فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صحبت های عارفانه امام خمینی(ره) به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان
🔆فرا رسیدن ماه عبودیت گرامی باد.
@salmanraoofi
هدایت شده از برهان انقلاب
🔴 ماهی گرفتن از آب گل آلود قتل طلبه همدانی
✔ شهاب الدین مهدوی
🔸 سایت #مباحثات اخیراً در یکی از یادداشتهای خود به موضوع قتل طلبه همدانی پرداخته و مدعی شده است که موضوع قتل وی توسط یک لات قدارهکش با بحثها و نزاعات درون حوزوی در ارتباط است.
🔹 این سایت در مطلبی، سه اتفاق حوزوی مهم این روزهای کشور، شامل؛ «بازداشت تعدادی از طلاب معترض به برنامههای مدیریتی حوزه علمیه اصفهان»، «#لغو_سخنرانی آیتالله اعرافی در موسسه فهیم در پی اعتراض برخی کانالهای حوزوی» و «اخراج یکی از طلاب مدرسه علمیه حقانی به خاطر اعتراض به حضور استاد علیدوست و برخی انتقادها به #نشست_اساتید »، را نتیجه کمرنگ شدن فرهنگ گفتگو و تحمل نظر مخالف در حوزههای علمیه دانسته است که در سطح جامعه به اشکال ناگوار اینچنین تبلور یافته است.
🔸 اگرچه از میان سه اتفاق فوق تنها یک مورد مربوط به جریان انقلابی است و دو مورد دیگر مورد انتقاد شدید جامعه حوزوی واقع شده است اما به هر حال نکتهای که در اینجا باید بدان توجه داشت آن است که حوزه انقلابی هیچگاه با تضارب آراء در چارچوب صحیح مخالف نبوده و نیست، بلکه آنچه نسبت به آن حساس است، میدان دادن به عناصر معلومالحالی است که به رسمیت شناختن آنها معنایی جز پاگذاشتن بر روی مسلمات حوزه علمیه ندارد.
🔹 بگذارید از مباحثات شروع کنیم. نگارنده اگرچه عناصری مانند جناب آقای نجمی مدیریت مباحثات را با برخی دیگر از اعضای مباحثات متفاوت میبیند و ایشان را فردی خوشفکر و معتقد به شمار میآورد، اما متأسفانه به نظر میرسد که مباحثات توسط برخی از اعضای هیئت تحریریه و حتی خارج از آن خطدهی میشود. مثلا مباحثات بارها به انتشار مطالب و نظرات کسی اقدام کرده است که بارها با شبکههای معاند و از جمله شخص #مسیح_علینژاد مصاحبه داشته، حجاب اختیاری را تئوریزه کرده، از حقوق بهائیان دفاع کرده و بهشت را برای نیکوکاران از همه ادیان دانسته است. همین شخص بارها نیز در مؤسسه فهیم حاضر شده و به ایراد سخنرانی پرداخته است و سخنان او در کانالها و وبسایتهای شخصی دیگر اعضای هیئت تحریریه مباحثات منعکس شده است.
🔸 از خط دهی به مباحثات گفتیم. جریان انقلابی حق دارد نسبت به روابط برخی سیاسیونی که هیچ ارتباط و علقهای با حوزه ندارند نگران باشد. مثلاً کاملاً بجاست که ما از روابطی که میان #فرید_مدرسی، روزنامهنگاری که پیشتر بر سر موضوع حکم دادگاه آقاجری به حبس محکوم شده است و با روشنفکرانی همچون عبدالکریم سروش و عباس عبدی مرتبط بوده است و هماکنون در نشریهای مشغول به فعالیت است (#اندیشه_پویا) که مروج افکار منحرفانه روشنفکران غربزده میباشد (کافی است این نشریه را تورق کنید)، با برخی از اعضای مباحثات –و من جمله آقای نجمی- حساس باشیم. حق داریم نسبت به حضور برخی عواملی که علناً با بیت آیتالله منتظری روابط وثیق دارند و یا کسانی که پیشتر با تابوشکنی و انتساب مطالبی به حوزویان در ملأ عام، آنان را هوسران جلوه داده بودند، در هیئت تحریریه مباحثات نگاه انتقادی داشته باشیم. آزادی فکری به معنای نفی خطکشی و صفبندی و بستن راههای نفوذ نیست. آنچه مع الأسف در مباحثات مشاهده میشود.
🔹 در پایان نگارنده این وجیزه را به هیئت تحریریه مباحثات ارسال میکند و امیدوار است که در راستای پاسداشت شعار مباحثات مبنی بر لزوم آزادی فکری و شنیدن حرف مخالف به انتشار آن در تارنمای خود اقدام نماید. در ضمن مستندات ادعاهای موجود در این نوشتار نزد نگارنده موجود است که در صورت لزوم ارائه خواهد شد.
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حاشیهسازی یا اغتنام فرصت دیدار با رهبری
📝 لزوم رعایت انصاف در نقد
🖋 علی مهدوی
🔹 پس از سالها انتظار و آرزو قرار است طلاب نیز سهمی از دیدارهای رمضان رهبر معظم انقلاب داشته باشند. چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت برای این دیدار تعیین شده است.
🔹 اما متاسفانه برخی انقلابیون دلسوز و دغدغهمند بجای دیدن نیمه پر لیوان، مدیریت حوزه علمیه را به انواع انتقادها گرفتهاند: اینکه چرا دیر اعلام شده است؛ اینکه چرا از هر مدرسه، دو نفر انتخاب شدند. حتی کار به گمانهزنی هم کشیده شده است که حتما قرار است خروجی این دیدار و مباحث طلاب کنترلشده و کانالیزه باشد!!
🔹 غافل از اینکه طرح چنین مباحثی در فضایی که مدیر حوزه علمیه برای اولین بار توانسته است چنین دیداری را فراهم کند؛ بیسلیقگی است؛ کم نیستند خواصی که از فرصت فراهمشده برای دیدار با رهبری، گله دارند. لذا نباید اصل قضیه تضعیف شود.
🔹 بدیهی است که متن سخنرانی طلاب باید توسط کارگروهی بررسی شود تا پژواک صدای همه طلاب از آن شنیده شود؛ یا مطالب دور از ادب در آن نباشد؛ اما این هم باید توسط این کارگروه رعایت شود که چینش سخنرانان و متون ایشان باید بازتاب همه سلایق حوزوی باشد؛ نه یک سلیقه خاص. پس اصل وجود چنین کارگروهی به معنای کانالیزه شدن نیست.
🔹 بهنظر میرسد باید به مسؤولین فرصت تجربه داد و کمی هم صبر گزید. کما اینکه دیدارهای دانشجویی و نحوه چینش سخنرانها و نوع سخنرانی آنها از تجربه طولانی برخوردار است. مناهج به عنوان یک رسانه مستقل بارها انتقاداتی به مدیریت داشته است؛ اما صرف تحقق دیدار سالیانه طلاب در رمضان، خبر پر برکتی است.
#مناهج
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببينيد| توصیه به طلاب برای بهرهگیری از تعطیلات تابستانی طلاب
🔆در این تعطیلی درس، کار فقهی نباید تعطیل شود
@Khamenei_Hawzah
@salmanraoofi
🔴پاسخ جناب آقای احمد نجمی، مدیر سایت مباحثات به یادداشت کانال مطالعات حوزوی
برادر ارجمند جناب آقای شهابالدین مهدوی
سلام علیکم
از یادداشت و نقد محترمانه شما نسبت به بنده و مجموعه سایت مباحثات سپاسگزارم. قطعا موظف هستیم در قبال مطالبی که آداب نقد را رعایت میکنند پاسخگو باشیم. متاسفانه پیش از این برخی رسانهها تصورات و شنیدههای خود را به صورت گزاره قطعی مطرح کرده و چیزی جز اتهام وارد نکردهاند.
سعی میکنم به صورت خلاصه به سوالات شما پاسخ دهد:
🔹درباره گفتوگوهای متعدد با فردی سوال کردهاید که«بارها با شبکههای معاند از جمله مسیحعلینژاد مصاحبه کرده، حجاب اختیاری را تئوریزه کرده و از حقوق بهائیان دفاع نموده و ...» به نظر میرسد مصداق این موارد جناب آقای محمدعلی ایازی باشند. مباحثات تنها یک مصاحبه با ایشان در موضوع حج انجام دادهاست و دو مطلب نقل قول در بخش سایر رسانهها درباره مسائل قرآنی است. قطعا این مصاحبه به منزله تایید همهی نظرات ایشان نبوده و این مسئله در رسانهها یک امر کاملا بدیهی است. هماکنون رسانههای نظام با افراد مختلفی گفتوگو دارند که در مسائل دیگر از جمله سیاسی هیچ تفاهم نظری ندارند.
اما اگر نسبت سیاسی ما با ایشان مورد سوال باشد میتوانید به مطالب سایت درباره مجمع محققین و مدرسین با عنوان«هویت سیاسی با تابلوی حوزه» و همچنین عملکرد طیفی از حوزویان در وقایع سال 88 مراجعه فرمائید.
🔹درباره ارتباط اینجانب و سایت مباحثات با آقای «فرید مدرسی» سوال کردهاید. بنده و سایت مباحثات هیچ ارتباط سازمانی، فکری و ... با ایشان ندارم. وجود دوستان مشترک رسانهای و حوزوی و یا حضور بنده و ایشان در برخی مجالس ترحیم و ... امری طبیعی است.
🔹 درباره همکاری فردی سوال کردهاید که«مطلب تابوشکن و هوسران جلوهدادن طلاب» را منتشر کردهاست. احتمال زیاد اشاره شما به گزارشی حول موضوع «ماجرای صیغه کردن طلاب و ..» در وبلاگ شخصی یکی از اعضای تحریریه است. این مطلب که نظر کاملا شخصی ایشان بوده به اواسط دهه هشتاد مربوط میشود.ایشان چند شماره دبیر تحریریه مجله حاشیه و تا سال 92 سردبیر مجله صالحین وابسته به سازمان بسیح و همچنین همکاری خبری با خبرگزاری حوزه بودند. با توجه به توانمندیهای فوق چند سال است که گفتوگوهای متعددی برای سایت مباحثات انجام میدهند.
🔹 درباره گرایشات سیاسی یا فکری برخی از اعضای تحریریه سوال کردهاید. بیان صریح این نکته ضروری است که هر رسانه پاسخگوی مطالب منتشره در خروجی خود است و چنانچه در خروجی خود انحراف یا مطلب نادرستی وجود داشته باشد باید پاسخگو باشد. هیچ رسانهای نمیتواند نظرات شخصی خبرنگاران را تضمین کند.( در این باره میتوانید نظر مدیران برخی رسانههای حوزوی یا ملی مانند خبرگزاری فارس و تسنیم و ... را جویا شوید). از سوی دیگر وجود دیدگاههای مختلف را برای شکلگیری یک نگاه همه جانبه و کلان در مباحثات مغتنم میدانیم.
🔹در پایان مجددا از عنایت و لطف شما سپاسگزاریم و امیدوارم دغدغههای سایر عزیزان هم مانند مطلب اخیر شما بدون پیش داوری و وارد کردن اتهامات بوده تا فضای پاسخگوئی هم فراهم باشد
🔹این مطلب جهت انتشار در کانال شما و سایر کانالهایی که مطلب اولیه را منتشر کردهاند تقدیم میشود. ضمن اینکه بنده آمادگی دارم به صورت حضوری هم با یکدیگر به صورت صریح و دقیق درباره دغدغههای مختلفی که دارید گفتوگو کنیم.
احمد نجمی
مدیرمسئول سایت مباحثات
@motaleatehawzavi
@salmanraoofi
🔴 پاسخ کانال مطالعات حوزوی به جوابیه جناب آقای احمد نجمی
برادر عزیز، جناب آقای احمد نجمی
با تشکر از پاسخ سریع و روشن شما، نکاتی را لازم به عرض میدانم:
🔸 نگارنده معتقد است که استدلال حضرت عالی درباره مصاحبه با برخی افراد مبنی بر اینکه «مصاحبه به معنای تأیید همه نظرات ایشان نیست» خالی از نوعی مغالطه نیست. مصاحبه با یک شخص به معنای به رسمیت شناختن وی به عنوان یک شخصیت شاخص و علمی است. حال سؤال آن است که شخص مزبور به واسطه کدام ویژگیها و صلاحیتهای علمی –جز داشتن برخی نظرات شاذ- به عنوان مصاحبهشونده انتخاب شده است؟ و اساساً آیا پیشنهاد چنین مصاحبهای توسط شخص شما داده شده است یا همان خط فکری که از وجود آن در مباحثات سخن گفتیم؟
🔹 ضمن آنکه در همان مصاحبه مذکور، سخنان ناروایی بیان شده است. ایشان در همان مصاحبه میگوید: «یک سوء تفاهمی شده که ما الزاماً باید در حج برائت از مشرکین داشته باشیم. ثانیاً برائت از مشرکین جزو اصول فقهی حج ما نیست؛ هیچ فقیهی در بحث اعمال و مناسک آن را جزو شرایط صحت و قبولی حج ندانسته است که ما باید حتماً برائت از مشرکین داشته باشیم؛ آن هم به این نحوی که مرسوم است که به این و آن لعن و مرگ بفرستیم. مثلاً اگر یکی از مصادیق آن مشرکین روسیه باشد؛ آیا ما اجازه میدهیم که مثلاً برائت از مشرکین روسی را عدهای در ایران راه بیاندازند؟ آنوقت چطور توقع داریم که کسانی بخواهند در آنجا اینگونه شعار بدهند؟»
🔸 و در ادامه میافزاید: «هیچ فقیهی از گذشته تا به امروز نگفته است که یکی از واجبات یا حتی مستحبات حج این است که برائت از مشرکین بکنید. حتی مرحوم امام(ره) هم که آنوقت این پیام تاریخی را دادند، در مباحث فقهی حج خودشان چنین حرفی را مطرح نکردهاند. ما باید حج ابراهیمی را بر بستر صلح و آرامش و ارتباط دوستانه بین مسلمانان برگزار کنیم و اگر کشوری که ما میهمان او هستیم چنین رفتاری را جایز نمی داند، به زور و اجبار نخواهیم آن را انجام دهیم. باید در حج سعی بر هماهنگی و همراهی داشت؛ نه اینکه هر روز بر آتش کینه و جنگ بیافروزیم؛ رفتارهای ناقض قوانین کشور میزبان نقض غرض حج است»
🔹 اما درباره ارتباط مباحثات با فرید مدرسی، لازم به ذکر است که بنده نیز مدعی وجود ارتباط سازمانی نشدهام، بلکه صرفا از این امر سخن گفتهام که حوزه علمیه حق دارد نسبت به وجود برخی ارتباطات میان وی و برخی از اعضای هیئت تحریریه مباحثات نگاه انتقادی داشته باشد. البته ممکن است سؤال شود که مگر چه اشکالی در این نحوه از ارتباطات هست؟ پاسخ به این سؤال نیازمند بررسی مفصلتر پرونده فرید مدرسی است که در صورت نیاز ارائه خواهد شد.
🔸 درباره مطلب آقای رضا تاران نیز باید گفت که مطلب مذکور مربوط به دهه هشتاد نبوده بلکه به سال91 مربوط میشود. ضمن آنکه حتی از مطالب دیگری که ایشان در سالیان اخیر به شکل گسترده و بدون هرگونه نقادی در کانال شخصی خود منتشر کرده است، تمایل به برخی نحلههای روشنفکری مانند تفکر مصطفی ملکیان استشمام میشود. افزون بر این همانگونه که گفته شد، اگرچه نسبت شما با انقلاب اسلامی برای بنده روشن است، اما برخی دیگر از اعضای هیئت تحریریه ارتباطات وثیقی با بیت آیت الله منتظری دارند. به هر حال، مباحثات نمیتواند یک رسانه قائم به شخص آقای نجمی باشد، بلکه برآیندی از مجموعه تفکرات اعضای هیئت تحریریه است و همانطور که در یادداشت قبل نیز بیان شد، صرف شکلگیری نگاه همهجانبه نمیتواند توجیه قابل قبولی برای به رسمیت شناختن اندیشههایی باشد که هیچ نسبتی با سنت حوزوی ندارند.
از این که حقیر را قابل دانستید و پاسخ گفتید سپاسگزارم
شهاب الدین مهدوی
@motaleatehawzavi
@salmanraoofi
#رمضان
🔆هدیه به اعضای کانال
🔆دعایی عظیم الشان هنگام افطار با ۸ فایده
🔆مِنَ الدُّعَاءِ الْمُخْتَصِّ بِالْإِفْطَارِ فِي شَهْرِ الصِّيَامِ:
مَا رَوَيْنَاهُ بِإِسْنَادِنَا إِلَى الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع
يَا أَبَا الْحَسَنِ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ قَدْ أَقْبَلَ فَاجْعَلْ دُعَاءَكَ قَبْلَ فُطُورِكَ فَإِنَّ جَبْرَئِيلَ ع جَاءَنِي فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ مَنْ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ قَبْلَ أَنْ يُفْطِرَ
۱/ اسْتَجَابَ اللَّهُ تَعَالَى [لَهُ] دُعَاءَهُ
۲/ وَ قَبِلَ صَوْمَهُ وَ صَلَاتَهُ
۳/ وَ اسْتَجَابَ لَهُ عَشْرَ دَعَوَاتٍ
۴/ وَ غَفَرَ لَهُ ذَنْبَهُ
۵/فَرَّجَ هَمَّهُ [غَمَّهُ] وَ نَفَّسَ كَرْبَهُ [كُرْبَتَهُ]
۶/ وَ قَضَى حَوَائِجَهُ وَ أَنْجَحَ طَلِبَتَهُ
۷/ وَ رَفَعَ عَمَلَهُ مَعَ أَعْمَالِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ
۸/ وَ جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَجْهُهُ أَضْوَأُ مِنَ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ
فَقُلْتُ مَا هُوَ يَا جَبْرَئِيلُ فَقَالَ قُلْ
اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِيمِ وَ رَبَّ الْكُرْسِيِّ الرَّفِيعِ وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ وَ رَبَّ الشّفْعِ الْكَبِيرِ وَ النُّورِ الْعَزِيزِ
وَ رَبَّ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الزَّبُورِ وَ الْفُرْقَانِ الْعَظِيمِ
أَنْتَ إِلَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ إِلَهُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا إِلَهَ فِيهِمَا غَيْرُكَ وَ أَنْتَ جَبَّارُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ جَبَّارُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا جَبَّارَ فِيهِمَا غَيْرُكَ وَ أَنْتَ مَلِكُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَلِكُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا مَلِكَ فِيهِمَا غَيْرُكَ
أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْكَبِيرِ وَ نُورِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ [الْمُنِيرِ] وَ بِمُلْكِكَ الْقَدِيمِ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ
أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَ بِهِ كُلُّ شَيْءٍ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي صَلَحَ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ بِهِ يَصْلُحُ الْآخَرُونَ
يَا حَيٌّ [حَيّاً] قَبْلَ كُلِّ حَيٍّ وَ يَا حَيُّ [يَا حَيّاً] بَعْدَ كُلِّ حَيٍّ يَا حَيُّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ اجْعَلْ لِي مِنْ أَمْرِي يُسْراً وَ فَرَجاً قَرِيباً
وَ ثَبِّتْنِي عَلَى دِينِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى هُدَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ
وَ اجْعَلْ عَمَلِي فِي الْمَرْفُوعِ الْمُتَقَبَّلِ وَ هَبْ لِي كَمَا وَهَبْتَ لِأَوْلِيَائِكَ وَ أَهْلِ طَاعَتِكَ
فَإِنِّي مُؤْمِنٌ بِكَ وَ مُتَوَكِّلٌ عَلَيْكَ مُنِيبٌ إِلَيْكَ مَعَ مَصِيرِي إِلَيْكَ وَ تَجْمَعُ لِي وَ لِأَهْلِي وَ لِوُلْدِي الْخَيْرَ كُلَّهُ وَ تَصْرِفُ عَنِّي وَ عَنْ وُلْدِي [وَالِدِي] وَ أَهْلِي الشَّرَّ كُلَّهُ
أَنْتَ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ تُعْطِي الْخَيْرَ مَنْ تَشَاءُ وَ تَصْرِفُهُ عَمَّنْ تَشَاءُ فَامْنُنْ عَلَيَّ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين
@salmanraoofi
📌 حجتالاسلام رهدار در همایش روشنفکر مطهر؛
🔹 جریان روشنفکر در ساحت اسلام بیبُته است
🔹 شهید مطهری اگر در حوزه میماند شانس تبدیل شدن به مکتب را داشت
#حجت_الاسلام_رهدار بیان کرد:
🔹 علامه طباطبایی در بدترین شرایط تبدیل به مکتب و شهید مطهری در بهترین شرایط که یک حکومت پشت ترویج افکار ایشان بود، تبدیل به جریان شد. چون پایگاهی که در آن شهید مطهری، شهید مطهری شد اسلامی نبود، دانشگاه بود. دانشگاه مکتب ساز نیست.
@salmanraoofi
ادامه گزارش 👇👇👇
📋✒ به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، حجتالاسلام احمد رهدار، رییس مؤسسه فتوح اندیشه در نشست «روشنفکر مطهر» که در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه جریان روشنفکری در ساحت اسلام بی بُته است و نباید آن را مطرح کرد، اظهار داشت: جریان روشنفکری جریان ما نیست و حتی غرب نیز از آن رد شده است.
🔸 وی افزود: ما باید به جای روشنفکر، شخصیتهای فکری اصیل خود را مطرح کنیم به همین دلیل پیشنهاد بنده این است به شهید مطهری بجای روشنفکر مطهر، فیلسوف، فقیه و عالم مطهر بگوییم. چون روشنفکر هیچگاه مطهر نیست.
🔸 حجتالاسلام رهدار تأکید کرد: علم یک واژه اسلامیست که غربیها آن را مصادره، تحلیل و تقلیل دادهاند. خطرناکترین نتیجه این کار ظهور مستشرق شرقی است. روشنفکر نیز در حقیقت همان مستشرق شرقی است که با زبان خود حرف مستشرق غربی را مبنی بر پست و عقب ماندگی شرق تکرار میکند.
🔸 وی در ادامه به بیان برخی از خصوصیات روشنفکر اصیل انقلابی پرداخت و خاطرنشان کرد: بنده از باب تسامح از اصطلاح «روشنفکر انقلابی» استفاده میکنم وگرنه ما در اسلام چیزی به نام روشنفکر نداریم. نخستین ویژگی روشنفکر انقلابی این است که ارتباط وسیعی با تراث دارد.
🔸 استاد حوزه و دانشگاه افزود: منظور از تراث هر آنچه به سنتهای اسلامی و ایرانی باز میگردد؛ چیزی که امروزه آن را با عنوان الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت یاد میکنیم. چرا باید با تراث ارتباط داشته باشد؟ چون آینده متعلق به کسی است که گذشته داشته باشد.
🔸 وی یادآور شد: روشنفکر اصیل انقلابی ریشه در سنت و تاریخ دارد. راز سبکی، بی وزنی و بی بُته بودن روشنفکر ایرانی این است که در تاریخ ردپا و رأس المال ندارد.
🔸 حجتالاسلام رهدار، دومین ویژگی روشنفکر انقلابی را غیرت داشتن نسبت به غیریت بیان کرد و گفت: روشنفکر انقلابی نسبت به ساحت غرب موضع صریح و روشنی دارد. چون انقلاب اسلامی را هر گونه قرائت کنیم غیر آن غرب میشود.
🔸 وی افزود: نفس نفی غرب سبب اثبات ما میشود. به همین دلیل نمیتوان روی شاخه غرب ایستاد و در فکر بریدن آن بود.
🔹 رییس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه روشنفکر انقلابی باید بازیگری و قدرت ریسک انقلابی داشته باشد، تأکید کرد: روشنفکر انقلابی باید برای انقلاب هزینه بدهد.
🔸 وی تصریح کرد: روشنفکری که محافظه کارانه عمل میکند تا هم از توبره و هم از آخور بخورد، روشنفکر انقلابی نیست. روشنفکر انقلابی بیش از همه برای انقلاب کار، ریسک و هزینه میکند.
🔸 استاد حوزه و دانشگاه، مسأله روشنفکر انقلابی را مسأله انقلاب دانست و اذعان کرد: غرب غیریت ماست و وقتی آن را نقد میکنیم خیال نکنیم مسأله ماست بلکه غرب مانع ماست. دلیل اینکه روشنفکران، اکثر عالمان را متهم به عقب ماندگی میکنند این است که از نظر آنها زمانه یعنی غرب. در حالی که غرب مسأله نیست مانع است.
🔸 وی ادامه داد: امام(ره) غرب شناس نبودند بلکه اسلام شناس بودند. امام اگر قرار بود غرب را بخواند که امام نمیشد. امام، امام بودند چون چشمه بودند و از چشمه بزرگترین مطالب را میگرفتند. ایشان پرسشها را به غرب ارجاع نمیدادند.
🔸 حجتالاسلام رهدار با بیان اینکه مسأله عالم دین، دین است نه غیر دین، تأکید کرد: عالم دین غرب را مانع میبیند ولی روشنفکر آن را مسأله میبیند. به عنوان روشنفکر انقلابی باید تم اندیشه خود را انقلاب اسلامی قرار دهیم.
🔸 وی افزود: در دل و جان روشنفکر انقلابی باید اسلام بسیط و غرب حداقلی باشد نه اینکه ۵۰ دقیقه درباره غرب صحبت کند و ۱۰ دقیقه درباره اسلام.
🔹 استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این موضوع که باید پرسشهای ما اسلامی و انقلابی باشد، گفت: دانشگاهها در بهترین شرایط، پاسخ اسلامی و ایرانی به پرسشهایی میدهند که برای ما نیست.
🔸 وی یادآور شد: حتی گاهی عالم بزرگی همانند شهید مطهری یا به دلیل تحمیل زمانه و یا غفلت مجبور میشود به پرسشهایی پاسخ دهد که برای ما نیست. این سبب میشود در جایگاهی که باید قرار گیرد، قرار نگیرد.
🔸 حجتالاسلام رهدار بیان کرد: علامه طباطبایی در بدترین شرایط تبدیل به مکتب و شهید مطهری در بهترین شرایط که یک حکومت پشت ترویج افکار ایشان بود، تبدیل به جریان شد. دلیلش چه بود؟ چون پایگاهی که در آن شهید مطهری، شهید مطهری شد اسلامی نبود، دانشگاه بود. دانشگاه مکتب ساز نیست.
🔸 وی افزود: شهید مطهری شانس این را داشت که همانند علامه طباطبایی مکتب شود ولی چون سقف دانشگاه سقف حوزه نبود، ایشان همانند علامه نشد.
@salmanraoofi
ادامه گزارش 👇👇👇
🔹 رییس مؤسسه فتوح اندیشه در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت دوره علامه با شهید مطهری گفت: اگر میراث فکری مکتب علامه و شاگردانش را از انقلاب بگیریم بی شک انقلاب فرو میریزد. شهید مطهری شاگرد علامه بود و هر چه دارد از ایشان دارد.
🔸 وی ادامه داد: ما وام دار افرادی مانند علامه طباطبایی، شیخ عبدالکریم حائری و… هستیم و جفاست که بگوییم این بزرگواران سیاسی نبودند. ۲۰ نفر از مکتب علامه بیرون آمده که هیچ کدام غیر سیاسی نیستند. ولی جنس بازیگری علامه با امام راحل متفاوت بود. جای علامه در ساحل تاریخ ما نیست بلکه در عمق تاریخ ماست.
🔸 حجتالاسلام رهدار تأکید کرد: البته هر چند آثار شهید مطهری متوجه بیرونیترین مسائل است ولی در ساحتی که ایشان ورود کرد ویژه ورود کرد. این ساحت عمیق نیست ولی شهید مطهری عمیق وارد شد.
🔸 وی یادآور شد: شهید مطهری به اختیار به تهران نیامد ولی توانست در تهران خوب ورود کند. ایشان اگر در قم بود این روند را طی نمیکرد.
🔹 رییس مؤسسه فتوح اندیشه تصریح کرد: درباره شهید مطهری کارهای تبلیغاتی زیادی صورت گرفته ولی مراکز فکری جهان اسلام به شهید صدر و علامه طباطبایی بیشتر از ایشان مراجعه میکنند. پاسخهای شهید مطهری ناظر به عقل و شبهه زمان است.
پایان گزارش
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
حمایت شیخ المراجع قم٬ آیت الله #وحید_خراسانی از #ولایت_فقیه و #جمهوری_اسلامی
💥اختصاصی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔥اشاره:
تصویر پیوست٬ گزیده ای از نامه مفصل آیت الله وحید خراسانی است که در شهریور ۵۸ و در کوران بحث های مربوط به تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی٬ نگارش یافته است.
ایشان در این متن بر ایده #حکومت_اسلامی توسط #ولی_فقیه در مقابل ایده حکومت مردم بر مردم٬ تاکید می ورزد.
در بخشی از این سند چنین آمده است:
🔹مبنای حکومت بر اساس قانون کتاب و سنت است و از نظر اجرا٬ «من بیده الامر» بر طبق مقبوله و غیر آن از ادله #ولایت_فقیه.
🔹ولایت فقیه علت محدثه و مبقیه #جمهوری_اسلامی است.
🔸قیام #مشروطه به رهبری #رجال_دین٬ به عنوان #اسلام_نسبی و #عدل_اضافی و این قیام[انقلاب اسلامی]٬ به عنوان اسلام مطلق و عدل حقیقی بود....
🔶پی نوشت
در چهار دهه گذشته برخی خناس ها و خصوصا #سکولارهای_حوزوی تلاش کردند برای سنگر گرفتن در پشت برخی بزرگان دین٬ روایتی غیرانقلابی و العیاذ بالله سکولار از آنان به دست دهند.
حال آنکه به شهادت اسناد تاریخی٬ اغلب بزرگان تشیع در طول تاریخ٬ حکومت اسلامی را به عنوان یک آرمان همیشگی در نظر داشته و به قدر وسع برای تحقق آن٬ به مبارزه سخت و نرم با طواغیت اقدام نموده اند.
گرچه تلقی های تئوریک و میزان اقدام سیاسی و مبارزاتی به اقتضای شرایط٬ متفاوت بوده است.
بازخوانی این قبیل اسناد تاریخی٬ سکولارهای عرفی و سکولارهای مقدس را به طور همزمان دچار بحران گفتمانی خواهد کرد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
هوای تازه در حوزه علمیه
نکاتی پیرامون دیدار رمضانیه طلاب با مقام معظم رهبری
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در نخستین رمضان دهه پنجم انقلاب اسلامی، اتفاقی بزرگ برای حوزویان رقم خورده است؛ دیدار با رهبر.
گرچه شوربختانه برخی مخالفان دزدانه تلاش کردند به حاشیه برود، و بعضی دوستان به این فضا دامن زدند، اما اصل این جلسه اتفاق بزرگی است با برکاتی ماندگار که اثر و ثمرش را در آتیه دور، دوست و دشمن خواهد دید.
دیدار تاریخی طلاب با رهبر، #نقطه_عطفی در رابطه حوزه و نظام اسلامی است که به نظر می رسد قبل از هرچیز، تکلیف حوزویان را در گام دوم انقلاب اسلامی روشن خواهد نمود.
پاسخ به سمپاشی سکولارها و بدخواهان و بازگشایی افقی تازه در پیش روی طلاب، مجموعا محتوای این دیدار را تالی تلو #منشور_روحانیت امام خمینی قرار خواهد داد که تا سالها چراغ راه خواهد بود.
حرکت کند و ناهمگام با تحولات داخلی و بین المللی، نیروی جوان حوزه را به خستگی و در مواردی با بحران هویت و تردید در اثربخشی، مواجه کرده است و از این رو، این دیدار پنجره ای جدید به روی طلاب جوان است که هوای تازه ای را به فضای حوزه وارد خواهد کرد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌟 روایت رهبر انقلاب از غوغای همدان پس از حادثه شهادت طلبه همدانی
⚠️ عدهای میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند، اما واقعیت چیز دیگری است
🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزههای علمیه:
🔸️ امروز وظیفهی حوزهها از گذشته سنگینتر است؛ علت هم این است که نیاز و قبول بیشتر است. امروز اقبال به مفاهیم برجسته و عالی دینی در جوانان دنیای اسلام و بلکه خارج از اسلام هست.
🔹️ سابقاً شاید ایمانهای قرص وجود داشت لکن جلوهی عملی نداشت. در تهران شیخ فضلالله را وسط تهران بر دار کشیدند، عدهای هم گوشهوکنار اشکی ریختند اما حرکتی صورت نگرفت؛ با آنکه آن روز رضاخانی هم سر کار نبود.
🔸️ حال این را مقایسه کنید با [شهادت] طلبهی همدانی؛ #همدان چه غوغایی شد و چه انعکاسی در ایران پیدا کرد. اگر آن جنازهی مطهر در تبریز و تهران و بقیهی کشور هم میآمد همانطور تشییع میشد.
🔹️ حالا بعضی میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند. ما که طلبه بودیم، هیچوقت در هیچ شهری در هیچ جلسهای، این اجتماعاتی که امروز پای منبرها مشاهده میکنید وجود نداشت؛ یک دهم این هم وجود نداشت.
👈 وجوهاتی که امروز مردم میدهند نشان میدهد که مردم متدین هستند.
🔺️ حرفهای بدون معیار علمی گفته میشود، لکن روحانیت محترم است و علیرغم سیاهنماییهایی که انجام میشود، واقعیت چیز دیگری است؛ این وظیفه را سنگین میکند. ۹۸/۲/۱۸
💻 @Khamenei_ir
🔆دیدار رهبری با طلاب
۱۳۹۸/۲/۱۸
قسمت اول
🔆معظم له در این دیدار با اشاره به نیاز امروز انسانها به معارف برجسته دینی و همچنین اقبال دنیای اسلام و حتی جوامع خارج از دنیای اسلام به این معارف، وظیفه حوزه های علمیه را نسبت به گذشته سنگین تر دانستند و گفتند:
🔆در داخل کشور توجهی که امروز نسبت به مسائل دینی و روحانیت وجود دارد، با گذشته و قبل از انقلاب اسلامی، قابل مقایسه نیست
🔆ایشان افزودند: این تصور که مردم در نقاط مختلف دنیا نسبت به معارف دینی رویگردان شده اند، تصور غلطی است بلکه اقبال به این معارف بیشتر شده است
🔆حضرت آیت الله خامنه ای تشییع بسیار با شکوه طلبه همدانی را که مظلومانه به شهادت رسید، نمونه ای عینی از احترام و اقبال مردم به دین و روحانیت برشمردند و خاطرنشان کردند:
نمونههایی همچون این تشییع و یا حضور گسترده مردم بویژه جوانان در نمازهای جماعت و نشستن در جلسات و پای منابر، جزو واقعیات ایران اسلامی و نشان دهنده تدین مردم و اعتماد آنها به روحانیت است و برخی تبلیغات و سیاه نمایی ها درباره ایمان و دینداری مردم و یا رویگردانی آنها از روحانیت، خلاف واقع و بدون تحقیق و معیار علمی است
🔆ایشان حوزه های علمیه را مرکز آموزش اسلام و تعمیق آن در جامعه دانستند و گفتند: شناساندن معارف دینی به مردم بخشی از وظایف حوزه های علمیه است و بخش دیگر این وظیفه، محقق کردن معارف دینی در متن زندگی مردم است
🔆رهبر انقلاب اسلامی با استناد به آیات متعدد قرآن مجید درباره مجاهده و مقاتله انبیاء الهی تأکید کردند: وظیفه پیامبر فقط بیان معارف اسلام نیست، به همین علت نبی مکرم اسلام برای عملی شدن توحید و اقامه قسط، مجاهدت و مبارزه می کند تا اسلام در معنای جامع و کامل آن محقق شود
🔆ایشان خاطرنشان کردند: علما نیز به عنوان ورثه انبیا موظفند برای تحقق اسلام در محیط زندگی مردم تلاش کنند که اوج این تلاش را امام رضواناللهتعالیعلیه در مقام یک حکیم واقعی انجام داد
🔆حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از برخی که می گویند همراهی حوزه با امام برای تشکیل نظام اسلامی خارج از وظایف حوزه بوده است، گفتند: کاری که حوزه و بزرگان حوزه در زمان مبارزات منتهی به تشکیل جمهوری اسلامی انجام دادند، دقیقاً جزو وظایف ذاتی و هویتی حوزه بود
🔆ایشان در تبیین وظایف کنونی حوزه ها افزودند: بعد از تشکیل نظام اسلامی باید دولت اسلامی به معنای واقعی کلمه، سپس جامعه اسلامی، و بعد از آن تمدن حقیقی اسلامی بهوجود آید که حوزهها در این روند مسئولیتهای سنگینی دارند که باید با فکر و تعمق، این وظایف را درک و برای ادای آنها برنامه ریزی و تلاش کرد
🔆رهبر انقلاب اسلامی با تحسین بیان، لحن و ادبیات مناسب طلاب به آنها توصیه کردند: حرفهای خوبی را که امروز درباره «سبک زندگی»، «حکمرانی اسلامی»، «استقرار توحید در جامعه»، «مبارزه با طواغیت» و مسئله مهم «عدالت» بیان کردید، به میان مردم سراسر کشور ببرید و با افزایش معرفت جامعه، گفتمان های انقلابی را تقویت کنید
🔆حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین «چیستی و هویت حوزه» افزودند: حوزه مرکزی است که عالم دینی پرورش می دهد تا او با تسلط بر معارف اسلامی برای تحقق اسلام وارد میدان عمل شود، بنابراین همه برنامه ریزی ها و کارهای حوزه باید در چارچوب این هویت و شاکله اصلی انجام شود
🔆حضرت آیت الله خامنه ای جهت دادن به نحوه استفاده از علوم طبیعی در جامعه را از دیگر وظایف حوزه ها خواندند و در بیان چند نکته به طلاب تأکید کردند: فقه و درس خواندن را کاملاً جدی بگیرید
🔆ایشان اجتهاد را روش نظام مند درک و استنباط معارف از منابع نقلی و عقلی خواندند و افزودند: عالم دین باید بداند معارف و حقایق دینی را چگونه از منابع به دست آورد
🔆رهبر انقلاب اسلامی پرورش قوه اجتهاد را نیازمند کار و تمرین فراوان دانستند و خاطرنشان کردند: اگر این مِتُد درست آموخته شود آن وقت ارزشهای اخلاقی نیز درست استنباط می شود.
حضرت آیت الله خامنه ای اختلاف نظر در حوزه ها در «مسائل عملی، جهت گیری های فکری و مسائل سیاسی» را بدون اشکال برشمردند
🔆اما تأکید کردند: مهم این است که این اختلافات مدیریت شود تا به درگیری و تشنج منجر نشود، همانگونه که بزرگان فقه، فلسفه و عرفان در حوزه ها در طول تاریخ با وجود اختلافات، همواره برای خدا به معنای واقعی کلمه اتحاد داشتند
🔆ایشان همچنین طلاب جوان را به ادب و اطاعت از بزرگان حوزه ها و مراجع تقلید توصیه مؤکد کردند و افزودند: بزرگان حوزه نیز در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبی که برخی برادران و خواهران طلبه بیان کردند، گفتند: این مطالب که با تعابیر خوب و به صورت کارشناسی بیان شد، حاکی از عمق فکری و سطح بالای اندیشه و فهم، و حرکت و پیشرفت حوزه است که واقعاً تحسین برانگیز است.
@salmanraoofi
دیدار رهبری با طلاب
۱۳۹۸/۲/۱۸
قسمت دوم
🔆حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر لزوم مطالعه «منشور روحانیتِ» امام خمینی(ره) از جانب طلاب، به پیشنهاد یکی از طلاب برای راه اندازی مرکز نوآوری حوزه اشاره کردند و افزودند:
استفاده از ظرفیت ها و خلاقیت های طلاب جوان و تأسیس یک بانک اطلاعاتی از این ظرفیتها پیشنهادی بسیار خوب است.
🔆ایشان با استقبال از تخصص گرایی در رشته های مختلف حوزه های علمیه بویژه فقه، خاطرنشان کردند: فقه استخوان بندی و ستون فقرات زندگی اجتماعی و سیاسی است و تخصص گرایی در این زمینه نتایج خوبی خواهد داشت اما باید مراقب برخی عیوب تخصص گرایی نیز بود.
🔆رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مطالب یک از طلاب خواهر درخصوص جایگاه اجتماعی خانم های طلبه، افزودند: حضور چند ده هزار طلبه فاضل خواهر در خانواده ها و در میان زنان جامعه، بسیار مغتنم است، ضمن آنکه باید از ظرفیت این طلاب در مراکز رسمی و فرهنگی استفاده شود.
🔆حضرت آیت الله خامنه ای همچنین حجتالاسلام والمسلمین اعرافی مدیر حوزههای علمیه را ظرفیت بسیار مغتنمی برشمردند و با اشاره به سخنان ایشان درخصوص تدوین برنامه جامع برای حوزه علمیه، گفتند: باید تمرکز اصلی بر اجرایی و عملی شدن این برنامه، قرار گیرد.
🔆پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور در گزارشی با اشاره به تحصیل ۱۵۰ هزار طلبه در حوزههای علمیه گفت: شورای عالی و همه مراکز حوزه مصمم هستند در پرتو اندیشههای امام راحل و رهبر انقلاب، هدایتهای مراجع عظام تقلید و بهرهگیری از همه اندیشههای طلاب، فضلا و اساتید مسیر بالندگی و اعتلای حوزهها را هموار سازند برنامهریزی کنند.
🔆در ابتدای این دیدار ۱۲ نفر از نمایندگان طلاب، حجج الاسلام:
۱ حسین نظری، مبلغ و فعال قرآنی
۲ سیدمحمدرضا آیت، طلبه خارج فقه
۳ مهدی رضایی، پژوهشگر و طلبه سطح
۴علی احدی، مدیر مؤسسه تبلیغی جهادی مصباح الهدی
۵سیدهادی ساجدی، دکترای فلسفه علوم اجتماعی
۶ مهدی مسائلی، استاد سطح ۲ حوزه
۷ سیدمحمد هاشمی، طلبه خارج فقه و مسئول راهیان نور و فرمانده گردان
۸ حسن یوسف زاده، دکترای ارتباطات و عضو هیأت علمی
خانمها:
۱ صدیقه بهرامی، استاد حوزه و مبلغ
۲ حمیده بلّو، طلبه سطح ۳ از نیجریه
۳ افتخار یوسفی روشناوند، فارغ التحصیل سطح ۴ فقه
۴ سمیه صیادی، طلبه سطح ۴ و فعال قرآنی
بر محورهای زیر تأکید کردند:
- لزوم تأسیس مرکز نوآوری برای بروز خلاقیت طلاب جوان
- تاکید بر نقش حوزه در گرهگشایی از مشکلات جامعه اسلامی و لزوم ارتباط گستردهتر حوزه با مردم
- اهمیت ایجاد سازوکار مناسب برای ارتباط مؤثر حوزه با مراکز علمی و دانشگاهی
- لزوم ورود تشکلهای خودجوش انقلابی به میدانهای علمی با بهکارگیری صحیح نیروها
- لزوم تنظیم ساختارها و برنامهها برای نقشآفرینی طلاب خواهر
- انتقاد از چند شغله بودن برخی مسئولان
- یادآوری مسئولیت مستقیم حوزه نسبت به زبان فارسی
- انتقاد از بیتوجهی برخی مسئولان به ظرفیت طلاب و روحانیون
- پیشنهاد راهاندازی اردوهای حوزهشناسی به منظور شناخت صحیح از زندگی طلاب
- انتقاد از ورود دیرهنگام حوزه به برخی مسائل اجتماعی
- انتقاد از فقدان بسترهای لازم جهت حضور نظاممند و نخبگانی حوزه در عرصه بینالملل
- لزوم فرصت دادن به طلاب جوان و نخبه برای پذیرش مسئولیت در گام دوم انقلاب
- توجه به تبیین الگوی خانواده محور به صورت شفاف و کاربردی
- ضرورت کاربردی کردن علوم و پژوهشها با توجه به نیازهای روز جامعه
- اهمیت رصد نیازهای آینده اجتماع و تلاش برای تولید الگوی اصیل حوزوی
- لزوم تشکیل بدنه کارشناسی جوان از میان طلاب انقلابی برای تدوین برنامهها و ماموریتها جهت تحقق گام دوم انقلاب
- انتقاد از نبود حساسیت لازم در میان مسئولان در مورد فضای مجازی و استفاده نکردن از ظرفیتهای موجود در این عرصه
- اهمیت تبلیغ در فضای مجازی و ضرورت راهاندازی شبکه ملی اطلاعات و حمایت از افسران جنگ نرم
@salmanraoofi
🔆پاسخ رهبر انقلاب به سوال یکی از خواهران طلبه؛ جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟
رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب:
🔆یکی از خواهران پرسیدهاند: جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟
بله، سؤال بهجایی است. اینهمه فاضلِ زن داریم؛ حضورشان در خانواده و اجتماع خیلی مغتنم است.
🔆یک روزی، یک بانوی ملّای اصفهانی بود که مرحوم طباطبائی هم با ایشان ملاقات کرد و با ایشان مباحثات داشت. افتخار میکردیم که یک بانوی فاضل داریم!
🔆اما حالا چند ده هزار طلبهی فاضل داریم؛ خیلی مهم است و باید جایگاه آن معلوم بشود.
🔆باید ظرفیت #طلاب_خواهر به رسمیت شناخته شود و از آن در مراکز رسمی و فرهنگی استفاده شود. در این کار اگر از لحاظ اجرایی، سفارش و کمکی هم لازم باشد، بنده انجام میدهم. ۹۸/۲/۱۸
@salmanraoofi
13980218_27112_64k.mp3
20.67M
🎙 صوت| بیانات امروز رهبرانقلاب در جمع طلاب حوزههای علمیه ۹۸/۲/۱۸
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
مروری بر حکیمانه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانیه با طلاب/بخش نخست
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹همانگونه که انتظار می رفت و پیش از دیدار نیز بیان شد
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1011
رهبر معظم انقلاب اسلامی، نکات نابی را در این دیدار تاریخی بیان فرمودند که می توان از آن به عنوان #منشور_روحانیت_ثانی یاد کرد.
🔸کاربست این حکمت ها، کارآمدی و بالندگی حوزه مقدسه را در دهه پنجم انقلاب اسلامی صد چندان خواهد کرد.
همچنانکه تفسیر انحرافی یا برخورد گزینشی یا مواجهه تشریفاتی با این بیانات نیز خطری بالقوه برای محرومیت حوزه و طلاب از این بیانات خواهد بود.
🔹طبعا تحلیل جامع از محتوای دیدار، بعد از انتشار متن کامل سخنان امکان پذیر است اما باتوجه به بازنشر گزیده ای از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، نکاتی به شرح ذیل قابل ذکر است:
۱)ایشان به برخی شبهات #سکولارهای_حوزوی که در این سالها در بدنه حوزه و فضای رسانهای پمپاژ شده بود پاسخ دادند که از آن جمله، افزایش کیفیت و کمیت #دینداری مردم ایران در عصر استقرار #جمهوری اسلامی است.
پیشتر در برخی محافل خاص(اظهارات بعضی رجال دلسوز اصلا مراد نیست) چنین القا می شد که دینداری دوران ستمشاهی مطلوب تر بوده و عامل عقبگرد نیز حکومت دینی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تسلط بر فضای منفی بافانه در این باب، پاسخی هوشمندانه، با تکیه بر شاخصه های ملموس ارائه فرمودند که جای بسط و تبیین بیشتر دارد.
🔹تکیه بر تحقق اسلام با همه ابعاد معرفتی آن، نشان از آن دارد که حوزه باید هرچه زودتر خود را از دوران ماقبل تشکیل حکومت دینی جدا کند و بسترهای لازم (در تولید تئوری و تربیت نیروی انسانی) برای پیوند معارف دینی با عرصه های سیاسی و اجتماعی را فراهم سازد.
طبعا این بیان، #گفتمان_های_ارتجاعی برخی افراد معاند و یا غیرانقلابی مبنی بر عدم مشروعیت تشکیل حکومت در عصر غیبت یا تردید در حضور فعال روحانیت در حاکمیت و حکومت را منهدم و بلااثر خواهد کرد.
🔸ارجاع به مطالعه #منشور_روحانیت و یادکرد وفادارانه از امام عزیزمان، نشان از فرازمانی بودن بیانات الهی امام و غفلت بدنه طلاب از آن متن راهبردی دارد. این تذکر و هوشدار، یعنی احیای همه آنچه در متن منشور هست و انتظار می رود متولیان محترم حوزه مقدسه، در ترویج سازمان یافته این متن، اهتمام ویژه ورزند تا زمینه ای فراهم شود که لا اقل طلاب در عمر تحصیلی خود یک دور با حواشی مربوطه به مرور این متن بپردازند.
🔸بیت الغزل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی شاید تذکار حضور فعال طلاب در میدان مبارزه بود که در کنار معرفت اندوزی، مبارزه سیاسی را از یاد نبرده بودند و این امر مغفول امروز مطالبه جدی مقام معظم رهبری از بدنه طلاب است.
حضور فعال در میدان، که لازمه اش گاهی #نیش زدن به مستحقین است!
تأکید ویژه بر فقاهت، مراعات ادب از سوی طلاب جوان و حلم حکیمانه از جانب بزرگان نیز، بازتکرار توصیه تفصیلی امام عزیز در #منشور_روحانیت است که تذکر آن بسیار بایسته و بهنگام بود که نشان از عدم وضع مطلوب در این باب دارد.
۹۸/۲/۱۸
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
مروری بر حکیمانه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانیه با طلاب/بخش دوم
چه کسانی بر چهره مخالف خود پنجه درانداختند؟
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات شان چنین فرموده اند؛
🔹در حوزه ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد، در مسائل گوناگون. در مسائل علمی که اختلاف نظر هست، در مسائل جهتگیریهای فکری که اختلاف نظر هست، در زمینههای سیاسی هم اختلاف نظر ممکن است باشد. این اشکال ندارد. اختلافات را باید مدیریت کرد. مواظب باشید اختلاف نظرها به درگیری و #تشنّج و #ناخن_زدن_به_چهره_یکدیگر نیانجامد.
🔹در حوزه از یک طرف طلبههای جوان باید ادب را، اطاعت را نسبت به بزرگان حوزه، نسبت به مراجع تقلید حفظ کنند. همانطور که در همین «منشور روحانیت» امام- رضوان الله علیه- همینها هست. بزرگان حوزه هم باید حلم را و تحمل را نسبت به جوانها در نظر داشته باشند. از یک طرف حلم و تحمل لازم است و از یک طرف هم ادب و اطاعت لازم است.
🔸🔹
پرسشی که مطرح است آنکه در ماه های گذشته چه کسانی به دلیل اختلاف نظر به ناخن زدن به چهره یکدیگر دست زده و موجب تشنج آفرینی شده اند؟!
کدام طیف حوزوی را سراغ داریم که در تخاطب با بزرگان حوزه، از مراعات ادب محروم بود؟!
برای آنکه #سکولارهای_حوزوی آدرس غلط ندهند، پاسخ به این پرسش ها، با ذکر نمونه های عینی، بسیار حائز اهمیت است.
۱) اهانت آشکار فرزند جریان موسوم به #تشیع_انگلیسی به شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی و مقایسه ایشان با .... و اهانت به دفاع مقدس را از یاد نمی توان برد که در چهارچوب آداب اسلامی و سلوک شیعی، قطعا محکوم است.
۲) هجوم سازمان یافته سایبری جریان غیرانقلابی قم به #آیت_الله_یزدی، آنهم فقط به بهانه نگارش یک نامه ناصحانه، نمونه دیگر است.
خطاب قرار دادن عالی ترین مقام در محترم ترین تشکل حوزوی با الفاظ و ادبیاتی سخیف و زننده، قطعا خلاف اسف انگیز و مصداق برخورد حذفی با مخالف بود.
۳)تخریب مستمر #علامه_مصباح_یزدی توسط طیف اصلاح طلب و اعتدال گرای قم، خاصه برخی اعضای تشکل رادیکال موسوم به مجمع محققین، نمونه دیگری از بدرفتاری با مخالفان فکری است که صدالبته همواره با برخورد حکیمانه و پدرانه ایشان مواجه شده است.
۴)تهمت های ناروا و اهانت های آشکار جریان آقای #منتظری به امام خمینی و مرحوم #سیداحمد_خمینی و متوجه کردن انواع اتهامات به ایشان، مصداق دیگری است که از سال ۶۸ تا کنون ادامه یافته است. نگارش کتاب #نگاهی_دیگر توسط صالحی نجف آبادی تنها یک نمونه است. اکنون این طیف از لندن تا تهران و قم امتداد یافته و همچنان با ادبیاتی عاری از آداب علمی و شاخصه های اخلاقی، به مواجهه با امام و نظام و برخی بزرگان ادامه می دهد.
۵)برخورد تند همراه با طعن و گاه ناسزا به آیت حق، مرحوم آیت الله #خوشوقت به بهانه ابراز نظر علمی خاص ایشان در یکی از مسائل تاریخ عاشورا، و تعطیلی درس اخلاق پربار ایشان در مسجد اعظم قم، هرگز فراموش شدنی نیست.
۶) مواجهه آهنین و خشن با آیت الله #جوادی_آملی، در پی اظهارنظر پیرامون مرحوم آخوند خراسانی و کفایه، ایضا از همین قبیل اقدامات غیرقابل دفاع است.
امید است روزگاری این سنخ برخوردهای ناروا با بزرگان در قم پایان پذیرد.
چه اینکه وقتی جماعت تندگو و تندخو، با بزرگان اینگونه سخن کنند، تکلیف طلاب جوان که احیانا نظری برخلاف دارند، از قبل روشن است.
تحولات حوزوی را از روزنه پی بگیرید؛
👇
@rozaneebefarda
باسمه تعالی
امروز بزرگوارانی برای بحث مراجعه کردند
شاید به این دلیل بود که دیر اطلاع رسانی کردم
به هر حال از دوستان عذرخواهم
فعلا تصمیم دارم بحث پنجشنبه ها تعطیل باشد
اگر تصمیم جدیدی گرفتم چهارشنبه هفته بعد اعلام خواهد شد
دوستانی هم اصرار دارند که بحث هر روز بارگذاری شود
چندین مشغله دارم که فرصت و لزوم شرح نیست
یکی اینکه به لطف خدا به تازگی کودکی به جمع ما اضافه شده
به هر حال فرصت کنم چشم
التماس دعا
@salmanraoofi
📢📢 #پذیرش سال تحصیلی 99-98
#دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی
🔴ویژه خواهران🔴
تحت اشراف اساتید:
#یزدانپناه
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🌐#ثبت_نام : yon.ir/RegBa
⛔️مهلت: 25 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: yon.ir/4Vzry
❓پاسخ به سوالات:
🆔 @hekmat_bagherain
📌مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
https://eitaa.com/madresehbagherain
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی
تحت اشراف اساتید:
#یزدانپناه
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
1️⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2️⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
▶️دوره برادران◀️
🔴برخوردار از مزایای طرح پایگاه هدایت تحصیلی(yon.ir/FvttHT)
🌐#ثبت_نام : yon.ir/RegFvtt
⛔️مهلت: 31 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: yon.ir/RegHlp
🔍پاسخ به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
▶️دوره خواهران◀️
🌐#ثبت_نام : yon.ir/RegBa
⛔️مهلت: 25 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: yon.ir/4Vzry
❓پاسخ به سوالات:
🆔 @hekmat_bagherain
📌مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
https://eitaa.com/madresehbagherain
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
eftetah.mp3
10.5M
🔆دعای افتتاح با نوای ملکوتی حاج مهدی سماواتی
@salmanraoofi
باسمه تعالی
بحث مکتب شناسی کاربردی
علمی ترین، سریع ترین و راحت ترین راه اجتهاد از نظر بنده همین دروس مکتب شناسی فقهی است
چون اجتهاد و فنون مختلف آن مرحله به مرحله برای طالب آن بیان می شود
و طلبه متوجه می شود اجتهاد چه نقشه ای دارد و در هر مرحله کجای اجتهاد است
اما معمول طلاب بدون دانستن این نقشه وارد دروس خارج می شوند لذا دیر و با سردرگمی به مقصود می رسند
دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری
و دروس مکتب شناسی کاربردی را که در ماه مبارک رمضان برقرار می شود
حتما گوش کنید و شرکت کنید
جلسه اول
🔆 #مکتب_شناسی_کاربردی
جلسه ۱
🔆هدف از بحث
🔆فایده بحث
🔆نگاهی به مکاتبی که کار خواهد شد و تعداد آنها
لینک بحث
👇👇👇
https://eitaa.com/salmanraoofi/6268
@salmanraoofi
🔆رهبر معظم انقلاب حفظه الله
حکومت آخوندی و آخوند حکومتی
🔆بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو عنوان و دو مفهوم غلط و انحرافی به وسیلهی کسانی که هم با روحانیت بد بودند، هم با انقلاب دشمن بودند، در ذهنها مطرح شد...این دو مفهوم غلط و در واقع دو تهمت را دشمن به عنوان تاکتیک مطرح کرده است.
یکی طرح مسئلهی حکومت آخوندی است. میگویند در ایران حکومت آخوندی، حکومت روحانی بر سر کار است. این را نوشتند، گفتند، ترویج کردند، تکرار کردند.
دیگری طرح موضوع آخوند حکومتی است؛ تقسیم آخوند به حکومتی و غیر حکومتی.
هدفشان از طرح این دو مفهوم انحرافی و غلط این بود که
اولاً نظام اسلامی را از پشتوانهی عظیم فکری و نظری و استدلالی و علمی علمای دین محروم کنند؛
ثانیاً روحانیت مسئول را، روحانیت انقلابی را، روحانیت حاضر در صحنه را که در مقابل دشمنیها سینه سپر کرده است، به خیال خودشان منزوی کنند، بدنام کنند. یعنی آخوند یک نوعش حکومتی است، که این بد است، منفی است، ضد ارزش است؛ یک نوعش غیر حکومتی است، که این مثبت است، این منزه است.
🔆آن دو مفهوم غلط، حقیقتاً انحرافی و خصمانه است؛ به دلیل اینکه
اولاً حکومت آخوندی و نسبت دادن جمهوری اسلامی به این مفهوم، حرف دروغی است.
جمهوری اسلامی حکومت ارزشهاست، حکومت اسلام است، حکومت شرع است، حکومت فقه است، نه حکومت افراد روحانی. روحانی بودن کافی نیست برای اینکه کسی سلطهی حکومتی پیدا کند.
جمهوری اسلامی با حکومتهای روحانی ای که در دنیا میشناسیم، در گذشته هم بوده است، امروز هم در نقطههائی از دنیا هست، ماهیتاً متفاوت است.
🔆حکومت جمهوری اسلامی، حکومت ارزشهای دینی است. ممکن است یک روحانی ارزشهائی را حائز باشد که از بسیاری از روحانیها برتر باشد؛ او مقدم است؛ اما روحانی بودن هم موجب نمیشود که از کسی سلب صلاحیت شود.
نه به تنهائی روحانی بودن صلاحیتآور است، نه روحانی بودن موجب سلب صلاحیت است. حکومت دین است، نه حکومت یک صنف خاص و یک مجموعهی خاص.
تقسیم روحانی به حکومتی و غیر حکومتی و ارزش و ضد ارزش قلمداد کردن اینها هم یک غلط فاحش است.
🔆 ...اگر روحانىِ حکومتی به آن کسی گفته میشود که برای ادای دین خود، برای ادای مسئولیت شرعی خود، برای خاطر خدا از نظام اسلامی حمایت می کند یا از مسئولینی حمایت میکند، این ارزش است، این ضد ارزش نیست؛ نداشتن این حالت، ضد ارزش است.
پس هیچکدام از این دو مفهوم - نه مفهوم حکومت روحانی و حکومت آخوندی، و نه مفهوم آخوند حکومتی، روحانی حکومتی - مفاهیم درستی نیست. طرح اینها پس از انقلاب و تشکیل نظام اسلامی، یک طرح مغالطه آمیز است؛ این مفاهیم متعلق به فرهنگ این انقلاب نیست.
۱۳۸۹/۰۷/۲۹
@salmanraoofi