🏴 انا لله و انا الیه راجعون
◼️إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
◼️رحلت عالم الهی و معلم روشن ضمیر آیتالله ناصری اصفهانی را به محضر امام زمان ( عجل الله فرجه الشریف) ، مقام معظم رهبری ( مدظله العالی)، حوزه های علمیه، جامعه اسلامی به ویژه ارادتمندان ایشان تسلیت و تعزیت عرض میکنیم
شادی روح ایشان #صلوات
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 از زبان آیت الله ناصری(ره): پیشگویی عارف بزرگ، مرحوم آیت الله سید علی قاضی(ره) درباره سرانجام انقلاب اسلامی و اتصال به قیام حضرت مهدی(عج) بعد از نائب امام خمینی (ره).
🌸نشر به مناسبت ارتحال این عارف و عالم عامل و حامیِ مقام معظم رهبری
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
اتفاقات اخیر و نقش اجتماعی-سیاسی خواص
✅در چند روز گذشته حوادثی اتفاق افتاد که از زاویه" نقش اجتماعی و سیاسی خواص" نیازمند توجه بیشتر است:
1⃣حضرت آیت الله حائری با نوشتن بیانیه، از مرجعیت کناره گیری کرد و به طور ضمنی افراد دیگری همانند مقتدی صدر را فاقد شرایط رهبری دانسته و به طور صریح، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را شایسته ترین فرد برای رهبری امت اسلامی معرفی می کند.
🔶این عالم ربانی که با وجود اقتدار و موقعیت بالا با اقدام آگاهانه و شجاعانه بر اساس تقوای اعلی، این اقدام را انجام می دهد، از سویی بصیرت و تعهد فراوان خود را نشان می دهد و از سوی دیگر، نقش اجتماعی سیاسی خواص را یادآوری می کند. در حقیقت، ایشان هوشمندانه و متعهدانه تکلیف مرجعیت را برای مقلدان خویش مشخص می کنند.
🔷البته وجود بصیرت در ایشان دارای پیشینه است؛ هنگامی که از ایشان درباره سوریه و حمله داعش استفتا می کنند، پاسخ می دهند:
مسئله سوریه فقط مربوط به سوریه و دفاع از حریم حضرت زینب(ع) و رقیه(ع) نیست؛ بلکه مواجهه با جبهه متحد کفر است و کفر اساس اسلام را مورد تهاجم قرار داده است... پیوستن به هر راهی که به ولایت ولی امر مسلمین امام خامنه ای منتهی شود، مشروع است.
🔸بی تردید، این فتوا در کنار فتوای آیت الله العظمی سیستانی در شرکت مومنان عراقی در دفاع از حرم و جبهه مقاومت و کیان اسلامی مؤثر بوده است.
2⃣پس از بیانیه آیت الله حائری، مقتدی صدر از این بیانیه ناراحت شده و با صدور بیانیه ای کناره گیری از فعالیت سیاسی را اعلام می کند.
🔸 بیانیه مقتدی صدر، زمینه را برای آشوب در عراق فراهم می سازد.
3⃣مقتدی صدر با مشاهده آشوب در عراق، سخنرانی می کند( نمی دانیم احیانا چه عواملی در تشویق به آن دخالت داشتند) و با اعلام ناراحتی از وضعیت کنونی و عذرخواهی، طرفداران خود و رهبران جریان صدر را به ترک آشوب و آرامش دعوت می کند.
🔶سخنرانی مقتدی صدر با هر انگیزه تاثیر خود را نشان می دهد و در زمان کوتاهی، آشوب فروکش می کند و آرامش و امنیت برمی گردد.
🔷برائت مقتدی صدر از آشوبگران و عذرخواهی وی از مردم، به هر انگیزه ستودنی است؛ گرچه اقدام وی در آینده روشن نباشد.
🔶اتفاقی که در فتنه 88 از سوی رهبران فتنه هرگز تحقق نیافت؛ فتنه ای که زیان جانی، مالی و سیاسی فراوانی به دنبال داشت.
✍ صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
آنچه از سر گذشت، شد سرگذشت!
حیف بی دقت گذشت؛ اما گذشت
تا که خواستیم یک دو روزی فکرکنیم بردرخـانــــه نوشتند: "درگذشت"
🌸حدیثی عجیب درباره راه شناخت خدای متعال، پیامبر اکرم(ص) و «اولی الامر»
🔵عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع
اعْرِفُوا اللَّهَ بِاللَّهِ وَ الرَّسُولَ بِالرِّسَالَةِ وَ أُولِي الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ الْعَدْلِ وَ الْإِحْسَان(صدوق، التوحید، ص۲۸۶)
امام صادق(ع) می فرماید: امير المؤمنين عليه السلام فرمود: خدا را با خدا بشناسيد و رسول را بارسالتش و صاحبان فرمان را با معروف و دادگرى و نيكوكارى.
✅ در تبیین این روایت که به تعبیر برخی از اساتید از غرر روایات است، توضیح کوتاهی بیان می شود:
1⃣در تبیین « اعْرِفُوا اللَّهَ بِاللَّهِ» وجوه گوناگونی مطرح است، مانند:
أ.شناخت خدا با عقل به اینکه خدا خالق است و اعتماد در شناخت صفات خدا به تبیین خدا و عدم خوض با عقل در آن؛
ب. شناخت خدا با قرآن و روایات؛
ج.شناخت خدا با نور تابیده خدا در قلب؛ یعنی هدایت با انوار فیض الهی؛
د.شناخت خدا با ادله و حجج؛ یعنی با تفکر در آثار صنع و قدرت و حکمت خدا که خدای متعال برای انسان روشن کرده است.
🔸مرحوم علامه مجلسی پس از بیان وجوه یاد شده، وجه اخیر را بهترین وجه بیان می کند.(رک: مرآه العقول، ج1،ص296-298)
🔹از نظر مرحوم صدرالمتالهین، مراد از این بیان، استدلال به وجود ذات خدا با وجود اشیاء است و سپس شناخت ذات خدا با نفی مثل و شباهت از او«...هو ان يستدل أولا بوجود الاشياء على وجود ذاته ثم يعرف ذاته بنفي المثل و الشبه عنه» (شرح أصول الكافي (صدرا) ؛ ج3 ؛ ص61)
🔸به نظر می رسد این وجه اخیر مناسبترین است؛ زیرا در آن، شناخت عقل مطرح است، آن هم از راه برهان «إنّ» که شناخت از معلول به علت تحقق می یابد. از سوی دیگر، چنین فهمی برای توده مردم قابل فهمتر است. از سوی سوم، از فقرات بعدی نیز چنین شناختی استفاده می شود.
قرآن کریم نیز بر این شناخت تأکید دارد: «سَنُرِيهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ». (فصّلت/ 41، 53)
🔹البته احتمال دیگر (که البته با سیاق روایت، ناسازگار است) آن است که در این فراز، شناخت خدای سبحان با خود ذات حق تعالی باشد. این شناخت، فراتر از سطح فهم عموم مردم است و در اصطلاح، «برهان صدیقین» نامیده می شود. آیه : «أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ» (فصّلت/ 41، 53) شاهد بر این شناخت است؛ همانگونه که در روایات و ادعیه هم به آن، اشاراتی شده است: «يا من دل على ذاته بذاته»(ر.ک:بحارالانوار، ج 84، ص 339) و «بك عرفتك و أنت دللتنى عليك»(ر.ک: همان، ج 3، ص 270؛ ج 94، ص 229)
2️⃣شناخت رسول اکرم(ص) با رسالت به معنای شناخت شخصیت حقوقی رسول اکرم(ص) با ویژگی های رسالت همانند معجزه و... است.
3️⃣شناخت اولی الامر که بر پایه روایات و از نظر شیعه، امامان معصوم(ع) است، با معروف و عدل و احسان است. روشن است که از سویی، تنها معروف و عدل و احسان از امامان معصوم(ع) صادر می شود و از سوی دیگر، معروف و عدل و احسان به قول مطلق، جز از آنان صادر نمی شود. بدین معنا که یا غیر معصوم(ع)، اهل معروف و عدل واحسان نیست، مانند برخی از حاکمان ستمگر یا این امور در غیر معصوم، به صورت جامع و کامل نیست. از این رو، با معروف، عدل و احسان، اولی الامر، یعنی امامان معصوم(ع) شناخته می شود.
✅شایان ذکر است که در برخی از نقلها پیش از «بالمعروف» واژه «بالامر» ذکر شده است که بر این اساس، یکی از ویژگی های امامان معصوم(ع) امر به معروف است.
✍️ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
واکنشهای منتقدان به بهانه مرگ «مهسا امینی»
1⃣ پلیس امنیت اجتماعی بر اساس وظیفه قانونی خود، برخی از هنجارشکنان را در سالنی جمع کرده تا قوانین اجتماعی ناظر به عفت عمومی و اخلاق اجتماعی را به آنان گوشزد کند.
2⃣به گواهی فیلمی که از دوربینهای مدار بسته پلیس منتشر شده است، خانمی به نام مهسا امینی به ناگهان دچار تشنج و ایست قلبی میشود و تلاشهای پزشکان برای نجات جان او بیفایده میماند.
3⃣ کسی از درگذشت خانم امینی خوشحال نیست؛ لکن سخن در این است که گروهی با اظهار تاسف و همدردی، به نظام و نیروی انتظامی حمله می کنند.
کسانی که دین و نظام را قبول ندارند، حسابشان جداست؛ ولی کسانی که به ظاهر ادعای دینداری و قبول نظام را دارند، چرا از روی بی انصافی این همه عقده گشایی می کنند که غالبا به انگیزه سیاسی است؟!!!
4⃣چرا قبل از انتشار کامل خبر و حتی پس از انتشار فیلم دوربین های مدار بسته، به نظام و نیروی انتظامی حمله می کنند؟!!
مگر به حکم قرآن، بدون آگاهی نباید حکم داد و از روی ناآگاهی نباید پیروی کرد: «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا» (اسراء:36)
5⃣ برخی با استناد به آیات قرآن نظر می دهند که «"لا اکراه فی الدین" با اطلاقی که دارد به صراحت و شفافیت تمام، مومنان را از توسعه قهری و ترویج ستم گرایانه و ظالمانه ارزشهایی که آنها را دینی و اخلاقی می پندارند، بازداشته است»
با چشم پوشی از اینکه این نظر از روی بی انصافی است، سخنی نادرست است؛ زیرا این آیه درباره خطوط کلی و اصول دین است؛ نه درباره فروع فقهی و حقوقی همانند نماز و روزه و حجاب و عفاف؛
زیرا خطوط کلی و اصول دین را که امری اعتقادی و قلبی است، نمی توان اجبار کرد؛ همچنانکه خدای سبحان علت عدم اکراه را در ادامه آیه روشنی حق از باطل بیان می کند: «قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَي».
6⃣شایسته است همین افراد به صراحت درباره آیات امر به معروف و نهی از منکر و چگونگی اجرا کردن آن نظر دهند همانند :«وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون» (آل عمران: 104)
7⃣.عدالت ایجاب می کند درباره سایر درگذشتگان هم اظهار ناراحتی کنند.
پس چرا درباره خانمی که توسط همپیاله خودشان کشته شد، پیام و بیانیه ندادند؟!! همین امروز یکی از ماموران نیروی انتظامی به شهادت رسید. چرا هیچ تسلیتی نگفتند؟!!! و هزاران مورد مانند آن.!!!!
#مهسا امینی
✍ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸درنگی در فراز «وَ قَبَضَكَ إِلَيْهِ بِاخْتِيَارِهِ» از زیارت «امین الله»
🔶زیارت "امین الله" از زیارات معتبر از جهت سند و متن است و مورد سفارش.
مرحوم حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان به عنوان زیارت دوم از زیارات مطلقه امیرالمومنین علیه السلام آورده است.
این زیارت را می توان در همه روضات مقدسه ائمه (ع) خواند و ثواب و پاداش عجیبی برای آن نقل شده است.
🔷در این زیارت، پس از عرض سلام، در بیان موارد گواهی وارد شده است: « أَشْهَدُ أَنَّكَ ... حَتَّى دَعَاكَ اللَّهُ إِلَى جِوَارِهِ وَ قَبَضَكَ إِلَيْهِ بِاخْتِيَارِهِ».
🔶حال سخن در این است که قید «بِاخْتِيَارِهِ» برای چیست؟ مگر تردید است که خدای سبحان با اختیار خود، روح همه را قبض می کند و روح مطهر امام معصوم هم از این قبیل است؟
🔷به نظر می رسد ذکر این عبارت برای از بین بردن غلوّ و مبارزه با تصور خدا بودنِ اهلبیت(ع) و برخورد با بینش فراتر از بندگی برای اهلبیت(ع) است؛ زیرا موضوع غلوّ همواره برای برخی از مریدان وجود داشته است. به همین جهت ادامه زیارت همواره درخواست از خدای سبحان است و در پایان دعا واسطه قراردادن اهلبیت(ع) در درگاه احدیت مطرح می شود.
🔶شاهد بیرونی آن است که در بسیاری از روایات به صراحت از غلوّ و اعتقاد به فرابندگی نهی شده است، مانند:
-عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا عَلِيُّ مَثَلُكَ فِي أُمَّتِي مَثَلُ الْمَسِيحِ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ افْتَرَقَ قَوْمُهُ ثَلَاثَ فِرَقٍ فِرْقَةٌ مُؤْمِنُونَ وَ هُمُ الْحَوَارِيُّونَ وَ فِرْقَةٌ عَادُوهُ وَ هُمُ الْيَهُودُ وَ فِرْقَةٌ غَلَوْا فِيهِ فَخَرَجُوا عَنِ الْإِيمَانِ وَ إِنَّ أُمَّتِي سَتَفْتَرِقُ فِيكَ ثَلَاثَ فِرَقٍ فَفِرْقَةٌ شِيعَتُكَ وَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ فِرْقَةٌ عَدُوُّكَ وَ هُمُ الشَّاكُّونَ وَ فِرْقَةٌ تَغْلُو فِيكَ وَ هُمُ الْجَاحِدُونَ وَ أَنْتَ فِي الْجَنَّةِ يَا عَلِيُّ وَ شِيعَتُكَ وَ مُحِبُ شِيعَتِكَ وَ عَدُوُّكَ وَ الْغَالِي فِي النَّار (بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج25 ؛ ص264-265)
-قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع لَا تَتَجَاوَزُوا بِنَا الْعُبُودِيَّةَ ثُمَّ قُولُوا مَا شِئْتُمْ وَ لَا تَغُلُّوا وَ إِيَّاكُمْ وَ الْغُلُوَّ كَغُلُوِّ النَّصَارَى فَإِنِّي بَرِيءٌ مِنَ الْغَالِين( بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج4 ؛ ص303)
-قَالَ الصَّادِقُ ع احْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمُ الْغُلَاةَ لَا يُفْسِدُوهُمْ فَإِنَّ الْغُلَاةَ شَرُّ خَلْقٍ يُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اللَّهِ وَ يَدَّعُونَ الرُّبُوبِيَّةَ لِعِبَادِ اللَّهِ وَ اللَّهِ إِنَّ الْغُلَاةَ لَشَرٌّ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى وَ الْمَجُوسِ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ثُمَّ قَالَ ع إِلَيْنَا يَرْجِعُ الْغَالِي فَلَا نَقْبَلُهُ وَ بِنَا يَلْحَقُ الْمُقَصِّرُ فَنَقْبَلُهُ فَقِيلَ لَهُ كَيْفَ ذَلِكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ الْغَالِي قَدِ اعْتَادَ تَرْكَ الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصِّيَامِ وَ الْحَجِّ فَلَا يَقْدِرُ عَلَى تَرْكِ عَادَتِهِ وَ عَلَى الرُّجُوعِ إِلَى طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَبَداً وَ إِنَّ الْمُقَصِّرَ إِذْ عَرَفَ عَمِلَ وَ أَطَاعَ (بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج25 ؛ ص265-266)
-عَنِ الْهَرَوِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا شَيْءٌ يَحْكِيهِ عَنْكُمُ النَّاسُ قَالَ وَ مَا هُوَ قُلْتُ يَقُولُونَ إِنَّكُمْ تَدَّعُونَ أَنَّ النَّاسَ لَكُمْ عَبِيدٌ فَقَالَ اللَّهُمَّ فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ عالِمَ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ أَنْتَ شَاهِدٌ بِأَنِّي لَمْ أَقُلْ ذَلِكَ قَطُّ وَ لَا سَمِعْتُ أَحَداً مِنْ آبَائِي ع قَالَ قَطُّ وَ أَنْتَ الْعَالِمُ بِمَا لَنَا مِنَ الْمَظَالِمِ عِنْدَ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ إِنَّ هَذِهِ مِنْهَا ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَيَّ فَقَالَ يَا عَبْدَ السَّلَامِ إِذَا كَانَ النَّاسُ كُلُّهُمْ عَبِيدَنَا عَلَى مَا حَكَوْهُ عَنَّا فَمِمَّنْ نَبِيعُهُمْ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَدَقْتَ ثُمَّ قَالَ يَا عَبْدَ السَّلَامِ أَ مُنْكِرٌ أَنْتَ لِمَا أَوْجَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَنَا مِنَ الْوَلَايَةِ كَمَا يُنْكِرُهُ غَيْرُكَ قُلْتُ مَعَاذَ اللَّهِ بَلْ أَنَا مُقِرٌّ بِوَلَايَتِكُم (بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج25 ؛ ص268)
✍ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺 استاد شهریار و زیارت کربلا
استاد بزرگ ادب شهریار اشعار زیبایی دارد که حیدربابا از شاهکارهای اوست.
در این ایام که بسیاری از کربلا تازه آمده اند، اشعار شهریار در *حیدربابا* پیرامون زیارت کربلا تقدیم می شود:
حیدربابا قره چمن جاداسی
چووش لارین گَلر سسی، صداسی
کربلایا گئده نلرین قاداسی
دوشسون بو آج يولسوزلارين گؤزونه
تمدونون اويدوخ يالان سؤزونه
«حيدربابا، بند۱۱»
(حیدربابا از جاده « قراچمن »
سر و صدای چاوشها می آید
درد و بلا و آفت زوار كربلا
افتد به چشم افراد گمراه و آزمند
ما را با نام و سخن تمدن فريفتند).
#اربعین
#شهریار
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸سخنان شنیدنی کشیش مسیحی درباره اربعین و سیدالشهدا(ع)
#اربعین
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸شهید حاج قاسم:
ای کاش به جای پرچم، من را ده بار آتش میزدند؛ چرا که ما برای نشاندن پرچم بر هر قلهای دهها شهید دادهایم.
#حاج_قاسم
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸شهید حاج قاسم:
جمهوری اسلامی حرم است
🔹خواهران و برادران مجاهدم در این عالم،
ای کسانی که سرهای خود را برای خداوند عاریه داده اید و جانها را بر کف دست گرفته و در بازار عشق بازی به سوق فروش آمده اید، عنایت کنید:
جمهوری اسلامی، مرکز اسلام و تشیّع است.
امروز قرارگاه حسین بن علی، ایران است.
بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرمها میمانند.
اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمیماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی (ص).
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🔴 شباهت اتفاقات اخیر با حوادث فتنه ۸۸
🔷با تسلیت درگذشت خانم #مهسا امینی
🔶پس از درگذشت خانم امینی، برخی از روی بی انصافی و عقده گشایی سیاسی به صدور بیانیه و پیام اقدام کردند بدون هیچ سند و دلیل!!!
همچنانکه در انتخابات ۸۸ بر تقلب اصرار داشتند آن هم بدون هیچ دلیل و سند!!!
🔷همین مساله، جرات دشمنان را زیاد کرد و تجمعاتی با ادعای پیگیری پرونده مهسا امینی صورت گرفت.
در این تجمعات، شعارهای هنجارشکنانه، آشوبگری، مبارزه با مقدسات و تخریب اموال عمومی و مردمی شکل گرفت و دشمنی با اصل نظام و ارزشها روشن شد و به نیروی انتظامی و بسیج و مردم عادی مخصوصا بانوان چادری حمله کردند و به صراحت، مهسا امینی را بهانه اعلام کردند.
شبیه این حوادث در ۸۸ اتفاق افتاد و صراحتا گفتند: انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است".
🔶بسیاری از کسانی که در درگذشت خانم امینی بیانیه و پیام دادند و ظاهرا نظام و ارزشها را قبول دارند، تاکنون موضع خود نسبت به این گونه مسائل را روشن نکرده اند و هیچ پیام و بیانیه ای در محکومیت این اقدامات نداده اند!!!
همچنانکه در ۸۸ خود را از آشوبگران جدا نکردند!!!
#مهسا-امینی
✍ صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔴 امام زمان علیه السلام :
🔵 ایران شیعه خانه ماست ما نمیگذاریم سقوط کند.
🌕 ميرزا محمدحسن نائيني در اشغال #ايران در جنگ جهاني اول شبي به امام عصر ارواحنا فداه متوسل ميشود و درخواب ميبيند:
🔹 ديواري است به شکل نقشه ايران که شکست برداشته و خم شده و در زير آن تعدادي زن و بچه نشسته اند
در همين حال حضرت تشريف مي آورند با انگشتشان ديوار را بلند کرده و ميفرمايند:
اينجا شيعه خانه ماست
مي شکند
خم ميشود
خطر هست
ولي ما نميگذاريم سقوط کند
ما نگهش ميداريم
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#امام_زمان
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺جایگاه مردم در استواری دین، جامعه اسلامی و امنیت همگانی و وظیفه دولت از منظر حضرت علی(ع)
🔵با توجه به اینکه مردم مؤمن ایران اسلامی با تظاهرات و راهپیمایی، اغتشاشات اخیر را محکوم کردند و حمایت خود از نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقدسات اسلامی را بار دیگر نشان دادند، به فرازی از نامه 53 امیرمؤمنان(علیه السلام) به مالک اشتر درباره جایکاه توده مردم و وظیفه دولت اشاره می شود.
🔶امام امیرالمؤمنین(ع) در فرازی در برابر ویژگیهای خواص جامعه ، برای عموم مردم چند ویژگی بیان میکنند:
«وَ إِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ؛
در صورتى كه ستونهاى استوار دين، و اجتماعات پرشور مسلمين، و نيروهاى ذخيره دفاعى، عموم مردم مىباشند»
🔷بر این اساس، توده مردم دارای این ویژگیها هستند:
أ.ستون دین؛ چرا که دین، بیشتر میان توده مردم جریان دارد و عموم مردم غالبا بیشتر از خواص جامعه به دین علاقمند و بدان پایبندند. از این رو،برپایی دین به مردم وابسته است.
ب.توده مسلمانان؛ چرا که بیشتر جامعه را تشکیل میدهند
ج.نیروی عمومی در برابر دشمنان؛ زیرا از سویی توده مردم جمعیت فراوان هستند و از سوی دیگر، علاقه دینی و انگیزه دفاع دارند.
🔶امام (ع) وظیفه کارگزار نسبت به مردم را با توجه به ویژگیهای یاد شده اینگونه بیان میکنند:
«فَلْيَكُنْ صِغْوُكَ لَهُمْ وَ مَيْلُكَ مَعَهُمْ؛
پس به آنها گرايش داشته و اشتياق تو با آنان باشد»
«صغو» به معنای میل است. وقتی عموم مردم سه ویژگی یاد شده را دارند، باید دولت به مردم روی آورد و نظر آنان را جلب کند؛ به ویژه در صورتی که رضایت مردم با رضایت خواص تنافی داشت.
♦️این موضوع در قرآن کریم دیده می شود. خدای سبحان پیامبر اکرم (ص) را به همراهی با فقیران مؤمن سفارش میکند و از همراهی با خواص جامعه که ثروتمندان هواپرست هستند، باز میدارد: «وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً(کهف:28) با كسانى باش كه پروردگار خود را صبح و عصر مىخوانند، و تنها رضاى او را مىطلبند! و هرگز بخاطر زيورهاى دنيا، چشمان خود را از آنها برمگير! و از كسانى كه قلبشان را از ياد خود غافل ساختيم اطاعت مكن! همانها كه از هواى نفس پيروى كردند، و كارهايشان افراطى است».
🔸 بر اساس روایات شأن نزول، این آیه در باره سلمان، ابو ذر، صهيب، عمار، حباب و ... كه از اصحاب فقير پيامبر بودند، نازل شده است. زيرا افرادى مثل عيينة بن حصين و اقرع بن حابس و ... خدمت پيامبر آمده، عرض كردند يا رسول اللَّه، اين پشمينه پوشان كه از زير بغلشان بوى تعفن بمشام مىرسد، از خود دور كن، تا ما به مجلس تو در آييم و ترا در صدر مجلس قرار دهيم، زيرا با بودن آنها ممكن نيست ما نزد تو آييم. هنگامى كه اين آيه نازل شد، پيغمبر آنها را در آخر مسجد، جا داد تا بذكر خدا مشغول شوند و فرمود: ستايش خدايراست كه مرا زنده گذاشت و بمن امر كرد كه با مردانى صبر كنم كه در مرگ و زندگى با آنها هستم. (طبرسى، تفسير مجمع البيان، ج6، ص718)
✍ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
YEKNET.IR - zamzameh - shabe 28 safar 1441 - mohamad taheri.mp3
9.91M
🔳 #رحلت_پیامبر_اکرم(ص)
🌴من میرم ای فاطمه جان
🌴پشت خونهات هیزم میارن
🎤 #محمدرضا_طاهری
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
مداحی آنلاین - ای قلبی یاره زینبیم - مهدی رسولی.mp3
4.7M
🔳 #شهادت_امام_حسن_مجتبی(ع)
🌴ای قلبی یاره زینبیم
🌴اقبالی قاره زینبیم
🎤 #مهدی_رسولی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
مداحی آنلاتین - لحظه وداعِ دیگه بی قرارم - مهدی رسولی.mp3
3.84M
🔳 #رحلت_پیامبر_اکرم(ص)
🌴لحظه وداعِ دیگه بی قرارم
🌴دم آخری سر رو پای علی میزارم
🎤 #مهدی_رسولی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺مردمی زیستن در سیره رسول خدا(ص)🌺
🔵آنچه آن حضرت (ص) را به مردم نزدیک می ساخت و با او احساس «خودی» می کردند، رفتار مردمی و اخلاق متواضعانه و دور از تکلّف او بود.
🔶با آنکه از نظر فکر، علم، عصمت، پاکی و فضایل روحی و معنوی، در سطحی بالاتر از مردم بود و افراد عادی باافق معنویّت و کمال وجودی او فاصله های بسیار داشتند، اما نحوه معاشرت و برخورد رسول خدا صلّی الله علیه و آله مردمی بود، هم در حرف زدن در سطح مردم سخن می فرمود، هم در معاشرت، با توده خلق الله، خود را هم افق می ساخت.
♦️نمونه هایی از مردمی زیستن:
🔹«یُجالِسُ الفُقَراءَ وَ یُؤاکِلُ المَساکینَ؛
با تهیدستان همنشین و با بینوایان هم غذا می شد.» [1]
🔹به روایت زید بن ثابت:
«کُنّا اذا جَلَسْنا الَیْهِ انْ اخَذْنا بِحَدیثٍ فی ذِکرِ الآخِرَهِ اخَذَ مَعَنا وَ انْ اخَذْنا فِی الدّنیا اخَذَ مَعنا وَ انْ اخَذْنا فی ذِکرِ الطَّعامِ وَ الشَّرابِ اخَذَ مَعَنا ...؛ چنان بودیم که هرگاه در خدمت او می نشستیم، اگر شروع می کردیم به سخن گفتن در یاد آخرت، با ما در همان موضوع صحبت می کرد، و اگر به دنیا می پرداختیم، او هم با ما از دنیا سخن می گفت و اگر از خوردنی و نوشیدنی می گفتیم، آن حضرت هم درباره همان با ما به سخن می پرداخت.» [2]
🔸این نهایت مردمی زیستن آن بزرگوار بود و خود را تافته ای جدا بافته از مردم نمی دانست (اگر چه در واقع، چنان بود.)
🔰این سیره به ویژه برای خواص از قبیل عالمان دین، ذاکران اهلبیت(ع)، مسولان و... باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
[1]. بحارالانوار، ج 16، ص 228
[2]. سنن النبی، ص 61
✍ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸روحیّه بزرگواری در سیره رسول اکرم(ص)🌸
♦️این که انسان، از خطای دیگران در گذرد، عذرخواهی افراد را بپذیرد، کسی را بر لغزش هایش سرزنش و ملامت نکند، خواسته کسی را ردّ نکند، به سخن چینی و ذکر معایب دیگران گوش ندهد، دست و دل باز و اهل جود و کرم باشد و ... همه نشانه هایی از روح با عظمت و اخلاقی کریمانه و بزرگوارانه است و همه آنچه یاد شد، در رسول خدا صلّی الله علیه و آله جلوه گر بود و درباره آنها احادیث متعدّدی نقل شده است.
🔶به نقل حضرت امیر علیه السلام:
«کانَ رَسُولُ اللَّهِ اجْوَدَ النّاسِ کَفّاً وَ اکْرَمَهُمْ عِشْرَهً؛ رسول خدا صلّی الله علیه و آله از همه مردم بخشنده تر و از همه مردم در معاشرت، بزرگوارتر بود.» [1]
🔷و در حدیث دیگر است:
«یَقْبَلُ مَعْذِرَهَ المُعْتَذِرِ الَیْهِ؛ عذرخواهی کسی را که او معذرت می طلبید، قبول می کرد.» [2]
هرگز بدی را با بدی پاسخ نمی گفت، بلکه از بدهی های مردم در می گذشت و آنان را می بخشود و حالت عفو و صفح (که توصیه قرآن است) داشت:
«وَلا یَجْزِی السَّیِّئَة بِالسیّئهِ وَ لکِنْ یَعْفُو وَ یَصْفَحُ».
🔶انس بن مالک نقل می کند که من هشت سال (و در بعضی روایات، نه سال) خدمتگزاری پیامبر خدا را انجام دادم و هرگز نشد که یک بار هم به من بفرماید که چرا چنین کردی و بر کار من عیبجویی یا ملامت و سرزنش کند!
دوست داشت که دلی سرشار از صفا و محبّت نسبت به یاران داشته باشد و از اینکه در حضور او بدی ها و لغزش های دیگران را مطرح ساخته، او را دل چرکین و ناراحت نسبت به اصحابش کنند، منع می کرد و می فرمود:
«لا یُبَلِّغُنی احدٌ مِنکُم عَنْ احَدٍ مِنْ اصحابی شَیئاً فَانی احِبُّ انْ اخْرُجَ الَیْکُم وَ انا سَلیمَ الصَّدْرِ؛ هیچ کدام از شما، درباره یکی از اصحابم چیزی به من نگویید و به گوشم نرسانید (البته منظور گزارشهای ناخوشایند و عیب جویی هاست) چرا که من دوست دارم هرگاه نزد شما بیرون می آیم، سینه و دلم نسبت به اصحابم، سلیم و بی غل و غش باشد.» [3]
روشن است که شنیدن معایب دیگران، خاطر انسان را مکدّر کرده، صفای دل را می برد.
[1]. مکارم الاخلاق، ص 17
[2]. سنن النبی، ص 75
[3]. سنن النبی، ص 75
✍ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🏴تحریف معنوی نهج البلاغه با برداشتِ «شما حق ارشاد ندارید»
▪️اخیرا در گروههای مختلف مخصوصا ضدانقلاب و نیز غربگرایان این پیام پخش شده است که :
«ارشاد ، کار هر کسی نیست و به شایستگی های خاصی نیاز دارد .
به استناد خطبه ۲۳۶ نهج البلاغه ، این هفت گروه حق ارشاد و دخالت در امور دیگران را ندارند :
🔻۱ . جفاه طغام : کسانی که روحیه خشن دارند و فاقد احساسات لطیف و شخصیت اجتماعی اند .
🔻۲ . عبید اقزام : انسانهای پّست و برده صفت که چشم بسته به هر فرمانی ، تن میدهند و از کرامت بهره ای ندارند .
🔻۳ . تلقطوا من کل شوب : کسانی که از گوشه کنار کشور جمع شده و فاقد درک اجتماعی هستند .
🔻۴ . ممن ینبغی ان یفقه : کسانی که فهمشان از دین سطحی است و هنوز به شناخت عمیق از اسلام نرسیده اند .
🔻۵ . .... و یودب : افرادی که از ادب و فرهنگ برخوردار نیستند و نیاز به تربیت دارند .
🔻۶ . ... و یعلم : کسانی که سواد لازم را نداشته و علم و دانش تحصیل نکرده اند .
🔻۷ . ... و یدرب : کسانی که فاقد تجربه اند .
🔶بفرموده امیرالمومنین ع به این افراد نباید مسئولیتی محول نمود ، بلکه به عکس :
-- باید انها را کنترل نموده و قیم برایشان قرار داد ، نه انکه انها را قیم بر مردم قرار داد : "و یولی علیه"
-- و باید مچ دستشان را گرفت نه انکه ازاد بگردند و مچ دیگران را بگیرند : "و یوخذ علی یدیه"
کسانی که اینگونه اند ، ارشاد شان اضلال و اصلاحشان افساد است »
🔴با چشم پوشی از اصل موضوع گشت ارشاد و چگونگی آن، صرفا به بررسی برداشت یاد شده می پردازیم.
متاسفانه نویسنده و منتشرکنندگان از روی ناآگاهی به تحریف معنوی نهج البلاغه اقدام کرده اند و همین، میزان آگاهی و فرهنگشان را نشان می دهد.
🔵سخن یاد شده از امیرمؤمنان علیه السلام -که در برخی از نسخه ها خطبه 238 است- درباره اهل شام می باشد؛ همچنانکه مرحوم سید رضی در عنوان خطبه از عبارت «ذم أهل الشام» استفاده می کند. قرائن داخلی خطبه نیز به آن اشاره دارد. از این رو، این خطبه به ارشادکنندگان و شایستگی های آنان یا ناشایسته ها برای ارشاد هیچ ارتباطی ندارد. افزون بر ابنکه تطبیق بر مصداق هم اشتباه است. در حقیقت، چنین ارتباط دادن، مصداق تحریف معنوی و تفسیر به رأی است.
🔶این خطبه درباره اهل شام از جهت روحیه، جایگاه فردی و اجتماعی، فرهنگ و ادب، دانش، تجربه و کارآموزدگی، نیاز به سرپرستی و بُعد معنوی است:
جُفَاةٌ طَغَامٌ وَ عَبِيدٌ أَقْزَامٌ جُمِعُوا مِنْ كُلِّ أَوْب وَ تُلُقِّطُوا مِنْ كُلِّ شَوْبٍ مِمَّنْ يَنْبَغِي أَنْ يُفَقَّهَ وَ يُؤَدَّبَ وَ يُعَلَّمَ وَ يُدَرَّبَ وَ يُوَلَّى عَلَيْهِ وَ يُؤْخَذَ عَلَى يَدَيْهِ لَيْسُوا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ وَ لَا مِنَ الَّذِينَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإِيمانَ؛
شاميان درشت خويانى پست، بردگانى فرو مايهاند كه از هر گوشهاى گرد آمده، و از گروههاى مختلفى تركيب يافتهاند، مردمى كه سزاوار بودند احكام دين را بياموزند، و تربيت شوند، و دانش فراگيرند، و كار آزموده شوند، و سرپرست داشته باشند، و دستگيرشان كنند، و آنها را به كار مفيد وادارند. آنان نه از مهاجرانند و نه از انصار، و نه آنان كه خانه و زندگى خود را براى مهاجران آماده كرده، و از جان و دل ايمان آوردند»
🔷 شاهد بسیار خوب دیگر این است که حضرت امیرمؤمنان علیه السلام در نامه ای به اصحابش همین عبارات را با صراحت برای اهل شام ذکر می کند:
ثم إِنِّي نَظَرْتُ فِي أَهْلِ الشَّامِ فَإِذَا أَعْرَابٌ أَحْزَابٌ وَ أَهْلُ طَمَعٍ جُفَاةٌ طَغَامٌ يَجْتَمِعُونَ فِي كُلِ أَوْبٍ وَ مَنْ كَانَ يَنْبَغِي أَنْ يُؤَدَّبَ وَ يُدَرَّبَ أَوْ يُوَلَّى عَلَيْهِ وَ يُؤْخَذَ عَلَى يَدَيْهِ لَيْسُوا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَ لَا الْأَنْصَارِ وَ لَا التَّابِعِينَ بِإِحْسَانٍ....(الغارات، ج1،ص206)
#نهج البلاغه
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دیدگاه سلبریتی مشهور انگلیسی مقیم آمریکا
🔶️ واکنش جالب "راجر واترز" خواننده سرشناس بریتانیایی به سوالهای جهتدار "سیما ثابت" مجری مزدور شبکه سعودی اینترنشنال در برنامه زنده:
🔺️"ببینید چه بلایی بر سر عراق و سوریه آوردند، ایران را هم میخواهند به همان شکل درآورند!!
🔺تمرکز سیاست خارجه آمریکا بر ایده تخریب کشور زیبای ایران است!!"
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺رعایت حقوق زن و خانواده در سیره امام رضا(ع)
🔵 آئین مقدس اسلام به جایگاه و رعایت حقوق انسان به خصوص حقوق زن و خانواده اهتمام ویژه دارد؛ گرچه مصداق حقوق و شرایط آن در جای خود باید بر اساس مبانی و ادله مورد توجه قرار گیرد.
🔶یکی از روایات زیبایی که جایگاه و حقوق زن و خانواده در دین را نشان می دهد، از امام رضا علیه السلام به این صورت نقل شده است:
... حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع:
أَنَّهُ دَعَاهُ رَجُلٌ
فَقَالَ لَهُ عَلِيٌّ ع
عَلَى أَنْ تَضْمَنَ لِي ثَلَاثَ خِصَالٍ
قَالَ وَ مَا هِيَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ
قَالَ لَا تُدْخِلُ عَلَيْنَا شَيْئاً مِنْ خَارِجٍ وَ لَا تَدَّخِرُ عَنَّا شَيْئاً فِي الْبَيْتِ وَ لَا تُجْحِفُ بِالْعِيَالِ
قَالَ ذَلِكَ لَكَ
فَأَجَابَهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع.
(عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج1 ؛ ص259)
امام رضا عليه السّلام از پدران بزرگوار خود علیهم السلام از حضرت علىّ عليه السّلام نقل فرمودهاند كه:
مردى آن حضرت را به ميهمانى دعوت نمود.
حضرت فرمودند: به اين شرط كه سه مطلب را بمن قول بدهى.
مرد گفت: اين سه مطلب كدامند؟
حضرت فرمودند: از بيرون از منزل چيزى براى من نياورى، از آنچه در منزل هست چيزى از من دريغ نكنى، و اهل و عيالت را بزحمت نيندازى.
مرد گفت:قول مىدهم.
حضرت نيز دعوت او را پذيرفتند.
🔷امام علیه السلام در این روایت با سه شرط به سه نکته اشاره دارد:
با شرط اول به رعایت توان و بزحمت نیاندختن (متناسب با شرایط) ، و با شرط دوم به مودت و دوستی نسبت به خود و با شرط سوم به جوانمردی و رعایت حقوق زن و خانواده اشاره دارد.
🔸روشن است که در روایت یاد شده جوانمردی و رعایت خانواده در مورد مهمانی از باب مصداق است و موارد فراوان دیگر را نیز شامل می شود. پیام کلی که از این روایت برداشت می شود، جوانمردی و رعایت حقوق زن و خانواده است.
🔹انسان هنگامی که این گونه سخن و سیره اهلبیت(ع) را در کنار دیدگاه ادیان دیگر و جوامع به ویژه جامعه غربی پیرامون رعایت حقوق زن و خانواده قرار می دهد، از سویی به فاصله عجیب آنها و از سوی دیگر به مظلومیت اهلبیت(ع) و غربت روش آنها پی می برد.
#امام_رضا ع
✍ حسن صادقی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat