eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🔹 پادوهای آشنا و تکنیک انحراف ؛ این بار موسسه امام خمینی(ره)❗️ 📌 چند و چون جدال بر سر بودجه موسسه امام خمینی(ره) @darseenghelab 💰این روزها بحث درباره جزئیات بودجه 99 رونق گرفته است. تیم های حرفه ای آشناهای دولت که طبق شنیده ها ماهانه تا 12میلیون تومان دستمزد دریافت می کنند، دست به کار شده اند تا عملیات بزرگی را برای انحراف اذهان عمومی از بی تدبیری های نهفته در بودجه را انجام دهند. 💎 افزایش فشار مالیاتی و تحمیل فشار بیشتر بر مردم، تحمیل بدهی به دولت بدهی(بدلیل واگذاری اوراق مشارکت، وابستگی بودجه به نفت، هزینه های بالای دولت و نهادهای وابسته، اتکای بخشی از بودجه به دریافت وام از دیگر کشورها و غیرقابل تحقق بودن درآمدهای بودجه از معضلات اصلی بودجه 99هستند. 📡در میان همه هجمه ها علیه نهادهای فرهنگی و حوزه های علمیه، سایت زنجیره ای انتخاب که یکی از کانون‌های جنگ روانی دولت روحانی علیه جریان اصیل انقلابی است، کلیپی ساخته و موسسه امام خمینی را به بهانه بودجه 20میلیاردی اش، تخریب کرده است.این سایت سیاه نما، می گوید با وجود خسارتهای سیل و زلزله در کشور،😳چرا به موسسه امام خمینی بودجه می دهید❗️ 🆔 @darseenghelab ⛔️ جالب است که سایت انتخاب نه تنها علاقه ای به سوال کردن از بودجه مراکزی مانند موسسه تنظیم و نشر آثار امام که به همراه پژوهشکده امام خمینی(ره)، یش از 105 میلیارد تومان دریافت میکند، ندارد بلکه بصورت مکرر اقدامات سید حسن مصطفوی را پوشش می دهد. سایتی که مروج تاریخنگاری خاندان فرمانفرما و شومن هایی مانند زیباکلام بوده و صانعی و حسن مصطفوی را مرجع خود میداند، تلاش کرده است تا با بهره بردن از تکنیک ، اذهان عمومی را به سمتی که آشنا می خواهد سوق دهد.. 💠 علی رغم تکراری بودن تکنیک های آشنا و سایت های اقماری اش، ضروری است تا نگاهی به مخارج و هزینه های موسسه امام خمینی(ره) داشته باشیم. 1️⃣ تمام بودجه فرهنگی کشور(که موسسه امام بخش کوچکی از آنست)، تنها نیم درصد کل بودجه است و انتخاب باید پاسخ دهد که چرا درباره 99/5درصد دیگر بودجه سوالی نمیپرسد تا مردم آگاه تر شوند❗️ 2️⃣ مبلغ 20میلیارد صرفا در پیش نویس بودجه است و نه تصویب شده و نه پرداخت شده است! معمولا پرداختی دولت به این موسسه کمتر از 50درصد بودجه مصوب بوده است❗️ 3️⃣ امسال بودجه همه مراکز علمی ارشد داشته است که با توجه به کاهش ارزش پول ملی و ضرورت افزایش حقوق کارمندان امری طبیعی است. تنها حقوق کارمندان موسسه امام، بیش از 9میلیارد تومان است. 4️⃣بخش زیادی از بودجه موسسه امام صرف کارمندانش می شود در حالیکه در سایر نهادهای دولتی، بودجه ها صرفا خرج آن نهاد می شود و حقوق کارمندان بصورت مستقل توسط دولت واریز می شود 5️⃣ سایت انتخاب طوری القا میکند که آیت الله مصباح، 20میلیارد دریافت کرده است! ایشان از درک گستردگی فعالیت های موسسه امام خمینی عاجزند. تعداد مجلات پژوهشی، دامنه فعالیت داخلی و خارجی و تولیدات علمی این موسسه به حدی است که در مقایسه با مراکز مشابه، اداره چنین مرکز علمی ای با چنین بودجه هایی بسیار دشوار می نماید💤 🆔 @darseenghelab 🖋روزنامه انتخاب که اتلاف 18هزار میلیاردی ارز توسط دولت روحانی را با عکس تمام صفحه ای از جهانگیری و تیتر «بازگشت اسحاق» استقبال می کرد، حالا به شمردن صفرهای بودجه نهادهای فرهنگی رسیده است سایت انتخاب به خوبی می داند که با 18هزار میلیارد تومان، می توان به حدود هزار موسسه، بودجه 20میلیاردی پرداخت اما ظاهرا قرار است اجرا شود چون مردم نسبت به قانون بودجه غریبه اند و نباشند بهتر است. 📜انتخاب که توفیق زیادی در پرورش نیروهای ضدانقلابی مانند مهدی خلجی (مدیر سابق بخش اندیشه این روزنامه) داشته است، بهتر است صداقت را رعایت کند. بهتر است این سایت بجای اغفال مردم، از رشد 140درصدی بودجه نهاد ریاست جمهوری و رسیدن آن به 300 میلیارد تومان و از 68میلیارد تومانِ هزینه های غیر ضروری دولت انتقاد کرده و دولت را به انضباط مالی و کاهش هزینه های جاری تشویق می کرد تا بیش از این بر مردم فشار وارد نشود👌 🆔 @darseenghelab
🔅🔅🔅 📚36-فی جامع الاخبار للشعیری قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ زَيْنُ الْعَابِدِينَ ع‏ : « يَغْفِرُ اللَّهُ لِلْمُؤْمِنِ كُلَّ ذَنْبٍ وَ يُطَهِّرُهُ مِنْهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ مَا خَلَا ذَنْبَيْنِ: تَرْكَ التَّقِيَّةِ، وَ تَضْيِيعَ حُقُوقِ الْإِخْوَانِ‏ .» ◽️در جامع الاخبار آمده على بن الحسين (ع) فرمود: مى‏آمرزد خدا بر مؤمنان هر گناهى را و او را در دنيا و ديگر سرا پاك ميكند جز از دو گناه: ترك‏ تقيه‏ و ضايع كردن حقوق مؤمنان. 🔅🔅🔅 📚37-فی المحاسن باسناده عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي لَأَحْسَبُكَ إِذَا شُتِمَ عَلِيٌّ بَيْنَ يَدَيْكَ لَوْ تَسْتَطِيعُ أَنْ تَأْكُلَ أَنْفَ شَاتِمِهِ لَفَعَلْتَ فَقُلْتُ إِي وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي لَهَكَذَا وَ أَهْلَ بَيْتِي فَقَالَ لِي فَلَا تَفْعَلْ فَوَ اللَّهِ لَرُبَّمَا سَمِعْتُ مَنْ يَشْتِمُ عَلِيّاً وَ مَا بَيْنِي وَ بَيْنَهُ إِلَّا أُسْطُوَانَةٌ فَأَسْتَتِرُ بِهَا فَإِذَا فَرَغْتُ مِنْ صَلَوَاتِي فَأَمُرُّ بِهِ فَأُسَلِّمُ عَلَيْهِ وَ أُصَافِحُهُ‏ » ◽️در محاسن با اسنادش از ابن مسكان واردست كه امام ششم به او فرمود: من می پندارم كه اگر برابر من به علی دشنام دهند اگر بتوانى بينى دشنام ده را بجوى این کار را انجام می دهى. گفتم آرى بخدا قربانت من چنين هستم و خاندانم نیز چنینند فرمود: چنین مكن. بخدا قسم بسا كه من شنيده ام كسى على را دشنام می دهد و من با او جز ستونى فاصله ندارم که با آن خود را پنهان كنم پس چون نمازم تمام شد و از او میگذرم با او سلام می کنم و به او دست می دهم. ادامه دارد... @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت دهم ▪️ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود. 🍀🍀🍀 ▪️مرحوم سید حیدر آملی باز در کتاب‌هایش خیلی تلاش کرده نظمی به مباحث عرفان نظری بدهد و من تشخیص ناقص خودم را می‌گویم مصباح الهدایه کاری است که امام کرده در تنقیح و تنظیم مباحث عرفان نظری که کارستان است. خیلی ویژه است. ایشان از غیب و ذات شروع کرده به احدیت و واحدیت رسانده است. خودش داستان دیگری است. خود اینکه این را آنقدر منسجم توانسته منظم کنه منقح کند که شما ترتیب مباحث را بتوانید درست جاهایش را ببینید. این کتاب شریف مصباح الهدایه است، که شایستة شروحی است، شایستة تعلیقاتی است که خیلی باید روش کار بشود. باز من این پیشنهادی که می‌خواهم بدهم در این عرصه نیست، می‌خواهم این را بگویم ما در عرفان نظری متونی داریم که اینها متون رسمی درسی هستند. از تمهید القواعد ابن ترکه که متن از پدر بزرگ است و شرح از نواده تا شرح فصوص قیصری یا مصباح الانس که متن و شرح قونوی و ابن فناری. ▪️من به نظرم می‌خواهم تشبیه کنم به متون درسی فلسفه که خب شرح منظومه مرحوم سبزواری بوده، اسفار مرحوم صدر المتألهین بوده، در همین دورة معاصر ما یعنی در اواخر دهه 40 و 50 قلم توانا و تیزبینی و تسلط ویژه مرحوم علامه بزرگوار مرحوم علامه طباطبایی بدایه و نهایه را که تدوین کردند و نوشتند و عرضه کردند به عنوان متن درسی بدایه و نهایه این ویژگی منظم بودن و منقح بودن در عرضه حکمت و متن درسی فلسفه انقدر استحکام داشته و انقدر پخته و حساب شده بوده که جا افتاده در حوزه ها ما در عرفان نظری نیاز به یک همچین متنی داریم من به نظرم مصباح الهدایه از جهات مختلف یکی از بهترین متنهایی است که ما تابحال در عرصه عرفان نظری دیدیم که پیدا شده و نگارش شده و نوشته شده. منتها این برای آغاز کار مناسب نیست، یعنی سنگین است. ▪️مصباح الهدایه نه فهمش، نه تقریر و توضیحش، کار ساده ای نیست، متن مشکلی است، اما ویژگیهای یک متن درسی حساب شده منظم و پخته همه را دارد حالا یک فواید جانبی هم دارد، اصلا متنی هم اگر متن درسی باشد نام مؤلف همچنان مستدام و زنده می‌ماند و ما به دلایل مختلف خیلی فراتر از عرصة عرفان. همه ما همه ما، حضرت امام بر ما حق حیات علمی و فکری و معنوی و همه جوره برای ما حق حیات دارد. باید تلاش کنیم که نام او و یاد او و نوشته‌های او و معارفی که او عرضه کرده است زنده بماند. یکی از راه هایش هم همین است که نوشته او بشود متن درسی و در حوزه ها خوانده بشود و گفته بشود. ادامه دارد... @salmanraoofi
🔆مجموعه آثار فقیه محقق حضرت آیت الله شبیری زنجانی حفظه الله 🔆در قالب سی دی نرم افزاری نور تولید شده و به زودی در دسترس محققان قرار خواهد گرفت @salmanraoofi
🔆مجموعه آثار حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی حفظه الله تولید شد 🔆نرم‌افزار مجموعه آثار آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی از فقها و مراجع تقلید تولید شد و به‌زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. 🔅به همت کارشناسان و محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، نرم‌افزار مجموعه آثار حضرت آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی تولید شد و به‌زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. 🔅گفتنی است، متن ۱۸ عنوان از آثار مرجع عالی‌‌قدر، آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی، به زبان فارسی و عربی در موضوعاتی چون: 🔅اصول فقه، 🔅فقه جعفری، 🔅رجال و درایه، 🔅مشتمل بر: متن دروس خارج فقه و اصول معظم‌له (ویرایش ابتدایی) در زمینه: اجاره، نکاح، مضاربه، صوم، خمس، حج، بیع، اعتکاف، 🔅برائت و استصحاب، 🔅چندین مقاله و تعلیقه از ایشان، مانند: قاموس الرجال و صاحب آن، 🔅پرونده کلینی و کافی، 🔅لزوم ارزیابی سندی احادیث کافی، 🔅اعتبار سندی زیارت عاشورا، محتوای علمی این نرم‌افزار را تشکیل می‌دهند. 🔅فتاوای معظم‌له در قالب رسالۀ توضیح المسائل، استفتائات و مناسک حج و عمره، کتاب حج (۲۱ جلد)، 🔅دروس خارج نکاح (۹ جلد = ۱۰۲۱ جلسه)، 🔅دروس خارج صوم (۵ جلد = ۵۴۸ جلسه)، 🔅محاضرات اصول الفقه، 🔅التعلیقات الرجالیه (۱۱ جلد)، 🔅جرعه‌ای از دریا و آشنای حق، از جمله آثاری است که در مجموعه آثار آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی در اختیار کاربران قرار گرفته است. 🔅لازم به ذکر است، از خصوصیات این نرم‌افزار، ارائه آن در قالب جدید کتابخانه استاندارد می‌باشد که این قالب، علاوه بر قابلیت‌های فنی و پژوهشی تولیدات گذشته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، مانند جستجوی ساده و پیشرفته در کتاب‌ها، انتقال متن به نرم‌افزار word، دسترسی سریع به بخش‌های مفید لغت‌نامه، قرآن، کتابشناسی، ویژگی‌های تازه و مفیدی را در خود جای داده است. 🔅برطرف شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایشِ دستگاه‌های مختلف، امکان به‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جستجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگرهای استاندارد، بهبود نتایج جستجو بر اساس کتاب، نویسنده و زبان و … از جمله قابلیت‌های این قالب جدید به شمار می‌رود. 🔅همچنین این قالب به کاربران نرم‌افزار مجموعه آثار آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی، این اجازه را می‌دهد که بر هر قسمت‌ دلخواه از متن کتاب، یادداشت‌نویسی کنند؛ همچنین امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جستجوی سریع‌تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همه این یادداشت‌ها، نمایه‌ها و … در یک ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع آوری شده و قابل مدیریت توسط کاربر می‌باشد. @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📌 نشست «نگاهی به مصباح الهدایه امام خمینی (س)»؛ قسمت یازدهم و پایانی ▪ با خواندن کتاب «مصباح الهدایه» بسیاری از اسرار ولایت حل می شود. 🍀🍀🍀 ▪ اما من پیشنهاد اصلیم این است که این متن یک بدایه‌ای هم می‌خواهد یعنی ما در عرفان نظری ای کاش، یک قلم توانا یک ذهن تیز و یک فهم عمیقی بیاید، با همین سیاق، با همین ترتیب و تبویب و تنظیم، یک متن یک مقدار آسانتر که در تدریس قابلیت تدوینش یک مقدار راحت‌تر باشد، من به نظرم چون بعضی از نوشته‌های دیگر عربی جناب آقای یزدانپناه را هم ملاحظه کردم، نوشته‌های فارسی دیگر را هم. من معتقدم به افراد مختلف آدم بگوید. خدمت اساتید بزرگوار دیگر. چه اساتیدی که حق استادی دارند و بحمد الله هنوز ما در محضرشان هستیم، مثل حضرت آیت الله بزرگوار حضرت آیت الله جوادی و آیت الله حسن زاده از آن بزرگواران تا رده بعدی شاگردان این بزرگواران که ما برای عرفان نظری نیاز به یک متن دیگری هم داریم غیر از مصباح الهدایه مصباح الهدایه سطحش بالاتر است. ▪ منتها حضرت امام در همان 28 و 29 سالگی که 1308 و 1309 بوده، الان سال 95 است، یعنی چیزی نزدیک به هشتاد و هفت هشت سال پیش، نود سال پیش، الگوی کار را برای نگارش یک بدایه‌ای در عرفان نظری آن موقع ایشان فراهم فرموده و به ما داده. الان ما این کار را بکنیم، ای کاش حضرت آیت الله آقای حاج حسن آقا می‌بودند، حالا ان شاء الله حاج خانم به ایشان بفرمایند. خودم اگر فرصت شد خدمتشان عرض کنم، بگویم این در تاریخ عرفان سابقه دارد، مرحوم ابن ترکه پدر بزرگ متن نوشته، نوه شرح نوشته. شما هم بیایید همین کار را بکنید. شما بدایة عرفان نظری را شما بنویسید. هر استادی، هر بزرگواری در این راه تلاش بکند، کار لازمی است، آنی که بهتر، منقح‌تر و نافذتر در این عرصه بشود، در حوزه‌های ما رواج پیدا بکند جا دارد. ▪ این هم پیشنهادی بود که در پایان عرض خودم خواستم به اطلاع عزیزان و دوستان برسانم و بگویم. دیگر بیشتر از این مزاحمت نمی‌کنم فقط می‌خواستم همین را عرض بکنم، آن شگفتی و اعجابی که آقای یزدانپناه می‌فرمود، خیلی بیشتر از آنچه که آدم بتواند ابراز بکند، هست. در مباحث مختلف در این مصباح الهدایه شما ببینید از خود محی الدین تا صدر المتألهین تا قاضی سعید تا آقا محمدرضا قمشه ای، حضرت امام، در آن سن و سال با این قلم و با آن نگاه تیزبینِ پخته به درگیری علمی و نقد و اشکال و ایراد و اظهار نظر در مقابل همة این بزرگواران رفته با این سن، این مصباح الهدایه است. یک همچین متنی حیف است که ما در گوشه کتابخانه‌ها یا در حاشیه بحث‌ها بماند. این آنا اللیل واطراف النهار باید درس بشود و متن درسی بشود بیاید در حوزه‌های ما، بیاید در کارهای درسی روزمرة حوزه‌های ما انشاء الله. آن سال که تعلیقات فصوص و مصباح الانس حضرت امام منتشر شد، سال‌های 63 و 64 بود، حضرت آیت الله جوادی فصوص تدریس می‌فرمودند، اولی که شروع کردند این کتاب هنوز در نیامده بود. ایشان الان دقیق یادم نیست من یادداشت کردم، ولی الان یادم نیست، فصل شیسی بود شاید، آنجا را که می‌خواندند این کتاب درآمد. از همانجا به بعد در هر فصلی در درس پایان فصل تعمد داشتند تعلیقات امام را مطرح می‌کردند، جمع بندی می‌کردند، توضیح می‌دادند، گاهی هم اشکال می‌کردند این یک سنتی است که ما باید در حوزه‌ها این را پی بگیریم و ادامه بدهیم انشاء الله. ▪ از خداوند بزرگ می‌خواهم به قداست و حرمت امام سجادعلیه السلام، که امروز به نام آن بزرگوار هست و به قداست و حرمت نفسهای پاک و قلم مقدس حضرت امام که از برکاتش هنوز ما بهره مند هستیم و آیندگان هم همین جور به همه ما توفیق این را خداوند عنایت بفرماید و موفق باشیم انشاء الله از این خان پربار و پر برکت هر چه بیشتر استفاده بکنیم. والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته. ⏪پایان بحث @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚38- فی الکافی باسناده عَنْ حُمْرَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ وَ ذُكِرَ هَؤُلَاءِ عِنْدَهُ وَ سُوءُ حَالِ الشِّيعَةِ عِنْدَهُمْ فَقَالَ إِنِّي سِرْتُ مَعَ أَبِي جَعْفَرٍ الْمَنْصُورِ وَ هُوَ فِي مَوْكِبِهِ وَ هُوَ عَلَى فَرَسٍ وَ بَيْنَ يَدَيْهِ خَيْلٌ وَ مِنْ خَلْفِهِ خَيْلٌ وَ أَنَا عَلَى حِمَارٍ إِلَى جَانِبِهِ فَقَالَ لِي يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ قَدْ كَانَ فَيَنْبَغِي لَكَ أَنْ تَفْرَحَ بِمَا أَعْطَانَا اللَّهُ مِنَ الْقُوَّةِ وَ فَتَحَ لَنَا مِنَ الْعِزِّ وَ لَا تُخْبِرَ النَّاسَ أَنَّكَ أَحَقُّ بِهَذَا الْأَمْرِ مِنَّا وَ أَهْلَ بَيْتِكَ فَتُغْرِيَنَا بِكَ وَ بِهِمْ‏ قَالَ فَقُلْتُ وَ مَنْ رَفَعَ هَذَا إِلَيْكَ عَنِّي فَقَدْ كَذَبَ فَقَالَ لِي أَ تَحْلِفُ عَلَى مَا تَقُولُ قَالَ فَقُلْتُ إِنَّ النَّاسَ سَحَرَةٌ يَعْنِي يُحِبُّونَ أَنْ يُفْسِدُوا قَلْبَكَ عَلَيَّ فَلَا تُمَكِّنْهُمْ مِنْ سَمْعِكَ فَإِنَّا إِلَيْكَ أَحْوَجُ مِنْكَ إِلَيْنَا فَقَالَ لِي تَذْكُرُ يَوْمَ سَأَلْتُكَ هَلْ لَنَا مُلْكٌ فَقُلْتَ نَعَمْ طَوِيلٌ عَرِيضٌ شَدِيدٌ فَلَا تَزَالُونَ فِي مُهْلَةٍ مِنْ أَمْرِكُمْ وَ فُسْحَةٍ مِنْ دُنْيَاكُمْ حَتَّى تُصِيبُوا مِنَّا دَماً حَرَاماً فِي شَهْرٍ حَرَامٍ فِي بَلَدٍ حَرَامٍ فَعَرَفْتُ أَنَّهُ قَدْ حَفِظَ الْحَدِيثَ فَقُلْتُ لَعَلَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَكْفِيَكَ‏ فَإِنِّي لَمْ أَخُصَّكَ بِهَذَا وَ إِنَّمَا هُوَ حَدِيثٌ رَوَيْتُهُ ثُمَّ لَعَلَّ غَيْرَكَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ يَتَوَلَّى ذَلِكَ فَسَكَتَ عَنِّي فَلَمَّا رَجَعْتُ إِلَى مَنْزِلِي أَتَانِي بَعْضُ مَوَالِينَا فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ اللَّهِ لَقَدْ رَأَيْتُكَ فِي مَوْكِبِ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَنْتَ عَلَى حِمَارٍ وَ هُوَ عَلَى فَرَسٍ وَ قَدْ أَشْرَفَ عَلَيْكَ يُكَلِّمُكَ كَأَنَّكَ تَحْتَهُ فَقُلْتُ بَيْنِي وَ بَيْنَ نَفْسِي هَذَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ وَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ الَّذِي يُقْتَدَى بِهِ وَ هَذَا الْآخَرُ يَعْمَلُ بِالْجَوْرِ وَ يَقْتُلُ أَوْلَادَ الْأَنْبِيَاءِ وَ يَسْفِكُ الدِّمَاءَ فِي الْأَرْضِ بِمَا لَا يُحِبُّ اللَّهُ وَ هُوَ فِي مَوْكِبِهِ وَ أَنْتَ عَلَى حِمَارٍ فَدَخَلَنِي مِنْ ذَلِكَ شَكٌّ حَتَّى خِفْتُ عَلَى دِينِي وَ نَفْسِي قَالَ فَقُلْتُ لَوْ رَأَيْتَ مَنْ كَانَ حَوْلِي وَ بَيْنَ يَدَيَّ وَ مِنْ خَلْفِي وَ عَنْ يَمِينِي وَ عَنْ شِمَالِي مِنَ الْمَلَائِكَةِ لَاحْتَقَرْتَهُ وَ احْتَقَرْتَ مَا هُوَ فِيهِ فَقَالَ الْآنَ سَكَنَ قَلْبِي ثُمَّ قَالَ إِلَى مَتَى‏ هَؤُلَاءِ يَمْلِكُونَ أَوْ مَتَى‏ الرَّاحَةُ مِنْهُمْ فَقُلْتُ أَ لَيْسَ تَعْلَمُ أَنَّ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ مُدَّةً قَالَ بَلَى فَقُلْتُ هَلْ يَنْفَعُكَ عِلْمُكَ أَنَّ هَذَا الْأَمْرَ إِذَا جَاءَ كَانَ أَسْرَعَ مِنْ طَرْفَةِ الْعَيْنِ إِنَّكَ لَوْ تَعْلَمُ حَالَهُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ كَيْفَ هِيَ كُنْتَ لَهُمْ أَشَدَّ بُغْضاً وَ لَوْ جَهَدْتَ أَوْ جَهَدَ أَهْلُ الْأَرْضِ أَنْ يُدْخِلُوهُمْ فِي أَشَدِّ مَا هُمْ فِيهِمْ مِنَ الْإِثْمِ لَمْ يَقْدِرُوا فَلَا يَسْتَفِزَّنَّكَ الشَّيْطَانُ‏ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ‏ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ‏ وَ لكِنَّ الْمُنافِقِينَ لا يَعْلَمُونَ‏ أَ لَا تَعْلَمُ أَنَّ مَنِ انْتَظَرَ أَمْرَنَا وَ صَبَرَ عَلَى مَا يَرَى مِنَ الْأَذَى وَ الْخَوْفِ هُوَ غَداً فِي زُمْرَتِنَا .» ادامه دارد... @salmanraoofi ترجمه حدیث👇👇👇
🔅🔅🔅 ▫ حمران‏ مى‏گويد: در نزد امام صادق عليه السّلام سخن از خلفاى جور رفت، و اينكه نسبت به شيعه نظر بدى دارند. حضرت عليه السّلام فرمود: من با ابو جعفر منصور حركت مى‏كردم، و او در كاروان پادشاهى خود بود و بر اسبى سوار، جلوى او چند اسب سوار، و پشت سرش چند اسب سوار ديگر، در حركت بودند و من هم در كنار او بر الاغى سوار بودم. او به من رو كرد و گفت: اى ابا عبد اللَّه! كار شد، [يعنى ما بر امر خلافت مسلّط شديم‏] و شايسته است كه تو هم شاد باشى بدان چه خداوند از توانايى به ما داده است، و در عزّت بر ما گشاده است، و به مردم نگو كه تو و خاندانت در امر خلافت از ما شايسته‏تر هستند، تا ما را نسبت به خودت و آنها عصبانى كنى. امام عليه السّلام فرمود: من گفتم كسى كه براى تو از جانب من اين‏ گزارش را فرستاده دروغ گفته است. او به من گفت: آيا بدان چه گفته‏اى سوگند مى‏خورى؟ ▫ من گفتم: همانا مردم افسونگرانند- يعنى دوست دارند دل تو را از من چركين كنند- تو به سخن آنان گوش مده زيرا ما به تو نيازمندتريم از تو به ما. او به من گفت: آيا يادت مى‏آيد كه يك روز از تو پرسيدم: آيا براى ما سلطنتى هست؟ و تو پاسخ دادى، آرى سلطنتى طولانى و پهناور، كه پيوسته در كار خود مهلت خواهيد داشت، و در دنيايتان وسعت، تا اينكه خون ناحقّى از ما را در ماه حرام و شهر حرام [مكه‏] بريزيد. من دانستم كه حديث را حفظ كرده است پس گفتم: شايد خداوند عزّ و جلّ تو را كفايت كند، يعنى تو را حفظ كند از اينكه مرتكب چنين امرى شوى، زيرا من شخص خاص تو را در نظر نداشتم، و آن حديثى بوده است كه من آن را روايت كردم، شايد فرد ديگرى از خاندانت مرتكب چنين كارى شود. در اين هنگام منصور خاموش شد، و چون به خانه‏ام آمدم يكى از دوستان و شيعيان ما نزد من آمد و گفت: قربانت گردم، بخدا سوگند من تو را در موكب ابو جعفر ديدم كه بر الاغى سوار بودى، و او بر اسبى سوار و چنان با شما سخن مى‏گفت كه گويى شما زير دست او هستيد، و پيش خود گفتم: اين حجّت خدا بر خلق، و صاحب الامر است كه بايد از او پيروى شود، و آن ديگرى كار بر خلاف مى‏كند و اولاد پيامبران را مى‏كشد، و بر زمين آن گونه كه خدا دوست ندارد خون مى‏ريزد، و امام در موكب اوست و سوار بر الاغى، و اين چنين ترديد به دلم راه يافت، تا آنكه بر خودم و دينم ترسيدم. او گفت امام به من فرمود: اگر تو فرشتگانى را مى‏ديدى كه در جلو و عقب و سمت راست و چپ من بودند هر آينه او را خوار مى‏شمردى، و آنچه را هم داشت كوچك مى‏گرفتى. او گفت: اكنون دلم آرام گرفت. او سپس گفت: اينان تا كى سلطنت خواهند كرد و چه هنگام از دست ايشان آسايش به دست خواهد آمد؟ من گفتم: آيا نمى‏دانى كه هر چيزى مدّتى دارد؟ او گفت: آرى. ▫ من گفتم: آيا براى تو سودى خواهد داشت كه بدانى اين امر هر گاه موعدش فرا رسد، از يك چشم به هم‏زدن سريعتر خواهد بود؟ اگر تو وضع ايشان را نزد خداوند مى‏دانستى بيشتر و سخت‏تر آنها را دشمن مى‏داشتى، و اگر تو يا همه مردم زمين بكوشيد، آنان را در گناه بيشترى كه در آن بسر مى‏برند درآوريد نتوانيد. پس شيطان تو را از جاى به در نبرد و نلغزاند، زيرا عزّت از آن خدا و رسول و مؤمنان است، ولى منافقان نمى‏دانند. آيا نمى‏دانى كه هر كه منتظر امر ما باشد و بر آزار و ترس خود صبر كند، فردا با ما محشور شود؟ ادامه دارد... @salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
استقبال رسانه منحوس ملکه از اظهارات غیرقابل دفاع و نادرست آقای پیرامون   @rozaneebefarda 🔻🔻🔻   بار اول نیست که رسانه فتنه انگیز  با رصد دقیق اظهارات حوزویان، به صید سوژه برای تضعیف روحانیت اصیل و اسلام ناب دست می‌ زند. اینبار اما ماجرا کمی متفاوت است؛ یاسر میردامادی نویسنده پیشین و ضدانقلاب ، با دقت نظر، سخنان یکی از حوزویان جوان پیرامون لباس روحانیت را بهانه ای برای تئوریزه کردن خلع لباس روحانیت شیعه قرار داده است!   در یادداشت «ماجراهای دین و فلسفه؛ اسلام‌های سیاسی و 'خلع لباس پیامبر'» به تاریخ 25 آذر 1398، ضمن لجن پراکنی علیه اسلام سیاسی و تکرار مدعاهای دروغین در مورد کاهش اعتماد عمومی به روحانیون، در تیتری با عنوان «روحانیان علیه لباس روحانیّت» به سخنان آقای محمّدتقی اکبرنژاد، پرداخته و چنین نوشته است:👇 🔴محمّدتقی اکبرنژاد، مدیر «مؤسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی» در قم، اخیرا در مصاحبه‌ای‌ با خبرگزاری ایکنا استدلال فقهی کرد که لباس روحانیّت «لباس پیامبر» نیست. استدلال اصلی اکبرنژاد، که خود در لباس روحانیّت است، این بود که پیامبر لباس متفاوتی از مردم زمان خود نمی‌پوشید و از آن‌جا که لباس روحانیان امروزه متفاوت از دیگر مردم است این لباس، هر چه که باشد، «لباس پیامبر» نیست. از نظر او لباس روحانیّت اگر «لباس شهرت» نباشد دست‌کم لباسی متمایز از دیگران است و پوشیدن لباس متمایز، اگر «حرام» نباشد، از نظر شرعی توصیه هم نشده است. «لباس شهرت» اصطلاحی فقهی در باب لباس «نامشروع» است و به لباس‌هایی اشاره دارد که موجب انگشت‌نما شدن فرد در جامعه می‌شود و از این رو پوشیدن آن از نظر فقهی «حرام» قلمداد می‌شود. رأی اکبرنژاد در حلقه‌های حوزوی اعتراض به پا کرد. اکبرنژاد اما از رأی خود عقب ننشست و در مناظره‌ای با یکی دیگر از روحانیان از رأی خود دفاع کرد. او بعد از مصاحبه و مناظره‌اش‌ در یادداشتی به این نکته اشاره کرد که پس از طرح نظریه «لباس روحانیت لباس پیامبر نیست» پیام‌های هم‌دلانه‌ بسیاری از سوی خانواده‌ روحانیان دریافت کرده است. با این حال اکبرنژاد با این پرسش مکرّر مواجه شد که اگر از نظر او «لباس روحانیّت لباس پیامبر نیست» چرا خود او همچنان در این لباس است. در پاسخ به این پرسش او در یادداشت دیگری توضیح داد که تغییرات در جامعه مذهبی باید به تدریج رخ دهد. او پیشنهاد کرد که در میان روحانیان «در آغاز باید دو لباسه بودن را جا بیندازیم» و اشاره کرد که او خود نیز گاهی بدون لباس روحانیّت بیرون می‌رود بحث شرعی در باب لباس روحانیّت گرچه بحثی رایج در میان روحانیان نیست و در گذشته هم نبوده اما کاملا هم بی سابقه نیست. پیشتر احمد قابل، مجتهدی که خود روزگاری در لباس روحانیّت بود، پوشیدن آن را «مکروه» می‌دانست. استاد تاریخ دانشگاه تهران، که خود روحانی است، نیز از یک روحانیِ از-لباس-در-آمده در دوره «متحد الشکل کردن لباس» در عصر رضا شاه یاد می‌کند که در کتابی استدلال کرده بود لباس روحانیت «لباس پیامبر» نیست و بهتر است روحانیان آن را کنار بگذارند ــــ کاری که البته رضا شاه در مورد اکثر روحانیان با اجبار انجام داد. از این گذشته، در گذشته نه چندان دور مجتهدان ناموری وجود داشتند که خود مختارانه هیچ گاه به لباس روحانیّت در نیامدند و با این حال جایگاهی برجسته در میان روحانیان یافتند، مانند میرزا جهانگیرخان قشقایی (استادِ سید حسن مدرّس، آقا ضیاء عراقی، آیت‌الله بروجردی، رحیم ارباب و حسنعلی نخودکی) و نیز رحیم ارباب (استادِ جلال‌الدین همایی، بهشتی، مفتح و عبدالجواد فلاطوری). میرزا جهانگیرخان و شاگردش رحیم ارباب هر دو تا آخر عمر کلاه پوستی به سر می‌گذاشتند و نه عمّامه. صرف نظر از بحث نظری در باب مشروعیّت یا عدم مشروعیّت پوشیدن لباس روحانیّت و نیز صرف نظر از نمایندگی یا عدم نمایندگی این لباس از «لباس پیامبر»، در عمل به ویژه پس از انقلاب روحانیان بسیاری برای زندگی عادی و کم دردسر در میان مردم، فقط در مکان‌های مذهبی و رسمی لباس ویژه صنف خود را می‌پوشند و در باقی ایام با لباس عادی در میان مردم ظاهر می‌شوند. به این عدّه در اصطلاح غیر رسمی حوزوی «دو زیست» می‌گویند و یا به تعبیر اکبرنژاد «دو لباسه». حوزه‌های علمیّه در ایران اما این وضعیت را به رسمیّت نمی‌شناسند و برخی امتیازهای حوزوی را صرفاً به کسانی اختصاص می‌دهند که به اصطلاح رسمی «تلبّس دائم» داشته باشند، یعنی لباس صنف خود را همیشه حتی در مکان‌های عمومی نیز بپوشند 🔻متن کامل یادداشت تخریبگرانه رسانه ملکه در پیوند ذیل قابل دسترسی است: https://www.bbc.com/persian/iran-features-50799848   @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
🔶حاشیه روزنه فارغ از محتوای اظهارات آقای اکبرنژاد که از نظر تاریخی نقدهای زیادی بدان وارد است، این سؤال مطرح است که خبرگزاری ایکنا که بیش از هرکسی اخبار مربوط به جناب آقای هادوی تهرانی (از سران ) را پوشش می‌ دهد، با چه انگیزه ای با چنین رویکرد خطرناک و غلطی به طرح مسئله در باب لباس روحانیت پرداخته است؟ اساسا چنین رسانه ای چرا باید سراغ کسی برود که در زمره مخالفان سرسخت نشست اساتید و امقال آقای هادوی است؟ گذشته از خبرگزاری مزبور، باید از آقای اکبرنژاد پرسید، در میان اینهمه مسئله اولویت دار، دقیقا با چه هدفی به طرح مسئله علیه لباس روحانیت پرداخته تا موجبات سؤاستفاده گسترده مخالفان روحانیت فراهم شود. 🔻اکنون که این ماجرا به این نقطه رسیده، بهترین راه آن است که هم خبرگزاری مزبور و هم شخص نامبرده، درصدد جبران مافات برآمده به سیاه نمایی رسانه اجاره ای ملکه خونخوار انگلیس خبیث پاسخ دهند و صدالبته این به معنای دست برداشتن از مبانی و سلائق فکری آن رسانه و این روحانی نیست و آنان بعدا در مجالی تخصصی می توانند حرف های خود را بزنند و البته درخت تناور روحانیت شیعه را بیمی از این گردبادهای موسمی نیست ولی همگان باید بدانند که وقتی دشمن قسم خورده اسلام و تشیع و انقلاب و روحانیت، در صدد القای مطلب خلاف واقع و سیاه نمایی است، باید پاسخی متقن، مستند، کوبنده و یک دست از حوزه قم دریافت کند.    @rozaneebefarda
باسمه تعالی از وقتی جناب استاد اکبرنژاد بحث لباس روحانیت را مطرح کردند به ایشان گفتم این بحث قبر کارهای خوب شما می شود دامن زدن به این بحث را غلط می دانستم و می دانم ولی اصرار دو استاد حوزه که از قضا هر دو دوستان حقیر هستند بر بحث و نکات دیگری از هر دو بزرگوار نسبت به بنده باعث شد، بنده مطلبی در واقع شدن مباحثه ی دو بزرگوار بنویسم و نقشی داشته باشم البته به دلائل مختلف پیشنهاد دادم جای دیگری مباحثه برقرار شود حالا هم بعد از گذشت چندماه از این بحث رسانه ی خبیث ملکه انگلیس، به این بحث دامن زده چرا واقعا چرا جز این نیست که بنای دشمنان اسلام و خائنین دنباله رو آنها در داخل این است که به بحثهای فرعی دامن بزنند و خواسته های اصلی مردم مورد غفلت قرار بگیرد و انتخابات پیش رو تضعیف شود الان هم به دوستان موسسه فقاهت و کانال روزنه توصیه میکنم به این بحث دامن نزنند و اگر گوش می کنند اقلا بعد از انتخابات مجلس این بحثها را دامن بزنند به جناب استاد اکبرنژاد هم دوباره تذکر می دهم طرح این بحث از جهات مختلف اشتباه در اشتباه است به اولویتهای اصلی بپردازند و از حاشیه سازی بپرهیزند و حرفی نزنند که دشمنان اسلام خوشحال شوند و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین @salmanraoofi
حجت الاسلام غروی شورای عالی- کازرون-شهریه.mp3
3.89M
🔅وقتی اعضای شورای عالی حوزه سطح زندگی شان در سطح زندگی طلاب نباشد اینطور حرف می زنند و فقط باعث ناراحتی بیشتر طلاب می شوند 🔅پاسخ حجت الاسلام غروی، عضو شورای عالی حوزه به سوال طلبه کازرونی پیرامون وضعیت بحرانی معیشت طلاب ❗️معتقدم تا پایه 6 وجهی ندارد که شهریه دهیم!! ❗️طلاب جوان در امر ازدواج فعلا خویشتن داری کنند!! ❗️دانشجویی که به دانشگاه می رود به او پولی نمی دهند و آینده شغلی او را تامین نمی کنند، اما ما به طلبه غذا می دهیم و شهریه ای هم پرداخت می کنیم. @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📚39-فی غوالي اللئالي : «أَنَّ يَاسِراً وَ ابْنَهُ عَمَّاراً وَ امْرَأَتَهُ سُمَيَّةَ قَبَضَ عَلَيْهِمْ أَهْلُ مَكَّةَ وَ عَذَّبُوهُمْ بِأَنْوَاعِ الْعَذَابِ لِأَجْلِ إِسْلَامِهِمْ وَ قَالُوا لَا يُنْجِيكُمْ مِنَّا إِلَّا أَنْ تَنَالُوا مُحَمَّداً وَ تَبَرَّءُوا مِنْ دِينِهِ فَأَمَّا عَمَّارٌ فَأَعْطَاهُمْ بِلِسَانِهِ كُلَّمَا أَرَادُوا مِنْهُ وَ أَمَّا أَبَوَاهُ فَامْتَنَعَا فَقُتِلَا ثُمَّ أُخْبِرَ رَسُولُ اللَّهِ ص بِذَلِكَ فَقَالَ فِي عَمَّارٍ جَمَاعَةٌ إِنَّهُ كَفَرَ فَقَالَ ص كَلَّا إِنَّ عَمَّاراً مُلِئَ إِيمَاناً مِنْ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمِهِ وَ اخْتَلَطَ الْإِيمَانُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَاءَ عَمَّارٌ وَ هُوَ يَبْكِي فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ ص مَا خَبَرُكَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص‏ مَا تُرِكْتُ حَتَّى نِلْتُ مِنْكَ وَ ذَكَرْتُ آلِهَتَهُمْ بِخَيْرٍ فَصَارَ رَسُولُ اللَّهِ يَمْسَحُ عَيْنَيْهِ وَ يَقُولُ إِنْ عَادُوا لَكَ فَعُدْ لَهُمْ بِمَا قُلْتَ. » ◽️در غوالی اللئالی آمده است كه ياسر و پسرش عمار و همسرش سميه‏ دستگير مردم مكه شدند، و براى مسلمانى آنها را هر جور شكنجه كردند و گفتند: رهائى نداريد جز كه بمحمد بد گوئيد و از او بيزارى جوئيد، عمار هر چه را خواستند بزبان آورد ولى پدر و مادرش سرباز زدند و كشته شدند و خبرش برسول خدا (ص) رسيد و جمعى گفتند: كه كافر شده و آن حضرت فرمود: نه هرگز براستى كه عمار سر تا پا پر است از ايمان، ايمان با گوشت و خونش آميخته، و عمار گريه‏كنان آمد و پيغمبر باو فرمود چه خبرت است؟ گفت يا رسول الله مرا رها نكردند تا بتو بد گفتم و بتهاشان را ستودم، و رسول خدا بچشمانش دست ميكشيد و ميفرمود: اگر بازت گرفتند تو هم باز گرد بدان چه براشان گفتى. 🔅🔅🔅 📚40-فی البحار قَالَ الزُّهْرِيُ‏ :«كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع مَا عَرَفْتُ لَهُ صَدِيقاً فِي السِّرِّ وَ لَا عَدُوّاً فِي الْعَلَانِيَةِ لِأَنَّهُ لَا أَحَدَ يَعْرِفُهُ بِفَضَائِلِهِ الْبَاهِرَةِ إِلَّا وَ لَا يَجِدُ بُدّاً مِنْ تَعْظِيمِهِ مِنْ شِدَّةِ مُدَارَاةِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع وَ حُسْنِ مُعَاشَرَتِهِ إِيَّاهُ وَ أَخْذِهِ مِنَ التَّقِيَّةِ بِأَحْسَنِهَا وَ أَجْمَلِهَا وَ لَا أَحَدَ وَ إِنْ كَانَ يُرِيهِ الْمَوَدَّةَ فِي الظَّاهِرِ إِلَّا وَ هُوَ يَحْسُدُهُ فِي الْبَاطِنِ لِتَضَاعُفِ فَضَائِلِهِ عَلَى فَضَائِلِ الْخَلْقِ. » ◽️در بحار آمده زهری می¬گوید : علی بن الحسین دائما این گونه بود که من دوستی برای او در پنهانی و دشمنی برای او به طور آشکار نشناختم چرا که هیچ کس او را با فضائل درخشانش نشناخت مگر اینکه چاره ای از تعظیم او نمی¬دید از شدت مدارای علی بن الحسین و معاشرت نیکوی او با آن فرد و بهترین و زیباترین شکل تقیه را انتخاب کردن و هیچ کسی حتی دوستی که دوستی شدیدی نسبت به او ظاهر می¬کرد نبود مگر اینکه در باطن به او به خاطر فضائل زیادش بر خلق حسادت می¬ورزید . 🔅🔅🔅 📚41-عَنْهُ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَجْلَانَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ إِنَّ اللَّهَ عَيَّرَ قَوْماً بِالْإِذَاعَةِ فَقَالَ‏ « وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ‏ » فَإِيَّاكُمْ وَ الْإِذَاعَةَ .» ◽️از محمد بن عجلان از امام صادق نقل کرد که حضرت فرمود : خداوند اقوامی را سرزنش کرد به خاطر فاش کردن راز پس فرمود : « هنگامیکه امری از امنیت یا ترس به آنها رسید فاش کردند » پس بر حذر باشید از فاش کردن . پایان مبحت @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📌 گفتاری از آیت‌الله شبیری زنجانی(1) "شیخ انصاری انفتاحی است نه انسدادی" ▪ ابتدا فکر می‌کردیم که نظر مرحوم شیخ بر انسداد است ولی ظاهرا مرحوم آشتیانی در حاشیه خود نقل می‌کند که مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که نظرش بر انفتاح است. هم چنین یک آقایی یک مطلبی را از یکی از مباحث اصولی شیخ انصاری نقل می‌کرد که درست بودنش متوقف بر قول به انفتاح بود و با انسداد درست در نمی‌آید، که دیدم حرف درستی است. 📝 به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی در آخرین نظر خود پیرامون انفتاحی یا انسدادی بودن شیخ اعظم گفت: 🔹 مرحوم شیخ انصاری غیر از مقام علمی و زهدش در عقل اجتماعی هم فوق العاده بوده و نسبت به اموری که دیگران به آن توجه نکرده اند، ایشان توجه داشته و روی مصالح احتیاط می‌کرده است. 🔸 مثلا یک پول هندی را که ظاهرا یک زن برای مشاهد مشرفه وقف کرده بوده و در دست انگلیسی ها افتاده بود، برای ایشان می‌فرستند که به مصرفش برساند که مرحوم شیخ همان دفعه اول یا دوم متوجه مساله می‌شود و از قبولش امتناع می‌کند و می‌گوید اینها دارای اهداف باطلی هستند و با این کارها می‌خواهند در امور تشیّع نفوذ کنند. @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📌 گفتاری از آیت‌الله شبیری زنجانی(2) "شیخ انصاری انفتاحی است نه انسدادی" ✅ وقتی اشخاص نمی‌خواهند وارد بحثی بشوند، طوری بیان می‌کنند که از بحث خارج شده و موجب دعوا نشوند. ▪ مرحوم شیخ در رسائل، بحث انسداد را که شروع می‌کند مقدماتی بیان می‌کند، من از عبارات ایشان حدس زده بودم که قائل به انسداد است، چون به طور مفصل بحث کرده و در بحث مقدمات از انسداد می‌گوید عمده مطلب که باید در مورد آن بحث شود این است آیا ادله حجیت خبر واحد برای ما، روایات معتبره به اندازه کافی درست می‌کند تا برای معظم فقه وافی باشد یا نه؟ و به همین مقدار بیان اکتفا می‌کند؛ یعنی بحث فرضی می‌کند و اصلا مشخص نمی‌کند که آیا روایات معتبره وافی به معظم فقه هستند یا نه؛ یعنی با این که در بحث انسداد به طور مفصل وارد شده، ولی در بزنگاه مطلب بدون هیچ بحثی، رد می‌شود. ما می‌گفتیم این قرینه هست بر این که ایشان قائل به انسداد است، ولی چون بحث انسداد و انفتاح از اموری است که باعث اختلاف بوده و اساس خیلی چیزها باطل یا درست می‌شده، لذا مرحوم شیخ نمی‌خواسته صریحا نظر خود را بیان کند، در باب حجیت خبر واحد هم می‌گوید خبر ثقه حجت نیست، بلکه آنچه حجت است خبر موثوق الصدور است که قهرا بعد از هزار و چند صد سال فاصله و این همه واسطه در نقل روایات، اطمینان به صدور به سختی حاصل می‌شود و قهرا روایات موثوق الصدور بسیار کم می‌شود، که وافی به معظم ابواب فقه نیست. ▪ هم چنین در بحث انسداد، در ادامه چند ورق که می‌گذرد مطلب را طوری تقریب می‌کند که انسان مطمئن می‌شود که ایشان قائل به انسداد است، اگرچه تصریح به نظر خود نمی‌کند. ▪ شبیه آن آقایی که الان فوت کرده و در زمان آقای حجّت به ایشان انتقاد می‌کرد، ولی اسمی از آقای حجت نمی‌خواست صریحا بیاورد. آقای حجت در آن زمان به جای شهریه به طلاب مهر نان می‌داد، این آقا بعد از انتقاد از آقای حجت، بدون آوردن اسم ایشان می‌گفت می‌خواهد به من نان بدهد یا ندهد، که همه از این بیان می‌فهمیدند مراد این آقا، آقای حجت است. ▪ چرا شیخ در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت فتوا داده است؟ هم چنین مرحوم شیخ، قائل به حجیت شهرت و اجماع منقول نبوده ولی با این حال در مکاسب طبق اجماع منقول و شهرت ها فتوا داده است، که در مورد آن دو احتمال وجود دارد؛یکی این که درست است که شهرت یا اجماع منقول بما هو حجت نیست، ولی اگر شهرت ادعا شده یا اجماع منقول به حدی زیاد باشد که تراکم نقل ها باعث ایجاد ظن بسیار قوی شود، از باب یک ظن خاص مثل اطمینان حجت است. ▪ احتمال دیگر این است که مرحوم شیخ، شهرت و اجماع منقول را از باب ظن خاص مثل خبر واحد حجت نمی‌دانسته ولی به خاطر انسداد از باب حجیت مطلق ظن حجت دانسته و در فقه به آن ها عمل کرده است. لذا ما ابتدا فکر می‌کردیم که نظر مرحوم شیخ بر انسداد است ولی ظاهرا مرحوم آشتیانی در حاشیه خود نقل می‌کند که مرحوم شیخ انصاری تصریح کرده که نظرش بر انفتاح است.(۱) ▪ هم چنین یک آقایی یک مطلبی را از یکی از مباحث اصولی شیخ انصاری نقل می‌کرد که درست بودنش متوقف بر قول به انفتاح بود و با انسداد درست در نمی‌آید، که دیدم حرف درستی است. ▪ شخص دیگری هم عبارتی از بحث انسداد مرحوم شیخ انصاری آورد که صریح بود در این که ایشان قائل به انفتاح است؛ بحث انسداد در کلام مرحوم شیخ خیلی مفصّل است و مطالعه همه آن، انسان را خسته می‌کند، لذا ما همه عبارات ایشان را نگاه نکرده بودیم. 📼 درس خارج فقه (جلسات علمی) آیت‌الله سیّد موسی شبیری زنجانی، تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ ——————– ۱- بحر الفوائد، ج۱، ص۱۹۰: و قد استفدت من کلماته فی مجلس البحث و غیره أنّه یعتقد وفاء الظّنون الخاصّه بأغلب الأحکام بضمیمه الأدلّه العلمیّه و إن کان الظّن الخاصّ منحصرا فی زعمه حسبما عرفت بظواهر الألفاظ و الخبر المفید للوثوق و الاطمئنان و کلّ ما یوجب نفی الرّیب بالإضافه فی باب التّعارض کما ستقف علیه فی الجزء الرابع‏. @salmanraoofi
🔅آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی خلخالی درگذشت آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی خلخالى، فقیه، مؤلف، استاد حوزه علمیه خراسان و از شاگردان حضرات آیات خویی، حکیم و حلی، که در دوران انقلاب اسلامى همواره از مدافعین نهضت امام خمینى(ره) بود و از مشاورین در تدوین قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران به‌شمار مى‌رفت، ساعتی قبل در مشهد در سن ۹۴ سالگی به علت بیماری درگذشت. تفصیل مطلب+زندگی‌نامه https://b2n.ir/998031 🔅پ ن: ایشان کتابی در اثبات ولایت فقیه داشتند که توسط جامعه مدرسین چاپ شد @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅حدود سه سال قبل از طرف نشریه رسائل با ایشان مصاحبه ای کردم 🔅خاطره ی ناب ایشان در مورد عکس العمل آیت الله خویی رحمت الله علیه برای شهادت شهید آیت الله صدر رحمت الله علیه 🔆حمدی نثار ایشان، آیت الله خویی و شهید آیت الله صدر قرائت بفرمائید @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅حدود سه سال قبل از طرف نشریه رسائل با ایشان مصاحبه ای کردم 🔅خاطره ی ناب ایشان در مورد اخبار از غیب ایشان توسط آیت الله بهجت ره 🔅حمدی نثار ایشان و آیت الله بهجت قرائت بفرمایید @salmanraoofi
MaktabshenasiFeghhi.mp3
19.56M
🔅مکتب شناسی فقهی 🔅در بیانات استاد حجت الاسلام والمسلمین وکیلی @salmanraoofi
✍به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام محمدحسن وکیلی، از محققان فلسفه و عرفان اسلامی، در نشست علمی مکتب شناسی فقهی در حاشیه بیستمین نمایشگاه پژوهش و فناوری ضمن اشاره به فاصله زمانی ما با قرون صدر اسلام، بر بیش تر شدن علوم و کمبود منابع موجود در این راستا تاکید کرد. وی با بیان این که دانش مکتب شناسی طریقه اجتهاد از مساله را اعم از اینکه مسئله موردنظر مربوط به اصول، رجال و یا تاریخی باشد بیان می کند، تصریح کرد: به همین منظور برخی از علما در روش استنباط ... 🔻جهت دریافت صوت این نشست و مطالعه مشروح گزارش به پایگاه www.mhva.ir مراجعه نمایید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠پایگاه رسمی اطلاع رسانی حجة الاسلام و المسلمین وکیلی 🆔 @mhva_ir 🌐www.mhva.ir @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅پدرم بعد از تصدی دستگاه قضا فرزندان رو جمع کرد و گفت: بنشینید سر درس و بحث خودتان. اگر یک نفر از شما یک پرونده قضایی جا‌به‌جا کنه یا سفارش کنه انگشت شما رو قطع می‌کنم! 🔅حاج آقا ابراز لحیه نمی‌کرد 🔅پدرم می‌گفت مرجع که مرحوم می‌شود باید مُهرش را شکست 🔅فیلم کامل گفت‌وگوی فرزند آیت‌الله هاشمی شاهرودی با خبرگزاری حوزه را از اینجا ببینید. 🔅پ ن: مقایسه کنید با حضرات نشست اساتید و من تبع ایشان که چطور از موقعیت های مختلفی که پدران یا اجدادشان داشته اند استفاده می کنند @salmanraoofi
🔻چرا در حضور دارید؟ استاد علیدوست در نشست علمی ترویجی با موضوع جایگاه شناسی فقه و اصول درمنظومه علوم اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت حضورشان در گفت: 🔹نشست اساتید ابتدائا برای مقابله با مسائلی مثل ورود رسائل در مدارس که بعضی دغدغه داشتند که این مسئله باعث از بین رفتن آزادی حوزه میشود ایجاد شد. بعدتر با آقای مقتدایی و مسئول آموزش صحبت شد و قرار شد این کار نشود. بعد از این مسائل عده ای از اساتید گفتند نشستی صنفی داشته باشیم و این شد که آرام و آرام نشست اساتید شکل گرفت. بعدا حرف و حدیث هایی گفته شد که این برنامه برای آنتی تز انقلاب و... ایجاد شده است. بنده تا الان به این نرسیده ام. ❗️به برخی از بزرگان گفته ام که اگر بنده بفهمم ساعت نه صبح که این نشست را دوست ندارد بنده 9:05 دیگر در آن نیستم. ❌ بعضی از افراد حاضر در نشست حرکاتی دارند که بنده نپسندیده و تضاد هم دارم با آنها ولی احساس میکنم حضورم موثر بوده و هست. هنر ما نباید طرد باشد، این به نفع نظام نیست. احتمال جدی بدهید که دشمن پشت این کار است. 🌀 @zarreh_bin
هدایت شده از اسرار پیدا
💢سؤال‌هایی درباره‌ی فرمایش استاد علیدوست: نکته‌ی مهم و ارزشمندی در فرمایش استاد علیدوست هست که بد نیست به ابعاد آن بپردازیم تا اصل نکته‌سنجی ایشان بتواند به دیگر اساتید هم کمک رساند : در ادامه خاطر نشان کردند: 🔹«به برخی از بزرگان گفته ام که اگر بنده بفهمم ساعت نه صبح که این نشست را دوست ندارد بنده 9:05 دیگر در آن نیستم.» 🌷 نکته شایسته تقدیر و استقبال عمومی این است که تمایل حضرت آقا معیار و محور ایجاد تشکل‌های بزرگ در حوزه دانسته شده است و طبعاً به اقتضای اهمیت ملی و حتی فراملی این امر، فراتر از تعدد نگاه‌های رایج مراجع عظام مورد اشاره قرار گرفته است. 🔹اما این نکته تکمله‌ها و سؤالاتی را به دنبال دارد.از آن جمله: 1️⃣. از کجا باید فهمید که آقا رضایت دارند یا نه؟ 2️⃣. اگر نفهیمیدیم ایشان رضایت دارد یا نه، آیا نمی‌توان با ارزیابی عملکرد و کارکرد نشست به نتیجه رسید؟ حتماً استاد علیدوست بزرگوار این راه را نمی‌بندند. 3️⃣. بخشی از عملکرد نشست اساتید، معطوف به تصدی قسمتی از مدیریت حوزه است. مانند تلاش پیشین برای محوریت دو سه مدرسه خاص. دادن شهریه به اساتید، تنظیم برنامه تدریس و ... آیا این موارد از مصادیق مدیریت در مدیریت، و تضعیف مدیریت حوزه علمیه نیست؟ 🔹مهم آن است که مدیریت در مدیریت ایجاد نشود. 🔹بعید است کبرای این قضیه را استاد علیدوست بزرگوار و بسیاری از اساتید نفی کنند. اما مناقشه در برخی مصادیق هم نمی‌تواند مانع از حساسیت به اصل کبرا شود. 4️⃣. آیا اگر شبه‌نهادی مانند نشست دوره‌ای در مسیر مرجع‌تراشی و نه کمک به مرجع‌شناسی حرکت کند، نمی‌تواند از کارکرد منفی برخوردار شده باشد؟ این کبرا هم بعید است مورد عنایت این بزرگوار و دیگران قرار نگیرد. 5️⃣ اگر شبه‌تشکلی‌ که پیش‌تر متکی بر حمایت یا استقبال سه مرجع بود و اینک، دست‌کم حمایت و حتی استقبال آیت الله العظمی مکارم شیرازی را از دست داده است، نیاز به ارزیابی مجدد درباره‌ی کارنامه‌اش نیست؟ 6️⃣ آیا کیفیت شرکت اساتید عزیز در جلسه‌ای معنوی با حضور مراجع عظام، نباید مورد ارزیابی انتقادی قرار گیرد؟ به‌طور نمونه، چقدر مجموعه اساتید بزرگوار در جلسات این نشست از نشستن برخی کنار مراجع و هزینه‌کردن آنان برای گرفتن چند عکس و زمینه‌سازی برخی برای مرجعیت‌های خودخوانده رضایت دارند؟ و آیا نباید برای آن راه چاره‌ای اندیشید ؟ 7️⃣ آیا اگر پیش‌تر مدیریت حوزه توان پاسخ به نیازهای صنفی را کم‌تر داشت، باز هم باید از الگوی مدیریت در مدیریت، یا مدیریت دوگانه برای پوشش این نیازها و خواسته‌ها بهره گرفت؟ ♻️با تشکر از اشاره‌ی استاد علیدوست که زمینه ی این دوباره‌اندیشیدن را فراهم آورد. ذبیح الله نعیمیان 💠اسرار پیدا کانال جریان‌شناسی و تاریخ معاصر: 💠 @asrar_p
هدایت شده از روزنه
به گزارش خبرگزاری تسنیم.docx
55.3K
💥 از بنیانگذاران در زمانه ما 🔻مقاله خواندنی حجت‌الاسلام استاد در نقد افکار انحرافی یک 🔹بخشی از متن مقاله: اکنون از ناحیه برخی  فقه‌خوانده‌ها شاهد طرح ناصواب مساله اعتراضات آبان۹۸ ذیل بعضی مباحث فقهی هستیم. خطای این افراد آن است که اعتراض مردم را در ذیل مفاهیم فقهی چون «مضطر حربی» (محارب مضطر) و «مضطر بغی» (باغی مضطر) مطرح می‌کنند. محاربه و بغی در فقه اسلامی به‌طور مطلق حرام است و شارع مقدس برای آنها احکام جزایی خاصی وضع کرده است در حالی که شنیدن اعتراضات مردمی و رسیدگی به آن (ولو اینکه معترض مرتکب خطاهایی هم شده باشد) یکی از وظایف حاکم اسلامی است. در این صورت، چگونه برخی مدعیان فقه، مساله اعتراض مردمی را ذیل اعمال محرم طرح می‌کنند؟ این نحو از طرح مساله در فقه، تبعات و آسیب‌های اجتماعی ناگواری به‌دنبال دارد و آن عبارت است از «مشروعیت‌بخشی به اعمال محاربی و بغی در پوشش اعتراض مردمی» و تحریص و تشویق به رفتارهای خشونت‌آمیز و ویرانگر. چنین دیدگاهی را فقط در «فقه خوارجی» می‌توان سراغ گرفت. پایه‌گذاری چنین فقهی در حوزه‌های علمیه بدعت خطرناکی است. لذا این رساله در پی نشان دادن «مرز میان اعتراض مردمی» -که امری است مشروع- با «اعمال نامشروع محارب و باغیِ متظاهر به اعتراض مردمی» و نیز «آشکارسازی وجوه پنهان فقه خوارجی» است. متن کامل مقاله را در فایل پیوستی بخوانید... ❄️فقط فرهیختگان را به روزنه فرابخوانید👇 @rozaneebefarda
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 طرح ایده برای تکمیل شهرک مهدیه و ساخت مسکن سازمانی 📝 فعال‌کردن نمایندگان محترم ولی فقیه 🖋 علی مهدوی 🔹 امروز قریب ۸۵ درصد از اراضی شهرک مهدیه معطل مانده است؛ یعنی بیش از ۵۰۰ هکتار زمین. درحالی که طلاب بسیاری از سختی معیشت رنج می‌برند و حتی امکان فراهم‌آوردن اجاره‌بهای منزلی محقر هم برایشان سهل و ممکن نیست. از طرفی دیگر حوزه علمیه بودجه لازم را برای ساخت مسکن سازمانی و تکمیل شهرک مهدیه ندارد. شهرکی که قدمتی قریب به سی سال دارد و قرار بود خیلی زود به ده هزار واحد مسکونی برسد؛ نهایتا در ۲۵۰۰ واحد متوقف و رها شد. 🔹 به عنوان ایده، راهکارهای مختلفی از جمله همراه کردن متدینین سرمایه‌دار را می‌توان مطرح کرد؛ اما آنچه نگارنده در این یادداشت به عنوان ایده و طرح اجرایی مد نظر دارد، فعال‌کردن نمایندگان ولی فقیه در سطح کشور است. بی‌شک هریک از نمایندگان محترم ولی فقیه در حوزه استانی خود، نفوذ، امکانات و اعتباراتی دارد که می‌تواند بخشی از آن را برای تسهیل معیشت طلاب بکار بگیرد؛ در امر کمک‌رسانی به معیشت طلاب چه‌چیزی بهتر از تأمین سرپناه (مسکن)؛ آن هم به شکل سازمانی؛ تا برای نسل‌های مختلف طلاب باقی بماند و استفاده داشته باشد. 🔹 مساحت حدود ۵۰۰ هکتاری اراضی مهدیه را بسته به ظرفیت طلاب هر استان یا اعتباری که هر نماینده ولی فقیه امکان تأمینش را دارد می‌توان تقسیم کرد. البته از یک نکته مهم نباید غفلت کرد. تنها امتیازی که هر نماینده ولی فقیه دارد این است که در واحدهای ساخته‌شده فقط طلاب آن استان ساکن شوند. اما احراز صلاحیت و تعیین شروط دیگر سکونت در این واحدها باید بر عهده مدیریت حوزه علمیه و مدیریت شهرک باشد. وگرنه گرفتار انواع معضلات خواهیم شد؛ چه چیزی بدتر از، از دست رفتن تمرکز مدیریت. 🔹 در شهرک مهدیه قریب ۳۰ واحد مسکونی با تأمین اعتبار آقای هاشمی رفسنجانی ساخته شده است و مدیریت شهرک مهدیه عملا اختیار لازم را برای سکونت یا لغو سکونت طلاب این مجموعه ندارد؛ همچنین قریب ۴۰ واحدی که با تأمین اعتبار دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی (ادام الله بقائه) ساخته شده است. این مطلب گفته شد تا فردا روزی مجدد چنین طرح‌هایی که عملا سلب اختیار از مدیریت متمرکز می‌کند تکرار نشود. 🔹 امید است شورای محترم عالی حوزه‌های علمیه و همچنین مدیریت حوزه علمیه نسبت به تکمیل شهرک مهدیه و تأمین هرچه بهتر معیشت طلاب، دغدغه بیشتری داشته باشند و بزودی شاهد اجرایی شدن طرح‌های موجود باشیم؛ وگرنه روزبروز شاهد خسارات بیشتری به علمیت طلاب خواهیم بود. 📌 پ.ن: آمار ارائه شده از مساحت شهرک مهدیه صرفا مربوط به این شهرک است. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj