eitaa logo
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
1.2هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
379 ویدیو
205 فایل
﷽💫طلبه ای ساده محضر اساتیدعظیم القدر @abedini ⚡لیسانس نرم افزار ⚡ارشدمهندسیIT با پایان نامه برگزیده کشوری درجشنواره علامه حلی ⚡دکترای عرفان اسلامی zil.ink/salehi786 💠پاسخها @Salehi786 📲نرم‌افزار @SalehiApps ✅تدریس @Shia_erfan و @Sania_Ashar @mSalehi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸برای فهم عمیقتر بیان فوق از امام معصوم (عليه السلام) که قرآن را «تجلّیِ اشراقیِ خداوندمتعال» دانستند، در بیان امام خمینی (رحمةالله علیه) پیرامونِ قاعده‌ی عرفانی مذکور در «تجلّیِ اشراقیِ خداوندمتعال» تفکر می‌کنیم که می‌فرمایند: ⭕«هذا سرّ قول اصحاب المعرفة ان: لا تكرار فى التّجلّى، و انّ اللّه لا يتجلّى فى صورة مرّتين، فهو تعالى دائما فى التّجلّى، باسمائه الظّاهرة: كالرّحمن و المبدء، و باسمائه الباطنة: كالمالك و القاهر و المعيد، و الحقائق دائماً فى الظّهور و البطون، فكلّ يوم هو فى شأن من الجمال و الظّهور و الجلال و البطون». 🔻«این سِرِّ سخن اصحاب معرفت است که می‌گویند: در تجلّی تکرار نیست [لذا در تجلی حق در قرآن نیز تکرار نیست]، و خداوند [هرگز] در مظهرِ یک‌صورت، دوبار تجلّی نمی‌کند. پس، حق تعالى دائماً با اسماى ظاهرش نظير «الرحمن» و «المبدأ»، و با اسماى باطنش مانند «المالك» و «القاهر» و «المعيد» در تجلّى است، و حقايق پيوسته در [حال‏] ظهور و بطونند، بنابراين «او هر روز (و لحظه ای) در شأنى» از جمال و ظهور، و جلال و بطون، در تجلّی است‏». (تعليقات على شرح «فصوص الحكم» و «مصباح الأنس»؛ امام خمینی؛ ص۳۰۰ و ۳٠١) 🔸 ⭕️ پی‌نوشت‌ها : 🔻 [ 1 ] : آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) از شاگردانِ علامه طباطبایی (رحمةالله علیه)، پیرامونِ استفاده¬ی ایشان از «آیاتِ غرر» می‌نویسند: « مرحوم علامه از «آیات كلیدی قرآن كریم» به عنوان «غررِ آیات» یاد می‏فرمود كه درخشش چشمگیر آنها، نه تنها راهگشای بسیاری از آیات دیگر قرآن بود، بلكه پایه ی محكمی برای حلّ بسیاری از احادیث خواهدبود. میزان شناساییِ [این] «آیات زیربنایی»،... همانا آیات صریح یا ظاهر در معارف توحیدی است؛ ...[که] با استنباط آیات زیربنایی بر محور یاد شده، [در تفسیرِ معنای آیاتِ دیگر با آنها] هر وجه یا احتمالی كه در بین وجوه و احتمالات گوناگون در آیه‌ی مورد بحث، مخالفِ [معانیِ آیاتِ زیربنایی در] توحید بود، باطل دانسته، و هر وجه یا احتمالی كه به [آن معانیِ کلیدیِ] توحید نزدیك‏تر باشد، می‏پذیرند.» 🔻 [ 2 ] : این «قواعدِ تفسیری» نشان از آن دارند که خداوند متعال، خلقتِ «توانِ بشری» در «وضعِ الفاظ و گفتار» را، با «قدرت و توانِ الهی» بکارگرفته است، و همین «قدرتِ مطلقِ حقّ» است که «متنِ قرآنِ کریم» را تبدیل به «معجزه‌ای عظیم» نموده است؛ تا آنجا که هر چقدر هم بشر در آن دقّت کند، به «حقِّ عظمتِ آن» نمی‌رسد، و در عرصه‌ی قیامت، «حقیقتِ قرآن کریم» بصورت «بِکر» و «دست نخورده» وارد خواهد شد. ضمناً توجّه به این قواعد روشن می‌کند که، این روشِ بیان هرگز در «کلامِ نوعِ بشر» یافت نمی‌شود، چون سخنانِ اعتباریِ بشر، نازله‌ی حقایق نیست، و بکار بردنِ الفاظِ گوناگونش هم، صِرف تنوّع در بیان، برای گویاتر کردن، و یا برای تفنّن در ذوق و شیرین زبانی است. 🔻[ 3 ] : استاد حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی، در جلسات ۱۴۵ و ۱۴۶ درس شرح تفسیر المیزان (در ۲۷و۲۸ مهر ۱۳۹۲) به شرح بیان علامه از این قواعد تفسیری عرفانی قرآن پرداختند، و در بخشی از درس فرمودند: «هر کدام از قسمت های عباراتِ آیات دارند از یک حقیقتی صادر میشود. لذا هر عبارتی قابل احتجاج است و دارد حقیقتی را بیان میکند. جایی از سوره ها که یک آیه (به ظاهر) تکرار شده، یا بعضی الفاظش تکرار شده، یا مثال ها تکرار شده، این قسمت ها با آن حقیقت اتحاد پیدا میکنند. لذا آن دو عبارت متصل به حقیقت باهم مرتبط میشوند. اینها از نتایج تفسیر قرآن به قرآن است و نگاه به اینکه قرآن حقیقتی دارد و از آن نازل شده است و میخواهد انسان را مرتبط با حقایقش بکند. ما یک کلمه را به کار میبریم برای مطلبی، بار دیگر بخواهیم بگوییم با کلمات و طور دیگری میگوییم. لکن آیه اینطور نیست. صد بار هم نازل بشود، باز هم همینطور نازل میشود. ما اگر حرفی را تکرار کنیم از باب شیرین زبانی است، اما در کلام الهی (در مطالب بظاهر تکراری) حکمتی درکار است، از تاسیس یک تذکر جدید، یا تأکیدی بالاتر، و... . ما گاهی چون نمی‌توانیم لفظی گویا برای مقصودمان بکار ببریم، چندین لفظ را بکار می‌بریم تا مطلب گویایی را برسانیم، اما خداوند حکیم از بکارگیری الفاظ متعدد (بظاهر مترادف) مقصود حکیمانه ای دارد برای توجه به حقیقتِ آنها. اینها لازمه این است که خداوند را حکیم مطلق دانسته، و قرآن را نازل حقایقی بدانیم.» 🔸 🌐 : متن فوق در بخشی از قواعد قرآنی استفاده شده در پایان نامه ارشد (اسفند ۱۳۹۲، برگزیده هفتمین جشنواره کشوری علامه حلی) می‌باشد، با عنوان «متن کاوی موضوعی قرآن کریم، جهت کشف ارتباطات معنایی میان آیات، بر مبنای تفسیر المیزان»، که در طراحی قالب پیکره‌ی موضوعی آن، مبتنی بر قواعدِ ذکر شده، برای تشکیلِ «مدل آیات مرتبط» در کنار «مدل ساختاری سوره ها» مورد بهره‌برداری در دیتاست داده کاوی رایانه ای قرار گرفت. 🔸 @Salehy @Salehi786
هدایت شده از کانال اهل ولاء
💠 دعای شب نیمۀ شعبان برای محافظت در برابر وبا، طاعون و مرگ ناگهانی ▪️هر كس در شب نيمۀ شعبان ۲۱ مرتبه اين دعا را مابين نماز مغرب و عشاء، قبل از آنكه سخنی بگويد بخواند، تا شب نيمۀ شعبان سال بعد به فرمان خدا، هيچ مكروهی به او نرسد و اگر عمر او تمام شده باشد، خداوند عمر دوباره به او كرامت فرمايد. ⭐️ بســــــــمِ اللهِ الـرَّحـمنِ الــرَّحیــمِ اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَلیمٌ حَلیمٌ ذوُ اَناةٍ وَلا طاقَةَ لَنا بِحُکمِکَ یَااللهُ یَااللهُ یَااللهُ، اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ مِنَ الطّاعونِ وَالوَبَاءِ وَمَوتِ الفُجاةِ وَ سُوءِالقَضَاءِ وَ شَمَاتَةِالأعداءِ رَبَّنَا اکشِف عَنَّا العَذَابَ إنَّا موُقِنوُن إنَّا موُمِنوُن، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمینَ به نام خداوند بخشندۀ مهربان خداوندا! همانا که تو آگاه، شکیبا، بردبار و دیر موأخذه کن هستی و ما تحمل حکم تو را نداریم. خداوندا، خداوندا، خداوندا، به تو پناه می‌برم، پناه، پناه، از بلای طاعون و وبا، مرگ ناگهانی، پیشامد و سرنوشت ناگوار، سرزنش و دشمنی دشمنان. پروردگارا! هر نوع گرفتاری را از ما دور ساز، به راستی که ما به تو ایمان و یقین داریم. به مهربانیت، ای مهربان‌ترین مهربانان. ▪️لازم به ذکر است که در زمان پیامبر و ائمه علیهم السّلام، از هر بیماری مسری و فراگیری به طاعون و وبا تعبیر می‌شد. لذا بیماری ناشی از ویروس کرونا نیز از مصادیق این دعا می‌باشد. 📚 عنوان الکلام، محمّد باقر فشارکی تحفه الرضویه، محمّد رضی رضوی @ahlevela_channel
♦️درس آنلاین تفسیر استاد احمد عابدی 🕕 چهارشنبه ۱۳۹۹/۲/۳، ساعت ۱۸ ◀️ لینک اسکای روم 👇 🆔 https://www.skyroom.online/ch/markaz110/ostadabedi . 🌀 پس از بازکردن لینک👆در مرورگر کروم، با کلیک بر گزینه «میهمان» وارد کلاس درس می‌شوید 📱 instagram.com/Abedi_ahmad110 @Ahmad_aabedi @Ahmad_abedi2 🔸 @Salehy
حرکت بسوی ظهور، با شکوفایی ظرفیت‌های نهفته اماکن دینی، در بحرانهایی مانند کرونا - دوشنبه ١ اردیبهشت ۹۹ - محمدحسین صالحی .mp3
6.75M
🔸«حركت بسوی ظهور، با شکوفایی ظرفیت های نهفته اماکن دینی، در بحرانهایی مانند کرونا» 👆 🔻حرکت مردمی در اقامه دینِ زنده، برای شکوفایی اجتماعی، بسوی ظهورِ حکومت دینیِ امامِ حیّ و فعال و زنده 🔻استعداد های بالقوه‌ی مسجد در مدیریت تمام امور عالم 🔻یافتن تمام معناهای خوب زندگی در مسجد، که همان محل حکمرانی امام زمان (عج) و معنا دادن و نجات زندگی تمام مردم جهان است 🔻مسجدالحرام آغاز ظهور امام زمان (ع)، بازسازی مسجد کوفه با هزار درب برای محل استقرار حکومت جهانی امام و محل نابودی شیطان، شکست یهود و فتح قدس و احیاء و بازسازی مسجد الاقصی در بیت المقدس برای احیاء دین و اقامه قسط و عدل، و محل اجرای عدالت و نجات مردم توسط ٣١٣ سردار منصوب امام از تمام مساجد زمین 🔻رهبریِ دینیِ امام زمان (ع) بر تمام جهان، با حرکتِ زنده‌ی اجتماعی در اماکن دینی 🔻مسجد و حرم های معصومین (علیهم السلام)، کانون روابط زنده امداد معنوی، امداد اجتماعی، امداد اقتصادی، و... 🔻آبادانی مساجد، با پیوند قلب ها و الفت روحی، میان تمام مردمِ منتظر ظهور منجی، در تمام جهان 🔸 ✅ تهیه شده برای بخش اندیشه خبرگزاری فارس 👇👇 🌐 http://fna.ir/ex1fvn - صحبت: دوشنبه ١ اردیبهشت ۹۹ - انتشار: چهارشنبه ٣ اردیبهشت ٩٩ - العبد محمدحسین صالحی 🔸 @Salehy
🔸مطلبی با عنوان «کرونا با مناسک دینی ما چه کرد؟»👆 👌حاصل مصاحبه خبرگزاری فارس با جمعی از فضلای حوزوی، که در بخش فرهنگ و اندیشه خبرگزاری فارس، و همچنین در خبرگزاری مشرق نیوز منتشر شد.👇👇 🌐 http://fna.ir/ex1fvn 🌐 farsnews.ir/news/13990202001027/کرونا-با-مناسک-دینی-ما-چه-کرد 🌐 mashreghnews.ir/news/1064615/کرونا-با-مناسک-دینی-ما-چه-کرد-عکس 🔸 🔈 صوت مصاحبه بخشی از مطلب، با عنوان «حركت بسوی ، با شکوفایی ظرفیت های نهفته ، در بحرانهایی مانند » 👇 🌐 https://eitaa.com/salehy/939 🔸 @Salehy
بسم الله «حركت بسوی ، با شکوفایی ظرفیت های نهفته ، در بحرانهایی مانند » بخشی از مطلب خبرگزاری فارس با عنوان «کرونا با مناسک دینی ما چه کرد؟»👇 🌐 http://fna.ir/ex1fvn 🔸 🔸مسجد، حالا محل حکمرانی امام زمان (عج) است. 🔻حجت الاسلام محمدحسین صالحی، طلبه درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم که پایان‌نامه او در یک کار بین‌رشته‌ای میان قرآن و رشته داده‌کاوی کامپیوتر برگزیده کشوری شده است در این باره می‌گوید: بحث ما با عنوان «حرکت به سوی ظهور با شکوفایی ظرفیت‌های نهفته اماکن دینی در بحران‌هایی مانند کرونا» است. 🔻این دانشجوی دکتری رشته عرفان اسلامی ادامه می‌دهد: «خداوند کریم در آیه 25 سوره حدید می‌فرماید «لَقَدْ ارْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ انْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط» ما پیامبران را برانگیختیم و فرستادیم و با آنها کتاب و میزان و عدالت را فرستادیم؛ برای اینکه مردم را برای قیام به قسط برانگیزانند. وقتی حرکت مردمی در اقامه دین زنده، شکل بگیرد، شکوفایی‌ای صورت می‌گیرد که این شکوفایی در حرکت تمام مردم به سوی اقامه دین زنده، حرکت به سوی ظهور می‌شود و حقیقت حکومت دینیِ امام حی و زنده ما هم همین خواهد بود که تمام مردم جهان، مانند بازوان امام زمان (عج) خواهند شد که با امام قائم، توحید، اخوت، امداد به مومنین و عدالت کامل در جهان را قیام می‌دهند.» 🔻صالحی می‌افزاید: «همانطور که رهبر ما در سخنرانی روز نیمه‌شعبان فرمودند، ما برای اینکه ارادت‌مان به امام زمان (عج) ثابت شود، باید صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه مهدوی را خودمان به وجود بیاوریم. جامعه مهدوی هم که جامعه قسط و عدل، جامعه عزت، جامعه علم و جامعه مواسات و برادری است و ما باید اینها را در زندگی به قدر امکان خودمان تحقق بخشیم. در این حرکت باید ببینیم جایگاه اماکن دینی مانند مساجد و حرم‌ها در بحران کرونا، چطور ما را به ظهور نزدیک می‌کنند و ما باید آن را پیشرفت بدهیم.» 🔻این طلبه درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم اضافه می‌کند: «امروز مساجد ما محل تجمع مردم مومنی است که از پیر و جوان و زن و مرد تلاش می‌کنند تا حرکتی را برای اصلاح و نجات و کمک به مردم داشته باشند. مساجد ما عمران و آبادی بالقوه را بالفعل می‌کنند؛ همانطور که قرآن می‌فرماید «انَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَاقَامَ الصَّلَاه وَآتَى الزَّکَاه» یعنی در عمران و آبادی مسجد کسانی نقش دارند که ایمان به خدا و روز آخرت دارند. کسانی که نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند. یعنی هم اقامه معنویت‌ها و نماز را دارند و هم اقامه عدل اجتماعی را در زکات دارند. 🔻وی می‌گوید: «اگر حرکت ما در مساجد و در تمام اجتماعات مذهبی منتهی به تولید ماسک می‌شود، اگر لباس می‌دوزند یا اگر بسته‌هایی را برای خانواده‌های نیازمند و مسکین تهیه می‌کنند، ما باید استعدادهای بالقوه مساجد را برای اینکه بتوانند محل تدبیر و مدیریت تمام کانون‌های محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی و جهانی بشوند، عرضه کنیم. استعدادهای بالقوه مساجد در بحران کرونا بسیار خوب زنده شدند. حالا باید با تدبیر مومنانی که در این مساجد فعالیت می‌کنند، بتوانیم استعدادهای بالقوه بیشتری که در تدبیر تمام مناسبات بشری می‌توانند دخیل باشند از درون فرهنگ مساجد و اجتماع مومنان بیرون بکشیم و بتوانیم با نزدیک کردن مساجدمان به فرهنگ حکمرانی امام زمان (عج) در مساجد دوران ظهور، خودمان را به ظهور نزدیک کنیم. 🔸 🔸به زیر کشیدن تمدن غرب با همه ساختارهای فروپاشیده‌اش 🔻این الفت قلب‌ها و دل‌هایی که از طریق مساجد و حرم‌های عصمت و طهارت بهم گِره خورده است و ما را به هم پیوند داده است، ارزشمند است؛ چنان که می‌توانیم با تمام مردم جهان پیوند برقرار کنیم، دست تمام انسان‌ها را در تمام نقاط کره زمین بگیریم و تمام مردم را به عدل و داد، معنویت و حیات طیبه دعوت کنیم. 🔻ما می‌توانیم برای امام زمان، اقامه قسط و عدل را در تمام جهان فریاد بزنیم و به مردم نشان دهیم که می‌شود نجات از درون یک مکان دینی که مساجد و معابد هستند،‌ آغاز شود و همه بانگ یکتایی و یکانگی خدا را فریاد بزنند؛ چرا که منجی همه انسان‌ها که یک رهبر دینی است و حکومت او که یک حکومت دینی است در درون این مساجد اقامه خواهد شد. 🔻اگر مردم تمام زمین بتوانند نزدیک‌تر از همیشه این احساس انس و الفت را با اماکن مذهبی،‌ دینی و خصوصاً مساجد مسلمین پیدا کنند، امروز ‌این فرهنگ ناب مهدوی را می‌توانیم نشان دهیم؛ می‌توانیم تمام تمدن غرب را با همه ساختارهای فروپاشیده‌اش به زیر بکشیم و آن فرهنگ معنوی و زنده‌کننده دینی را به تمام جهان عرضه کنیم. 🔸 🌐 farsnews.ir/news/13990202001027 🔸 🔉 صوت کامل‌تر مطلب 👇 🌐 https://eitaa.com/salehy/939 🔸 @Salehy
🔹️ موسسه آموزشي پژوهشي نفحات در ايام ماه مبارک رمضان دروس استاد یزدان‌پناه و استاد امینی نژاد را برگزار می کند. 📆 شروع دوره : اول رمضان المبارک، شنبه 6 ارديبهشت ماه 🔵 از طریق لینک زیر در نرم افزار اینستاگرام: https://www.instagram.com/nafahat.eri 🔵 از طريق لينک زير در فضاي اسکاي روم: https://www.skyroom.online/ch/nafahat_eri/nafahat-dars 👆 لینک را لمس کرده، به عنوان مهمان وارد شوید و بعد از ورود، نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید. در بازنشر این پیام، کوشا باشیم. 💢 موسسه آموزشي پژوهشي نفحات معاونت آموزش @Nafahat_eri
🔸قدر خود را می‌دانیم؟! 🔻خدای تعالی با اسم جامع خود بر حضرات تجلی کرد. در آیینه انسان خودنمایی کرد، که «همانا خدا آدم را به صورت خود آفرید» («إنَّ اللهَ عزوجل خَلَقَ آدمَ علی صورتِه» -توحید صدوق ص١٠٣-). 🔻پس انسان است و سایه بلند او و خلیفه خدا در همه عوالم (که باید تمام توجهش به خدا باشد)، و خدای تعالی با فیض اقدس و ظلّ ارفعش در او تجلی کرد. 🌐 کتاب شرح دعای سحر، صفحه ۱۶۷. 🔸 مجموعه پوستر 👇 🌐 emam.com/posts/index/quote#qtag555 ✅ بیانی از در «ارتباط روزه با قطع تعلق از حب دنیا، و توجه روح به حب خدای سبحان، و جبران خطای آدم و بنی آدم در خوردن از شجره‌ی کثرت جهان»👇 🌐 https://eitaa.com/salehi786/318 🔸 @Salehy
بسم الله روزه، موجب غلبه احکام روح، بر احکام بدن روزه، زکات بدن است، یعنی موجب پاکی و قطع تعلق از بدن تحمل گرسنگی بدن و نخوردن و قطع تعلق از دنیا در روزه ماه رمضان، موجب غفران خطای بنی آدم (خطای خوردن از شجره کثرت و تعلق محبتش به بدن) بیانی از در «ارتباط روزه با قطع تعلق از حب دنیا، و توجه روح به حب خدای سبحان، و جبران خطای آدم و بنی آدم در خوردن از شجره کثرت جهان» 🔸 🔸امام حسن علیه السلام، نقل می‌کند از امیرالمؤمنین علی علیه السلام، و ایشان از پیامبر اسلام محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) که فرمودند: هر مومنی که برای خدا ،ماه رمضان را روزه بگیرد، خداوند هفت چیز را به او لازم می کند: ۱- حرام، ذوب شده واز بدنش خارج می شود (یذوب الحرام من جسده). ۲- به رحمت خداوند نزدیک می شود (یَقرُبُ من رحمة الله). 💫۳- خطای پدرش حضرت آدم را (که از درخت ممنوعه خورد) کفاره داده و جبران می‌کند (قَدْ کَفَّرَ خَطِیئَةَ أَبِیهِ آدَمَ). ۴- خداوند لحظات جان کندن را بر او آسان می کند (یُهَوِّنُ اللهُ علیه سکراتِ الموت). ۵- از گرسنگی وتشنگی روز قیامت در امان خواهدبود (أمانٌ من الجوع و العطش یوم القیامة). ۶- خداوند از غذاهای پاک و لذیذ بهشتی به او عطا خواهد کرد (یُطعِمُهُ الله عزوجل من طیبات الجنة). ٧- خداوند دور بودن از آتش دوزخ را به اوعطا می کند (یُعطیهِ الله عزوجل براءة من النار). (خصال الصدوق باب السبعه حدیث١٢: «من صام شهر رمضان وجبت له سبع خصال») 🔸 ⭕️ ⁉️ در بند سوم، خطای پدرمان آدم در خوردن از درخت (که آنچه خورد ٣٠ روز در بدنش ماند)، چه ربطی به من و شما دارد که برای جبرانش باید عوض آن، ٣٠ روز ماه رمضان روزه واجب بگیریم و نخوریم؟ 🔸 👌پاسخ را در جملات ناب امام خمینی (ره) بخوانیم👇 🔸«قضيّه شجره و اكل آدم عليه السلام از آن از اسرار علوم قرآن و اهل بيت عليهم السلام است كه بسيارى از معارف در آن مرموز است، و لهذا در احاديث شريفه علّت تشريع بسيارى از عبادات را همان قضيّه آدم و اكل شجره قرار داده ‏اند. من جمله باب وضوء و نماز و غسل و صوم شهر رمضان و سى روز بودن آن و بسيارى از مناسك حجّ. و نويسنده (امام خمینی) را سالها در نظر است كه در اين باب رساله ‏اى تنظيم كنم و اشتغالات ديگر مانع شده؛ از خداى تعالى توفيق و سعادت می‏خواهم‏». 🔸«سالک الی الله [باید ...] باطن روح را، كه نفخه الهيّه است و با نَفَسِ رحمانى در او منفوخ شده، از حظوظ شيطانى، كه توجّه‏ به‏ غير [و]‏ اصل‏ شجره منهيّه است تطهير كند تا لايق جنّت پدرش، آدم عليه‏ السلام گردد؛ و بداند كه اكل از اين شجره‌ی طبيعت و اقبال به دنيا و توجّه به كثرتْ، اصلِ اصولِ جنابت است. و تا طهارت از اين جنابت به انغماس يا تطهير تامّ به آب رحمت حقّ كه از ساق عرش رحمانى جارى است و خالص از تصرّف شيطانى است نكند، لايق صلاة، كه حقيقت معراج قرب است، نشود؛ «فانه لاصلاةَ الا بطهور» (نماز، نماز نيست جز با طهارت). 🔸جنابت فناى در طبیعت و غفلت از روحانیّت است و غایة القصواى کمال سلطنت حیوانیّت و بهیمیّت و دخول در اسفل السّافلین است. و غسلِ جنابت، تطهیر از این خطیئه و رجوع از حکم طبیعت است، و دخول در سلطان رحمانیّت و تصرّف الهیّت است به شست و شو نمودن جمیع مملکت‌ نفس را که فانى در طبیعت شده بود و به غرور شیطان مبتلا شده بود 🔻و اشاره به آنچه ذكر شد فرموده در حديث شريف وسایل از شيخ صدوق (رضوان اللَّه عليه) نقل نمايد: «گروهى از يهود نزد رسول الله (صلّى الله عليه و آله) آمدند، اعلم آنان پرسشهايى از آن حضرت كرد. از جمله پرسيد:" براى چه خداوند تعالى به غسل از جنابت امر فرمود؛ ولى بعد از مدفوع و بول به غسل امر نفرمود؟" رسول الله -صلى آله عليه و آله- فرمود: " انَّ آدَمَ (ع) لَمَّا اكَلَ مِنْ الشَّجَرَةِ: دَبَّ ذلِكَ فى عُروُقِهِ و شَعْرِهِ وَ بَشَرِهِ. فَاذا جامَعَ الَّرجُلُ اهْلَهُ، خَرَجَ الْماءُ مِنْ كُلِّ عِرْقٍ شَعْرَةٍ فى جَسَدِهِ، فَاوْجَبَ اللَّه عَزَّ و جَلَّ على‏ ذُرِّيَّتِهِ الْاغْتِسالَ مِنَ الْجَنابَةِ الى يَوْمِ الْقِيامَةِ ". "چون آدم(ع) از درخت(ممنوع) خورد، اثر آن در رگها و پوست و موى او نفوذ كرد؛ و (برای همین) چون هر مرد با همسرش در آميزد، آب (منى) از همه رگ و موى بدنش خارج شود؛ از اين رو خداوند عزّوجلّ تا روز قيامت غسل جنابت را بر فرزندان آدم واجب فرمود"». 🔻و در روایت دیگری، امام رضا (علیه السلام) میفرمایند: " انَّما امِرُوا بالْغُسْل مِنَ الْجَنابَةِ: وَ لَمْ يُؤْمَروُا بِالْغُسْلِ مِنَ الْخَلَاءِ وَ هُوَ أَنْجَسُ مِنَ الْجَنَابَةِ وَ أَقْذَرُ، مِن اجْلِ انَّ الْجَنابَةَ مِنَ نَفْسِ الِانْسانِ، وَ هُوَ شَىْ‏ءٌ يَخْرُجُ مِنْ جَميعِ جَسَدِهِ؛ وَالخَلَاءُ لَيْسَ هُوَ مِنْ نَفْسِ الِانْسانِ: انَّما هُوَ غَذاءٌ يَدْخُلُ مِنْ بابٍ وَ يَخْرُجُ مِنْ بابٍ." 👇👇👇
٢ 🔸[ترجمه حدیث]‌: «اينكه به غسل جنابت دستور داده شده، اما پس از قضاى حاجت، با اينكه نجستر و پليدتر است، دستور غسل داده نشده است، از اين است كه اثر جنابت از نفْس آدمى است ولذا از همه بدن چيزى خارج میشود (و باید کل بدن غسل شود)؛ اما خلأ (بول و مدفوع) از نفس آدمى نيست، بلكه غذايى است كه از يك طرف وارد میشود و از طرف ديگر خارج می‏گردد». 🔸 بالجمله، تو آدم‏زاده، كه بذر لقائى، و براى معرفتْ، مخلوق [شدی]، و خداى تعالى تو را براى خود برگزيده، و با دو دست جمال و جلال خود [تو را] تخمير فرموده (خَلَقْتُ بِيَدَيَّ -ص٧۵-)، و مسجود ملائكه و محسود ابليس قرار داده، اگر بخواهى از جنابتِ پدر كه [پدر همان] اصلِ تو است خارج شوى، و لايق لقاى حضرت محبوب شوى، و استعداد وصول به مقام انس و حضرت قدس پيدا كنى، بايد با آب رحمت حقّ باطن دل را غسل‏ دهى (يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ -انفال ١١-)، و از اقبال به دنيا، كه از مظاهر شجره منهيّه است، توبه كنى و قلب خود را، كه محفل جناب جميل و جمال جليل است، از حبّ دنيا و شئون خبيثه آن، كه رجز شيطان است، شست و شو دهى كه جنّتِ لقاى حقّ جاى پاكان است -«و لا يدْخُلُ الجنَّةَ الا الطَّيِّبُ» («جز پاكيزه وارد بهشت نشود» -کافی٣٧١/٣-)؛ «شست و شويى كن و آنگه به خرابات خرام» («تا نگردد ز تو اين دير خراب آلوده» -حافظ-). 🔸 در باب علّت وجوب صوم نيز در حديث شریف است كه يهودیان سؤال نمودند كه چرا خداوند بر امّت تو واجب نمود سى روز روزه در روزها؟ رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرمود: «إِنَّ آدَمَ لَمَّا أَكَلَ مِنَ الشَّجَرَةِ بَقِيَ فِي بَطْنِهِ ثَلَاثِينَ يَوْماً فَفَرَضَ اللَّهُ عَلَى ذُرِّيَّتِهِ ثَلَاثِينَ يَوْماً الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ وَ الَّذِي يَأْكُلُونَهُ تَفَضُّلٌ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى عَلَيْهِمْ وَ كَذَلِكَ كَانَ عَلَى آدَمَ فَفَرَضَ اللَّهُ ذَلِكَ عَلَى أُمَّتِي ثُمَّ تَلَا رَسُولُ اللَّهِ ص هَذِهِ الْآيَةَ : "كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ" (آیات ١٨٣و١٨۴ سوره بقره)». همانا آدم (عليه السلام) چون از آن درخت خورد باقى ماند در شكمش سى روز؛ پس، واجب فرمود خداوند بر آدم و بر ذريه ‏اش سى روز گرسنگى و تشنگى را؛ و تفضّل فرمود بر آنها به اين كه در شبها اجازه خوردن داد به آنها. ولذا خدای سبحان سی روز روزه را بر آدم واجب فرمود و نیز واجب فرمود بر امت من سی روز روزه ماه رمضان را. سپس آیات ١٨٣و١٨۴ سوره بقره را تلاوت فرمودند که: «مسلمانان! همان‌طورکه بر مردمان پیش از شما روزه واجب بود، بر شما هم واجب است تا خودمراقب (متقی) بشوید. ایامی خاص (در ٣٠ روز ماه رمضان) که به شماره معین شده است.» (علل الشرايع؛ج٢،ص٣٧٨، باب١٠٩، ح١). [ یعنی، چون هبوطِ نوعِ آدم و توجهش به بدن با خوردن و حب به آن محقق شد، ولذا با نخوردن و پاک شدن از حب دنیا و کندن توجهش از بدن در روزه گرفتن، توبه و توجه به روح، و غلبه‌ی احکام روح محقق میشود، که انسان در ماه رمضان آمادگی های روحانی قوی می‌یابد. ] 🔸از این احادیث شریفه اهل اشارات و اصحاب قلوب را استفاده‌هایى باشد که خطیئه آدم (علیه السلام) با آن که از قبیل خطیئات دیگران نبوده، بلکه شاید «خطیئه طبیعیّه (تکوینی)» بوده یا خطیئه‌ی «توجّه به کثرت» که «شجره طبیعت» است بوده، یا (باطن آن) «توجّه به کثرت اسمائى» پس از «جاذبه‌ی فناى ذاتى» بوده، لکن از مثل آدم (علیه السلام)، که «صفىّ الله» و «مخصوص به قرب و فناى ذاتى» است، متوقّع نبوده. لهذا به مقتضاى غیرتِ [حریمِ] «حبّ ذات مقدّس حق»، اعلان عصیان و غوایت او را در همه عوالم و در لسان همه انبیاء علیهم السلام فرمود. و قال تعالى: «وَ عَصى‌ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى‌» (طه ١٢١). 🔸[وقتی] کثرات از میان برداشته شده و عالم، عالم وحدت و یگانگى مى‌شود. جمال جمیل محبوب، تلألؤ نموده و بو و رایحه‌ی محبوب از هر چیزى به مشام مى‌رسد. این است معناى فرمایش رئیس الموحدین حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) : «و کمال توحیده الإخلاص له و کمال الإخلاص له نفی الصفات عنه» (نهج البلاغه، خطبه ١)؛ که آدمی باید بالعیان محبوب را دیده و از کثرت که غیر از محبوب و معشوق است بگذرد. 👇👇👇
٣ 🔸پس آن را که خبر شد و از کثرات گذشت دیگر از همه چیز غافل است الّا هو، و به غیر محبوب توجه ندارد. و اگر به غیر توجه کند و لو آن غیر، آیت محبوب باشد، گناه است. این است که تا آدم (علیه السلام) به اسماء نگاه کرد -در صورتى که حق این بود که فقط جمال محبوب را ببیند ولاغیر-، به صرف قطع توجه از ذى الآیه (ذات اقدس حق) و توجه به آیه و عالم اسماء (مظاهر حق)، نداى محبوب بلند شده و در عالم اعلان نمود که عاشق خطا کرد: «وَ عَصى‌ آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى‌» (طه ١٢١)، عاشق را رسوا نمود که چرا توجه خود را از محبوب منصرف کردى، و این خطیئه آدم شد. این است که چون از محبوب هجران کرد، به هجران تمام مبتلا گردید. 🔸با این وصف، این همه تطهیر و تنزیه لازم است‌، هم براى خود آدم و هم ذریّه‌اش که در صلب او مستکنّ بودند و در خطیئه شرکت داشتند، بلکه پس از خروج از صلب نیز شرکت نمودند. 🔻 پس خطیئه آدم و آدم زادگان را چنانچه مراتب و مظاهرى است، -چنانچه اوّل مرتبه آن توجه به کثرات اسمائیه و آخر مظهر آن اکل از شجره منهیّه است که صورت ملکوتى آن درختى است که در آن انواع اثمار و فواکه است، و صورت ملکى آن طبیعت و شئون آن است، و حبّ دنیا و حبّ نفس که اکنون در این ذریّه است از شئون همان میل به شجره و اکل آن است-، همینطور (که خطیئه مراتب دارد) از براى تطهیر و تنزیه و طهارت و صلاة و صیام آنها هم، که براى خروج همه ماست از خطیئه پدر (که پدر، اصلِ ماست)، مراتب بسیارى است مطابق مراتب خطیئه. 🔻و از این بیان معلوم شد که جمیع انواع معاصى قالبى (بدنی) ابن آدم از شئون اکل شجره است و تطهیر آن به طورى است (در ترک گناه عملی)، و جمیع انواع معاصى قلبیه آنها نیز از شئون آن شجره است، و تطهیر آن به طورى است (در ترک رذایل اخلاقی). و جمیع انواع معاصى روحیّه هم از آن شجره، و تطهیر آن به طورى است (در ترک ماسوی الله و طهارت از شرک). 🌐 (آداب الصلاة، گزیده ص٧١ الی ٧۶. / تقریرات فلسفه، ج‌١ ص٨٣ و ۸۴). 🔸 🔸در پایان، بیان امام خمینی (ره) در ارتباط خطیئه بنی آدم با اوقات نماز و وضوی نماز: 🔻«لطیفه ای در باب خطیئۀ آدم و اوقات نماز»‏ : " وقت صلاة عصر، هنگام خطیئۀ آدم (علیه السّلام) به ورود در‌‎ ‌‏حجاب تعیّن و میل به شجرۀ طبیعت است.‏ ‌‏و اما صلاة عشائین (مغرب و عشا)، در اوقاتِ ظلمتِ دیجورِ طبیعت و احتجاب‌‎ ‌‏تامّ شمس حقیقت است، برای خروج از این ظلمت به توبۀ‌‎ ‌‏صحیحه از خطای غریزی ابوالبشر -علیه السّلام- به صلاة مغرب؛‌‎ ‌‏و خروج از ظلمات قبر و صراط و قیامت که بقایای ظلمت طبیعت‏ ‌‏است، به طریق مشایعت؛ چنانچه در حدیث اهل بیت عصمت و‌‎ ‌‏طهارت است که مغرب وقتی است که آدم توبه کرد پس، سه‌‎ ‌‏رکعت نماز خواند: یک رکعت برای خطیئۀ خود، و یک رکعت برای خطیئۀ‌‎ ‌‏حوّاء -علیها السّلام- و یک رکعت برای توبۀ خود." 🌐 (‌‏سرالصلوة، ‌‏ص۶١‏)‏ 🔸یکی از یهودیان سؤال کرد از حضرت رسول‌‎ الله (صلّی الله‌ علیه و آله) که به چه علّت وضوء مختصّ به این چهار‌‎ ‌‏موضع شد، با آن که اینها از همۀ اعضاء بدن نظیف ترند. فرمود:‌‎ ‌‏چون شیطان وسوسه کرد آدم (علیه السلام) را و او نزدیک آن درخت ممنوعه رفت و نظر‌‎ ‌‏به سوی آن کرد، آبرویش ریخت؛ پس برخاست و به سوی آن‌‎ ‌‏درخت روان شد ـ و آن اوّل قدمی بود که برای گناه برداشته شد. پس از آن با دست خویش آنچه در آن درخت بود چید و خورد،‌‎ ‌‏پس زینت و زیور از جسمش پرواز نمود. و آدم دست خود را بالای‌‎ ‌‏سرش گذاشت و گریه و توبه نمود. پس چون خداوند توبۀ او را قبول‌‎ ‌‏فرمود، واجب نمود بر او و بر ذریّه اش پاکیزه نمودن (و وضوی) این چهار‌‎ ‌‏عضو را؛ پس، امر فرمود خدای عزّوجل به شستن روی، برای آن‌‎ ‌‏که نظر نمود به شجره؛ و امر فرمود به شستن دستها تا مرفق، چون‌‎ ‌‏با آنها تناول نمود؛ و امر فرمود به مسح سر، چون دست خود را برای توبه به‌‎ ‌‏سر گذاشت؛ و امر نمود به مسح قدمها، چون که با آنها به سوی‌‎ ‌‏گناه رفته بود.‏ 🔻با وضو گرفتن، آنچه محل ظهور عبودیّت است در محضر مبارک حقّ باید طاهر و پاکیزه باشد و اعضاء و جوارح ظاهریّه، که حظّ ناقصى از آن معانى دارند، بى طهارت لایق مقام نیستند. 🔻و تطهیر قلب که محل حقیقى عبودیّت و مرکز واقعى این معانى است تطهیرش لازم‌تر است، و بدون تطهیر آن اگر با هفت دریا اعضاء صوریّه را شست و شو نمایند، تطهیر نشود و لیاقت مقام پیدا نکند، بلکه شیطان را در آن تصرّف باشد و از درگاه عزّت مطرود گردد. 🌐 (آداب الصلاة، ص٧٠) 🌐 eitaa.com/salehi786/317 🔸 @Salehy @Salehi786
imam00120_080616213611.mp3
4.92M
🔈 صوت دعای عرفانی امام خمینی (ما هيچيم و هر چه هست تویی)👆 👌جذاب و تاثیرگذار در استقبال از ماه مبارک رمضان 🌸مهمانی بی مثال آمد 💫رمضان و شور برخاست صد شور و سرور و سور برجاست 💫مهماني ماه بي‌مثال است هم شادي بي‌مثال برپاست 💫صد هلهله هست در خلايق بر ديدن ماه بين چه غوغاست 💫چشمان، همه تير گشته بالا اميد بشر همه به بالاست 💫اين ماه هزار عشوه دارد زيرا كه خدا خودش بياراست 💫جان‌ها همه رقص و پاي‌كوبی بر تن زده‌اند و تن به يغماست 💫در ماه خدا خراب و خمّار بايد بشوی كه خمر آنجاست 💫چون ساقي خلق، خالق آمد مخموري خامران ز سقّاست 💫مي‌داد دلم نويد نو را فاضل بنگر كه فيض پيداست (شعر از آقای قادر فاضلی) 🔸 @SokhanErfan @Salehi786
سلام و رحمت خدا بر شما 🙏حلول ماه مبارک رمضان الکریم، وقت شکوفایی دل‌ها و بهار قرآن کریم، بر شما اهل طهارت و ایمان به مولای کریم، پر از طراوت روحی و سرور معنوی باد📿🌹
🔴 الان👇در لینک روی گزینه میهمان بزنید - هر روز، س١٢ الی ١٣، و بعد نماز تا س١۴:١۵ همراه با روضه https://www.skyroom.online/ch/nafahat_eri/nafahat-dars
👌 الان ۴ 🔸برنامه سوره، فصل قرآن. در تمام قسمت‌هایش استاد مهمان برنامه هستند 🔻هرشب ساعت ٢٢:۴۵ 🔻 سخنان استاد طاهرزاده در قسمت اول همین برنامه👇 🌐 https://www.aparat.com/v/KMus6 ✨امیرکبیر را کشتند چون مزاحم غربی شدن جامعه ایرانی بود. ✨رجوع ما به چگونه باشد تا دوباره بازی نخوریم؟ ✅ برنامه هر شب ساعت ۲۲:۴۵ از سیما 👇 🕋 @sooreh_tv 🔸 @Salehi786
هدایت شده از استاد عابدینی
🌷رفیق روزهای بندگی👆آداب انس با قرآن 🔸 دانلود کتابچه👇
هدایت شده از استاد عابدینی
رفیق روزهای بندگی.pdf
2.44M
رفیق روزهای بندگی 👆 🔸کتابچه خلاصه مباحث کتاب در دست چاپ « آداب انس با قرآن کریم » 🔻تنظیم در ٣٠ نکته (در ١٢٠ صفحه. هر نکته ٣ صفحه و یک صفحه عنوان نکته) 👌مناسب مطالعه در ٣٠ روز ماه مبارک رمضان 🌐 به همت هسته‌ی علامه پژوهی در مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) ✅ کانال استاد عابدینی 🔸 eitaa.com/abedini
50.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️ تجربه‌ی چشیدن آغوش عشق حق👆خدای رحمان، چشمه‌ی عشق و آرامش و شکوه و مهربانی در هستی💖 👌حتماً ببینید 👌با اشکِ شوق و عشق از چشمانتان، در سحرهای میهمانی ماه مبارک رمضان، قلب‌هایتان را به باران اردیبهشتیِ پرعشق حق آبیاری کنید ... 🔸گزیده ای از (قسمت ٢و٣و۴) از برنامه‌ی بسیار زیبا و روح افزای 👌تجربه‌های شیرین و شنیدنیِ افرادی که تجربه نزدیک به مرگ داشته اند، و شاهدان مهربانی و آغوش نور و عشق بیکران الهی برای ما هستند. ⭕️ هر روز قبل افطار، غروب‌های ماه رمضان ۱۳۹۹ 🔻پخش: ساعت ۱۹ 🔻بازپخش: ساعت ۲ بامداد 📌شبکه چهار سیما 🔻بیان تجربه گران مختلف از شهر‌ها و روستا‌های متعدد ایران، که در طی تلاش ۴ سال پژوهش و مصاحبه حضوری تهیه شده است 🔻این برنامه زیبا و تأثیرگذار، در ۵۵ تا ۶۰ دقیقه‌ای به تهیه کنندگی آقای عباس موزون در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید شده است ✅ مشاهده قسمت های گذشته 👇👇👇 www.telewebion.com/episode/2260847 ✅ کانال تلگرامی برنامه 👇 T.me/ZendegiNDEtv4 🔸 @Salehy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماه رمضان 🔸دلتنگ حرم امام رضا (علیه السلام) در ماه خدا، چه غریب مانده حرم حجت خدا 🎞 نوای 🔸 @Salehy
1007-13980217-5.mp3
3.7M
🎧 | گوش کنید. 🔰 آثار اشتغال به غیر نفس و حقیقت خویش در ماه مبارک رمضان ⏰ 10 دقیقه 🌐کانال ندای پاک فطرت بیانات حاج آقا حسین علی‌پور (از شاگردان مرحوم آیت الله سعادت‌پرور) 🆔 eitaa.com/nedayepakefetrat 🔸 @Salehy
1007-13980217-6.mp3
3.36M
🎧 | گوش کنید. 📌 ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای پرداختن به نفس خود ⏰ 9 دقیقه 🌐 کانال ندای پاک فطرت بیانات حاج آقا حسین علی‌پور (از شاگردان مرحوم آیت الله سعادت‌پرور) 🆔 eitaa.com/nedayepakefetrat 🔸 @Salehy
هدایت شده از استاد وکیلی
دارالشفاء (نسخه اصلاح شده).pdf
4.09M
🔸 کتاب «دار الشفا»👆 💡حرفی نو در نسبتِ تعطیلی حرم‌های مطهر 🦠 با کوئید١٩، علوم تجربی و علوم مجرّد 📘اثر حجت‌الاسلام والمسلمین ▫️آیا واقعا بازبودن اماکن مذهبی خطر جانی قابل توجه دارد؟ ▫️بررسی ادله حرمت تعطیلی حرمهای مطهر ▫️آیا اماکن مذهبی شفابخش است؟ ▫️نظام اسباب و علل استثناپذیر است یا نه؟ ▫️ضریب اهمیت زیارت از منظر اسلام چه مقدار است؟ ▫️چالش‌های دانش پزشکی مدرن کجاست؟ ▫️اعتبار نداشتن آراء پزشکان در خارج از حیطه تجربه 📥 صفحه ناشر در این کتاب 256 صفحه ای به صورت : 🌐 towhid.org/1339/book 🔸 @ostad_vakili @Salehy
هوالحکیم🌷محمّدحسین صالحی
رمی دشمنان مولا در منا 👆 یادمان حج ۱۴۴۰ق، ۱۳۹۸ش 👌صحبت با احوال خوش حاجیان #استقبال_غدیر از مکه معظم
حضرت خدیجه کبری.س در مکه👇 ▪️امشب، شب دهم رمضان، شب رحلت مادرمان حضرت أم المؤمنين زوجة المصطفی، بی بی خدیجه کبری (سلام الله علیها) است.👇👇👇
داخل آرامستان ابوطالب👆 😭مزار مادرمان أمّ المؤمنين، مادر عزیز حضرت زهرا (سلام الله علیها) ، زوجة الرسول (صلی الله علیه و آله) ، حضرت خدیجه کبری (علیها السلام) 🔻مستطیل داخل مستطیل بزرگتر در وسط تصویر 🔸 🔻غروب جمعه ۲۵ مرداد ۹۸. سفر حج واجب 🌐 https://t.me/salehi786/3652