eitaa logo
سلمان رئوفی
5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
338 ویدیو
188 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط https://eitaa.com/srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📚 18- فی السرائر ؛ عن بَعْضُ أَصْحَابِنَا قَالَ‏ كُنْتُ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع وَ كَانَ إِذَا صَلَّى الْفَجْرَ لَمْ يَتَكَلَّمْ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ فَجَاءُوهُ يَوْمَ وُلِدَ فِيهِ زَيْدٌ فَبَشَّرُوهُ بِهِ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ قَالَ فَالْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ ع أَيُّ شَيْ‏ءٍ تَرَوْنِي أَنْ أُسَمِّيَ‏ هَذَا الْمَوْلُودَ قَالَ فَقَالَ كُلُّ رَجُلٍ مِنْهُمْ سَمِّهِ كَذَا وَ سَمِّهِ كَذَا قَالَ فَقَالَ يَا غُلَامُ عَلَيَّ بِالْمُصْحَفِ قَالَ فَجَاءُوا بِالْمُصْحَفِ فَوَضَعَهُ فِي حَجْرِهِ قَالَ ثُمَّ فَتَحَهُ فَنَظَرَ إِلَى أَوَّلِ حَرْفٍ فِي الْوَرَقَةِ فَإِذَا فِيهِ‏ وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ عَلَى الْقاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً قَالَ ثُمَّ أَطْبَقَهُ ثُمَّ فَتَحَهُ ثَلَاثاً فَنَظَرَ فِيهِ فَإِذَا فِي أَوَّلِ وَرِقِهِ‏ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي‏ بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‏ ثُمَّ قَالَ هُوَ وَ اللَّهِ زَيْدٌ هُوَ وَ اللَّهِ زَيْدٌ فَسُمِّيَ زَيْداً .24» ▪ در سرائر آمده ؛ يكى از اصحاب نقل كرد كه خدمت على بن الحسين بوديم ايشان پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب صحبت نمي¬كردند. روزى كه زيد متولد شد اصحاب پس از نماز صبح به ايشان مژده دادند. در اين موقع روى به اصحاب نموده فرمود شما مي¬گوئيد نامش را چه بگذاريم؟ هر كدام نامى ذكر كردند. فرمود قرآن را بياوريد. همين كه قرآن را آوردند روى دامن خود نهاد و باز كرد در اول صفحه اين بود « وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ‏ عَلَى الْقاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً» باز بر هم گذاشت براى مرتبه دوم باز كرد در اول صفحه اين آيه بود « إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‏ » فرمود به خدا قسم اين زيد است بخدا قسم زيد است نامش را زيد گذاشت. 📝 پی نوشت: 24.السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و المستطرفات) ؛ ج‏3 ؛ ص637 ص: 638 . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مهمترین زمان تبلیغ 🔹 مهم‏ترين برهه‏‌اى و زمان و مكانى كه تبليغ، آنجا معنا مى‏‌دهد، جایى است كه وجود داشته باشد. 🔹 بيشترين زحمت در صدر اسلام و در زمان پيغمبر، زحمات مربوط به بود. بعد از پيغمبر، در زمان اميرالمؤمنين زحماتى بود كه از درگيرى و چالش حكومت اسلامى با افرادى كه مدعى اسلام بودند، به وجود مى‏‌آمد. بعد هم همين‏جور؛ در دوران ائمه هم همين‏جور؛ دوران غبارآلودگى فضا. 🔹 وقتى مسئله مشكل است كه اميرالمؤمنين در مقابل كسانى واقع مى‏‌شود كه اين‏ها مدعى اسلامند و معتقد به اسلام هم هستند؛ اين‏جور نبود كه معتقد به اسلام هم نباشند، از اسلام برگشته باشند؛ نه، معتقدند به اسلام، راه را غلط مى‏‌روند، هواهاى نفسانى كار دستشان مى‏‌دهد. اين، مشكل‏‌ترين وضع است كه افراد را به شبهه مى‏‌اندازد. 🔹 امروز در سطح داخل جامعه‏‌ى خودمان كه نگاه كنيد، همين‏جور است. لازم است. 📌 مناهج: خواص و در رأس آنها مسؤول هستند. انتخابات، اساسی‌ترین مسئله‌ی کشور است؛ به هوش باشیم رشد و نکس انقلاب، بسته به انتخابات است. @Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
دیدار اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه رهبر انقلاب: صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان یک ضرورت است حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار اعضای شورای‌عالی حوزه‌های علمیه بر برنامه‌ریزی برای شناسایی و به‌کارگیری استعدادهای برتر فکری از میان طلاب جوان تأکید کردند. رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، نقش شورای عالی حوزه‌های علمیه در سیاستگذاری برای تربیت معلمان و مربیان دینی در جامعه را بسیار مهم و حیاتی دانستند و با قدردانی از زحمات اعضای این شورا و مدیریت حوزه، افزودند: حد و مرز وظایف شورای‌عالی و مدیریت حوزه یعنی تفاوت بین سیاستگذاری و اجرا باید هر چه مشخص‌تر باشد تا بازده کار چند برابر شود. حضرت آیت الله خامنه‌ای هدف از انقلاب اسلامی و جان‌فشانی و فداکاریهای امام بزرگوار در به ثمر رساندن این نهضت را تحقق حاکمیت و شریعت اسلامی خواندند و گفتند: دشمن برای شناسایی نقاط مؤثر انقلاب و ضربه زدن به مبانی اساسی آن برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها حوزه‌های علمیه است. صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان بیان فرمودند (منشور روحانیت) یک ضرورت است. ایشان با تأکید بر شناسایی استعدادها و ظرفیتهای پنهان فکری در طلاب جوان، افزودند: در بخشهای گوناگون کشور، بعضاً کارهای بزرگ و ابتکارات شگفت‌انگیزی به‌دست جوانان انجام می‌شود و در بخش حوزه و طلبگی نیز یقیناً چنین استعدادهایی وجود دارند که باید شناسایی و در حلقه‌های فکری به‌کار گرفته شوند و از آنها مسئولیت خواسته شود. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با برشمردن نمونه‌هایی از حضور علمای بزرگ و تراز اول سابق در شهرهای مختلف کشور، افزودند: مقوله هجرت طلاب به شهرها برای رونق دادن به امور دینی و تربیتی آن مناطق کار بسیار خوب و لازمی است و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شهرهای مختلف از حضور عالمان دین خالی نشود.
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
5.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤐کی باید نحوه اعتراضات مدنی رو طراحی کنه!؟ ⁉️حوزه باید کتک بخورد ... ! 📍 آنچه در هفته قبل گذشت... (فیلم کامل به زودی ...) 💡محفل و دغدغه های انقلابی ➖شما هم به دعوتید: 🔺هر هفته شب های جمعه بعد از نماز در جوار مزار شهدا @afsaran_behesht
باسمه تعالی ادبیات ایشان جالب نیست اما سوالات ایشان و نکات ایشان درباره حوزه قم در موارد متعددی درست است آیت الله سیفی مازندرانی هم به نکاتی درباره همین نوع مسائل تصریح کردند @salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 آقای خاتمی الگوی شفافیت باشید 📝 نقد مشفقانه شورای عالی 🖋 علی مهدوی 🔹 پس از دیدار شورای عالی با رهبر معظم انقلاب، اتفاقاتی را شاهد بودیم از جمله جلسه فوق‌العاده معاونین حوزه علمیه و تصویب مصوباتی که خیلی پیشتر از این باید شاهدش می‌بودیم؛ همچنین زنده شدن بانک ایده‌ها در شورای عالی حوزه‌های علمیه پس از مرگ خاموش آن و ... . 🔹 یکی از این اتفاقات، سخنان شفاف آیت‌الله سید احمد خاتمی در درس خارج فقه خویش بود. ایشان گزارشی مختصر از دیدار شورای عالی با رهبری ارائه کردند؛ از بحران مالی حوزه علمیه، لزوم احیای موقوفات حوزوی و مشکل کاهش ورودی‌های حوزه علمیه سخن گفتند. همچنین از طلاب خوش‌فکر خواستند دغدغه‌های خودشان را با شورای عالی مطرح کنند!! 🔹 اما در کمال تعجب می‌بینیم صوت درس خارج ایشان تقطیع می‌شود و تمامی مطالب فوق حذف شده‌اند؟ این امر، سؤالات بسیاری را به وجود می‌آورد از جمله اینکه: ❓ واقعا سانسور این بیانات مهم چه توجیهی دارد؟ ❓ طلاب پای درس ایشان فقط محرم هستند و دیگران نامحرم؟ ❓ دیگر طلاب حق ندارند از مسائل و مشکلات جاری حوزه مطلع شوند؟ ❓ از همه طلاب و نخبگان نباید درخواست شود طرح‌ها و دغدغه‌های خویش را با شورای عالی در میان بگذارند؟ 🔹 آقای خاتمی وقتی مطلع شدیم در درس خارج این مباحث را مطرح کردید بسیار خوشحال شدیم به امید تغییر و تحولات ویژه در شورای عالی، به امید اهمیت‌دادن به طلاب جوان؛ اما وقتی با سانسور کامل این بیانات مواجه شدیم به همان میزان نگران شدیم که مبادا همه اینها ظاهری و صوری باشد؟! 🔹 آقای خاتمی، کاری نکنیم که دیگران بهانه تخریب شورای عالی را پیدا کنند. بیایید شفافیت را از شورای عالی آغاز کنیم. اگر مسؤولین عالی حوزوی از شفافیت بترسند یا فراری باشند چه انتظاری داریم که دولتمردان تن به شفافیت دهند. شما الگوی حال و آینده روحانیونی هستید که بر مسند مقامات مختلف کشوری قرار دارند یا در آینده تکیه خواهند زد. بیایید شفافیت را از همینجا شروع کنیم؛ دقیقا از قلب تپنده حوزه علمیه؛ شورای عالی. @Manahejj
🔅🔅🔅 📚 19- فی الكافي باسناده عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنِ الْمَصْلُوبِ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ جَدِّي ع صَلَّى عَلَى عَمِّهِ‏. » ▪ در کافی آمده از ابوهاشم جعفری آمده از امام رضا در مورد به دار آویخته شده پرسیدم پس فرمود : آیا نمی¬دانی جدم ( امام صادق ) بر عمویش ( زید) نماز خواند . 🔅🔅🔅 📚 20- كشف الغمة مِنْ كِتَابِ الدَّلَائِلِ لِلْحِمْيَرِيِّ، عَنْ جَابِرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ‏ : « لَا يَخْرُجُ عَلَى هِشَامٍ أَحَدٌ إِلَّا قَتَلَهُ فَقُلْنَا لِزَيْدٍ هَذِهِ الْمَقَالَةَ فَقَالَ إِنِّي شَهِدْتُ هِشَاماً وَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُسَبُّ عِنْدَهُ فَلَمْ يُنْكِرْ ذَلِكَ وَ لَمْ يُغَيِّرْهُ فَوَ اللَّهِ لَوْ لَمْ يَكُنْ إِلَّا أَنَا وَ آخَرُ لَخَرَجْتُ عَلَيْهِ‏ .» ▪ در کشف الغمه آمده جابر گويد: من شنيدم از أبى جعفر (ع) كه ميفرمود: خروج نكرد كسى بر هشام‏ مگر كه كشت او را، ما اين مقاله را به زيد رسانيديم گفت: من حاضر بودم نزد هشام و رسول اللَّه را (ص) بد ميگفتند نزد او و او منكر و متغير نميشد از اين، بخدا كه اگر نباشد مگر من و ديگرى من بر او خروج كنم . 📝 پی نوشت: 25.. الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏3 / 215 . 26. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏46 ؛ ص192. 27.این روایت میرساند که با کمترین بهانه می¬توان علیه خلفای جور قیام کرد . ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
19 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ⏪ 2 – در بعضی مکاتب علم اصول بسیار مختصر ارائه شده و بیشتر به فقه اهمیت میدهند در این مکتب هر کس رجالش قویتر باشد و نسبت به جو صدور روایت و فقه اهل سنت آ گاهی بیشتری داشته باشد و تبحر بیشتری در کتب حدیثی و کارهای فقه الحدیثی داشته و تتبع بیشتری در کتب فقهی داشته و اطلاعش از اقوال فقها بیشتر باشد و بتواند جمعهای فقهی – نه صناعی و اصولی - بهتری هنگام تعارض ادله ارائه کند فقیه قویتری محسوب میشود و قوت علمی یک فرد برگشت به اصول او ندارد. ▪ فقه این مکتب به مراتب قویتر از اصول است و در این مکتب معمولا هنگام پیچش مسائل فقهی هم به سراغ علم اصول نمیروند و معمولا معضلات فقهی را با احتیاط یا استفاده از عموم آیات حل میکنند. ▪ گرچه فقه این مکتب فقهی عالی راقی و پر تتبع و واقع گرا به نظر میرسد اما به علت ارائه نکردن مبانی فقهی و فقه الحدیثی به صورت علمی در علم اصول فقه این مکتب از لحاظ اصولی ضعیف به نظر میرسد و افکار اصولی این مکتب مورد بررسی و نقد قرار نمیگیرد ا گر مبانی و علل این گونه برخورد با علم اصول در اصول این فقها تبیین شود و شیوه ظهور گیری خود را مستدل و به روش اصولی ارائه کنند مطمئنا شاهد اصولی نو ، کاربردی و واقع گرا خواهیم بود. ⏪ 3- بعضی مکاتب رابطه متعادلی بین فقه و اصول برقرار کرده اند گرچه اصول را مقدمه برای فقه میدانند اما آنقدر به مقدمه نمیپردازند که ذی المقدمه ضعیف و غیر کاربردی و غیر واقعی شود و علم اصول را بین تطویل و اختصار دو مکتب گذشته ارائه کرده و رابطه فقه و اصول را قطع نمیکنند همچنین هنگام معضلات فقهی از علم اصول به نحو شایسته استفاده مینمایند . ▪ در این مکتب مباحث الفاظ کمتر به کار برده میشود و بیشتر اصول عملیه مورد استفاده در فقه قرار میگیرد . ▪ گرچه این مکتب رابطه متعادلی بین فقه و اصول برقرار میکند اما تبیین نکردن علت این برخورد از لحاظ اصولی و تنقیح نکردن مبانی این گونه کاربرد مباحث الفاظ باعث میشود که گسستی در استفاده بین دو قسم مباحث اصولی ؛ الفاظ و اصول عملیه در ارتباط با فقه احساس میشود لذا ا گر این مکتب بتواند مبانی مباحث الفاظ خود را در علم اصول وارد کرده و تنقیح کند مطمئنا بهترین رابطه بین فقه و اصول از آن این مکتب خواهد بود . ✅ نکاتی راجع به مباحث الفاظ علم اصول لزوم استفاده از علوم جدید بررسی زبان ، برای غنای مباحث الفاظ علم اصول ✅ اشاره ای به بعضی علوم و مباحث راهگشا ▪ علم زبانشناسی : در تعریف این علم گفته اند :( زبانشناسی همچنان که از نام آن بر می آید دانش شناخت و بررسی زبان به طریقه علمی است . منظور از روش علمی آن است که ابتدا واقعیات و پدیده های عینی و محسوس زبانی گرد آوری شده ، و طبقه بندی و فهرست بندی می شوند و از روی این فهرستها نتیجه گیری به عمل می آید. سپس نتایج و فرضیات به دست آمده به محک آزمایش زده می شوند تا در صورت درست یا غلط بودن به عنوان یک نظریه پذیرفته یا مردود شناخته شوند15.) ▪ در این علم به مباحثی چون تفاوت گفتار و نوشتار، تفاوت زبانشناسی همزمانی و زبانشناسی تاریخی ، جوهر و اصل زبان ، دستگاه زبان ، خصوصیات خطی زبان ، اصل نسبیت زبان ، زبان و خط ، رابطه زبان و خط، اندامهای گویایی و اصوات زبانی ، ویژگیهای زبر زنجیری گفتار ، دستور زبان ، بررسی معنی ، زبانشناسی و علوم دیگر ، پرداخته میشود ما به دو سرفصل از فصل های راهگشا در این علم اشاره میکنیم ▪ رابطه زبان و خط: در این بحث سیر پیدایش زبان با توجه به شواهد تاریخی بررسی شده و نظر زبانشناسان این است که بشر ابتدا به جایگزینی کلمات به جای نقاشی ای اشیا پرداخت و سپس با پیشرفت به کلمات جایگزین و کلمات رابط و اعداد و سپس جملات و دیگر پیشرفتهای زبانی نایل گشت . ▪ بررسی این مباحث در تحلیل بحث وضع و همچنین بحث اولین واضع و تحلیل وجود رابط میتواند موثر باشد. ▪ علم معنی شناسی :این علم شاخه های مختلفی دارد سه شاخه مهم این علم عبارتند از «معنی شناسی کاربردی» ، «معنی شناسی منطقی» و «معنی شناسی شناختی» است مباحث معنی شناسی کاربردی از مباحثی است که به تاثیر فضای صدور کلام و نحوه القای آن میپردازد که میتواند به مبحث حجیت ظواهر و خصوصا بحث حجیت ظواهر برای مخاطبین ارتباط وثیقی پیدا کند و تحلیلهای راهگشایی برای بررسی این مسائل ارائه دهد. 📝 پی نوشت: 15.زبان و زبان شناسی دکتر مهری باقری ص1 8 نشر قطره ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
1_152343284.mp3
زمان: حجم: 7.95M
🔆انتقاد شدید از شورای عالی حوزه و مواد و روش آموزشی حوزه علمیه 📝 زوائد و نقایص اصول الفقه 🎙 استاد ربانی گلپایگانی 🔅[اسلاف ما] اخباری‌ها را برای چه نقد کردند؟ چون اخباری‌ها معتقد بودند ظواهر کتاب حجت نیست؛ قرآن تحریف شده است و...!! امروز هم باید یک فصلی از اصول الفقه را اختصاص دهیم به نقد هرمونوتیک [که به جنگ قرائت حوزه علمیه از دین آمده است] 🔅شبانه‌روز این اندیشه‌ها در فضای مجازی به خورد ما داده می‌شود [و دست طلاب خالی است] و ذهنشان مشغول است. 🔅بزرگان حوزه باید فکری درباره کتب درسی و آموزشی حوزه علمیه کنند تا طلاب بیمه شوند. کلام جدید و معرفت‌شناسی باید در حوزه گفته شود. 🔅سابق بر این دست بنده در مرکز تخصصی کلام (آیت‌الله سبحانی) برای تعیین کتب و مواد آموزشی باز بود؛ اما [شورای عالی] به بهانه یکسان‌سازی واحدهای آموزشی دست ما را بستند. گفتند فلسفه ۸ واحد!! بدایه را هم نمی‌شود در ۸ واحد گفت چه برسد به نهایه. کلامی اگر پایه فلسفی‌اش قوی نباشد چطور می‌تواند در برابر هایدگر و هگل و ... مقابله کند؟!! اگر مطهری در برابر اینها ایستاد چون قوی بود و اینها را به چالش کشید. 📅 ۲۵ آذر ۱۳۹۸ 💢حوزه و فلسفه 💢شورای عالی حوزه @Manahejj @salmanraoofi
19 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ⏪ زبان کاربردی امروزه در علوم زبانشناسی شاخه ای تحت عنوان زبان کاربردی نیز وجود دارد که به بررسی مباحث و اصطلاحات خاص زبانی می پردازد جای این مباحث در علم اصول خالیست البته از این جهت که در علم اصول متاسفانه به الفاظ ارائه قانون اعم از الزام و ترک به حکم شرعی پرداخته نشده به عنوان مثال واژه «لابأس» در روایات بسیار به کار میرود بررسی این نکته که این واژه در واقع میخواهد به چه نکته ای اشاره کند بسیار قابل تامل است .آیا اشاره به عدم وجود مفسده دارد یا اشاره به عدم لزوم حکم یا نکته دیگر. حقا این نکته جای تحقیق و بررسی دارد چرا که در هنگام تعارض روایات بسیار دیده میشود که حکمی با این لفظ با حکم دیگر تعارض دارد نحوه تفسیر از این لفظ همینطور الفاظ دیگر فقیه را در فهم بهتر از ادله و جمع بهتر ادله کمک شایانی خواهد کرد . ⏪ لزوم توجه به مباحث تشریع و قانونگذاری و لوازم آن از مباحث مهمی که در علم اصول میتواند راهگشا باشد بررسی مباحث تشریع و قانونگذاریست و مباحث مرتبط با این مسائل است که در این مجال به چند نکته اشاره میکنیم : ▫ 1) روابط منابع تشریع : رابطه قرآن و سنت : مسلما قرآن و سنت دو منبع احکام الاهی هستند اما رابطه این دو از مباحث مهمی است که تحت عنوان رابطه منابع تشریع میتواند بررسی شود . بحث تخصیص آیات قرآن به خبر واحد از مباحثی است که در کتب اصول مطرح شده و در واقع از شاخه های همین بحث است . ⏪ مباحث ذیل نیز در این رابطه میتواند بررسی شود و راهگشا باشد : استقلال رسول ا کرم در تشریع : از مباحث مهمی که در این حیطه قابل بررسی و کنکاش است تفویض قانونگذاری به پیامبر گرامی اسلام است در این رابطه احادیث استفاضه دارند و بررسی این مسئله از حیث تبعات قانونی بسیار مهم و قابل اعتناست و چند سوال مهم در این رابطه مطرح است : 🔹 الف) آیا قوانینی که رسول ا کرم تشریع کردند در قرآن وجود دارد؟ یا وجود نداشته و این قوانین از مصادیق تشریعات رسول ا کرمند ؟ ا گر وجود دارد آیا فقط رسول ا کرم به دلیل روایت « انما یعرف القرآن من خوطب به 16» میتوانند این قوانین را از قرآن برداشت کنند یا این قوانین از قرآن قابل استفاده اند اما با دقت و ژرف اندیشی ؟ 🔹 ب) قوانین تشریع شده توسط رسول ا کرم در طول قوانین قرآنند یا در عرض آن ؟ به این معنی که آیا قوانین رسول ا کرم در رتبه بعد از قوانین قرآنی به ارائه قانون میپردازد یا در عرض آن به ارائه قانون میپردازد یا بعضی موارد در عرض هم هستند و بعضی موارد در طول هم تفاوت موارد یاد شده به این است که ا گر قانون رسول اکرم در طول قانون قرآن باشد نباید تضاد ظاهری بین این قوانین باشد اما در صورتی که در عرض باشد امکان تضاد ظاهری بین این قوانین وجود دارد . مثلا بعضی خوردنی ها توسط پیامبر یا ائمه تحریم شده حال آنکه در بعضی روایات به تبع آیات به مطلقات قرآنی از قبیل آیه « قل لا اجد فی ما اوحی الی محرما الی طاعم یطعمه 145 – انعام » استناد شده است حال ا گر به این مبنا قائل باشیم که قوانین نبوی در طول قانون قرآنند باید به طرح و توجیه روایات قائل شده به حرمت پرداخت و ا گر به این قائل شویم که این دو منبع در عرض هم در قانون گذاری هستند باید سر تعظیم در قبال روایات تحریم فرود آورد و به توجیه روایات مستند به مطلقات قرآنی پرداخت . 📝 پی نوشت: 16.کافی ج8 ص311 ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚 21- كفاية الأثر عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَقُلْتُ إِنَّ قَوْماً يَزْعُمُونَ أَنَّكَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ قَالَ لَا وَ لَكِنِّي مِنَ الْعِتْرَةِ قُلْتُ فَمَنْ يَلِي هَذَا الْأَمْرَ بَعْدَكُمْ قَالَ سَبْعَةٌ مِنَ الْخُلَفَاءِ وَ الْمَهْدِيُّ مِنْهُمْ قَالَ ابْنُ مُسْلِمٍ ثُمَّ دَخَلْتُ عَلَى الْبَاقِرِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَأَخْبَرْتُهُ بِذَلِكَ فَقَالَ صَدَقَ أَخِي زَيْدٌ صَدَقَ أَخِي زَيْدٌ سَيَلِي هَذَا الْأَمْرَ بَعْدِي سَبْعَةٌ مِنَ الْأَوْصِيَاءِ وَ الْمَهْدِيُّ مِنْهُمْ ثُمَّ بَكَى ع وَ قَالَ كَأَنِّي بِهِ وَ قَدْ صُلِبَ فِي الْكُنَاسَةِ يَا ابْنَ مُسْلِمٍ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ قَالَ وَضَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَدَهُ عَلَى كَتِفِي وَ قَالَ يَا حُسَيْنُ يَخْرُجُ مِنْ صُلْبِكَ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ زَيْدٌ يُقْتَلُ مَظْلُوماً إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ حُشِرَ وَ أَصْحَابَهُ إِلَى الْجَنَّةِ .28» ▪ در كفاية الاثر مي¬نويسد: محمد بن‏ مسلم‏ گفت پيش زيد بن‏ على‏ رفتم گفتم گروهى چنان گمان دارند كه تو امامى گفت : نه من از عترت پيامبرم پرسيدم چند نفر بعد از شما متصدى امامت مي¬شوند گفت هفت نفر كه مهدى از آنها است. محمد بن مسلم گفت خدمت حضرت باقر رسيدم و جريان را عرض كردم فرمود راست گفته برادرم زيد راست گفته پس از من متصدى امامت هفت نفر ميشوند كه مهدى از آنها است در اين موقع اشك از ديده امام باقر ريخت فرمود گويا مى‏بينم كه زيد را در زباله دان کوفه به دار آويخته‏اند. فرمود پسر مسلم! پدرم از پدر خود حضرت حسين نقل كرد كه پيامبر دست بر پشت من گذاشته فرمود حسين جان از نژاد تو فرزندى به نام زيد خواهد آمد كه او را مظلوم ميكشند روز قيامت او و يارانش رهسپار بهشت برين مي¬شوند. 📚 22- فی الإمامة و التبصرة من الحيرة ؛ باسناده عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ، قَالَ : « سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَنِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ: هَلْ كَانَ إِمَاماً؟ قَالَ: لَا، وَ لَكِنَّهُ كَانَ مَهْدِيّاً .» ▪ در الامامه و التبصره آمده از حنان بن سدیر آمده گفت : از امام باقر علیه السلام از محمد بن حنفیه سوال کردم ؛ آیا امام بود ؟ فرمود : نه ولی مهدی (قیام کننده به حق ) بود . 📝 پی نوشت: 28.كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر / 310 . 29. الإمامة و التبصرة من الحيرة / النص / 60 . 30. این روایات و روایات بعدی می¬رساند که 1- مهدی به معنی قیام کننده به حق است 2- در زمان ائمه هم کسانی که داعی قیام علیه دولت داشته اند خود را مهدی می¬نامیده اند 3- با توجه به ارتکاز آن زمان مردم که تا به حال هم ادامه دارد مهدی یعنی کسی که داعی قیام علیه ظلم را دارد لذا روایاتی که تاکید دارد ائمه مهدی هستند می¬رساند که اهل بیت قصد قیام داشته اند. ⏪ ادامه در پست های بعدی... @salmanraoofi
الله اکبر الله اکبر الله اکبر ان شاء الله به زودی با رسوایی منافقین و کم شدن شر آنها، شاهد سرعت شگفت انگیز جمهوری اسلامی ایران به سمت قله های عزت و افتخار خواهیم بود @salmanraoofi