هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت ۳
🔺 شیخ محمدجواد فاضل
🔸 تقلیل از شرایط مشهور تقلید و عدم لزوم اعلمیت
🔸 اعلام مرجعیت
🔸 عدم انتشار رساله
#مرجع_سازی
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از روزنه
بخش استفتائات سایت یکی دیگر از سران #نشست_اساتید!
اغلب سران تشکل موسوم به #نشست_اساتید، دفتر مراجعات و سایت شخصی دارند و در سایت شان به #استفای_فقهی پاسخ می دهند!
این قبیل امور معمولا مقدمه اعلان مرجعیت است و با وجود آنکه اغلب اساتید این افراد در قید حیات هستند، اعلام مرجعیت به این شکل، به عنوان یک چالش اخلاقی و سلوک غیر همسو با سیره بزرگان تشیع، محل حساسیت و پرسشگری عموم طلاب و روحانیون قرار گرفته است.
وانگهی! این حجم دفتر و رساله و مرجع، نهاد مرجعیت شیعه را در آینده نزدیک با #تکثری بی سابقه مواجه خواهد کرد که گرچه موجب تسهیل روابط با نظام سیاسی خواهد شد، اما اقتدار مذهبی نهاد روحانیت (که همواره به عنوان پشتوانه و سرمایه تاریخی تشیع بوده) را به شدت به مخاطره خواهد انداخت.
🔶حاشیه
اطلاع رسانی و دغدغه مندی حوزویان در این باب، نه به معنای نفی کلی حضرات(که آنان در جای خود محترم اند)، بلکه تذکاری است جهت جلوگیری از سوءاستفاده اطرافیان که گاه با اغراض غیرالهی، در شیپور تکثر و تفرق در مرجعیت و روحانیت، دمیده و می دمند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از دیوار طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️سیره حضرت آیت الله بهجت در اعلام و اقدام برلی مرجعیت
♨️حتی یک قدم نه قبل از مرجعیت و نه بعد از مرجعیت برای مرجعیت برنداشت!
♨️خدا را شاهد میگیرم هزار تومان هم خرج مرجعیت و تعریف خودش نكرد
♨️تا جایی که تحت اختیارش بود حتی اجازه نداد توی رسالش بنویسند «آیتالله العظمی» مینوشتند «العبد محمدتقی بهجت»!
@khabarehowzeh
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
هدایت شده از دیوار طلاب
#تحلیل_خبرحوزه از تحرکات اخیر جریانات حوزوی برابر #نشست_اساتید ۱
🔻🔻🔻
عملکرد #نشست_اساتید به ویژه سران و ارکان آن طی سالیان اخیر سوالات و ابهامات و انتقاداتی را بر انگیخته لذا باعث شده مراجع معظم تقلید، نهادهای حوزوی و جریانات انقلابی حوزه علیه این مجمع موضع گیری کنند
در این باب نکات ذیل قابل توجه است
♻️ 1⃣تضعیف جایگاه مرجعیت
برخی از رویکردها و اعمال سران نشست اساتید باعث تضعیف مرجعیت است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
🔻الف) انتشار رساله و پاسخگویی به استفتائات با زنده بودن مراجع و اساتید معظم همین آقایان که متاسفانه این شائبه را ایجاد می کند که آقایان صلاحیتی همسنگ یا فراتر از مراجع معظم تقلید برای خود قائل هستند.
♻️علاوه بر اینکه این رفتار نقض صریح بیانات گذشته ایشان در خودداری و جلوگیری از انتشار رساله توسط اعضای نشست است.
🔻ب) دخالت دربرخی شئون مرجعیت همچون تقسیم گسترده پول بین اساتید به اسم و عنوان شخصی خود در حالیکه امور مالی حوزه تا کنون از طریق مراجع عظام تقلید اداره می شد و استقلال و سلامت حوزه و روحانیت نیز تا کنون از همین طریق تضمین شده است.
تقسیم پول از طریقی غیر از مراجع و غیر عنوان وجوهات این خوف ر ایجاد می کند که پولهایی با منشاء نا معلوم وارد حوزه شده و استقلال و کرامت نهاد حوزه را زیر سوال برد.
♻️رفتارهایی مثل تقسیم پول با عنوان شخصی یا نشر رساله و امثال آن باعث شد حضرت آیت الله وحید در جلسه نشست اساتید با ایشان در دی ماه سال ۹۶ با یادآوری دنیاگریزی و فرار علمای صالح سلف از مقام و مرجعیت به گونه ای سران نشست اساتید را مورد نصحیت و انتقاد غیر مستقیم خود قرار دهند و در مورد دیگر با نوشته ای کتبی گواهی اجتهاد برای هر فردی را انکار کنند.
🔻ج) عدم توجه به جایگاه واقعی فقاهت و مرجعیت صالح که باعث بی مهری و عدم تعامل مناسب با برخی مراجع همچون آیت الله مکارم شیرازی شده و این شائبه را ایجاد می کند که توجه ویژه سران نشست اساتید به برخی مراجع به جهت جلب امکانات یا سلیقه خاص نشست اساتید درباره بزرگان است.
♻️ 2⃣ عملکرد نشست اساتید نسبت به ماموریت اعلام شده از ناحیه نشست
ادعای سران نشست اساتید از تشکیل چنین مجمعی پیگیری امور مربوط به حوزه و روحانیت و به ویژه اساتید و مسائل صنفی آنها به دور از هرگونه جهت گیری و فعالیت متداول سیاسی است.
♻️در حالی که
🔻اولا: با توجه به ادعای ایشان همه اساتید باید مورد حمایت ایشان قرار گیرند نه فقط آن دسته از اساتیدی که به ایشان مراجعه کرده و زیر چتر آنها آمده اند.
🔻ثانیا: انتظار طبیعی و منطقی از سران نشست اساتید با توجه به ماموریت اعلام شده برای آن هماهنگی و تعامل با همه مراجع معظم، شورای عالی حوزه و مدیریت حوزه است که متاسفانه شاهد دخالت در برخی شئون مرجعیت و ناهماهنگی با نهادهای حوزوی هستیم و همین جهت باعث کدورت مرجع معظم آیت الله مکارم شیرازی شد.
🔻ثالثا: برخی رویکردها و مواضع سیاسی سران نشست اساتید به عنوان نشست اساتید و یا مواضع شخصی ایشان بدون لحاظ جایگاه عنوانی که در این تشکل دارند به ماموریت اعلامی ایشان لطمه وارد کرده و در برخی موارد در راستای برخی جهت گیری های خاص سیاسی قرار گرفته است.
♻️به طور مثال ملاقات سران نشست با رئیس دولت یازدهم و پیشنهاد تئوریزه کردن شعار اعتدال این دولت آیا در راستای اهداف اعلامی این نشست است یا نوعی کنشگری سیاسی با جهت گیری خاص؟!!
🔻در حالیکه ورود اساتید به این تشکل و رای ایشان به سران نشست برای اهداف و جهت گیری های خاص سیاسی نبوده و صرفا امور حوزوی و صنفی مورد لحاظ ایشان است.
♻️انتظار طبیعی و منطقی طلاب و اساتید سطوح عالی حوزه از سران نشست این است که اگر ایشان بنای فعالیت سیاسی و جهت گیری خاصی دارند آن را به طور رسمی اعلام کرده تا همه طلاب و اساتید تکلیف خود را برای حضور در این مجموعه بدانند.
@khabarehowzeh
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
هدایت شده از دیوار طلاب
♨️تحلیل #خبرحوزه از تحرکات اخیر جریانات حوزوی برابر #نشست_اساتید ۲
🔻🔻🔻
♻️با توجه به نکات پیش گفته و همچنین شعار و ادعای سران نشست در حفظ حرمت و جایگاه مراجع معظم تقلید اگر #نشست_اساتید بخواهد فضا به جریان عادی خود بازگردد باید
🔻اولا: سران نشست اساتید که اقدام به انتشار رساله و پاسخگویی به استفتائات کرده اند با عذرخواهی از مراجع معظم تقلید خصوصا اساتید خود اقدام به جمع آوری رساله کرده و پاسخگویی به استفتائات را به مراجع معظم تقلید ارجاع دهند.
🔻ثانیا: از دخالت در شئون مرجعیت پرهیز کرده و ازدیگر تقسیم پول به عنوان شخصی خود نداشته باشند و اجازه دهند امور مالی حوزه همچنان از طریق مراجع تقلید و به عنوان ایشان اعمال شود تا همچنان کیان و استقلال حوزه از هر آسیبی مصون و محفوظ مانده و از ورود اموالی که منشاء آنها معلوم نیست به حوزه جلوگیری شود.
🔻ثالثا: آقایان سران نشست اساتید به صورت شفاف توضیح دهند آن بخش از پولهایی که به اسم برخی سران نشست بین اساتید تقسیم شده از کجا و به چه عنوانی تامین شده است؟
🔻آیا آقایان به عنوان مرجع تقلید اخذ وجوهات کرده اند و یا اینکه اشخاص و جریاناتی به ایشان این مبالغ مالی را هدیه داده اند؟
🔻سوال دیگری که باید جواب داده شود این است که وجوهات یا هدایا از داخل کشور تامین شده یا خارج کشور؟
🔻گرچه بعید است که آقایان شفاف سازی کنند و از ادامه این رویه غلط منصرف شوند
🔻رابعا: انتظار می رود سران نشست اساتید ضمن انتشار اساسنامه خود برای روشنگری همه از جمله اساتید مجموعه نشست، نوع و چگونگی فعالیت سیاسی این تشکل را به صورت دقیق روشن کنند و معلوم کنند با توجه به شعار پدری نشست برای جریانات سیاسی، چطور در مقابل بعضی مسئولین و نهادها که با اجرای اسناد بین المللی کفار، مبانی اعتقادی و احکام الاهی را زیر سوال می برند هیچ واکنشی نشان نمی دهند اما در دیدار با همان جریان سیاسی از تئوریزه کردن شعار آن جریان صحبت می کنند؟!!
به نظر می رسد اگر این رویه در نشست اساتید در تقابل با مراجع معظم تقلید و زیرپاگذاری سنتهای حسنه حوزوی ادامه پیدا کند مراجع معظم تقلید، طلاب و اساتید به روشنگریها و وظایف دیگر خود در قبال نشست مبادرت می ورزند و تبعات آن به عهده سران نشست با رویه غلطیست که در پیش گرفته اند.
@khabarehowzeh
♨️رسانه مستقل خبر حوزه
باسمه تعالی
اگر فرصت کنم تحلیلی درباره اینکه
چرا به رئیس جمهور متقلب کنونی جناب روحانی اجازه داده شد که در عداد کاندیداهای ریاست جمهوری بیاید
چه راهبردی پشت کار نظام و رهبری بود
چه سرنوشتی در انتظار جریان و بدنه متدین و بدنه و جریان غیر متدین در انتخابات آتی هست
جریانات حوزوی که در حوزه هستند چه کنشهایی در قبال این اتفاقات خواهند داشت
خواهم نوشت ان شاء الله
اگر فرصت کنم
شاید هم صوتی بارگزاری کنم
@salmanraoofi
#فقه_بانکداری
به همت گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی بررسی شد؛
📌 چالشهای فقهی #بانکداری_اسلامی در ایران
🔅🔅🔅
عضو شورای فقهی بانک مرکزی در این نشست به بررسی دغدغههای مراجع درباره شبهه ربوی بودن قراردادهای بانکی، صوری بودن قراردادها و جریمه تأخیرپرداخت، گفت: در واقع قرض با بهره از جهت فقه اسلامی ربا به حساب میآید.
📝 به گزارش خبرنگار وسائل، نشست «چالشهای فقهی بانکداری«چالشهای فقهی بانکداری اسلامی در ایران» بررسی شد اسلامی در ایران» از سلسله جلسات مدرسه رمضانی اقتصاد به همت گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی با حضور حجت الاسلام سید عباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی سه شنبه ۲۴ اردیبهشت در سالن آمفی تئاتر دانشگاه رضوی با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.
🔸 وی در این نشست به بررسی دغدغههای مراجع درباره شبهه ربوی بودن قراردادهای بانکی، صوری بودن قراردادها و جریمه تأخیر پرداخت، گفت: در واقع قرض با بهره از جهت فقه اسلامی ربا به حساب میآید.
ادامه گزارش را در پیام زیر دنبال کنید
@salmanraoofi
#فقه_بانکداری
به همت گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی بررسی شد؛
📌 چالشهای فقهی #بانکداری_اسلامی در ایران
🔅🔅🔅
✳ بایدها و نبایدهای بانکداری غربی
🔹 این استاد تمام اقتصاد در ادامه بررسی بایدها و نبایدهای بانکداری غربی در پاسخ به این پرسش که آیا این بانکداری ربوی است یا نه، اظهارکرد: برخی از عالمان دینی معتقدند که بانکداری غربی ربوی نیست.
🔹 این نظریه پرداز بانکداری با اشاره به این مطلب که دیدگاه ربوی نبودن بانکهای غربی در صد سال گذشته در میان مسلمانان نهادینه نشده است، بیان داشت: در واقع در دیدگاه دوم این مطلب مورد قبول واقع شد که بانکداری غربی ربوی است.
🔹 وی ادامه داد: با پذیرش ربوی بودن بانکهای غربی این پرسش مطرح شد که آیا میشود این بانکها را اصلاح کرد و بدون ربا شود که در این خصوص آیت الله شهید محمد باقر صدر درباره بانکداری غربی و کارکرد و معاملات تحلیل انجام داد.
🔹 حجت الاسلام موسویان با اشاره به این مطلب که براساس تحلیلهای شهید صدر معلوم میشود که کدام معاملات ربوی است و چرا اینگونه است، گفت: در همین راستا شهید صدر جایگزین معرفی میکند که ما میتوانیم بانک هائی را داشته باشیم و در عین حال سپرده گذاری انجام شود و بانکها وکیل مردم شوند.
✳ بانکداری بدون ربا لازم است، ولی کافی نیست
🔹 عضو شورای فقهی بانک مرکزی با تأکید بر این مطلب که بانکداری بدون ربا لازم است، ولی کافی نیست، ابراز کرد: در عین حال نیاز است تا به سمت بانکداری اسلامی حرکت کرد و این نکته را باید مدنظر قرار داد که بانکداری اسلامی فقط بانکداری بدون ربا نیست.
🔹 وی با اشاره به این مطلب که برخی بین بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی تفاوت هائی گذاشته اند، اظهار کرد: در آموزههای اسلامی بانکداری اسلامی منحصر به حذف ربا نیست و باید موارد دیگر را هم مد نظر قرار داد.
🔹 حجت الاسلام موسویان با بیان اینکه در بانکداری اسلامی باید سایر آموزههای آسلامی را وارد کرد، بیان داشت: ایده اول که بانکداری غربی و ربوی است نهادینه نشد، اما ایده دوم بانکداری بدون ربا نهادینه شد و ایده سوم دیگری وجود دارد که هنوز عملیاتی نشده است.
✳ از بانکداری بدون ربا میتوان به سمت بانکداری اسلامی حرکت کرد
🔹 وی ادامه داد: این ایده سوم بانکداری اسلامی است که همه ابعاد فقهی و معاملاتی و مالی در آن تأمین میشود؛ از بانکداری بدون ربا میتوان به سمت بانکداری اسلامی حرکت کرد و همه مولفهها در این ایده وارد شود که تبدیل به بانکداری اسلامی شود.
🔹 عضو شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه به بررسی صنعت بانکداری غربی پرداخت، گفت: در واقع این صنعت ۴۰۰ سال سابقه دارد که همه متفکران اقتصاد روی آن کار میکنند.
🔹 وی با اشاره به این مطلب که مسائل چالشی در حوزه پول به اندازهای فراوان است که دانشمندان غربی از حل آن ناتوان هستند، تصریح کرد: صنعت بانکداری، صنعت پیچیدهای است؛ درباره قانونهای بانکداری در ایران در مقام قانون هیچ اعتراضی نیست، اما در مقام اجرا اعتراض هائی وجود دارد.
@salmanraoofi
👤 محسن غفاری مدیر پیامرسان ایتا در دانشگاه قم:
🔆ایتا یک پیامرسان دانشگاهی است.
ایدههای جدیدی مانند ترندینگ و هشتگ را اجرا کرده ایم؛ هچنین جستجوی پیشرفته در تمام کانالهای عمومی از قابلیتهای نوینی است که در ایتا اجرا شده است. ایتا از پیام رسانهای پر رونق کشور است و از لحاظ گردش اطلاعات و حجم کاربر، دومین پیام رسان برتر کشور است و تنها در کانالهای عمومی، روزانه ۳۴میلیون پیج ویو صورت میگیرد.
🔆نسبت به ایتا بیمهری شد. مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که از پیامرسانهای بالای یک میلیون کاربر فعال حمایت میکند و سازمانهای دولتی از این پیامرسانها استفاده کنند ولی با وجود اینکه ایتا مدت زیادی است که از حجم ۱میلیون کاربر گذشته است، مورد کم لطفی قرار گرفت.
🔆حمایت لازم از پیامرسانهای داخلی صورت نگرفته است. وزارت ارتباطات بنا شد پهنای باند و وام در اختیار پیامرسانهای ایرانی قرار دهد که ایتا از وام استفاده نکرد و پهنای باند نیز به طور درستی اختصاص نیافت و تنها ۱۰دیتاسنتر و تعدادی رک برای دیتاسنترها از وزارت به پیام رسانها اختصاص پیدا کرد.
🔆پیامرسانهای ایرانی قطعا امنیت بالاتری نسبت به پیامرسانهای خارجی دارند. قطعا در پیام رسانهای ایرانی پیگیری موارد قضایی و مجرمانه بسیار راحت تر است و این سبب میشود که امنیت مردم بیشتر تامین شود؛ البته طبق دستور دادستانی اطلاعات اشخاص تحت هیچ شرایطی در اختیار هیچ نهاد و ارگانی قرار نمیگیرد و تنها در خصوص پیگیریهای خاص قضایی از اطلاعات استفاده میشود. سلطه و سیطره کشورها اغلب از حالت نظامی خارج شده است و به فضای مجازی کشیده شده است و هرکسی بتواند در این فضا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، موفق تر خواهد بود.در اتفاقات اخیر دیدیم که اینستاگرام به دلیل قوانین خود، صفحه افراد مربوط به سپاه پاسداران و صفحههای انقلابی را مسدود کرد؛ آنها طبق سیاستها و قوانین خود رفتار میکنند.
🔆در حوزه نرم افزار، جوانان و نخبگان کشور توانستند موفق عمل کنند ولی هنوز در بخش سخت افزاری که همان زیرساخت شبکه ملی اطلاعات کشور است، ضعف داریم و گاهی در این خصوص کوتاهی هایی نیز صورت میگیرد.
🔆میتوانیم به مرور با اضافه کردن خدماتی از قبیل پرداخت و خدمات دولت الکترونیک، مخاطبان داخلی را جذب کنیم، در کشور چین این اتفاق رخ داده است و ما نیز میتوانیم این اقدامات را انجام دهیم، البته انجام آن نیاز به یک همت اساسی و حمایت مسئولین دارد.
@salmanraoofi
📌 #فهم_تمدنی_قرآن_کریم
#حبیب_الله_بابایی
#تمدن نه یک وضعیت بلکه یک #فرایند است
🔅🔅🔅
✳ حجت الاسلام حبیب الله بابایی در برنامه ضیافت گفت:
ما تمدن را یک وضعیت نمی دانیم بلکه یک فرآیند می دانیم و واژه تمدن تنها یک اسم نیست چون بر اساس مکان و زمان سنجیده می شود.
📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، هفتمین برنامه «ضیافت» به موضوع «فهم تمدنی قرآن» اختصاص داشت که با اجرا و سردبیری مالک شجاعی، عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با حضور حجت الاسلام حبیب الله بابایی عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سه شنبه شب ۲۴ اردیبهشت ماه از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت.
ادامه گزارش را در پست زیر دنبال کنید👇
@salmanraoofi
📌 #فهم_تمدنی_قرآن_کریم
#حبیب_الله_بابایی
#تمدن نه یک وضعیت بلکه یک #فرایند است
🔅🔅🔅🔅
✳ حجت الاسلام حبیب الله بابایی تمدن پژوه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در توضیح اینکه فهم تمدنی قرآن چیست، گفت: در ابتدا باید مشخص شود فهم تمدنی از قرآن چه چیزهایی نیست و به همین دلیل این فهم را به برون متنی و درون متنی تفکیک میکنم. ما در پی این نیستیم که قرآن را همچون مسألهای که امروز در فضای مدرن جامعه بشری مطرح شده، در نظر بگیریم و بخواهیم قرآن را نیز مدرن نشان دهیم. فهم تمدنی یک عبارت تصنعی نیست که با واژگان بازی کنیم و آن چیزی که مورد توجه و تمرکز است، نگاهی برون و درون متنی است. وقتی نگاه مان برون متنی است یعنی آموزههای قرآن در وهله دوم قرار میگیرد و قرآن را به عنوان یک فکت تمدنی در نظر میگیریم. این در حالی است که قرآن به مثابه یک متن تغییرات بزرگی را در گذشته تاریخ اسلام ایجاد کرده است که این همان فهم تمدنی قرآن است.
🔹 وی افزود: نگاه تاریخی نشان میدهد آنچه مایه هویت مسلمانان در پهنای تاریخی شده است متن قرآن است که از بالکان تا بنگال ارزشهای مشترک، زبان مشترک و چالشهایی را به وجود آورده است.
🔹 بابایی درباره نگاه درون متنی نیز توضیح داد: فهم تمدنی در پی این است که به گونهای قرآن را فهم کند که بتواند به نیازهای انباشته جامعه امروز انسان معاصر پاسخ نظام مندی بدهد و دوم اینکه در جامعه امروزی انسان معاصر بتواند پاسخهای متراکم به نیازهای انباشته دهد. قرآن در این تعریف تمدن را نیکیها و خیرات بشری معرفی میکند و فهم تمدنی قصد دارد الگو و زمینههای این خیرات را نشان دهد و در پی ایجاد یک جامعه توحیدی به جامعهای متراکم توحیدی است. بنابراین به صورت کلی، فهم تمدنی قرآن شامل فهم جامع از قرآن برای تحقق جامعه آموزههای دینی شمرده میشود.
🔹 وی در پاسخ به اینکه در قرآن چه مفاهیم و دلالتهای تمدنی وجود دارد، گفت: باید استنطاق تمدنی از قرآن را جدی بگیریم و منظورم این است که اساساً ما و دیگرانی که هوس فهم تمدنی داریم، باید معلوم کنیم چه دغدغه و هدفی داریم که میخواهیم عینک تمدن به چشم بزنیم و چه نیازی را میخواهیم رفع کنیم. تلقی من این است که این فهم، در فرآیند تاریخ تکامل انسانی، معرفت و دانش یافته است و باعث میشود انسان در استنتاق های قرآنی خود شبکه ای تر فکر کند و نگاههای کلان و جامع اش پختهتر شود.
🔹 این تمدن پژوه، رصدهای تمدنی در اعماق قرآن را به دور از اخلاق دانست و گفت: ما تمدن پژوهان در مطالعاتی که داریم همیشه در هر جلسه و بحثی به این اذعان میکنیم که اساساً قرآن خیلی بزرگتر از آن است که بتوانیم لایهها و متون معنایی آن را سیر کنیم اما اگر بخواهیم به سمت قرآن برویم و بخواهیم فهم را بیان کنیم، باید دو مسیر را تفکیک کنیم که به ما دو نظام معرفتی را ارائه میکند.
🔹 وی در ادامه این بحث توضیح داد: مسیر اول؛ به دنبال واژگان یا مفاهیمی در قرآن هستیم که شبیه موضوع تمدن در ادبیات اجتماعی امروز است. در این مسیر با انبوهی از الفاظ روبرو میشویم که هر کدام میتواند گوشهای از پازل تمدنی را حل کند. در این رویه باید رویکرد تمدنی داشته باشید که بر اساس آن، همه واژگان قرآن را از منظر و رویکرد تمدنی بررسی میکنید و در این صورت مشخص میشود که قرآن چه وزن تمدنی برای جامعه امروز و ایجاد یک جامعه انسانیتر پیدا میکند. مسیر دوم به افق تمدنی اشاره دارد که توحید هم به عنوان آموزه عقیدتی و هم آموزه اخلاقی تفسیر میشود. این تراز شما را به بحثهای تمدنی میکشاند و میتوانید با انسانی که هم دین شما نیست تهاتر کنید.
ادامه گزارش را در پست زیر دنبال کنید👇
@salmanraoofi
📌 #فهم_تمدنی_قرآن_کریم
#حبیب_الله_بابایی
#تمدن نه یک وضعیت بلکه یک #فرایند است
🔅🔅🔅🔅
✳ حجت الاسلام بابایی در مورد اینکه آیا سابقه فهم تمدنی قرآن موجود است یا خیر، بیان کرد: در نگاه تمدنی، فهم تمدنی در خلأ اتفاق میافتد و نمیتوانیم از گذشتگان خودمان بگذریم بلکه باید در تراز خودمان آن را به جامعه بکشانیم اما خوانش جدید آن است که ما تمدن را یک وضعیت نمیدانیم بلکه یک فرآیند میدانیم و واژه تمدن تنها یک اسم نیست چون بر اساس مکان و زمان سنجیده میشود و به همین دلیل نیاز داریم استنطاقهای جدید تمدنی را داشته باشیم.
🔹 وی خاطرنشان کرد: در هر قرائت و فهم جدید از قرآن، پاسخ جدیدی را پیدا میکنید و به نظرم این یک قاعده وجودی است که جنبه اجتماعی نیز دارد و ترقی معرفتی و اجتماعی در جامعه ایجاد میکند و نقش قرآن در ترقی اجتماعی اینجاست که مشهود میشود.
🔹 این عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ورود به بحث مواجهه تمدن غرب و تمدن اسلامی، درباره اینکه شاخصههای تمدن قرآنی کجا همگرایی و کجا واگرایی دارند، گفت: نقطه شروع بحث تمدن و فهم تمدنی ضرورتاً دوره مدرنیزاسیون در اسلام نیست هر چند کسی که میخواهد در این زمینه بررسی کند، باید به آنچه که در دنیا اتفاق افتاده اشراف داشته باشد. در میراث خودمان نقاط و لحظاتی وجود دارند که فهم و رویکرد تمدنی هستند. در سنت و در میراث فکری خودمان، آثار بزرگان وجود دارد که به عنوان مصادیق تمدنی قابل توجه هستند. البته برای بررسی این موضوع، همچنان باید به ثقل اکبر و ثقل اصغر پایبند بود یعنی همیشه باید قرآن را در سیر مطالعات در نظر بگیریم؛ در مرحله اول مرکز قرآن و در مرحله دوم، شمولیت قرآن باید حفظ شود. همچنین در کنار آن میتوانیم به متنهای علمی و دینی عالمان ما که معطوف به اندیشههای ادبی اسلامی است، مراجعه کنیم نه فقط میراث فکری این بزرگان باید خوانده شود بلکه باید از تجربه زیسته آنها نیز مطلع شویم.
🔹 وی تصریح کرد: اگر بخواهیم به تمدن در اصطلاح جدید بپردازیم با چالشها و رویکردهای جدیدی مواجه میشویم و در این صورت است که باید بتوانیم میراث گذشته را به روز کنیم. باید از آنچه که در جهان امروز در حال رخ دادن است، مطلع باشیم اما آنجایی که قرار است خودمان باشیم باید به قرآن برگردیم و این همان نقطهای است که شاخصهای فهم تمدنی از قرآن را میسازد.
🔹 بابایی در مورد در حاشیه بودن قرآن در مباحث دانشگاه و حوزه و راهکاری برای بازگشت به قرآن گفت: اولاً تمدنها با کیفیت ساخته میشوند و دوم اینکه ما تمدن پژوهان نمیتوانیم از مسالههای جهان اسلام شانه خالی کنیم. رویکرد تمدنی در شرایط امروز باید بگوید چرا حال جهان اسلام ناخوش است؛ هنوز تمدن پژوهان، نتوانستند با موضوع خشونت، متن تمدنی تولید کنند و خیلی از مسائل دیگر برای آنها مرجع و مطلبی تولید نشده است. هویت اندیشه تمدنی رفت و برگشتی است و اساساً اندیشه تمدنی در میدان پا میگیرد نه در چهاردیواری، و ما در رفت و برگشت کتاب به کتاب نمیتوانیم اندیشه تمدنی پخت و پز کنیم. فهم تمدنی قرآن و استخراج شاخصهای تمدنی، محصور شدن در فضای دانشگاهی و حوزوی را نمیطلبد چراکه باید نیازهای روز و مسائل موجود را درک کنیم تا نسبتی بین مسالهها، معضلات و پاسخی برای آنها برقرار کنیم.
🔹 وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فهم تمدنی قرار است چه گرهای از مشکلات ما باز کند؟ آیا میتوان آن را با تدابیر دیپلماتیک مقایسه کرد، گفت: لازم است در پاسخ به این سوال، به مساله امید به مثابه یک استراتژی تمدنی تاکید کنم؛ اساساً تاریخ تمدنها نشان میدهد که جهشهای تمدنی در بدترین شرایط اتفاق میافتد مثل ظهور پیامبر(ص) در یک سرزمین جاهلی. تلقی من این است که در خوانش های خودمان باید نقطههای امید، جهش و عزیمت تمدنی را در نظر بگیریم و آنها را آشکارا به یکدیگر بگوییم و به هم تواصی امید داشته باشیم تا خروجیها هموار شود و کنترل وضعیت برای ما آسان شود.
@salmanraoofi
✅ وقتی یک مدیر ارشد کشوری به استقبال نقدها می رود؛
💠 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برای دریافت «پیامهای شما» به خبرگزاری حوزه آمد
🔹 قریب به 2 سال است که تلاش شده تا در کنار اطلاع رسانی نسبت به دیدارها، بیانیه ها، نشست ها و رویدادهای حوزوی، فضایی فراهم شود تا #صدای_طلاب و بدنه حوزه بیش از پیش در رسانه رسمی حوزه دیده و شنیده شود.
🔹 در این راستا گهگاه بسته های خبری با عنوان #پیامهای_شما منتشر شده که عمدتا حاوی انتقادات و نکات صریح طلاب است.
🔹 همچنین #پویش های مختلفی اجرا شده که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- صریح و بی پرده با آیت الله اعرافی
- اگر من جای رئیس دفتر تبلیغات بودم
- هر طلبه یک پیشنهاد
- اگر من جای رئیس سازمان تبلیغات بودم
و...
ناگفته پیداست که انجام چنین کمپین هایی ممکن است با دشواریها و گاه #سنگ_اندازی هایی همراه باشد اما به لطف خدا، همراهی مخاطبان و حمایتهای مدیر حوزه های علمیه کار رو به رشد است. امروز حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به خبرگزاری حوزه آمد و مجموعه پیامهای شما که در اجرای پویش «اگر من جای رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بودم» ارسال کرده بودید تقدیم ایشان شد.
این مدیر جوان حوزوی در حین اجرای پویش نیز به شکل های مختلف از این اقدام خبرگزاری حوزه حمایت معنوی کرده بود که بدین وسیله از #سعه_صدر و روحیه نقدپذیری وی تقدیر می شود.
•┈┈••✾••┈┈•
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شخصیت حضرت خدیجه سلام الله علیها
در بیان مقام معظم رهبری
وفات ام المومنین خدیجه را تسلیت عرض می کنم
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی
🔆خبر از عمل صالح آیت الله خلخالی مشهد توسط آیت الله بهجت ره
🔆قسمتی از مصاحبه درباره آیت الله خویی
🔆سالگرد رحلت عارف واصل آیت الله بهجت را خدمت ارادتمندان تسلیت عرض می کنم
🔆متاسفانه قدر علمی آیت الله بهجت ناشناخته ماند
@salmanraoofi
#آیت_الله_بهجت
#بهجت_دین
🔅🔅🔅
📌 ماجرای همسایهای که آیتالله بهجت بهدنبال رضایت از او بود
پدرم همیشه برای حفظ احترام مادر در خانه تلاش میکرد
✳ حجتالاسلام #علی_بهجت گفت: مرحوم پدرم همیشه در مسائلی که پیش میآمد از مادر خانواده حمایت میکرد تا احترام او همیشه در خانه حفظ شود، حتی بهشوخی هم میگفت رئیس ایشان است.
@salmanraoofi
ادامه گفتار را در پست زیر دنبال کنید👇👇
#آیت_الله_بهجت
#بهجت_دین
🔅🔅🔅
📝 به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، شب جمعه بیست و پنجم شوّال سال 1334 هجری قمری برابر با دوم شهریور 1295 خورشیدی، خانۀ کربلایی محمود، غرق نور و شادی شد. در آن شب یکی از شیعیان اهلبیت عصمت و طهارت(ع) پا به عرصه دنیا گذاشته بود، او آیتالله حاج شیخ محمدتقی بهجت بود، مردی بزرگ که شاگرد بزرگانی همچون آیتالله سیدعلی قاضی، آیتالله سید محمود شاهرودی، آیتالله میلانی، آیتالله بروجردی، آیتالله خویی و خیلی دیگر از بزرگان دین اسلام بود، مردی که سالها تقوا، محبت، تواضع و فروتنیاش زبانزد خاص و عام بود و با رحلتش انبوهی از مردم سراسر کشور را داغدار کرد، از آن روز تاکنون 10 سال است که میگذرد اما همچنان یاد و خاطره آن عالم بزرگ با آن نمازهای دوستداشتنی در ذهنمان باقی است. حال بهمناسبت فرا رسیدن دهمین سالگرد مرحوم آیتالله بهجت گفتگویی را با فرزند ایشان حجتالاسلام علی بهجت ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
📝 * با توجه به اینکه شما بیش از سایر فرزندان مرحوم آیتالله بهجت، با پدر همنشین بودید و امورات مختلف ایشان را پیگیری میکردید، مهمترین ویژگیهای اخلاقی و رفتاری پدر را بهخصوص در محیط خانه و نسبت به قوم و خویشان چه میدانید؟
✳ حجتالاسلام بهجت:در ابتدا به نکتهای دربارۀ مسأله ازدواج اشاره میکنم، آیتالله بهجت معتقد بود ازدواج همزیستی و با هم کنار آمدن است، با هم تفاهم کردن است، نه اینکه یکی از دو طرف اینطوری بخواهد رفتار کند و دیگری هم بگوید "من هر کاری بخواهم میکنم و تو هم باید مطابق رفتار من عمل کنی"، نه اینطور نبود، پیوسته به کنار آمدن زوجین دعوت میکرد، او بسیار تأکید میکرد که در عرصۀ ازدواج باید تمرین کرد که چگونه دو نوع تفکر، دو اندیشه و دو جنس مخالف با هم کنار بیایند، لذا در این راستا توصیههایی بیان میکردند.
🔹 یکی دیگر از ویژگیهای مرحوم آیتالله بهجت این بود که به هیچ یک از اعتراضهایی که گاهی در محیط خانواده مطرح شد، پاسخ نمیداد گرچه خیلی از حرفها هم بیربط و بیانصافی بود. گاهی هم اعتراض میکردم؛ "مگر حرف خلاف نبود؟ چرا پاسخ ندادید؟"، میفرمود: "مگر با جواب دادن، حرف تمام میشود؟"، این بهخلاف خانوادههایی است که امروز به مسائل مختلف اعتراض میکنند و هر یک به این اعتراضها پاسخهایی میدهند و بحث ادامهدار میشود. در هر شرایطی صبر و تحمل ایشان بر هر چیز دیگری غلبه داشت.
🔹 اصل کلی در رفتار آیتالله بهجت در محیط خانواده گذشت، دامن نزدن به مسائل و کوتاه آمدن بسیار در موضوعات مختلف بود، اصلاً کنارآمدنش هم خیلی فوقالعاده بود. او معتقد بود که؛ "اگر میخواهید زندگی دوام داشته باشد، راهش این نیست که به هر چیزی پاسخ و واکنش نشان بدهید، آن هم در قبال فردی که خودش را به آن راه زده و نمیخواهد بفهمد". ایشان معتقد بود که گاهی اوقات افراد در قالب اعتراضهای مختلف چه در محیط خانه و... میخواهند خودشان را تخلیه کنند، میگفت "بگذارید خودشان را تخلیه کنند و حرفشان را بزنند، در چنین شرایطی باید فرصت دهیم تا اندکی زمان بگذرد، با گذشت زمان اگر زمینه را مساعد دیدیم، با ملایمت با او صحبت کنیم".
📝 حضور کنار خانواده و رسیدگی به امورات اهالی خانه پیدا میکردند؟
✳ حجتالاسلام بهجت: بله او برای تمام کارهایش وقت میگذاشت و بسیار مرتب و منظم بود و به همه کارهایش میرسید، با وجود تمام مشغولیتهای درس و بحث و...، از آنجایی که برای خانواده اهمیت و جایگاه بالایی قائل بود، برای خانوادهاش وقت میگذاشت، طوری که سعی میکرد بههنگام وعدههای غذایی کنار خانواده باشد، مینشست و حوصله بهخرج میداد و حرفهای خانواده را با دقت گوش میداد، کوچکترین مسائل را پیگیری میکرد، بسیار پیگیر اقوام و قوم و خویشان بود، سراغشان را میگرفت، آنقدر مهربانانه از آنان سراغشان را میگرفت که گویی از فرزند و خانواده خود سراغ میگیرد. اگر متوجه میشد که خانواده از یکی از اقوام مدتی است خبری ندارد، دعوت میکرد که جویای احوالشان بشویم.
@salmanraoofi
ادامه گفتار را در پست زیر دنبال کنید👇👇
#آیت_الله_بهجت
#بهجت_دین
🔅🔅🔅
📝 آیتالله بهجت هیچگاه عصبی نمیشد؟
✳ حجتالاسلام بهجت: چرا گاهی اوقات در مسائلی که بهخلاف شرع بود عصبی میشد، اما در محیط خانواده همیشه با مهر و محبت بود. جالب بود که همیشه بهطرفداری از مادر بلند میشد و در مسائلی که پیش میآمد همیشه از مادر خانواده حمایت میکرد تا احترام مادر همیشه در خانه حفظ شود و حتی بهشوخی هم میگفت که رئیس ایشان (مادر) است. یک بار به مادر گفتم "مثلاً شما در این مورد اشتباه کردید" و دلایل آن را ذکر کردم، وقتی خدمت آقا رسیدم ایشان نگاهی کرد و فرمود: "نباید اینطور به مادرت میگفتی"، یعنی حاضر نبودند کوچکترین اصطکاکی در روابط خانوادگی ایجاد شود. جالب بود که هر وقت مرحوم پدر حال اقوام را میپرسید آنها وسائلشان را جمعوجور میکردند و به خانه ما میآمدند و میگفتند: "هرچه نباشد آقای بهجت سراغی از ما گرفته است"!
🔹 با وجود اینکه خیلی از امکانات مرفّهی برخوردار نبودیم اما ایشان بسیار مهماندوست بود و معتقد بود که در نجف غذای یک نفر را دو نفر میتوانند بخورند، لذا معمولاً هنگام صرف غذا عدهای میآمدند و درِ خانه ما را میزدند و به دیدار پدر میآمدند، برایمان جالب بود که همه آنها را هم تحویل میگرفت و از آنان استقبال میکرد، نهتنها غر نمیزد، بلکه با روی بسیار گشاده از آنان استقبال میکرد، حتی برخی از آنان که خیلی هم مقیّد به آداب مذهبی نبودند اما باز هم آنان را تحویل میگرفت.
📝 * میخواهیم برایمان به چند نمونه از خاطرات بهیادماندنی مرحوم پدر اشاره کنید.
✳ حجتالاسلام بهجت: مرحوم پدرم حافظه بسیار قویای داشت، بارها شده بود که سراغ تک تک همسایهها را از ما میگرفت و میگفت "آن همسایهای که چند روز پیش اینجا آمد کارش به جا رسید، آیا مشکل آن بنده خدا برطرف شد؟"، "راستی چند روزی است که از فلان همسایه خبری نیست، از او خبری بگیرید"، این خیلی عجیب بود و هر یک از ما را مأمور میکرد که سراغی از همسایهها بگیریم و جویای احوالشان شویم. روزی به من گفت "علی جان! برو و به مادر بگو تا غذای خوبی را تهیه کند و بعد آن را به خانه فلان همسایه ببر و این بسته را هم به او تحویل بده". من این کار را نکردم، دوباره گفتند، باز هم نرفتم، نمیخواستم پیش آن فرد بروم، چند بار گفتند و من نرفتم، دفعه آخر گفت که "آخر این کار را برای خودت میگویم، یادت است که مسألهای را از آن همسایه فاش کردی و با این کار او را از خودت ناراحت کردی؟ من به این وسیله میخواهم او از تو راضی شود".
🔹 او میدانست که آن فرد قرار است بهزودی از دنیا برود به همین دلیل میخواست در روزهای پایانی عمرش او را از من راضی کند، لذا پدر از من میخواست که این کار را انجام بدهم، او تا این اندازه مراقب ما و بهدنبال سعادت ما بود، با وجود اینکه بیست سال از آن اتفاق گذشته بود اما او میخواست بعد از اینهمه سال نارضایتی او از من را حلوفصل کند.
🔹 بسیار متواضع بود و هیچ منیتی نداشت، اینطور نبود که بگوید "من چنین شخصی هستم و این کلاسها را طی کردم، پسرجان، این فرصت را از دست نده و حواست به من باشد و..."، اصلاً این خبرها نبود، فکر میکردیم مثل یک روحانی معمولی است با این تفاوت که دیگر روحانیها دارند تلاش میکنند تا به جایی برسند اما مرحوم پدر این تلاش را هم ندارد. روزی فردی پیش پدر آمد و خود پدر با سن 70سالگی رفت و برایش چای آورد، به من نمیگفتند "علی، تو بیا کارگر پدرت باش" تا من در این سن خجالت نکشم. تا سال 63 این موضوع ادامه داشت تا اینکه علامه جعفری مرا دید و نکاتی به بنده گفت.
🔸 سفارش عجیب علّامه جعفری
🔹 روزی وارد خانه شدم و علامه جعفری را دیدم، سلام کردم و جواب سلامم را دادند، گفتند: "شما؟"، گفتم "علی هستم"، دست مرا گرفت و از خانه خارج شدیم و بعد گفت: "الآن چه میکنی؟"، من هم روند درسی و مطالعاتم را عرض کردم، بهشوخی گفتم "در خانه پدرم نان و پنیر هست، استاد هم مُفت و من هم بیکار، لذا رفتم درس بخوانم"، شروع کردند به خندیدن و بعد با آن لهجه قشنگ و دوستداشتنی گفتند "تمام کارهایت را رها کن و بهخدمت پدر روی آور، تو عقلت نمیرسد که ایشان چه موقعیتی دارد و فکر میکنی او هم مثل دیگران است. من ایشان را میشناسم، از جوانی ایشان را میشناختم، وقتی خدا او را از تو گرفت آن وقت او را میشناسی".
🔹 ایشان جملهای گفت که خیلی برایم جالب و عجیب بود، علامه جعفری با همان لهجه بهیادماندنیاش گفت: "اگر پدرت چَرند هم گفت بنویس و نگه دار و برای آینده امانتدار باش". بعد از اینکه ایشان رفت بهفکر فرو رفتم و به خود گفتم چرا ایشان این حرف را زد! اینکه "بیا درسَت را رها و به پدرت خدمت کن و حتی اگر چَرند هم گفت یادداشت کن"، اینها برای من عجیب بود.
@salmanraoofi
🔆رهبرانقلاب
‼️من در دوران اختناق، استادِ معروفِ عالیمقامی را میشناختم که روی کفش شاه آنوقت - محمّدرضا - افتاد! اساتید در صفی ایستاده بودند و محمّدرضا از برابر آنها عبور میکرد و این شخص روی پای او افتاد! بعدا شاگردان و رفقایش ملامت کردند و این هم جوابی نداشت. گفت: هیبت سلطانی من را گرفت، کسانیکه اینطور زندگیشان را در ذلتِ در مقابل قدرتها گذراندند، حالا که نوبت نظام جمهوری اسلامی میرسد، گردنکشی میکنند! این گردن، ارزش ندارد. باید توی سر اینها زد. این بیاحترامی به علم است که ما اینها را در عداد استاد و علما راه بدهیم!
۶۹/۸/۱
@Jahade_tabeini
@salmanraoofi
❗️استعمار میگوید آخوند فقط لا إله الّا الله بگوید!
🔆شما به حوزههای علميه نگاه كنيد، آثار همين تبليغات و تلقينات استعمارى را مشاهده خواهيد كرد. افراد مهمل و بيكاره و تنبل و بیهمتى را میبينيد كه فقط مسأله میگويند، و دعا میكنند؛ و كارى جز اين از آنها ساخته نيست. ضمناً به افكارى و رويههايى برخورد میكنيد كه از آثار همين تبليغات و تلقينات است.
🔆مثلًا اينكه حرف زدن منافى شأن آخوند است! آخوند و مجتهد بايد حرف بلد نباشد! و اگر بلد است حرف نزند! فقط لا الهِ الّا اللّه بگويد! و گاهى يك كلمه بگويد! در حالى كه اين غلط است، و بر خلاف سنت رسول اللَّه است. خدا از سخنگويى و بيان و قلم و نگارش تجليل كرده، و در سوره الرحمن میفرمايد: عَلّمَهُ الْبَيانَ! و اين را كه بيان كردن آموخته را نعمتى بزرگ و اكرامى میشمارد بيان براى نشر احكام خدا و تعاليم و عقايد اسلام است. با بيان و نطق است كه مىتوانيم دين را به مردم بياموزيم و مصداق يعلمونها الناس شويم. رسول اكرم (ص) و حضرت امير (ع) نطقها و خطبهها ايراد میكرده و مرد سخن بودهاند.
📔 کتاب ولایت فقیه امام خمینی
@salmanraoofi
باسمه تعالی
با عرض عذرخواهی
فعلا شرایط مساعد درس دادن نیست
لذا تا اطلاع ثانوی بحث مکتب شناسی کاربردی تعطیل است
👈👈👈البته شاید این هفته بحث برقرار شود
گوش بزنگ باشید
التماس دعا
@salmanraoofi
30.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆تفسیری از آیه لقد خلقنا الانسان فی کبد
🔆سختی با برکت
بیانات حجت الاسلام و المسلمین سیدمیرهاشم حسینی
شب هشتم ماه مبارک رمضان
@hhaghshenas
@salmanraoofi
باسمه تعالی
۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه مبارک رمضان که به آن ایام البیض میگویند
خواندن دعای مجیر وارد است و ثواب عظیمی دارد
این بنده روسیاه را فراموش نکنید
@salmanraoofi