4_5832519601753165222.mp3
9.66M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید مبعث. ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
#رحمة للعالمین
#پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رحمة للعالمین است
🔹خداوند در کتابش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را رحمة للعالمین معرفی می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِين» (1)َ یعنی ای پیامبر(ص) ما تو را جز رحمتي براي جهانيان نفرستاديم.
پیامبری که وجود مقدسش رحمتی فراگیر است برای جهانیان؛ پیامبری نجات دهنده که دخترش، حضرت سیدة نساء العالمین سلام الله علیها در وصفش می فرماید: «خداوند به نورش ظلمت ها را برچید و پرده های ظلمت را از دل ها کنار زد و ابرهای تیره و تار را از مقابل چشم ها برطرف ساخت. او برای هدایت مردم قیام کرد، و آنها را از گمراهی و غوایت رهایی بخشید و چشمهایشان را بینا ساخت و به آیین محکم و پابرجای اسلام رهنمون گشت و آنها را به راه راست دعوت فرمود».(2) به واقع حضرت ختم المرسلین صلی الله علیه و آله و سلم، زندگی حقیقی و حیات طیبه را برای بشریت تا همیشه به ارمغان آورد.
┄┅•|•⊰❁〇⃟:❁⊱•|┅┄
(1) آیه 7 سوره مبارکه انبیاء
(2) ترجمه ی فرازی از خطبه ی فدکیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#با_هم_بخندیم
🦋 مبعث پیامبر اعظم، رسول صلح و مهربانی مبلرک 🌹🌹🌹🌹🌹
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
📚 اقتدا در حال رکوع
💠 سؤال: آیا می توان هنگامی که امام جماعت برای رکوع خم شده ولی هنوز به رکوع نرسیده است، اقتدا کرد؟
✅ جواب: در رکعت اول و دوم اشکال ندارد ولی در رکعت سوم و چهارم، اگر بداند با خواندن حمد به رکوع امام نمی رسد، برای اقتدا و جماعت احتیاط این است صبر نماید تا امام جماعت به طور کامل در حالت رکوع قرار گیرد آن گاه اقتدا کند.
#احکام_نماز_جماعت #اقتدا_به_جماعت
-----------------
✅ منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
---------------------
💠 اصلاح يک تعبیر نادرست
🔹 آقای حاج آقـا رضـا صـدر میفرمود: برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان میدانند. بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم الأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسـول خدا» یا «رسـول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است. (۱)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
1⃣ مرحوم علامه حاج سید محمد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است:
«اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار میخوانیم و میشنویم که از حضرت ختمی مرتبت (ص) تعبیر به «پیغمبر اسلام» ، «پیغمبر گرامی اسلام» ، «رسول گرامی اسلام» میشود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله» ، «ولكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان میگوییم «اشهد أن محمداً رسول الله».
در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار میبرند و رواج میدهند، چه آنها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچگونه منافاتی ندارد.
اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا میدانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کردهایم.
و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمیشود.
پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت صلى الله عليه و اله را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف كشف الغمة محدث اربلی و کتب علامه مجلسی و محدث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آنها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده میشود.
سالها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقق آقا سید کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵)
📚 جرعهای از دریا .آیتالله العظمی شبیری زنجانی؛ ج ۴ ص ۶۴۵
ShabMabasPayambar1400[01].mp3
3.92M
🎙همین بس است به مدحش، محمد است محمد (مدح)
🔺بانوای: حاج میثم مطیعی
👈 متن شعر:
Meysammotiee.ir/post/2591
تازه میخواست دلم سرخوش مبعث گردد
خبر ٱمد که حسین ابن علی(ع) راهی شد
#حرکت_کاروان_سیدالشهداء
_بسمت_مکه
هدایت شده از حقیقت ناب
❤️#السلامعلیکیاصاحبالزمان
💚#المستغاثبکیاصاحبالزمان
☘️الحمدلله رب العالمین
🌻اللهم صل علی محمد و آل محمد
🍃🌼اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
💫🍃صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
🍃🌼و فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
💫🍃و ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
🍃🌼أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
🌱#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
🎋🌹سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات🎋🌹
🍃🌺اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌺🍃
💝 سلام امام زمانم 💝
سلام بر صبورترینی که محزونترین است 💔
ا┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
🕊 *تفسیر آیه ۵۴ سوره اعراف* 🕊
🍃 *إِنَّ رَبَّكُمُ اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَي عَلَي الْعَرْشِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثاً وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَكَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ*🍃
*ترجمه :*
🍃 *همانا پروردگار شما خداوندى است كه در شش روز (و دوران) آسمان ها و زمين را آفريد و سپس بر عرش (جايگاه قدرت و تدبير جهان) مستولى شد. او روز را به وسيله ى شب كه به سرعت آن را دنبال مى كند مى پوشاند و خورشيد و ماه وستارگان را (آفريد) كه تسليم فرمان اويند. آگاه باشيد كه آفرينش و تدبير تنها از آنِ اوست! خجسته و مبارك است خداوندى كه پروردگار جهانيان است.*🍃
در آيه ى قبل، سخن از محو شدن هر چيز و هر كس در قيامت بود، جز خداوند، «ضلّ عنهم...» در اينجا معرّفى پروردگار واقعى است.
«يوم»، غير از «نهار» است. «نهار»، روزِ در برابر شب است، ولى «يوم»، گاهى به معناى روز است و گاهى به معناى شبانه روز و گاهى هم به روزگار و دوره، يوم گفته شده است و در اين آيه، معناى اخير مراد است.
«تبارك» از «بركت»، به معناى بقا و ماندگارى است. «بَرَك»، سينه ى شتر است، وقتى كه شتر سينه اش را بر زمين مى گذارد، نشانه ى استقرار و ماندن اوست. آنگاه به هر صفتى كه پايدار و بادوام باشد و هر موجودى كه داراى عمر طولانى يا آثار مستمرّى باشد، بركت گفته شده است. «بِركه»، نيز جايى است كه مدّتى طولانى آب در آن مى ماند و ذخيره مى شود.
با توجّه به قرائن موجود در اين آيه و آيات ديگر قرآن، منظور از «خلق»، آفرينش نخستين و منظور از «امر»، جعل و وضع قوانين حاكم بر هستى است كه آفريده ها را در مسير خود هدايت مى كند.
«استوى على العرش»، كنايه از قدرت، سلطه، تدبير، هدايت و اداره كامل جهان است. در زبان فارسى هم، بر تخت نشاندن يا از تخت نشستن، يعنى بر اوضاع مسلّط شدن و قدرت و حكومت را به دست گرفتن. البتّه ممكن است «عرش»، كنايه از جهان ماوراى ماده و «كرسىّ» كنايه از جهان مادّه باشد، *چنانكه در آيةالكرسى مى خوانيم:* «وسع كرسيّه السموات و الارض».
همان گونه كه خداوند خورشيد و ماه و ستارگان را براى هدايت و استفاده ى مخلوقات مسخّر آنان قرار داد، *رسالت وامامت و اهل بيت(عليهم السلام)* را نيز در مسير استفاده و هدايت آنان قرار داد، *چنانكه به نقل شيعه و سنّى پيامبر (صلى الله عليه وآله) فرمودند:* «النّجوم أمان لاهل الارض و اهل بيتى أمان لامّتى»
خداوند گرچه قدرت دارد كه همه ى هستى را در يك لحظه خلق كند، ولى تأنّى و تدريج، سنّت اوست، لذا هستى را در شش دوره آفريده است. چنانكه عجله و شتاب بى دليل، امرى شيطانى و راه نفوذ و تسلّط اوست.
*پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمودند:* «التّأنّى من الرّحمن و العجلة من الشيطان».
*حضرت على(عليه السلام) نيز فرمود:* اگر خدا مى خواست آسمان و زمين را در كمتر از يك چشم بهم زدن مى آفريد، ولى ترتيب و مرور را مثالى براى اُمناى خود و حجّتى بر خلقش قرار داد.
*مولوى مى گويد:*
مكر شيطان است تعجيل و شتاب خوى رحمن است صبر و احتساب
با تأنّى گشت موجود از خدا تا به شش روز اين زمين و چرخ ها
ورنه قادر بود كز كُن فَيكون صد زمين و چرخ آوردى برون
آدمى را اندك اندك آن همام تا چهل سالش كند مردى تمام
اين تأنّى از پى تعليم توست صبر كن در كار، دير آى و درست
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
🕊 *تفسیر آیه ۵۴ سوره اعراف* 🕊
📌 *پیام ها*
🌿 آفريدگار هستى، لايق تدبير و مديريّت آن است. «ربّكم اللّه الّذى خلق...»
🌿 عرش، مركز مديريّت و تصميم گيرى خداوند است. «استوى على العرش»
🌿 تعقيب دائمى شب و روز، تنها با كروى بودن و حركت داشتن زمين ممكن است. «يطلبه حثيثاً»
🌿 هستى، هم نظام دارد و هم تسليم اراده ى خداست. «مسخرات بأمره»
🌿 هم آفرينش به دست خداست، هم اداره و تدبير آفريده ها. «له الخلق والامر»
🌿 خداوند سرچشمه ى بركات است. «تبارك اللّه»
🌿 نزول بركات، از ربوبيّت خداوند است. «تبارك اللّه ربّ العالمين»
🌿 تمام هستى در حال تكامل و تحت تربيت الهى است. «ربّ العالمين»
🕊️🍃🕊️🍃🕊️
دعای دوم صحیفه 1.mp3
3.9M
🔊 بیانات حضرت آیت اللَّه خوشوقت ره
📖 #شرح_دعای_دوّم_صحیفه سجادیه ( #قسمت_اول)
⬅️ #صلوات_بر_رسول_الله (ص)
⬅️ و الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي #مَنَّ_عَليْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِيِّهِ ص ...وَ كَثَّرَنَا بِمَنِّهِ عَلَى مَنْ قَلَّ
⬅️ #پیامبر، #خلقتش و #بعثتش تجلّی خداست و #ثمره_باغ_خلقت است
⬅️ همانطور که #پیغمبراکرم #خاتم_انبیاست، #امت_اسلامی هم #خاتم_امتهاست
ﻓَﺨَﺮَﺝَ ﻣِﻨْﻬَﺎ ﺧَﺎﺋِﻔَﺎً ﻳَﺘَﺮَﻗَّﺐُ ﻗَﺎﻝَ ﺭَﺏِّ ﻧَﺠِّﻨﻲ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻘَﻮْﻡ ﺍﻟﻈَﺎﻟِﻤﻴْن...😭
🏝#حسین_جان
این وقتِ شب! شبانه چرا بار بستهای
با اهلبیتِ آل عبا میروی حسین🏝
🔳۲۸ رجب
ﺧﺮﻭﺝ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻣﻜّﻪ
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 60 هـ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﻣﺪﻳﻨﻪ ی ﻣﻨﻮّﺭﻩ ﻣﺘﻮﺟّﻪ ﻣﻜّﻪ ﺷﺪﻧﺪ. ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻧﺪ.
📚ﺍﺭﺷﺎﺩ : ﺝ 2، ﺹ 34.
📚فیض ﺍﻟﻌﻠﺎﻡ : ﺹ 329.
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
seda-p154-3 .mp3
1.22M
❓چرا نمیشه #نماز رو با زبان فارسی قرائت کرد؟
🎤پاسخ #استاد_محمدی
#پرسمان_اعتقادی
#پاسخ_به_شبهات
•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•
•┈┈••✾•✨🌸✨•✾••┈┈•
#معارف_ذکر_های_نماز
🌼 عن أبي حازم: قالَ رَجُلٌ لِزَينِ العابِدينَ عليه السلام: تَعرِفُ الصَّلاةَ؟ ... حَتّى بَلَغَ قَولَهُ:
🔸 مَا افتِتاحُها؟ قالَ: التَّكبيرُ، قالَ: ما بُرهانُها؟ قالَ: القِراءَةُ،
🔸 قالَ: ما خُشوعُها؟ قالَ: النَّظَرُ إلى مَوضِعِ السُّجودِ، قالَ: ما تَحريمُها؟ قالَ: التَّكبيرُ،
🔸 قالَ: ما تَحليلُها؟ قالَ: التَّسليمُ، قالَ: ما جَوهَرُها؟ قالَ: التَّسبيحُ.
💠 ابو حازم گفت: مردى به امام زين العابدين عليه السلام گفت: نماز مىدانى؟! ... تا به اينجا رسيد كه گفت:
🔹 شروع نماز چيست؟ فرمود: «تكبير». گفت: برهانش چيست؟ فرمود: «قرائت».
🔹 گفت: خشوعش چيست؟ فرمود: «نگاه كردن به محلّ #سجده ». گفت: وارد شدن به حريم نماز، چگونه است؟ فرمود: «با تكبير [ة الإحرام]».
🔹 گفت: خارج شدن از آن به چيست؟ فرمود: «به سلام دادن». گفت: گوهرش چيست؟ فرمود: «سبحان الله».
📚 بحارالأنوار، ج 84 ، ص 244.
╭❀🕊❀🌼❀🍃❀╮
╰❀🍃❀🌼❀🕊❀╯
هدایت شده از حقیقت ناب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️⚠️⚠️⚠️اگر کسی توان جسمی روزه داری در ماه رجب را نداشته باشد این روایت را بخواند:⚠️⚠️⚠️
برای روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده و اما اگر کسی توان گرفتن روزه را ندارد و ضعف جسمانی یا بیماری در بدن دارد در روایت آمده است:
اگر کسی قدرت بر روزه ماه رجب را ندارد، هر روز این تسبیحات را «صدبار» بخواند تا ثواب روزه ماه رجب را دریابد:
سُبْحانَ الْإِلٰهِ الْجَلِيلِ ! سُبْحانَ مَنْ لَايَنْبَغِى التَّسْبِيحُ إِلّا لَهُ ! سُبْحانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ ! سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَهُوَ لَهُ أَهْلٌ.
منزّه است خدای بزرگ، منزّه است آنکه تسبیح جز برای او سزاوار نیست، منزّه است خدای توانمندتر و بلندمرتبهتر، منزّه است آنکه جامه عزّت در پوشید که فقط او برای آن جامه شایسته است.
📚منبع مفاتیح الجنان
࿐჻ᭂ⸙🔹🌺🔹⸙჻ᭂ࿐
💠 غفلت مایه بدبختی انسان است
«وَلَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاّيَفْقَهُونَ بِها وَلَهُمْ اَعْيُنٌ لايُبْصِرُونَ بِها وَلَهُمْ اذانٌ لاّيَسْمَعُونَ بِها اُولئِكَ كَالاْنْعامِ بَلْ هُمْ اَضَلُّ اُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ.» (اعراف ۱۷۰)
«ترجمه: و حقّا كه ما بسيارى از جن و انس را (گويى) براى دوزخ آفريدهايم، زيرا كه دلها دارند ولى (حقايق را) بدان نمىفهمند، و چشمها دارند ولى بدان (به عبرت) نمىنگرند و گوشها دارند ولى بدان (معارف حقّه را) نمىشنوند؛ آنها مانند چهارپايانند بلكه گمراه ترند (زيرا با داشتن استعداد رشد و تكامل، به راه باطل مىروند) و آنها همان غافلانند.»
🔹مایه بدبختى کسانى که به عذاب ابدى و شقاوت جاودانى مبتلا مىشوند، همان غفلت و ناآگاهى ایشان از حقائقى است که انسانیت انسان اقتضاى آگاهى، التفات و توجّه به آنها را دارد و به همین لحاظ، این افراد از نظر ارزش از حیوانات هم که مقتضاى طبعشان غفلت و ناآگاهى است ـ پستتر مىشوند. طبعاً، از این آیه و آیات مشابه نیز مىتوان دریافت که آنچه در نقطه مقابل غفلت واقع مىشود؛ یعنى، توجّه و التفات و آگاهى، نیز مایه سعادت انسان خواهد بود.
اخلاق در قرآن جلد دوم صفحه ۷۹
ترجمه آیه از آیت الله مشکینی
#معارف_قرآن
💠برنامههای معنوی آیتالله بهجت رحمهاللهعلیه
🔶آیتالله مصباح رحمهاللهعلیه نقل میکند:
🔰حضرت آقاى بهجت در حدود ۴۰ سال قبل يك برنامه روزانهاى داشتند كه هر روز بينَ الطُّلوعَيْن تا اوايل طلوع آفتاب به حرم (حضرت معصومه علیهاالسلام) مشرّف میشدند و
هر روز نماز جناب جعفر طیار و عبادات ديگر را در حرم مطهّر حضرت معصومه عليهاالسلام انجام میدادند.
🔻عصرها نيز برنامهشان اين بود كه پيش از غروب قدمزنان به سمت صفائيّه (كه آن وقتها هنوز منطقه مسكونى نبود و از نزديكیهاى پل راهآهن صفائيّه زمينهاى مزروعى شروع میشد) میرفتند و در زمينهاى مزروعى مینشستند و نماز مغرب را در آنجا میخواندند بعضى دوستان كه علاقمند بودند خدمت ايشان میرسيدند و نماز را با ايشان میخواندند، و حالات عجيبى در همان نمازشان داشتند با اينكه در بيابان بود.
بهجت عارفان در حدیث دیگران - مصاحبه حضرت آيت الله مصباح يزدى - صفحه۳۲