eitaa logo
صحیفه انقلاب
361 دنبال‌کننده
297 عکس
118 ویدیو
43 فایل
بیانات امام و امین امام را به عنوان صحیفه انقلاب و خط مشی آینده آن مرور میکنیم؛ به امید تپیدن قلب نسل جدید برای این دو ابر مرد.. ارتباط با ادمین: @entezarsajjad
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰وقتی خطیب وقت نماز جمعه تهران وعده نصر الهی و مقدمه فتح ابرقدرت ها را می دهد و نسل امروز تحقق آن ها وعده ها به چشم خود می بینند! 📚بیانات رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران مقارن با آغاز جنگ تحمیلی/04/ 07/ 1359 @sahifeh_entezar 👇👇👇
صحیفه انقلاب
🔰وقتی خطیب وقت نماز جمعه تهران وعده نصر الهی و مقدمه فتح ابرقدرت ها را می دهد و نسل امروز تحقق آن ها
🔅قدْ كانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتا فِئَةٌ تُقاتِلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ أُخْرى‏ كافِرَةٌ يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَ اللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشاءُ 💠همه‏‌ى كفار، چه آنها كه در اطراف مدينه بودند و زير سايه‏‌ى پيغمبر زندگى ميكردند و چه آنها كه در مكه كينه‏‌ى پيغمبر را در دل مي‌پروريدند با يكديگر همدست شدند، گفتند بيائيد كار اسلام و نظام اسلامى را يكسره كنيم، به طرف مدينه هجوم آوردند. پيغمبر در آن هواى گرم و با دهان روزه به مسلمانان فرمود تا اطراف مدينه را خندق بكنند. 💠 وقتى خود پيغمبر با يارانش كلنگ در دست، به حفر مشغول بودند، تيزى كلنگ پيغمبر بر سنگى فرود آمد و برقى از آن جست. پيغمبر به اصحابش كه تلاش‏ كنان و عرق‏ ريزان مشغول تلاش بودند گفت: من در اين برق كاخ‌هاى را ديدم كه به دست شما گشوده خواهد شد. وقتى كلنگ ديگر بر آن سنگ سخت فرود آمد، برقى جستن كرد. پيغمبر به يارانش فرمود من در روشنى اين برق كاخ‌هاى را ديدم كه در قبضه‏‌ى شما قرار خواهد گرفت. 💠 پيغمبر به يارانش فرمود شما پس از آن‏كه در اين جنگ پيروز شديد، نوبت تهاجم شما به فرا ميرسد. اگر تا امروز آنها به شما حمله آوردند، از امروز به بعد نوبت حمله‏‌ى شماست. بگذار ابرقدرت‌ها از خودشان دفاع كنند ببينيم چگونه دفاع خواهند كرد! 💠 در ميدان جنگ خندق كه به نام جنگ نيز معروف است- يعنى جنگى كه همه‏‌ى گروه‏‌هاى كافر در آن دست به دست هم دادند تا اسلام را به زانو درآورند- وقتى سرباز شجاع اسلام على‏‌بن‏‌ابى‏‌طالب عليه‏‌السلام به ميدان عمربن‏‌عبدود وارد شد، پيغمبر فرمود: «قد برز الايمان كله الى الكفر كله» 💠كفار همه‏‌ى نيروى خود را در عمربن‏‌عبدود متمركز كردند، او را به ميدان اسلام فرستادند و او با غرورش مي‌انديشيد كه شكست حكومت اسلامى به‏‌دست اوست. اما نيروى رزمنده‏‌ى مؤمنِ اسلام يعنى اميرالمؤمنين او را در خاك و خون غلتاند و همان‏جا بود كه دروازه‏‌اى كه نظام اسلامى را به سوى منطقه‏‌ى نفوذ ابرقدرت‌ها مي‌گشود، باز شد. همه‏‌ى نيروهاى دست به دست هم داده منهدم شدند. وقتى عمربن‏‌عبدود به خاك و خون غلتيد، در حقيقت كفار همه به خاك و خون غلتيده بودند. فتوحات اسلام آغاز شد. 💠 عمربن‏‌عبدود امروز در ميدان ايران است. اى سربازان مؤمن فداكار! اين مغرورِ جاهلِ متعصب امروز با پاى خود به ميدان مبارزه‏اى كه گور او در آن كنده شده است قدم نهاده است‏ «قد برز الايمان كله الى الكفر كله» امروز ايمان مجسم- جمهورى اسلامى- در قالب رزمندگان شجاع مسلمان، در مقابل كفر و همه‏‌ى كفر قرار گرفته است 💠 «قَدْ كانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتا» قرار است آيت خدا ظاهر شود، قرار است دروازه‏‌اى كه ما را به سوى كاخ‌هاى قيصر و كسراى امروز يعنى كاخ‌هاى ابرقدرت‌هاى شرق و غرب روانه خواهد كرد باز شود. اى جنودالله قرار است به سراغ فتح منطقه‏‌ى ابرقدرت‌ها برويد. «فِئَةٌ تُقاتِلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» يك گروه در راه خدا ميجنگد، براى قرآن ميجنگد، براى جمهورى اسلامى ميجنگد «وَ أُخْرى‏ كافِرَةٌ» يك گروه كافر است، براى كفر ميجنگد؛ «وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ» در راه ميجنگد، در راه ميجنگد، در راه هواها و هوس‌ها و غرورهاى خود ميجنگد. «وَ اللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشاءُ» خداست كه پيروز ميكند و تأئيد ميكند آن را كه بخواهد و خدا مؤمنان را يارى ميكند. «وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ» اين حق و قطعى است كه خدا مؤمنان را پيروز خواهد گردانيد @sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اگر ما بخواهیم یک حقیقی و یک حقیقی در ابعاد گوناگون یک فرضیه هایی را در ابعاد و اشاعه بدهیم جامع ترینش در این دو کلام است کلام امام دیروز جامعه ما و امام امروز جامعه ما؛ 💢اما متاسفانه در هر دو جایگاه علمی هم در و هم در در هر دو این دو نظریه مظلوم و غریب اند... 💢متاسفانه در حوزه های علمیه ما امروز باید پایه اصلی تدریس باشد باشد معرفت و باشد باشد این غایبه... 💢مقام معظم رهبری هم همین طور.. @sahifeh_entezar
🍃آنچه که می‌ماند آن است که انسان در کارش انجام می‌دهد.جهات معنوی، که یکی از بزرگترین جهات معنوی به الله است، خدمت به انسانهای است. 🍃 این است که برای انسان می‌ماند و در عالم دیگر به درد انسان می‌خورد. اموالی که انسان بگذارد و برود به درد انسان نمی‌خورد. اموالی که پیش بفرستد به درد انسان می‌خورد. 🍃 و امیدوارم که آنهایی که دارای یک مکنتی هستند توجه داشته باشند که به این ، که ما هستند، رسیدگی کنند 📚جلد ۱۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۲۴ تا صفحه ۴۲۸ @sahifeh_entezar
♻️بازخوانی صحبت های قابل تامل مرحوم آیت الله کریمی(ره) 💢در گوشه‌ی تهران فقیهی نشسته است که سرآمد بقیه فقها است و او نظراتی دارد که از نظرات بقیه فقها است. 💢آقای خامنه‌ای از همه است؛ ایشان از نظر قدرت علمی است 💢امام خمینی قدس‌سره نداشت، کتاب‌هایی که امام خمینی قدس‌سره مطالعه می‌کرد، همان کتاب‌هایی بود که بقیه آقایان خواندند. منتها امام خمینی قدس‌سره از مطالعه کتاب‌ها یک نکاتی می‌فهمید که از آن‌ها درآمد و دیگران از آن نکات دیگری می‌فهمیدند که از آن فقط درآمد. @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
♻️بازخوانی صحبت های قابل تامل مرحوم آیت الله کریمی(ره) 💢در گوشه‌ی تهران فقیهی نشسته است که سرآمد بق
💠عمده آن صحبت‌های رهبر معظم انقلاب بود؛ ایشان در طول این مدت مطالبی را که فرمودند، اگر یادداشت می‌کردند و جمع‌آوری و چاپ می‌کردند، شاید چندین جلد می‌شد. یک کلمه از آن صحبت‌ها را کسی اطلاع ندارد. 💠 اگر صحبت‌های علمی رهبر معظم انقلاب در این جلسات منعکس می‌شد، بینندگان می‌فهمیدند و می‌دیدیدند که ایشان از نظر قدرت علمی است. نه اینکه کمبودی داشت که چهار نفر طلبه در آنجا شوند که کمبودهای ایشان جبران شود، نه این‌طور نبود. ولکن تا الان هم من در سه چهار سال قبل یا بیشتر کمی اصرار کردم که چند شبی دستگاه ضبط آوردند و ضبط کردند و درباره روند ادامه آن اطلاعی ندارم. 💠 این نوارهای ضبط‌شده را باید پیاده کنند و صحبت‌های رهبر معظم انقلاب را جدا کنند و آن‌ها را جدا بنویسند. کما اینکه الان که ایشان کلاس درس دارند، و درس را خیلی هم با دقت و با تأمل می‌فرمایند، با خیلی قوی مطالعه می‌کنند، می‌نویسند و بعد درس را می‌فرمایند. این درس‌هایی که تا الان رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند، چند جلد آن‌ها چاپ شده است؟ کجا چاپ شده است؟ چه کسی چاپ کرده است؟ این نوشته‌های ایشان را باید به چند نفر از محققین بنام و فضلای معروف بدهند و آن‌ها بنویسند و نقد و بررسی کنند و چاپ و نشر کنند تا مردم بفهمند که ایشان در چه سطح و مستوای علمی هست و چه مقدار دقت نظر دارد؛ متأسفانه این کار را ، آن جلسه شورای افتاء را هم . 💠 فقط همین را بلد شدیم که شعار بدهیم مرگ بر ضد ولایت فقیه! ولی فقیه در چه جایگاهی قرار دارد؟ چه شخصی هست؟ چه شرایطی دارد؟ چه حقوقی دارد؟ مردم چه حقوقی بر او دارند؟ این مسائل مطرح نیست و این موضوع از آثار رهبر معظم انقلاب است. اگر صحبت‌های ایشان را در شورای افتاء یادداشت می‌کردند و چاپ می‌کردند و منتشر می‌شد، مجامع علمی که مدعی نقد و بررسی و تحقیق مسائل علمی هستند، می‌فهمیدند که در گوشه‌ی تهران فقیهی نشسته است که سرآمد بقیه فقها است و او نظراتی دارد که از نظرات بقیه فقها است. 💠 لکن الان که کسی خبر ندارد و همه خیال می‌کنند که آقای خامنه‌ای فقط همان ولی فقیه است. چه مقداری علمیّت دارد، اینکه چه کاره است، و در چه درجه‌ای از علمیت است، این مسائل را کسی خبر ندارد. در مورد این صحبت‌های من هم مثلاً می‌گویند: ناگفته‌ها روشن نمی‌شود. این یک سفره گسترده‌تری می‌خواهد و زحمت بیشتر می‌طلبد. 💠 فقه آل محمد یک فقه بیشتر نیست؛ مثلاً در یک کوچه طولانی خانه یک نفر را ما می‌خواهیم نشان بدهیم، این خانه را که از دور به کسی نشان می‌دهیم، یک نفر سایه این خانه را در ۱۰ متری می‌بینید و چشم یک نفر، تیزبین‌تر است و از ۱۰۰ متری می‌بیند و یک نفر هم از یک کیلومتری می‌بینید. آن خانه‌ای که می‌خواهیم به آن‌ها نشان بدهیم که فرقی نمی‌کند، بلکه بیننده‌ها فرق می‌کنند. این نعمت درک جهت‌گیری قضایا شاید همان معنا باشد که در روایات دارد؛ «لَیسَ العِلمُ بِکَثرَةِ التَّعلیمِ وَ التَّعَلُّم، بَل هُوَ نورٌ یَقذِفُهُ اللهُ فِی قَلبِ مَن یَشاء»، 💠 این فقهی که آقایان دیگر خوانده‌اند، امام خمینی قدس‌سره هم همان فقه را خواند؛ امام خمینی قدس‌سره نداشت، کتاب‌هایی که امام خمینی قدس‌سره مطالعه می‌کرد، همان کتاب‌هایی بود که بقیه آقایان خواندند. منتها امام خمینی قدس‌سره از مطالعه کتاب‌ها یک نکاتی می‌فهمید که از آن‌ها درآمد و دیگران از آن نکات دیگری می‌فهمیدند که از آن فقط درآمد. 💠اگر من مدعی شوم که مدعی هم هستم آقای خامنه‌ای از همه است؛ اعلمیّت به این نیست که شخصی هشت نوشته است یا دوازده کتاب چاپ کرده است. اعلمیّت به این است که این نوشته امیرالمؤمنین علیه‌السلام، نهج‌البلاغه را وقتی که به دست او بدهیم، وقتی ایشان آن را مطالعه می‌کند، یک نکاتی می‌فهمد و وقتی دیگران مطالعه می‌کنند، نکته‌ی دیگری می‌فهمند. اگر نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علیه‌السلام را همراه آن جهت‌گیری که خطابات نهج‌البلاغه می‌گوید درست فهمید، به او نهج‌البلاغه‌ شناس می‌گویند. اگر قرآن کریم را درست فهمید، راجع به آیات‌الاحکام و غیر آیات‌الاحکام بدان‌گونه که باید فهمید، انسان باید تحسین کند که ایشان اعلم از بقیه است. در فقه هم همین‌طور است. 💠در این مدت ما از ایشان در اظهارنظر، در مسائل زیادی، مطالبی دیدیم و شنیدیم که الحق و الانصاف خداوند منان و متعال توفیقی به ایشان عنایت کرده که اگر ایشان مدعی شوند که فقه را بدان‌گونه که باید فهمید، می‌فهمند، گزاف نگفته است و درست فرموده است. و حالا اگر باور برخی نمی‌شود، نشود. @sahifeh_entezar
💢بخشی از سخنرانی آیت الله خامنه ای در اولین کنگره بین المللی نهج البلاغه 🔰 مسأله‏‌ى سوم و عنوان سوم است، منشاء حكومت از نظر نهج‏‌البلاغه چيست؟ آيا يك امر طبيعى است؟ نژاد، دوده و نسب، زور و اقتدار، اقتدار طبيعى و اقتدار مكتسب؛ يا نه، منشاء حكومت و چيزى كه به حكومت يك انسان يا يك جمع مشروعيت ميبخشد يك امر الهى است، يا يك امر مردمى است، يا چيزى و چيزى . 🔰مسأله‏‌ى چهارمى كه در مطالعه‏‌ى اين بحث در نهج‏‌البلاغه براى انسان مطرح ميشود اين مسأله است كه آيا حكومت كردن يك است يا يك ؟ حاكم حق حكومت دارد يا موظف است كه حكومت كند؟ و كدام انسانى است كه مي‌تواند يا مي‌بايد حكومت كند؟ در اين‏جا هم نهج‏‌البلاغه بيان خاص خود را دارد و از نظر نهج‏‌البلاغه حكومت هم حق است و هم وظيفه است. براى آن كسى كه با شرائط و معيارها و ملاك‌هاى حكومت آميخته است و از آن برخوردار است در شرائطى وظيفه است كه حكومت را قبول كند، نمي‌تواند اين بار را از دوش بر زمين بگذارد. @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
💢بخشی از سخنرانی آیت الله خامنه ای در اولین کنگره بین المللی نهج البلاغه 🔰 مسأله‏‌ى سوم و عنوان سوم
✴️ از نظر على عليه‏‌السلام منشاء اصلى حكومت يك سلسله ارزش‌هاى است؛ آن كسى ميتواند بر مردم حكومت كند و ولايت امر مردم را به عهده بگيرد كه از يك خصوصياتى برخوردار باشد. ✴️نگاه كنيد به نامه‏‌هاى فراوان على عليه‏‌السلام به معاويه و به طلحه و زبير و به عاملان خود و به مردم كوفه و به مردم مصر، نامه‏‌هاى فراوانى كه اگر يكى‏‌اش را هم بخواهيم اينجا بخوانيم وقت زيادى را خواهد گرفت. ✴️ او حكومت را و ولايت امر مردم را ناشى از يك ارزش معنوى ميداند، اما فقط اين ارزش معنوى هم نيست براى اين‏كه انسان و حاكم و والى باشد، بلكه هم در اينجا سهمى دارند و آن است. ✴️ اميرالمؤمنين در هر دو بخش تصريحاتى دارد كه متأسفانه نميخواهم وقت را حالا به اين بگذرانم. آنچه درباره‏‌ى اهل‏بيت آمده آن را هم اضافه كنيد به نامه‏‌هاى امام به رقباى حكومتش در آن زمان كه اشاره كردم، در كنار اين، آن بياناتى كه درباره‏‌ى اهل‏‌بيت وارد شده همچنين ميتواند آن ارزش‌هاى معنوى كه ملاك حكومت هست اينها را بيان كند و مشخص كند. ✴️ اما فقط اين نيست، بلكه بيعت هم شرط است. «انه بايعنى القوم الذين بايعوا ابابكر و عمر و عثمان على ما بايعوهم عليهم فلم يكن للشاهد عن يختار و لا للغائب عن يرد و انما الشورى للمهاجرين و الانصار فان اجتمعوا على رجلٍ و سموه اماماً كان ذلك لله رضى» ✴️ اگر مهاجر و انصار جمع بشوند و كسى را پيشواى خود بدانند و به امامت او گردن بنهند بر اين است. كننده‏‌ى حق خلافت است؛ آن ارزش‌ها آن وقتى ميتواند و كسى را به مقام ولايت امر برساند كه مردم هم او را بپذيرند و قبول كنند، كه اين مسأله در باب نقش مردم در حكومت باز مورد توجه قرار ميگيرد. 📚 29/ 02/ 1360 / بيانات در اولين كنگره‏‌ى بين‏‌المللى نهج‏‌البلاغه‏ @sahifeh_entezar
🔰حکومت اسلامی؛ حکومت ظالمانه؛ فرصت بخشی برای اندیشیدن 💢اساس جامعه‏ اسلامى هم بر اين است كه به مردم فرصت داده بشود. يعنى آنچه گفتنى است به مردم گفته شود تا مردم بتوانند در سايه‏‌ی كه پيدا ميكنند بنشينند با خود كنند و را از تشخيص بدهند. 💢اساس حكومت هاى ظالمانه در طول تاريخ بشر و همچنين امروز در دنيا بر اين بوده كه وسيله‏‌ى تشخيص حق و باطل يعنى فكر كردن و انديشيدن را از مردم بگيرند. @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔰حکومت اسلامی؛ حکومت ظالمانه؛ فرصت بخشی برای اندیشیدن 💢اساس جامعه‏ اسلامى هم بر اين است كه به مردم
📒 خداى متعال به انسان قدرت تشخيص داده است؛ «تَبارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ» تا آن جايى كه «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» خدا آفرينش را براى اين قرار داد كه ببيند چه كسى عمل بهترى دارد. در روايت ميفرمايد: «ليبلوكم ايكم أشد عقلًا» براى اين بود كه ببيند چه كسى از نيروى تعلق و تدبر بيشتر استفاده ميكند. 📒 اين قدرت تشخيصى كه خدا به انسان داده است براى شناختن راه خطا و صواب كافى است؛ هيچكس نيست كه بشنود و بيانديشد مگر آن‏كه مي‌تواند راه خطا را از راه صواب تشخيص بدهد. اساس جامعه‏‌ى اسلامى هم بر اين است كه به مردم فرصت داده بشود. يعنى آنچه گفتنى است به مردم گفته شود تا مردم بتوانند در سايه‏‌ى كه پيدا ميكنند بنشينند با خود كنند و را از تشخيص بدهند. 📒 لذا اساس حكومت‌هاى ظالمانه در طول تاريخ بشر و همچنين امروز در دنيا بر اين بوده كه وسيله‏‌ى تشخيص حق و باطل يعنى فكر كردن و انديشيدن را از مردم بگيرند. ما، يعنى ملت مسلمان ايران امروز بيش از هميشه محتاج تعقل و تدبريم. يك وظيفه دستگاه‏‌هاى اداره‏‌كننده دارند و آن و هدايت مردم است. يك وظيفه مردم دارند و آن ارشادها و هدايت‌ها و درباره‏‌ى آنهاست. 📒 دشمن كه ميخواهد مردم نفهمند به هر دو ضربه ميزند. اولًا سعى ميكند صداى هدايت‏‌كننده‏‌ها را در ميان جهانى گم كند، نگذارد فرياد رساى هاديان امت به گوش مردم برسد. ثانياً سعى ميكنند مردم را از شنيدن باز بدارند، يعنى گوينده‏‌ها را ميكنند، تبليغات را وانمود مي‌كنند، براى اين‏كه مردم از آنچه هاديان و مناديان حق بيان ميكنند سلب شود و مردم باور خود را به گفته‏‌ى از دست بدهند. 📒 اين كار در همه‏‌ى تاريخ انجام گرفته، امروز هم در ايران و در جو انقلابى جامعه‏‌ى ما، همچنين در سطح جهان انجام مي‌گيرد. من با طرح اين مسأله اولًا يكى از را اعلام ميكنم تا همه‏‌ى شما مردم براى امروز و براى هميشه بدانيد كه آن حكومتى است كه مردم را به فكر كردن دعوت مي‌كند، و هدايت ذهن مردم را به عهده مي‌گيرد. مردم را سرگرم هواها و هوس‌ها و سخنان بى‏‌ارتباط به سياست و زندگى مشغول نمي‌كند، سرگرم نمي‌كند؛ ثانياً در ‏_اسلامى مردم در مقابل كسانى قرار مي‌گيرند كه آنها ميخواهند مردم نشنوند صداى هادى‏‌ها و منادى‏‌ها را. 📒 امروز در جو ايران اين اصل اساسى نظام اسلامى به‏ شدت از سوى دشمنان مورد تهديد قرار مي‌گيرد. دشمن با يك انقلاب عظيم مردمى و ضد شرق و غرب روبه‏‌رو شده. اين انقلاب را چگونه خنثى كند و از بين ببرد؟ انقلاب ما بر روى دوش مردم قرار دارد، چگونه مردم را از اين انقلاب دلسرد بكند؟ براى اين‏كه مردم از محور انقلاب دور بشوند خيلى راه‏‌ها را دشمن تا كنون پيموده است. امروز شيوه‏‌ى دشمن اين است كه نگذارد مردم درباره‏‌ى حوادثى كه در ايران و نسبت به اسلام در حال انجام شدن است فكر كنند. 📒 شما در اين هفته‏ اى كه گذشت و به‏ طور كلى در اين ماه‏‌هاى اخير حوادث عظيم و مهمى را گذرانيده‏‌ايد. اين حوادث هر كدامى در طول تاريخ اگر يكى از اين حوادث در تاريخ ملتى واقع بشود به عنوان يك نقطه‏ ى برجسته خواهد ماند. شما در طول چند ماه متعددى از اين حوادث را گذرانيده‏‌ايد و در تمام اين حوادث هم بوده‏ايد؛ اين براى دشمن غير قابل تحمل است. براى اين‏كه اين پيروزى و موفقيت براى جامعه‏‌ى ما نماند دشمن سعى ميكند جامعه‏‌ى ما را از راه جلو گرفتن از نيروى فكر و انديشه‏‌ى آنها به بكشاند. 📒 ما از مردم ميخواهيم بشنوند و فكر كنند، اين چيزى است كه اسلام از مردم ميخواهد. دشمن از مردم ميخواهد كه به سخن افراد دلسوز و هدايت‏‌كننده گوش ندهند و درباره‏‌ى آن فكر نكنند. چطور دشمن اين كار را انجام ميدهد؟ از راه ايجاد غوغا اين كار را انجام ميدهد. دشمن ميخواهد با ايجاد جو غوغا و تشنج حالت تعقل را از مردم بگيرد. 📚 05/ 04/ 1360 / بيانات در خطبه‏‌هاى نماز جمعه تهران‏ @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
#دعای_سحر 🔹 دعاهايي كه از خزائن وحي و شريعت و حاملان علم و حكمت به ما رسيده از بزرگ‏ترين نعمت‏ هاي
💠 و اما ما اختصت به هذه الفقرة- فالبهاء هو الحسن، و الحسن هو الوجود. فكل خير و و حسن و سناء فهو من بركات الوجود و اظلاله، حتى قالوا: مسألة أنّ الوجود خير و بهاء بديهية . فالوجود كله حُسن و بهاء و نور و ضياء. و كلما كان الوجود كان البهاء اتم و . 💠 فالهيولى لخسة وجودها و فعليتها دار الوحشة و الظلمة، و مركز و منبع الدناءة، و يدور عليها رحى و الكدورة. (و مع ذلك فهي الشجرة الانسانية و بذور الحقائق الوجودية و بروز الانوار الطاهرة؛ و لولاها لما موجود في الكمال و لما حصل لأحد في الحق ذي الجلال. فهي مع كمال خستها تمام الحقائق و ابواب الرحمة. فاعرف ذلك و اجعله مقياساً لفهم سائر مراتب الوجود التي هي بمرتبة عليا و محل أسنى؛ و آمن بما صح عن اولياء الحكمة ان الوجود خير و بهاء) 💠 فهي لنقصان وجودها و ضعف نوريتها، كالمرأة الذميمة المشفقة من استعلان قبحها؛ كما قال الشيخ: «و الدنيا لوقوعها في نعال‏ الوجود و اخيرة تنزلاته يدعى بأسفل السافلين.» و ان كانت بنظر اهلها بهية حسناء لذيذة، لأن كل حزب بما لديهم . فإذا ظهر سلطان الآخرة، و انكشف بارتفاع الحجاب عن بصيرة القلب، و تنبهت الاعين من نوم ، و بعثت الانفس من مراقد عرفت حالها و مرجعها و مآلها، و انكشفت ذميمتها و قباحتها و ظلمتها و وحشتها. 💠 روي عن النبي، صلّى اللَّه عليه و آله: «يُحشَر بعضُ الناس على صُوَر تحسن عندها القِرَدَةُ و الخنازير» و هذا و الخير البهيمي و السبعي، ايضاً من بركات الوجود و خيراته و نوره و بهائه. 💠 و كلما خلص الوجود من شوب الاعدام و الفقدانات، و اختلاط و يصير بمقدار خلوصه بهياً حسناً. فعالم المثال ابهى من ظلمات الطبيعة. و عالم الروحانيات و المقربين من المجردات ابهى منهما. و العالم الربوبي ابهى من الكل، لخلوصه من شوب النقص، و تقدسه عن اختلاط الاعدام، و تنزهه عن الماهية و لواحقها؛ بل لا بهاء إلا منه، و لا حسن و لا ضياء الا لديه، و هو كل البهاء و كله البهاء. 📚شرح دعاء السحر، متن، ص: 20 @sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید 💢 این ترس ها انسان را هم مختل می کند. 💢 یکی از چیزهایی که گوناگون امام رو ارزانی آن بزرگوار داشت او بود 💢 از جمله تاثیرات توحید در زبان یک موحد این است که ریشه ترس را در او می‌خشکاند @sahifeh_entezar
♨️اگر راجع به ، افراد يا مسائلى كه ارتباط به اشخاص و افراد پيدا ميكند، چيزى شنيديد كه باز هم براى شما محقّق و نيست، اين را دهن به دهن نگردانيد. چون ميشود و از قول پيغمبر اكرم صلى‏‌اللّه‏‌عليه‏‌واله، نقل شده است كه فرموده‏‌اند: «كَفَى المرءُ كِذْباً أنْ يحدثَ بِكُلّ ما يسْمَعُ» براى دروغ‏گو بودن يك آدم همين كافى است كه هر چه ميشنود، نقل كند. ♨️فرض بفرمائيد كه يك مرد سالم نجيبى كاسب سر اين محل است. يك نفر مى‏‌آيد ميگويد آقا خبر دارى چى شد؟ ميگويد، ها چى شده؟ ميگويد آره، جوادآقا مثلًا شكر قاچاق ميفروشد. خب شما ميگوئيد نه بابا، او هم ميگويد نخير اين‏جورى است. شما ميگوئيد نه. آخر هم باور نميكنيد. بعد از او كه جدا شديد، ميرسى به رفيقت، ميگوئى آره فلانى آمده بود ميگفت جوادآقا شكر قاچاق ميفروشد. به دومى ميرسى، ميگوئى شنيدم جوادآقا شكر قاچاق [ميفروشد]. دست سوم و چهارم و پنجم كه رسيد، مسلّم ميشود كه جوادآقا شكر قاچاق ميفروشد. يعنى شما به دست خودتان، بدون سوء نيت، بدون دشمنى با جوادآقا يك جرمى را بار گردن يك كرديد. ♨️ شايعه را درست ميكند، افراد و بى‏ توجه آن را اين‏جا آن‏جا منتقل ميكنند. مثل بلاتشبيه مگس كه ميكروب را از جايى به جاى ديگرى منتقل ميكند. گناه آن مگس از گناه آن ميكروب مختصرى كم‏تر است؛ خيلى كمتر نيست‏ 📚06/ 04/ 1360/ بيانات در جلسه پرسش و پاسخ در مسجد ابوذر تهران‏ @sahifeh_entezar
☀️ ذکر امام سجاد علیه السلام در شب بیست و هفتم ماه رمضان 🔰 قال: سمعت أَبي عليّ بن الحسين عليه السلام ليلة سبع و عشرين من شهر رمضان، يقول من أَوّل اللّيل إِلى آخره: 🕌 «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجافِي عَنْ دارِ الْغُرُورِ، وَ الإِنابَةَ إِلىٰ دارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ» 📕 الإقبال بالأعمال الحسنة، ج‌1، ص: 403‌. 📣 شرح امام خمینی بر این دعای امام سجاد علیه السلام: ⭕️ از پيغمبر گرفته تا امام عصر- سلام اللَّه عليه- همه از گناه مى‏ترسيدند. گناه آنها غير اينى است كه من و شما داريم. آنها يك عظمتى را ادراك مى‏كردند كه توجه به كثرت، از گناهان كبيره است پيش آنها. حضرت سجاد در يك شبش- به حسب آن چيزى كه وارد شده- تا صبح [گفت:] «اللَّهُمَّ ارْزُقْنى التَّجافِىَ عَنْ دارِ الغُرُورِ وَ الْانابَةَ الى‏ دارِ السُّرُورِ و الْاسْتِعدادَ لِلْمَوتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْت». مسأله، مسئله بزرگى است. آنها در مقابل عظمت خدا، وقتى كه خودشان را حساب مى‏كنند، و مى‏بينند كه هيچ نيستند و هيچ ندارند. واقع مطلب همين است: جز او كسى نيست و چيزى نيست، وقتى كه توجه بكنند به عالم كثرت، و لو به امر خدا. اين است كه نسبت مى‏دهند به رسول خدا كه فرمود: لَيُغانُ عَلى‏ قَلْبى‏ فَإنّى‏ لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فى‏ كُلِّ يومٍ سَبْعيِنَ مَرَّة. «2» او غير از اين مسائلى بوده است كه پيش ماهاست. آنها در ضيافت بوده‏اند، در ما فوق ضيافت هم بوده‏اند. در ضيافت بوده‏اند و از اينكه حضور در مقابل حق تعالى دارند و مع ذلك، دارند، مردم را دعوت مى‏كنند. از همين، كدورت حاصل مى‏شده. توجه به مظاهر الهى، از غيب متوجه شدن به شهادت به مظاهر الهى، و لو همه‏اش الهى است، براى آنها همه الهى است، لكن مع ذلك، از آن جايى كه، از آن غيبى كه آنها مى‏خواهند كه «كمالِ انقطاع إليك» است، وقتى كه توجه مى‏كنند به مظاهر، اين گناه بزرگ است. اين گناه نابخشودنى است، اين دار غرور است پيش سجاد. توجه به ملكوت دار غرور است. توجه به ما فوق ملكوت هم دار غرور است. توجه به حق تعالى طورى كه ديگر ضيافتى در كار نباشد كه مخصوص كُمَّل اوليا است، آنجا ديگر ضيافت اللَّه نيست در كار. 📕 صحيفه امام، ج‏20، ص: 269 @ofoqemobin
♨️من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است، و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند. ♨️من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته. 🔸امام خمینی (ره)؛ 16 مرداد 1358 🔸جلد ۹ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۲۶۷ @sahifeh_entezar
امروز همه‏‌ى دنياى اسلام بايد قضيه‏‌ى فلسطين را قضيه‏‌ى خود بداند؛ اين، كليد رمزآلودى است كه درهاى را به روى امت اسلامى مى‏‌گشايد. 🔸25/ 01/ 1385 / بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در سومين كنفرانس بين‏‌المللى قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين‏ @sahifeh_entezar
♨️راهى را كه امام (ره) دنبال مى‏‌كرد و كار سنگينى كه او انجام مى‏‌داد، فقط با عقل و درايت و قوّت بدنى و نيروى سياسى پيش نمى‏‌رفت؛ او از خلوص و و رابطه‏‌ى با خدا نيز برخوردار بود، تا توانست اين موفقيت‌ها را به دست آورد. @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
♨️راهى را كه امام (ره) دنبال مى‏‌كرد و كار سنگينى كه او انجام مى‏‌داد، فقط با عقل و درايت و قوّت بدن
💠 راهى را كه امام (ره) دنبال مى‏‌كرد و كار سنگينى كه او انجام مى‏‌داد، فقط با عقل و درايت و قوّت بدنى و نيروى سياسى پيش نمى‏‌رفت؛ او از خلوص و صفاى باطنى و رابطه‏‌ى با خدا نيز برخوردار بود، تا توانست اين موفقيت‌ها را به دست آورد. هرچند خصوصيات بشرى امام، در مرتبه‏‌يى بالاتر از افراد معمولى بود، ولى كسى خيال نكند كه اين انقلاب، صرفاً با حكمت و قوّت عقلانى و خصوصيات معمولى و بشرى امام به پيروزى رسيد و ادامه يافت. 💠ويژگي‌هاى او، كمتر در افراد عادى پيدا مى‏‌شود. اگر يكى از آن خصوصيات در فردى مشاهده شود، او انسان بزرگى به شمار مى‏‌رود؛ چه رسد به آنكه همه‏‌ى ويژگي‌هاى ممتاز را يكجا در خود جمع كرده باشد. امام (ره) انسانى بسيار عاقل، دورانديش، حكيم، آدم‏‌شناس، تيزبين، حليم، متين و آينده‏‌نگر بود؛ كه هركدام از اين صفات، كافى بود كه شخصى را در مرتبه‏‌يى والا جاى دهد و احترام همگان را جلب كند. 💠 متانت و بردبارى و حلم امام به‏ گونه‏‌اى بود كه اگر صد نفر در مجلسى سخنانى مى‏‌گفتند كه او آن‏ها را قبول نداشت، تا لازم نمى‏‌دانست، حرفى نمى‏‌زد و سكوت مى‏‌كرد؛ در صورتى كه اگر در حضور آدم‏‌هاى معمولى كلمه‏‌يى گفته شود كه برخلاف عقيده‏‌ى آن‏ها باشد، طوفانى در روحشان به وجود مى‏‌آيد كه سريعاً پاسخ بدهند. 💠همه‏‌ى شما ديديد كه در پايان وصيت‏‌نامه‏‌ى ايشان، به مواردى اشاره شده بود كه امام قبلًا نسبت به طرح آن‏ها سكوت كرده بودند. در زمان بنى‏‌صدر كه من خدمت امام (ره) رسيده بودم، ايشان مى‏‌گفتند: حرف‌هايى كه او از قول من مى‏‌گويد، همه‏‌اش خلاف واقع است و حقيقت ندارد. بنابراين، هر حرفى كه زده مى‏شد، فوراً او را نمى‏‌آشفت و تحريك نمى‏‌كرد و در صدد پاسخ سريع برنمى‏‌آمد. اين متانت، بردبارى، حلم، تسلط بر نفس و سعه‏‌ى صدر، در هركس كه باشد، از او يك انسان بزرگ خواهد ساخت. 💠درعين‏ حال اگر امام (ره) آن عوامل اصلى معنويت، ارتباط با خدا، كار براى رضاى او، تقوا و انجام تكليف را نمى‏‌داشت، نه انقلاب به پيروزى مى‏‌رسيد، نه شما مردم اين‏گونه عاشقش مى‏‌شديد، نه مى‏‌توانست اين طوفان را در دنيا به وجود آورد، و نه قادر بود در مقابل تهديد و ارعاب دشمن، مثل كوه بايستد. 💠بارها ايشان مى‏‌فرمود كه ما كار را براى رسيدن به نمى‏‌كنيم؛ بلكه مأمور به انجام هستيم. اگر فرض كنيم بعد از برگشتن امام (ره) از پاريس، آنچه كه تاكنون پيش آمد، اتفاق نمى‏افتاد، بلكه برعكس، مردم را مى‏‌كشتند، اطرافيان امام را اعدام مى‏‌كردند و خود امام را نيز مثل گذشته تبعيد مى‏‌كردند، در آن صورت بازهم امام (ره) احساس شكست نمى‏‌كرد و اعتقاد داشت كه پيروز شده است. آن‏‌كس كه براى انجام تكليف كار مى‏‌كند، پيروزيش به اين نيست كه به مقصود خود دست پيدا كند؛ بلكه زمانى احساس پيروزى مى‏كند كه موفق شود به تكليفش عمل كند. 🔘به راه باديه رفتن به از نشستن باطل‏ / كه گر مراد نجويم به قدر وسع بكوشم‏ 🔸18/ 03/ 1368 / سخنرانى در مراسم بيعت فرماندهان و اعضاى كميته‏‌هاى انقلاب اسلامى‏ @sahifeh_entezar
⁉️ به نظرم رسید که در رابطه با نظم حاکم بر پست ها به این پرسش احتمالی پاسخ بدهم: "چرا پست های کانال صحیفه انقلاب با مناسبت های روز منطبق نیست؟ و به تعبیر دیگر چرا بیانات امام و رهبری را به صورت موضوعی طرح نمی کنیم؟ ‼️علت انتخاب این روند، توجه به یک مساله نسبتا روانی است. به طور معمول انسان وقتی در متن یک حادثه در حال جریان قرار می گیرد قدرت تعمق و تفکر کم تری پیرامون آن پدیده، نسبت به دوره‌ی پس از تجربه و گذران آن دارد. این مساله در رابطه با پدیده های اجتماعی سیاسی که جنبه های رسانه ای در آن ها بالا است شدیدتر بروز می یابد؛ از قضا بیشترین سخنان امام و رهبری در همین موضوعات است. گذشته از آنکه در مناسبت ها، بیشتر رسانه ها به انعکاس سخنان ایشان می پردازند و این مساله باعث می شود مخاطب به دلیل تکرار بیش از حد، به اندازه کافی توجه نکند و موجبات سرخوردگی در او فراهم شود. بنابراین ترجیح ما این است که مطالب مهم و گزیده را به شیوه ترتیبی ارائه کنیم؛ گرچه به طور طبیعی در برخی موارد نیز ارائه خواهد شد. @sahifeh_entezar
🔰بين من و آقاى باهنر هم‏‌زبانى وجود داشت؛ يعنى خيلى نوشتنِ هم و گفتنِ هم را مى‏‌پسنديديم و قبول ميكرديم. قبلًا هم كارهاى مشترك با هم داشتيم؛ در همين ، مسئوليت تنظيم بخش و را من و آقاى باهنر داشتيم و تنظيم كرديم. 🔰در قبل از انقلاب سال‌هاى چهل و هشت، چهل و نه- يك جمع بزرگى در تهران تشكيل شد كه مسئول تهيه‏‌ى [متون‏] بود؛ در آنجا هم- كه البتّه آن جمع تطوّرات و تحوّلات فراوانى داشت- بعد از يك سال از شروع كار آن جمع، باز يك بخش مهمّى از انجام آن كار جهان‏‌بينى، به من و آقاى باهنر محوّل شد كه فكر مي‌كنم بايد نوشته‏‌هاى آن بحث‌هايى كه آن‏‌وقت با هم كرديم هم در منزل ايشان و در اختيار خانواده‏‌ى ايشان باشد؛ و يك مقدارش هم در اختيار خود من است. على‏‌اى‏‌حال، من و باهنر كار مشتركِ نوشتنى، زياد كرده بوديم. 🔸 26/ 05/ 1361/ مصاحبه مطبوعاتى پيرامون حادثه هشتم شهريور @sahifeh_entezar
4_342798489698173203.pdf
6.72M
📥دریافت کنید☝️☝️ 🔺برادران و خواهران همرزم: اعلام مواضع و از ضرورتهای هر انقلاب و هرتشکیلات انقلابی است. حزب جمهوری اسلامی آرمان های کلی خود را در مرامنامه ای که در آغاز ایجاد حزب منتشر شد به اطلاع همه رساند و اینک خوش وقتیم که مواضع تفصیلی حزب را در رابطه با آن ارمان ها به اطلاع شما می رسانیم. 🔺 در حوزه ها، واحدهای آمادگی و کانون ها براساس این مواضع منظم تر می شود و به یاری خدا پیرامون هر بخش درس های توضیحی تهیه و به وسیله واحد آموزش حزب منتشر خواهد شد. 🔺براساس این مواضع روشن در همه زمینه ها: معارف اسلامی، مسائل سیاست داخلی، سیاست آموزشی، سیاست اقتصادی و سیاست خارجی، بار دیگر پیمان خود را با یکدیگر برای ادامه جهاد در راه خدا تجدید می کنیم و با آنچه در توان خود داریم می کوشیم تا انقلاب اسلامی عزیزمان را از خطر انحراف از اسلام ناب و اصیل و از شر دشمنان و آسیب فتنه ها و توطئه های داخلی و خارجی مصون داریم. 📚مقدمه کتاب "مواضع ما" /حزب جمهوری اسلامی @sahifeh_entezar
🔅امام (ره)، خصلت‌هاى گوناگونى داشت: بسيار و عاقل و متواضع و هوشيار و زيرك و بيدار و قاطع و رئوف و خويشتن‏دار و متقى بود. 🔅 نمى‏‌شد حقيقتى را در چشم او واژگونه جلوه داد. داراى اراده‏‌اى پولادين بود و هيچ مانعى نمى‏‌توانست او را از بازدارد. انسانى بسيار دل‏‌رحم و رقيق بود؛ چه در هنگام مناجات با خدا كه از خود بى‏‌خود مى‏شد، و چه در هنگام برخورد با نقطه‏‌هايى از زندگى انسان‌ها كه به‏‌طور طبيعى دلها را به عطوفت و رأفت وادار مى‏‌كند. 🔅انگيزه‏‌هاى ، جاذبه‏‌هاى مادّى، هواها و هوس‌ها، نمى‏‌‌توانست به قله‏‌ى رفيع وجود باتقواى او دست‏‌اندازى كند. او امير هواها و خواهش‌هاى خود بود؛ ولى خواهش‌ها بر او حكومت نمى‏‌كردند. صبور و بردبار بود و سخت‏‌ترين حوادث در اقيانوس عظيم وجود او، تلاطم ايجاد نمى‏‌كرد. 🔅من قادر نيستم خصلت‌هاى انسانى و والاى اين مرد بزرگ را كه مثل خورشيد در تاريخ ايران درخشيد، توصيف كنم. سال‌هاى متمادى خدمت امام بودم. از سال 37 با ايشان آشنا شدم و به او مى‏‌رفتم. در دوره‏‌هاى مختلف زندگى و در بحران‌هايى كه پيش مى‏‌آمد، رفتار حساب‏‌شده‏‌ى آن مرد را ديده بودم. 🔅اين انسان استثنايى، اصلًا از نوع مردم زمان ما نبود. واقعاً نمى‏‌توانم خصلت‌ها و خصوصيات اين مرد بزرگ را توصيف كنم. 📚18/ 03/ 1368 / سخنرانى در مراسم بيعت نماينده‏‌ى امام در ارتش، وزير دفاع، فرماندهان و پرسنل منتخب نيروهاى سه‏‌گانه و وزارت دفاع‏ @sahifeh_entezar
💢عبارات زیر از جمله صریح ترین بیانات رهبر انقلاب اسلامی در زمینه حکومت اسلامی و نقش آراء مردمی در آن است که در خطبه های نماز جمعه تهران به سال 14/ 05/ 1362 ایراد شده است. 💢لازم به ذکر است که آخرین بیانات ایشان در سال های در این زمینه، مطابق با همین بیانات می باشد. @sahifeh_entezar 👇👇👇
صحیفه انقلاب
💢عبارات زیر از جمله صریح ترین بیانات رهبر انقلاب اسلامی در زمینه حکومت اسلامی و نقش آراء مردمی در آن
💢در صدر اسلام حكومت پيغمبر و تا مدّتى بعد از رحلت پيغمبر، حكومت جامعه‏‌ى اسلامى يك حكومت مردمى بود. در دوران اميرالمؤمنين (عليه الصّلاة والسّلام) مردم در صحنه‏‌ى حكومت به معناى واقعى دخالت داشتند، نظر مي‌دادند، رأى مي‌دادند، تصميم مي‌گرفتند و - كه قرآن پيغمبر را به آن امر كرده است- متعلّق به مردم بود كه: وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ؛ مردم حق دارند كه با آنها مشورت بشود. 💢بنابراين اگر يك حكومتى ادّعا ميكند كه مردمى است، بايد به معناى اوّل هم مردمى باشد؛ يعنى مردم در اين حكومت داراى نقش باشند: اوّل، در تعيين حاكم. در حكومت اسلام، مردم در تعيين شخص حاكم داراى نقش و تأثيرند. البتّه در حكومت‌هاى دينى و حكومت اسلامى، يك مقطعى از زمان و يك برهه‏‌اى از زمان، حكومت يك حكومت تعيين‏‌شده‏‌ى خدايى است؛ اين را همه‏‌ى مسلمين قبول دارند؛ در آنجا در تعيين حاكم، مردم نقشى ندارند. البتّه اهل‏‌سنّت اين فاصله را مخصوص به زمان پيغمبر مي‌دانند، امّا شيعه آن را غير از دوران نبوّت، شامل دوران امامت هم مي‌داند. در دوران نبوّت و دوران امامت، حاكم جامعه‏‌ى اسلامى از سوى خدا تعيين شده، مردم نقشى ندارند. مردم چه بدانند، چه ندانند؛ چه بخواهند، چه نخواهند؛ پيغمبر، امام و پيشواى جامعه است؛ رهبر و حاكم مردم است. البتّه اگر مردم دانستند و پذيرفتند، اين حاكميتِ حقيقى و اين حاكميتِ حقوقى، جنبه‏‌ى واقعى هم پيدا مي‌كند؛ امّا اگر مردم ندانستند، نشناختند، يا نپذيرفتند، آن كسى كه به‏‌حق، حاكم مردم است، از منصب حكومت بركنار مي‌ماند؛ امّا حاكم او است. لذا ما معتقديم در دوران ائمّه‏‌ى معصومين (عليهم الصّلاة والسّلام) با اينكه آن‌ها در جامعه به‏‌عنوان حاكم شناخته نشده بودند و پذيرفته نشده بودند، همه‏‌ى شئون حاكم، متعلّق به آنها بود و لذا بود كه تلاش هم مي‌كردند، فعّاليت هم مي‌كردند و ما در مورد زندگى ائمّه (عليهم‏السّلام) و از جمله در مورد زندگى امام صادق از روى شواهد و قرائن ترديدناپذير مي‌دانيم كه اين بزرگواران تلاش ميكردند تا حكومت را كه متعلّق به آنها و از آنِ آن‌ها است، قبضه كنند. 💢امّا بعد از اين دوران، آن‌جايى كه يك شخص معينى به‏ عنوان حاكم از طرف خداى متعال معين نشده است، حاكم داراى دو پايه و دو ركن است: ركن اوّل، آميخته بودن و آراسته بودن با و صفاتى كه اسلام براى حاكم اسلامى معين كرده است؛ مانند دانش، تقوا، توانايى، تعهّد و صفاتى كه براى حاكم است، كه البتّه در اين‏‌باره هم بعداً يك روزى ان‏شاءاللَّه صحبت ميكنيم. ركن دوّم، قبول مردم و است. 💢اگر مردم، آن حاكم و شخصى را كه داراى ملاك‌هاى حكومت است نشناختند و او را به حكومت نپذيرفتند، او حاكم نيست. اگر دو نفر كه هر دو داراى اين ملاك‌ها هستند، يكى از نظر مردم شناخته شد و پذيرفته شد، او حاكم است. 💢 پس و پذيرش مردم، در حاكميت است و اين همان چيزى است كه در قانون اساسى جمهورى اسلامى حتّى در مورد رهبر مورد نظر بوده و بر روى آن فكر شده و تصميم‏‌گيرى شده است. رهبر بر طبق قانون اساسى جمهورى اسلامى، آن مجتهدِ عادلِ مديرِ مدبّرِ صاحب‏‌نظرِ صاحب‏‌بصيرتى است كه مردم او را شناخته باشند، به [عنوان‏] مقام مرجعيت تقليد، از او تقليد كنند و به او گرايش پيدا كنند و رو بياورند. 💢 اگر مردم چنين كسى را نشناختند، خبرگان امّت جستجو ميكنند، چنين كسى را پيدا ميكنند، به مردم معرفى مي‌كنند. باز در اينجا هم اوّلًا خبرگان، نمايندگان مردمند، ثانياً خود مردم بعد از معرّفى خبرگان، او را مي‌پذيرند، بعد او ميشود امام. در مورد رئيس‏‌جمهور هم همين‏‌جور است؛ انتخابات انجام مي‌گيرد، مردم كسى را كه واجد شرايط بدانند، انتخاب ميكنند. 💢ميبينيد مردم در تعيين حاكم اسلامى در سطوح طراز اوّل حاكميت و ولايت در جامعه‏‌ى اسلامى داراى نقشند و مي‌توان گفت كه مردم در اصلِ تعيين رژيم اسلامى هم داراى نقش هستند. البتّه اين را به‏ عنوان يك بيان نمي‌كنيم؛ يعنى اگر مردم رژيم اسلامى را نپذيرفتند، رژيم اسلامى از نمي‌افتد، امّا قاعدتاً چون رژيم اسلامى به ايمان مردم متّكى است، مردم در آن هم داراى نقش هستند. 💢پس حكومت اسلامى، حكومت مردمى است و به اين معنا هم [است‏] كه مردم در انتخاب شخص حاكم داراى تأثيرند. وقتى كه مردم حاكم را انتخاب كردند، در كنار او هم قرار مي‌گيرند. مردم از آن زمامدارى بيزار يا نسبت به او بى‏‌اعتنا هستند كه در انتخاب او نقشى نداشته‏‌اند @sahifeh_entezar