eitaa logo
سلسبیل معرفت | حسن صادقی
237 دنبال‌کننده
322 عکس
173 ویدیو
22 فایل
✍️پژوهشگر، نویسنده 📚مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 🔵به منظور ترویج معارف، کانال ما را به دوستان خود معرفی و به عضویت در کانال دعوت کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌺 سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر به دست الهی رزمندگان اسلام، مبارک باد. (إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنوا ۗ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوّانٍ كَفورٍ؛ خداوند از کسانی که ایمان آورده‌اند دفاع می‌کند؛ خداوند هیچ خیانتکار ناسپاسی را دوست ندارد!) ( حج:۳۹) ✍ یکی از مصادیق این کریمه، مردم ایران و نظام الهی آن در برابر حمله حکومت بعث عراق و نیز استکبار و دشمنان است. ✅ مردم ایران از روی ایمان، به دفاع و جهاد برخواستند و خدای سبحان بر اساس وعده اش، نصرت خود را شاملشان کرد. ✅ همچنانکه حکومت بعث عراق و همپیمانانش از روی خیانت به دین و کفر و کفران نعمت خواستند ضربه بزنند ولی نتوانستند و شکست خوردند. ✅ امروز هم علی رغم وجود مشکلات اقتصادی و وظیفه دولت در برطرف کردن آنها تا حد امکان، با ایمان به خدا و پایداری، همچنان به نصرت الهی امید و باور داریم و تلاشهای دشمنان را در برابر قدرت و اراده الهیِ مردم مومن حاضر در میدان، محکوم به شکست می دانیم. ✅ استقبال فراوان از -فرمانده نشان داد که نه تنها در پیران و جوانان بلکه در وجود کودکان، ایمان و عشق به ارزشها بسیار عمیق است و به همین جهت، ما به نصرت الهی امیدواریم. - سازی- خرمشهر اقتصادی فرمانده ------------- https://eitaa.com/salsabilmarifat
🔰 معنای حدیثِ «اختلاف امت من رحمت است» ✅ عبد المؤمن انصارىّ گويد: به امام صادق عليه السّلام گفتم: گروهى حديثى از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله نقل كرده‏اند كه فرموده: «اختلاف امّت من رحمت است»، نظر شما چيست؟ فرمود: راست گفته‏اند. گفتم: اگر اختلاف اينان رحمت باشد؛ پس اجتماعشان موجب عذاب است؟ فرمود: «معنايش اين طور نيست كه شما و اينان فهميده‏ايد، به اين آيه توجّه كن:«فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ‏ كُلِ‏ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون‏؛ (توبه: 122) «پس چرا از هر گروهى از ايشان جمعى بيرون نروند [و دسته‏اى بمانند] تا دانش دين بياموزند- و آيات و احكام جديد را فرا گيرند و مردم خويش را چون به سوى ايشان بازگردند هشدار و بيم دهند شايد كه بترسند و بپرهيزند»، خداوند ايشان را امر فرموده كه [همه بجنگ نروند بلكه‏] گروهى نزد رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله بمانند و با او آمد و شد كرده و آيات و احكام جديد دين را فراگيرند، سپس نزد قوم خود بازگشته و تعليمشان دهند. مراد از اختلاف، تنها آمد و شد در شهرها است نه اختلاف در دين خدا، هر آينه دين خدا واحد و يكى است.(طبرسی، الإحتجاج على أهل اللجاج،ج‏2 ؛ ص355) --------- ✍ این حدیث چند نکته معرفتی دارد: 1. ضرورت فقه الحدیث 2. لزوم مراجعه به اهل البیت علیهم السلام چرا که «اهل البیت ادری بما فی البیت» 3.تبیین معنای روایت با استناد به قرآن کریم 4.بیان معنای حدیث با توجه به معنای لغوی اختلاف که جایگزین شدن یکی پس از دیگری و پشت سر هم آمدن آنها است؛ همچنانکه عبارت ( مختلف الملائکه) در زیارت جامعه و نیز ( فی اختلاف اللیل و النهار)در ( بقره:۱۶۴) از این باب است 5.ارزشمندی تحصیل علم و انتشارش و مایه رحمت بودن آن ۶.نبود اختلاف (به معنای رایجش) در دین الهی صادق علیه السلام https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸 عروج ایمان و روح انسان ✅ قرآن کریم می فرماید: «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُه» (فاطر: 10) ✍ ایمان و اعتقاد به ویژه توحید به سوى خدا اوج مى‏گيرد و عمل صالح، آن را بالا می برد. با عنایت به پیوند روح با ایمان و عمل، دارنده ایمان و عمل صالح به خدای سبحان تقرب پیدا می کند. ✅ بر اساس روایات، «کلم طیّب» همان توحید و نبوت و ولایت است: عَنِ الرِّضَا (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ‏، قَالَ: «الْكَلِمُ الطَّيِّبُ هُوَ قَوْلُ الْمُؤْمِنِ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، عَلِيٌّ وَلِيُّ اللَّهِ وَ خَلِيفَتُهُ حَقّاً، وَ خُلَفَاؤُهُ خُلَفَاءُ اللَّهِ.(البرهان في تفسير القرآن، ج‏4، ص539) ✅ مولوی با توجه به این آیه به خوبی می سراید: تا إليه يصعد أطياب الكلم صاعداً منا الى حيث علم‏ يرتقى انفاسنا بالمنتقى تحفاً منّا الى دار البقا ‏(مثنوی، دفتر اول، ص 42) ------ https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گریه امام جعفر صادق(ع) بر غیبت صاحب‌الزمان(ع)   🔰 سُدیر صیرفى مى‌گوید: من و مُفضّل بن عمر و ابوبصیر و ابان بن تغلب به محضر آقایمان حضرت صادق(ع) شرفیاب شدیم. دیدیم: 🔰🔰 امام صادق علیه السلام بر روى خاک نشسته و لباسى که از مو بافته شده و طوق‌دار و بى‌گریبان بود، پوشیده است و مانند فرزند مرده جگرسوخته گریه مى‌کند. آثار حزن و اندوه از گونه و رخسارش آشکار، و اشک کاسه چشم‌هایش را پر کرده بود و مى‌فرمود: 《سَیِّدِی! غَیْبَتُکَ نَفَتْ رُقَادِی، وَضَیَّقَتْ عَلَیَّ مِهَادِی، وَابْتَزَّتْ مِنِّی رَاحَهَ فُؤَادِی. سَیِّدِی! غَیْبَتُکَ أَوْصَلَتْ مُصَابِی بِفَجَائِعِ الْأَبَدِ، وَفَقْدُ الْوَاحِدِ بَعْدَ الْوَاحِدِ یَفْنِی الْجَمْعَ وَالْعَدَدَ، فَمَا أُحِسُّ بِدَمْعَهٍ تَرْقَأُ مِنْ عَیْنِی وَأَنِینٍ یَفْتُرُ مِنْ صَدْرِی عَنْ دَوَارِجِ الرَّزَایَا وَسَوَالِفِ الْبَلَایَا إِلَّا مَثَّلَ بِعَیْنِی عَنْ غَوَابِرَ أَعْظَمِهَا وَأَفْظَعِهَا وَبَوَاقِیَ أَشَدِّهَا وَأَنْکَرِهَا، وَنَوَائِبَ مَخْلُوطَهٍ بِغَضَبِکَ، وَنَوَازِلَ مَعْجُونَهٍ بِسَخَطِکَ》 «اى آقاى من! غیبت (دورى) تو خوابم را گرفته و خوابگاهم را بر من تنگ کرده و آرامش و راحت دلم را ربوده است. آقاى من! غیبت تو مصیبتم را به مصیبت‌هاى دردناک ابدى پیوسته، و از دست‌دادن یکى پس از دیگرى، جمع و عدد را فانى مى‌سازد. پس احساس نمى‌کنم به اشکى که در چشمم خشک مى‌گردد و ناله‌اى که در سینه‌ام آرام مى‌گیرد، مگر آنکه مصائب بزرگ‌تر و دل‌خراش‌تر و پیشامدهاى سخت‌تر و ناشناخته‌تر در برابر دیده‌ام مجسّم مى‌شود». 🔰 سدیر گفت: عقل از سر ما پرید و دل‌هاى ما از غم و اندوه این پیشامد هولناک و حادثه خطرناک پاره شد، و گمان کردیم از اتّفاق ناگوار کوبنده‌اى این‌چنین گریان و سوگوار است، یا از روزگار به او مصیبتى رسیده است. عرض کردیم: خدا دیدگانت را نگریاند اى پسر خیرالورى! از چه پیشامدى این‌گونه گریانى و از دیده اشک مى‌بارى؟ چه حالى روى داده که این‌گونه سوگوارى؟ 🔰🔰 حضرت چنان آه عمیقى کشید که ناراحتى‌اش از آن افزون شد، و فرمود: «واى بر شما، بامداد امروز در کتاب «جَفر» نگاه کردم و آن کتابى است که علم مرگ‌ها و بلاها و آنچه واقع شده و تا روز قیامت واقع مى‌شود، در آن مندرج است و خداى، محمّد(ص) و امامان بعد از او را به آن اختصاص داده است و تأمّل کردم در موضوع ولادت غایب ما و غیبت و طول عمر او و گرفتارى‌هاى مؤمنان در آن زمان، و شک‌هایى که از جهت طول غیبت در دل‌هایشان پیدا مى‌شود، و اینکه بیشتر آنها از دین برگردند و رشته اسلام را از گردن بردارند». (صدوق، کمال‌الدین، ص۳۵۲ – ۳۵۷؛ طوسى، الغیبه، ص۱۶۷ – ۱۷۳) ع ع زمان_ع ----- 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺 ایا "سلام فرمانده" سرود نظامی است؟🌺 🔰 گاهی گفته می شود: اصطلاح سلام فرمانده یک اصطلاح نظامی و یادآور اطاعت محض مخصوصا اطاعت سربازان از فرماندهان بالا دستی در پادگانها است. حال،آیا رابطه انبیا و اهل بیت ع با مومنان مثلا از نوع سرباز و فرمانده پادگانی است؟ ✍️ پاسخ این پرسش این است که: ✅ در نگاه دینی، حاکمیت و فرمانروی به طور ذاتی اختصاص به حق تعالی دارد. سپس خدای سبحان انسانهایی را با ویژگی های خاص به ویژه علم و عصمت، برگزیده و آنان را جانشین خود در روی زمین و حاکم قرار داده و پیروی از آنان را الزامی شمرده است. به همین جهت، تعبیر اطاعت و پیروی از خدا و رسول فراوان در قرآن و روایات آمده است: ( و ما ارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله) و ( اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم) و ( من اطاعکم فقد اطاع الله و من عصاکم ففد عصی الله) از این رو، از جهت فردی و اجتماعی_ سیاسی پیروی از حاکمان الهی بر مردم لازم است و اطاعت از آنان در راستای اطاعت از خدای سبحان است. ✅ البته روشن است که ویژگی های علم و عصمت در پیامبران و امامان معصوم ( ع) و بُعد معنوی آنان اقتضا می کند که پیروی از آنان، پیروی خشک نظامی نباشد؛ بلکه از روی آگاهی و عشق و علاقه باشد و به تعبیر دیگر ( اطاعت دلی) باشد. ✅ بنابراین: اولا: پیروی و فرمانبری از پیامبر و امام معصوم یک وظیفه و فضیلت است و فرمانده شعاری برگرفته از آموزه های دینی است. دوما: گرچه اطاعت از پیامبران و امامان ع بُعد نظامی هم دارد؛ لکن اطاعت به بُعد نظامی اختصاص ندارد. https://eitaa.com/salsabilmarifat
🔰🌸 تحلیلی کوتاه بر دعا در زمان غیبت در روایت امام صادق (ع)🌸🔰 ✅ عبد اللَّه بن سنان از امام صادق عليه السّلام نقل می كند كه فرمود: به زودى شبهه‏اى به شما مى‏رسد که در آن، بى‏نشانه روشن و امام هدايت بمانيد و كسى از آن شبهه نجات نمى‏يابد مگر آنكه دعاى غريق را بخواند:(سَتُصِيبُكُمْ شُبْهَةٌ فَتَبْقَوْنَ بِلَا عَلَمٍ يُرَى وَ لَا إِمَامٍ هُدًى وَ لَا يَنْجُو مِنْهَا إِلَّا مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ الْغَرِيق) گفتم: دعاى غريق چگونه است؟ فرمود: مى‏گويى: «يا الله يا رحمان يا رحيم يا مقلّب‏ القلوب‏ ثبّت‏ قلبي على دينك» من هم گفتم: «يا الله يا رحمان يا رحيم يا مقلّب القلوب و الأبصار ثبّت قلبي على دينك» امام فرمود: خداى تعالى مقلّب القلوب و الأبصار است و ليكن همچنان كه من گفتم بگو: «يا مقلّب القلوب ثبّت قلبي على دينك» ‏( كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج‏2 ؛ ص352) ✍ چند نکته کوتاه در تحلیل روایت: ✅ مرجع بودن امام ع در همه امور فردی، اجتماعی و سیاسی است.از این رو، مسائل اعتقادی، اخلاقی، احکام و به صورت کلی حوزه های گوناگون را شامل می شود. ✅ قلب مومن در زمان غیبت به جهت دسترسی نداشتن مستقیم به امام ع و وجودشبهات در معرض لغزش است همانند کسی که نزدیک به غرق شدن است و به همین جهت، دعا برای ثابت قدم ماندن ضروری است. ✍ مطالعه و بررسی کوتاه تاریخ و نیز تاریخ انقلاب تا امروز نشان می دهد خیلی باید این دعا را جدی گرفت تا خدای ناکرده در حوزه های گوناگون از فردی تا اجتماعی _ سیاسی دچار لغزش و غرق نشویم و تا آخرین لحظه زندگی ثابت قدم بمانیم:(توفنی مسلما) ع ع زمان ع
🔰 همدردی با دیگران🔰 ✅ امام صادق ع مي‌فرمايد: «الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِنِ اشْتَكَى شَيْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِكَ فِي سَائِرِ جَسَدِهِ وَ أَرْوَاحُهُمَا مِنْ رُوحٍ وَاحِدَةٍ وَ إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا»(کليني، الكافي، ج2، ص166) مؤمن برادر مؤمن است، همانند يك پیکر واحد که هرگاه به يكى دردى رسد، درد آن را در پاره‏هاى ديگر تن مي يابد، و روحشان از يك روح است و به راستى روح مؤمن به روح خدا پيوسته‏تر است از پيوستگى پرتو آفتاب به آفتاب.» ✍ شاعر بزرگ، سعدي شيرازي بر اساس اين قبيل اين احاديث، چنين سروده است: بني آدم اعضاي يکديگرند که در آفرينش ز يک گوهرند چو عضوي به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار تو کز محنت ديگران بي‌غمي نشايد که نامت نهند آدمي 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
درکی از این بهشت ندارند ناکسان چون تار عنکبوت گرفته‌ست قلب‌شان @Farsna
جشنواره های هنری غرب و قرآن کریم قرآن کریم می فرماید: وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لَا النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدى‏ وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ؛(بقره:120) (اى پيامبر!) هرگز يهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد تا (آنكه تسليم خواسته آنان شوى و) از آئين آنان پيروى كنى. بگو: هدايت تنها هدايت الهى است، و اگر از هوى و هوسهاى آنها پيروى كنى، بعد از آنكه علم (وحى الهى) نزد تو آمد، هيچ سرور و ياورى از ناحيه خداوند براى تو نخواهد بود. ✍ چند نکته اساسی پیرامون آیه: ✅ دشمنان به كم راضى نيستند. فقط با سقوط كامل و محو مكتب مسلمانان راضى مى‏شوند. ✅ نباید با پیروی از آیین انحرافی، از حقیقت و هدایت خدا دست برداشت. ✅ نتیجه پیروی از آیین های انحرافی خارج شدن از ولایت و نصرت خداست که بدبختی دنیا و آخرت را به دنبال دارد. ✍ امروزه در مسائل گوناگون باید به رفتارهای غرب با دیده ژرف نگاه کرد و باید افزون بر فعالیتهای سیاسی، فعالیتهای فرهنگی و هنری غرب به ویژه درباره ایران و اسلام را با ژرف اندیشی بررسی کرد تا روشن شود که چقدر اهداف اسلام ستیزانه در آن وجود دارد. ✍ انتخاب فیلم یا بازیگر ایرانی یا در ارتباط با ایران در یک جشنواره هنری غربی مانند باید از این منظر تحلیل شود. https://eitaa.com/salsabilmarifat
خانه عنکبوت ✅ «مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ (عنکبوت:41) مَثَلِ كسانى كه غير خدا را سرپرست خود برگزيدند، همانند مَثَل عنكبوت است كه (براى خود) خانه‏اى ساخته؛ و البتّه سست‏ترين خانه‏ها خانه‏ى عنكبوت است اگر مى‏دانستند» ✍ چند نکته پیرامون آیه کریمه: ✅ شرک و پناه بردن به غیر خدا در اقسام گوناگونش همانند ساختن خانه‏ى عنكبوت بسیار سست و بى‏اساس است. ✅ عنكبوت، در عالم خود خيال مى‏كند كه خانه دارد و خانه‏اش در برابر حوادث مقاوم است؛ مشرك نيز به چنين توهّمى دچار است. ✅ گاهى انگيزه‏ها، خيالات و دوستى‏ها، مانع فهميدن حقّ است. ✅ غیر خدا نمی تواند انسان را در برابر خدا یاری کند. ✍ تاریخ نشان داده است که هیچ کس با تلاش و فعالیت در برابر خدا و مقدسات الهی طرفی نبسته؛ بلکه از بین رفته است و حقیقت همواره نورافشانی می کند. از نمرود و فرعون تا بنی امیه و بنی عباس و تا امروز که برخی از فیلمها وبازیگران که با اهانت به مقدسات به دنبال اهداف مادی خودند، تنها شقاوت خود و هلاکت دیگران را رقم زدند و در حالی که نور الهی همواره فروزان است. ✅ قرآن چه زیبا به این موضوع اشاره می کند: (يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ) (صف:۸) ✍ مولوی می سراید: كى شود دريا ز پوز سگ نجس كى شود خورشيد از پف منطمس (مولوی، مثنوی، دفتر ششم، ص 1015) https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸 عصمت حضرت فاطمه معصومه (ع)🌺 ✍ ضمن تبریک روز ولادت حضرت معصومه ( ع) و روز دختر و تبریک دهه کرامت، نکاتی پیرامون عصمت به حضور تقدیم می گردد: ✅ اصل عصمت پیامبران(ع) اتفاقی و قطعی است؛ همچنانکه عصمت امامان (ع) به اعتقاد ما شیعیان تردیدناپذیر است. نسبت به عصمت پیامبران و امامان (ع) دلایل عقلی و نقلی فراوانی وجود دارد. ✅ نسبت به غیر از انبیا و ائمه (ع) باید دقت شود که دلیل درباره عصمت چگونه است؟ و آیا عصمت دارای یک درجه است؟ ✅ اولا: درباره حضرت فاطمه معصومه (ع) دلیلی بر نفی عصمت نیست( دقت کنید: دلیلی بر معصوم نبودن نداریم) ✅ دوما: بلکه شواهدی بر معصوم بودن ایشان وجود دارد؛ مانند روایتی که از امام رضا( ع) نقل شده که در آن، به جای بیان نام ایشان یعنی فاطمه(ع) از لقب ( معصومه) یاد کردند: «من زار المعصومه بقم فله الجنه»(مجلسی، زادالمعاد،ج۱،ص۵۴۷) ✅ سوما: عصمت دارای مراتب است و حضرت معصومه(ع) دارای عصمت بودند؛ گرچه درجه عصمتشان کمتر از ائمه( ع) بوده است. ✅ حتی بدون عصمت، روایات دلالت دارد که چقدر پیش خدای سبحان مقام و جایگاه دارند و باید ایشان را در درگاه حق تعالی واسطه قرار داد؛ همانگونه که امام رضا پاداش زیارت ایشان را بهشت فرودند:(مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ اَلْجَنَّةُ)(مجلسی، بحارالانوار،ج۹۹، ص۲۶۵) و در همین حدیث در زیارت ایشان از زبان امام رضا (ع) می خوانیم: (يا فاطمة إشفَعي ليّ في الجنة فإن لَکِ عِندَ الله شأناً من الشأن). ع https://eitaa.com/salsabilmarifat