هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢به بازار نشر آمد؛
📌کتاب «فلسفه علم برای تبیین علوم انسانی اسلامی»
👤مؤلف: حمید رجایی
📙انتشارات: میراث ماندگار
🌐اطلاعات بیشتر: goo.gl/14TP5S
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#معرفی_کتاب
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
باسمه تعالی
برای دهه آخر ماه صفر
هر جایی در قم و احتمالا تهران
مایل باشند
می توانم برای منبر در خدمت باشم
برای ارتباط به آیدی بنده
@srsr1359
پیام بدهید
۱۳۹۷/۷/۲۹
@salmanraoofi
سلام وقت بخیر
من دانشور هستم
تعداد دو دستگاه اتوبوس از اصفهان به مقصد مهران اجاره کردم. حدود 25 تا صندلی خالی داریم.
ساعت 8 صبح پنجشنبه حرکت داریم
و برگشت روز دهم آبانماه از مهران
لطف کنید در کانالتون اطلاع رسانی کنید
09103000072
🔻🔻🔻🔻🔻
پ.ن: از صحت اطلاعیه آگاهی ندارم صرفا جهت اطلاع و برای راه افتادن احتمالی کار زائران بارگذاری شد
@salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📣 در ابتدای جلسهی درس خارج فقه بیان شد:
👈 سخنان رهبر انقلاب درباره #شفافیت_مسئولین با #مردم و عدم پنهانکاری
🔻 حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی صبح دوشنبه گذشته (۹۷/۰۷/۲۳) در ابتدای جلسهی درس خارج فقه خود، در توضیح «نامهی حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامی»(۱) برخی وظایف آنان را برشمردند و این نامه را به مثابه دستورالعملی برای همه مدیران نظام اسلامی دانستند و با اشاره به فرازهایی از این نامه گفتند:
🔹️ در منطق حکومت علوی اگر کسی به خاطر مسئولیتش دارای امتیاز و احترامی شد، این موضوع نباید #اخلاق و #رفتار او را با مردم تغییر بدهد و او را از #مردم دور کند.
🔹️ حضرت آیتالله خامنهای افزودند: #مسئولان نظام اسلامی بدانند #شکر_نعمت مسئولیتشان در این است که به بندگان خدا نزدیکی بیشتری پیدا کنند، با آنان نشست و برخاست کنند و نسبت به آنها #مهربانی و توجه بیشتری به خرج دهند.
🔸️ ایشان سپس به فراز دیگری از این نامه درباره موضوع شفافیت مسئولان پرداختند: «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً اِلّا فی حَرب».
🔸️ ایشان در شرح این فراز از نامه حضرت علی (علیهالسلام) گفتند: «این نکتهی بسیار مهمّی است؛ این شفّافیّتی که حالا سر زبانها است که «آقا شفّاف، شفّاف»، در کلام امیرالمؤمنین است.
🔸️ بعضیها عادت کردهاند هر چیز خوبی که در جامعهی اسلامی است را نسبت بدهند به غربیها. واقعاً انسان تعجّب میکند از کوتهفکری بعضیها! #توجّه به مردم، آراء مردم، #اهتمام به مردم، میگوید «ما از غربیها یاد گرفتیم اینها را»؛... وقتی مراجعه به منابع اسلامی نمیکنید، وقتی کلمات #امیرالمؤمنین و رسول مکرّم اسلام را نمیخوانید، بلد نیستید، خب بله، از غربیها باید یاد بگیرید. میگویند بعضیها، میشنوید که «بله، این شفّافیّت را هم آنها به ما یاد دادند»؛ نخیر، شفّافیّت را امیرالمؤمنین یاد داده؛ میگوید حقّ شما بر من -یعنی حقّی که شما پیش من دارید- [این است که] هیچ رازی را از شما پنهان ندارم، هیچ حرفی را از شما پنهان نکنم، مگر در جنگ و مسائل جنگ و مسائلی که با دشمن طرف هستیم، اینجا نمیشود حرفها را زد؛ چون حرف را وقتی که گفتیم، شما شنفتی، دشمن هم میشنود. بله در این مسائل حرب -حرب، اعمّ از همین حرب بهاصطلاح نظامی و مانند اینها است- در مسائل امنیّتی، در مسائل نظامی، در مسائل گوناگونی که جنگ داریم با دشمن، مقابلهی با دشمن داریم، بله اینجا جای افشاگری نیست، جای شفّافیّت نیست، امّا در غیر اینها، در مسائل عمومیِ مردم، اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً.»
🔺️ رهبر انقلاب بر این نکته تأکید کردند که: مسئولان جز در موارد نظامی، امنیّتی و اموری که با دشمن مقابله داریم، باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند.
🔍 ۱. نامه ۵۰ نهجالبلاغه
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📣 در ابتدای جلسهی درس خارج فقه بیان شد:
👈 سخنان رهبر انقلاب درباره #شفافیت_مسئولین با #مردم و عدم پنهانکاری
🔍بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=40746
🔆جامعة الزهرا حق غیبت فوق العاده اربعین را حذف کرده است
🔹سلام. جامعة الزهرا، امسال برخلاف سنوات گذشته، هیچ حق غیبت فوق العادهای برای طلاب خود جهت شرکت در سفر زیارتی اربعین در نظر نگرفته است. مسئولان امر گفتهاند طلبه در صورت اعزام باید از حق غیبت متداول خود استفاده کند و در صورت حذف درس هیچ ارفاقی در این زمینه انجام نخواهد شد. این در حالی است که مدیریت سابق این مجموعه غیبتهای ایام اربعین را با ارائه پاسپورت طلاب زائر محاسبه نمیکرد. علاوه بر این در ایام تبلیغی مانند دهه آخر صفر هم به دلیل عدم تطابق برنامه حوزه علمیه خواهران و برادران عملا امکان فعالیت تبلیغی برای بسیاری از طلابی که همسرشان در جامعة الزهرا مشغول تحصیل هستند فراهم نمیشود. خواهشا در این زمینه اطلاعرسانی کنید تا بلکه مسئولان امر پاسخگوی این معضل باشند.
به نقل از کانال سرائر
@salmanraoofi
#سوالات_حوزوی
سوال خوب یکی از اعضای محترم کانال
🔻🔻🔻🔻🔻
سلام علیکم
حالتون چطوره حاج آقا؟
امسال در طرح امین حوزه علمیه در تنها مدرسه نمونه دولتی شهرمون هستم
مدیر مدرسه درسی با عنوان تفکر و سواد رسانه با کلاس دهمی ها برام گذاشته
و علاوه بر اون باید ۶۰ ساعت در ماه در مدرسه باشم
پیشنهادتون برای کلاس سواد رسانه ای چیه؟ممنون میشم محبت کنید
و کلاً برای این ساعات، برنامه و پیشنهادی دارید خیلی ممنون میشم محبت بفرمایید...
خدا خیرتون بده
سلام علیکم
خیلی ممنون از سوالات خوبتان به نظر حقیر بعد از کلاس سواد رسانه ای به آنها حکمت بیاموزید
حکمت یعنی اموری که اساس زندگی را درست میکند
۱. اعتقاد راسخ به خدا و اینکه کارهای او حکیمانه است
۲. عمل بر پایه ایمان و آگاهی
۳. سنجش افراد بر پایه امانت و صداقت و عمل به گفتار
۴. مهربانی با مردم
۵. شجاعت خصوصا در برابر ظالم
۶. سخاوت
۷. حیا و پاکی
۸. شکر در برابر هر نعمت و دهنده نعمت
۹. لزوم رهبر عادل دین شناس و آگاه
۱۰. اهمیت امیر بودن بر خواسته های بی پایه و اساس در انسان و تعدیل آن
۱۱. مهارت کنترل خشم
۱۲. مهارت سخن گفتن با تامل و آگاهی و کوتاه
۱۳. پاکدستی
۱۴. احترام به معلم
۱۵. علم آموزی و اهمیت کتابخوانی
۱۶. دشمن شناسی
۱۷. صبر و بردباری
۱۸. خیرخواهی
۱۹. انس با قرآن
۲۰ . توسل و توکل
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
رحیمی:
ممنون از پاسخ خوب و دقیقتان
آیا نمونه و الگوی هم برای پیاده کردن این موارد میشناسید؟
بعبارتی چیستی و چرایی طرح این مباحث مشخصه اما چگونگیش و روش پیاده کردنش مبهمه...
برنامه و الگوی قدم ب قدم عملی
جواب:
باید در قالبهای مختلف ارائه کنید
مثلا داستانهای حکمت آمیز بوستان و گلستان یا کتابهایی که داستانهای حکمت آمیز را طرح کرده برایشان بخوانید و اظهار نظر کنند یا به صورت تئاتر خودشان اجرا کنند یا مسابقه کتابخوانی از کتابهای جذاب شهدا
قالب و روش را باید شما فکر کنید و متناسب شان پیاده کنید
اما جزو برنامه به نظرم کتابخوانی باشد
خصوصا زندگی نامه های آموزنده ای مثل زندگی نامه شهید ابراهیم هادی
رحیمی:
خیلی ممنون و متشکرم....
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
#سوالات_حوزوی سوال خوب یکی از اعضای محترم کانال 🔻🔻🔻🔻🔻 سلام علیکم حالتون چطوره حاج آقا؟ امسال در طرح
بزرگواری هم اصرار کردند جواب سوال سواد رسانه ای را ندادید
چشم
چند نکته کلیدی اگر فرصت شد در این باب عرض میکنم
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
۱۳۹۷/۸/۱
@salmanraoofi
یک بام و دو هوای #حریم_امام و #مؤسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_امام
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
هفته نامه #حریم_امام وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در شماره ۳۳۸
خود به برخی موضوعات چالشی مرتبط با حوزه علمیه پرداخته و با رویکردی کاملا جانبدارانه و سیاسی٬ به القای دیدگاه سیاستگزاران و نویسندگان مجموعه متبوع خود دست زده است.
مرور برخی #تناقض_های این نشریه٬ خالی از لطف نیست؛
۱) نشریه حریم امام که ارگان موسسه و آستانه است و البته مستقیما زیر نظر دفتر یکی از نوادگان فعالیت می کند٬ طبعا با #بودجه_دولتی چند ده میلیاردی سالیانه منتشر می شود و نخستین #تناقض در این است که چنین نشریه #به_تبعیت از برخی تشکل های حوزوی #نوپدید مانند #نشست_اساتید٬ علم #استقلال_حوزه از #حاکمیت را بلند کرده و در دو سال گذشته چند پرونده به این موضوع اختصاص داده است!
آیا پذیرفته است که نشریه ای در ضمن برخورداری از بودجه رسمی و هزینه آن در فعالیت حوزوی مستقیم٬ به #تخطئه وابستگی مالی حوزه به دولت و حکومت اسلامی بپردازد؟!
۲) در شماره ۳۳۸ با مصاحبه با برخی #چهره_های_سیاسی #اصلاح_طلب مانند #موسوی_تبریزی٬ مساله دخالت #نهادهای_فراحوزوی در امور حوزه را مورد نقد قرار داده اند! و هرچند اسمی به میان نیامده اما احتمالا نوک پیکان حمله دوستان متوجه #جامعه_مدرسین است چرا که اکنون این نهاد محترم و اصیل در امر اداره حوزه مقدسه نقش مهمی دارد. ایضا این رویکرد نیز عین تناقض است؛ چه اینکه اگر قدیمی ترین تشکل حوزوی و مهم ترین آن٬ نتواند در امر مدیریت دخالت کند٬ قطعا یک تشکیلات سیاسی مثل #مجمع_محققین_و_مدرسین هم به طریق اولی حق دخالت و نسخه پیچی ندارد!
۳) در این نشریه تلاش شده با ارائه تفسیر جهت دار از سیره امام٬ عملکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی زیر سوال برده شود. حال آنکه اگر کسی ولایت فقیه را قبول داشته باشد٬ عملکرد #امام_راحل را در مقابل سیره #ولی_فقیه_زمان قرار نمی دهد چه اینکه آنان به اقتضای شرایط تکلیف خاص خود دارند.
از این گذشته٬ بعضی از مهم ترین مدعاهای مطرح شده در مورد عدم گدخالت امام در امور حوزه های علمیه نیز توسط برخی دیگر از مصاحبه شوندگان نقض شده و محتوای آشفته ای در مقابل مخاطب قرار گرفته است.
متن کامل نشریه مورد بحث را در روزنه بخوانید👇
@rozaneebefarda
4_5890785802400564200.pdf
1.62M
نسخه کامل نشریه حریم امام
شماره 338 با موضوع؛
🖱چالش های مدیریت حوزه علمیه قم!🖱
@rozaneebefarda
#معرفی_کتاب
کتاب توجیه المسائل کربلا، توجیه ها و بهانه هایی برای با امام حسین علیه السلام نبودن!
به طور کلی می توان افرادی را که در کربلا توجیه می کردند که با امام حسین علیه السلام نباشند را در سه دسته طبقه بندی کرد:
توجیه کسانی که با امام علیه السلام نیامدند
توجیه کسانی که امام علیه السلام را ترک کردند
توجیه کسانی که مقابل امام علیه السلام ایستادند
لینک خرید نسخه چاپی کتاب:
goo.gl/XkRcc1
لینک خرید نسخه الکترونیکی کتاب:
goo.gl/4BQ13Y
@salmanraoofi
#آیت_الله_اعرافی
#حوزوی
باسمه تعالی
آیت الله اعرافی از وقتی مدیر حوزه ها شده اند کارهای زیادی انجام داده اند و در این چند سال به اندازه ده تا بیست سال خبرهای خوب و ارزشمند شنیده ایم اما با اخباری که می شنوم و پیگیری هایی که از اخبار حوزه دارم دو نقص در کارها به نظرم می رسد
۱. فارغ از اینکه فقه های مضاف و بعضی امور دیگر چقدر مساله واقعی کشور است و برای مشکلات کشور راهگشاست و پرداختن به مسائل روز کشور بدون داشتن واسطه رسمی و قانونی بین حوزه و دولت برای تبدیل تولیدات فکری به راهکارهای قانونی چقدر نتیجه بخش خواهد بود به نظر می رسد
مسائل گفته شده شاید به درد نخبگان حوزه بخورد اما مساله اکثر حوزویان در حوزه چیز دیگری غیر از اینهاست
مشکل نوع طلاب در پیدا کردن محل خدمت و رسیدن به آن است
مساله نوع طلاب این است که با اینکه ۱۵ تا ۲۰ سال است طلبه شده اند و مشغول امور طلبگی هستند ولی به عنوان مثال نمی توانند بدون دغدغه و راحت به یک مسجد در شهرستان خود یا شهرستانی که احتیاج دارد رفته و آنجا مشغول به خدمت شوند و این مشکل عموم طلاب است الان طلبه ای که استعداد تدریس، مدیریت، تبلیغ، تالیف و نوع استعدادها را داشته باشد به راحتی نمی تواند به جایی که باید وصل شود و هزاران مشکل در برابر او هست و خواهد بود.
به نظر بنده اگر مدیری ده برابر قوی تر از ایشان و اطرافیان ایشان نیز بیایند عموم طلاب از اوضاع راضی نخواهند شد چرا که مساله اصلی طلاب همین پیدا کردن بدون دغدغه محل خدمت است.
به نظر می رسد مدیر محترم حوزه ابتدا باید در طرحی آمار دقیق شغلها و مراکزی که یک طلبه می تواند در آنجا به خدمت بپردازد را پیدا کنند و بعد با یک استعداد سنجی و ایجاد ارتباط قانونی به این مراکز و آن طلاب محل خدمتهای مورد نظر را پیشنهاد دهند.
مثلا به یک مدرس حوزه، یا یک طلبه مدیر ، یا یک مبلغ موفق در دانشگاه با توجه به مراتبی که می توانند داشته باشند، ۱۰ مورد جایی که می تواند به خدمت بپردازد معرفی شود.
نه اینکه یک طلبه مدرس، مبلغ، مدیر یا مولف با هزاران دردسر به دنبال این باشد که خود را کجا جا کند و مشغول به کار شود فارغ از اینکه عدم حمایت حوزه از نیروهای خود در جاهای مختلف باعث چه اجحاف هایی در حق این طلاب می شود.
البته پر روشن است که در کنار این طرح کلاسهایی با عنوان مکمل طلبگی برای آشنایی با راه و روش طلبگی و تمامی مسائل مرتبط با آن مثل علوم پایه حوزه، آینده شغلی، آموزشهای لازم برای مردم داری و .... لازم است تا طلاب هم نسبت به حوزه و آینده حوزوی خود دید بهتری پیدا کنند و همچنین برای هر صنف طلبه نیز باید مهارتهای لازم آموزش داده شود مثلا مهارتهای مدیریت، تبلیغ و ....
با اطمینان می گویم که اگر این کار با یک سازوکار مشخص با ایجاد چند کارگروه ساماندهی شود میزان رضایت طلاب از حوزه و امید آنها نسبت به آینده طلبگی افزایش قابل توجهی خواهد یافت.
۲. تمامی دروس فقه مضاف و رشته های تخصصی و آموزش های جانبی تا از حالتهای نرم افزاری و رشته های تخصصی تبدیل به یک سخت افزار و مکان تخصصی حوزوی نشوند تحول لازم در حوزه به وجود نمی آید.
حقیقت این است که تمام مراکز تخصصی حوزه باید تبدیل به مدارس سطح ۳ و سطح ۴ تخصصی و رسمی حوزوی شوند و به صورت رشته ها همراه با سبک و مواد درسی رسمی در آیند تا تحول لازم در حوزه رقم بخورد باید حوزه، مدارس رسمی سطح ۳ و سطح ۴ کلام، کلام جدید، تبلیغ، علوم انسانی، فرهنگ، سیاست و غیره داشته باشد تا تحول لازم در حوزه رقم بخورد
امروز اگر طلبه ای بخواهد شهید مطهری شود هیچ مدرسه رسمی برای پرداختن به فلسفه و شبهات کلامی جدید و مسائل فرهنگی وجود ندارد
و هیچ راه روشن و متقنی برای رسیدن به این الگو نیست
حال اینکه اگر بخواهیم چنین افرادی تربیت کنیم باید سخت افزار و در واقع مدارسی که فلسفه وجودی آنها تربیت چنین نخبگانی باشد تاسیس کنیم و تا وقتی که طلبه باید فلسفه را غیر رسمی بخواند و شبهات کلامی را شخصی یا در موسسه دیگری ولو با مدرک رسمی دنبال کند و درباره مسائل فرهنگی نیز خود مطالعه داشته باشد چنین اهدافی به سختی محقق خواهد شد
@salmanraoofi