eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 خاصیت بلاء استاد علی صفایی حائری
🔰خاصیت بلا ◼️ ◾️ هنگامى كه مى ‏خواهى، نقطه ‏هاى ضعف خودت را بشناسى و بر روى آن كار كنى، هنگامى كه مى ‏خواهى در كشاكش مبارزه و جهاد، از وابستگى‏ ها و علاقه ‏ها، آزاد شوى، در اين دو مرحله تو قدر بلاء را مى‏ شناسى. ◾️ بلاء، فتنه و امتحان، اين دو خاصيت را دارد: ◾️ هم نقطه ‏هاى ضعف تو را نشان مى ‏دهد ◾️و هم از وابستگى ‏ها و دلبستگى‏ ها آزادت مى ‏كند. ◾️ تويى كه فهميده ‏اى از تمامى هستى بزرگترى، مادامى كه از دوست، از خويشان، از خودت و از ثروت و رياست و از دنيا ضربه نبينى، اين فهم در دلت گل نمى‏ دهد و شكوفه نمى‏ آورد و علم اليقين تو به عين اليقين نمى‏ رسد و پيش نمى ‏رود، ◾️ حتى رياضت‏ هايى كه خود مى‏ سازيم و ورزش ‏هايى كه خودمان شروع مى‏ كنيم اين دو خاصيت را ندارند. ◾️ تو نمى ‏توانى براى خودت جراح‏ خوبى باشى. نمى ‏توانى دمل ‏هاى چركين را كاملًا فشار بدهى. بيشتر بازى مى‏كنى. ◾️ اين اوست كه مى‏ داند بر كجا فشار بياورد و در كدام بزنگاه، تو را گرفتار كند. اين است كه بايد بلاء را از بالا بفرستند. ◾️و اين است كه با تاكيد مى ‏گويد : ولَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَى‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْامْوالِ وَ الْانْفُسِ وَ الثَمَرات. ◾️ در يك مرحله با ترس؛ ترس فقر، ترس آبرو، ترس ذلت با اين ترس‏ها زير و رو مى‏ شوى و در يك مرحله با خود گرسنگى ‏ها و هجران ‏ها فشار مى‏ بينى و در يك مرحله با از دست دادن ثروت ‏ها و آدم ‏هاى محبوب، به كوره مى‏ نشينى و بالاتر از اين همه، او ميوه ‏ها و نتيجه‏ هاى كارت را بر باد مى‏ دهد. ◾️ يك عمر كوشيده ‏اى، محرابى و مريدى و كلاسى راه انداخته ‏اى، رقيبى پيدا مى ‏كنى و ميوه ‏هاى كارت را در دهان ديگرى مى ‏بينى. يك عمر كوشيده ‏اى، درختى را از آب و گل بيرون كشيده ‏اى و به بار رسانده‏ اى و ميوه‏ هايش آن چنان شاداب چشمك مى‏ زنند و آنچنان قند در دلت آب مى‏ كنند كه دلت نمى ‏آيد حتى دست بزنى، اين ميوه ‏ها را مى‏ گيرند و اين گونه از ثمرات و نتيجه ‏هاى كارت محرومت مى ‏كنند. و اين امتحان سختى است. اين بلاء بزرگى است. 📝 استاد علی صفایی حائری 📚 کتاب صراط، صفحه ۱۱۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب جمعه السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین😭 اقاجان از راه دور سلام✋
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
سوره مبارکه اعلی
🔰🔰 📌زیارت مجازی حرم امام حسین علیه السلام ، در شب زیارتی حضرت اباعبدلله الحسین (ع) : 🔰از طریق لینک زیر : 📡 app.imamhussain.org/tour/ 📌السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ
🔅🔅🔅 📌 نگاشت 20 : پیام ها ی تفسيری آیه 11سوره اعلی ✅ و يَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى‌ 🔹 «یَتَجَنَّبُهَا»: به ترک آن خواهد گفت. از آن کناره‌گیری خواهد کرد. ضمیر (هَا) به (الذِّکْری) برمی‌گردد. 🔹 «الأشْقی»: بدبخت‌ترین. بدبیارترین. یعنی کسی که اندرز قرآنی و قوانین الهی را در گوش نگیرد، بدبخت‌ترین مردم است. ✅ ۱ - تنها کسانى خود را از تذکرات قرآن، دور نگه مى دارند که تیره بخت تر از دیگران و گرفتار دشوارترین فرجام اند. (و یتجنّبها الأشقى) 🔹 «أشقى» اسم تفضیل از ماده «شقاوت» است. ریشه اصلى این کلمه بر سختى کشیدن دلالت دارد و نقطه مقابل سهولت و سعادت است (مقاییس اللغة). ذکر این کلمه - خالى از قید زمان و مکان و متعلق - سبب شده است که بر هر نوع تیره بختى در دنیا و آخرت، قابل تطبیق باشد. آیه بعد، نوع اخروى آن را بیان داشته است. ✅ ۲ - مخالفان قرآن، با زحمت خود را از تأثیر تذکّرات آن، دور نگه مى دارند. (و یتجنّبها) 🔹 باب تفعّل - که فعل «یتجنّب» از آن باب است - بر تکلّف دلالت دارد. این فعل بیان گر آن است که تذکرات قرآنى، با فطرت انسان ها ملایمت و مناسبت کامل دارد; به گونه اى که مخالفان، باید براى دور ماندن از تأثیرات آن، خود را به زحمت اندازند. ✅ ۳ - قرآن، داراى تأثیرى قطعى بر هر کس که خود را از تذکّرات آن محروم نسازد. (و یتجنّبها الأشقى) 🔹 گزینش فعل «یتجنّب» (کناره گیرى مى کند)، نشانگر این نکته است که آنچه مانع تأثیر قرآن در مخالفان است، کناره گیرى آنان است; نه ناتوانى قرآن از تأثیر در مردم. ✅ ۴ - محرومان از خشیت الهى، شقى ترین افراداند. (من یخشى ... الأشقى) 🔹 تقابل دو گروه «اهل خشیت» و «اهل شقاوت»، بیانگر این است که در نگاه قرآن، «شقاوت» نیز مانند «خشیت»، حالتى نفسانى و هر یک ملازم با نبود دیگرى است. ✅ ۵ - خداترسان و پندپذیران، سعادتمنداند. (سیذّکّر من یخشى . و یتجنّبها الأشقى) 🔹 این آیه با آیه قبل، داراى «احتباک» (از وجوه بلاغت) است; یکى از «خشیت» سخن گفته و دیگرى از «شقاوت» و بیان نقطه مقابل هر یک را به قرینه بودن دیگرى موکول کرده است; بدین معنا که اهل خشیت، نقطه مقابل «شقاوت»; یعنى، سعادت را دارند و اهل «شقاوت» گرفتار نقطه مقابل «خشیت»; یعنى، گستاخى هستند. ✅ ۶ - شقاوتمندان، در برابر خداوند و پیام هاى قرآن، گستاخ و بى پروایند. (سیذّکّر من یخشى . و یتجنّبها الأشقى) ✅ ۷ - پیامبر(ص)، تا زمانى موظف به ابلاغ قرآن به مخالفان است که آنان، راه هاى آگاهى به آن را بر خود نبسته اند. (فذکّر ... سیذّکّر من یخشى و یتجنّبها الأشقى) 🔹 منافع تذکر - که در این دو آیه بیان شده است - یکى پندپذیرى اهل خشیت و دیگرى بروز عکس العمل اهل شقاوت است. از آن جا که واکنش شقاوتمندان، اعراض بوده و تذکر مجدد به آنان سودى ندارد، تکلیف «فذکّر» نیز ساقط مى گردد. ✅ ۸ - تیره بختان در روى گردانى از تعالیم قرآن، درنگى نکرده و شتابزده خود را از آن دور مى سازند. (سیذّکّر ... و یتجنّبها الأشقى) 🔹 فعل «سیذکّر» در آیه قبل، تصمیم اهل خشیت بر پذیرش تذکرات قرآن را، به دور از شتاب زدگى و همراه با درنگ و تأمل، معرفى کرد و در این آیه فعل «یتجنّب» - بدون حرف «سین» - درباره شقاواتمندان آمد تا بر عجولانه بودن واکنش آنان دلالت کند. ✅ ۹ - شقاوت، داراى مراتب است. (الأشقى) 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️از نظر شرعی چه کسانی بحساب می آیند؟ •┈┈••✾❀✿💜✿❀✾••┈┈•
بهشت زالوها.mp3
12.83M
‌🎙 ‌ قرار بود دنیا را برای مردم بهشت کنند... اما چه شد؟! 🔻واقعیت پیشرفت علمی غرب به روایت آیت الله سید علی حسینی خامنه‌ای ➕ در این شنیدنی صدای و را خواهید شنید... ♦️ما با تمدن مخالف نیستیم، با تمدن مخالفیم(امام خمینی)
💠 بیانات حضرت آیت الله خوشوقت ره 🕋 این‌طور که از استفاده می‌‌شود، این قسمتی از که ما روی آن می‌‌کنیم زیر آب بود ـ چون بیشتر زمین، است و کمتر آن است ـ بعد شرایطی پیدا شد و به تدریج قسمتی از زمین از زیر آب ظاهر شد؛ مثل پرتقالی که زیر آب باشد و پیدا نباشد و کم‌کم سر از زیر آب بیرون آورَد. اول یک نقطه‌اش ظاهر می‌‌شود و بعد کم‌کم بیشتر می‌‌شود تا مثلاً سطح معیّنی از از آب بیرون آید. این معنای «» است؛ انبساط زمین؛ زمین شد و به تدریج بیرون آمد و انبساط پیدا کرد. ⬅️ آن نقطه‌ی اولی که از آب بیرون آمد و ابتدایی بود، همین نقطه‌ای است که در آن ساخته شد. مکّه‌ی معظمه روی آن نقطه‌ای است که اول بیرون آمده است. چون همه‌ی این‌‌ها برنامه داشت. هم باید باشد و هم سایر چیز‌هایی که برای انسان از نظر لازم است.
خمس سهام بورس👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
22 روز دیگر تا عید ولایت حضرت مجتبی علیه السلام فرمودند : هرکس حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را به عنوان جانشین بلافصل رسول خدا صلی الله علیه وآله قبول نداشته باشد یا دیگری را بر او در این مقام ترجیح دهد هر آینه تکذیب نموده است قرآن و تورات و انجیل و زبور و سایر کتاب پیامبران دیگر را زیرا در کتب آسمانی گذشته چیزی مهمتر از شناسائی خدا به یگانگی و اقرار به نبوت خاتم الانبیاء محمد صلوات الله علیه وآله و ولایت علی و ائمه طاهرین از نسل او علیهم السلام نازل نشده است ( تفسیر جامع جلد 1 صفحه 87) هر کسی که نیست مولایش علی بعد از رسول گو ندارد هر کتاب آسمانی را قبول بعد توحید ونبوت آمده در هر کتاب اعتقاد ِ بر ولای مرتضی اصل اصول
🔰 تربیت آمریکایی! 📝 استاد علی صفایی حائری
🔰 تربیت آمریکایی! 🔷🔹 جوانكى را ديدم كه به سبك فلان مجله مى‏ گويد كه من كمبود محبت دارم و كسى را مى‏ خواهم كه به من محبت كند. و باز به سبك همان مى‏ گفت كه كسى مرا درك نكرده، كسى مرا درك نمى‏ كند! 🔹 خنديدم در حالى كه در درونم طوفانى بود. آرام گفتم برادر تو هنوز ظرفيت خودت را درك نكرده‏ اى. تو خودت را درك نكرده‏ اى و گرنه محتاج درك ديگران نبودى. و گفتم: كسى كه با اين همه محبت از خدا، كمبود محبت دارد، كسى كه محبت خدا او را پر نكرده، ديگر محبت چه كسى او را سرشار مى‏ كند؟! 🔹 بيچاره تو كه درياى محبت را احساس نكرده‏ اى، با قطره‏ هاى به منت آلوده‏ى اين زن و فرزند و پدر و مادر چه مى‏ كنى؟ 🔹 ما نمى‏ دانيم كه حرف‏هامان به كجا مى‏ خورد و همين طور تقليد زده مى‏ گوييم، كمبود محبت داريم. ما كمبود محبت نداريم. ما محبت را نمى‏ شناسيم و جلوه‏هاى گوناگون آن را نمى‏ فهميم. 🔹 خيال مى‏ كنيم مرگ پدر، مريضى مادر، تنهايى و بى‏ كسى و خوارى و ذلت، دليل بر كمبود محبت است. همين‏ها بزرگترين محبت‏ هاست كه مى‏ سازد، كه بارور مى‏ كند. مگر آمده‏ ايم كه با پدر بزرگ باشيم و دست مادر را بر صورت خود احساس كنيم. و مگر اين كمبودها خودش سرشار كننده نيست؟ 🔷🔹ما هنوز نمى‏ خواهيم از اين تربيت آمريكايى صرف نظر كنيم. 🔹ما نمى‏ خواهيم ارزش عقده‏ ها را بفهميم؛ عقده‏ هايى كه اگر با شناخت و آگاهى تو تركيب شوند و اگر با رهبرى تو هدايت شوند، بزرگترين حركت‏ها را به دنبال مى‏ آورند. 🔹 ما نصف راه را رفته‏ ايم كه سرشاريم، نصف ديگرش را بايد با آگاهى‏ ها و شناخت‏ هايى از خودمان و از دنيا تأمين مى‏ كرديم. 🔹ما خيال مى‏ كنيم كه آمده‏ ايم تا خانه بسازيم، بزمى بسازيم و همين كه خانه‏ مان راخراب مى‏ كنند و بزممان رابه هم مى‏ زنند ناله مى‏ كنيم و بانگ برمى‏ داريم كه مسلمانى نيست، كه خدا نيست. 🔹بى‏ خبر! بى‏ خبر! آنها مى‏ خواهند تو را بسازند و تو را آورده‏ اند كه بسازند و اين است كه بزمت را مى‏ سوزانند، كه خانه‏ ات را خراب مى‏ كنند، كه محبوب‏ هايت را مى‏ شكنند، كه مگر برخيزى. 🔹خرابت مى‏ كنند، تا آب شوى. ديوارهايت را مى‏ ريزند تا به وسعت برسى. 🔹و اين است كه تو بايد خودت بخواهى و طلب كنى و اگر نخواهى و كردند، شكر كنى و يا لااقل صبر داشته باشى كه بارور شوى، نه آنكه جزع بزنى و فرياد، كه فرياد خريدارى ندارد و در زير اين گنبد كبود، بازارى ندارد، كه 🔹دنيا با درد همراه است و با غم مخلوط و با رنج پيچيده‏... 📝 استاد علی صفایی حائری 📚 کتاب صراط، صفحه ۱۲۱
📚📏📚📏📚 💢پرسش و پاسخ کوتاه در مورد حجاب 3 ✅پرسش: آیا در زمان انبیاء نیز اجباری بوده است؟ 🌺پاسخ: برخی معتقدند در زمان انبیا حجاب اجباری نبوده است. اما این قابل قبول نیست زیر در این رابطه اجماع نیست.مثلا به اعتقاد ،دوره‌ای را نمی توان نشان داد که به طور عمومی شدت حجاب بیش از زمان رسول اکرم باشد و این شدت حجاب بیانگر اهتمام در اجرای این دستور الهی است. 🌼با این حال استدلال ما این نیست. بلکه . و عقلاء و شرعا جزء اختیارات حاکم است و منحصر به نیست و منطبق با شرایط زمان و مکان است. 🌸یعنی یک مسأله می تواند در یک دوره ای موضوعیت نداشته باشد و در دوره دیگر مساله آن روز جامعه باشد.مثلا برخی در دوره خود را از نمی گرفتند. 💥پس قانون گذاری برای حجاب جزء است و نیازی به انطباق با دوره اهل بیت ندارد.حجاب می تواند در دوره ای سخت گیرانه نباشد و در دوره دیگر باشد.همین امروز نیز این تفاوت وجود دارد؛ 🌱مثلا زنان روستایی در شالیزار ممکن است آستین لباس خود را بالا بزنند اما هیچکس به آنها تذکر ندهد اما همین حجاب در شهر مورد توجه قانون باشد.هردو است اما یکی به جهت اجتماعی می تواند، باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از پرداختن به مباحث غیرضروری مهدویت 📚حجت الاسلام محسن قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌴 ‍ *دل باصلوات محرم رازشود🌸*🍃 *سیمرغ شود بلند پرواز شود🌸🍃* *فرمود پیامبرکه باهرصلوات🌸🍃* *درهای اجابت دعاباز شود🌸🍃* 🌸اللّهُمَّ ✨🌸صَلِّ ✨✨🌸عَلَی ✨✨✨🌸مُحَمَّدٍ ✨✨✨✨🌸وَ آلِ ✨✨✨✨✨🌸 مُحَمَّدٍ ✨✨✨✨🌸وَ عَجِّلْ ✨✨✨🌸فَرَجَهُمْ ✨✨🌸وَ اَهْلِکْ ✨🌸اَعْدَائَهُمْ 🌸اَجْمَعِین 🌴🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌴
💠 در بیانی علیه‌السلام فرمودند: 💞 «خوشا به حال ما که در دوران قائم ما، به رشته‌ی ما چنگ می‌زنند، بر ولایت و دوستی ما و همچنین به از دشمنان ما ثابت می‌مانند. 💖 آنها از ما و ما از ایشان هستیم؛ آنها به امامت ما خرسند و ما از شیعه بودن آنها خرسندیم. ✅ پس خوشا به حال آنها؛ به خدا سوگند آن ها فردای قیامت با ما و در درجات ما هستند!»¹ 🎤 بیان فقیه: 👌 فرمایش امام معصوم است که همين بازاری، همين زارع، همين كاسب كه بر اين موالات ثابت قدم است و از آن دشمنان برى و متبرى است، اين‏ها از ما هستند و ما از آنان هستيم. ‼️ اين مقام شيعه‌ی اوست که عقل مبهوت است. 💚 و مهم اين جمله است حضرت عليهماالسلام كه كلامش و مطلقه‌‏اش تضمين است، قضيه را به اين اهميت مى‌‏بيند كه مى‌‏فرمايد: ✨ «هم واللّه‏ مَعَنا»؛ آنهايى كه در غيبت او بر او ثابت و از اعداى او بيزارند، آن‏ها با ما هستند. ✔️ اما معيت دو نوع است: 🔆 در آفتاب كه قراربگيرى، با آفتابى، اما كنار آفتاب نيستى؛ آنچه مهم است امام براى دفع اين شبهه مى‏‌فرمايد: «اولئك معنا فى درجاتنا»؛ نه اينكه فقط با آفتاب است، بلكه كنار آفتاب است. ❇️ يعنى آن شيعه‏‌اى كه در اين زمان متمسک به اين چهارده نفر است و از آن اعدا در قلب او راسخ است، در درجه‌ی خود حضرت موسى بن جعفر عليهماالسلام است، در درجه‌ی خود صلى‌‏الله‌‏عليه‏‌و‏آله‌‏وسلم است. 📌 ۱. امالی صدوق، ص۲۱۲؛ کمال الدین، ج۲، ص۳۶۱. 📚 برگرفته از کتاب نورالله فی ظلمات الارض، آیت الله العطمی وحید خراسانی ◻️
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
سوره مبارکه اعلی