💢اولين و اصلى ترين نقطه در مبانى امام و نظرات امام، مسئله ى #اسلام_ناب_محمدى است؛ يعنى اسلام ظلم ستيز، اسلام عدالت خواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنجديدگان و مستضعفان. در مقابل اين اسلام، امام اصطلاح #اسلام_آمريكائى را در فرهنگ سياسى ما وارد كرد. اسلام آمريكائى يعنى اسلام تشريفاتى، اسلام بى تفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زياده خواهى، اسلام بى تفاوت در مقابل دست اندازى به حقوق مظلومان، اسلام كمك به زورگويان، اسلام كمك به اقويا، اسلامى كه با همه ى اينها مى سازد. اين اسلام را امام نامگذارى كرد: اسلام آمريكائى.
89/3/14
#رهبر_معظم_انقلاب
📚جدال اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی
📌گزیده جلد بیست و یکم صحیفه امام(ره)
#منشور_روحانیت
#منشور_برادری
#بسیج
#منتظری
#وصیت_نامه_الهی_سیاسی
#گورباچف
#سلمان_رشدی
#شطرنج_موسیقی
#حوزه_علمیه
#شورای_نگهبان
📝به کوشش انجمن فرهنگی هنری شهید بهروز محمدی
#معرفی_کتاب
#جدال_دو_اسلام
#نشر_معارف
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع پرسنل شهربانی (تفاوت حکومت اسلامی با دیگر حکومتها)
🔸تاریخ:
۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۳ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
تفاوتهای حکومت اسلامی با حکومتهای دیگر
🔸حضار:
پرسنل شهربانی جمهوری اسلامی ایران
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۳۳ تا صفحه ۲۳۸
امام خمینی (ره)؛ 20 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/20/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع پرسنل شهربانی (تفاوت حکومت اسلامی با دیگر حکومتها) 🔸تاریخ: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۸/
🔰سلوک روسا و امرای صدر اسلام
🔹... یکی از فرقهای بین #حکومت_اسلام با سایر حکومتها، این است که در حکومت اسلام جوّ، جوّ محبت است. بین شخص اول مملکت مثل رسول خدا که شخص اول بود و در زمان خلافت امیر المومنین شخص اول امیر المومنین بود با ادنی فردی که به حسب نظر مردم ادنی حساب میشدند فرق اساسی مربوط به دنیا نبود. این طور نبود که رسول خدا حالا که در راس واقع شده و رئیس امت است مثل سایر حکومتها ریاست بکند.
🔹 در مسجد میآمدند مینشستند؛ اصحابشان و اتباعشان هم توی مسجد بود؛ کسی، از خارج که میآمد نمیدانست کدام از آنها پیغمبر است. میپرسید کدامتان پیغمبر هستید؟ در نشستن این طور نبود که یکی در بالای تخت بنشیند و ما بقی مقابلش بایستند و سلام نظامی بکنند! حضرت امیر هم همین طور بود. صدر اسلام وضع این طور بود، این طور نبود که امرای لشکر- امرای لشکر خیلی مهم هم داشتند- با مردم دیگر فاصله بگیرند؛ جوّ محبت بود.
🔹آنها در یک محیط دوستی و رفاقت و محبت زندگی میکردند. بین خودشان #رُحَماء بودند؛ یعنی همه با هم دوست و رفیق ... با رحمت رفتار میکردند. و وقتی که مقابل کفار واقع میشدند، آنجا #اشِداء بودند.
🔹همین آدمی که، همین حضرت امیری که توی مسجد وقتی که میآمد با سایرین پهلوی هم مینشستند و صحبت میکردند وقتی رفته بود توی آن مزرعه آن رعیتی که آنجا بود یک غذایی داشت. حضرت فرمود: غذا داری؟ گفت: چیزی که لایق شما باشد ندارم. [حضرت] گفت: چیه؟ بیاور. پیه را آورد؛ کدو را با پیه سرخ کرده بود؛ و خیال میکرد حضرت امیر منزلش بساطی هست و حالا این کم است! در صورتی که حضرت امیر شاید در تمام عمرش هم یک همچه غذای دلچسبی شاید- شاید- نخورده بود! بیا؛ با هم نشستند: آن رعیت مزرعه، و این هم رئیس همه. با هم نشستند و خوردند. بعد هم پاشد حضرت، لب آن آبی که داشت عبور میکرد دستهایش را با شن شست و با مشتش آبش را خورد و شکر کرد.
🔰شدت و رحمت در حکومت اسلامی
🔹همین آدمی که این است و همین آدمی که دور خانهها میگردد و طعام تقسیم میکند، بدون اینکه بشناسندش، و وقتی که در خانه یک نفر میرود و بچههایش گرسنهاند، یک مقدار نان به آنها میدهد، دهنشان میگذارد؛ و بعد هم برای اینکه بچهها را دلجویی کند با آنها بازی میکند و صدایی مثل شتر میکند که بچهها خوششان بیاید! همین آدم که رئیس قوم است و آن کار را دارد میکند؛ این طور ملایم، این طور رئوف، وقتی مقابل دشمن میایستد، شمشیر را میکشد به فرق میزند، دو تا میکند! از این ور میزند دو تا میکند!
❗️یهود #بنی_قریظه، که قیام نکرده بودند و از مفسدین بودند- این یهودیها از اول مفسد بودند- هفتصدتایشان را همین طور از دم شمشیر گذراند در یک روز هفتصدتایشان را کشت! بین خودشان دوستی، رفاقت، ملایمت، رحمت [بود] لکن وقتی در مقابل غیر واقع میشدند، آنجا شدت. در موقع خودش شدت، در موقع خودش رحمت. این وضع حکومت اسلام است.
امام خمینی (ره)؛ 20 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/20/1
#حکومت_اسلامی
#اشداء_علی_الکفار
#رحماء_بینهم
#روایت_تاریخ
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع پرسنل شهربانی (تفاوت حکومت اسلامی با دیگر حکومتها) 🔸تاریخ: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۸/
🔰کبر جانسون و کُرنش شاه
♻️من واقعاً متاسف میشدم، به من برمیخورد این مطلب [ناراحت] شدم. که دیدم محمد رضا شاه- شاه سابق- در مقابل جانسون «1»آن مرد که ایستاده بود و عینکش را هم این طور چشمش را از این ور گردانده بود، این هم مثل یک بچه ایستاده بود جلو میز او. جانسون این طرف ایستاده بود، و او مقابل میز او، مثل یک فراش! من این قدر ناراحت شدم از اینکه وضع ما این طور شده، که این شخص- که رئیس قوم است- در مقابل او رفته این طور!
آن وقت وقتی میآمد، در مقابل شما چه میکرد؟ عکس آن بود دیگر! آنجا حکومت اسلام این طور بود که بین خودشان ... رفاقت و دوستی و وقتی در مقابل غیر میایستادند، آن طور شدت؛ لکن حکومتهای غیر اسلامی این طور نیستند. میبینند احتیاج چقدر دارند! آنکه میبیند که حالا به او محتاج است، پهلویش میرود! شاه یک مملکت است؛ لکن مثل یک فرّاش پیش او میرود! من عکسش را خودم دیدم. مثل یک فرّاش ایستاده بود! او وقتی که میآمد توی مملکت خودش و بین مردمی که به اصطلاح رعیت خودند، بین سربازهای خودش، آن طور شدت میورزید. این عکسِ آنی که آنها بودند. این، شدت را در بین خود، قشر زیردست خودش، میکرد، و در مقابل آنها خاضع بود. اما به حسب منطق قرآن اَشِدَّاءُ عَلَی الْکفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ ؛ بر کفار شدید، بین خودشان رحیم و دوست.
1-- لیندون جانسون، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا.
امام خمینی (ره)؛ 20 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/20/1
#خاطرات
#روایت_تاریخ
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع عشایر مَمَسَنی و دانشجویان یزد (چگونگی قیام پیامبران)
🔸تاریخ:
۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۴ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
چگونگی قیام پیامبران
🔸حضار:
عشایر مَمَسَنی و دانشجویان و استادان دانشسرای عالی یزد
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۴۴ تا صفحه ۲۴۶
امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/21/3
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع عشایر مَمَسَنی و دانشجویان یزد (چگونگی قیام پیامبران) 🔸تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۳
🔰قیام و استقامت از ویژگیهای رهبری
🔹انبیا در تبلیغاتشان ابتداءً یک بودند. موسی- علیه السلام- یک نفر بود؛ رسول اکرم- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- اول که مامور شد، خودش- تنها- مامور شد: قُم فَانذر؛ نهضت کن و مردم را دعوت کن. دعوت، ابتداءً از خود حضرت شروع شد. آن روز که اعلام نبوت فرمود، یک زن و یک بچه به او ایمان آورد؛ لکن استقامت- که لازمه رهبری انبیای گرام است- به طور کامل در رسول اکرم بود: و اسْتَقِم کَمَا اُمِرتَ؛ نهضت کن و استقامت کن.
🔹این دو خاصیت در پیشبرد مقاصد بزرگ پیغمبر اسلام دخالت داشت: قیام و استقامت. این استقامت موجب شد که با اینکه هیچ در دست نداشت و تمام قوای قدرتمندان بر خلاف او بود- به طوری که در مکه نمیتوانست به طور علن دعوت کند- لکن مایوس نمیشد از اینکه نمیتواند علناً مردم را دعوت کند. مایوس نبود. دعوت زیرزمینی بود. یکی یکیها را به خود جذب کرد، تا وقتی که تشریف بردند به مدینه، مامور شدند که مردم را دعوت کنند به قیام: قُل إِنَّمَا اَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ اَن تَقُومُوا للَّه؛ «۵» در اینجا دعوت به قیام است. دعوت جمع به قیام جمع است؛
🔹 و مهم #قیامِ_للَّه، برای خدا. رمز پیروزی لشکر اسلام در صدر اسلام- با آنکه هیچ ابزار جنگی میشد بگویی نداشتند- قیامِ للَّه بود. نهضت برای خدا، ایمان به خدا، پیروز کرد پیغمبر اکرم را. مایوس نشدن و استقامت کردن در راه خدا، پیروزی را نصیب پیغمبر کرد. اصحاب رسول اکرم در صدر اسلام قدرت ایمان داشتند، و با قدرت ایمان به پیش رفتند؛ به طوری که با جمعیت بسیار کم و با نداشتن ابزار جنگ، بر دو امپراتوری بزرگ آن روز دنیا- روم و ایران- غلبه کردند. نهضت کردند، و برای خدا نهضت کردند، و استقامت کردند.
امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/21/3
#جهاد_کبیر
#قیام_لله
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع روحانیون آذربایجان شرقی و غربی (مشکلات امر قضاوت)
🔸تاریخ:
۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۰/ ۶ رجب ۱۴۰۱
🔸مکان:
تهران، حسینیّه جماران
🔸موضوع:
اهمیت امر قضا و بیان مشکلات آن- پاسخ قاطع به گروهک مجاهدین خلق (منافقین)
🔸حضار:
روحانیون آذربایجان شرقی و غربی
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۳۵ تا صفحه ۳۴۴
امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1360
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/21/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع روحانیون آذربایجان شرقی و غربی (مشکلات امر قضاوت) 🔸تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۰/
🔰مسئولیت خطیر امر قضاوت در نظام اسلامی
🔹عرض من به قضات این است که توجه کنند به اینکه اگر با کوشش آنها مسئله قضاوت حل نشود، تا آخر، قضیه قضاوت به زمین خواهد ماند. کوشش کنند که اولًا علما و اشخاص دانشمند را معرفی کنند و ثانیاً آنها که متصدی امور قضایی هستند، توجه کنند به اینکه مسئله بسیار مشکل و مهمی و پر مسئولیتی بر عهده آنهاست. حتی مسئولیت قضیه قضا از همه مسئولیتهایی که در یک کشور هست بالاتر است؛ برای اینکه قاضیان، متصدی اموری هستند که جان مردم، مال مردم، نوامیس مردم، در گرو کارهای آنها و قضاوت آنهاست. و القَاضِی عَلی شَفِیرِ جَهَنَّم. باید توجه کنند که- خدای نخواسته- جانی به واسطه فتوای آنها و یا قضاوت آنها بدون مجوز شرعی از بین نرود، مالی از بین نرود، حیثیتی، آبرویی از بین نرود که بسیار اهمیت دارد این مطلب و امروز اهمیتش بیشتر از سابق است. سابق قضیه این نبود که اگر قاضی تخلف میکرد، اصل اسلام را مشوّه کند.
🔹امروز قلمهایی هست که چنانچه یک قاضی یا چند قاضی و لو اشتباهاً یک کاری انجام بدهد، یا- خدای نخواسته- عمداً انجام بدهد، این را پای روحانیت حساب میکنند و پای جمهوری اسلامی حساب میکنند و بالاخره پای اسلام حساب میکنند و لهذا، قاضی امروز مسئول حیثیت اسلام است؛ مسئول حیثیت جمهوری اسلام است و مثل قضاتِ در طول تاریخ نیست که فقط مسئول باشد نسبت به آن قضاوتی که در مورد شخصی میکرد. امروز قضاوت علاوه بر آن بعدی که همیشه داشته است، یک بعد خاصی دارد و آن بعد خاص آن چیزی است که بر میخورد به حیثیت اسلام. اگر چند قاضی در چند محل اشتباه بکنند، یا بعضی از آنها مثلًا- خدای نخواسته- عمداً یک کاری را انجام بدهند، این اسباب این میشود که قلمهایی که میخواهند این جمهوری اسلامی را از بین ببرند یکی را چند و چند را صدها جلوه میدهند و با قلمهای خودشان به اصل جمهوری اسلامی و به اسلام حمله میکنند. بنا بر این، اگر سابق شغل قضا یک شغل در عین حال بسیار مهم و پر مسئولیتی بود، امروز مسئولیت او بسیار زیادتر است؛ باید بگوییم صد چندان است. این یک [مطلبی] است که به متصدیان قضا، چه در حال و چه بعدها که تصدی میکنند، عرض کردم.
امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1360
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/21/1
#قضاوت
#حوزه_علمیه
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع روحانیون آذربایجان شرقی و غربی (مشکلات امر قضاوت) 🔸تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۰/
🔹شما جرات میکردید که در حکومت سابق یک همچو کلمهای یا یک همچو مقالهای بنویسید؟ فرق ما بین حالا و آنجا این است که شمایی که قلمهایتان- خداوند آن قلمها را بشکند- آن طور آزاد است که [علیه] همه چیزها و مقدسات اسلام مینویسید و پخش میکنید و جلوی شما گرفته نمیشود- با اینکه باید گرفته بشود-
🔹فرق حالا و سابق این است که در سابق شما تسلیم بودید، اگر هم در دلتان چیزی بود در زبانتان نمیشد اظهار کنید و امروز در زبان و قلم و قدم، کارهایی میکنید و جلوه میدهید این جمهوری اسلامی را به اینکه این از زمان سابق بدتر است! به این نعمت خدا تشکر کنید، خوبهای این را ببینید. آن مقداری که در این دو سال خدمت شده است به این ضعفا و به این مستمندان و به این مستضعفین آنها را نگاه بکنید؛ نه اینکه یک جایی یک فساد میشود، شما تمام مسائل که انجام گرفته است نادیده بگیرید، فقط آن را بگیرید. این انحراف است، این بیانصافی است، این خلاف رضای خداست.
🔹کسانی دارند شب و روز به این مملکت خدمت میکنند؛ لکن آن قدر فساد زیاد است و آن قدر خرابی زیاد است که نمیتوانند به این زودی این کارها را انجام بدهند. و مع ذلک، در این دو سال به قدر پنجاه سال سابق کار انجام دادهاند. شما ناشکری نکنید. خدای تبارک و تعالی- خدای نخواسته- یک وقت از شما عنایتش را برمیدارد و گرفتار همان میشوید که در طول پنجاه سال گرفتار بودید.
امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1360
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/21/1
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع مسئولان نظام (انگیزه و برکات بعثت پیامبر «ص»)
🔸تاریخ:
۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۲/ ۲۷ رجب ۱۴۰۳
🔸مکان:
تهران، حسینیه جماران
🔸مناسبت:
سالروز بعثت رسول اکرم (ص)
🔸موضوع:
انگیزه و برکات بعثت پیامبر (ص)
🔸حضار:
خامنهای، سید علی (رئیس جمهور)- هاشمی رفسنجانی، اکبر (رئیس مجلس شورای اسلامی)- موسوی اردبیلی، سید عبد الکریم (رئیس دیوان عالی کشور)- صانعی، یوسف (دادستان کل کشور)- موسوی، میر حسین (نخست وزیر)- فلسفی، محمد تقی- اعضای شورای نگهبان- اعضای شورای عالی قضایی- اعضای هیات دولت- دادستانهای انقلاب اسلامی مرکز و ارتش- روسای دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور- رئیس ستاد مشترک ارتش و فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی- اعضای شورای عالی سپاه پاسداران انقلاب و نمایندگان امام در سپاه- جامعه مدرسین حوزه علمیه قم- شورای مرکزی ائمه جمعه- اعضای ستاد انقلاب فرهنگی- جامعه روحانیت مبارز تهران- مسئولان سیاسی عقیدتی نیروی نظامی و انتظامی- اعضای شرکتکننده در نخستین کنگره حزب جمهوری اسلامی- اعضای شورای مرکزی جهاد سازندگی- مسئولان کمیتههای انقلاب اسلامی- بنیاد شهید- بنیاد مستضعفان- بنیاد پانزده خرداد- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی- کمیته امداد امام- سازمان اوقاف- سازمان حج و زیارت- هلال احمر- بانک مرکزی- شهرداری- رسانههای گروهی- ستاد تبلیغات جنگ- خبرگزاری جمهوری اسلامی- مدیر عامل و شورای سرپرستی صدا و سیما- وعاظ تهران
شناسه ارجاع:
جلد ۱۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۳۰ تا صفحه ۴۳۶
امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1362
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/62/02/21/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان نظام (انگیزه و برکات بعثت پیامبر «ص») 🔸تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۲/ ۲۷ ر
🔹مسئله مبعث و ماهیّت آن و برکات آن چیزی نیست که بتوان با زبانهای الکن ما از آن ذکری کرد؛ و به قدری ابعاد آن زیاد است و جهات معنوی و مادی او زیاد است که گمان ندارم بتوان حول و بر او هم صحبت کرد.
📌مسئله بعثت یک تحول علمی- عرفانی در عالم ایجاد کرد که آن #فلسفههای_خشک_یونانی را که به دست یونانیها تحقق پیدا کرده بود و ارزش هم داشت و دارد، لکن مبدل کرد به یک #عرفان_عینی و یک #شهود_واقعی برای ارباب شهود. قرآن در این بُعدش برای کسی تا کنون منکشف نشده است مگر مَنْ خوطِبَ بِه؛ و در بعض ابعادش حتی برای مَنْ خوطِبَ بِه هم منکشف نشده است و فقط برای ذات ذو الجلال جلّت عظمتُه معلوم است.
📌اگر کسی سیر کند در فلسفههای قبل از اسلام و فلسفههای بعد از اسلام، و خصوصاً قرنهای آخر و عرفای قبل از اسلام و آن کسانی که در هندوستان و امثال آن یک همچو مسائلی داشتند، با عرفای بعد از اسلام که به تعلیم اسلام در این امر وارد شدهاند، میفهمد که چه تحولی در این بعد حاصل شده است؛ در صورتی که عرفای بزرگ اسلام هم راجِل هستند در کشف حقایق قرآن.
امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1362
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/62/02/21/1
#امام_لب_فلسفه_عرفان_بود
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان نظام (انگیزه و برکات بعثت پیامبر «ص») 🔸تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۲/ ۲۷ ر
🔹لسان قرآن که از برکات بعثت است، از برکات بزرگ بعثت رسول خداست، لسانی است که سهلِ ممتنع است. بسیاری شاید گمان کنند که قرآن را میتوانند بفهمند، از باب اینکه به نظرشان سهل است. بسیاری از ارباب معرفت و ارباب فلسفه گمان میکنند که قرآن را میتوانند بفهمند؛ برای اینکه، آن بُعدی که برای آنها جلوه کرده است و آن بُعدی که در پس این ابعاد است برای آنها معلوم نشده است.
📌قرآن دارای ابعادی است که تا رسول اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- مبعوث نشده بودند و قرآن متنزل نشده بود از آن مقام غیب، نازل نشده بود از آنجا، و با آن جلوه نزولیاش در قلب رسول خدا جلوه نکرده بود، برای احدی از موجودات ملک و ملکوت ظاهر نبود. بعد از آنکه اتصال پیدا کرد مقام مقدّس نبوی ولی اعظم با مبدا فیض به آن اندازهای که قابل اتصال بود، قرآن را نازلتاً و مُنزَّلًا کسب کرد، در قلب مبارکش جلوه کرد و با نزول به مراتب هفتگانه به زبان مبارکش جاری شد.
📌قرآنی که الآن در دست ماست نازله هفتم قرآن است و این از برکات بعثت است؛ و همین نازله هفتم آن چنان تحولی در عرفان اسلامی، در عرفان جهانی به وجود آورد که اهل معرفت شمّهای از آن را میدانند و بشر از همه ابعاد او، یعنی جمیع ابعاد او برای بشر باز، معلوم نشده است و معلوم نیست معلوم شود.
📌 آیاتی در قرآن کریم که باز از برکات بعثت است مشاهده میشود که این آیات را در عین حالی که انسان گمان میکند که خوب، ظاهر است، لکن تا کنون کشف نشده است هُوَ الْاَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ ... وَ هُوَ مَعَکُمْ. اللهُ نُورُ السَّمواتِ وَ الْاَرْض اینها آیاتی است که نه مفسر میتواند بفهمد، نه فیلسوف و نه عارف. هر کس ادعا کند که معنی او را فهمیده است، در جهل فرو رفته است.
📌 قرآن را انَّما یَعْرِفُ الْقُرآن مَنْ خوطِبَ بِه ؛ به وسیله «مَنْ خوطِبَ بِه» به یک عدّه معدودی از اولیای خدا و ائمه معصومین- علیهم السلام- تحویل داده شده است و به وسیله آنها یک حدودی که قابل فهم است برای بشر تفسیر شده است؛ لکن آنکه لطیفه وحی است همان آیه شریف «الله نُورُ السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ» وقتی دست مفسِّر افتاده است «اللهُ [نُورُ] السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ» معنا کرده است که هیچ مربوط به قرآن نیست. این مفسرین در عین حالی که زحمتهای زیاد کشیدهاند لکن دستشان از لطایف قرآن کوتاه است؛ نه از باب آنکه آنها تقصیری کردهاند، از باب اینکه عظمت قرآن بیشتر از این مسائل است.
امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1362
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/62/02/21/1
#امام_لب_فلسفه_عرفان_بود
@sahifeh_entezar