⁉️ سوال:
🔷آیا می توان روی فرش یا جانماز نجس نماز خواند؟
✅ پاسخ: 👇👇
👈اگر نجاست آن خشک شده باشد و به بدن یا لباس سرایت نکند، نمازش صحیح است.
💠اگر نجاست به بدن سرایت کند، به دلیل این که بدن با لباسش نجس می شود، نماز باطل است.
‼توجه داشته باشید که برای نمازگزار، تنها جایی که باید پاک باشد محل سجده است.
♦ بنابراین محل سجده باید به مقدا واجب سجده (یک بند انگشت) پاک باشد.
#احکام_نماز
#احکام_مکان
----------------------
#خطابهء_غدیر
🎴این سخن را باید حاضران به غایبان تا برپایی روز رستاخیز برسانند.
▪️➖💠•°•⚜➖¤¤
🏮فراز《۱۳》:
✨فَاعلَموا مَعاشِرَ النّاسِ ذلك فيهِ و افهَموهُ و اعلَموا ، أنَّ اللّهَ قدنَصَبَهُ لَكُم وَليّاً و إماماً فَرَضَ طاعَتَهُ عَلي المُهاجِرينَ و الأنصارِ و علي التّابِعينَ لهم بِالإحسانٍ و علي البادي و الحاضِرِ و عَلي العَجَميِّ و العربيِّ و الحُرِّ و المملوكِ و الصَّغيرِ و الكَبيرِ و عَلي الأبيَضِ و الأسوَدِ و علي كُلِّ مُوَحِّدٍ ماضٍ حُكمُهُ ، جازٍ قولُهُ ، نافِذٌ أمرُهُ ، مَلعونٌ مَن خالَفَهُ ، مَرحومٌ مَن تَبِعَهُ و صَدَّقَهُ ، فقد غَفَرَ اللّهُ لَهُ و لِمَن سَمِعَ مِنهُ وَ أطاعَ لَهُ …
▪️هان مردمان ! بدانید این آیہ دربارهء اوست .
ژرفاے آن را بفھمید و بدانید که "خداوند" او را سرپرست و امام شما قرار داده و پیرویاش را بر مھاجران و انصار واجب کرده و بر پیروان آنان در نیکے ،
و بر صحرانشینان و شهروندان ،
و بر عجم و عرب و آزاده و برده و کوچک و بزرگ و سفید و سیاه و هر یکتاپرست ؛
(هشدار کہ) اجراے گفتار و فرمانش لازم ، امرش نافذ ،
ناسازگارش رانده ، پیرو و باور کنندهاش در مھر است ؛
البتہ کہ خداوند ، او و شنوایان سخناش و پیروان راهش را آمرزیده است.…
▪️➖💠•°•⚜➖¤¤
📣 مبلغ غدیر باشیم!
🐼 🐰 🐯 🐻 🦁
🌀حیوانات حرامگوشت دارای احکامی هستند ⬇️ ⬇️
1⃣ خوردن و خوراندن گوشت آنها حرام است.⛔️ بنابراین همه و از جمله صاحبان رستورانها و سالنهای غذاخوری باید به این نکته توجه داشته باشند.⚠️
2⃣ ادرار و مدفوع حیوانات حرامگوشتی که خون جهنده دارند، نجس است. پس کسانیکه در منزل گربه 😼 یا خرگوش 🐰 و امثال اینها را نگهداری مینمایند، مواظب این نکته باشند.🙄
3⃣ اگر عضوی از اعضای آنها (حتی مو) در بدن و لباس 👕 نمازگزار باشد، نماز باطل است.❌
4⃣ بدن حیوانات حرامگوشت تا وقتیکه زنده هستند، پاک است، به استثنای سگ 🐶 و خوک 🐷
❓سؤال: آیا مرده 😑 حیوانات حرامگوشت نجس است؟
✅جواب:مرده هر حیوانی که خون جهنده دارد، نجس است، اعم از اینکه حرامگوشت باشد یا حلالگوشت.
بنابراین مرده ماهی 🐠 و مار 🐍 و امثال این حیوانات که حرامگوشت هستند و خون جهنده ندارند، پاک است و مرده گوسفند 🐑که حلالگوشت است، نجس میباشد به استثنای پشم و موی آن.
#احکام_طهارت_نجاست
#احکام_حیوانات_حرام_گوشت
➖➖➖➖➖
به نام خدای غفور و کلیم ، خدای ودود و نعیم و رحیم
ظروف
* ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف معمولا بهداشتی نیستند و در کودکان ایجاد آلرژی و حساسیت می کنند.
* ظروف نقره بهداشتی نبوده و عمده مضرات آن ها ترکیب شدن با غذاست .
به عنوان مثال اگر قاشق نقره ای را در زرده تخم مرغ فرو کنیم به سرعت اکسید شده و تغییر رنگ می دهد.
*ظروف استایروفوم 1 به علت آن که از نفت خام ساخته می شوند در صورت بلع، سرطان زا می باشند.
1- نوعی فوم که در رستوران های فست فود، مورد استفاده قرار می گیرد.
🍀
🌸🍃〰️🍃🌸〰️🍃🌸〰️🍃🌸
✴ کشتن حیوانات موذی از لحاظ شرعی ✴
🔹🔹🔹🔹
💠کشتن حیوانات موذی ازجمله مورچه، سوسک و مارمولک چه حکمی دارد؟ کشتن و یا آزار رساندن بدون قصد به آنها چطور؟ حشرات موذی که کشتن آنها جایز است کدامها هستند؟
✅پاسخ: یک قانون و حکم کلی این است که حیواناتی که اذیت نمیکنند و آزاری نمیرسانند را آزار نرسانید؛
↙اما این حکم کلی استثنا هم دارد. نمیتوانیم بگوییم هیچ حیوانی را نکشید. حالا ممکن است مورچههای داخل خانه آزار میرسانند، خب اگر اذیت میکنند کشتن آنها اشکالی ندارد؛ اگرچه سوزاندن حیوانات نهی شده است.
♦ دربارهی سوسک، مگس و مارمولک هم همینطور است؛ حتی ممکن است آزار و اذیت آنها ظاهری هم نباشد، اما ناقل میکروب باشند و سبب بیماری بشوند که این هم خودش یک نوع آزار است. بنابراین ازبینبردن حیوانات موذی اشکالی ندارد.
✳اما اگر فردی بدون قصد کشتن، مثلاً حواسش نبود و پایش را گذاشت روی یک حیوان بیآزاری و آن حیوان کشته شد، او مرتکب گناه نشده است؛ اگرچه مراقبتکردن خوب است.
⏪اما اینکه کدامیک از حیوانات یا حشرات موذی هستند و کشتنشان جایز است برمیگردد به تشخیص خود افراد. این حیوانات زیاد هستند؛ چه آنهایی که آزار معمولی ظاهری متعارف میرسانند و چه آنهایی که آزارشان در ظاهر نیست اما ناقل بیماری و میکروب هستند.
➖➖➖➖
#احکام_حیوانات_اذیت_موذی
➖➖➖➖➖
🌹🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹🌹
🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹
🌹🌹🌹 🌹🌹🌹
🌹🌹 🌹🌹
🌹 🌹
بر اوج محبت علی اوجی نیست
در بحر بجز کرامتش موجی نیست
در کل ممالک و مذاهب به جهان
مانند علی و فاطمه زوجی نیست
سالروز نورانی ترین پیوند هستی مبارک
🌹 🌹
🌹🌹 🌹🌹
🌹🌹🌹 🌹🌹🌹
🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹
🌹🌹🌹🌹🌹 🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم بسیار قدیمی از مکه و مدینه
⏳ حدود یک قرن پیش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم | لطیفه ای بشنوید از مرحوم علامه محمد تقی جعفری😁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
📽 #غدیر و امامت امیرالمومنین علیه السلام در کلام #امام_جواد علیه السلام
🎙 #استاد_ابوالقاسمی
💥ببینید و انتشار دهید
#اخلاق فردي منتظران
✅1. ايمان و خدامحوري
🔶ايمان، تنها گفتنِ «شهادتين» و اقرار زباني نيست. هم اعتقاد قلبي است، هم اقرار زباني، هم عمل با اعضا و جوارج.
🔵از رسول خدا (ص) روايت است:
لا يُقْبَلُ ايمانٌ بِلا عَمَلٍ و لا عَمَلٌ بلا ايمانٍ؛
ايمان بدون عمل و عمل بدون ايمان پذيرفته نيست.
#زندگی_مهدوی
#اوصاف_منتظران
🍀برگرفته از کتاب زندگی مهدوی استاد جواد محدثی🍀
💠 صبغه ملكوتی ازدواج
🔹 اول ذي الحجّه سالروز ازدواج وجود مبارك اميرمؤمنان و فاطمه زهرا(صلوات الله و سلامه عليهما) است، اين را به پيشگاه وليِ عصر تهنيت عرض مي كنيم و به همه شما علاقهمندان قرآن و عترت تبريك عرض مي كنيم!
🔹 جريان ازدواج آن طوري كه وجود مبارك رسول گرامي(عَلَيْهِ وَ عَلَي آلِه آلَافُ التَّحِيَّةِ وَ الثَّنَاء) به ما فرمودند يك صبغه ملكوتي دارد. يك وقت است كسي ازدواج را از باب اجتماع مذكر و مؤنث تلقّي ميكند، اين در گياهان هم هست, در حيوانات هم هست, در انسان هاي غير مسلمان هم هست. ازدواج عبارت از اجتماع مذكر و مؤنث نيست، ازدواج همان است كه وجود مبارك حضرت فرمود: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ»؛[1] دستور ديني آن «صبغه ملكوتي» را دارد كه انسان ميسازد. چنين نيست كه اگر كسي ازدواج كرد، يعني يك مذكر و مؤنث كنار هم جمع شدند، شما در گياهان هم اين را داريد, در حيوانات هم اين را داريد؛ ولي حضرت فرمود ازدواج انسان ها عبارت از اين است: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ».
🔹 مطلب بعدي آن است كه اين ذوات مقدس يك خانواده شناسنامه اي و شخصيت حقيقي دارند, يك شخصيت حقوقي؛ شخصيت حقيقي اينها همان فرزندان شناسنامه اي اينهاست؛ اما شخصيت حقوقي اينها وجود مبارك پيغمبر درباره خود و وجود مبارك حضرت علي(عليهما الصلاة و عليهما السلام) فرمود: «أَنَا وَ عَليٌّ أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة»[2] من و علي بن ابي طالب پدران اين امّت هستيم. انسان وقتي بالغ نيست، شناسنامه او را پدر و مادر او مي گيرند، يك شناسنامه اي است كه پدر و مادرش مشخص است؛ ولي وقتي بالغ شد، شناسنامه اش را بايد خود بگيرد. فرمود من و علي بن ابي طالب حاضريم شما را به فرزندي قبول كنيم، شما بياييد فرزند ما شويد؛ از آن به بعد اگر كسي فرزند اينها شد، همان طوري كه درباره سلمان گفته شد، سلمان محمّدي است, اباذر محمّدي است، فلان شخص محمّدي است، ما هم ميشويم علوي, اين راه باز است، اختصاصي به سلمان و اباذر و اينها ندارد. وجود مبارك امام صادق(سلام الله عليه) فرمود: نگوييد سلمان فارسي, بگوييد سلمان از ماست، فرزند ماست.[3] پس اين راه دارد كه ما شناسنامه اي بگيريم و بشويم علوي, بشويم حسني و حسيني، فرزند اينها بشويم، از علوم اينها كه استفاده كنيم فرزند اينهاييم، به دستورهاي اينها عمل كنيم، فرزند اينهاييم. اين سيادت يك حكم فقهي دارد؛ البته آن سر جايش محفوظ است؛ اما كرامت سيادت به همان فرزند بودن اين خاندان است. فرمود ما شما را به عنوان فرزندي قبول ميكنيم. اگر وجود مبارك حضرت امير ما را به عنوان فرزندي قبول كرد، قهراً وجود مبارك صديقه كبرا(سلام الله عليهما) ميشود مادر ما. چه بهتر كه ما چنين شناسنامهاي داشته باشيم!
[1]. الکافی(ط ـ الاسلاميه)، ج5، ص329.
[2]. معاني الاخبار، متن، ص52.
[3]. بحار الأنوار (ط ـ بيروت)، ج22، ص385.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی در جمع طلاب ورامین
تاریخ: 1395/06/13
صبغه ملكوتی ازدواج.mp3
1.53M
💠 روز اول ماه #ذی_الحجه 1440
🔹 صبغه ملکوتی ازدواج
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
#تهامه #الکعبه_یمانیه #یمانی #یمنی
#تصریحعلامهمجلسیبهجملهمکهمنتهامهقولابناثیراستنهپیامبر
⁉️ایا پیامبر گفته اند که مکه از تهانه است و تهامه از یمن است و به خاطر همین به کعبه یمانیه یا الیمانیه گفته میشود؟؟؟
🔰خیر بلکه این #دروغ و #تدلیس از اتباع احمد است
✅ بلکه این حرف بن اثیر سنی است
👆همانگونه که میبیند علامه مجلسی در اینجا تصریح میکنند که این قول حرف بن اثیر جزری سنی هست و روایت نیست اصلا.
⁉️ سوال:
اگر وقت نماز تنگ باشد و از رضایت مالک ساختمان اطلاع نداشته و نماز بخوانیم، نماز صحیح است یا باید قضا نماییم؟
✅ پاسخ: 👇👇
مقام معظم رهبری: اگر قرائنی وجود دارد که اطمینان ایجاد کند که مالک به خواندن نماز در آنجا راضی است نماز را در همان جا میخواند و کافی است و درغیراین صورت باید از آنجا خارج شود و اگر وقت به حدی نیست که بعد از خارج شدن نماز بخواند و نمازش قضا میشود باید در حال خروج از آنجا نماز را بخواند و برای سجده و رکوع اشاره کند و بنا براحتیاط واجب بعدا قضا کند. [1]
آیت الله مکارم: چنانچه یقین به عدم رضایت صاحب ملک نداشته باشد نماز در آنجا اشکالی ندارد و نیازی به اعاده آن نیست. [2]
آیت الله سیستانی: اگر مجبور شدید نماز بخوانید. [3]
آیت الله شبیری زنجانی: اگر هنگام نماز خواندن فکر میکرده غصبی نیست، نمازش صحیح است و قضا ندارد. [4]
آیت الله وحید: باید به سرعت از آن ملک خارج شوید و در خارجِ ملک نمازتان را بخوانید اگر در آنجا نماز خواندهاید باید قضاء نمایید. [5]
آیت الله فاضل: نماز خواندن در حال اختیار در زمین غصبی باطل است. اگر کسی قبلا میدانسته که ملک کسی دیگر است و نمیدانسته که راضی به رفتن در آنجا است یا نه رفتن در آنجا حرام و نماز خواندن هم باطل است و باید فورا از ملک غصبی خارج شود و اگر وقت نماز تنگ باشد، طوری که با خارج شدن از ملک نمازش قضا میشود، باید از ملک خارج شود و همزمان با خارج شدن از ملک نمازش را بخواند و بعد از خارج از ملک غصبی باقی مانده نماز را در مکان مباح با آرامش بدن و رعایت قبله بخواند. اگر بدون خارج شدن و عمدا در همان مکان نماز بخواند و صاحبش راضی باشد باطل است باید اعاده کند و اگر وقت گذشته باشد قضایش را بخواند. [6]
#احکام_نماز
#احکام_وقت
*ء*------------------*ء*
📚 منبع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنهای، شماره استفتاء: MUx0eu4RLlQ.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611050077.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 698534.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49739.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613425.
----------------------