eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست صمیمی مدیر حوزه های علمیه با طلاب و روحانیون-5 👇👇👇 آیت الله اعرافی ابراز کرد: قلمرو ارتباطی ما همیشه باز است حتی در شبکه های اجتماعی حضور داریم و زمانی را برای کنترل این فضاها و پاسخگویی به پیام ها و نامه ها اختصاص می دهیم و اعضای شورای معاونین موظفند در هر هفته ملاقات عمومی داشته باشند. مدیر حوزه های علمیه مطرح کرد: در سطوح عالی و دروس خارج اقداماتی صورت گرفت و برای اولین بار حدود ۳۰ پروژه در این زمینه طراحی گردید با این تأکید که سطوح عالی و دروس خارج به عنوان قلب تپنده حوزه باید آزاد و مستقل باشد. او با بیان اینکه اصلاح نظام امتحانات شفاهی را داشتیم و بخش هایی از آن سبک تر شد و امتحان شفاهی به استان ها واسپاری شد گفت: طرح هدایت علمی و تربیتی مورد توجه قرار گرفت و حدود ۲۰ مرکز و پایگاه هدایت علمی و تربیتی وجود دارد و ارائه خدمات آنها آغاز شده است. آیت الله اعرافی بیان کرد: واسپاری کمیته ها و گروه های علمی به خود مراکز از دیگر اقدامات صورت گرفته بود و در حوزه مقاله ها نیز این واسپاری صورت پذیرفت و موجب کاهش صف پایان نامه ها و ارزش بیشتر آنها شده است. 🔹باید درس ها ناظر به مسائل جدید و مستحدثه شوند او افزود: در مورد فقه معاصر و مسائل مستحدثه طرح های کلانی وجود دارد و در قم چندین درس فقه اصول وجود دارد که فصل درخشانی در حوزه است و باید درس ها ناظر به مسائل جدید و مستحدثه شوند. مدیر حوزه های علمیه عنوان کرد: در حوزه فقه معاصر، شورای فقه معاصر ما در حال تدوین بخش های جدید اصول و ناظر بر فقه معاصر است و ده ها تحقیق و پروژه در عالی ترین سطوح در حال بررسی است. او گفت: موج توجه به مسائل نوین در فقه ایجاد شده و ابواب و مسائل جدید فقهی به شکل چشمگیری ارتقا پیدا نموده است. آیت الله اعرافی افزود: محور دیگری که در حال آماده شدن است الگویی است که بر طبق آن سطوح عالی از پایه ۹ به بعد چند گرایش در آن ایجاد می شود. او با بیان اینکه حوزه آزاد و غنی ما در هر قلمرو علمی که وارد شود به قله ها می رسد افزود: طرح مهمی وجود دارد که بر اساس آن دانش اموختگان حوزه قم ساماندهی می شوند. مدیر حوزه های علمیه ابراز کرد: در حوزه پژوهش در سطح یک نظام پژوهشی را داشتیم اما برای سطح دو، سه و چهار این نظام وجود نداشته است. 🔹طرح هایی برای بهبود معیشت طلاب در حال آماده سازی است او در خصوص افزایش شهریه گفت: این افزایش صورت پذیرفت اما چون با موج گرانی ها روبه رو شد این افزایش به چشم نیامد و در کل برای معیشت طلاب چندین طرح در حال آماده سازی است. آیت الله اعرافی با بیان اینکه در اردوهای تابستانی سال قبل حدود ۲۰ هزار طلبه شرکت کرده بودند توضیح داد: زیر ساخت نکته بسیار مهمی است که اقداماتی در این زمینه شده و در مشهد و چند نقطه دیگر کشور طرح هایی در حال اجراست. او ابراز کرد: در کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی تأخیر داریم که امیدواریم بهبود یابد و در مقوله استاد، نظام آزاد انتخاب استاد را حفظ کرده ایم و نظام جامع استادی ما آماده شده است. مدیر حوزه های علمیه تصریج کرد: برای رشته های بدون سرفصل، سرفصل نوشته می شود و رشته ها تنوع بیشتری پیدا می کند و مراکز و مؤسسات تخصصی و فقهی ارتباطشان قوی تر می شود. او گفت: نظام سفیران هدایت در متن آموزش آمد و جایگاه پیدا کرد و ما آن را به عنوان برنامه خوب حوزه ای می پذیریم و قبول داریم. آیت الله اعرافی بیان کرد: بخش ساماندهی استعدادهای برتر انجام گرفته است و باید بتوانیم استفاده بیشتری از آن ها ببریم؛ در مجموع حوزه باید بین المللی شود و ما اکنون با این موضوع فاصله داریم. 🌟🌟🌟🌟🌟 @salmanraoofi
🔆 امام آمد 🔆 آغاز ایام الله دهه فجر در چهلمین بهار انقلاب اسلامی، گرامی باد. #انقلاب_اسلامی #چهل_سالگی_انقلاب_اسلامی @salmanraoofi
nahaie_enghelab_chehel_sale97.11.6.pdf
3.46M
🔆کتاب انقلاب چهل ساله 🔆نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران 🇮🇷دستاوردهای فرهنگی، معنوی، علمی، پزشکی، اقتصادی، امنیتی و ... 🔆تدوین: دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم. @salmanraoofi
هدایت شده از Aminikhaah🇱🇧
💠 امام خمینی ره در بهشت زهرا وعده آب و برق رایگان داد؟ یا از مسیر سخت و طولانی برای آبادانی اقتصادی گفت؟ 🔶 توپخانه رسانه ای ضد انقلاب ، سالهاست بر این موج سوار است که خمینی ، در بهشت زهرا وعده آب و برق رایگان داد و مردم ، فریب همین را خوردند. ولی عجیب این است که امام ره نه تنها هنگام ورود به ایران این چنین وعده ای ندادند ، بلکه از مسیر دشوار اصلاح اقتصاد گفتند. امام ، پیش از آنکه از مردم ، رای «آری» به جمهوری اسلامی بگیرند ، به این حقیقت تذکار دادند که خرابی های اقتصادی دوران پهلوی ، بدون زحمت طاقت فرسا و همگانی جبران نخواهد شد: 🔷 « من بايد عرض كنم كه محمد رضاى پهلوى، اين خائن خبيث ... رفت، فرار كرد و همه چيز ما را به باد داد. مملكت ما را خراب كرد، قبرستانهاى ما را آباد كرد. مملكت ما را از ناحيه اقتصاد خراب كرد. تمام اقتصاد ما الآن خراب است و از هم ريخته است؛ كه اگر بخواهيم ما اين اقتصاد را به حال اول برگردانيم، سالهاى طولانى با همت همه مردم، نه يك دولت اين كار را مى تواند بكند و نه يك قشر از اقشار مردم اين كار را مى توانند بكنند. تا تمام مردم دست به دست هم ندهند نمى توانند اين به هم ريختگى اقتصاد را از بين ببرند. شما ملاحظه كنيد به اسم اينكه ما مى خواهيم زراعت را، دهقانها را دهقان كنيم، تا حالا رعيت بودند و ما مى خواهيم حالا دهقانشان كنيم! «اصلاحات ارضى» درست كردند. اصلاحات ارضى شان بعد از اين مدت طولانى به اينجا منتهى شد كه بكلى دهقانى از بين رفت، بكلى زراعت ما از بين رفت، و الآن شما در همه چيز محتاجيد به خارج. يعنى محمد رضا اين كار را كرد تا بازار درست كند از براى امريكا و ما محتاج به او باشيم در اينكه گندم از او بياوريم، برنج از او بياوريم، همه چيز را. تخم مرغ از او بياوريم، يا از اسرائيل كه دست نشانده امريكاست بياوريم. بنا بر اين كارهايى كه اين آدم كرده به عنوان «اصلاح»، اين كارها خودش افساد بوده است! قضيه «اصلاحات ارضى» يك لطمه اى بر مملكت ما وارد كرده است كه تا شايد بيست سال ديگر ما نتوانيم اين را جبرانش بكنيم؛ مگر همه ملت دست به هم بدهند و كمك كنند تا سالهايى بگذرد و جبران بشود اين معنا.» 🔻صحيفه امام، ج6، ص: 14 سخنرانى [در بهشت زهرا (غير قانونى بودن مجلس و رژيم)] زمان: 12 بهمن 1357/ 3 ربيع الاول 1399 ✅ @Aminikhaah
🔆کتاب تاریخ اجتماعی شیعه به قلم حجت الاسلام دکتر محمدجواد یاوری سرتختی منتشر گردید این کتاب به صورت درسنامه بوده و به مهمترین مباحث تاریخ اجتماعی شیعه می پردازد و حاوی اطلاعات و سرفصل‌های مرتبط با ساختار مطالعه در تاریخ اجتماعی با رویکرد به و روابط اجتماعی شیعیان است. ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی نویسنده: حجت الاسلام محمدجواد یاوری سرتختی @salmanraoofi
✍شرحي از جلسه ملاقات با مقام معظم رهبري (حفظه الله) 🔹روز پنج‌شنبه 11بهمن97، با جمعي از محققان عرصۀ ، خدمت مقام معظم رهبري رسيديم و نماز مغرب و عشا را با ايشان خوانديم و بلافاصله وارد جلسه شديم. رهبري عزيز، باهوش و دقيق در مسائل علمي. 🔹در جمع ما افرادي چون دكتر پارسانيا، استاد واسطي، استاد طاهرزاده، دكتر بابايي، دكتر ذوعلم ، دكتر الويري، دكتر جهان‌بين و... بودند. 🔹رهبري تك به تك ما را چشم در چشم با نگاه محبت‌‌آميزي مورد تفقد قرار دادند و فرمودند: «الآن ساعت شش و نيم است. من تا هشت خدمت شما هستم». 🔹قرار بود تعدادي از دوستان صحبت كنند كه بنده هم جزو آن‌ها بودم. مقام معظم رهبري با دقت به سخنان و مباحث افراد جلسه گوش مي‌دادند. 🖋دكتر الويري تعريفي از بينش تمدني ارائه كردند. 🖋استاد طاهرزاده زاويه بحث را به زمينه‌هاي افول تمدن غربي كشانيدند.🖋استاد واسطي بحث خوبي در موضوع فقه تمدن‌ساز، با عنوان فقه فرآيندي ارائه كردند كه رهبري فرمودند: «اين فقه فرآيندي جالب بود!». 🖋دكتر بابايي سه مسأله اساسي تمدن نوين اسلامي را تعيين نسبت ما و غرب، يأس امت اسلامي و سرعت تحولات دانست. 🖋دكتر لك‌زايي هم به تشكيلاتي شدن ارتباط پژوهش‌گران حوزه تمدن و تشكيل ستاد پي‌گيري تمدن نوين اسلامي اصرار داشتند. 🔹بنده در باب بحران تمدن ايران امروز، الگوي تصرف و چگونگي نظام‌سازي فقهي مطالبي عرض كردم. البته دوستان ديگري هم سخن گفتند كه تا حدود ساعت هفت و نيم به طول انجاميد. 🔷بعد از سخنان يك‌ساعتۀ ما، مقام معظم رهبري نظرات‌شان را درباره مباحث جلسه فرمودند كه بخشي از آن در ذيل مي‌آيد: 1⃣من بعد از جلسه بايد يك سجده شكر بجا آورم. از حضور شماها خرسند شدم و چشم ما روشن شد. من خودم، تصور اين سطح علمي را نداشتم. 2⃣خوشحالم كه مباحث نظري تا حدود مطلوبي انجام شد. اما پراكنده نباشيد، كنار هم باشيد تا بتوانيد يك جريان فكري درست كنيد. البته با اين‌كه عده‌اي گفتند ستاد درست كنيم، تجربه من اين است كه اين ستادسازي‌ها راهگشا نيست. اما كنار هم باشيد، هم‌فكري كنيد و هم‌ديگر را كامل كنيد. 3⃣در مباحث نظري غرق نشويد. قبل از انقلاب يك عده‌اي از روشن‌فكران، ساعت‌ها بحث نظري مي‌كردند و در مسائل ذهني غرق مي‌شدند كه فايده‌ عملي هم براي انقلاب اسلامي نداشت. ناظر به عمل فكر كنيد. 4⃣وقتي ما مي‌گوييم انقلاب اسلامي هدفش است، يعني نبايد آن‌را به يك پديده سياسي تقليل دهيم. انقلاب اسلامي سعي كرد حيات و زندگي را عوض كند. ما نخواستيم فقط يك جامعه انقلابي درست كنيم، بلكه مي‌خواستيم يك پديده‌اي ايجاد شود كه دنيا را فرا بگيرد كه البته شرط‌ش تشكيل دولت اسلامي و جامعه اسلامي است. 5⃣ما اگر را در يك نقطه جغرافيايي ايجاد كرديم، خود به خود منتشر مي‌شود. ما با غرب مخالفيم اما نمي‌خواهيم غرب را تخريب كنيم. با ايجاد اين تمدن، مردم دنيا به تدريج گرايش پيدا مي‌كنند و غرب خودش افول مي‌كند. يك جمله‌اي از سيد قطب از گذشته در ذهن من مانده كه مي‌گفت: ما براي تبليغ اسلام، همين كه يك ده را خوب بسازيم، خود به خود فراگير مي‌شود. 6⃣ را به مردم خودمان و مردم دنيا، به صورت قابل فهم معرفي كنيد. متأسفانه جهان اسلام و حتي برخي از مردم خود ما، هنوز مرعوب غرب هستند و درك صحيحي از تمدن نوين اسلامي ندارند. 7⃣به نظر من، پايه‌هاي : توحيد، عبوديت، كرامت انسان و سبك زندگي است. 8⃣تمدن اسلامي هم انسان‌محور است، اما انسان با خدا. 9⃣اميدوارم پايه‌هاي قوي را شما ايجاد كنيد. شجاعت و جسارت در اين عرصه داشته باشيد، اما با يك ادبيات علمي فاخر، تا اين سخنان بتواند در جوامع نخبگاني اثرگذار باشد. 🌹در پايان يك عكس دست جمعي با هم گرفتيم. سپس من جلو رفتم و كتاب‌هايم را به ايشان هديه دادم و از ايشان انگشتر زيبايي هديه گرفتم. سرم را روي شانه رهبر عزيز انقلاب اسلامي گذاشتم و ايشان را بوسيدم و.... جلسه تمام شد. @MataNevesht BinesheTamadoni.ir
هدایت شده از کانال حسین جلالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شاید کسی گمان نمی کرد مولود ۱۱ بهمن سال ۱۳۱۳ در یزد، مصباح هدایت اهل ولایت و عمار ولی زمان باشد .... http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan 🔰کانال حسین جلالی در ایتا: @Hosein_jalali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆پویا نمایی زیبای شبکه پویا از آیت الله مصباح یزدی به مناسبت تولد ایشان 🔆کاش حوزه ی علمیه یک مرکز رسانه ای قوی برای دفاع و تبلیغ از اسلام، نهاد حوزه، مراجع عظام، نشر خدمات اجتماعی طلاب و پاسخگویی هنری به شبهات و موارد لازم دیگر داشت سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی می توانند به چنین اموری قیام نمایند 🔆اگر دردی در این زمینه باشد @salmanraoofi
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی که صدای کارگردان سینما هم از ترویج ابتذال در فیلم‌های سینمایی در میاد @BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اکثر فیلم‌های جشنواره فجر امسال فاجعه بار هستند ... از توهین به حضرت زهرا (س) با تبدیل بهشت زهرا به بهشت زهر تا زندگی فاطمه معتمد آریا با دو شوهر در یک خانه😳 حمله منتقد هفت به وضعیت انتخاب فیلم های جشنواره فجر : فیلم ها سرشار از روابط آزاد، سکس پنهان، مشروب و تک خوانی زنان است! ببینید عضو هیئت انتخاب جشنواره چه جوری ماله‌کشی میکنه 😐 @BisimchiMedia
به برکت غیرت دینی و قانونمندی #وزیر ارشاد، کشف #حجاب در #جشنواره_فیلم_فجر ، عادی و رایج شده است. ✍بیداری ملت 🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
🔴ازعمق فاجعه اختلال درقرارگاه های فرهنگی وفضای مجازی کشورخصوصا نهادهای انقلابی همین بس که درسال چهلم انقلاب که دشمن در حال هجوم همه جانبه به اصل دین وانقلاب است اما ازین قرارگاههای فشل پرهزینه،برای دفاع از انقلاب هیچ خبری نیست. من که ندیده ام آیاشمادیده اید؟ ✍بیداری ملت 🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
✳️نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» -1 نقش ولی فقیه در حفاظت از تمامیت ارضی کشور 📋🖋به گزارش خبرنگار وسائل، دومین نشست علمی تخصصی «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد»، سه‌شنبه 9 بهمن‌ماه 1397 در تالار اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همّت مرکز تخصّصی امام خامنه‌ای برگزار شد. 👇👇👇 در این نشست علمی حجت‌الاسلام محمدحسین ملک‌زاده، به عنوان ارائه دهنده به تبیین مطالب خود پرداخت و دبیری این جلسه به عهده حجت‌الاسلام مسعودیان بود. ✳️در ابتدای این نشست دبیر جلسه حجت‌الاسلام مسعودیان به معرفی مرکز تخصصی آیت‌الله خامنه‌ای پرداخت و گفت: مرکز تخصصی آیت‌الله خامنه‌ای یک نهاد حوزوی است که از سال 1395 تحت اشراف آیت‌الله عابدی با رویکرد تبیین اجتهادی و معرفتی در امتداد علوم اسلامی مرتبط با نیازها و مقتضایات روز و نظام اسلامی بر اساس مبانی فکری و عملی امامین انقلاب شکل گرفته است. در همین راستا و در چشم انداز مرکز، علاوه بر تحوّل حوزه، تربیت نیرو در سطح نیازهای انقلاب اسلامی دیده شده است. ✅تبیین بخش علمی زندگی رهبری در بخش بعدی این نشست حجت‌الاسلام ملک‌زاده به تبیین مطالب خود حول موضوع این کرسی پرداخت و گفت: بنده با توجه به موضوع این بحث که روش‌شناسی اجتهادی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در فقه الجهاد است لازم می‌دانم که نخست یک نگاهی به زندگی علمی آیت‌الله خامنه‌ای داشته باشیم. با توجه به اینکه وقت برای این کار وجود ندارد بنده دوستان را ارجاع می‌دهم به سایت KHAMENEI.IR که سایتی جامع و کامل در این زمینه است. یکی از مدرسین حوزه تعبیرشان نسبت به رهبری این بود که من از زندگی رهبری خیلی خبری نداشتم ولی کتابی را خواندم از یکی از آمریکا نشینان که بر علیه رهبری نوشته بود و او بخش‌هایی از زندگی رهبری را آورده بود و دیدم که چه بخش‌های جذابی دارد و رفتم به دنبال آن و با ایشان آشنا شدم. گاهی اوقات برخی از امور آن‌قدر آشکار جلوه می‌کند که به سراغش نمی‌رویم و زندگی رهبری نیز یکی از همان موارد است و باید بیشتر به آن پرداخته شود. 🌟🌟🌟🌟🌟 @salmanraoofi
✳️نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» -2 ✅تعریف روش و روش‌شناسی عرائض بنده در دو بخش ارائه شده: 1 ـ بخش روش و روش شناسی، 2 ـ تطبیق این بحث بر فقه الجهاد. اما در رابطه با روش اگر بخواهیم برای روش مترادف‌هایی ذکر کنیم می‌توانیم از کلماتی مثل شیوه، اسلوب، راه، طرز، طریقه و متد یاد کنیم و می‌توان از آن به جریانی سنجیده و سازمان‌یافته برای دستیابی به هر هدفی نظیر دانش یا قدرت تعریف کرد. حالا ازهمین تعریف استفاده می‌کنیم و وارد عنوان روش‌شناسی می‌شویم؛ روش‌شناسی عبارت است بررسی و شناسایی شیوه شناخت و پژوهش و عمل انسانی برای فراگرفتن یک موضوع معین یا دست‌یابی به یک هدف. تعریف دیگر آن هم عبارت است از: بررسی نحوه استفاده از منبع معرفتی برای دستیابی به نظریه. به این معنا که اگر بخواهیم از یک منبع معرفتی استفاده کنیم برای یک نظریه از چه روشی باید مشی کنیم؟ روش‌شناسی در حوزه سابقه طولانی ندارد ولی در فلسفه غرب بخش زیادی از منابع و کتب را به خود اختصاص داده است. ما در کتب سنّتی اصولی خودمان به طور پراکنده با مبحث روش و روش‌شناسی سروکار داریم ولی مدوّن و منظم نیست. ✅تبیین تعریف اجتهاد با توجه به موضوع این کرسی لازم است اجتهاد را نیز معنا کنیم. اجتهاد از جهت لغوی یا از جُهد (طاقت و توان) است یا از جَهد (مشقّت) البته می‌توان میان این دو معنا جمع کرد بدین صورت که بگوییم: انسانی که تمام جُهد و توان و طاقت خود را برای انجام کاری و از جمله استنباط احکام شرعی به کار می‌گیرد و بذل جُهد و طاقت می‌کند دچار جَهد و مشقت هم می‌شود. پس مشقت و طاقت (جهد و جَهد) ملازم یکدیگر هستند همچنین می‌توان گفت اجتهاد در لغت یعنی: تلاش و کوشش و به کارگیری تمام توان برای انجام کاری دشوار. به طور خلاصه الاجتهاد لغةً: تحمل المشقّه. ✅تبیین معنای اصطلاحی اجتهاد در معنای اصطلاحی بزرگان دو گونه این واژه را تعریف کرده‌اند: برخی اجتهاد را از مقوله مَلکه و توانایی و امکان تعریف کرده‌اند: «ملکةً یقتدر بها علی استنباط الحکم الشرعی الفرعی من الاصل (ای الدلیل) فعلاً او قوةً قریبة.» اجتهاد یک ملکه و توانایی و امر درونی است که یا فعلاً قدرت دارد که ملکه استنباط حکم شرعی فرعی را به کار گیرد یا قوه قریب به فعل دارد. برخی دیگر گفته‌اند که اجتهاد یک فعل است و ملکه نیست و این طور تعریف کرده‌اند که : «استفراغ الوسع فی تحصیل الحکام الشرعیه الفرعیه من ادلتها التفصیلیه» این تعریف از میرزای قمّی صاحب قوانین الاصول است. استفراغ الوسع در این تعریف به معنای به کار بردن نهایت تلاش در تحصیل احکام شرعی فرعی از ادله تفصیله است. آخوند هم این‌طور تفسیر کرده است که: «استفراغ الوسع فی تحصیل الحجه علی الحکم الشرعی». البته اگر بخواهیم یک سطح بالاتر تعریف کنیم آن‌طور که ما در نوشته‌هایمان هم آورده‌ایم باید بگوییم: «اجتهاد در معارف اسلامی عبارت است تکاپوی روشمند برای رسیدن به نظریه‌پردازی اسلامی». 🌟🌟🌟🌟🌟 @salmanraoofi
✳️نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» -3 ✅تبیین روش‌شناسی اجتهاد و فقاهت با توجه به اینکه تعریف اجتهاد و روش و روش‌شناسی مشخص شد، اگر بخواهیم روش‌شناسی اجتهاد و فقاهت را تعریف کنیم، می‌توانیم بگوییم: شناخت ابزار و ادوات مشروع در فرآیندهای استنباط دیدگاه‌های شارع مقدس و بررسی چگونگی و شیوه استفاده و بهره‌گیری از آن ابزار و ادواتی که در فرآیند استنباط مشروعیت دارد. این تعریف سابقه‌ای ندارد و تعریفی است که خودمان تدوین کرده‌ایم. با توجه به این تعریف در روش‌شناسی اولین مرحله شناخت ابزار است و مجتهد در اجتهاد باید بداند که اولاً چه ابزاری را برای اجتهاد قبول دارد و در مرحله دوم از مهارت‌های خاصّ خودش به اضافه این ابزار استفاده کند و به استنباط برسد. شخصی که می‌خواهد دست به اجتهاد بزند باید پیش‌نیازهای دانشی، مهارتی و اعتقادی داشته باشد که اینها همان ابزار مجتهد هستند برای عملیات استنباط. به مجموعه این امور و این پیش‌نیازهای شناختی، دانشی، مهارتی و اعتقادی که در خدمت امر خطیر اجتهاد قرار می‌گیرد اصطلاحاً مقدمات، مبانی یا مبادی اجتهاد گفته می‌شود که منطق و درایه و ... را می‌گیرد تا برسد به حدیث‌شناسی، قرآن‌شناسی، علم اصول و مباحثی از این قبیل. ✅شیوه بهره‌گیری شیوه بهره‌گیری و همچنین چگونگی به کار گیری ادلّه فقاهی در فرآیند استنباط شریعت را می‌توانیم روش استنباط شریعت نام بگذاریم و بررسی و شناسی این روش را روش‌شناسی اجتهاد نام بگذاریم. عناوینی شبیه روش‌شناسی تفقّه، منطق فقاهت و استدلال‌ورزی فقهی، و شیوه‌نامه کشف متون مقدس نیز نام‌های دیگر روش‌شناسی فقهی هستند. ✅رابطه علم اصول با روش‌شناسی فقهی نکته مهمی که وجود دارد این است که گاهی که از روش‌شناسی اجتهاد و فقاهت که سخن به میان می‌آید به ذهن می‌رسد که همین علم اصول روش‌شناسی فقاهت است در حالی که باید نسبت میان روش‌شناسی اجتهاد و علم اصول روشن شود. گرچه دانش اصول فقه بخش قابل توجهی از اجتهاد و فقاهت را به خود اختصاص می‌دهد اما بدون شک این دو مساوی با یکدیگر نیستند و روش‌شناسی اجتهاد نسبت به علم اصول اعم مطلق است. البته ممکن است با لحاظ قسمتی از بحث‌هایی که در دروس و کتب اصول مطرح می‌گردند و کاربرد مستقیم و جدی در استنباط و استخراج شریعت ندارند بتوان گفت روش‌شناسی اجتهاد و علم اصول عامّین من وجه هستند. ما الان بیش از دو دهه است که روش‌شناسی اجتهاد را بر سر زبان‌ها داریم و خیلی از افراد بر این باورند که جای روش‌شناسی در حوزه خالی است ولی متأسفانه یک اثر تدوین شده نیز در این مسئله وجود ندارد. ✅تفاوت معنای جهاد در قرآن و فقه اما یکی دیگر از مباحثی که ما باید در این جلسه به آن بپردازیم مبحث فقه الجهاد است. در این زمینه کتابی از رهبر معظم انقلاب به چاپ رسیده است با عنوان بیان قرآن در تفسیر سوره برائت که حضرت آقا این مباحث را در مشهد ارائه کردند و نوارهای آن تازه پیدا شده و پیاده‌سازی شده و به صورت یک کتاب مدوّن در آمده است. در این کتاب که تفسیر سوره برائت هست در ذیل آیه 73: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ» مصنف مکرّم آمده‌اند و بحثی را راجع به جهاد و معنای جهاد مطرح کرده‌اند و تذکر داده‌اند که اصطلاح فقهی با قرآنی جهاد فرق دارد و نباید این دو باهم خلط شوند. ایشان گفته اند جهاد در منظر قرآن عبارت است از: «هرگونه مقاومت و مبارزه در برابر دشمن اسلام برای إعلای کلمه اسلام که می تواند در قالب جنگ مسلحانه یا مجاهدت فکری و زبانی باشد یا از طریق صبر بر اذیّت دشمن یا صبر بر فقدان دوستان و مال و همسر و فرزند.» ایشان در صفحات بعد تأکید می‌کنند این معنا از جهاد بسیار گسترده است و اختصاص به جهاد نظامی ندارد و حتّی شعر گفتن برای تقویت روحیه مبارزان را نیز شامل است.ایشان از نظر لغوی نیز جهاد را مورد بررسی قرار داده‌اند و از قول راغب گفته‌اند که: «استفراغ الوسع فی مدافعة العدوّ» 🌟🌟🌟🌟🌟 @salmanraoofi
هدایت شده از کشکول|محسن مهدیان
☑️کم کاری های جمهوری اسلامی شاید بگوئید دهه فجر که جای گفتن از کم کاری ها نیست. اما به نظرم وقتش همین روزهاست. همین روزها که همه درگیر جشن انقلابند، گفتن از غربت انقلاب خودش انقلابی گری است. 40 سال گذشت و هیچ گاه به 2 سوال پاسخ ندادیم. حتا در همین 10 روز. ☑️یکم. از اطرافیان تان سوال کنید چرا طاغوت نه؟ بیشتر از فساد اخلاقی شاه و اشرف و دربار و غیره حرفی برای گفتن هست؟ چرا؟ مهمترین خیانت طاغوت چه بود؟ فساد اخلاقی و مالی یا دیکتاتوری یا چی؟ آیا در تبلیغات و کتاب و رسانه های رسمی جز این برایمان گفتند؟ حاکمیت طاغوت یعنی، حسنات و ابرار هم رنگ سیئات دارند. حکومتی که منصوب من عندالله و منسوب از مردم نیست، ولو احکام الله را پیدا کند بازهم قاعده واجتنبوالطاغوت حاکم است؛ چه رسد به حکومت جور و ستم. ☑️دوم. دهه فجر که می شود از مقایسه راه آهن و آب و برق و تلفن و غیره می گویند اما حرف های اصلی می ماند و در مکتب امام خاک می خورد. سوال اصلی اینست که انقلاب برای چه بود؟ چرا قیام کردیم؟ دستاوردهای انقلاب در حوزه مادیات قابل شمارش است اما سخن این است که آنچه انقلاب به معناوی واقعی کلمه در این عالم رقم زد چه بود؟ چه اتفاقی افتاد که امام فرمود در این انقلاب مقلب القلوب بودن حق را دیدیم. امام چه کرد که رهبری انقلاب فرمود " خداوند برای اینکه چرخشی در تاریخ به وجود بیاورد، دستی از غیب باید ظاهر می شد و این دست را (امام خمینی) ظاهر کرد..." امام چه کرد که رهبری فرمود اگر انقلاب همین کرامت نفس را به مردم داده باشد کفایت می کند؟ انقلاب ملکوت را از غربت در آورد و معنویت را از سر سجاده و مسجد و خانقاه و غیره به عرصه اجتماع کشاند. انسان زنگارگرفته و خاک خورده را اهل قیام کرد و ارزش های انسانی را از خاک به ثریا کشاند. امروز دوست و دشمن با آرمان های انقلاب سخن می گویند و از عدالت و آزادی و مبارزه با ظلم حرف می زنند. نگذاشتند انقلاب را وجودی و با نظر به اراده الهی درک کنیم. انقلاب را مظهر اسماالله نیافتیم... و امروز بعد از 40 سال هنوز مجبوریم از رشد راه و جاده و برق و تلفن و غیره بگوئیم....اما این همه هست و این نیست. @mahdian_mohsen
هدایت شده از روزنه
مباش چنین هرزه گرد و هرجایی! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ، ویژگی کسانی است که راه نجات را در برخورد دوگانه و خودهمه پنداری می جویند. این جماعت هر روز به رنگی در می آیند؛ خودآرایی سیاسی را زرنگی می پندارند و نام آن را برخورد فراجناحی می گذارند! اگر کسی واقعا فراجناحی باشد، البته عیب نیست اما رنگ به رنگ شدن و همه رنگی، زرنگی نیست؛ مصداق سیاست معاویه ای و است. خدشه در مفهوم نیز یکی دیگر از شگردهای این جماعت است؛ آنان در مقام ایرادگیری از اصحاب انقلاب اسلامی، همیشه می گذارند و از مو نمی گذرند اما در مواجهه با ، همیشه با و برخورد می کنند یا آنقدر در مفهوم دوست و دشمن می کنند که اساساً و و و دشمنان قسم خورده داخلی نشان دار هم در منظر آنان دشمن حساب نمی شود! غافل از آنکه ملاک دوست و دشمن در منابع دینی و در آراء رهبران انقلاب اسلامی، به وضوح وجود دارد و طبعاً نباید انتظار داشته باشند که انقلابیون، در تطبیق مصادیق، بر طبق تفسیرهای چندپهلوی بی ضابطه این جماعت بی مبنا عمل کنند؟ خط قرمز است، رابطه با خط قرمز است، دفاع از و خط قرمز است. چرا یاران انقلاب باید از این خطوط قرآنی بیایند و برای مراعاتِ آن را کنار بگذارند؟ اگر امام عصر(عج) تشریف بیاورند، به نظرتان در مواجهه با این پدیده های شوم، چگونه برخورد خواهند کرد؟ درست نیست کسی فکر کند هر که با ما نیست، بر ما ست یا هالکة باطله است؛ حقانیت شعارها و مواضع و افکار در ساحت گفتگوی علمی معلوم خواهد شد اما اگر کسی نداند دقیقا چه می گوید، یا آنچه می داند را دقیقاً نگوید، اینجاست که در هر محفلی او را به صورتی مشاهده خواهید کرد، متفاوت و بلکه معارض با صورت پیشین و این رویه را _جز در مواردی که به ضوابط استثا شده باشد_ چه می توان نام نهاد، جز دورنگی؟! تئوریزه کردن سیاست ژله ای در حوزه علمیه، از بزرگ ترین آسیب هایی است که یک خط فکری و تشکیلاتی خاص در چند دهه پیشین پی گرفته است؛ آنان شعارشان این است که «ما هم با هستیم و هم با ! ببینید ما چقدر وسعت مشرب داریم! یا می گویند «ما می خواهیم مخالفان را کنیم!» کم رنگ کردن مرزهای سیاسی و شکستن قبح رابطه با ضد انقلاب، کم ترین و اولین آسیبی است که از جانب منادیان این شعارهای خطرناک بر پیکره حوزه مقدسه وارد می آید. وانگهی! از این جماعت باید پرسید تا کنون چند نفر را و به کدام اردوگاه جذب کرده اید؟ اینکه کسی همنشینی با دشمنانِ را _که به فتوای همه یا اکثریت قریب به اتفاق فقهای امامیه است_، موجب فخر و وسعت مشرب خود معرفی کند، آسیب بزرگی است که باید برایش چاره جویی کرد. بلکه، کسی نگفته معاندین انقلاب اسلامی را به دریا بریزیم یا فرصت نفس کشیدن به آنان ندهیم (چه اینکه در چهار دهه قبل نیز چنین بوده و حضرات با خیال آسوده به ریشه کنی انقلاب اسلامی مشغول بوده اند)، اما چه ضرورت دارد که هم پالگی با دشمنان رسول الله و ولایت الله را تجویز یا تطهیر کنند؟ فارغ از هر آسیبی که از ناحیه تجویز کنندگان بر ساحت اندیشه مطهر و اصیل حوزه مقدسه وارد آید، باید عوارض این رویه را متوجه طرفداران آن دانست؛ چه اینکه اگر کسی بدون شناسنامه فکری و سیاسی مشخص به کنش گری بپردازد، در کوتاه زمانی وجهه خود را نزد همه طیف ها از دست خواهد داد. همه با دیده ای مشکوک به او می نگرند، در مورد شخصیتش مردد اند، او را در پستوهای محرمانه خود راه نمی دهند و چنین افرادی، از اینجا مانده و از آنجا رانده خواهند شد. مروری اجمالی بر سیره معصومین(علیهم السلام) اثبات خواهد کرد که کدام رویه مورد پسند آن حضرات است؛ و هرجایی بودن را هیچ پیغمبر و امامی تجویز نکرده است! @rozaneebefarda‌
🔔 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مجازی برگزار می کند: 📚 سلسله نشست های پیام انقلاب اسلامی به انسان معاصر نشست دوم: استاد رحیم پور ازغدی با موضوع استکبار ستیزی و ایجاد صلح جهانی وحدت و همزیستی با تمامی انسان ها دموکراسی و مردم سالاری 🗓 زمان : شنبه 13بهمن مطابق با 26جمادی الاولی و 2 february 🕰 ساعت : 19:00 به وقت ایران 18:30 به وقت مکه، عراق، ترکیه و بحرین 17:30 به وقت لبنان 20:30 به وقت پاکستان 21:00 به وقت هند 15:30به وقت لندن 📌 آدرس های پخش آنلاین: 1⃣ http://live.mou.ir/webinarfarsi 2⃣ http://tv.mou.ir
راهنمای ورود به نشست آنلاین از طریق آدرس live.mou.ir/webinarfarsi با استفاده موبایل👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راهنمای ورود به نشست از طریق آدرس live.mou.ir/webinarfarsi با استفاده از لبتاب 👆👆
📋🖋یادداشت؛ ✳️"درس خارج" یا کارگاه آشنایی با علوم انسانی مدرن 🖋به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، اخیرا کلاس‌های متعدد و مختلفی در حوزه و خارج از حوزه، به صورت شخصی و یا سازماندهی شده، در سطوح مختلف علمی توسط مدرسان جوان حوزه و برخی روحانیون دارای تحصیلات جدید برگزار می‌شود و از عنوان درس خارج هم برای آن‌ها استفاده می‌شود. وجه مشترک همه این دروس اضافه کردن «فقه» به یک موضوع جدید و مدرن است. «فقه سیاست»، «فقه رسانه»، «فقه اجتماعی»، «فقه خانواده»، «فقه شبکه‌های مجازی»، «فقه سیاست خارجی» «فقه فناوری»، «فقه تمدن»، «فقه جنسیت»، «فقه نظام»، «فقه الطب» و غیره. 🔸موسسات نوپایی که بعضا ً از خارج حوزه آمده و در قم دفتر تأسیس کرده اند با فعالیت‌های گسترده رسانه ای، سعی در برگزاری این دروس و معرفی آن‌ها در شبکه‌های مجازی دارند. حتی برای برخی افراد نوپا و ناشناخته از عنوان «آیت الله» هم استفاده می‌کنند. برخی از دانشگاه‌های ناظر به علوم اسلامی همچون دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) و... هم رشته‌های فقه‌های مضاف تأسیس کرده و یا اخیرا درصدد توجه بیشتر به آن هستند. هر چند ورود مباحث جدید به حوزه یک ضرورت انکار ناپذیر و مهم است و می‌بایست با برنامه ریزی صحیح از این مباحث استقبال کرد و دانش‌های اسلامی همچون فقه و فلسفه و کلام و ... نسبت خود را با آن‌ها روشن کنند. اما گسترش قارچ گونه این گونه دروس با عنوان درس خارج یک پدیده کاملا جدید و غیر حساب شده است و به تأملات محاسبه شده و مطالعات عمیق اخلاقی، روانشناختی، جامعه شناختی، و سیاستگذارانه نیاز دارد. 🔸پرداختن به همه این ابعاد از توان راقم این سطور خارج است، اما فقط به یک نکته اشاره می‌کنم: 🔹دروس خارج در تاریخ ۲۰۰ ساله اخیر خود معنا و استعمال خاص داشت و نوعا اساتید طراز اول و دوم فقه و اصول پس از تحصیل و چند دوره تدریس طبیعی دروس مقدمات و سطوح و متون تخصصی (تا ۲۰ سال) بدان می‌پرداختند و با توجه به آن متون تخصصی، اقوال فق‌ها و فحول علمی و مراجعه عمیق به منابع شریعت (کتاب، سنت، عقل و اجماع) به استنباط دقیق و اجتهادی احکام شرعی می‌پرداختند. از این رو برگزاری درس خارج از سوی چنین استادی یک فضل و ارزش علمی محسوب می‌شد و چنین کسی پس از چندسال تدریس درس خارج در عرف حوزویان با عنوان آیت الله از او ذکر می‌شد. 🔹اما امروزه درس خارج‌های جدید به یک کلاس آزاد و خارج از متن تخصصی و بدون ضابطه، توسط برخی طلاب جوان و آشنا به علوم انسانی جدید، در حد توضیح (نوعا غیر کارشناسانه) کلیات و سرفصل‌های علوم انسانی مدرن تقلیل یافته است و در ادامه هم مدرس مربوطه چند آیه و حدیث و چند قول فقهی را در اطراف آن مباحث ذکر و نهایتا بررسی سطحی می‌کند. 🔹با این اتفاق جدید، درس خارج از معنای سنتی و عرفی خود خارج شده و در یک معنای جدید استعمال شده است که می‌توان آن را معادل «کارگاه‌های آشنایی با علوم انسانی جدید با رویکرد اسلامی» دانست؛ که البته در خلأ آموزش رسمی علوم انسانی در حوزه، برای آشنایی طلاب با علوم انسانی و موضوع شناسی امری ضروری و مبارک است و باید با سیاستگذاری و یک برنامه ریزی دقیق بر عمق و دایره آن‌ها افزوده شود. @salmanraoofi
هدایت شده از صدای ایران | VOI
💢 تمسخر ایران توسط روزنامه‌های عربی: 🔺ايران بعد از ٤ دهه انقلاب اسلامی برای دست يابی به مواد غذايی صف می‌كشند ✍ گویند فیلی از جنگل می ‌گریخت، دلیلش را پرسیدند گفت شیر دستور داده گردن زرافه‌ها را بزنند، گفتند مگر تو زرافه‌ای که فرار می‌کنی گفت نه اما شیر این ماموریت را به الاغ‌ سپرده است. / 🆔 @voinews
هدایت شده از روزنه
توجیه، بد فهمی و اتهام در سه گام درنگی در مواضع دکتر پیرامون خطر 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی، ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی در واکنش به دغدغه مطرح شده از سوی رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با ایشان و سایر اعضای محترم دفتر تبلیغات، در مصاحبه ای به اعلام موضع پرداخته اند (http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=41527) که مع¬الاسف فاقد محتوای مورد انتظار از و بلکه حاوی نکات دور از انتظار از ایشان است. ایشان در سه بخش به ترتیب مرتکب سه اشتباه «توجیه»، «بدفهمی» و «اتهام» می شوند. 🔸یک. ایشان در ابتدای مصاحبه - ظاهرا برای کم اهمیت جلوه دادن و یا تکراری بودن دغدغه رهبری - به این نکته اشاره می کنند که این دغدغه مربوط به گذشته¬های دور است و از جمله در منشور حضرت امام (ره) نیز این نکته مطرح شده¬است. در حالیکه به وضوح، قدمت دعوت به مبارزه علیه سکولاریسم در حوزه، نه تنها نشان از کمی اهمیت مسأله ندارد بلکه نشان از اهمیت وافر آن است. ریشه¬داری و سابقه¬مند بودن چنین دغدغه¬ای نشان دهنده اهمیت بیشتر و بلکه بغرنج بودن مساله و البته کوتاهی مسئولین در مدت طولانی اشاره شده¬است. لذا در صورت پذیرش اصل ادعای جناب واعظی مبنی بر قدیمی بودن دغدغه رهبری، نهیب ایشان باید با صدایی بلندتر و واضح¬تر به گوش ایشان و سایر مسئولین حوزه علمیه و آحاد طلاب برسد. ضمن اینکه شواهد و تصریحاتی در کلام رهبری موجود است که نشان می¬دهد این مسأله بعد از گذشت چهل سال از انقلاب به طور جدی¬تر و برنامه¬ریزی شده¬تر در حوزه در حال پیگیری است. 🔸دو. وی در گام بعدی ایشان در تفسیر سکولاریسم، متأسفانه به شکلی نا صحیح مفاد سکولاریسم را «حذف وحی و دین از فضای معرفتی انسان» معرفی کرده یکی از فروعات آن را «جدایی دین از سیاست» می¬دانند و بعد با اشاره به این نکته که در قم و حوزه علمیه هیچ کس قائل به سکولاریسم نیست بلکه ممکن است برخی تنها به یکی از فروعات آن یعنی جدایی دین از سیاست قائل باشند سعی دارند باز هم از اهمیت مساله بکاهند. تعریف ایشان از سکولاریسم و این چنین بری ساختن دامان حوزه علمیه از آن – دست کم - کاملا غافلانه است. 🔸توضیح آنکه در ترویج و توسعه سکولاریسم که البته به معنای حذف وحی و دین از فضای معرفتی انسان معرفی شده برای هر نهادی وظیفه¬ای مشخص تعریف شده¬است و هر یک در این مسیر باید نقشی مشخص ایفا کنند. روشن است حوزه علمیه؛ کلیسا و یا سایر نهادهای مشابه دینی وظیفه¬شان حصارکشی دور خود، منحصر کردن مباحث و مسائل مورد پژوهش، در امور فردی و عدم دخالت در امور سیاسی و اجتماعی است و لذا پذیرش همین نقش در میدان بازی سکولارها توسط حوزه به معنی سکولاریسم و «حذف وحی و دین از فضای معرفتی انسان» است. در گفتمان سکولاریسم بنا نبوده و نیست که نهادی همچون حوزه در حذف دین بکوشد بلکه تنها خواسته نظریه¬پردازان و مجریان آن از حوزه علمیه، انحصار دین در امور فردی بوده و عدم دخالت آن در سیاست بود است که در حال پیگیری است. 🔸سه. گام سوم شاید پر خطاترین و نابخشودنی¬ترین بخش سخن ایشان است. ایشان در بررسی عوامل به وجود آورده اندیشه سکولار در حوزه علمیه به چهار عامل که گویا از نگاه خود ایشان استقرای تامی نیز هست اشاره می¬کنند: الف) کج فهمی دینی ب) ناکارآمدی نظام ج) پرخاشگری، رفتار تند و غیر عاقلانه برخی انقلابیون د) نفوذ. ملاحظه می¬کنید که ایشان – هر چند به دو نکته صحیح «کج¬فهمی دینی» و «نفوذ» به عنوان دو عامل اصلی سکولاریسم در حوزه اشاره می¬کنند - در یک همصدایی عجیب و دور از انتظار با ضد انقلاب، دو اتهام پر بسامد در رسانه¬های خناس¬شان را عملا پذیرفته¬است: «ناکارآمدی نظام» و «تضاد انقلابی¬گری با عقلانیت». همین پذیرش تاسف برانگیز که از مقام حقوقی ایشان بعید و غیر قابل اغماض است کافی است تا جامعه طلاب انقلابی از ایشان توقع توضیح و عذرخواهی و البته اصلاح داشته باشند. نه نظام ناکارآمد است و نه انقلابی¬گری تضادی با عقلانیت دارد. ایشان که در این مصاحبه بارها به مقام معظم رهبری و کلمات ایشان اشاره می¬کنند خوب است در این دو مورد نیز به همان کلمات هدایت¬گر و بصیرت¬زا مراجعه کرده و خواسته یا ناخواسته سخنی علیه نظام که موجب خوشامد ضد انقلاب است به سخن نیاورند. 🔸در پایان دوستانه به ایشان متذکر می شوم، علاوه بر جدی گرفتن خطر سکولاریسم در حوزه که نه با اشاره به قدمت دغدغه و نه با بازی با تعاریف مختلف سکولاریسم قابل چشم پوشی است، با «اذعان به کارآمدی نظام ولایت فقیه» و «مترقی بودن دغدغه¬های انقلابی و پیشرو بودن تفکر انقلابی گری و همچنین با احترام به جوان انقلابی»، به وظیفه خود در امر مبارزه با سکولاریسم و تقویت گفتمان انقلاب در حوزه علمیه بپردازند. یاسر حسینپور دانش آموخته خارج حوزه قم/ دانش پژوه دکتری فلسفه اسلامی @rozaneebefarda
هدایت شده از خبرگزاری فارس
بی‌اعتنایی روحانی به نامه هشدار مهر ۹۶ کارشناسان بانک مرکزی درباره التهابات ارزی «توکلی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نامه هشدارآمیز کارشناسان بانک مرکزی در مهر ۹۶: 🔹آقای روحانی ضمن رد این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحلیل می‌گوید ما هم اکنون در بهترین وضعیت ارزی قرار داریم و این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش غلط است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و نرخ ارز از ۳۸۰۰ تومان نباید بالاتر برود. 🔹باید با مردم صادقانه برخورد کر‌د، ا‌گر مردم ببینند مسئولان به فکر خودشان هستند و کار خودشان را می‌کنند، هیچ وقت به حرف مسئولان گوش نخواهند کر‌د و همین مسئله موجب کاهش اثرگذاری سیاست‌ها می‌شو‌د. 🔹دولت می‌تواند با استفاده از ابزار قهری بازار غیررسمی را حذف کند. ماهاتیر محمد چگونه می‌تواند ۷ سال نرخ ارز را ثابت نگه د‌ارد، گفت: او بازار دلالی و غیررسمی را اجازه فعالیت نداد و توانست بازار ارز را به مد‌ت ۷ سال با یک نرخ مدیریت کند. fna.ir/bre7kq @Farsna
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبرانقلاب: «بزرگانی با یک تعبیرات زشتی به ما میگفتند که شما فکر میکنید با همین مردم میشود کار بزرگی انجام داد؟! ... ما با بزرگانی از علما بگومگو داشتیم، که اصلا زن‌ها در تظاهرات شرکت بکنند یا نکنند!» @BisimchiMedia