eitaa logo
حقیقت ناب
1.2هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
5.8هزار ویدیو
482 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت سوم 🔰 🌾 زندگی اجتماعی انسان🌾 ♻️ مشخصه اجتماع به تمام انواعش چه اجتماع خانوادگى و چه غير آن، هر چند كه هيچ‌گاه در اين ادوار بشرى از بشر جدا نبوده، حتى برهه‏‌اى از زمان هم سراغ نداريم كه انسان، فردى زندگى كرده باشد ⬅️و ليكن اين نيز بوده كه انسان اين رقم زندگى را از زندگى فردى انتخاب نكرده و براى انتخاب آن به طور تفصيل مصلحت‏‌ها و خوبی‌هاى آن را نسنجيده⬅️ بلكه (همانطور كه قبلا گفته شد ضرورت وجود دستگاه تناسلى، او را براى اولين بار به ازدواج، يعنى اولين قدم در تشكيل اجتماع واداشته و قهرا مجبور شده قدم‌هاى ديگر را نيز بر دارد.) 🍃 و اما پى بردن به خوبی‌هاى آن و اينكه چگونه اجتماعى بهتر است؟ 🍃 به تدريج و به تبع پيشرفت ساير خواص بشرى، رشد و نمو كرده، نظير خصيصه استخدام و خصيصه دفاع و ... ✔️ اولين بارى كه بشر متوجه منافع و مصالح اجتماع شد زمان بعثت اولين پيامبر الهى بود. 🌴 و قرآن كريم خبر داده كه اولين بارى كه بشر متوجه منافع اجتماع شد، و بطور تفصيل (و نه ناخودآگاه) به مصالح آن پى برد و در صدد حفظ آن مصالح بر آمد: ⬅️ زمانى بود كه براى اولين بار پيغمبرى در ميان بشر مبعوث شد و آنان را راهنما گشت. ✅ جان كلام اين است كه: به وسيله مقام نبوت متوجه مصالح و منافع زندگى اجتماعى گرديد. ادامه دارد...
‌ ‌⁉️ در واپسین روزهای عمر رسول خدا... ‌ ‌ ‌✍🏻 «هَلُمُّوا أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ...» ‌ ‌ ‌ ❌ عده‌ای مانع شدند ... ‌ ‌👥 عبدالله بن عبّاس گويد: چون زمان رحلت صلی‌الله‌علیه‌وآله فرا رسيد، گروهى از مهاجرین و انصار در خانه حضور داشتند. ‌ ‌📝 رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: بيائيد نامه‏‌اى براى شما بنويسم تا هرگز پس از آن گمراه نشويد. ‌📖 کسی گفت: چيزى نياوريد كه درد بر او غلبه كرده؛ قرآن نزد شما هست و كتاب خدا ما را كافى است. ‌ ‌♨️ ميان اهل خانه اختلاف افتاد و به مخاصمه پرداختند؛ عدّه‏‌اى مى‏‌گفتند: برخيزيد (كاغذ بياوريد) تا رسول خدا برايتان بنويسد و عدّه‏‌اى ديگر مانع شدند. ‌👈🏻 چون سر و صدا بلند شد و اختلاف بالا گرفت، رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: از نزد من برخيزيد (و مرا تنها بگذاريد). ‌ ⚫️ ابن عبّاس هميشه مى‏‌گفت: تمام مصيبت‏‌ها از همان وقتى آغاز شد كه با اختلاف و شلوغ‌كارى خود، مانع از آن شدند كه رسول خدا آن نوشته را برايمان بنويسد. ‌ ‌ 📚 الأمالي (للمفيد)، ص۳۶ ‌◼️
📌 ‌ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
مطففین 14 تا17 قرائتی.mp3
زمان: حجم: 652.8K
🔅🔅🔅 📌نگاشت12:تفسیر صوتی آیات 14 تا17 سوره مطففین 📼 استاد محسن قرائتی 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔑 محل اسرار پیامبر 📜 طبرانى و ديگر محدّثان بزرگ اهل سنت ، از سلمان صحابى بزرگوار پيامبر (ص) روايت كرده‏ اند كه گفت : به پيامبر عرض كردم : يا رسول اللّه! هر پيامبرى را وصىّ‏ اى مى‏ باشد. پس وصىّ شما كيست؟ پيامبر در جواب من سكوت فرمود ، تا اينكه بعد از آن مرا ملاقات كرد و مرا خواند و فرمود: اى سلمان!! من به سرعت به سوى او شتافتم و گفتم: لبّيك! فرمود: مى‏ دانى وصىّ موسى كه بود؟ گفتم: آرى، يوشع بن نون بود. فرمود: به چه سبب او- وصىّ موسى- بود؟ گفتم: براى آنكه در آن زمان او (يوشع) اعلم ايشان بود. پيامبر فرمود: پس وصىّ من، و محلّ اسرار من‏ و بهترين كسى كه بعد از خود باقى مى‏ گذارم كسى كه وعده‏ هاى مرا وفا مى‏ كند و دين مرا ادا مى‏ كند علىّ بن ابى طالب است. 📚نقش ائمه در احياي دين ؛ ج‏۲ ؛ ص۲۶۱ ⚫️ علامه عسکری
⁉️ شهادت امام حسین و یارانش چه تأثیراتی بر تاریخ بعد از خود گذاشت؟ ✅ تاثیرات متعدد آن در بیان نمیگنجد اما به برخی از آنها میتوان اشاره کرد مثلا مقدسی در احسن التقاسیم، سقوط امویان را نتیجه مستقیم رفتار آنان با اهل بیت (علیهم السلام) میداند. ✅ انواع قیام ها بعد از عاشورا از سوی جریان های مختلف سبب ضعف تدریجی بنی امیه و در نهایت سقوط آن شد؛ مثلا میتوان به قیام عبدالرحمن بن محمد بن اشعث در سیستان در سال های 81 تا 83 اشاره کرد که برخی از شیعیان نیز با او همکاری کردند با قیام زید بن علی بن الحسین (علیه السلام) و یحیی بن زید. ✅ این را هم باید به خاطر آوریم که عباسیان نیز با شعار الرضا من آل محمد (صلی الله علیه و آله) به قدرت رسیدند. به علاوه قیام عاشورا برای همیشه آرامش را از خلفای بعدی گرفت چون همیشه بیم این را داشتند که حرکتی با الهام از عاشورا بر علیه آنان انجام شود. این که متوکل عباسی قبر مطهر امام حسین (علیه‌السلام) را تخریب کرد به جهت تبدیل نام مقدس امام حسین (علیه‌السلام) به نماد ظلم ستیزی و نماد تشیع بوده است وگرنه چرا وی به قبور دیگر امامان شیعه (علیه السلام) جسارت نکرده است؟ ✅ به علاوه باید توجه داشت که عاشورا ظرفیت های تشیع در ابعاد مختلف سیاسی، مبارزاتی، اخلاقی، عرفانی و ... را هویدا کرد و به آن تا به امروز تداوم و استمرار بخشید. ⭕️ دکتر سعید طاووسی مسرور(دکتری تاریخ اسلام)
🔰 عکس نگاشت ⛔️ رفتارمان را مدیریت کنیم! خانواده رفتار
⚫️⚪️⚫️⚪️⚫️ ☑️پرسش: ماجرای حره چه بود؟ ◾️ پاسخ: ماجرای حره یا قیام حره واقعه ای بود که یکسال پس شهادت امام حسین (علیه السلام) توسط یزید رقم خورد. ▪️پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) مردم مدینه به رهبری عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه قیام کرده و عمال یزید را از مدینه بیرون کردند 🔻یزید سپاهی به سرکردگی مسلم بن عقبه به مدینه گسیل داشت که آنان پس در هم شکستن قیام مردم مدینه و کشتار وحشیانه عوامل قیام، شهر را تصرف کرده و مردم عادی را نیز به خاک وخون کشیدند و به عنوان بردگان یزید از مردم مدینه بیعت گرفتند. ▪️عبدالله پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) سفری به شام داشت و از نزدیک با یزید ملاقات کرد. او یزید را شخصی پلید یافت که به هیچ وجه نباید بر مسند خلافت مسلمانان باشد لذا به مراجعت از شام مقدمات قیام را برنامه ریزی کرد و پس از قیام اختیار شهر مدینه را به دست گرفت و عمال حکومتی را از آنجا بیرون راند. همین امر باعث لشکر کشی یزید به مدینه شد. مسلم جنایاتی در شهر پیامبر (صلی الله علیه وآله) انجام داد که به مسرف بن عقبه مشهور شد.(1) این واقعه از آنجا که در سنگستانی در نزدیکی مدینه اتفاق افتاد به واقعه حره معروف شد(2) چون سنگستان در لغت عرب به معنای حره است.(3) ✍️درباره اسباب و علل واقعه حره، روایت‌های گوناگونی رسیده است. بنابر بسیاری از گزارش‌ها، منشأ اعتراض و قیام مردم مدینه فساد یزید بود. طبق این روایات، والی مدینه، هیئتی از بزرگان شهر از جمله عبدالله بن حنظله را برای ملاقات با یزید به شام فرستاد. هیئت مزبور به محض بازگشت از شام، در برابر مردم به فسق و فجور آشکار خلیفه گواهی دادند و مردم را به اقدام برای خلع یزید از خلافت دعوت کردند.(4) 🔻مردم مدینه بر علیه حکومت یزید شوریدند و آنان را، که حدود هزار نفر بودند و در منزل مروان بن حکم گرد آمده بودند، محاصره کردند.(5) 🔸یزید تصمیم گرفت برای سرکوب مردم مدینه لشکری تجهیز کند. بعد از امتناع عبیدالله بن زیاداز پذیرش فرماندهی لشکر، وی مسلم بن عقبه را مأمور این کار کرد(6)شمار لشکریان او را بین ۵۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ نفر نوشته‌اند.(7) 🔸وقتی خبر حرکت سپاه یزید به مردم مدینه رسید، آنان گرداگرد مدینه خندق کندند و پناه گرفتند. مردم اجازه دادند که وابستگان به حکومت شام، از مدینه خارج شوند به شرط آنکه در مورد مدینه هیچ اطلاعاتی را به سپاه شام ندهند و در جنگ هم شرکت نکنند. اما بنی امیه به عهد خود وفادار نماندند و عبدالملک بن مروان به همکاری با مسلم بن عقبه پرداخت و نقشه حمله جنگ را طراحی کردند. 🔹مسلم با عبور از حرّه، در مشرق مدینه پیاده شد و به مردم مدینه سه روز مهلت داد.(8)آنگاه، پس از دور زدن خندق، از پشت سر و با کمک طایفه بنی حارثه، که با وعده‌های مالی فریفته شدند، وارد شهر شد.(9) 🔸مسلم‌بن عقبه، به دستور یزید، سه روز جان و مال مردم را بر سپاهیانش حلال کرد.برخی غارت و جنایات سپاهیان او را مصیبتی سهمگین و وصف‌‌ناپذیر خوانده‌اند و برخی آن را فجیع‌ترین حادثه، پس از شهادت امام حسین علیه السلام، دانسته است.(10) 🔻سپاهیان مسلم‌بن عقبه در آن سه روز، از ارتکاب هیچ عمل زشتی، همچون تجاوز به نوامیس، بیرون کشیدن جنین از شکم زنان و کشتن نوزادان(11) و توهین به صحابه بزرگ پیامبر(صلی الله علیه وآله) از جمله جابر بن عبدالله انصاری فرو گذار نکردند.(12) منابع: 1. بلاذری، انساب الاشراف، چاپ رکاز، ج5،ص339 2.سهیلی،عبدالرحمان‌بن عبداللّه، الروض الانف فی شرح السیرة النبویة لابن‌هشام، چاپ عبدالرحمان وکیل، قاهره، ج 6، ص255 3.خلیل‌بن احمد؛ کتاب‌العین، چاپ مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، قم 1405، ذیل «حرّة» 4.طبرى،محمدبن جرير، تاريخ‌الطبرى: تاريخ‌الامم والملوک، چاپ محمد ابوالفضل ابراهيم، بيروت 1382ـ 1387، ج5، ص479-480. 5.طبری، همان،ج 5، ص482؛ 6.ابن‌اثیر، الکامل فی‌التاریخ، بیروت،چاپ افست 1402، ج 4، ص111-112 7. طبری، پیشین، ج 5، ص483؛ 8.طبری، ج 5، ص485-487 . 9.ابن‌قتیبه، الامامة و السیاسة، المعروف بتاریخ‌الخلفاء، چاپ طه محمد زینی، [قاهره 1987]، چاپ افست بیروت،بی‌تا ج 1، ص179-181 10. مسعودى،على‌بن حسين کتاب التنبيه والاشراف، چاپ دخويه، ليدن ۱۸۹۴، چاپ افست ۱۹۶۷، ص۳۰۶ 11.ابن‌قتیبه، پیشین، ج 1، ص184؛ 12.سهیلی، پیشین، ج 6، ص253-254