ (و صبر نكردید تا از كوه طور برگردم.) آنگاه الواح (تورات) را (به كنارى) افكند و (از شدّت غضب، موى) سر برادرش را گرفت و به سوى خود كشید. (هارون) گفت: اى فرزند مادرم! حقیقت این است كه این گروه مرا در ضعف قرار داده (به حرفم گوش ندادند) ونزدیك بود مرا بكشند. پس (من بى گناهم و) كارى نكن كه دشمنان را به شماتتم برخیزاند (و شاد شوند) و مرا با ستمگران قرار مده.
✍️ پس از مخالفت هایى كه با حضرت على علیه السلام صورت گرفت، روزى آن حضرت خطاب به مردم فرمود: سیره و الگوى من انبیا هستند... امّا الگوى من از برادرم هارون این است كه هارون به برادرش فرمود: «یابن امّ انّ القوم استضعفونى و كادوا یقتلوننى»، حال اگر بگویید او را به استضعاف نكشیدند و خوار نكردند و براى قتل او هیچ اقدامى نكردند، منكر قرآن شده اید و اگر همان باشد و شما آن را پذیرفتید، پس هارون معذور بوده و سكوتش لازم بوده است. چنانكه پیامبر صلى الله علیه وآله نیز به آن حضرت فرمودند: «یا على... فانّك منّى بمنزلة هارون من موسى و لك بهارون اسوة اذ استضعفه قومه و كادوا یقتلونه» پس تو نیز در برابر دشمنى قریش صبر پیشه كن.
پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: حضرت موسى براى نشان دادن نهایت ناراحتى خود، هنگامى كه به میان مردم رسید، آن رفتار توبیخ آمیز را با هارون نمود وگرنه خداوند به موسى در كوه طور گوساله پرستى قومش را خبر داده بود.
امام صادق علیه السلام فرمود: هارون با آن همه اذیّت و آزارى كه از قومش دید، باز در میان آنان ماند، زیرا اگر آنان را ترك مى كرد و به سوى موسى مى رفت، قطعاً عذاب الهى بر آنان نازل مى شد. «اذا فارقهم ینزّل بهم العذاب».
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
🆔 @sahife2
149-150.mp3
4.76M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_149
#اعراف_150
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2