eitaa logo
سلسبیل معرفت | حسن صادقی
242 دنبال‌کننده
317 عکس
167 ویدیو
21 فایل
✍️پژوهشگر، نویسنده 📚مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 🔵به منظور ترویج معارف، کانال ما را به دوستان خود معرفی و به عضویت در کانال دعوت کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎 پرسشی از علامه طباطبایی(ره) ❓میان شاگردان تون چه کسانی بودند که توانستند رابطه معنوی شاگرد و معلم رو به طور عمیق با شما داشته باشند؟ 🔹پاسخ: مرحوم مطهری بود، آقای منتظری بود، آقای امام زنجانی (سید عزالدین زنجانی) بود و فعلا هم آقای جوادی آملی...! @Taghvim_Olama ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴شب زیارتی امام حسین(ع) 🍃سرپرست زندگیم تا شده امام حسین(ع) 🍃نون سفرمو دارم از خود امام حسین(ع) 🎤 🌷 🌷
🔷آفرینش بسیار عجیب 🔺 اخیرا فیلمی از ستارگان انتشار یافته است که بسیار عجیب و بهت آور است🖕🖕 🔻تمام ستارگانی را که در شب و با چشم غیر مسلح می‌توانیم ببینیم، در این ویدئو نشان داده شده‌اند. 🔸ما فقط ۰.۰۰۰۰۰۴ درصد از ستاره‌های کهکشان «راه شیری» را می‌توانیم ببینیم! 🔸 این در حالی است که دانشمندان تخمین زده‌اند که حدود «دو تریلیون» کهکشان وجود دارد! 🔸خورشید با این عظمت که در این ویدئو با رنگ زرد مشخص شده، به اندازه ذره بسیار بسیار کوچک است!!!! 🔹 چقدر کوته‌فکرند کسانی که به هماهنگی در هستی و دلالت آن بر آفریدگار یگانه فکر نمی کنند: لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا فَسُبْحانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ(انبیاء:22) اگر در آسمان‏ها و زمين خدايانى جز اللّه بود، هر آينه آن دو فاسد مى‏شدند، پس منزّه است خداوندِ پروردگار عرش، از آنچه (ناآگاهان) توصيف مى‏كنند. 🔹چقدرنادانند کسانی که آفرینش آسمان و زمین را بی‌هدف و بدون برنامه می‌پندارند! وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ و ما خلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (دخان، ۳۸-۳۹) و آسمانها و زمين و آنچه را كه ميان آن دو است به بازى نيافريده‏‌ايم. آنها را جز به حق نيافريده‏ايم ليكن بيشترشان نمى‏دانند. 🔹چقدر سطحی‌نگرند کسانی که برای این همه عظمت، آفریننده ای نمی دانند یا برای او شریک می پندارند و توجه ندارند که خدای سبحان آفریدگار هستی و بدون همانند است: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ(انعام:1) ستايش مخصوص خداوندى است كه آسمان‏ها و زمين را آفريد و تاريكى‏ها و روشنى را قرار داد، امّا كافران (ديگران را) با پروردگارشان برابر و همتا مى‏گيرند. 🔸مولوی در استدلال به خدا از راه آفرینش چنین سروده است: -چون نمیداند دلی داننده یی هست با گردنده، گرداننده یی؟ -چون نمیگویی که روز و شب به خود بی خداوندی کی آید ؟ کی رود ؟ -گرد معقولات می گردی ، ببین این چنین بی عقلی خود ، ای مهین ! -خانه با بنا بود معقول تر یا که بی بنا ؟ بگو ای کم هنر ! -خط با کاتب بود معقول تر یا که بی کاتب ؟ بیندیش ای پسر! -جیم گوش و عین چشم و میم فم چون بود بی کاتبی ؟ ای متهم ! -شمع روشن بی ز گیراننده یی یا بگیراننده داننده یی؟ (مثنوی، دفتر ششم، ص 940-941) ✍ حسن صادقی ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
آفرینش بسیار بسیار عجیب!!! جل الخالق!!!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ایرانِ پیش از انقلاب و پس از انقلاب بر اساس خاطرات شنیدنی آیت‌الله جوادی آملی از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ⭕️ پیش از انقلاب تا وقتی فقط «ایرانی» بودیم، هرچه می‌گفتند، می‌گفتیم: «چشم» ⭕️وقتی «امام» و «دین» و «حسینیه» به میدان آمد، برعکس شد و هرچه ما می‌گفتیم آنها گفتند «چشم!» ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌴 مُشک را گفتند: ﺗﻮ ﺭﺍ ﯾﮏ ﻋﯿﺐ ﻫﺴﺖ، ﺑﺎ ﻫﺮ ﮐﻪ ﻧﺸﯿﻨﯽ ﺍﺯ ﺑﻮﯼ ﺧﻮﺷﺖ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﻫﯽ. 🌱 ﮔﻔﺖ: ﺯﯾﺮﺍ ﮐﻪ ﻧﻨﮕﺮﻡ ﺑﺎ که هستم، ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﻨﮕﺮﻡ ﮐﻪ ﻣﻦ که هستم. « فيه ما فيه ، مولانا » 🌹اهل علم و اهل هیئت و اهل دین( با تفاوت مرتبه افراد) همانند همین مُشک هستند که باید بیش از دیگران، عِطر و بوی علم و تقوا و دین و حسینی بودن از آنها منتشر شود و در ارتباط با آنها این عِطر دل انگیز استشمام شود # عرفان ✍ حسن صادقی ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
✳️ زیارت امام حسین علیه‌السّلام با پای پیاده 🔺 آیت‌الله بهجت رحمة‌الله‌علیه: بین کربلا و نجف، در اتومبیلی بودیم. جوانی هم همراه ما بود؛ دید عدّه‌ای برای زیارتِ کربلا، پیاده می‌روند. گفت: «إذَا مَا عِندَکَ، لَیشَ تَشلَعُ رُوحَکَ؟!؛ کرایه نداری، چرا روحت را می‌کَنی؟!»[1] نمی‌دانست که اصل پیاده‌روی، خودش فضیلت دارد؛ «أفضَلُ الأعمَالِ أحمَزُهَا؛ برترین اعمال، سخت‌ترین آنهاست.»[2] امام حسن مجتبی علیه‌السّلام نیز با اینکه کجاوه‌ها و محمل‌ها همراهشان بود، پیاده به حج می‌رفتند.[3] 📚 پی‌نوشت: [1]. رحمت واسعه، ص 258. [2]. مفتاح الفلاح، ص 45. [3]. تهذیب الاحکام، ج 5، ص 13. 📎 📎 ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
تعصّب، امری پسندیده یا نکوهیده؟ 🔶تعصّب به معناي جانبداري، طرفداري، پافشاري و حمايت نمودن است و غالبا این واژه در امور منفي بکار مي‌رود و معناي ضد ارزش پيدا نموده است. 🔷 به نظر مي‌رسد با صرف نظر از اين نکته، مي‌توان تعصب به معني لغوي آن را به خودي خود نه ارزش دانست و نه ضد ارزش؛ بلکه ارزش يا ضد ارزش بودن آن وابسته به متعلقّ و انگيزه جانبداري است. 🔶جانبداري هنگامي ارزشمند است که در اموري باشد که بر اساس عقل و نقل نيکوست. به عبارت ديگر، اگر جانبداري در مسير حق و دفاع از حقيقت و به انگيزه دفاع از حقيقت باشد، نه تنها نکوهيده نيست، بلکه وظيفه‌اي ديني و انساني است. 🔷احاديث اهلبيت(ع) نيز هم صدا با عقل سليم، اين گونه ارزش‌هاي والا را ممدوح مي‌شمارد. 🌴امام باقر (ع) مي‌فرمايند: «الْمُؤْمِنُ أَصْلَبُ مِنَ الْجَبَلِ الْجَبَلُ يُسْتَقَلُّ مِنْهُ وَالْمُؤْمِنُ لَا يُسْتَقَلُّ مِنْ دِينِهِ شَي‏ءٌ»(کليني، الکافي، ج2، ص241) مؤمن از کوه سخت‏تر است، از کوه برگرفته می شود تا کم گردد و از دين مؤمن برگرفته نشود تا کاسته گردد. در اين گفتار پر ارج، امام باقر(ع) مؤمن راستين را به لحاظ ايستادگي و حراست از دست آوردهاي دين، از کوه محکم‌تر دانسته‌اند؛ چرا که کوه بر اثر حوادث طبيعي (مانند سيل‌هاي خروشان، رانش زمين، آتشفشان و...) و غير طبيعي و ابزار به مرور زمان کاسته مي‌شود؛ ولي دين مؤمن بر اثر شبهات کاسته نمي‌شود. 🔷اگر جانبداري در اموري باشد که بر اساس عقل و نقل نيکو نيست و هواهاي نفساني با شکل‌هاي گوناگون، انگيزه آن باشد، امري نکوهيده و ضد ارزش است. اينکه انسان بدون کمترين وجه معقول به دفاع از چيزي برخيزد و بکوشد –حق يا ناحق ـ آن را به کرسي بنشاند و چشم بسته و در هر حال از تبار و عشيره، قوم و قبيله و ديار و شهر خود، مليت و نژاد خويش(ملي گرايي)، زبان و.... حمايت و جانبداري کند، بسيار نکوهيده بوده و نتيجه خودبرتربيني است که به اين صورت جلوه گر شده است. 🌴قرآن کريم گروه‌ها و نژادها و زبانهاي گوناگون را آفرينش خدا مي‌داند و تنها تقوا را معيار دانسته، آن را ملاک برتري بيان مي‌کند: «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکمْ مِنْ ذَکرٍ وَأُنْثي‏ وَجَعَلْناکمْ شُعُوباً وَقَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکرَمَکمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» ‌ اي مردم ما شما را از يک مرد و يک زن (آدم و حواء) آفريديم، (بنابراين، هيچ تيره و قبيله‌اي در آفرينش بر ديگري برتري ندارد) و شما را به صورت تيره‌هاي گوناگون و قبيله‌هاي مختلف قرار داديم تا يکديگر را بشناسيد، (نه آنکه به نژاد پرستي روي آوريد و به نژاد و تيرة خود افتخار کنيد و هر ملتي خود را از ديگر ملتها برتر بداند)؛ به يقين گرامي‌ترين شما نزد خدا باتقواترين شماست. (خداست که معيار برتري انسان‌ها را معين مي‌کند، چرا که) او به حقايق امور دانا و آگاه است. 🔷یکی از مکانهایی که تعصبات فراوانی در آن وجود داشت و موجب موضع گیری حضرت علي(ع) شد, شهر «کوفه» بود. جمع شدن قبيله‌هاي گوناگون از نقاط مختلف در «کوفه»، آن را به شهري گسترده تبديل کرده بود و هر دسته از آنان در نقطه‌اي از شهر ساکن بودند. به تدريج روحيه قوميت گرايي در ميان آنان رواج پيدا کرد و به درگيري‌هاي لفظي و سپس کشمکش و زد و خورد و حتي احياناً کشت و کشتار نيز انجاميد. امروزه نيز اين صفت زشت کم و بيش در بیشتر مناطق وجود دارد. حضرت علي(ع) خطاب به مردم کوفه آنان را در جانبداري از این کار نادرست نکوهش نمودند و شيطان را جانبداري‌کننده بر اصل خويش در برابر حضرت آدم(ع) ذکر نموده و با اين بيان تعصب را نکوهش نمودند : «وَلَقَدْ نَظَرْتُ فَمَا وَجَدْتُ أَحَداً مِنَ الْعَالَمِينَ يتَعَصَّبُ لِشَي‏ءٍ مِنَ الْأَشْياءِ إِلَّا عَنْ عِلَّةٍ تَحْتَمِلُ تَمْوِيهَ الْجُهَلَاءِ أَوْ حُجَّةٍ تَلِيطُ بِعُقُولِ السُّفَهَاءِ غَيرَکمْ فَإِنَّکمْ تَتَعَصَّبُونَ لِأَمْرٍ لَا يعْرَفُ لَهُ سَبَبٌ وَلَا عِلَّةٌ أَمَّا إِبْلِيسُ فَتَعَصَّبَ عَلَي آدَمَ لِأَصْلِهِ وَطَعَنَ عَلَيهِ فِي خِلْقَتِهِ فَقَالَ أَنَا نَارِِيٌّ وَأَنْتَ طِينِيٌّ وَأَمَّا الْأَغْنِياءُ مِنْ مُتْرَفَةِ الْأُمَمِ فَتَعَصَّبُوا لِآثَارِ مَوَاقِعِ النِّعَمِ فَقالُوا "نَحْنُ أَکثَرُ أَمْوالًا وَأَوْلاداً وَما نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ"»
من [در حالات جهانيان] نظر کردم؛ ولي هيچيک از جهانيان را نيافتم که بر سر چيزي از چيزها تعصّب نمايد، مگر از روي علّت و سببي که بتوان به وسيلة آن، امر را بر ناآگاهان مشتبه نمود، يا برهاني که نابخردان را فريفت. شما نسبت به اموري که اصل و اساسي ندارد، با تعصب برخورد مي‌نماييد،( در حالي که ديگر سرکشان براي عمل زشت خود دست کم دستاويزي دارند)؛ امّا شيطان به جهت اصل خود بر آدم تعصّب نمود و او را در آفرينشش سرزنش نموده، گفت:" من از آتشم و تو از گِلي. و توانگران مستِ ناز و نعمت، از امت‌هاي مختلف، تعصب نمودند، به جهت بهره مندي خود از نعمت‌هاي متنوع خدادادي و پيامدها(ي خوشايندي) را که برخورداري از آن نعمتها در پي داشت و گفتند: «" ما دارايي‌ها و فرزندانمان بيش از ديگران است و اين نشانه کرامت ما نزد خداست. پس ما هرگز گرفتار عذاب او نخواهيم شد"». 🔶سپس ایشان توجه مخاطبان را به ارزش‌هاي راستين جلب کرده، آنان را در خور تأکيد و اصرار دانسته‌اند. از این رو، همه باید برای حفظ و استمرار آنها تلاش نمایند: «فَإِنْ کانَ لَا بُدَّ مِنَ الْعَصَبِيةِ فَلْيکنْ تَعَصُّبُکمْ لِمَکارِمِ الْخِصَالِ وَمَحَامِدِ الْأَفْعَالِ وَمَحَاسِنِ الْأُمُورِ الَّتِي تَفَاضَلَتْ فِيهَا الْمُجَدَاءُ و النُّجَدَاءُ مِنْ بُيوتَاتِ الْعَرَبِ وَيعَاسِيبِ القَبَائِلِ بِالْأَخْلَاقِ الرَّغِيبَةِ وَالْأَحْلَامِ الْعَظِيمَةِ وَالْأَخْطَارِ الْجَلِيلَةِ وَالْآثَارِ الْمَحْمُودَةِ فَتَعَصَّبُوا لِخِلَالِ الْحَمْدِ مِنَ الْحِفْظِ لِلْجِوَارِ وَالْوَفَاءِ بِالذِّمَامِ وَالطَّاعَةِ لِلْبِرِّ وَالْمَعْصِيةِ لِلْکبْرِ وَالْأَخْذِ بِالْفَضْلِ وَالْکفِّ عَنِ الْبَغْي...» (نهج البلاغه، خطبه 192) پس اگر هم ناگزیر باید پافشاري داشته باشيد، بايد اين حالت را در مورد صفات والا و کردار پسنديده و امور نيکو قرار دهيد، ويژگي‌هاي ارجمندي که سرافرازان و دليران خاندان‌هاي اصيل عرب و افراد برجسته قبيله‌ها در کسب آنها از يکديگر سبقت مي‌گيرند به وسيلة منش‌هاي مطلوب و خواستني و خِردهاي بلند و مراتب والا و آثار پسنديده. پس براي خصلتهاي ستوده تأکيد ورزيد، همچون: رعايت حقّ همسايگي، وفاي به عهد، فرمانبري ( از کسي که به ) کار نيک (دعوت مي‌نمايد) و سرپيچي ( از دعوت فردي که به) تکبر و غرور (فرا مي‌خواند)، کسب فضيلت، دوري و اجتناب از ستم.... ✍ حسن صادقی ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انديشه هاي متعالي و جذابِ اسلام براي غرب از نگاه يک كارشناس غربي: 1⃣مسلمانان درس مقابله با مادي گرايي به ما می آموزند. 2⃣ آنها به دنبال پيشي گرفتن از آرمانهاي مادي و برخورداري از يك افق ايده آل هستند. 3⃣ آنها انسانهاي معنوي، با ادب و داراي اصول و ضوابط اخلاقي و ارزشهاي والا هستند. 4⃣آنها معتقدند ما بايد از اينكه پدران خود را به خانه سالمندان بفرستيم خجالت بكشيم. 5⃣ مسلمانان اصيل فقط در فكر اتومبيلهاي لوكس و شاسي بلند و امثال آن نيستند. 6⃣زندگي زناشويي مسلمانان مثل ما بر پايه هوي و هوس نيست. 7⃣ ما برخلاف مسلمانان در روابط با زنان، رعايت حقوق و كرامتشان را ضروري نمي بينيم و در واقع آنچه كه در غرب مي بينيم حقوق زن نيست. 8⃣موضوع حقوق زنان در ميان مسلمانان به فرهنگ يا قوانين سختگيرانه مربوط نمي شود بلكه به رعايت كرامت انساني مربوط مي شود. 9⃣ زيرا مسلمانان با عزت و شرافتمند هستند و ما حس شرف خود را از دست داده ايم. 🔷🔶 دو نکته درباره اظهارات: 🔸۱.این موارد، تنها بخشی از اندیشه ها و رفتارهای متعالی و جذاب مسلمانان به ویژه برای یک غیر مسلمان است وگرنه موارد فراوان دیگری وجود دارد. 🔸 ۲. کارشناس اظهار می کند: من از نسل جدید مسلمانان سخن نمی گویم که مخلوطی از همه چیز است. این سخن معنادار است؛ یعنی نسل جدید مسلمانان از فرهنگ و هویّت دیگران تاثیراتی پذیرفته اند!!!!! ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺تلاش‌ها و نتایجی که آقای رئیسی در طی یکسال بدست آورده، شگفت آوره!! 🌸 دشمن با ایجاد دیوار رسانه‌ای، اجازه نمیده این نتایج دیده بشه. 🌹دشمن میدونه این دولت اگه موفق بشه، ینی نابودی تمام تلاش‌های ۸ ساله‌شون برای براندازی ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🔶نجات خدایان هندی از سیل! 🔸سیل در هند موجب شد مردم این کشور خدایان خود را بر دوش گرفته و از سیل نجات دهند! 🔸از عجایب این روزگار به‌اصطلاح به‌روز همین است که با وجود پیشرفت‌هایی که صورت گرفته ولی جاهلیت از نوع قدیم و مدرنش هنوز هم در دنیا دیده می‌شود. خدایی که توانایی نجات خود را از سیل ندارد! ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🏴 انا لله و انا الیه راجعون ◼️إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. ◼️رحلت عالم الهی و معلم روشن ضمیر آیت‌الله ناصری اصفهانی را به محضر امام زمان ( عجل الله فرجه الشریف) ، مقام معظم رهبری ( مدظله العالی)، حوزه های علمیه، جامعه اسلامی به ویژه ارادتمندان ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم شادی روح ایشان ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 از زبان آیت الله ناصری(ره): پیشگویی عارف بزرگ، مرحوم آیت الله سید علی قاضی(ره) درباره سرانجام انقلاب اسلامی و اتصال به قیام حضرت مهدی(عج) بعد از نائب امام خمینی (ره). 🌸نشر به مناسبت ارتحال این عارف و عالم عامل و حامیِ مقام معظم رهبری ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
اتفاقات اخیر و نقش اجتماعی-سیاسی خواص ✅در چند روز گذشته حوادثی اتفاق افتاد که از زاویه" نقش اجتماعی و سیاسی خواص" نیازمند توجه بیشتر است: 1⃣حضرت آیت الله حائری با نوشتن بیانیه، از مرجعیت کناره گیری کرد و به طور ضمنی افراد دیگری همانند مقتدی صدر را فاقد شرایط رهبری دانسته و به طور صریح، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را شایسته ترین فرد برای رهبری امت اسلامی معرفی می کند. 🔶این عالم ربانی که با وجود اقتدار و موقعیت بالا با اقدام آگاهانه و شجاعانه بر اساس تقوای اعلی، این اقدام را انجام می دهد، از سویی بصیرت و تعهد فراوان خود را نشان می دهد و از سوی دیگر، نقش اجتماعی سیاسی خواص را یادآوری می کند. در حقیقت، ایشان هوشمندانه و متعهدانه تکلیف مرجعیت را برای مقلدان خویش مشخص می کنند. 🔷البته وجود بصیرت در ایشان دارای پیشینه است؛ هنگامی که از ایشان درباره سوریه و حمله داعش استفتا می کنند، پاسخ می دهند: مسئله سوریه فقط مربوط به سوریه و دفاع از حریم حضرت زینب(ع) و رقیه(ع) نیست؛ بلکه مواجهه با جبهه متحد کفر است و کفر اساس اسلام را مورد تهاجم قرار داده است... پیوستن به هر راهی که به ولایت ولی امر مسلمین امام خامنه ای منتهی شود، مشروع است. 🔸بی تردید، این فتوا در کنار فتوای آیت الله العظمی سیستانی در شرکت مومنان عراقی در دفاع از حرم و جبهه مقاومت و کیان اسلامی مؤثر بوده است. 2⃣پس از بیانیه آیت الله حائری، مقتدی صدر از این بیانیه ناراحت شده و با صدور بیانیه ای کناره گیری از فعالیت سیاسی را اعلام می کند. 🔸 بیانیه مقتدی صدر، زمینه را برای آشوب در عراق فراهم می سازد. 3⃣مقتدی صدر با مشاهده آشوب در عراق، سخنرانی می کند( نمی دانیم احیانا چه عواملی در تشویق به آن دخالت داشتند) و با اعلام ناراحتی از وضعیت کنونی و عذرخواهی، طرفداران خود و رهبران جریان صدر را به ترک آشوب و آرامش دعوت می کند. 🔶سخنرانی مقتدی صدر با هر انگیزه تاثیر خود را نشان می دهد و در زمان کوتاهی، آشوب فروکش می کند و آرامش و امنیت برمی گردد. 🔷برائت مقتدی صدر از آشوبگران و عذرخواهی وی از مردم، به هر انگیزه ستودنی است؛ گرچه اقدام وی در آینده روشن نباشد. 🔶اتفاقی که در فتنه 88 از سوی رهبران فتنه هرگز تحقق نیافت؛ فتنه ای که زیان جانی، مالی و سیاسی فراوانی به دنبال داشت. ✍ صادقی ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
آنچه از سر گذشت، شد سرگذشت! حیف بی دقت گذشت؛ اما گذشت تا که خواستیم یک دو روزی فکرکنیم بردرخـانــــه نوشتند: "درگذشت"
🌸حدیثی عجیب درباره راه شناخت خدای متعال، پیامبر اکرم(ص) و «اولی الامر» 🔵عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ اعْرِفُوا اللَّهَ بِاللَّهِ‏ وَ الرَّسُولَ بِالرِّسَالَةِ وَ أُولِي الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ الْعَدْلِ وَ الْإِحْسَان‏(صدوق، التوحید، ص۲۸۶) امام صادق(ع) می فرماید: امير المؤمنين عليه السلام فرمود: خدا را با خدا بشناسيد و رسول را بارسالتش و صاحبان فرمان را با معروف و دادگرى و نيكوكارى. ✅ در تبیین این روایت که به تعبیر برخی از اساتید از غرر روایات است، توضیح کوتاهی بیان می شود: 1⃣در تبیین « اعْرِفُوا اللَّهَ بِاللَّهِ» وجوه گوناگونی مطرح است، مانند: أ.شناخت خدا با عقل به اینکه خدا خالق است و اعتماد در شناخت صفات خدا به تبیین خدا و عدم خوض با عقل در آن؛ ب. شناخت خدا با قرآن و روایات؛ ج.شناخت خدا با نور تابیده خدا در قلب؛ یعنی هدایت با انوار فیض الهی؛ د.شناخت خدا با ادله و حجج؛ یعنی با تفکر در آثار صنع و قدرت و حکمت خدا که خدای متعال برای انسان روشن کرده است. 🔸مرحوم علامه مجلسی پس از بیان وجوه یاد شده، وجه اخیر را بهترین وجه بیان می کند.(رک: مرآه العقول، ج1،ص296-298) 🔹از نظر مرحوم صدرالمتالهین، مراد از این بیان، استدلال به وجود ذات خدا با وجود اشیاء است و سپس شناخت ذات خدا با نفی مثل و شباهت از او«...هو ان يستدل أولا بوجود الاشياء على وجود ذاته ثم يعرف ذاته بنفي المثل و الشبه عنه» (شرح أصول الكافي (صدرا) ؛ ج‏3 ؛ ص61) 🔸به نظر می رسد این وجه اخیر مناسبترین است؛ زیرا در آن، شناخت عقل مطرح است، آن هم از راه برهان «إنّ» که شناخت از معلول به علت تحقق می یابد. از سوی دیگر، چنین فهمی برای توده مردم قابل فهمتر است. از سوی سوم، از فقرات بعدی نیز چنین شناختی استفاده می شود. قرآن کریم نیز بر این شناخت تأکید دارد: «سَنُرِيهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ». (فصّلت/ 41، 53) 🔹البته احتمال دیگر (که البته با سیاق روایت، ناسازگار است) آن است که در این فراز، شناخت خدای سبحان با خود ذات حق تعالی باشد. این شناخت، فراتر از سطح فهم عموم مردم است و در اصطلاح، «برهان صدیقین» نامیده می شود. آیه : «أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهِيدٌ» (فصّلت/ 41، 53) شاهد بر این شناخت است؛ همانگونه که در روایات و ادعیه هم به آن، اشاراتی شده است: «يا من دل على ذاته بذاته»(ر.ک:بحارالانوار، ج 84، ص 339) و «بك عرفتك و أنت دللتنى عليك»(ر.ک: همان، ج 3، ص 270؛ ج 94، ص 229) 2️⃣شناخت رسول اکرم(ص) با رسالت به معنای شناخت شخصیت حقوقی رسول اکرم(ص) با ویژگی های رسالت همانند معجزه و... است. 3️⃣شناخت اولی الامر که بر پایه روایات و از نظر شیعه، امامان معصوم(ع) است، با معروف و عدل و احسان است. روشن است که از سویی، تنها معروف و عدل و احسان از امامان معصوم(ع) صادر می شود و از سوی دیگر، معروف و عدل و احسان به قول مطلق، جز از آنان صادر نمی شود. بدین معنا که یا غیر معصوم(ع)، اهل معروف و عدل واحسان نیست، مانند برخی از حاکمان ستمگر یا این امور در غیر معصوم، به صورت جامع و کامل نیست. از این رو، با معروف، عدل و احسان، اولی الامر، یعنی امامان معصوم(ع) شناخته می شود. ✅شایان ذکر است که در برخی از نقلها پیش از «بالمعروف» واژه «بالامر» ذکر شده است که بر این اساس، یکی از ویژگی های امامان معصوم(ع) امر به معروف است. ✍️ حسن صادقی ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
واکنش‌های منتقدان به بهانه مرگ «مهسا امینی» 1⃣ پلیس امنیت اجتماعی بر اساس وظیفه قانونی خود، برخی از هنجارشکنان را در سالنی جمع کرده تا قوانین اجتماعی ناظر به عفت عمومی و اخلاق اجتماعی را به آنان گوشزد کند. 2⃣به گواهی فیلمی که از دوربین‌های مدار بسته پلیس منتشر شده است، خانمی به نام مهسا امینی به ناگهان دچار تشنج و ایست قلبی می‌شود و تلاش‌های پزشکان برای نجات جان او بی‌فایده می‌ماند. 3⃣ کسی از درگذشت خانم امینی خوشحال نیست؛ لکن سخن در این است که گروهی با اظهار تاسف و همدردی، به نظام و نیروی انتظامی حمله می کنند. کسانی که دین و نظام را قبول ندارند، حسابشان جداست؛ ولی کسانی که به ظاهر ادعای دینداری و قبول نظام را دارند، چرا از روی بی انصافی این همه عقده گشایی می کنند که غالبا به انگیزه سیاسی است؟!!! 4⃣چرا قبل از انتشار کامل خبر و حتی پس از انتشار فیلم دوربین های مدار بسته، به نظام و نیروی انتظامی حمله می کنند؟!! مگر به حکم قرآن، بدون آگاهی نباید حکم داد و از روی ناآگاهی نباید پیروی کرد: «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا» (اسراء:36) 5⃣ برخی با استناد به آیات قرآن نظر می دهند که «"لا اکراه فی الدین" با اطلاقی که دارد به صراحت و شفافیت تمام، مومنان را از توسعه قهری و ترویج ستم گرایانه و ظالمانه ارزشهایی که آنها را دینی و اخلاقی می پندارند، بازداشته است» با چشم پوشی از اینکه این نظر از روی بی انصافی است، سخنی نادرست است؛ زیرا این آیه درباره خطوط کلی و اصول دین است؛ نه درباره فروع فقهی و حقوقی همانند نماز و روزه و حجاب و عفاف؛ زیرا خطوط کلی و اصول دین را که امری اعتقادی و قلبی است، نمی توان اجبار کرد؛ همچنانکه خدای سبحان علت عدم اکراه را در ادامه آیه روشنی حق از باطل بیان می کند: «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَي‏». 6⃣شایسته است همین افراد به صراحت درباره آیات امر به معروف و نهی از منکر و چگونگی اجرا کردن آن نظر دهند همانند :«وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون» (آل عمران: 104) 7⃣.عدالت ایجاب می کند درباره سایر درگذشتگان هم اظهار ناراحتی کنند. پس چرا درباره خانمی که توسط هم‌پیاله خودشان کشته شد، پیام و بیانیه ندادند؟!! همین امروز یکی از ماموران نیروی انتظامی به شهادت رسید. چرا هیچ تسلیتی نگفتند؟!!! و هزاران مورد مانند آن.!!!! امینی ✍ حسن صادقی ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸درنگی در فراز «وَ قَبَضَكَ‏ إِلَيْهِ‏ بِاخْتِيَارِهِ» از زیارت «امین الله» 🔶زیارت "امین الله" از زیارات معتبر از جهت سند و متن است و مورد سفارش. مرحوم حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان به عنوان زیارت دوم از زیارات مطلقه امیرالمومنین علیه السلام آورده است. این زیارت را می توان در همه روضات مقدسه ائمه (ع) خواند و ثواب و پاداش عجیبی برای آن نقل شده است. 🔷در این زیارت، پس از عرض سلام، در بیان موارد گواهی وارد شده است: « أَشْهَدُ أَنَّكَ ... حَتَّى دَعَاكَ اللَّهُ إِلَى جِوَارِهِ وَ قَبَضَكَ‏ إِلَيْهِ‏ بِاخْتِيَارِهِ». 🔶حال سخن در این است که قید «بِاخْتِيَارِهِ» برای چیست؟ مگر تردید است که خدای سبحان با اختیار خود، روح همه را قبض می کند و روح مطهر امام معصوم هم از این قبیل است؟ 🔷به نظر می رسد ذکر این عبارت برای از بین بردن غلوّ و مبارزه با تصور خدا بودنِ اهلبیت(ع) و برخورد با بینش فراتر از بندگی برای اهلبیت(ع) است؛ زیرا موضوع غلوّ همواره برای برخی از مریدان وجود داشته است. به همین جهت ادامه زیارت همواره درخواست از خدای سبحان است و در پایان دعا واسطه قراردادن اهلبیت(ع) در درگاه احدیت مطرح می شود. 🔶شاهد بیرونی آن است که در بسیاری از روایات به صراحت از غلوّ و اعتقاد به فرابندگی نهی شده است، مانند: -عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ يَا عَلِيُّ مَثَلُكَ فِي أُمَّتِي مَثَلُ الْمَسِيحِ عِيسَى ابْنِ‏ مَرْيَمَ افْتَرَقَ قَوْمُهُ ثَلَاثَ فِرَقٍ فِرْقَةٌ مُؤْمِنُونَ وَ هُمُ الْحَوَارِيُّونَ وَ فِرْقَةٌ عَادُوهُ وَ هُمُ الْيَهُودُ وَ فِرْقَةٌ غَلَوْا فِيهِ فَخَرَجُوا عَنِ الْإِيمَانِ وَ إِنَّ أُمَّتِي سَتَفْتَرِقُ فِيكَ ثَلَاثَ فِرَقٍ فَفِرْقَةٌ شِيعَتُكَ وَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ فِرْقَةٌ عَدُوُّكَ وَ هُمُ الشَّاكُّونَ وَ فِرْقَةٌ تَغْلُو فِيكَ وَ هُمُ الْجَاحِدُونَ وَ أَنْتَ فِي الْجَنَّةِ يَا عَلِيُّ وَ شِيعَتُكَ وَ مُحِبُ‏ شِيعَتِكَ وَ عَدُوُّكَ وَ الْغَالِي فِي النَّار (بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏25 ؛ ص264-265) -قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ لَا تَتَجَاوَزُوا بِنَا الْعُبُودِيَّةَ ثُمَّ قُولُوا مَا شِئْتُمْ‏ وَ لَا تَغُلُّوا وَ إِيَّاكُمْ وَ الْغُلُوَّ كَغُلُوِّ النَّصَارَى فَإِنِّي بَرِي‏ءٌ مِنَ الْغَالِين‏( بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏4 ؛ ص303) -قَالَ الصَّادِقُ ع‏ احْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمُ الْغُلَاةَ لَا يُفْسِدُوهُمْ فَإِنَّ الْغُلَاةَ شَرُّ خَلْقٍ يُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اللَّهِ وَ يَدَّعُونَ الرُّبُوبِيَّةَ لِعِبَادِ اللَّهِ وَ اللَّهِ إِنَّ الْغُلَاةَ لَشَرٌّ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى وَ الْمَجُوسِ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ثُمَّ قَالَ ع إِلَيْنَا يَرْجِعُ الْغَالِي فَلَا نَقْبَلُهُ وَ بِنَا يَلْحَقُ الْمُقَصِّرُ فَنَقْبَلُهُ فَقِيلَ لَهُ كَيْفَ ذَلِكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ الْغَالِي قَدِ اعْتَادَ تَرْكَ الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصِّيَامِ وَ الْحَجِّ فَلَا يَقْدِرُ عَلَى تَرْكِ عَادَتِهِ وَ عَلَى الرُّجُوعِ إِلَى‏ طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَبَداً وَ إِنَّ الْمُقَصِّرَ إِذْ عَرَفَ عَمِلَ وَ أَطَاعَ‏ (بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏25 ؛ ص265-266) -عَنِ الْهَرَوِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا شَيْ‏ءٌ يَحْكِيهِ عَنْكُمُ النَّاسُ قَالَ وَ مَا هُوَ قُلْتُ يَقُولُونَ إِنَّكُمْ تَدَّعُونَ أَنَّ النَّاسَ لَكُمْ عَبِيدٌ فَقَالَ‏ اللَّهُمَّ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ عالِمَ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ أَنْتَ شَاهِدٌ بِأَنِّي لَمْ أَقُلْ ذَلِكَ قَطُّ وَ لَا سَمِعْتُ أَحَداً مِنْ آبَائِي ع قَالَ قَطُّ وَ أَنْتَ الْعَالِمُ بِمَا لَنَا مِنَ الْمَظَالِمِ عِنْدَ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ إِنَّ هَذِهِ مِنْهَا ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَيَّ فَقَالَ يَا عَبْدَ السَّلَامِ إِذَا كَانَ النَّاسُ كُلُّهُمْ عَبِيدَنَا عَلَى مَا حَكَوْهُ عَنَّا فَمِمَّنْ نَبِيعُهُمْ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَدَقْتَ ثُمَّ قَالَ يَا عَبْدَ السَّلَامِ أَ مُنْكِرٌ أَنْتَ لِمَا أَوْجَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَنَا مِنَ الْوَلَايَةِ كَمَا يُنْكِرُهُ غَيْرُكَ قُلْتُ مَعَاذَ اللَّهِ بَلْ أَنَا مُقِرٌّ بِوَلَايَتِكُم‏ (بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏25 ؛ ص268) ✍ حسن صادقی ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺 استاد شهریار و زیارت کربلا استاد بزرگ ادب شهریار اشعار زیبایی دارد که حیدربابا از شاهکارهای اوست. در این ایام که بسیاری از کربلا تازه آمده اند، اشعار شهریار در *حیدربابا* پیرامون زیارت کربلا تقدیم می شود: حیدربابا قره چمن جاداسی چووش لارین گَلر سسی، صداسی کربلایا گئده نلرین قاداسی دوشسون بو آج يولسوزلارين گؤزونه تمدونون اويدوخ يالان سؤزونه «حيدربابا، بند۱۱» (حیدربابا از جاده « قراچمن » سر و صدای چاوشها می آید درد و بلا و آفت زوار كربلا افتد به چشم افراد گمراه و آزمند ما را با نام و سخن تمدن فريفتند). ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸سخنان شنیدنی کشیش مسیحی درباره اربعین و سیدالشهدا(ع) ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸شهید حاج قاسم: ای کاش به جای پرچم، من را ده بار آتش می‌زدند؛ چرا که ما برای نشاندن پرچم بر هر قله‌ای ده‌ها شهید داده‌ایم. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸شهید حاج قاسم: جمهوری اسلامی حرم است 🔹خواهران و برادران مجاهدم در این عالم،‌ ای کسانی که سر‌های خود را برای خداوند عاریه داده اید و جان‌ها را بر کف دست گرفته و در بازار عشق بازی به سوق فروش آمده اید، عنایت کنید: جمهوری اسلامی، مرکز اسلام و تشیّع است. امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی (ص). ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat