باسمه تعالی
بعضی اخباری که در کانال گذاشته می شود
از باب
صرفا جهت اطلاع است
و دلیلی بر اعتقاد بنده به آن نوشته یا خبر نیست
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۲/۲۴
@salmanraoofi
#رجال
#محمدباقر_ملکیان
🔆پژوهش هایی بر اساس رجالی کشی
🔆در یکی دو سال اخیر، با افراد متعددی، پیرامون پژوهش بر اساس رجال کشی برای پایان نامه های دانشگاهی و حوزوی، و نیز پژوهش های مستقل، گفتگو هایی داشته ام.
این یادداشت، جمع بندی نکاتی است که به این دوستان عزیز عرض کرده ام:
🔆بر اساس رجال کشي، چند پژوهش اساسی می توان انجام داد:
1. بازسازی رجال عیاشي، ونيز رجال نصر بن صباح: البته گويا مرحوم آقای بروجردی کتاب «ترتيب اسانيد کشي» را نوشته اند که بر اساس اين (کتاب ترتيب اسانيد کشي) می توان آسانتر هم رجال عیاشي را بازسازی کرد، وهم رجال نصر بن صباح را. البته حجم رجال عیاشي بيشتر از رجال نصر بن صباح است. رجال نصر بن صباح شايد چند صفحه بیشتر نشود ولی رجال عیاشي شايد بيش از دويست صفحه شود.
2. تاريخ فرق شيعه: يعنی می توان يک دوره کتاب فرق تشيع (چيزی در حد واندازه فرق الشيعه نوبختی ومشابه آن) بر اساس رجال کشي تحرير کرد.
3. منهج کشي در اعتبار سنجی روايات
4. مکاتب حديث شيعه (خصوصا مکتب حديثی خراسان): مثلا بر اساس رجال کشي معلوم می شود که فضل بن شاذان هنگامی که به عراق رفته چه تراثی را از اصحاب شنيده وبعداً آنها را به خراسان برده واجازه داده است. ويا چه کسی به قم رفته وچه بخشي از تراث را با خود بدانجا برده ويا از قم آمده اند و چه بخشي از تراث را با خود از آنجا آورده اند و...
5. غلو پژوهی: یعنی بررسی غاليان (متّهمان به غلو مثل محمّد بن سنان، ويا غاليان حقيقی مثل ابو الخطاب)، فرقه های غاليانه، اعتقادات غاليانه، برخورد وواکنش ائمه عليهم السلام و نيز اصحاب آنها نسبت به غاليان، فرقه های غالی واعتقادات غلو آميز.
6. تاريخ اعتقادات اماميه (خصوصاً در مبحث امامت): مثلاً بر اساس رجال کشي معلوم شود مسأله عصمت، علم غيب، نص بر امام معصوم، مسأله ائمه دوازده گانه و.. در طول تاريخ اعتقادی تشيع چگونه مطرح شده، وچه مراحلی را طی کرده است؟ آيا اين مسائل از ابتداء همين گونه (يعنی مانند روزگار ما) بوده است؟ تغيير و تحول آنها (البته اگر تغيير و تحولي بوده) بر اساس تعاليم ائمه عليهم السلام بوده (مثل مساله خمس در ارباح مکاسب) ويا اين که ساخته وپرداخته منحرفان (مانند غاليان) بوده است؟
البته پژوهش های خُردتر فراوان دیگری (در حد و اندازه یک مقاله) هم قابلیت طرح و بررسی دارد، که اگر بخواهم بدان ها بپردازم مقاله ای بلند بالا می شود.
@derasatfielmrejal
@salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 وقتی جایگزین کفایه نازل نمیشود
📝 جایگاه انجمن اصول از حقیقت تا واقعیت
🖋 علی مهدوی
🔹ماهیت انجمن اصول
«اگر جایگزینی برای اصول است و مورد تأیید بزرگان باشد برای درسی کردن آن تلاش می کنیم.» به نظر شما این سخن کیست؟! شاید باور نکنید، رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه!! به نظر این جمله، جایگاه انجمن اصول را در اذهان روشن میسازد. انجمنی که با تمام وجود سعی دارد کتب فعلی علم اصول را زنده نگه دارد؛ انگشت اتهام برای بیانگیزگی طلاب را صرفا جریانهایی میداند که ادعای تورم علم اصول را داشتهاند.
🔹نسخ مفاهیم هر علم در طول تاریخ
براستی صرف تلاش برای حفظ کتب موجود و برگزاری چند همایش برای نشاندادن تأثیرات فقهی مسائل آن کفایت میکند؟ تا همین چند سال گذشته که خبری از هجمهها نبود، اثری هم از بیانگیزگی نبود؟!! قبل از آن هم آثار بیانگیزگی و رشد تصاعدی آن هویدا بود. بله شاید هجمهها به بیانگیزگی سرعت ببخشند؛ اما علت اصلی را جای دیگر باید جستجو کرد. ماهیت مفاهیم هر علمی بعد از گذشت مدت زمانی نیاز به تنمیه و بالندگی دارد؛ وگرنه منسوخ خواهند شد. هنر بزرگ شیخ و آخوند با تولید کتبی مثل رسائل و کفایه این بود که مفاهیم پویا و جدید وارد صحنهی علم کردند و خود همین مسأله موجب حیات مجدد علم اصول و به تبع حوزه علمیه شد.
🔹انفعال انجمن اصول
اگر انجمن اصول دغدغه علم اصول را دارد؛ بجای تعیین یک روز در تقویم شمسی برای این علم؛ باید نقشی جدی در رشد علم داشته باشد. این که ما بنشینیم تا یک روز کتابی جدید، جایگزین کفایه نازل شود، از کسی که مسؤولیت حفظ و حراست و تنمیه علم را دارد به هیچوجه پذیرفته نیست. انجمن باید بگوید قصد داریم طی زمانی تعیینشده یک کتاب تولید کنیم؛ نه اینکه منفعل باشد تا بلکه کتابی نوشته شود؛ تازه اگر همه بزرگان بر آن اجماع کنند! خب با این اوصافی که میگویید اگر کسی هم داوطلبانه بخواهد اقدامی کند، منصرف میشود؛ چراکه «لو امتناعیه» کلام شما تمام انگیزههایش را میخشکاند.
به امید روزی که انجمن علم اصول، جایگاه حقیقی خود را بیابد و با استفاده از ظرفیت ویژه علمای علم اصول برای طراحی کتب جدید و مسائل جدید قدم بردارد.
#اصول
#مناهج
@Manahejj
#اختصاصی
📌 حجتالاسلام محمد غفوری، مدیر گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
باید بیانیه «گام دوم» را عالمانه و بدون تملق تبیین کنیم/ حل تعارض جمهوریت و اسلامیت نظام، از پیوستهای فقهی بیانیه است/ در فقه تمدنی، هنوز به اندیشهورزی نرسیدهایم
🔅🔅🔅
🔹 من معتقدم که بیانیه را خارج از شعار و خارج از اینکه رهبری فرموده است و واقعاً صادقانه و عالمانه تبیین کنیم. البته اول باید خودمان بهخوبی بیانیه را فهم کنیم.
📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: بیانیه گام دومی رهبری، با تمجید و تعریف فراوانی از سوی طرفداران نظام و مسوولان کشور روبرو شد. در این بین اما کمتر به بخشهای مرتبط با فقه و روحانیت در آن پرداخته شد. شبکه اجتهاد اما در راستای وظیفه رسانهای خود، تلاش دارد تا پیوستهای حوزوی و فقهی این بیانیه را به بحث بگذارد. بحثهایی که البته فارغ از تملق و مجیزگویی، به واکاوی علمی بخشهای مختلف آن بپردازد، همانگونه که رهبری نظام نیز چنین انتظاری دارند.
🔹 به همین بهانه، با حجتالاسلام محمد غفوری، مدیر گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفتگو کردیم. او پس از اینکه به واکاوی بخشهای مهم این بیانیه پرداخت، پیوستهای حوزوی و فقهی آن را نیز بیان کرد. وی البته معتقد است بحث از تمدن اسلامی، هنوز بسیار نوپا است و نمیتوان در رابطه با آن، قضاوت دقیقی داشت. مشروح گفتگو با وی، به قرار زیر است:
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
#اختصاصی
📌 حجتالاسلام محمد غفوری، مدیر گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
باید بیانیه «گام دوم» را عالمانه و بدون تملق تبیین کنیم/ حل تعارض جمهوریت و اسلامیت نظام، از پیوستهای فقهی بیانیه است/ در فقه تمدنی، هنوز به اندیشهورزی نرسیدهایم
🔅🔅🔅
📝 اجتهاد: به نظر حضرتعالی، آیا نکات بدیع و ناگفتهای در این بیانیه وجود داشت یا آنکه اهمیت آن، به انسجام مطالب بود نه اینکه الزاماً تکتک گزارههای آن تاکنون ناگفته بوده باشند؟
📌 غفوری: به نکته خوبی اشاره کردید. بیش از آنکه به نوآوریهای این بیانیه اشارهکنم، فکر کنم لازم است یک یا دو نکته از با تذکر و یادآوری ذکر کنم.
🔹 یکی اینکه بهنوعی منظومه فکری مقام معظم رهبری را در این بیانیه میتواند ببینید. اگر کسی بخواهد در این زمینه فعالیت کند، این بیانیه خیلی کمک میکند که منظومه فکری رهبر جمهوری اسلامی ایران را به دست بیاورد.
🔹 نکته دوم بحث ترویج و تبیین دستاوردهای انقلاب است. هر نهاد و حوزه و حکومتی برای اینکه بتواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد، نیازمند آگاهی بخشی است؛ یعنی باید حوزه فعالیت خودش را نسبت به فعالیتهایی که انجامگرفته است آگاه کند. انقلاب اسلامی، چهل سال بر روی کار بوده است و با سیستم و نظام خاصی حکومت کرده است. الآن برای اینکه دستاوردها برای مردم روشن شود، باید آگاهی بخشی صورت بگیرد و این توقع را این بیانیه برآورده کرده است. توقع رهبری و توقع ملت هم این است که کسانی که دستاندرکار هستند، دستاورد انقلاب را بیان کنند. به خاطر کمکاری و سهلانگاریهایی که صورت گرفته و میگیرد و کوتهفکریهای که از سوی رسانهها و نخبههای علمی فرهنگی در معرفی دستاوردها و جمهوری اسلامی پیشآمده، میبینیم که مقام معظم رهبری به جهت این خلأ، خوشان وارد میدان شدند و این بیانیه را صادر کردند تا اندکی از این خلأ را پر کند یا مقداری بتوانند به جامعه و نسلهای جوانی که اول انقلاب را درک نکردند و خیلی تحلیل درستی از گذشته ندارند، واقعیتهای انقلاب را توضیح دهند. تا زمانی که نگوییم پیش از انقلاب چه اوضاعی بوده و انقلاب چه تحولی ایجاد کرده است، جوان ما نمیتواند این انقلاب را درک کند.
🔹 این بیانیه مقام معظم رهبری بهگونهای تبیین دستاوردهای انقلاب در طول چهل سال است که هم از حیث تحولات علمی و هم تحولات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی نظامی را برای جامعه و بهخصوص جوانان منتقل میکند. همینطور سیاستهای استراتژیک و راهبردی انقلاب در عرصه داخلی و هم در عرصه خارجی را به نمایش میگذارد و هم ناکامی دشمنان و مستکبران در مقابله با انقلاب اسلامی را توضیح میدهد.
🔹 یکی از نوآوریهای بیانیه مقام معظم رهبری، توجه به منابع انسانی است. در دولتهای ما، این منابع انسانی تا حد زیادی نادیده گرفته شده و خیلی اهمیت داده نمیشود. بهویژه نیروهای جوان و فعالی که باید کنشگران اصلی جامعه باشند ولی در سیاستگذاریها جایگاهی ندارند.
🔹 نکته دیگر هم که برداشت شخصی من است این است که اگر قرار باشد همان نیروهای اولیه که مدیریت نهادهای انقلابی را به عهده گرفتند و هم آنها هم ادامهدهنده همین راه باشند، چون درواقع سنشان بالا میرود و پیر و فرتوت میشوند، باعث رکود و توقف و ایستایی انقلاب میشود. باید تحولی ایجاد شود و نیروهای تازهنفس مدیریتها را بر عهده بگیرند؛ یعنی هم نیروی جوان به کار گرفته شود و هم انقلاب ما همیشه جوان باشد.
🔹 نکته دیگر این بیانیه این است که میفرماید: ما باوجود شنا در جهت مخالف جریان دشمن، به موفقیتهای بزرگی دستیافتهایم. این حرف، حرف قابلتوجهی است که هدف آقا را مشخص میکند. ایشان میفرماید ما الآن دو رویکرد در کشور داریم. یک رویکرد در کشور تلاش میکند این مفهوم را به جامعه القا میکند که ما باید همسو با جامعه جهانی باشیم. ما باید همراه جامعه شنا کنیم و اگر همسو و همرنگ جامعه جهانی نبودیم، موفق نمیشویم و شکست میخوریم.
🔹 یک تفکر در مقابل این تفکر است که تفکر اصیل انقلابی است که بر اساس آرمانهای انقلاب در این چهل سال پیش رفته است. مقام معظم رهبری دوباره همان تز مرحوم امام را تذکر میدهد که ما مخالف جریان جهانی، شنا کردیم ولی بااینحال به موفقیتهای بزرگی دستیافتیم؛ یعنی به خاطر همسویی با جامعه جهانی، اینهمه پیشرفت نکردهایم؛ بلکه به جهت پای بندی به آرمانهای انقلاب و توکل بر خداوند متعال بوده که پیشرفت کردهایم.
🔹 نکته دیگر، مسئله مقابله با افکار غلط یا با مغالطه گران دینی است. برخی میگویند مردم را نباید بهزور به بهشت ببریم. این نکته، انحراف است که مقام معظم رهبری اینجا واکنش نشان دادند و فرمودند اگرچه ما نخواهیم مردم را بهزور به بهشت ببریم، آیا باید بهزور به جهنم برد؟ حکومتها نباید اجازه دهند جهنمیها با زور مردم را جهنمیکنند. اگر دولت سکولار باشد، حرجی نیست ولی وقتی میگوییم حکومت دینی و جمهوری اسلامی، یک بار معنایی دارد. یکی از وظایف دولت اسلامی این است که زمینه را برای دینداری و فعالیتهای دینی مردم فراهم کند.
🔹 نکته دیگر نگاه راهبردی مقام معظم رهبری به اقتصاد است. ایشان میفرماید اقتصاد قوی، سلطه ناپذیر و اقتصاد ضعیف، زمینهساز نفوذ است. ما اگر اقدامات عاجل و استوار در مورد اقتصاد نداشته باشیم، زمینه را برای نفوذ دشمن فراهم کردهایم. اگر میخواهیم استقلال سیاسی داشته باشیم، باید اقتصاد ما هم مستقل باشد.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
#اختصاصی
📌 حجتالاسلام محمد غفوری، مدیر گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
باید بیانیه «گام دوم» را عالمانه و بدون تملق تبیین کنیم/ حل تعارض جمهوریت و اسلامیت نظام، از پیوستهای فقهی بیانیه است/ در فقه تمدنی، هنوز به اندیشهورزی نرسیدهایم
🔅🔅🔅
🔹 نکته دیگر این است که الآن ما وارد مرحله دوم خودسازی انقلاب یا مرحله تمدنسازی شدیم. این مرحله دوم، فرآیند جهانیسازی آرمانهای انقلاب هم هست؛ یعنی تا الآن مرحله اول بوده است اما بعد از چهلسالگی که زمان پختگی انقلاب است، وارد مرحله تمدنسازی میشود. تمدنسازی بر دو گونه است. برخی میگویند تمدنها میآیند. برخی میگویند تمدن ساخته میشود. به تعبیر دیگر برخی میگویند جامعه در ساخت تمدن، ارادهای ندارد. کشورها و جوامع کار خودشان را انجام میدهند و در همین حین ممکن است تمدنی خودبهخود و بدون اراده شکل بگیرد؛ اما برخی میگویند بااراده و آگاهانه میتوان تمدنی را ساخت و پایهگذاری کرد.
🔹 این فرمایش مقام معظم رهبری ناظر به این است که ما ازاینجا میتوانیم تمدنی را پایهریزی کنیم و تمدنی را بسازیم که باید بر اساس همان آرمانهای انقلاب اسلامی باشد.
🔹 این بیانیه بهقدری اهمیت دارد که باید تبدیل به متن درسی بشود. این بیانیه یک بیانیه انگیزشی، شورآفرین و تحرکبخش است ولی مشروط به اینکه بارها و بارها بازخوانی شود و بهعنوان متن درسی در حوزهها و دانشگاهها تدریس شده و بهعنوان یک سند بالادستی و چشمانداز آینده تلقی شود. همچنین در نهادهای مختلف و سطوح مختلف جامعه، تبلیغ بشود تا در جامعه نهادینه شود.
🔹 نباید این بیانیه مشمول گذر زمان و شعارزدگی شود. مثل خیلی از سخنرانیهای مقام معظم رهبری نشود که به فراموشی سپرده شود.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
📌 حجتالاسلام محمد غفوری، مدیر گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
باید بیانیه «گام دوم» را عالمانه و بدون تملق تبیین کنیم/ حل تعارض جمهوریت و اسلامیت نظام، از پیوستهای فقهی بیانیه است/ در فقه تمدنی، هنوز به اندیشهورزی نرسیدهایم
🔅🔅🔅
📝 اجتهاد: برای اینکه این اتفاق نیفتد، درصدد این هستیم که مشخص کنیم تمام نهادهای علمی و اجرایی کشور نسبت به این بیانیه چه جایگاهی دارند. به نظر شما، فقه و جامعه روحانیت نسبت به این گام دوم چه وظیفهای دارند و آیا این بیانیه پیوست فقهی دارد یا خیر؟
📌 غفوری: ما حوزههای علمیه را یکنهاد جدای از جامعه ایران نمیدانیم. این بیانیه بهطور عام، مشمول حوزهها هم میشود ولی برخی از مطالب و بندهای این بیانیه، بیشتر ناظر به حوزههای علمیه است. به نظرم فراخوان علمی که مقام معظم رهبری دادند، شامل تحول و پویایی علم در حوزه هم میشود؛ یعنی مدیران حوزه و علمای بزرگوار باید اجازه بدهند تحولی در حوزه صورت بگیرد و علاوه بر فقه و اصول، کلام و تاریخ هم تقویت شود. تفسیر قرآن باید جایگاه اصلیاش را در حوزهها پیدا کند و همینطور فقههایی که بر اساس مسائل مستحدثه پیش میآید؛ چون جمهوری اسلامی به بنیانهای فکری نیاز ملزمی دارد.
🔹 ترویج معنویت و اخلاق که از خواستههای مقام معظم رهبری است، عمدتاً به دست حوزهها است. باید از طریق نهاد تبلیغی که داریم و هرساله هزاران فاضل حوزوی به مناطق مختلف برای ترویج اسلام و تعلیم آموزههای دینی اعزام میشوند، اخلاق و معنویت را به جامعه تزریق کنیم. البته طبیعتاً با این سیستم فعلی، نمیتوانیم به آن مقصود برسیم. باید در زمینه تبلیغ هم تحولی ایجاد شود.
🔹 من در اینجا یک نظر خاص دارم. من معتقدم که بیانیه را خارج از شعار و خارج از اینکه رهبری فرموده است و واقعاً صادقانه و عالمانه تبیین کنیم. البته اول باید خودمان بهخوبی بیانیه را فهم کنیم. به نظر من حوزه باید گروهی از طلاب توانمند و فرهیختگان حوزه را شناسایی کند و اینها را در جمعی تمام ابعاد بیانیه، تبیین بشود. جوانب این بیانیه باید روشن شود. من باید بدانم در زمینه اقتصادی چه تحولی را شاهد بودیم. ما خودمان بهعنوان کسانی که میخواهیم راهکار ارائه دهیم، خیلی از پیشرفتهای جمهوری اسلامی مطلع نیستیم. باید خوب حلاجی و فهم و تبیین بشود و بعد، این مبلغین، به نهادها و سازمانها و استانها اعزام بشوند، البته بدون تنش و بدون اینکه انگ حکومتی بودن یا سازماندهی شدن به آنها چسبیده شود. باید بهعنوان یک وظیفه و تکلیف، تعدادی از افرادِ با اخلاص، این بیانیه را تبیین کنند. اگر قرار باشد صرفاً در نماز جمعهها بهعنوان وظیفه بگوییم که مقام معظم رهبری بیانیه دادند، این کار، ضایع کردن آن است.
🔹 اما در مورد ورود فقه به این بیانیه، در چند حوزه، جای کار فقهی وجود دارد. یکی اینکه برخی میگویند نمیشود حکومتی هم جمهوری باشد و هم اسلامی. دراینجا باید فقه و فقهای ما این ترکیب را تبیین کنند و بگویند که منافاتی بین جمهوریت و اسلامیت نیست. تبیین مبانی مشروعیت نظام بر عهده فقه و فقهاست.
🔹 نکته دیگر، ورود به مسائل به ولایتفقیه است. ولایتفقیه یک اندیشه است که در بین علمای شیعه بود و امام خمینی رحمهالله این نظریه را به عرصه عمل آورد و تحقق عینی بخشید. درواقع یک فرع فقهی را پرورش دادند. الآن به نظرم نباید هراسی داشته باشیم از ورود به بحث در مورد ولایتفقیه. هر چه در این زمینه کنکاش بشود و استدلال و مناظره بشود، باعث تقویت این اندیشه میشود؛ نه تضعیف آن. حوزهها و مدافعین انقلاب، اگر در این زمینه کار نکنند، دشمنان، یقیناً در تخریب آن خواهند کوشید.
🔹 مسئله دیگر، همان مسائل حوزه اقتصاد است. مسئله بانکداری ما واقعاً مشکل دارد. در اینجا حوزه باید خیلی مستحکم و زیربنایی وارد شود. آیا بانکداری فعلی ما اسلامی هست یا نیست؟ اگر نیست چرا ادامه میدهیم که منجر به اختلال در اقتصاد اسلامی میشود و کشور را به سمت رکود و اضمحلال پیش میبرد. حداقل ما ازنظر فقهی بدانیم تکلیف ما چیست.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
📌 حجتالاسلام محمد غفوری، مدیر گروه تاریخ و تمدن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
باید بیانیه «گام دوم» را عالمانه و بدون تملق تبیین کنیم/ حل تعارض جمهوریت و اسلامیت نظام، از پیوستهای فقهی بیانیه است/ در فقه تمدنی، هنوز به اندیشهورزی نرسیدهایم
🔅🔅🔅
📝 اجتهاد: آیا در مباحث تمدنی نیز فقه، میتواند وارد شود؟
📌 غفوری: در حوزه تمدن هنوز به عرصه اندیشه ورزی نرسیدیم و اوایل کار هستیم. برای این کار، هم باید تمدن پژوهان ما فقیه باشند و هم برخی از فقهای ما تمدنی بیندیشند. اگر فقه ما، جهاننگر نباشد و صرفاً متمرکز و متمحض در همین جامعه خودمان باشیم، مشکلساز است. فقه ما باید مقداری کلان نگر باشد و فتاوای ما باید کلان نگر باشد. ما باید بهگونهای عمل کنیم که بتوانیم حرفی جهانی داشته باشیم.
📝 اجتهاد: با توجه به اینکه فرمودید ما هنوز وارد بحثهای فقه تمدنی و حکومتی نشدهایم و از استحکام خاصی برخوردار نیست، ورود به این عرصه را چطور ارزیابی میکنید؟ با توجه به اینکه هنوز موضوع برای ما منقح نشده است، ورود بهحکم را صحیح میدانید یا نه؟
📌 غفوری: هر علمی در ابتدا موافقان و مخالفانی دارد. ممکن است الآن برخی از افراد با فقه تمدنی مخالف باشند. برای رشد هر علمی، باید آنقدر تضارب آراء صورت بگیرد و ابعاد مسئله بررسی بشود تا فضا برای نهادینه شدن آن بحث آماده شود. الآن هنوز بحث فقه تمدنی ناپخته است و اول کار هستیم ولی لازم است در این زمینه کتابها و مقالاتی نوشته شود و مناظراتی شکل بگیرد. درواقع باید مشخص شود که فقه ما چگونه میتوان تمدن نگر باشد و قالب سنتی را بشکند و یک قالب جدیدی پیدا کند تا فقه را با تمدن اسلامی همراه کند.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
dr shariati.mp3
37.62M
#علوم_انسانی_اسلامی
🔆صوت نشست علمی"الگوی جامعه اسلامی از منظر مرحوم علامه طباطبایی"
🔆با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی
🔹سه شنبه ۲۱ اسفندماه ۹۷
🔹مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi
باسمه تعالی
اینکه وزیر امور خارجه به قم بیایند و به دیدار بعضی بزرگان از مدرسین خارج بروند به هر دلیلی باشد و هر برداشتی از این دیدار بین حوزویان بشود و هر تبعاتی برای آن مدرس خارج داشته باشد مساله ایست که مربوط به آن دیدار است
اما اینکه دیداری در این سطح داشته باشند و به دیدار رییس محترم جامعه مدرسین و مدیر حوزه های علمیه نروند مساله ای نیست که قابل اغماض باشد
جامعه مدرسین، بسیج حوزه های مختلف، اساتید و طلاب انقلابی برای حفظ جایگاه جامعه مدرسین و مدیر حوزه های علمیه نباید در برابر این بی احترامی، حتی اگر ناخواسته باشد کوتاه بیایند و دولت و وزیر محترم باید از این کوتاهی به هر دلیلی باشد عذرخواهی کنند
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۲/۲۸
پ ن : البته آیت الله اعرافی قم نبودند
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆میلاد اسوه موحدین، صاحب سر رسول الله بر شما مبارکباد
🔆شعرخوانی زیبای «صابر خراسانی» در وصف امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام
@salmanraoofi
📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفتها با "طب اسلامی"
🔹 یکی از جراحان و متخصصان ارتوپدی و فلوشیپ شانه و زانوی کشورمان اخیراً توانسته در قالب یک تحقیق دانشگاهی اثرات جدید درمانی "حجامت" در حوزه تخصصی خود را به اثبات برساند ...
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ امروز در روزهای پایانی سال 1397، کشورمان در حوزه "طب سنتی" چه سطح و جایگاهی در جهان دارد؟ امروز بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، طب ایرانی ــ اسلامی چقدر در سطح کشورمان ترویج و توسعه یافته است؟ حاکمیت و نظام سلامت رسمی کشورمان چه نقشی در آموزش و توسعه طب سنتی داشته است؟ وزارت بهداشت کشورمان چقدر قائل به توانمندی طب سنتی کشورمان بوده و چهمیزان از بودجه رسمی نظام سلامت کشور را صرف احیا، آموزش و توسعه طب سنتی کرده است؟متولیان نظام سلامت کشور و وزارت بهداشت چقدر قائل به طب سنتی و قدرت و توان آن در دو حوزه مهم "پیشگیری و درمان" هستند؟
🔹 اینها تنها گوشهای از سؤالات جدی و مبنایی است که برای فهم صحیح وضعیت امروز طب سنتی در ایران باید به آنها پاسخهایی صریح و روشن داده شود. باید به این سؤالات پاسخ روشن داده شود که؛ چرا هنوز هم در کشورمان برخی از مسئولان حوزه سلامت بهراحتی به خود اجازه میدهند در مقابل ترویج و توسعه "طب سنتی" سنگاندازی کنند و چرا سهم بودجه رسمی و مصوب طب ایرانی ــ اسلامی از بودجه مصوب نظام درمانی و سلامت کشورمان چیزی نزدیک به "صفر" است؟!
🔹 چرا با وجود اینکه امروزه حتی بسیاری از کشورهای فاقد عقبه طب سنتی به طب مکمل روی آوردهاند و توانمندیهای درمانی این طب را وارد نظام سلامت رسمی کشور خود کردهاند و ارائه خدمات طب سنتی در بیمارستانهای کشورهایی مانند آلمان، انگلیس، آمریکا، هلند، فرانسه و... از جایگاه ویژهای برخوردار است، در کشورمان هنوز حتی یک بیمارستان بهصورت رسمی خدمات طب سنتی را ارائه نمیکند؟
🔹 چرا باید در کشوری مانند انگلستان بیش از 116 مرکز رسمی حجامت مشغول به فعالیت باشد و حجامت بهعنوان یک روش مؤثر درمانی پذیرفته شده باشد اما در کشورمان که بهنوعی مهد "حجامت" با قدمتی هزارساله محسوب میشود، رئیس سازمان انتقال خون در تریبون رسمی به خود اجازه دهد بدون ارائه حتی یک سند و مصداق، از حجامت بهعنوان عامل هپاتیت نام ببرد؟!!
🔹 چرا با وجود گذشت بیش از 12 سال از راهاندازی دانشکدههای طب سنتی در دانشگاههای علوم پزشکی وزارت بهداشت، هنوز تعداد فارغالتحصیلان این دانشکدهها به 100 نفر هم نرسیده است! و نهتنها هیچ مرکز بیمارستانی برای ارائه خدمات طب سنتی در کشورمان وجود ندارد بلکه تا به امروز هیچ یک از خدمات و داروهای گیاهی تجویزی توسط اساتید طب سنتی تحت پوشش هیچ بیمهای نیست؟!!
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفتها با "طب اسلامی"
🔅🔅🔅
🔹 برای صحبت درباره برخی از این دست سؤالات، با دکتر"محسن مردانی" جراح و متخصص ارتوپدی و فلوشیپ شانه و زانو و از اساتید و مؤلفان طب سنتی و طب اسلامی و دکتر "رضا منتظر" پزشک محقق در طب سنتی و از مؤلفان و محققان حوزه طب اسلامی گفتوگویی داشتیم که بخش نخست آن پیش از این با عنوان "غربزدگی" در حوزه "طب" را وارد خون مردم کردهاند/ ریشه سنگاندازی در مسیر توسعه "طب سنتی" منتشر شد؛ در ادامه بخش پایانی این گفتوگو تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم شده است:
📝 تسنیم: جناب آقای دکتر مردانی! برخی از منتقدان و مخالفان "طب اسلامی" مدعی هستند که بسیاری از روایات طبی و آموزههایی که از طریق ائمه اطهار در حوزه سلامت و طب به دست ما رسیده، برای جامعه امروز و بیماریهای مختلفی که مردم با آن درگیر هستند، ناکافی و غیرقابل اتکا است! نظر شما در این باره چیست؟
✳ دکتر مردانی: نام این عمل، مرعوب شدن در برابر علم غربی است؛ بسیاری از اساتید حوزه بهمحض اینکه با مباحث دانشگاهی برخورد میکنند، مرعوب و منفعل میشوند! باورمندی واقعی به داشتههای ملی و اسلامی تنها در وجود مقام معظم رهبری و عدهای معدود قابل مشاهده است؛ ایشان از بن وجود معتقدند که در همه زمینهها اسلام، داروی شفابخش است؛ عمق اعتقاد افراد در چنین مواردی خودش را نشان میدهد؛ سعادت دنیا و آخرت در اسلام است اما باید روشهای ما، علمی هم باشد.
📝 تسنیم: آیا در حوزه سلامت و طب به تمام روایاتی که به دست ما رسیده، میتوان اتکا کرد و تمام آنها را بهکار گرفت؟
✳ دکتر مردانی: خیر برای این کار شرایطی وجود دارد؛ مشکل برخی از افرادی که امروزه بهعنوان چهرههای فعال در حوزه طب اسلامی شناخته میشوند این است که به همه احادیث استناد میکنند و بر اساس آن نسخه میدهند و حتی گاهی از خودشان هم چیزهایی به آن اضافه میکنند و آن را بهعنوان طب اسلامی ارائه میدهند که این کار، غلط است. بهنظر ما آیات و احادیث در حوزه طب بهمنزله نشانه است و وظیفه یک پژوهشگر کار بهروی این موارد است، برای مثال خداوند در قرآن کریم در رابطه با زایمان به حضرت مریم(س) میفرماید "خرما بخور" اما سریع از آن میگذرد؛ حالا پیگیری دلیل و نحوه این تجویز بهعهده پژوهشگران است؛ بنده در بیمارستانی رئیس هیئت مدیره هستم، در آنجا برای زایمان طبیعی به خانمها خرما میدهیم البته این کار را تازه شروع کردهایم؛ پژوهش یعنی همین؛ پژوهش بهچالش کشیدن مسائل است که از آن "علم" تولید میشود؛ باید برای نشانههایی که در منابع دینی داریم، اهمیت قائل شویم.
📝 تسنیم: یعنی شما بهعنوان یک پژوهشگر به این قائل هستید که در منابع دینی و روایی، حتی اگر حدیثی از نظر علم رجال، سندیت ضعیفی داشته باشد، نمیتوان آن را کاملاً کنار گذاشت و این موارد در حوزه طب قابل پژوهش هستند؟
✳ دکتر مردانی: بله؛ بهروی این موارد میتوان پژوهش کرد و نباید منابعمان را بهراحتی کنار بگذاریم، منتهی این موارد را بهجای توده مردم، ابتدا باید در اختیار پژوهشگران قرار دهیم؛ کار اشتباه برخی از چهرههای شناختهشده در حوزه طب اسلامی این است که این احادیث را برای توده مردم تجویز میکنند؛ باید به پژوهشگران، فضای کار داده شود چرا که فشارهای بیمورد باعث عقبنشینی پژوهشگران میشود.
🔹 در علوم تجربی، برخورد ما صفر یا صدی نیست و قطعیتی وجود ندارد. همیشه همه چیز در حال تحول است چون ذات علم تجربی مبتنی بر تغییر و تحول است. طی ملاقاتی که سال گذشته با آیتالله جوادی آملی داشتیم، ایشان گفتند که هرعلمی که بیان فعل خدا باشد، اسلامی است. ما در علوم تجربی بهدنبال قول و فعل خدا میگردیم.
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفتها با "طب اسلامی"
🔅🔅🔅
📝 تسنیم: آقای دکتر منتظر، جریان حذف طب سنتی در کشورمان از چهزمانی و چگونه شکل گرفت؟
✳ دکتر منتظر: در کتاب "طب ایرانی در آینه تاریخ" کامل توضیح داده و مستندات آن را ارائه دادهایم؛ دشمنان ما از زمان ناصرالدین شاه متوجه شدند برای آنکه بهروی تصمیمگیریها اثرگذار باشند باید در سیستم آموزشی، عامل انسانی داشته باشند؛ نقطه آغاز فعالیت این جریان مدرسه دارالفنون بود؛ در ابتدای تأسیس دارالفنون، طب سنتی و طب غربی هر دو تدریس میشد اما بعد از شهادت امیرکبیر، بلافاصله آموزش طب ایرانی کنار گذاشته شد؛ بهدنبال آن مجوز فعالیت فقط به اطبایی داده شد که طب غربی خوانده بودند؛ بنده مطالعه کتاب یادشده را به افرادی که تمایل به دانستن حقایق تاریخی در حوزه طب سنتی دارند، پیشنهاد میکنم.
📝 تسنیم: نحوه مواجهه مراکز علمی غرب با مقالات شما چگونه بوده است؟
✳ دکتر مردانی: تاکنون چند مقاله به آمریکا فرستادهام اما آنها وقتی نام ایران را بهروی مقالهای میبینند بلافاصله آن را ریجکت میکنند؛ در آمریکا رشته ارتوپدی در انحصار یهودیها بوده و اغلب مراکز و منابع آموزشی این حوزه در اختیار آنهاست و چون این رشته جزء رشتههای تاپ پزشکی است، ایرانیها اجازه ورود به آن را ندارند.
📝 تسنیم: آیا در حال حاضر دانشکدهها یا کلینیکهای طب سنتی نقش ترویج و توسعهای در حوزه طب سنتی داشتهاند؟
✳ دکتر منتظر: هماکنون طب سنتی در تهران دارای دانشکده است اما در ایران حتی یک بیمارستان طب سنتی وجود ندارد و در چند کلینیک موجود نیز خدماتی از قبیل حجامت بسیار کمرنگ ارائه میشود؛ باید مراکزی داشته باشیم که همه خدمات را با قوت ارائه داده و کنار آن، کارهای پژوهشی نیز انجام شود.
🔹 تعداد کلینیکهای طب سنتی در تهران و سایر شهرها بسیار محدود است؛ همین مراکز نیز خدمات کاملی ارائه نمیدهند و در واقع واکسنی از طب سنتی ضعیفشده هستند؛ متأسفانه نگاه بسیاری از دانشآموختههای دانشکدههای طب سنتی تحت تأثیر برخی اساتید آنجا، ناقص، سطحی و ناکارآمد است، مثلاً تعجب میکنید اگر بگویم که یکی از مقاومتهای پیشِروی ما در تصویب پروپوزال "تأثیر حجامت بر کمردردهای غیراختصاصی" که با جناب آقای دکتر مردانی به انجام رساندیم، دانشکده طب سنتی شیراز، پزشک PhD طب سنتی در آنجا ایرادهایی غیرمنطقی و غیرعلمی به پروپوزال ما وارد کرد؛ در طرف مقابل امروز شاهدیم که این تحقیق انجام شده و گزارش آن در یکی از معتبرترین نشریات طب سنتی در چین نمایه شده است؛ چرا باید چنین باشد؟
🔹 برای اصلاح دستورالعملها باید اطلاعرسانی کنیم اما اتفاقی که در حال حاضر در کشور روی داده این است که به نام علم، مسیر علم مسدود میشود؛ این سنگاندازیها موجب میشود تا تصویب یک پروپوزال مثلاً با موضوع "حجامت و اثر درمانی آن بر روی کمردرد" سه سال بهطول انجامد؛ باید این سدها شکسته شود و اصلاحات اساسی صورت گیرد.
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفتها با "طب اسلامی"
🔅🔅🔅
📝 تسنیم: شما ریشه اصلی این مشکلات را در چه میبینید؟
✳ دکتر منتظر: ما امروز بهعنوان جریان سالم حامی طب سنتی و طب اسلامی توسط سه گروه و جریان قیچی میشویم: یکی از سمت دانشگاهیان غربزده یا در نگاه خوشبینانه، منفعل در برابر طب غربی؛ اینها یا طب سنتی را قبول ندارند یا یک نگاه حداقلی به آن دارند یعنی نهایتاً قائل به این هستند که ما باید زیرنظر طب غربی و کنار آن فعالیت محدودی داشته باشیم و بیشتر هم در پیشگیری و حفظ سلامت فعالیت کنیم و در درمان دخالت نکنیم.
🔹 دو گروه دیگر متأسفانه و با کمال تعجب حوزوی هستند؛ یکی حوزویانی که معتقد به طب اسلامی هستند اما عملکرد خوبی ندارند و بسیار بد دفاع میکنند که نمونه بارز آن آقای تبریزیان است و دیگری حوزویهای سکولار که منکر طب اسلامی هستند.
🔹 چندی پیش آیتالله محقق داماد در همایشی با موضوع روایات طبی در دانشگاه امام صادق(ع) مدعی شد که "ما باید بدانیم شأن دین چه بوده است و پیامبران برای چه آمدهاند؟ نباید چنین حکمت والایی را تا حدی پایین بیاوریم که بگوییم چهچیزی برای معده خوب است!"، ایشان همچنین با استناد به یک روایت مجعول در مورد باروری درختان خرما، چنین نتیجه گرفته بود که "مردم در امور دنیای خود از پیامبر آگاهتر هستند! و پیامبر برای بیماری خودش هم به طبیبان مراجعه میکرده است!".
📝 تسنیم: آیا اینکه برخی از مخالفان طب اسلامی مدعی هستند حتی پیامبر اکرم(ص) یا ائمه اطهار(ع) بههنگام بیماری به طبیب مراجعه میکردند، سندی دارد؟ بهخاطر دارم که حتی "عبدالکریم سروش" هم بهعنوان یکی از مخالفان طب اسلامی مدعی شده بود پیامبر برای درمان بیماری خود به طبیب زن یهودی مراجعه میکرد؟!
✳ دکتر مردانی: یکی از مصیبتهای ما همین موارد است؛ این نشان میدهد که بعضی از علما بهدرستی از جایگاه امامت آگاه نیستند؛ باور نداشتن به اینکه پیامبر و ائمه علیهم السلام علم مطلق هستند از همان صدر اسلام هم نمود داشته است مثلاً ابنعباس که مفسر قرآن بود به امام حسین(ع) توصیه کرد که به جهاد نرود! یا کسی در ظهر عاشورا به امام حسین(ع) یادآوری کرد که "وقت نماز است!"، اغلب این تذکر را برای آن فرد، فضیلت میدانند در حالی که این امر از کممعرفتی است که به امام حسین(ع) که اصل نماز است، بگوییم وقت نماز است! مشکل ما این است که نسبت به اهلبیت دید سطحی داریم، بهنظرم برخی از این مدعیان برای امامشناسی باید بهطور مرتب زیارت جامعه کبیره را بخوانند؛ امامان محاط بر همه عالم هستند و عالم را در مشت خود دارند.
📝 تسنیم: متأسفانه این باور توسط این جریان بین برخی از توده مردم ایجاد شده که ائمه برای معالجه بیماری خود به طبیبان زمان خود رجوع میکردهاند! واقعاً چگونه باید بپذیریم که پیامبر یا امام معصوم که تمام علم اولین و آخرین را در اختیار دارد، حتی برای درمان یک بیماری ساده به فرد دیگری مثلاً به یک طبیب نیازمند بوده است؟!
✳ دکتر مردانی: این موارد، مصداق "اسرائیلیات" است که برای پایین آوردنشان امام معصوم(ع) مطرح میشود؛علم امامان معصوم، "علمالکتاب" است به این معنی که علم کل عالم هستی از ابتدا تا انتها در اختیار آنهاست؛ این تفکر شیعه نیست و برخی از اهلتسنن میگویند "پیامبر تنها در مسائل مربوط به قرآن، معصوم است و در بقیه موارد ممکن است اشتباه کند"!
✳ دکتر منتظر: جالب استکسانی که این موارد را مطرح میکنند حتی یک روایت غیرصحیح نیز برای اثبات ادعای خود ندارند؛ در حالی که بر اساس اسناد تاریخی، تنها برای حضرت علی(ع) طبیب بردند که آن هم میتواند بهخاطر برخی مصالح بوده باشد مثلاً چهبسا اگر حسنین(ع) با حضور طبیب مخالفت میکردند، بعد از شهادت امام عدهای میگفتند "ما میخواستیم علی علیه السلام را معالجه کنیم و فرزندانش نگذاشتند"! غیر از این مورد، هیچ امامی را سراغ نداریم که برای بیماری خود به طبیب مراجعه کرده باشد؛ حال اینکه چگونه یک بهاصطلاح عالم دینی چنین ادعایی را مطرح میکند برای من جای سؤال است؛ جالب است که آقای دکتر اسماعیلی که سالهاست بهعنوان یکی از اساتید شناختهشده در حوزه طب اسلامی فعالیت دارد، برای کسی که در این رابطه سندی ارائه کند یک سکه طلا جایزه تعیین کرده است!
🔹 از آیتالله محقق داماد سؤال شد که "آیا اگر سند روایات طبی اثبات شوند، میتوان یک مکتب طبی از آن استخراج کرد؟"، وی در پاسخ میگوید "این روایتها باید اول اجتهاد و بعد استنباط شوند و در ادامه در صورت تأیید، باید بررسی شود که ارزش دینی دارند یا خیر و در صورت تأیید این روایتها، نه از جایگاه رسالت و امامت بلکه باید بهعنوان تجارب شخصی و اطلاعات امام مطرح شوند!"، شگفتآور است که چنین فرد حوزوی، روایات طبی را تجربه شخصی پیامبر و امام میداند!
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇👇
📌 اثبات علمی یک اثر درمانی جدید برای "حجامت"/ "اسرائیلیات" منشأ بخشی از مخالفتها با "طب اسلامی"
🔅🔅🔅
📝 تسنیم: درباره کار تحقیقی که درباره حجامت و کمردرد در قالب ارائه مقاله انجام دادید، بیشتر توضیح دهید.
✳ دکتر مردانی: بنده بهدلیل اینکه متخصص ارتوپدی هستم، پژوهشی را انتخاب کردم که به زمینه تخصصیام مرتبط باشد؛ عنوان پروپوزال "تأثیر حجامت بر روی کمردردهای غیراختصاصی مزمن غیر تیرکشنده" بود؛ ما یک جامعه آماری شامل 150 بیمار را به دو گروه تقسیم کردیم؛ گروه اول فقط حجامت شدند و گروه دوم از داروهای شیمیایی استفاده کردند؛ ما بیماران را مدت شش ماه پیگیری کردیم و به این نتیجه رسیدیم نتایج درمان در افرادی که حجامت کرده بودند با آنهایی که در همین مدت از داروهای شیمیایی رایج استفاده کرده بودند، یکسان بود. در این مطالعه، پروتکلهای درمان شامل دو نوبت حجامت بهفاصله دو هفته در دو نقطه از بدن بوده است.
🔹 در مورد ارزش این کار هم باید بگوییم که این کار در درجه اول، یک فعالیت پژوهشی است به این خاطر از ابتدا بهفکر نتیجه گرفتن نبودیم؛ حجامت کاری است که ساید افکت (عارضه) خاصی ندارد و نهتنها یک پروسه تقریباً بیعارضه است بلکه در صورت انجام پژوهشهای بیشتر، صدها فایده دیگر آن نیز میتواند اثبات شود، بهبیان دیگر ما با استفاده از یک روش درمانی بیعارضه و ارزان توانستیم یک بیماری را درمان کنیم و در شرایطی که داروهای شیمیایی عوارض متعددی دارند، ما یک پیشنهاد درمانی نتیجهبخش را مطرح کردیم.
📝 تسنیم: شما برای تحقیقات بیشتر بهروی حجامت چه موضوعی را پیشنهاد میکنید؟
✳ دکتر منتظر: پیشنهاد بنده به همکاران متخصص بیماریهای عفونی این است که با توجه به اینکه در حال حاضر بیماری "هپاتیت" به یک معضل جهانی تبدیل شده است، یک طرح تحقیقاتی با موضوع تأثیر حجامت بر بیماری هپاتیت اجرا کنند زیرا یکی از مکانیزمهای اثر حجامت، تقویت سیستم ایمنی است و تاکنون تعداد زیادی از بیماران مبتلا به هپاتیت با لود ویروسی بالا بر اساس PCR داشتهایم که کاملاً از ویروس پاک شدهاند.
@salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز آغاز نهضت امام خمینی
🏴درپی کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بدنبالتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما
🏴وشهادتاولینشهیدنهضتاسلامی
🏴حجت الاسلام سیدیونس رودباری
🏴در سالروز شهادت امام صادق(ع)
💠امام خمینی:
‼️این فاجعۀ عظیمه، واقعۀ شهدای کربلا را در ذهنها زنده میکند! ۴۲/۱/۱۰
‼️مگر این سید ۱۷ساله (سید یونس رودباری) باشاه چه کرده بود؟! آنها با اساس اسلام مخالفند! ۴۲/۳/۱۳
‼️مدرسۀ فیضیه شاهد قضایایی بوده است که اگر زبان داشت و بیان میکرد ماها متأثر میشدیم! ۵۸/۴/۲۸
⚠️توجه؛
🏳تاریخ نهضت اسلامی باید در بستر تاریخ قمری مطالعه شود چراکه بعداز فاجعه فیضیه در سالروز شهادت امام صادق، امام خمینی محرم حسینی را محور قیام خود قرار داد!
📸حجت الاسلام شهید سید یونس رودباری، اولین شهید نهضت اسلامی امام خمینی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
صوت_کامل_بیانات_امروز_رهبر_معظم.mp3
17.31M
🔊 صوت کامل بیانات امروز رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی
@salmanraoofi
2346609.mp3
21.18M
🔆آنچه حضرت زینب از اهل بیت آموخت
🔆استاد عالی
@salmanraoofi
🔆ناهار منزل ملاصدرا در کهک بودیم
این حکیم الهی که در هفتمین سفر حج جان به جان آفرین تسلیم کرد
🔆میراثی در روش دین شناسی، حکمت متعالیه، و ادغام موفق دین عرفان و برهان برجا گذاشت که تا ابد آیندگان میراث خوار اویند
🔆این میراث باعث شد ما مرعوب هستی شناسی و فلسفه غرب نشویم و سرتا پای زندگی ما را نسبی گرایی فرا نگیرد و در رنج شک گرایی نمانیم
عموم غربیان به جدّ از شک گرایی و نسبی گرایی رنج می برند
و ما قدر گنجینه های علمی خود را نمی دانیم
و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا
سلمان رئوفی
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
باسمه تعالی بزرگواران توجه دارند که دروس در نجف در کل سال تقریبا برقرار بوده و بزرگان نجف سالی اقلا
از وقتی مطلب بالا را نوشتم بحث زیادی بین طلاب در گرفت
تا از آیت الله قائنی که خود سه سال در درس آیت الله خویی شرکت کرده بودند نقل شد که درس آیت الله خویی ۱۶۰ جلسه در سال بود
حالا هم شبکه اجتهاد در نوشته ای عرایض بنده را به نوعی تایید کرد
🔻🔻🔻🔻🔻
💢به وقت نجف!
✔️تاملی در مقایسه زمانی دروس خارج نجف و ایران/مصطفی قناعتگر
🔹میانگینِ دروسِ خارج در ایران ۱۰۰ جلسه است که با میانگین ۱۶۰ جلسه در نجف بسیار تفاوت دارد. یعنی هر یکسال درس در نجف، معادل بیش از یکسال و نیم درس در ایران است و هر ۶سال، معادل ۱۰ سال!
🔹این فزونی، به دلیل پایین بودن عدد تعطیلاتِ رسمیِ کشور عراق است. همچنین حوزهی نجف، شخصا تعطیلات فراوان را نمیپسندد. براساس اسناد تاریخی، دروس نجف در سه ماهی تابستان نیز برقرار بوده است.
🔹در خصوصِ آقای خویی، وقتی صوتِ درس اصول ایشان را میشنویم، متوجه سرعت بالای ایشان و حجم فراوانِ مطالب میشویم که از میانگینِ سرعت و حجمِ تدریس بسیاری از خارج گویان بالاتر است.
🔹قرار بر این نیست که آیتالله خویی را الگوی زمانبندی تدریس سایرِ عالمان قرار دهیم؛ اما مناقشات وارده بر مقایسهی درس اصول ایشان با دروس اصولِ ایرانی را نیز نادیده نمیگیریم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔆انا لله و انا الیه راجعون پدر حجت الاسلام مقدم شاد از دوستان فوت کردند
🔆لطفا امشب نماز لیلة الدفن برای پدر یکی از دوستان فراموش نشود
رکعت اول پس از حمد آیة الکرسی
رکعت دوم بعدازحمد ده بار سوره اناانزلناه
پس از نماز در سجده بعد از صلوات
و ابعث ثوابها الی قبر ابوالقاسم ابن حجت الله
@salmanraoofi
#رهبر_معظم_انقلاب حفظه الله
🔆فلسفه اسلامی نردبانی به سمت معرفت الهی
🔆فلسفهی اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک میکرده است. #فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفهی ما - مثل #ابنسینا و #ملاّصدرا - عارف هم بودهاند.
🔆اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفهی جدید - یعنی فلسفهی ملاّصدرا - بهخاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق بهوجود میآورد.
🔆ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و #عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفهی ملاّصدراست؛ یعنی راهی که ملاّصدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همهی زخارف دنیوی بیاعتنایی کند.
۱۳۸۲/۱۰/۲۹
@salmanraoofi