eitaa logo
سلسبیل معرفت | حسن صادقی
242 دنبال‌کننده
317 عکس
167 ویدیو
21 فایل
✍️پژوهشگر، نویسنده 📚مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 🔵به منظور ترویج معارف، کانال ما را به دوستان خود معرفی و به عضویت در کانال دعوت کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸پیامهای معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (1) 🌺آیه تبلیغ ✅خطبه غدیر نقلهای گوناگونی دارد که مفصل ترین آنها روایتی است که از امام باقر(ع) نقل شده است. بر اساس این نقل، رسول اکرم ص در این خطبه نورانی نزدیک به 90 آیه به عبارات قرآن بدون تغییر یا تغییر اندک، استناد یا اقتباس می کنند. استناد به آیات قرآن کاملا معنادار بوده و در راستای تبیین معارف و به انگیزه معرفت بخشی از راه قرآن کریم بوده است. در حقیقت، خطبه غدیر به عنوان یکی از منابع روایات تفسیری به ویژه در موضوع امامت و ولایت و مسائل گوناگون آن مورد استفاده قرار می گیرد. ✅یکی از این موارد، اشاره به آیه تبلیغ و تبیین آن است. رسول اکرم ص می فرماید: «... فَأَوْحَى إِلَيَ‏ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ‏ فِي عَلِيٍّ يَعْنِي فِي الْخِلَافَةِ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع‏ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ مَعَاشِرَ النَّاسِ مَا قَصَّرْتُ فِي تَبْلِيغِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى إِلَيَّ وَ أَنَا مُبَيِّنٌ لَكُمْ سَبَبَ نُزُولِ هَذِهِ الْآيَةِ إِنَّ جَبْرَئِيلَ ع هَبَطَ إِلَيَّ مِرَاراً ثَلَاثاً يَأْمُرُنِي عَنِ السَّلَامِ رَبِّي وَ هُوَ السَّلَامُ أَنْ أَقُومَ فِي هَذَا الْمَشْهَدِ فَأُعْلِمَ كُلَّ أَبْيَضَ وَ أَسْوَدَ أَنَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع أَخِي وَ وَصِيِّي وَ خَلِيفَتِي وَ الْإِمَامُ مِنْ بَعْدِي؛پس آنگاه خداوند چنین وحی ام فرمود: به نام خداوند همه مهر مهرورز ای فرستاده ی ما آنچه از سوی پروردگارت درباره علی و جانشینی او بر تو فرو فرستادیم به مردم برسان وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای و او تو را از آسیب مردمان نگاه میدارد .. هان مردمان ! در تبلیغ آنچه خداوند بر من نازل فرموده کوتاهی نکرده ام و اکنون سبب نزول آیه را بیان می کنم : همانا جبرئیل از سوی سلام پروردگارم –که تنها او سلام است - سه مرتبه بر من فرود آمد و فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابیطالب برادر وصی و جانشین من در میان امت و امام پس از من است»(طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 59) ✅رسول اکرم ص نخست به وحی الهی پیرامون جانشینی حضرت علی ع و نزول آیه تبلیغ: « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ‏» (مائده:67) اشاره کرده و سبب نزول آن را تبیین می کنند. بر این اساس، سبب نزول آیه این است که جبرئیل سه بار از سوی خدای متعال نازل شد و دستور الهی را نازل کرد که رسول اکرم ص حضرت علی ع را به عنوان برادر، وصیّ، خلیفه و امام پس از خود معرفی کنند و منزلت ایشان را بیان کنند. ✅رسول اکرم ص به صراحت، وحی الهی را پیرامون حضرت علی ع بیان می کنند: «بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ‏ فِي عَلِيٍّ» و منظور از آن را به روشنی جانشینی حضرت علیّ ع است: « يَعْنِي فِي الْخِلَافَةِ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع». ✅روشن است که تعبیر «فی علیّ» بیان تفسیری است و شأن نزول آیه را بیان می کند. از سوی دیگر، از چگونگی تعبیر روایت که آیه را با بسمله آغاز می کند و به آیات قبل و بعد از این آیه اشاره نمی کند، روشن می شود که این آیه به صورت مستقل نازل شده است. ✅ حال باید این نکته روشن شود که چگونه انجام ندادن وحی الهی پیرامون حضرت علی ع با انجام ندادن رسالت برابر است؟ پاسخ به این پرسش را باید با تبیین مفاد فراز مزبور پیدا کرد که رسول اکرم ص حضرت علیّ ع را برادر، وصیّ، خلیفه و امام پس از خود معرفی می کنند؛ نه اینکه محتواى پيام وحی مسائل جزئى و فردى باشد همچنین مربوط به توحيد و نبوّت و معاد نيست؛ همانگونه که مربوط به نماز، روزه، حج، زكات، خمس وجهاد هم نيست. ✅اینکه انجام ندادن وحی الهی پیرامون حضرت علی ع با انجام ندادن رسالت برابر است و در طرف مقابل، برابری ابلاغ وحی درباره وصایت و امامت و جانشینی حضرت علی ع با انجام رسالت است، این است که امامت، تداوم رسالت است و امام همانند پیامبر – به جز در موارد خاص که جزو اختصاصات رسول اکرم ص است- است و شئون ایشان را برعهده دارد که به صراحت در همین فراز به منزلت امام و جایگاه وی همانند پیامبر اشاره دارد. از این رو، با در حقیقت، با امامت، دین تداوم پیدا می کند و با نبود امامت، دین در زمان کوتاهی از میان می رود. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (2) 🌸آیه 12 سوره یس 🔸خطبه غدیر نقلهای گوناگونی دارد که مفصل ترین آنها روایتی است که از امام باقر(ع) نقل شده است. بر اساس این نقل، رسول اکرم ص در این خطبه نورانی نزدیک به 90 آیه به عبارات قرآن بدون تغییر یا تغییر اندک، استناد و اقتباس استفاده می کنند. استناد به آیات قرآن کاملا معنادار بوده و در راستای تبیین معارف و به انگیزه معرفت بخشی از راه قرآن کریم بوده است. از این رو، با تحلیل خطبه و دقت در استنادش به قرآن کریم افزون بر استفاده از معارف، آیات قرآن کریم شرح و تبیین می شود. در حقیقت، خطبه غدیر به عنوان یکی از منابع روایات تفسیری به ویژه در موضوع امامت و ولایت و مسائل گوناگون آن مورد استفاده قرار گرفته و از این طریق، دامنه روایات تفسیری گسترش یافته و امکان بیشتری برای بهره مندی از روایات تفسیری فراهم می گردد. 🔸یکی از این موارد، اشاره به آیه ۱۲ سوره یس است. رسول اکرم ص می فرماید: «لَا حَلَالَ إِلَّا مَا أَحَلَّهُ اللَّهُ وَ لَا حَرَامَ إِلَّا مَا حَرَّمَهُ اللَّهُ عَرَّفَنِي الْحَلَالَ وَ الْحَرَامَ وَ أَنَا أَفْضَيْتُ لِمَا عَلَّمَنِي رَبِّي مِنْ كِتَابِهِ وَ حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ إِلَيْهِ مَعَاشِرَ النَّاسِ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا وَ قَدْ أَحْصَاهُ اللَّهُ فِيَّ وَ كُلُّ عِلْمٍ عَلِمْتُ فَقَدْ أَحْصَيْتُهُ فِي إِمَامِ الْمُتَّقِينَ وَ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا عَلَّمْتُهُ عَلِيّاً وَ هُوَ الْإِمَامُ الْمُبِينُ؛ حلالى نيست مگر آنچه خدا و رسولش و امامان حلال كرده باشند، و حرامى نيست مگر آنچه خدا و رسولش و امامان بر شما حرام كرده باشند. خداوند عز و جل حلال و حرام را به من شناسانده است، و آنچه پروردگارم از كتابش و حلال و حرامش به من آموخته به او سپرده‏ام. اى مردم، هيچ علمى نيست مگر آنكه خداوند آن را در من جمع كرده است و هر علمى را كه آموخته‏ام در امام المتقين جمع نموده‏ام، و هيچ‏ علمى نيست مگر آنكه آن را به على آموخته‏ام. اوست «امام مبين». 🔸رسول اکرم ص نخست منحصر بودن حکم حلال و حرام به خدای متعال را بیان می کنند؛ همانگونه که قرآن کریم در آیات فراوان به آن اشاره دارد، مانند: ««إِنْ الْحُكْمُ إِلَّا للَّهِ (انعام:57) «حكم و فرمان، تنهاازآن خداست!» و «وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمْ الظَّالِمُونَ».(مائده،45) «و هر كس به آنچه خدا نازل كرده حكم نكند، ستمكار است». 🔸رسول اکرم ص سپس به یادگیری حلال و حرام از سوی خدای متعال اشاره می کنند؛ همانگونه که قرآن کریم به تعلیم معارف از سوی خدای سبحان اشاره می کند: وَ لَوْ لاَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْکَ وَ رَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوکَ وَ مَا يُضِلُّونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ مَا يَضُرُّونَکَ مِنْ شَيْ‌ءٍ وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْکَ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ عَلَّمَکَ مَا لَمْ تَکُنْ تَعْلَمُ وَ کَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْکَ عَظِيماً (نساء، 113) اگر فضل و رحمت خدا شامل حال تو نبود، گروهی از آنان تصمیم داشتند تو را گمراه کنند؛ اما جز خودشان را گمراه نمی‌کنند؛ و هیچ‌گونه زیانی به تو نمی‌رسانند. و خداوند، کتاب و حکمت بر تو نازل کرد؛ و آنچه را نمی‌دانستی، به تو آموخت؛ و فضل خدا بر تو (همواره) بزرگ بوده است.» 🔸رسول اکرم ص پس از بیان اینکه علومی را که از خدای متعال یاد گرفته بودند، را به حضرت علی ع یاد می دهند، ایشان را با عنوان «امام مبین» یاد می کنند که هر علم در ایشان ثبت و ضبط است. پیامبر اکرم ص با این بیان، به آیه دوازدهم سوره مبارکه یس اشاره می کنند که می‌فرماید: «وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ؛ هر چیزی را در امام مبین، احصا، شمارش و ثبت و ضبط کردیم» 🔸توضیح آیه این است که امام مبین در این آیه دو مصداق دارد: 🔰 1.لوح محفوظ؛ غالب مفسران" امام مبين" را در اينجا به عنوان" لوح محفوظ" همان كتابى كه همه اعمال و همه موجودات و حوادث اين جهان در آن ثبت و محفوظ است تفسير كرده‏اند.(ابوالفتوح رازی، روض الجنان،ج16، ص139؛ طبرسی، مجمع البیان،ج8، ص654؛ طباطبائی، المیزان،ج17، ص67)
🔰2.در برخی از روایات، امام مبین به حضرت امیر مومنان علی ع تفسیر شده است. از جمله در حديثى از امام باقر ع از پدرش از جدش ع نقل شده است كه فرمود:" هنگامى كه اين آيه‏ «وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ» نازل شد. ابو بكر و عمر برخاستند و عرض كردند: اى پيامبر! آيا منظور از آن تورات است؟فرمود: نه، عرض كردند انجيل است؟ فرمود: نه، عرض كردند: منظور قرآن است؟ فرمود: نه، در اينحال امير مؤمنان على ع به سوى پيامبر ص آمد هنگامى كه چشم رسول خدا ص بر او افتاد فرمود:هو هذا! انه الامام الذى احصى اللَّه تبارك و تعالى فيه علم كل شى‏ء:" امام مبين اين مرد است! او است امامى كه خداوند متعال علم همه چيز را در او احصا فرموده"!. ✅ ارتباط این دو مصداق به این صورت است که قلب پاك پيامبر ص در درجه اول و قلب وسيع جانشين او در درجه بعد آيينه‏هايى است كه لوح محفوظ را نشان می دهد، و مطالبی که در لوح محفوظ است از سوى خدا به آن الهام مى‏گردد، به اين ترتيب نمونه‏اى از" لوح محفوظ" مى‏باشد. 🔸شایان ذکر است روایات فراوانی در علم حضرت علی ع و گستردگی آن وجود دارد؛ مانند: 🔰- از رسول اکرم ص نقل شده است که: کسی که بخواهد به آدم در علمش بنگرد و.....، باید به علی بن ابی طالب بنگرد.(صدوق، معانى الاخبار، ص 95) 🔰 -پیامبر اکرم ص فرمود: من شهر علمم و علی در آن است. (صدوق، الامالی، ص 345؛عبد البر،الاستیعاب،ج3، ص1102؛ حلّی، كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين عليه السلام ، ص50؛ر.ک:سنن الترمذي، ج 5، باب 87، ص 301، ج 3807) 🔰همچنین فرمود: آگاه ترین امتم پس از من، علی بن ابی طالب است. (صدوق، الامالی، ص 548؛ حلّی، كشف اليقين في فضائل أمير المؤمنين عليه السلام ، ص50) 🔰 -از ابن عباس نقل شده است: على به من علم آموخته است، علم او از جانب رسول خدا (ص) است، و رسول اللَّه (ص) را خداوند از بالاى عرش خود آموزش داده است، بنا بر اين علم پيامبر (ص) از جانب خدا، و علم‏ على‏ از جانب پيامبر (ص)، و علم من از جانب على است، و علم تمام ياران محمّد (ص) در برابر على (ع) همچون قطره‏اى است در برابر هفت دريا.( مفيد، الأمالي، ص236) ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (3) 🌺آیه 56 زمر ✅خطبه غدیر نقلهای گوناگونی دارد که مفصل ترین آنها روایتی است که از امام باقر(ع) نقل شده است. بر اساس این نقل، رسول اکرم ص در این خطبه نورانی نزدیک به 90 آیه به عبارات قرآن بدون تغییر یا تغییر اندک، استناد یا اقتباس می کنند. استناد به آیات قرآن کاملا معنادار بوده و در راستای تبیین معارف و به انگیزه معرفت بخشی از راه قرآن کریم بوده است. ✅رسول اکرم ص می فرماید: «مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّهُ جَنْبُ اللَّهِ الَّذِي ذَكَرَ فِي كِتَابِهِ فَقَالَ تَعَالَى أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ؛‏ اى مردم، على «جنب اللَّه» است كه خداوند در كتابش ذكر كرده و خدای سبحان فرموده است: مبادا کسی بگوید اى حسرت بر آنچه درباره جنب خداوند تفريط و كوتاهى كردم».(طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 60) ✅رسول اکرم ص امیرمؤمنان علی ع را جنب الله در قرآن کریم ذکر کرده و کریمه: « أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ»( زمر: 56) را تلاوت می کند. ✅ این آیه ناظر به حالات برخی از انسانها در روز قیامت است که وارد عرصه محشر مى‏شود و نتيجه تفريطها، و مسامحه‏كاريها و خلافكاريها، را در برابر چشم خود مى‏بيند، فريادش به" وا حسرتا" بلند مى‏شود، اندوهى سنگين توأم با ندامتى عميق بر قلب او سايه مى‏افكند، و اين حالت درونى خود را بر زبان آورده و ابراز پشیمانی و حسرت می کند،گرچه فایده ای ندارد. ✅جنب به معنای پهلو و ناحیه و جانب است.خدای متعال که مجرد است و جسم ندارد و زمان و مکان ندارد؛ بلکه آفریننده زمان و مکان و جسم است، جنب هم متناسب با این حقیقت باشد که هر چیزی که در جانب پروردگار قرار دارد: فرمان او، اطاعت او، كتب آسمانى كه از ناحيه او نازل شده است.( ر.ک: طباطبایی، 1372، ج17، ص282) ✅جنب الله مفهوم کلی است و مصادیق متعددی دارد و یکی از برجسته ترین آنها به بیان رسول اکرم ص امیرمومنان علی ع است. ایشان در جانب پرودگار متعال است و جایگاه ویژه نزد خدای متعال داشته و ارتباط وثیقی با خدای سبحان دارد. کوتاهی کردن و پیروی نکردن از حضرت علی ع به همین جهت حسرت و پشیمانی را به دنبال دارد. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (4) 🌺آیه 28 زخرف ✅خطبه غدیر نقلهای گوناگونی دارد که مفصل ترین آنها روایتی است که از امام باقر(ع) نقل شده است. بر اساس این نقل، رسول اکرم ص در این خطبه نورانی نزدیک به 90 آیه به عبارات قرآن بدون تغییر یا تغییر اندک، استناد یا اقتباس می کنند. استناد به آیات قرآن کاملا معنادار بوده و در راستای تبیین معارف و به انگیزه معرفت بخشی از راه قرآن کریم بوده است. 🔸رسول اکرم ص در خطبه غدیر می فرماید: «مَعَاشِرَ النَّاسِ الْقُرْآنُ يُعَرِّفُكُمْ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ وَ عَرَّفْتُكُمْ أَنَّهُ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ حَيْثُ يَقُولُ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِي عَقِبِهِ‏؛ اى مردم، قرآن به شما مى‏شناساند كه امامان بعد از على فرزندان او هستند و من هم به شما شناساندم كه آنان از نسل من و از نسل اويند. آنجا كه خداوند در كتابش مى‏فرمايد: «آن را به عنوان كلمه باقى در نسل او قرار داد». (طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 65) 🔸رسول اکرم ص به تداوم امامت و ولایت در فرزندان حضرت علی ع اشاره می کنند و به قرآن کریم استشهاد می کنند و آیه را توضیح می دهند:«وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِي‏ عَقِبِهِ‏؛( زخرف/ 28).و او كلمه توحيد را كلمه پاينده‏اى در نسلهاى بعد از خود قرار داد» 🔸مفاد آیه این است که خدای متعال توحید یا هدایت(که از عبارت "سیهدین" در آیه قبل استفاده می شود) را در نسل حضرت ابراهیم قرار داد تا همیشه درنسل ایشان باقی بماند.( ر.ک: طباطبائی، المیزان، ج18، ص96 و 106؛ مكارم شيرازى و همکاران، تفسیر نمونه، ج21، ص45) 🔸 رسول اکرم ص این آیه را درباره امامت اهلبیت ع و باقی ماندن آن تا روز قیامت تفسیر می کنند. از امام صادق عليه السّلام نیز نقل شده است که منظور از آن، امامت است که خدا تا روز قيامت در نسل‏ حسين ع قرار داده است: «يَعْنِي بِذَلِكَ الْإِمَامَةَ، جَعَلَهَا اللَّهُ فِي عَقِبِ الْحُسَيْنِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ».)بحرانى، البرهان في تفسير القرآن، ج‏1، ص317( 🔰از نظر برخی از مفسران، ارتباط امامت با آیه مورد بحث از این جهت است که بالاترین مراتب هدایت، امامت است. (ر.ک: طباطبائی، المیزان، ج18، ص 106) 🔰از دیدگاه برخی دیگر یکی از مراتب توحید، توحید در ولایت تشریعی و حاکمیت و رهبری است. (مكارم شيرازى و همکاران، تفسیر نمونه، ج21، ص45) ✍به نظر می رسد با توجه به پیوند توحید و ولایت و نیز پیوند هدایت و ولایت، مفاد آیه روشن می شود. بنابراین، باقی ماندن توحید یا هدایت تا روز قیامت، با باقی ماندن ولایت است و اساسا ولایت در راستای توحید است؛ همانگونه که در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «إِلَى‏ اللَّهِ‏ تَدْعُونَ‏ وَ عَلَيْهِ تَدُلُّونَ وَ بِهِ تُؤْمِنُونَ وَ لَهُ تُسَلِّمُونَ وَ بِأَمْرِهِ تَعْمَلُونَ وَ إِلَى سَبِيلِهِ تُرْشِدُونَ وَ بِقَوْلِهِ تَحْكُمُون‏؛( صدوق، عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2 ، ص274) تنها به خدا فرا می خوانید و تنها بر او راهنمایی می کنید و تنها به او ایمان می آورید و تنها تسلیم او هستید و تنها به امر او عمل می کنید و تنها به را او ارشاد می کنید و تنها بر اساس سخن او حکم می کنید» ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (5) 🌺آیات 6 و 7 سوره حمد ✅خطبه غدیر نقلهای گوناگونی دارد که مفصل ترین آنها روایتی است که از امام باقر(ع) نقل شده است. بر اساس این نقل، رسول اکرم ص در این خطبه نورانی نزدیک به 90 آیه به عبارات قرآن بدون تغییر یا تغییر اندک، استناد یا اقتباس می کنند. استناد به آیات قرآن کاملا معنادار بوده و در راستای تبیین معارف و به انگیزه معرفت بخشی از راه قرآن کریم بوده است. ✅رسول اکرم ص می فرماید: «مَعَاشِرَ النَّاسِ أَنَا صِرَاطُ اللَّهِ الْمُسْتَقِيمُ الَّذِي أَمَرَكُمْ بِاتِّبَاعِهِ ثُمَّ عَلِيٌّ مِنْ بَعْدِي ثُمَّ وُلْدِي مِنْ صُلْبِهِ أَئِمَّةٌ يَهْدُونَ إِلَى الْحَقِ‏ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ ثُمَّ قَرَأَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ، الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ، إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ، اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ، صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ وَ قَالَ فِيَّ نَزَلَتْ وَ فِيهِمْ نَزَلَتْ وَ لَهُمْ عَمَّتْ وَ إِيَّاهُمْ خُصَّتْ(طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 62)؛ اى مردم، من راه مستقيم خداوند هستم كه شما را به پيروى آن امر نموده، و سپس على بعد از من و سپس فرزندانم از نسل او كه امامان هدايت‏اند، به حق هدايت مى‏كنند و به يارى حق به عدالت رفتار مى‏نمايند ؛ سپس پیامبر (ص ) سوره حمد را قرائت فرمودند. ✅رسول اکرم ص نخست خودشان را صراط مستقیمی بیان می کنند که خدای سبحان به پیروی از آن امر کرده است و سپس برای حضرت علی ع و همچنین برای فرزندان معصومش (ع) این ویژگی را ذکر می کنند. ✅ روشن است که صراط مستقیم انسان را به مقصد هدایت کرده و از انحراف نجات می دهد. ✅در روایات نیز این موضوع بیان شده است؛ برای نمونه امام صادق ع پس از قرائت آیه «الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ‏» فرمود:«هُوَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع؛ آن، امیرمؤمنان ع است.(قمی، تفسیر قمی، ج‏1، ص28) ✅رسول اکرم ص پس از بیان صراط مستقیم بودن خود و حضرت علی ع و هدایت اهلبیت ع به حق، سوره حمد را قرائت می کنند و از نزول سوره حمد درباره خود و اهلبیت ع خبر می دهند. روشن است که با این بیان، منظور از «صراط مستقیم» و «انعمت علیهم»، اهلبیت ع هستند. ✅گرچه مصادیق متعددی برای «صراط مستقیم» و «انعمت علیهم» وجود دارد؛ لکن مصداق برجسته آنها رسول اکرم (ص) و امیرمؤمنان (ع) و اهلبیت (ع) هستند. از این رو، در برخی از روایات به مصادیق دیگر اشاره شده است، مانند : « قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ‏ دِينَ‏ اللَّهِ الَّذِي نَزَلَ بِهِ جَبْرَئِيلُ ع عَلَى مُحَمَّدٍ ص صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ‏ قَالَ شِيعَةِ عَلِيٍّ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع لَمْ تَغْضَبْ عَلَيْهِمْ وَ لَمْ يَضِلُّوا».(کوفی،تفسیر فرات کوفی،ص52؛ مجلسی، بحار الانوار، ج36،ص 128) ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (6) 🌺آیه 179 آل عمران ✅رسول اکرم ص می فرماید:«مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَكُنْ يَذَرُكُمْ‏ عَلى‏ ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ اى مردم، خداوند عز و جل شما را به حال خود رها نخواهد كرد تا آنكه خبيث را از پاكيزه جدا كند، و خداوند شما را بر غيب مطلع نمى‏كند»( طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 62) 🔸رسول اکرم ص به این آیه از قرآن کریم اشاره می کنند: «مَا کَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَکُمْ عَلَى الْغَيْبِ؛ چنین نبود که خداوند، مؤمنان را به همان‌گونه که شما هستید واگذارد؛ مگر آنکه ناپاک را از پاک جدا سازد. و نیز چنین نبود که خداوند شما را از اسرار غیب، آگاه کند»( آل عمران: 179) 🔸این آیه مربوط به جنگ احد است که در آن، مؤمنان حقيقي و دروغين در كنار هم بودند و همگي خود را در اقامه دين الهي سهيم مي‏دانستند، خداي سبحان در این آيه ، به پيامبرش خبر داد كه به مقتضاي سنت الهي، مؤمنان را با جنگ و مانند آن مي‏آزمايد، تا ناپاكان از پاكان و منافقان از مؤمنان شناخته شده و جدا گردند و هيچ كس بدون آزمون رها نشود. از سوی دیگر،خداوند انسان¬ها را از غيب آگاه نمي¬کند، زيرا براي آن شايستگي ندارند و علم غيب را فقط به رسولان خويش عطا مي‏كند، زيرا شايسته آن اند. 🔸گرچه مورد نزول این آیه، جنگ احد است؛ لکن رسول اکرم ص آن را توسعه داده و بر امامت و ولایت تطبیق می کند. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (7) 🌺آیه 8 حشر و 94 نحل ✅رسول اکرم ص در خطبه غدیر می فرماید: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ عَلَيَّ قَوْلِي هَذَا وَ لَمْ يُوَافِقْهُ أَلَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ خَبَّرَنِي عَنِ اللَّهِ تَعَالَى بِذَلِكَ وَ يَقُولُ مَنْ عَادَى عَلِيّاً وَ لَمْ يَتَوَلَّهُ فَعَلَيْهِ لَعْنَتِي وَ غَضَبِي فَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ‏ أَنْ تُخَالِفُوهُ‏ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ؛‏ ملعون است ملعون است، مورد غضب است مورد غضب است كسى كه اين گفتار مرا ردّ كند و با آن موافق نباشد. بدانيد كه جبرئيل از جانب خداوند اين خبر را براى من آورده است و مى‏گويد:«هركس با على دشمنى كند و ولايت او را نپذيرد لعنت و غضب من بر او باد». هركس ببيند براى فردا چه پيش فرستاده است. از خدا بترسيد كه با على مخالفت كنيد و در نتيجه قدمى بعد از ثابت بودن آن بلغزد، خداوند از آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است» (طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 60) ✅رسول اکرم ص کسی را که سخن ایشان درباره حضرت علی ع نپذیرد، ملعون و مغضوب بیان می کنند و آن را از جبرئیل از خدای سبحان نقل می کنند. سپس رسول اکرم ص در بیان سفارش به پذیرش ولایت و امامت، به یک آیه استناد می کنند: «وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَ‏ اللَّهَ‏ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ؛( حشر، 18) و هر کس باید بنگرد تا برای فردایش چه چیز از پیش فرستاده؛ و از خدا بپرهیزید! خدا به آنچه را که انجام می دهید، آگاه است» رسول اکرم همچنین از این کریمه اقتباس می کنند:«وَ لاَ تَتَّخِذُوا أَيْمَانَکُمْ دَخَلاً بَيْنَکُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِهَا؛(نحل:94) سوگندهایتان را وسیله تقلّب و خیانت در میان خود قرار ندهید، مبادا گامی بعد از ثابت‌گشتن (بر ایمان) متزلزل شود؛ و به خاطر بازداشتن (مردم) از راه خدا، آثار سوء آن را بچشید! و برای شما، عذاب عظیمی خواهد بود!» ✅آیه نخست، مؤمنان را به آمادگی برای آخرت و محاسبه و تقوا و سفارش می کند. آیه دوم پیمان شکنی و سوء استفاده از مقدسات را نکوهش کرده و آن را موجب تزلزل و لغزش و بدعاقبتی بیان می کند. ✅گرچه مضمون و محتوای آیه نخست کلی است و هرگونه محاسبه نفس و تقوا را شامل می شود؛ لکن رسول اکرم ص، مصداق محاسبه و تقوای الهی را نسبت به پیروی از حضرت علی ع بیان می کند و با توجه به آیه دوم، مخالفت با ایشان را سبب تزلزل ایمان انسان و بدعاقبتی ذکر می کند و خدا را آگاه به همه اعمال به ویژه چگونگی ارتباط انسان با ولایت بیان می کند. ✅چگونگی پیروی از مراجع معظم تقلید و ولایت فقیه در عصر حاضر را باید از این منظر نگریست. از این رو، پیروی از مراجع عظام تقلید و ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب، مصداق تقواست و انسان باتقوا نمی تواند با رهبری معظم انقلاب زاویه داشته باشد. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (۸) 🌺آیه 58 اسراء و 102 هود 🔸رسول اکرم (ص) در خطبه غدیر می فرماید:«مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّهُ مَا مِنْ قَرْيَةٍ إِلَّا وَ اللَّهُ مُهْلِكُهَا بِتَكْذِيبِهَا وَ كَذَلِكَ يُهْلِكُ الْقُرَى‏ وَ هِيَ ظالِمَةٌ كَمَا ذَكَرَ اللَّهُ تَعَالَى؛ اى مردم، هيچ سرزمين آبادى نيست مگر آنكه در اثر تكذيبِ خداوند، آنان را هلاك خواهد كرد، و همچنین سرزمینها را هلاک می کند در حالی که ستمگر است، همانگونه که خداوند ذکر کرده است»( طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 62) 🔸رسول اکرم (ص) با اقتباس از دو آیه به پیامد تکذیب توحید و امامت وعده می دهند: أ.«وَ إِنْ مِنْ قَرْيَةٍ إِلاَّ نَحْنُ مُهْلِکُوهَا؛ هیچ شهر و آبادی نیست مگر اینکه آن را هلاک می‌کنیم»( اسراء: 58) ب.«وَ کَذٰلِکَ أَخْذُ رَبِّکَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَ هِيَ ظَالِمَةٌ؛ و اینچنین است مجازات پروردگار تو، هنگامی که شهرها و آبادیهای ظالم را مجازات می‌کند! »( هود: 102) 🔸گرچه موضوع این دو آیه، تکذیب توحید است؛ لکن با بیان رسول اکرم ص استفاده می شود که تکذیب امامت نیز پیامد هلاکت را به دنبال دارد. از سوی دیگر، از آیه به روشنی استفاده می شود که دلیل هلاکت اهل سرزمین، ستمگر بودن آنان است؛ همچنانکه رسول اکرم ص عامل هلاکت را تکذیب بیان می کنند. بنابراین، تکذیب، خود ستم است و چه ستمی بالاتر از تکذیب توحید و ولایت. 🔸 البته روشن است که سخن رسول اکرم ص بر اساس آیات قرآن، تهدید جدی است و البته تحقق یا عدم تحقق، به عوامل و موانع متعددی بستگی دارد. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (۹) 🌺آیه 10 فتح ✅رسول اکرم ص در خطبه غدیر می فرماید:«أَلَا وَ إِنِّي عِنْدَ انْقِضَاءِ خُطْبَتِي أَدْعُوكُمْ إِلَى مُصَافَقَتِي عَلَى بَيْعَتِهِ وَ الْإِقْرَارِ بِهِ ثُمَّ مُصَافَقَتِهِ بَعْدِي أَلَا وَ إِنِّي قَدْ بَايَعْتُ اللَّهَ وَ عَلِيٌّ قَدْ بَايَعَنِي وَ أَنَا آخِذُكُمْ بِالْبَيْعَةِ لَهُ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً؛بدانيد كه من بعد از پايان خطابه‏ام شما را به دست دادن با من به عنوان بيعت با او و اقرار به او، و بعد از من به دست دادن با خود او فرا مى‏خوانم. بدانيد كه من با خدا بيعت كرده‏ام و على با من بيعت كرده است، و من از جانب خداوند براى او از شما بيعت مى‏گيرم، پس هر كس پيمان‏شكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است؛ و آن كس كه نسبت به عهدى كه با خدا بسته وفا كند، بزودى پاداش عظيمى به او خواهد داد»( طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 64) ✅رسول اکرم ص مردم را به بیعت با حضرت علی ع پس از تمام شدن خطبه فرا می خوانند. 🔸«مصافقه» از «صَفق» و «صَفقَه» به معنای زدن دست بر دست هنگام بیعت است. (ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج3، ص290) 🔸«بيعت» به معناى زدن دست بر دست دیگری از جهت اطاعت و پیروی است. ( فراهیدی، کتاب العین، ج 2، ص 265) به بیان دیگر، بیعت به معنای پيمان بستن براى فرمانبردارى و اطاعت از كسى است. در گذشته مرسوم بوده كه آن كس كه پيمان اطاعت مى‏بست دست خود را در دست پيشوا و رهبر خود مى‏گذاشت و پيمان وفادارى را از اين طريق اظهار مى‏داشت. ( مكارم شيرازى و همکاران، تفسیر نمونه، ج22، ص44) 🔸«نکث» به معنای نقض و شکستن است. ( ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج5، ص475) ✅رسول اکرم ص در این فراز به چند نکته اشاره می کنند: 🔸أ.پیمان و بیعت با رسول اکرم ص برای اقرار به حضرت علی ع و بیعت با ایشان 🔸ب. پیمان و بیعت با حضرت علی ع 🔸ج.پیمان و بیعت رسول خدا ص با خدای متعال و پیمان و بیعت حضرت علی ع با رسول اکرم ص. البته روشن است بیعت رسول خدا ص با خدای متعال به معنای پیمان است نه دست زدن؛ چرا که خدای سبحان وجود مادی نیست که دست داشته باشد. از این سه نکته به ویژه نکته سوم استفاده می شود که ولایت به صورت طولی از خدای متعال شروع می شود و پس از آن، به رسول اکرم ص و پس از آن، به حضرت علی ع می رسد؛ همچنانکه به روشنی دلالت دارد که میان حضرت علی ع با رسول خدا ص و رسول خدا ص با خدای سبحان پیمان بر فرمانبرداری وجود دارد. 🔸د.گرفتن بیعت از مردم برای حضرت علی ع از سوی خدای متعال؛ همانگونه که رسول خدا ص دستور خدای متعال مبنی بر ولایت و امامت حضرت علی ع را بیان می کند، از سوی خدای سبحان بیعت می گیرد. 🔸ه.کیفر شکست بیعت و پاداش وفاداری به بیعت با استشهاد به آیه دهم سوره مبارکه فتح. قرآن کریم می‌فرماید:«إِنَّ الَّذِينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى‏ نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً؛ كسانى كه با تو بيعت مى‏كنند (در حقيقت) تنها با خدا بيعت مى‏نمايند، و دست خدا بالاى دست آنهاست؛ پس هر كس پيمان‏شكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است؛ و آن كس كه نسبت به عهدى كه با خدا بسته وفا كند، بزودى پاداش عظيمى به او خواهد داد»( فتح: 10) ✅این آیه درباره بیعت حدیبیه (بیع رضوان) است که گروهی از یاران رسول اکرم ص پیمان وفاداری بستند. (طبرسی، مجمع البیان، ج4، ص136؛ آلوسی، روح المعانی، ج13، ص251) خدای متعال بیعت آنان با رسول اکرم ص را بیعت با خدا شمرده و دست رسول خدا ص را به منزله دست خدا شمرده که بالای دست آنان است. سپس به کیفر پیمان شکنی و وفای به پیمان اشاره می کند. از این رو، قرآن مجيد به همه بيعت كنندگان هشدار مى‏دهد كه اگر بر سر پيمان و عهد خود بمانند پاداش عظيمى خواهند داشت، اما اگر آن را بشكنند زيانش متوجه خود آنها است، تصور نكنند به خدا ضررى مى‏رسانند. ✅گرچه آیه مربوط به بیعت حدیبیه و بیعت مردم با رسول خدا ص است؛ لکن رسول اکرم ص آن را توسعه داده و پیمان مردم با حضرت علی ع را مصداق آیه قرار می دهد. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🔻ارتباط انقلاب اسلامی با غدیر 🔸 رسول اکرم (ص) در غدیر در راستای پیروی از امر خدای سبحان حضرت علی(ع) و امامان معصوم(ع) را به عنوان امام و رهبر جامعه معرفی می کنند. 🔸روشن است این موضوع درباره تعییین حاکمیت اجتماعی- سیاسی برای جامعه است؛ گرچه ابعاد دیگر همانند بُعد معنوی جامعه و فرد نیز کاملا به امام و رهبر جامعه مرتبط می شود. اساسا ابعاد گوناگون جامعه با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. 🔸یکی از فرازهای مهم خطبه غدیر که کمتر مطرح شده، این است که تحقق امر به معروف و نهی از منکر با امام معصوم است: «وَ لَا أَمْرٌ بِمَعْرُوفٍ وَ لَا نَهْيٌ عَنْ مُنْكَرٍ إِلَّا مَعَ إِمَامٍ مَعْصُومٍ( طبرسی، الاحتجاج، ج1، ص65) و هيچ امر به معروف و نهى از منكرى نمى‏شود مگر با امام معصوم». زیرا شناخت امر به معروف و نهی از منکر و نیز عملی ساختن آن به صورت کامل جز با امام معصوم امکان ندارد. این سخن هنگامی تصدیق می شود که دایره امر به معروف و نهی از منکر را به مسائل عبادی، اخلاقی و رفتاری و رفتارهای فردی و اجتماعی را در حوزه های گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و امنیتی و... در نظر بگیریم. از سوی دیگر، باید توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتب قولی و رفتاری است و جنبه رفتاری صرفا به حاکمیت برمی گردد. بنابراین، امامت و ولایت در امر به معروف و نهی از منکر تأثیر دارد. امروزه تفاوت حاکمیتها در غرب و شرق را در ابعاد گوناگون جامعه و زندگی افراد به روشنی می بینیم. قانون گذاری و نیز رفتارهای حاکمیت و نیز رفتارهای فردی تحت تاثیر حاکمیتها تفاوت پیدا می کند. 🔸گرچه در زمان غیبت امام(ع) دسترسی مستقیم به امام عصر(ع) نداریم؛ لکن با توجه به ادله محکم و قطعی، ولایت فقیه را در امتداد ولایت امام معصوم(ع) می دانیم. 🔸از این رو، بدون تردید،انقلاب اسلامی را که بر پایه ولایت فقیه تشکیل شده، باید در امتداد ولایت امام معصوم(ع) دانست؛ گرچه برخی از نقصهایی در رفتار برخی از مسولان وجود دارد که طبیعتا موضوعی شخصی است و ارتباطی به نظام پیدا نمی کند. با همه ضعف و کاستی که وجود دارد و به عملکرد افراد برمی گردد،اگر کسی از روی انصاف، آثار تحقق نظام اسلامی را نگاه کند، برکات و آثار ارزشمند را تایید می کند؛ همانگونه که گاهی افراد بیطرف و حتی مخالفان نظام و براندازان به آن اعتراف می کنند. از سوی دیگر، تلاش فراوان دشمنان نظام را از این منظر باید تجزیه و تحلیل کرد. 🔸🔸انقلاب اسلامی و نظام ولایت فقیه، امتداد ولایت امامان معصوم(ع) است که به ولایت الهی منتهی می شود. بنابراین، هرگونه ارتباط با آن با سعادت دنیوی و اخروی افراد و جامعه ارتباط دارد. حمایت از آن و تلاش برای آن یا خدای ناکرده، تضعیف آن را باید در راستای حمایت یا تضعیف ولایت اهلبیت(ع) دید. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺مناظره «حُرِّه» با «حجاج بن یوسف» درباره فضائل امیرالمومنین(ع) 🔰حرِّه خواهر رضاعى نبى ‌اکرم (ص)‌، دختر حلیمه سعدیه، روزى به کاخ حکومتى حجّاج‌بن یوسف ثقفى وارد شد. حجاج در جنایت و خونریزی و ظلم به شیعیان و سادات شهره خاص و عام است. 🔰حجاج از طرز ورود و بی‌اعتنایی او به دستگاه حکومتش دانست که این زن یک بانوی عادی نیست بلکه از متانت و عظمت روحی فوق‌العاده‌ای برخوردار است، 🔶 پس از ‌‌اندکی تامّل پرسید: حرّه دختر حلیمه توئی؟ 🔷در پاسخ گفت: فراسةُ مِنْ غیرِ مؤمنٍ یعنی ‌‌ای غیر مؤمن، درست فهمیدی. 🌸 اعتقاد حره درباره امام علی(ع) 🔶حجاج گفت: من مدّت‌هاست در انتظار دیدار توام‌، به من گفته‌اند که عقیده تو این است که علی افضل اصحاب پیغمبر است. 🔷حرّه گفت: به شما دروغ گفته‌اند چرا که عقیده من درباره امیرالمؤمنین علی‌(ع) بیش از آن است که تنها او را بر اصحاب ترجیح ‌دهم. 🔶حجّاج گفت: مقصود خود را واضح‌تر بگو. افضل از اصحاب پیغمبر چه کسانی هستند؟ 🔷گفت: کسان بسیاری مانند: آدم و نوح و ابراهیم و داوود و سلیمان و.... 🔶حجاج گفت: وای بر تو که اکتفا نکردی که علی را افضل اصحاب بدانی بلکه او را در ردیف انبیاء نام بردی! زود باش و دلیل خود را بر این مدّعا بگو و اگر دلیل واضح و برهان قاطعی بر این ادعا نیاوری تو را خواهم کشت. 🌸 افضلیت امام علی(ع) در قرآن 🔷حرّه گفت: این فضیلت را خداوند در قرآن به امیرالمؤمنین علی داده است و آن به این شرح است: 🌸 افضلیت امام علی(ع) بر حضرت آدم(ع) 🔷 خداوند در قرآن مجید درباره آدم گوید: وَ عَصی آدَمُ رَبَّهُ فَغَوی (و آدم نافرمانی خدای کرد و گمراه شد).‌(1) ولی درباره علی‌(ع) گوید: وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً،(و سعی و تلاش شما مورد قدردانی است)(2) آدم از همه نعمت‌های بهشتی مستفید بود و در بهره‌برداری از تمام نعمات آزاد بود و تنها از درخت گندم ممنوع بود که فرمود: وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ، (نزدیک این درخت مشوید)(3) ولی آدم‌(ع) یکسر به سراغ گندم رفت و از گندم خورد و علی‌(ع) منعی از گندم نداشت و همه نعمت‌ها بر او حلال و مباح بود ولی با این وجود نان گندم نخورد. 🌸 افضلیت امام علی(ع) بر حضرت نوح(ع) 🔶حجّاج بی‌اختیار گفت: احسنت یا حرّه! اما دلیل تو بر افضل بودن علی از نوح و لوط چیست؟ 🔷 حرّه گفت: خداوند در مورد همسر نوح و لوط می‌گوید: خداوند برای کسانی که کافر شده‌اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستی دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولی به آن دو خیانت کردند و ارتباط با این دو (پیامبر) سودی به حالشان (در برابر عذاب الهی) نداشت و به آنها گفته شد: «وارد آتش شوید همراه کسانی که وارد می‌شوند!»(4) ولی علی‌ بن ابی طالب را همسری است که خشنودی او خشنودی خدا و خشم او خشم خداست، اگر فاطمه از کسی راضی نباشد خداوند از او راضی نشود.
🌸افضلیت امام علی(ع) بر حضرت ابراهیم(ع) 🔶حجّاج گفت: احسنت یا حرّه! اما بگو بدانم دلیل برتر بودن علی از ابراهیم چه خواهد بود؟ 🔷حرّه گفت: خداوند در قرآن مجید از قول ابراهیم‌(ع) حکایت کرد: «خدایا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده می‌کنی؟» فرمود: «مگر ایمان نیاورده‌ای؟!» عرض کرد: «آری، ولی می‌خواهم قلبم آرامش یابد.»(5) اما حضرت امیرالمؤمنین علی‌(ع) در این باره جمله‌ای فرموده است که دوست و دشمن و خویش و بیگانه این سخن را از او نقل کرده‌اند و همگی شهادت به صحت آن داده‌اند.‌فرمود: لو کُشِفَ الغِطا مَا ازْدَدْتُ یَقیناً، اگر پرده‌ها از جلوی چشمانم کنار رود ذره‌ای بر یقینم افزوده نشود.(6 و 7) 🌸 افضلیت امام علی(ع) بر حضرت موسی(ع) 🔶حجاج گفت: احسنت یا حرّه! اما دلیل تو بر افضل بودن علی از موسی چیست؟ 🔷حرّه گفت: حضرت موسى(ع) وقتی که در دفاع ازمظلوم‌، یکى از یاران فرعون را کشت و به‌ او خبردادند که طرفداران فرعون می‌خواهند تو را به قتل برسانند، در حالی که می‌ترسید،از مصرخارج شد و به سوى مدین رفت.(8) اما علی در لیلة المبیت در بستر پیغمبر خوابید و جان خود را بی‌تشویش فدای رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌) کرد به‌طوری که خداوند بر علی نزد فرشتگان مباهات کرد و در شأن او فرمود: و از مردم کسی است که جانش را برای خشنودی خدا می‌فروشد.(9) 🌸 افضلیت امام علی(ع) بر حضرت سلیمان(ع) 🔶حجاج گفت: احسنت یا حرّه! اما دلیل تفضیل علی بر حضرت سلیمان چیست؟ 🔷گفت: سخن سلیمان در قرآن این است که: پروردگارا! مرا ببخش و حکومتی به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچ کس نباشد.(10) ولی علی مرتضی گوید: لاحَانَ حِینُکِ! هَیهَاتِ! غُرّی غَیْرِی لا حَاجَةَ لی فیکِ طَلَّقْتُکَ ثَلاثاً رَجْعَةَ فیهَا، ‌‌ای دنیا از من دور شو و سراغ من میا، چرا که من تو را سه طلاقه کرده‌ام و لذا رجوعی از من بر تو نیست.(11) 🔶حجاج که انگشت تعجّب به دندان گزیده بود گفت: احسنت یا حرّه! به‌خدا قسم که در دفاعیّات تو کوچک‌ترین خدشه‌ای وارد نیست. آنگاه او را اکرام کرد و جایزه داد. * بحار الانوار،ج۴۶،صص ۱۳۴و۱۳۵و۱۳۶ ______________ 1. طه، آیه۱۲۱. 2. بقره‌، آیه۳۵. 3. انسان، آیه۲۲. 4. تحریم، آیه۱۰. 5. بقره، آیه۲۶۰. 6و7. نهج‌البلاغه؛ بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۱۴۲. 8. قصص، آیه۱۲۱. 9. بقره، آیه۲۰۷. 10. ص‌،آیه۳۵. 11. نهج‌البلاغه، ج ۱، ص ۳۲۸، حکمت ۷۷. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸روزی به حکیمی گفتند : کتابی در زمینه اخلاق معرفی کنید . 🌺فرمود: لازم نیست یک کتاب باشد یک کلمه کافیست که بدانی: 💐 "خدا می بیند"💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺اتفاقات بسیار مهم در روز 24 و 25 ذی الحجه (1) 🔸🔶 روز 24 ذی الحجه اتفاق بسیار مهم مباهله تحقق و آیه شریفه مباهله نازل شده است. 🔰 قرآن کریم می فرماید: «فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ؛ پس هر کس با تو درباره او [عیسی علیه‌السلام] در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم؛ سپس یکدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم» (آیه 61 سوره آل عمران). 🔸🔸واقعه مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران معروف به آیه مباهله به آن اشاره دارد. این واقعه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است. براساس منابع، پیامبر(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند؛ اما در روز موعود مسیحیان نجران از انجام مباهله خودداری کردند. 👈 بر اساس این آیه امام علی(ع) ، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر(ص) است و مى ‏دانیم که رسول‏ خدا (صلی الله علیه و آله) در میان همه انسان‌ها افضل است؛پس على(ع) افضل از همه انسان‌ها به ‏جز رسول ‏خدا(ص) است. 🔹 در این آیه «ابنائنا» بر حسن و حسین‏ (علیهما السلام) صدق مى‏کند و منظور از «نساءنا»، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و مقصود از «انفسنا»، على‏ (علیه السلام) است و منظور از «نفس» چیزى همانند خون و هوا که قوام پیکره مادى انسان بدان مى‏ باشد، نیست 🔰 مراد از «انفسنا»، رسول‏خدا(صلی الله علیه و آله) نیست؛ چرا که درست نیست انسان به سوى خود، نفس خود را فراخواند بلکه مراد کسى است که در عزت، کرامت، محبت، ریاست، ایثار، بزرگى و جلالت در نزد خداوند سبحان جایگاهى چون رسول‏ خدا (صلی الله علیه و آله) داشته باشد و اگر هیچ دلیل دیگرى وجود نمى ‏داشت که حاکى از برترى پیامبر بر على‏ (علیه السلام) باشد. (رک: شیخ مفید، رساله تفضیل امیرالمؤمنین(علیه السلام)، ص ۳۵) ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺اتفاقات بسیار مهم در روز 24 و 25 ذی الحجه (2) 🔸🔶 24 ذی الحجّه، روز نزول آیه شریفه ولایت و روز خاتم بخشی امیرمؤمنان امام علی علیه‌السلام 🔹 به نقل شیخ مفید و سید بن طاوس ، این روز روزى است که امیر مؤمنان امام علی علیه‌السلام در آن روز، در حال رکوع انگشتر خود را به سائل فقیر عنایت کرد؛ این عمل خالصانه و ایثارگرانه امیر مؤمنان علیه‌السلام به قدرى پرارزش بود که آیه 55 سوره مائده در شأن آن نازل شد: «إنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنوُا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ راکِعُونَ؛ سرپرست و ولىّ شما تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده اند؛ همانها که نماز را برپا مى‌دارند و در حال رکوع، زکات مى‌دهند!». (مجلسی، لوامع صاحبقرانی، ج6، ص257) 🔸در شأن نزول آيه آمده است: این آیه هنگامی نازل شد که پیامبر 6 به همراه مؤمنین در مسجد در حال خواندن نماز بودند، فقیری وارد مسجد شد و درخواست کمک کرد کسی به او چیزی نداد، فقیر دست به آسمان بلند کرد و گفت: «خدایا! تو شاهد باش که من در مسجد رسول تو درخواست کمک کردم کسی چیزی به من نداد.» در همین حال حضرت علی 7 که در رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود به فقیر اشاره کرد او نزدیک رفت و انگشتر را از دست حضرت بيرون آورد، پیامبر 6 که شاهد ماجرا بود بعد از نماز دست به دعا برداشت و از خداوند خواست که حضرت را وزیر و یاورش قرار دهد هم چنان‌که هارون را وزیر موسی 7 قرار داد، دعای حضرت تمام نشده بود که آیه ولایت:«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» نازل شد. 🔸این جریان را مفسران شیعه و تعداد زیادی از مفسران سنی نقل کرده اند. 🔸حسّان بن ثابت این جریان را به این صورت در قالب شعر سرود: أبا حسن تفديك نفسي ومهجتي وكل بطئ في الهدي ثابت ومسارع أيذهب مدحيك المحبر ضائعا وما المدح في ذات الالة بضائع فأنت الذي أعطيت إذا أنت راكع فدكت نفوس القوم يا خير راكع فأنزل فيك الله خير ولاية فأثبتها في محكمات الشرائع 🔸🔸در تحلیل آیه شریفه با توجه به ظاهر آیه گفتنی است که در آیه از سویی کلمه (إنّما) بکار رفته که دلالت بر حصر می¬کند. بنابراین، آیه کریمه ولىّ مسلمانان را در خدا، پيامبر 6، و كسانى كه ايمان آورده‏اند، نماز برپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند منحصر کرده و ولایت را از غیر آنها نفی کرده است. 🔸🔸از سوی دیگر، عطف مؤمنان بر «رسوله» و «الله» نشان میدهد که ولیّ با عموم مسلمانان تفاوت داشته و شایستگی ویژه برای قرار گرفتن در کنار رسول اکرم ص و خدای متعال را دارد. همین موضوع بر عصمت ولیّ از هر خطا و گناه دلالت دارد. ولایت ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺اتفاقات بسیار مهم در روز 24 و 25 ذی الحجه (3) 🔸🔶 25 ذی الحجّه، روز نزول سوره مبارکه انسان 🔷شام روز 24 ذی الحجه شب سومی است که حضرت امیرالمومنین(ع) به همراه حضرت فاطمه زهرا(ع) و حسنین(ع) و فضه خادمه غذای خود را به نیازمندان دادند و فردای ان روز یعنی 25 ذی الحجه «سوره هل اتی» نازل شد(مجلسی، لوامع صاحبقرانی، ج6، ص257) 🔸بر اساس روایات فراوان، سوره انسان یا بخشی از آیات این سوره درباره حضرت علی ع و خانوده ایشان همراه با فضه خادمه نازل شد. از ابن عباس نقل شده است: حسن و حسين ع بيمار شدند پيامبر ص با جمعى از ياران به عيادتشان آمدند، و به على ع گفتند: اى ابو الحسن! خوب بود نذرى براى شفاى فرزندان خود مى‏كردى، على ع و فاطمه ع و فضه كه خادمه آنها بود نذر كردند كه اگر آنها شفا يابند سه روز روزه بگيرند (طبق بعضى از روايات حسن و حسين ع نيز گفتند ما هم نذر مى‏كنيم روزه بگيريم).چيزى نگذشت كه هر دو شفا يافتند، در حالى كه از نظر مواد غذايى دست خالى بودند على ع سه من جو قرض نمود، و فاطمه س يك سوم آن را آرد كرد، و نان پخت، هنگام افطار سائلى بر در خانه آمد و گفت: السلام عليكم اهل بيت محمد ص" سلام بر شما اى خاندان محمد! مستمندى از مستمندان مسلمين هستم، غذايى به من بدهيد خداوند به شما از غذاهاى بهشتى مرحمت كند، آنها همگى مسكين را بر خود مقدم داشتند، و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشيدند. 🔸روز دوم را هم چنان روزه گرفتند و موقع افطار وقتى كه غذا را آماده كرده بودند (همان نان جوين) يتيمى بر در خانه آمد آن روز نيز ايثار كردند و غذاى خود را به او دادند (بار ديگر با آب افطار كردند و روز بعد را نيز روزه گرفتند). 🔸در سومين روز اسيرى به هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد باز سهم غذاى خود را به او دادند هنگامى كه صبح شد على ع دست حسن ع و حسين ع را گرفته بود و خدمت پيامبر ص آمدند هنگامى كه پيامبر ص آنها را مشاهده كرد ديد از شدت گرسنگى مى‏لرزند! فرمود! اين حالى را كه در شما مى‏بينم براى من بسيار گران است، سپس برخاست و با آنها حركت كرد هنگامى كه وارد خانه فاطمه س شد ديد در محراب عبادت ايستاده، در حالى كه از شدت گرسنگى شكم او به پشت چسبيده، و چشمهايش به گودى نشسته، پيامبر ص ناراحت شد. 🔸در همين هنگام جبرئيل نازل گشت و گفت اى محمد! اين سوره را بگير، خداوند با چنين خاندانى به تو تهنيت مى‏گويد، سپس سوره" هل اتى" را بر او خواند. بعضى گفته‏اند كه از آيه" ان‏ الْأَبْرارَ" تا آيه‏ كانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُوراً كه مجموعا هيجده آيه است در اين موقع نازل گشت. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸باز نشر یک نوشته و نکات تاکیدی و تکمیلی آن ✅چندی پیش، در همین کانال، نوشته ای کوتاه درباره ( الزامی بودن حجاب؛ آری یا نه) عرضه کردم. ✅این روزها که این موضوع مطرح شده، مجددا آن را بازنشر می دهم. ✅باید به این نکته اشاره شود که در موضوع حجاب و عفاف: 🔸 کار فرهنگی و ایجابی تاثیر بسیار زیادی دارد و در این موضوع نهادها و افراد اثرگذار چه در جامعه و چه در خانواده مسولیت دارند. 🔸 آماده سازی همه مقدمات آن ضروری است؛ برای نمونه، باید لباس مناسب با قیمت مناسب به صورت فراوان در بازار وجود داشته باشد؛ 🔸برخورد با بدحجابی به عنوان یک آسیب اجتماعی جدی ضرورت دارد به ویژه بدحجابی هنگامی که برنامه ریزی شده باشد. البته این سخن به صورت کلی مطرح است و ناظر به شیوه خاصی نیست. به صورت کلی چگونگی برخورد باید بر اساس قوانین، حساب شده و همراه با رعایت عزت و اخلاق و ادب باشد. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
الزامی بودن حجاب؛ آری یا نه؟ ✍ موضوع حجاب و عفاف، امروزه از دغدغه های اساسی برای بسیاری از افراد است. یکی از موضوعاتی که اخیرا زیاد مطرح شده، الزامی بودن حجاب است و دیدگاههای گوناگون درباره آن مطرح می شود. ✅در اینجا نمی توان همه ابعاد آن را مطرح کرد؛ همچنانکه نمی توان در کیفیت آن سخن گفت. ✅برای نظر در الزامی یا اختیاری بودن آن، باید به آثار حجاب و عفاف و پیامدهای بی حجابی و بی عفافی نگاه کرد. ✅ یکی از مواردی که در این زمینه، می تواند راهگشا باشد ، ارتباط حجاب و عفاف با امنیت است. روشن است با توجه به ارتباط حجاب و عفاف با امنیت زنان و مردان، نمی توان حجاب را اختیاری دانست. چرا دزدی که امنیت مالی را از بین می برد، یا حضور در جامعه برای بیمار کرونایی که سلامت افراد را تهدید می کند، نامطلوب باشد ولی بی حجابی که با امنیت دیگران ارتباط دارد، نامطلوب نباشد و دولت در این زمینه، مسولیتی نداشته باشد؟؟؟؟ بررسی اجمالی ارتباط حجاب و عفاف با امنیت زنان و مردان بیفایده نیست و نشان می دهد حجاب و عفاف، موضوعی شخصی نیست؛ همچنانکه موضوعی تعبدی و عبادی نیست؛ بلکه موضوعی اجتماعی است و آثار اجتماعی دارد. ✅ارتباط حجاب و عفاف با امنیت زنان 🔰حجاب و عفاف زنان از سویی برای خودشان امنیت می آورد؛ همچنانکه قرآن کریم می فرماید: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً؛ احزاب:59» اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرى‏هاى بلند بر خود بيفكنند، اين (عمل) مناسب‏تر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، و خداوند آمرزنده مهربان است» 🔰تجربه هم نشان می دهد زنانی که حجاب و عفاف دارند، از امنیت بیشتری برخوردار هستند و افزایش حجاب و عفاف با افزایش امنیت خودشان ارتباط دارد؛ همچنانکه کاهش حجاب و عفاف با کاهش امنیت خودشان ارتباط دارد. این تجربه چه در ایران و چه در کشورهای غربی به روشنی وجود دارد و آمار روشنگر آن است. ✅ارتباط حجاب و عفاف با امنیت مردان 🔰از سوی دیگر، وجود حجاب و عفاف، آرامش روانی برای مردان ایجاد می کند. هرگاه زن، حجاب و عفاف را رعایت نکند، آرامش ذهنی مردان را بهم ریخته و فکر آنان را به خود مشغول می کند. همین مشغول کردن ذهن، در وهله اول، امنیت خود زنان را تهدید می کند و فراتر از آن، برای مردان مشکلاتی ایجاد می کند. 🔰از امام رضا(ع) نقل شده است: حُرِّمَ النَّظَرُ إِلَى شُعُورِ النِّسَاءِ الْمَحْجُوبَاتِ بِالْأَزْوَاجِ وَ غَيْرِهِنَّ مِنَ النِّسَاءِ لِمَا فِيهِ مِنْ تَهْيِيجِ الرِّجَالِ وَ مَا يَدْعُو التَّهْيِيجُ إِلَى الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِيمَا لَا يَحِلُّ وَ لَا يحمل [يَجْمُلُ‏] وَ كَذَلِكَ مَا أَشْبَهَ الشُّعُورَ إِلَّا الَّذِي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتِي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ‏ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ الْجِلْبَابِ وَ لَا بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى شُعُورِ مِثْلِهِن‏(علل الشرائع ؛ ج‏2 ؛ ص565) نگاه كردن به موهاى زنان پوشیده و بانوان شوهردار و غير ايشان حرام است زيرا اين نگاه مرد را تهييج و تحريك نموده و تهييج شخص را به فساد و چيزى كه حلال و پسنديده نيست مى‏كشاند و همچنين است حكم غير مو كه نگاه مرد به آنها حلال نيست مگر در موردى كه حق تعالى در قرآن آن را استثناء كرده و فرموده است: وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتِي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ‏ و زنان سالخورده كه از ولادت و عادت بازنشسته و اميد ازدواج ندارند بر آنان باكى نيست كه لباسهايشان غير از چادر را بر زمين بگذارند و اشكالى ندارد كه به موهاى مثل اين زنان نگاه شود.» 🔰تجربه هم نشان می دهد که مردان با دیدن زنان با حجاب و عفاف مناسب یا بدون آن، چه روحیه ای پیدا می کنند. مردان با دیدن زنان با حجاب و عفاف مناسب، از آرامش روحی و ذهنی برخوردار بوده و دچار افکار پریشان نمی شوند؛ در صورتی که با دیدن زنان بدون حجاب و عفاف مناسب، آرامش خود را از دست داده و تلاطم روحی برایشان دست می دهد. باید توجه داشت همین موضوع، به نوبه خود زمینه مشکلات دیگر جسمی و روحی و گرفتاریهای فردی و خانوادگی را فراهم می سازد. البته روشن است که مقدار عادت مردان به نگاه و میزان اثرپذیری یکسان نیست؛ لکن سخن در اصل تاثیرگذاری است. نه تنها تجربه ایران، بلکه تجربه کشورهای غربی در این زمینه ان را تایید می کند. 🌺همه بدانیم که هنگامی که حجاب و عفاف با امنیت زنان و مردان ارتباط دارد، الزامی بودنش و اصرار بر آن، قابل دفاع است. و عفاف ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🔴 اینستاگرام عامل احساس بدبختی و عوامل آن 🔹مجله آمریکایی تایم در گزارشی نوشت: نتايج یک مطالعه‌ بر روى جوانان و نوجوانان نشان میدهد اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است 🔸 طبق این تحقیق کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳٪ بیشتر از کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی احساس بدبختی می‌کنند. ✍ به نظر می رسد چند عامل روانی در این احساس تاثیر دارد: ➖ناسپاسی ➖احساس فقر و نداری و گرفتاری ➖حرص و طمع شدید در موضوعات گوناگون ➖بلندپروازی ➖ هم چشمی و مقایسه نابجا ➖حسادت ➖دیدن خوشی دیگران و ناآگاهی از گرفتاریهایشان 🔷 در آموزه های دینی از این صفات نکوهش شده و به کسب این فضایل سفارش شده است: ➖شکر ➖عزّت نفس ➖ قناعت ➖مقایسه نکردن خود ➖خیرخواهی برای دیگران ➖واقع بینی و پرهیز از سطحی نگری ✅ این شبکه اجتماعی در کنار فواید، آسیبهای متعددی دارد که باید مورد توجه باشد. از این رو، استفاده از این شبکه اجتماعی باید با مراقبت از آسیبهای آن باشد که البته آسان هم نیست. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
احیای برجام و آموزه های دینی