🔸 قابل توجه اصفهانیها👇
✅ سخنرانیهای #استاد_عابدینی در دهه اول محرم در شهر #اصفهان 👇
🌐 1 https://eitaa.com/abedini/5973
🌐 2 https://eitaa.com/abedini/5969
🔸
@Salehi786
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه قم
🔻پردیس نوآوری ایتا با همکاری مرکز رشد دانشگاه قم برگزار میکند.
🔹بوت کمپ تابستانه پردیس نوآوری ایتا
🔻یادگیری پروژه محور
🔻فرصت استخدام (افراد برتر)
🔻نقشه راه عملی 0 تا 100
🔻شناخت عمیق از نیازمندیهای صنعت
🔻هدایتگری (mentorship) یک به یک و گروهی
🔻گواهی پایان دوره
🔻 امکان گذراندن واحد کارآموزی
🔻با حمایت پیامرسان ایتا
⏰ مهلت ثبتنام تا پنجشنبه ۲۱ تیرماه
🔻مدت دوره برگزاری تابستان ۱۴۰۳
🔻لینک ثبتنام
pardis.eitaa.com/registor-form
🤝روابطعمومی دانشگاه قم🤝
@university_of_qom
روبیکا | لینکدین
#سرآمدی_علمی_تربیت_ولایی_نشاط_معنوی
🔸 سوال یافتند در مورد مطلب پیرامون روایت «زَمَانُ الْمِيزَان»
https://eitaa.com/salehy/3715
https://eitaa.com/salehy/3677
🔸 #پاسخ در ادامه👇
🌐 eitaa.com/salehi786/2773
قیاس مع الفارق است
مگر مردم نصب امام میکنند؟
ضمن اینکه صحبت از شایستگیهای اشخاص و اعلام فضایلشان و جنبهی فاعلیت از جانب آنها نیست
صحبت از تشخیص موقعیت در قابلیت مردم و زمانه است که ناظر به سطح همراهی و قابلیت مردمان میتوان ایشان را رشد داد.
چرا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) از جانب پیامبر (صلی الله علیه و آله) مأمور به صبر شدند؟ (وقتی مردم قابلیت همراهی و حمایت از ایشان را بروز ندادند)
چرا در زمانه حکومتشان افراد خاصی مثل زیاد بن ابی را حاکم فارس کردند؟
البته این به معنای توقف نیست، بلکه به معنای تمنای عمومی و گفتمانی و انتظار در عین شناخت گامهای حرکت اجتماعی برای رشد دادن مردم بسمت شخص مطلوب است. مراحلی را باید طی کرد تا زمینهی ظهور شخص مطلوب ایجاد شود
نه تحمیل
نه تعطیل
بلکه حرکت همراه با مدارا و تکمیل
انتظار الفرج که خودش تحقق ظهور نیست، پس چرا آن تمنای درون انتظار را هم جزیی از همان فرج شمرده اند؟
بلکه بالاتر داریم که:
اِنْتِظَارُ اَلْفَرَجِ مِنْ أَعْظَمِ اَلْفَرَجِ .
https://hadith.inoor.ir/hadith/357094
آیا اگر مردم در زمان امامان معصوم (علیهم السلام) هنوز قابلیت و آمادگی لازم برای تحقق قیام قائم و ظهور نهایی را ندارند (و به تعبیر همان روایت مذکور در آن متن، هنوز «زَمَانُ الْمِيزَان» برای ظهورشان نیست) پس بگوییم که دعا و تمنا و انتظار هم نداشته باشند؟
چرا وقتی امامان معصوم (علیهم السلام) را به قیام دعوت میکردند حضرات نمیپذیرفتند و مثل همان روایت پاسخ میداند که زمانه هنوز «زَمَانُ الْمِيزَان» برای ما نیست
http://hadith.inoor.ir/hadith/119250
قابلیت مردم و بدنه حاکمیت زمانه طاغوت (در زمان شاه) چون قابلیت اخذ فرمان امام خمینی را یافت و همراه امام شد آن روح بلند امام در آنها نافذ و اثرگذار شد
اتفاقا این هنر امام بود که فضای زمانهاش را تشخیص داد
اما در همان زمان، امام میدانست مردم تا حد مشارکت و جمهوری و دموکراسی در این زمانه میتوانند جلو بیایند و هنوز قابلیت اخذ حکومت تامهی ولی فقیه را ندارند (مثل حاکمیت رسول خدا ص و امیرالمومنین ع با نصب مستقیم حکام مناطق و مناصب)، لذا وقتی تشخیص دادند که قابلیت اخذ و پذیرش آن مدل را فعلا ندارند، راه بسوی آن را با فضای مورد پذیرش زمانه در دموکراسی و در قالب نحوه حکمرانی بصورت «جمهوری اسلامی» مطرح کردند
لذا در جواب نامه آیت الله بهجت که گفته بودند نحوه حکمرانی بصورت حکومت اسلامی باشد، و نه جمهوری اسلامی، امام پاسخ فرمودند که هنوز قابلیت عمومی آمادگی پذیرش آن را ندارد
یک حکیم هم نظر به فاعلیت فاعل دارد و هم نظر به قابلیت قابل، تا بتواند بهترین عمل صالح بهنگام را برای هر زمانی مخصوص همان زمان بشناسد و تصمیم بگیرد
هدایت شده از محمد رضا بام افکن
3.79M
🔊 مطالبی مفید و امیدبخش در رابطه با
تحلیل آخرالزمانی وقایع اخیر،
خوابی عجیب و تعبیرش توسط آقامسلم اسماعیلی،
شهادت حاج قاسم،
فتنههای ۹۸ و ۱۴۰۱ و ...
شهادت آیت الله رئیسی،
رقابت جلیلی و قالیباف،
ریاست جمهوری پزشکیان و ...
@bamafkanm
هدایت شده از محمد رضا بام افکن
3.38M
🔊 صوت شماره ۲
تحلیل آخرالزمانی وقایع پس از انتخابات اخیر
✅️وعدههای امیدبخش الهی
_ پاسخ به ادعای مطرح شده در مورد مستند #شنود
آیا حضرت آقا آخرین رهبر ایران است و بعد از آن انقلاب اسلامی ایران از بین میرود؟
_ در گفتگو با راوی مستند #شنود چی بینمون رد و بدل شد؟
_ آنجا که قرآن به مردم ایران بعنوان قوم یاور منجی اشاره میکنه
_ در روایات چه مطالبی در مورد اهل قم آمده؟
اهل قم به کیا گفته میشه؟
_ فساد قوم بنیاسراییل چیست و نابودگرشان چه کسانیاند؟
_ با این همه گناه و گرفتاری، ما مردم ایران، چطور میتونیم همان قوم یاور منجی موعود باشیم؟
کدام اعمال ما ایرانیا، خیلی به چشم امام زمانمون اومده؟
محمدرضا بامافکن
@bamafkanm
هدایت شده از 🔆روزنه (یادداشت ها و تجربیات بین المللی)
13.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✝ توصیه کشیش امریکایی به مخاطبانش:
اگر تاکنون کربلا نرفته اید، حتما بروید😭
اسم جناب کشیش:
Rev. Kenneth James Flowers
کلیسای ایشان در دیترویت:
Greater New Mount Moriah church, Detroit
♦️تا وقتی که داخل حرم نرفته بودم، حال زائرانی که بیرون حرم گریه میکردند را درک نمیکردم.
وقتی داخل حرم رفتم، حضور خدا را در آنجا دیدم! قدرت خدا را حس کردم. ارتباط قلبی با امام حسین پیدا کردم و اشکم جاری شد!
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست...
✍محمدحسین ضیائی نیا
🔴 کانال روزنه
(یادداشتها و تجربیات بین المللی)👇
@Rowzaneh030201
🏴 روضهی خدای تعالی از مقتل سیدالشهدا (علیه السلام) برای موسی کلیم الله (علیه السلام)
🔸
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/247293
شناسه حدیث : ۲۴۷۲۹۳
نشانی : بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۴، ص ۳۰۸
معصوم : مضمر ، حديث قدسی
قَالَ وَ حُكِيَ: أَنَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ رَآهُ إِسْرَائِيلِيٌّ مُسْتَعْجِلاً وَ قَدْ كَسَتْهُ اَلصُّفْرَةُ وَ اِعْتَرَى بَدَنَهُ اَلضَّعْفُ وَ حَكَمَ بِفَرَائِصِهِ اَلرَّجْفُ وَ قَدِ اِقْشَعَرَّ جِسْمُهُ وَ غَارَتْ عَيْنَاهُ وَ نَحِفَ لِأَنَّهُ كَانَ إِذَا دَعَاهُ رَبُّهُ لِلْمُنَاجَاةِ يَصِيرُ عَلَيْهِ ذَلِكَ مِنْ خِيفَةِ اَللَّهِ تَعَالَى فَعَرَفَهُ اَلْإِسْرَائِيلِيُّ وَ هُوَ مِمَّنْ آمَنَ بِهِ فَقَالَ لَهُ يَا نَبِيَّ اَللَّهِ أَذْنَبْتُ ذَنْباً عَظِيماً فَاسْأَلْ رَبَّكَ أَنْ يَعْفُوَ عَنِّي فَأَنْعَمَ وَ سَارَ.
فَلَمَّا نَاجَى رَبَّهُ قَالَ لَهُ يَا رَبَّ اَلْعَالَمِينَ أَسْأَلُكَ وَ أَنْتَ اَلْعَالِمُ قَبْلَ نُطْقِي بِهِ فَقَالَ تَعَالَى يَا مُوسَى مَا تَسْأَلُنِي أُعْطِيكَ وَ مَا تُرِيدُ أُبَلِّغُكَ
قَالَ رَبِّ إِنَّ فُلاَناً عَبْدَكَ اَلْإِسْرَائِيلِيَّ أَذْنَبَ ذَنْباً وَ يَسْأَلُكَ اَلْعَفْوَ
قَالَ يَا مُوسَى أَعْفُو عَمَّنِ اِسْتَغْفَرَنِي إِلاَّ قَاتِلَ اَلْحُسَيْنِ .
قَالَ مُوسَى يَا رَبِّ وَ مَنِ اَلْحُسَيْنُ قَالَ لَهُ اَلَّذِي مَرَّ ذِكْرُهُ عَلَيْكَ بِجَانِبِ اَلطُّورِ
قَالَ يَا رَبِّ وَ مَنْ يَقْتُلُهُ
قَالَ :
🔻 يَقْتُلُهُ أُمَّةُ جَدِّهِ اَلْبَاغِيَةُ اَلطَّاغِيَةُ فِي أَرْضِ كَرْبَلاَءَ وَ تَنْفِرُ فَرَسُهُ وَ تُحَمْحِمُ وَ تَصْهِلُ وَ تَقُولُ فِي صَهِيلِهَا:
«اَلظَّلِيمَةَ اَلظَّلِيمَةَ مِنْ أُمَّةٍ قَتَلَتْ اِبْنَ بِنْتِ نَبِيِّهَا»
خداوند فرمود : امت جدش كه ظالم هستند او را در زمين كربلا شهيد مينمايند. اسب حسين رم و همهمه ميكند و فرياد ميزند و ميگويد:
«اَلظَّلِيمَةَ اَلظَّلِيمَةَ مِنْ أُمَّةٍ قَتَلَتْ اِبْنَ بِنْتِ نَبِيِّهَا»
فرياد از ظلم و ستم امتى كه پسر دختر پيغمبر خود را شهيد نمودند.
⚡ فَيَبْقَى مُلْقًى عَلَى اَلرِّمَالِ مِنْ غَيْرِ غُسْلٍ وَ لاَ كَفَنٍ وَ يُنْهَبُ رَحْلُهُ وَ يُسْبَى نِسَاؤُهُ فِي اَلْبُلْدَانِ وَ يُقْتَلُ نَاصِرُهُ وَ تُشْهَرُ رُءُوسُهُمْ مَعَ رَأْسِهِ عَلَى أَطْرَافِ اَلرِّمَاحِ
سپس بدن حسين بدون غسل و كفن روى خاكها خواهد ماند، اموال او را به يغما ميبرند، زنان وى را در شهرها اسير مينمايند، ياوران او را شهيد مى كنند، سر آنان را با سر حسين بر فراز نيزه ها بلند خواهند كرد.
🔹 يَا مُوسَى صَغِيرُهُمْ يُمِيتُهُ اَلْعَطَشُ وَ كَبِيرُهُمْ جِلْدُهُ مُنْكَمِشٌ يَسْتَغِيثُونَ وَ لاَ نَاصِرَ وَ يَسْتَجِيرُونَ وَ لاَ خَافِرَ.
اى موسى! تشنگى افراد كوچك ايشان را ميكشد، پوست بدن بزرگان آنان درهم كشيده مى شود، استغاثه ميكنند ولى فريادرسى نخواهد بود، پناهنده ميشوند ولى پناه گاهى نخواهند داشت.
قَالَ فَبَكَى مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ قَالَ يَا رَبِّ وَ مَا لِقَاتِلِيهِ مِنَ اَلْعَذَابِ
قَالَ يَا مُوسَى عَذَابٌ يَسْتَغِيثُ مِنْهُ أَهْلُ اَلنَّارِ بِالنَّارِ لاَ تَنَالُهُمْ رَحْمَتِي وَ لاَ شَفَاعَةُ جَدِّهِ وَ لَوْ لَمْ تَكُنْ كَرَامَةٌ لَهُ لَخَسَفَتْ بِهِمُ اَلْأَرْضُ.
قَالَ مُوسَى بَرِئْتُ إِلَيْكَ اَللَّهُمَّ مِنْهُمْ وَ مِمَّنْ رَضِيَ بِفِعَالِهِمْ
فَقَالَ سُبْحَانَهُ يَا مُوسَى كَتَبْتُ رَحْمَةً لِتَابِعِيهِ مِن عِبَادِي وَ اِعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ بَكَى عَلَيْهِ أَوْ أَبْكَى أَوْ تَبَاكَى حَرَّمْتُ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ .
🔻 ترجمه کامل
eitaa.com/salehi786/2786
erfan.ir/farsi/39239.html
🔸
@Salehi786
🔸روضهی خداوند از مقتل سیدالشهدا (علیه السلام) برای موسی کلیم الله (علیه السلام)
🔻 شخصى از بنى اسرائيل حضرت موسى را در حالى ديد كه عجله داشت، رنگش زرد شده بود، بدنش ضعيف بود، مفصلهايش ميلرزيد، جسم شريفش لرزان بود، چشمان مقدسش فرو رفته و نحيف شده بود.
اين حالت موقعى از خوف خدا به موسى عليه السلام دست ميداد كه خدا او را براى مناجات دعوت مى كرد. آن شخص بنى اسرائيلى كه بموسى ايمان آورده بود آن حضرت را به اين علائم شناخت و به آن بزرگوار گفت:
يا موسى! من يك گناه كرده ام، تو از خدا بخواه كه مرا عفو فرمايد و موسى اين تقاضا را پذيرفت.
موقعى كه حضرت موسى با خدا مشغول مناجات شد گفت:
پروردگارا! گرچه قبل از پرسش من از تقاضايم آگاهى ولى آيا اجازه ميدهى كه سؤالى بكنم؟ خطاب آمد: هر سؤالى بكنى بتو عطا ميكنم، چه حاجتى دارى تا برايت روا كنم.
گفت: بار خدايا! فلان بنده اسرائيلى تو گناه كرده و از تو انتظار عفو دارد.
خطاب رسيد: يا موسى! هر كسى كه از من طلب مغفرت كند او را عفو مينمايم، غير از قاتل حسين.
حضرت موسى گفت: پروردگارا! اين حسين كيست!؟
خطاب شد: حسين همان كسى است كه در كوه طور براى تو شرح دادم.
حضرت موسى گفت: پروردگارا! قاتل حسين كيست! خطاب شد: امت جدش كه ظالم هستند او را در زمين كربلا شهيد مينمايند. اسب حسين رم و همهمه ميكند و فرياد ميزند و ميگويد:
الظليمة الظليمة من امة قتلت ابن بنت نبيها
يعنى فرياد از ظلم و ستم امتى كه پسر دختر پيغمبر خود را شهيد نمودند.
سپس بدن حسين بدون غسل و كفن روى خاكها خواهد ماند، اموال او را به يغما ميبرند، زنان وى را در شهرها اسير مينمايند، ياوران او را شهيد مى كنند، سر آنان را با سر حسين بر فراز نيزه ها بلند خواهند كرد.
يا موسى! صغيرهم يميته العطش، و كبيرهم جلده منكمش، يستغيثون و لا ناصر، و يستجيرون و لا خافر.
يعنى اى موسى! تشنگى افراد كوچك ايشان را ميكشد، پوست بدن بزرگان آنان درهم كشيده مى شود، استغاثه ميكنند ولى فريادرسى نخواهد بود، پناهنده ميشوند ولى پناه گاهى نخواهند داشت.
سپس حضرت موسى گريان شد و گفت: پروردگارا! عذاب قاتل هاى حسين چگونه خواهد بود؟
خطاب آمد: اى موسى! عذاب آنان بقدرى شديد است كه اهل جهنم از آن به آتش جهنم پناهنده خواهند شد. رحمت من و شفاعت جد حسين نصيب ايشان نخواهد شد! اگر براى خاطر او نبود زمين قاتل هاى وى را فرو ميبرد.
حضرت موسى گفت: بار خدايا! من از ايشان و كسى كه به جنايت ايشان راضى باشد بيزارم.
خداى سبحان فرمود: يا موسى! من رحمت خود را براى پيروان حسين واجب نموده ام. بدان، كسى كه براى حسين گريان شود، يا ديگران را بگرياند يا خود را شبيه به گريه كنندگان نمايد جسدش را به آتش جهنم حرام مى نمايم
https://erfan.ir/farsi/39239.html
🔻متن عربی حدیث
https://eitaa.com/salehi786/2785
https://hadith.inoor.ir/hadith/247293
🔸
@Salehi786
حضرت علی اکبر (ع)
https://rasekhoon.net/media/download/662816/مداحی-حاج-حسن-خلج-دویده-ام-ز-حرم-بلکه-زنده-ات-نگرم-روضه/
( حالت روضه)
(+ حالت سینه زنی با تکرار زیر)
(علی علی جانم، علی علی جانم) 2
دویده ام ز حرم تا که زنده ات نگرم
مبند دیده کمی دست و پا بزن پسرم
ز مصحف تنت این آیه های ریخته را
چگونه جمع کنم سوی خیمه ها ببرم
(علی علی جانم، علی علی جانم) 2
به فصل کودکی و در سنین پیری خود
دو بار داغ پیمبر نشست بر جگرم
میان دشمن از آن گریه می کنم که مگر
به کام خشک تو آبی رسد ز چشم ترم
(علی علی جانم، علی علی جانم) 2
من آن شکسته درختم که با هزار تبر
جدا ز شاخه شد افتاد بر زمین ثمرم
اگر چه خود ز عطش پای تا سرم میسوخت
زبان خشک تو زد بیشتر به دل شررم
(علی علی جانم، علی علی جانم) 2
مگر نه آب بُوَد مهر مادرم زهرا
روا نبود تو لب تشنه جان دهی به برم
جوان ز دل نرود گر چه از نظر برود
تو نِی برون ز دلم میروی نه از نظرم
(علی علی جانم، علی علی جانم) 2
به پیش دیدهی من پاره پاره ات کردند
دلی به رحم نیامد نگفت من پدرم
مصیبتی که به من می رسد محبت اوست
هزارها چو تو تقدیم حیّ دادگرم
[ به روز حشر نگرید دو دیده اش "میثم"
کسی که گریه کند بر ستارهی سحرم ]
غلامرضا سازگار (میثم)
▪️سلام امام زمان (عج) بر علی اکبر (ع) در زیارت ناحیه مقدسه
«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَوَّلَ قَتِیلٍ مِنْ نَسْلِ خَیْرِ سَلِیلٍ مِنْ سُلَالَةِ إِبْرَاهِیمَ الْخَلِیلِ»
سلام بر اول کشته شده از نسل بهترین بازمانده، از بازماندگان ابراهیمی که به مقام خلّت رسیدهاند
«صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ وَ عَلَى أَبِیکَ»
درود خدا بر تو و بر پدر تو باد
«إِذْ قَالَ فِیکَ: قَتَلَ اللَّهُ قَوْماً قَتَلُوکَ»
زمانی که درباره تو فرمود: خدا بکشد آن گروهی را که تو را کشتند.
«یَا بُنَیَّ مَا أَجْرَأَهُمْ عَلَى الرَّحْمَنِ وَ عَلَى انْتِهَاکِ حُرْمَهِ الرَّسُولِ»
چه جرأتی بر خداوند رحمان کردند که تو را کشتند، چه هتک حرمتی از رسولالله (ص) کردند که تو را کشتند.
«عَلَى الدُّنْیَا بَعْدَکَ الْعَفا»
بعد از تو خاک بر سر دنیا، اف بر دنیایی که تو در آن دنیا نباشی.
▪️روضه حضرت علی اکبر (علیه السلام)
تو تنت تا شده و تا شده من هم کمرم
مثل تو درد گرفته همه ی بال و پرم
بعد تو در نمیآید علی اکبر نفسم
ما دم و بازدم یکدگریم ای پسرم
گرچه من عین حسن زهر نخوردم اما
پاره پاره شده حالا همه جای جگرم
ترسم این است که زنهای حرم جان بدهند
گر ببیند که از شاخه شکسته ثمرم
چشم من تار شده یا که تو کوچک شده ای
چند باری علی اصغر شده ای در نظرم
کاش میشد که دم خیمه علی میمردم
تا نمیدید تو را غرق به خون چشم ترم
خبرش پخش شده، پخش شدی روی زمین
خبرش پخش شده، ریخته ای دور و برم
من از این چند برابر شدنت فهمیدم
چقدر کینه به دل داشته اند از پدرم
بغلت میکنم و از بغلم میریزی
آه بابا چه کنم با تو و این دردسرم
با چنین ریخت و پاشی که شدی ممکن نیست
که تو را یک نفری تا دم خیمه ببرم
دارد از سمت حرم عمهی تو میآید
ولدی گفتنم انگار رسیده به حرم
ابراهیم لآلی
https://dl.aghigh.ir/Contents/20230421/58300تو-تنت-تاشده-و-تاشده-من-هم-کمرم.mp3
https://hadithashk.com/آه-بابا-چه-کنم/
بسم الله
🔸روضه علی اکبر (ع) از حافظ
آن ساقی کربلا (حضرت شاه شمشاد قدان) را از آب حیاتش مست عشق به پیر مغان (حضرت امام حسین ع) نمود، و خطاب به شیخ الانبیاء ابراهیم ع میگوید که وعده تو را امام حسین ع با علی اکبر ع در کربلا بجا آورد
⚡چه مستى است ندانم که رو به ما آورد
که بود ساقى و این باده از کجا آورد؟
دلا! چو غنچه شکایت زِ کارِ بسته مکن
که بادِ صبح، نسیمِ گره گشا آورد
علاجِ ضعفِ دل ما کرشمه ساقى است
بر آر سر، که طبیب آمد و دوا آورد
تو نیز باده به چنگ آر و راهِ صحرا گیر
که مرغِ نغمه سرا، سازِ خوش نوا آورد
« مرید پیر مغانم ز من مرنج اى شیخ!
چرا که وعده تو کردىّ و او بجا آورد »
به تنگ چشمىِ آن تُرکِ لشگرى نازم!
که حمله بر منِ مسکینِ یک قبا آورد
فلک، غلامىِ حافظ کنون به طوع کند
که التجا به درِ دولتِ شما آورد
(غزل ١۵٨ حافظ)
🏴 در آخرین سالی که مرحوم سید ضیاءالدین دُرّی (استاد علوم عقلی و از وعاظ شهیر تهران) در قید حیات بود، یک شب از دهه محرم (شب هشتم یا نهم) جوانی قبل از منبر از ایشان سؤال می کند که: مراد از این شعر چیست؟
مرید پیر مغانم زمن مرنج ای شیخ
چرا که وعده تو کردی، او بجا آورد
مرحوم دری می گوید: جواب این سؤال را در بالای منبر می دهم تا برای همه قابل استفاده باشد .
ایشان در فراز منبر قضیه نهی آدم ابوالبشر از خوردن گندم و داستان نان جوین خوردن امیرالمؤمنین (ع) را در تمام مدت عمر بیان می نماید، و حتی این که آن حضرت در تمام مدت عمر ابدا نان گندم نخورد و از نان جوین سیر نشد . و سپس می گوید:
مراد از شیخ در این بیت، حضرت آدم (ع) است که وعده نخوردن از شجره گندم را در بهشت داد ولی به آن وفا نکرد و از امر خداوند سرپیچی نمود و گندم را تناول کرد.
و مراد از پیر مغان حضرت امیرالمؤمنین (ع) است که در تمام مدت عمر نان گندم نخورد، و وعده عدم تناول از شجره گندم را او ادا کرده و به اتمام رسانید.
این مجموع تفسیر این بیت بود که وی برسر منبر شرح داد و منبرش را خاتمه داد.
قبل از پایان سال، مرحوم دری فوت می کند; در سال بعد در دهه محرم در همان شبی که این جوان سؤال را از مرحوم دری می کند، وی را در خواب می بیند که: مرحوم دری به نزد او آمد و گفت: ای جوان! تو در سال قبل در چنین شبی از من معنی این بیت را پرسیدی و من آن طور پاسخ گفتم . اما چون بدین عالم آمده ام، معنی آن، به طور دیگری برای من منکشف شده است:
مراد از شیخ، حضرت ابراهیم (ع) و مراد از پیر مغان حضرت سید الشهداء (ع) است . مراد از وعده، ذبح فرزند است که حضرت ابراهیم بدان امر خداوند وعده وفا داد، اما حقیقت وفا را حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در کربلا به ذبح فرزندش حضرت علی اکبر (ع) انجام داد.
فردای آن شب، این جوان در آن مجلس معمولی همه ساله مرحوم دری می آید و آن خواب خود را بیان می کند.
(این نقل مرحوم دری از کتاب روح مجرد، ص۴٨٣ و۴٨۴)
🔹
🔻 *روح الهی علیاکبرگونه در مقام رضای الهی، در بیان امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) از حدیث معراج و کلام خدای سبحان با پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله)*
🔸
💥... *فَمَنْ عَمِلَ بِرضاىَ* أُلْزِمْهُ ثَلاثَ خِصال: أُعْرِفُهُ شُكْراً لاَ يُخالِطُهُ الْجَهْلُ وَ ذِكْراً لا يُخالِطُهُ النِّسْيانُ، وَ مَحَبَّةً لا يُؤْثِرُ عَلى مَحَبَّتى مَحَبَّةَ الْمَخْلُوقِينَ فَإِذا أَحَبَّنى أَحْبَبْتُهُ وَ حَبَّبْتُهُ إِلى خَلْقى وَ أَفْتَحُ عَيْنَ قَلْبِه إِلى جَلالى وَ عَظَمَتى فَلا أُخْفى عَلَيْهِ عِلْمَ خاصَّةِ خَلْقى، فَأُناجيهِ فى ظُلَمِ اللَّيْلِ وَ نُورِ النَّهارِ حَتّى يَنْقَطِعَ حَدِيثُهُ مَعَ الْمَخْلُوقينَ وَ مُجالِسَتُهُ مَعَهُمْ وَ أُسْمِعُهُ كَلامى وَ كَلامَ مَلائِكَتى وَ أُعْرِفُهُ سِرِّىَ الَّذى سَتَرْتُهُ عَنْ خَلْقى ...
💥 *وَ لاََسْتَغْرِقَنَّ عَقْلَهُ بِمَعْرِفَتى وَ لاَقُومَنَّ لَهُ مَقامَ عَقْلِهِ* ...
⚡يُقَالُ لَهَا كَيْفَ تَرَكْتِ اَلدُّنْيَا؟
💥فَتَقُولُ إِلَهِي وَ عِزَّتِكَ وَ جَلاَلِكَ لاَ عِلْمَ لِي بِالدُّنْيَا أَنَا مُنْذُ خَلَقْتَنِي خَائِفَةٌ مِنْكَ
⚡فَيَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى صَدَقْتَ عَبْدِي كُنْتَ بِجَسَدِكَ فِي اَلدُّنْيَا وَ رُوحُكَ مَعِي فَأَنْتَ بِعَيْنِي سِرُّكَ وَ عَلاَنِيَتُكَ سَلْ أُعْطِكَ وَ تَمَنَّ عَلَيَّ فَأُكْرِمْكَ هَذِهِ جَنَّتِي فَتَجَنَّحْ فِيهَا وَ هَذَا جِوَارِي فَاسْكُنْهُ
💥 فَتَقُولُ الرُّوحُ: *إِلهى عَرَّفْتَنى نَفْسَكَ فَاسْتَغْنَيْتُ بِها عَنْ جَميعِ خَلْقِكَ.*
💥 *وَ عِزَّتِكَ وَ جَلالِكَ لَوْ كانَ رِضاكَ فى أَنْ أُقَطَّعَ إِرْباً إِرْباً أَوْ أُقْتَلَ سَبْعينَ قَتْلَةً بِأَشَدِّ ما يُقْتَلُ بِهِ النّاسُ لَكانَ رِضاكَ أَحَبُّ إِلَىَّ* ...
💥 *وَ أَفْتَحُ عَيْنَ قَلْبِه وَ سَمْعَهُ حَتّى يَسْمَعَ بِقَلْبِه مِنّى وَ يَنْظُرَ بِقَلْبِه إِلى جَلالى وَ عَظَمَتى*
🌐 hadith.inoor.ir/hadith/268361
🔸
@Salehi786
هدایت شده از شکوه زن و زنانگی
32.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴ماجرای دختر و پسر امریکایی که مادر ایرانی خود را با حجاب کردند
به حرفهای این مادر گوش کنید میبینید که با گناه دیکر دل پاک نمیماند. با حرفهای این مادر بزرگوار میبینید که حجاب را فقط باید برای خدا سر کرد و برای خدا حفظش کرد. با حرفهای این مادر بزرگوار میبینید که امر به معروف و نهی از منکر موثر است.
لطفا به کلامش گوش کنید، فهم دینی موج میزند.
✍عالیه سادات
🍃__________________________
#کانال_شکوه_زن_وزنانگی_در_ایتا👇
@shookoohzan
بسم الله
دوبیتی امام زمان (علیه السلام) در وصف عمویشان حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام)، که به شیخ جعفر مجتهدی (ره) دادند
🔸
🔻در کتاب «لالهای از ملکوت» نقل شده از جناب آقای مصطفی حسنی که تعریف کرده اند:
روزی همراه بعضی از دوستان جهت زیارت آقای (شیخ جعفر) مجتهدی به قزوین رفتیم. محل سکونت ایشان منزل آقای حاج علی حاج فتحعلی بود. بعد از اینکه لحظاتی را در خدمتشان سپری کردیم، خطاب به جناب حاج فتحعلی فرمودند:
⚡«کاغذ و قلمی تهیه کنید تا یک رباعی درباره ی حضرت ابوالفضل (علیه السلام) بگویم».
حاج علی آقا یک برگ کاغذ و قلمی به ایشان دادند. پشت کاغذ مقداری خط خوردگی داشت، هنگامی که آقا آن را گرفته و مشاهده نمودند؛ با ناراحتی فرمودند:
⚡«اسم حضرت را بر روی کاغذ قلم خورده نمینویسند!»
این بیان و اظهار ایشان نشانگر نهایت ادب و احترام نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) بود.به هر حال حاج علی آقا کاغذی کاملاً تمیز مهیا نمودند آنگاه آقای مجتهدی گفتند:
🔻حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) میفرمایند:
💥هر کس با این دو بیت شعر متوسل به عمویم قمر منیر بنی هاشم حضرت عباس علیه السلام شود حتماً حاجتش برآورده خواهد شد.
و سپس شروع به خواندن بیت اول کردند و در فاصله ی بین بیت اول و دوم حدود نیم ساعت با شدت تمام میگریستند، آنگاه بیت دوم را خوانده و باز حدود نیم ساعت شدیداً گریه کردند، سپس رباعی را روی کاغذ نوشتیم که عبارت بود از:
⚡یادم ز وفای اشجع الناس آید
⚡وز چشم ترم سوده ی الماس آید
⚡آید به جهان اگر حسین دگری
⚡هیهات برادری چو عباس آید
🔹
📌کتاب «لاله ای از ملکوت»، جلد اول، صفحه ۲۲۹
🌐 www.islamshenasi.ir/?q=node/350&page=2
🔸
@Salehi786
▪️سلام امام زمان (عج) بر حضرت عباس (ع) در زیارت ناحیه مقدسه
🔸
⚡السَّلامُ عَلَی أبى الفَضلِ العَبّاسِ بنِ أمیرِالمُؤمِنینَ،
المُواسى أخاهُ بِنَفسِهِ،
الآخِذِ لِغَدِهِ مِن أمسِهِ،
الفادى لَهُ الواقى،
السّاعى إلَیهِ بِمائِهِ،
المَقطوعَةِ یَداهُ،
لَعَنَ اللّهُ قاتِلَیهِ یَزیدَ بنَ الرُّقادِ الحیتى وحَکیمَ بنَ الطُّفیلِ الطّائِىَّ .
🔻سلام بر ابوالفضل عبّاس ، فرزند امیرمؤمنان ؛
از خود در گذرنده با جان برای برادر،
برگیرنده از دیروزش برای فردایش،
فداییِ او، نگهدارنده،
کوشنده برای رساندن آب به او،
و کسی که دست هایش بُریده شد!
خداوند قاتلانش یزید بن رُقاد حیتی وحَکیم بن طُفَیل طایی را لعنت کند!
🔸
@Salehi786
▪️مقتل حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام)
🔸
🔻امام صادق (عليه السلام) فرمودند :
كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ،
صُلبَ الإيمانِ،
جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه ِ
و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا ؛
[ . عمدة الطّالب ، ص 356 .]
امام صادق عليه السلام :عموى ما ، عبّاس ، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود ؛ همراه با امام حسين (عليه السلام) جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد.
🔸
🔻لما رأى وحدته ع أتى أخاه و قال يا أخي هل من رخصة؟
وقتی كه ابالفضل تنهائى برادر را ديد آمد خدمت حضرت امام حسین (علیه السلام) و گفت: يا أخاه! آيا رخصت جهاد به من مىدهى؟
فبكى الحسين ع بكاء شديدا
امام حسين عليه السلام گريه شديدى كرد
ثم قال يا أَخِي أَنْتَ صَاحِبُ لِوَائِي وَ إِذَا مَضَيْتَ تَفَرَّقَ عَسْكَرِي
بعد فرمود: اى برادر! تو پرچمدار منى، اگه تو شهيد بشی لشكر من از هم می پاشد
فَقَالَ الْعَبَّاسُ قَدْ ضَاقَ صَدْرِي وَ سَئِمْتُ مِنَ الْحَيَاةِ وَ أُرِيدُ أَنْ أَطْلُبَ ثَأْرِي مِنْ هَؤُلَاءِ الْمُنَافِقِينَ.
عباس علیه السلام عرضه داشت: آقا سينم تنگ شده و از زندگى خسته شده ام. ميخواهم از اين منافقین خونخواهى كنم.
فَقَالَ الْحُسَيْنُ ع فَاطْلُبْ لِهَؤُلَاءِ الْأَطْفَالِ قَلِيلًا مِنَ الْمَاءِ
امام حسين عليه السلام فرمود: مقدارى آب از براى اين كودكان طلب كن.
🏴
🔻مشک را پر از آب کرد، بهنگام برگشت از فرات که مشک را به سینه داشت و شمشیر میزد، ناگهان دست راستش را قطع کردند:
فَضَرَبَهُ عَلى يَمينِهِ، فَأَخَذَ السَّيفَ بِشِمالِهِ، وحَمَلَ عَلَيهِم وهُوَ يَرتَجِزُ:
وَاللّه ِ إن قَطَعتُمُو يَميني
إنّي اُحامي أبَداً عَن ديني
وعَن إمامٍ صادِقِ اليَقينِ
نَجلِ النَّبِيِّ الطّاهِرِ الأَمينِ
🔻 سپس شمشیر به دست چپ گرفت، تا اینکه دست چپ او را هم قطع کردند:
فَقاتَلَ حَتّى ضَعُفَ، فَكَمَنَ لَهُ الحَكيمُ بنُ الطُّفَيلِ الطّائِيُّ مِن وَراءِ نَخلَةٍ، فَضَرَبَهُ عَلى شِمالِهِ، فَقالَ:
يا نَفسُ لا تَخشَي مِنَ الكُفّارِ
وأبشِري بِرَحمَةِ الجَبّارِ
مَعَ النَّبِيِّ السَّيِّدِ المُختارِ
قَد قَطَعوا بِبَغيِهِم يَساري
فَأَصلِهِم يا رَبِّ حَرَّ النّارِ
🔻 دستهایش را که قطع کردند، عباس (عليه السلام) پرچم را با کمک سینه نگاه داشت و مشک را به دندان گرفت که ناگاه تیری بر مشک آب آمد و آبها روی زمین ریخت
▪️فَوَقَف العبّاس مُتحيّرا
یعنی یک وقت دیدند که ابا الفضل سوار مرکب ایستاده اما متحیر است. متحیر است چه کند؟ دستی ندارد تا بجنگد و آبی ندارد تا به خیمه ها برساند. چه کند؟
من وعده ی آب تو به اصغر دادم
یک جرعه برای او نگهداری کن
ای مشک نگاه کن به بالای سرم
زهراست نشسته، آبروداری کن
می نویسند تیری آمد و به چشم عباس اصابت کرد. دست نداشت تا تیر را در بیاورد. خم شد زانوها را بالا آورد و تیر را بین دو زانو گذاشت تا تیر را در بیاورد.
اینجا بود که عمود آهن آمد، «فَنقَلَبَ العباس من فرسه»؛
ابا الفضل از اسب به زمین افتاد
▪️
فَقَتَلَهُ المَلعونُ بِعَمودٍ مِن حَديدٍ.
به فرقم تا عمود آهنین خورد
تنم زخم از یسار و از یمین خورد
چو دستش را ز تن افکنده بودند
علمدار تو با صورت زمین خورد
فَلَمّا رَآهُ الحُسَينُ (عليه السلام) مَصروعاً عَلى شَطِّ الفُراتِ، بَكى...
از حال خودش هم خبر میداد به امام و خیام
طولی نکشید که دیدند صدای عمو آمد:
«فنادا یا أَخَا اَدرِک أَخَاک»
امام حسین بر اسب سوار شد و به علقمه رفت و فرمود:
« أَلانَ إنکَسَرَ ظَهرِي وَ قَلَّت حِيلَتِي وَ انقَطَعَ رَجائِي وَ شَمُتَ بِي عَدوِّي وَ الکَمَدُ قاتِلي »
یعنی « الان کمرم شکست و چاره ام کم شد و امیدم قطع و دشمن مرا زخم زبان می زند و غصّه تو مرا می کشد.»
امام به خیمهها بازگشت و عمود خیمه عباس را برداشت همه متوجه شدند چه اتفاقی افتاده است.
🔸
@Salehi786
هدایت شده از استاد عابدینی
تحلیل انتخابات 1403 - استاد عابدینی .mp3
28.65M
🔉#صوت
🔖 جلسه تحلیلی انتخابات ریاست جمهوری
🎙استاد محمدرضا عابدینی
🗓 شنبه ۲٣ تیرماه ۱۴۰۳
📍 مسجد لنبان اصفهان
🔹
🔸روايات مورد اشاره در صوت:
🔻پیرامون اختلافات شدید بین شیعیان قبل از ظهور (حَتَّى يَتْفُلَ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ وَ حَتَّى يُسَمِّيَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً كَذَّابِين)
hadith.inoor.ir/hadith/346938
hadith.inoor.ir/hadith/347041
hadith.inoor.ir/hadith/346670
🔸 پیرامون شرطة الخمیس
hadith.inoor.ir/hadith/322074
hadith.inoor.ir/hadith/245698
🔸پیرامون ماموریت دو فرشته الهی در مورد دو شخص کافر و مؤمن
hadith.inoor.ir/hadith/259118
hadith.inoor.ir/hadith/259124
🔸اجابت خاص دعای حضرت موسی(ع) برای دوست مؤمنش
hadith.inoor.ir/hadith/259142
🔸
✅ مرکزتنظیمونشرآثاراستادعابدینی
🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
هدایت شده از خبرگزاری فارس
14.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تصاویری از نبرد سنگین و خاموش سربازان گمنام امام زمان با تروریستها در ۵۰ روز اخیر
@Farsna
▪️تعجب ملائکه الهی از عظمت صبر سیدالشهدا (علیه السلام) در مقتل کربلا
🔸
🔻در زیارت امام حسین (علیه السلام) آمده است که :
⚡... وَ قَدْ عَجِبَتْ مِنْ صَبْرِکَ مَلَائِکَةُ السَّمَاوَاتِ
⚡ وَ أَحْدَقُوا بِکَ مِنْ کُلِّ الْجِهَاتِ وَ أَثْخَنُوکَ بِالْجِرَاحِ وَ حَالُوا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ مَاءِ الْفُرَاتِ وَ لَمْ یَبْقَ لَکَ نَاصِرٌ وَ أَنْتَ مُحْتَسِبٌ صَابِرٌ
🔻... و فرشتگان آسمانها از شکیبایی تو به شگفت آمده بودند.
و دشمنان از همه سو تو را دوره نمودند و تا توانستند تو را به زخم آلودند و حائل بین تو و آب فرات شدند، و یاوری برای تو نماند و تو فداکارانه رضای الهی را جسته و صبر پیشه نمودی
⚡ تَذُبُّ عَنْ نِسْوَانِکَ وَ أَوْلَادِکَ فَهَوَیْتَ إِلَی الْأَرْضِ طَرِیحاً ظَمْآنَ جَرِیحاً تَطَؤُکَ الْخُیُولُ بِحَوَافِرِهَا وَ تَعْلُوکَ الطُّغَاةُ بِبَواتِرِهَا
🔻و از زنان خانواده ات و از فرزندانت دفاع مینمودی و بی جان فروافتاده، تشنه لب و خونین بدن، نقش بر زمین شدی و سم اسبان تو را لگدمال میکرد، و طغیانگران به شمشیرهای برنده بر سر و روی تو میزدند.
⚡قَدْ رَشَحَ لِلْمَوْتِ جَبِینُکَ وَ اخْتَلَفَتْ بِالانْبِسَاطِ وَ الِانْقِبَاضِ شِمَالُکَ وَ یَمِینُکَ تُدِیرُ طَرَفاً مُنْکَسِراً إِلَی رَحْلِکَ، وَ قَدْ شُغِلْتَ بِنَفْسِکَ عَنْ وُلْدِکَ وَ أَهْلِکَ
🔻 و از پیشانی ات خون مرگ میتراوید و دست چپ و راستت گاه باز و گاه بسته میشد و چشم درشکسته ات را به خیمه گاهت دوخته و از نگرانی فرزندان و خانواده ات، خود را فراموش کرده بودی،
⚡ وَ أَسْرَعَ فَرَسُکَ شَارِداً وَ إِلَی خِیَامِکَ قَاصِداً مُحَمْحِماً بَاکِیاً فَلَمَّا رَأَیْنَ النِّسَاءُ جَوَادَکَ مَخْزِیّاً وَ أَبْصَرْنَ سَرْجَکَ مَلْوِیّاً بَرَزْنَ مِنَ الْخُدُورِ لِلشُّعُورِ نَاشِرَاتٍ وَ لِلْخُدُودِ لَاطِمَاتٍ وَ لِلْوُجُوهِ سَافِرَاتٍ وَ بِالْعَوِیلِ دَاعِیَاتٍ وَ بَعْدَ الْعِزِّ مُذَلَّلَاتٍ وَ إِلَی مَصْرَعِکَ مُبَادِرَاتٍ
🔻و اسبت رمیده گریخت و روی سوی خیمه هایت نهاد و با صدا در گلو گرداندن، ناله میکرد و چون زنان اسبت را بس ضربه خورده و آسیب دیده یافتند و زین آن را کج شده دیدند، از خیمهها برون دویده و موهای خود کشیدند و بر صورتهاشان سیلی زدند و نقاب از چهره هاشان گشوده شد و شیون کنان تو را فرا میخواندند، و پس از عزتمندی فروافتاده و خوار گشتند و بیخود از خود، به سوی محل بر زمین افتادنت دویدند.
⚡وَ الشِمْرٌ جَالِسٌ عَلَی صَدْرِکَ مُولِغٌ سَیْفَهُ فِی نَحْرِکَ قَابِضٌ شَیْبَتَکَ بِیَدِهِ ذَابِحٌ لَکَ بِمُهَنَّدِهِ وَ قَدْ سَکَنَتْ حَوَاسُّکَ وَ خَمَدَتْ أَنْفَاسُکَ وَ وَرَدَ عَلَی الْقَنَاةِ رَأْسُکَ وَ سُبِيَ أَهْلُكَ كَالعَبِيدِ ...
🔻در حالیکه شمر ملعون بر سینه ات نشسته بود و شمشيرش را به حنجر تو فرو میبرد و محاسن سپید و غرقه بخون تو را در مشت گرفته بود و به شمشیر آخته اش گلویت میبرید و ذبحت میکرد، و تو مشاعرت به خموشی افتاده و نفسهایت فرو افتاده بود؛ و سرت بر سر نیزه گشت و خانواده ات چون بردگان اسیر گشتند ...
(بحارالانوار ج۹۸ ص٢۴٠و٢۴١)
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/286850
🔸
@Salehi786
▪️درباره اسب تازاندن با نعل تازه توسط 10 نفر ملعون بر پیکر مطهر سیدالشهدا (علیه السلام)
🔻درباره این عمل شنیع آن ملعونان ابوریحان بیرونی در صفحه 329 کتاب آثار الباقیه خود به نقل از مقتل الحسين (علیه السّلام) مقرم می نویسد:
⚡ «قال البيروني: لَقَدْ فَعَلُوا بِالْحُسَيْنِ مَا لَمْ يَفْعَلْ فِي جَمِيعِ الأُمَمِ بِأَشْرَارِ اَلْخَلْقِ مِنَ الْقَتْلِ بِالسَّيْفِ وَ الرُّمْحِ وَ اَلْحِجَارَةِ وَ إِجْرَاءِ الْخُيُولِ وَ قَدْ وَصَلَ بَعْضُ هَذِهِ اَلْخُيُولِ إِلَى مِصْر فَقَلَعَتْ نِعَالَهَا وَ سَمَرَتْ عَلَى أَبْوَابِ اَلدُّورِ تَبَرُّكاً وَ جَرَتْ بِذَلِكَ اَلسُّنَّةُ عِنْدَهُمْ فَصَارَ أَكثَرُهُمْ يَعْمَلُ نَظِيرَهَا وَ يُعَلَّقُ عَلَى أَبْوَابِ اَلدُّورِ.»
(مقتل الحسين(علیه السّلام) مقرم، صفحه 318)
🔻«ابوريحان بيرونى مىگويد: با حسين كارى كردند كه در تمامى امّتها با شرورترين خلائق، چنين نكرده بودند از كشتن با شمشير و نيزه و سنگ و دواندن اسب كه پس از آنكه بعضى از اين اسبها به شهر رسيدند نعل آنها را كندند و به عنوان تبرّك بر در خانه آويزان كردند كه اين امر به صورت سنّت در آمد و بسيارى نظير آن را انجام دادند.»
(ترجمه مقتل مقرم، صفحه 207 – 206)
🔹🔹
🔻در لهوف درباره اسب تازاندن بر پیکر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السّلام) آمده است:
«قَالَ الرَّاوِي: ثُمَّ نَادَى عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ فِي أَصْحَابِهِ مَنْ يَنْتَدِبُ لِلْحُسَيْنِ (ع) فَيُوَاطِئُ الْخَيْلَ ظَهْرَهُ وَ صَدْرَهُ فَانْتَدَبَ مِنْهُمْ عَشَرَةٌ...»
🔻راوى گويد: بعد عمر بن سعد در لشكرش ندا در داد: كى داوطلب تازاندن اسب بر پيكر حسين است؟
ده نفر داوطلب شدند كه عبارتند از: اسحاق بن حویه آن كه پيراهن امام را برد، اخنس بن مرثد، حكيم بن طفيل سنبسى، عمر بن صبيح صيداوى، رجاء بن منقذ عبدى، سالم بن خيثمه جعفى، صالح بن وهب جعفى، واحظ بن غانم، هانى بن شبيت حضرمى، اسيد بن مالك (لعنه الله علیهم)
فَدَاسُوا الْحُسَيْنَ(ع) بِحَوَافِرِ خَيْلِهِمْ حَتَّى رَضُّوا صَدْرَهُ وَ ظَهْرَهُ.
اين ده نفر در زير سم اسبها پشت و سينه امام را درهم شکستند.
🔻راوى گويد: اين ده نفر به نزد ابن زياد ملعون آمدند و اسيد بن مالك يكى از ده نفر گفت:
نَحْنُ رَضَضْنَا الصَّدْرَ بَعْدَ الظَّهْرِ
بِكُلِّ يَعْبُوبٍ شَدِيدِ الْأَسْرِ
مائيم كه با تاختن اسبان جهنده و تندرو بر پيكر، سينه را بعد از پشت خرد كرديم.
فَقَالَ ابْنُ زِيَادٍ مَنْ أَنْتُمْ؟
قَالُوا نَحْنُ الَّذِينَ وَطِئْنَا بِخُيُولِنَا ظَهْرَ الْحُسَيْنِ حَتَّى طَحَنَّا حَنَاجِرَ صَدْرِهِ قَالَ فَأَمَرَ لَهُمْ بِجَائِزَةٍ يَسِيرَةٍ.
ابن زياد (لعنه الله علیه) گفت: شما چه کسانی هستید؟
گفتند: ما آنانيم كه با اسبهايمان پشت و سينه حسين را در هم كوفتیم و خرد كرديم. ابن زياد (لعنه الله علیه) به آنان جايزه اى ناچيز داد.
قَالَ أَبُو عُمَرَ الزَّاهِدُ فَنَظَرْنَا إِلَى هَؤُلَاءِ الْعَشَرَةِ فَوَجَدْنَاهُمْ جَمِيعاً أَوْلَادَ زِنَاءٍ وَ هَؤُلَاءِ أَخَذَهُمُ الْمُخْتَارُ فَشَدَّ أَيْدِيَهُمْ وَ أَرْجُلَهُمْ بِسِكَكِ الْحَدِيدِ وَ أَوْطَأَ الْخَيْلَ ظُهُورَهُمْ حَتَّى هَلَكُوا.
ابو عمر زاهد گويد: در باره اين ده نفر نگريستيم و يافتيم كه همگان زنازاده اند. و اينان هم آن کسانی هستند كه گرفتار مختار شدند و مختار دستها و پاهاى آنان را با ميخهاى آهنين به زمين كوفته و پشت آنان اسب تاخته تا هلاك گرديدند.
(اللهوف على قتلى الطفوف، صفحه 136 – 134)
🔹🔹
🔻در ارشاد ذکر شده است که این تازاندن اسب به دستور ابن زیاد (لعنه الله علیه) بوده:
«ابن زیاد به عمر بن سعد (لعنه الله علیهما) نوشت: من تو را به سوى حسين نفرستادم كه از او دست بردارى يا آنكه كارش را از امروز به فردا بيفكنى و يا آنكه برايش آرزوى خوش دلى و سلامت كنى و يا براى او پوزش بخواهى و يا نزد من از وى شفاعت كنى. ببين اگر كه حسين و يارانش به فرمان من در آمدند و تسليم شدند، آنان را به سلامت نزد من بفرست
🔻وَ إِنْ أَبَوْا فَازْحَفْ إِلَيْهِمْ حَتَّى تَقْتُلَهُمْ وَ تُمَثِّلَ بِهِمْ فَإِنَّهُمْ لِذَلِكَ مُسْتَحِقُّونَ وَ إِنْ قُتِلَ الْحُسَيْنُ فَأَوْطِئِ الْخَيْلَ صَدْرَهُ وَ ظَهْرَهُ فَإِنَّهُ عَاتٍ ظَلُومٌ وَ لَيْسَ أَرَى أَنَّ هَذَا يَضُرُّ بَعْدَ الْمَوْتِ شَيْئاً وَ لَكِنْ عَلَيَّ قَوْلٌ قَدْ قُلْتُهُ لَوْ قَتَلْتُهُ لَفَعَلْتُ هَذَا بِهِ
و اگر خوددارى كردند به آنان حمله كن و آنان را بكش و مُثله كن. چرا كه اينان مستحق اين كارند. اگر حسين كشته شد بر پشت و سينهاش اسب بتازان. زیرا كه او سركش و ستمگر است. گمان نمىكنم كه اين كار پس از مرگ زيانى برساند، ولى من با خود عهد كردهام كه اگر او را بكشم، با او اين گونه رفتار كنم.
(الإرشاد، جلد 2، صفحه 89 – 88)
🌐 imamhussain.org/persian/39765
🔸
@Salehi786
بسم الله
▪️شعر زیبای فؤاد کرمانی در رثای شهادت سیدالشهدا (علیه السلام) با عشق خدا
🔹
دشمنت کشت ولی نور تو خاموش نشد
آری آن جلوه که فانی نشود نور خداست
نه بقا کرد ستمگر، نه بجا ماند ستم
ظالم از دست شد و پایه مظلوم بجاست
زنده را زنده نخوانند که مرگ از پی اوست
بلکه زنده است شهیدی که حیاتش ز قفاست
دولت آن یافت که در پای تو جان داد ولی
این قبا راست، نه بر قامت هر بی سر و پاست
ما فقیریم و گدا بر سر کوی تو ولی
پادشاهست فقیری که در این کوچه گداست
خلق در ظلّ خودی محو و تو در ظلّ خدا
ماسوا در چه مقیماند و مقام تو کجاست؟
تا ندا کرد ولای تو، در اقلیم الست
بهر لبّیک ندایت دو جهان پر ز صداست
هر طرف مینگرم روی دلم جانب توست
عارفم عشق خدا را که دلم قبله نماست
زنده در قبر دل ما بدن کشتهی توست
جان مائی و تو را قبر حقیقت دل ماست
تو در اول سر و جان باختی اندر ره عشق
تا بدانند خلایق که فنا شرط بقاست
رفت بر عرشهی نی تا سرت ای عرش خدا
کرسی و لوح و قلم بهر عزای تو بپاست
منکشف گشت چو خورشید حقیقت بجمال
گر بگریند ز غم دیدهی ذرات رواست
پایمالی ز عبودیت و من، در عجبم
که بدینحال هنوزت سر تسلیم و رضاست
گریه بر زخم تنت چون نکند چشمِ جهان
ای شه کشته که بر زخم تنت گریه دواست
🔸
📌نرمافزار «شمع جمع»، دیوان اشعار عرفانی #فؤاد_کرمانی
🌐 eitaa.com/SalehiApps/734 ایتا
🌐 t.me/SalehiApps/317 تلگرام
🔸
@Salehi786