🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (6)
🌺آیه 179 آل عمران
✅رسول اکرم ص می فرماید:«مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَكُنْ يَذَرُكُمْ عَلى ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ اى مردم، خداوند عز و جل شما را به حال خود رها نخواهد كرد تا آنكه خبيث را از پاكيزه جدا كند، و خداوند شما را بر غيب مطلع نمىكند»( طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 62)
🔸رسول اکرم ص به این آیه از قرآن کریم اشاره می کنند: «مَا کَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَکُمْ عَلَى الْغَيْبِ؛ چنین نبود که خداوند، مؤمنان را به همانگونه که شما هستید واگذارد؛ مگر آنکه ناپاک را از پاک جدا سازد. و نیز چنین نبود که خداوند شما را از اسرار غیب، آگاه کند»( آل عمران: 179)
🔸این آیه مربوط به جنگ احد است که در آن، مؤمنان حقيقي و دروغين در كنار هم بودند و همگي خود را در اقامه دين الهي سهيم ميدانستند، خداي سبحان در این آيه ، به پيامبرش خبر داد كه به مقتضاي سنت الهي، مؤمنان را با جنگ و مانند آن ميآزمايد، تا ناپاكان از پاكان و منافقان از مؤمنان شناخته شده و جدا گردند و هيچ كس بدون آزمون رها نشود. از سوی دیگر،خداوند انسان¬ها را از غيب آگاه نمي¬کند، زيرا براي آن شايستگي ندارند و علم غيب را فقط به رسولان خويش عطا ميكند، زيرا شايسته آن اند.
🔸گرچه مورد نزول این آیه، جنگ احد است؛ لکن رسول اکرم ص آن را توسعه داده و بر امامت و ولایت تطبیق می کند.
#غدیر
#امامت
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (7)
🌺آیه 8 حشر و 94 نحل
✅رسول اکرم ص در خطبه غدیر می فرماید: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ عَلَيَّ قَوْلِي هَذَا وَ لَمْ يُوَافِقْهُ أَلَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ خَبَّرَنِي عَنِ اللَّهِ تَعَالَى بِذَلِكَ وَ يَقُولُ مَنْ عَادَى عَلِيّاً وَ لَمْ يَتَوَلَّهُ فَعَلَيْهِ لَعْنَتِي وَ غَضَبِي فَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ أَنْ تُخَالِفُوهُ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ؛ ملعون است ملعون است، مورد غضب است مورد غضب است كسى كه اين گفتار مرا ردّ كند و با آن موافق نباشد. بدانيد كه جبرئيل از جانب خداوند اين خبر را براى من آورده است و مىگويد:«هركس با على دشمنى كند و ولايت او را نپذيرد لعنت و غضب من بر او باد». هركس ببيند براى فردا چه پيش فرستاده است. از خدا بترسيد كه با على مخالفت كنيد و در نتيجه قدمى بعد از ثابت بودن آن بلغزد، خداوند از آنچه انجام مىدهيد آگاه است» (طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 60)
✅رسول اکرم ص کسی را که سخن ایشان درباره حضرت علی ع نپذیرد، ملعون و مغضوب بیان می کنند و آن را از جبرئیل از خدای سبحان نقل می کنند.
سپس رسول اکرم ص در بیان سفارش به پذیرش ولایت و امامت، به یک آیه استناد می کنند: «وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ؛( حشر، 18) و هر کس باید بنگرد تا برای فردایش چه چیز از پیش فرستاده؛ و از خدا بپرهیزید! خدا به آنچه را که انجام می دهید، آگاه است»
رسول اکرم همچنین از این کریمه اقتباس می کنند:«وَ لاَ تَتَّخِذُوا أَيْمَانَکُمْ دَخَلاً بَيْنَکُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِهَا؛(نحل:94) سوگندهایتان را وسیله تقلّب و خیانت در میان خود قرار ندهید، مبادا گامی بعد از ثابتگشتن (بر ایمان) متزلزل شود؛ و به خاطر بازداشتن (مردم) از راه خدا، آثار سوء آن را بچشید! و برای شما، عذاب عظیمی خواهد بود!»
✅آیه نخست، مؤمنان را به آمادگی برای آخرت و محاسبه و تقوا و سفارش می کند.
آیه دوم پیمان شکنی و سوء استفاده از مقدسات را نکوهش کرده و آن را موجب تزلزل و لغزش و بدعاقبتی بیان می کند.
✅گرچه مضمون و محتوای آیه نخست کلی است و هرگونه محاسبه نفس و تقوا را شامل می شود؛ لکن رسول اکرم ص، مصداق محاسبه و تقوای الهی را نسبت به پیروی از حضرت علی ع بیان می کند و با توجه به آیه دوم، مخالفت با ایشان را سبب تزلزل ایمان انسان و بدعاقبتی ذکر می کند و خدا را آگاه به همه اعمال به ویژه چگونگی ارتباط انسان با ولایت بیان می کند.
✅چگونگی پیروی از مراجع معظم تقلید و ولایت فقیه در عصر حاضر را باید از این منظر نگریست. از این رو، پیروی از مراجع عظام تقلید و ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب، مصداق تقواست و انسان باتقوا نمی تواند با رهبری معظم انقلاب زاویه داشته باشد.
#امامت
#غدیر
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (۸)
🌺آیه 58 اسراء و 102 هود
🔸رسول اکرم (ص) در خطبه غدیر می فرماید:«مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّهُ مَا مِنْ قَرْيَةٍ إِلَّا وَ اللَّهُ مُهْلِكُهَا بِتَكْذِيبِهَا وَ كَذَلِكَ يُهْلِكُ الْقُرَى وَ هِيَ ظالِمَةٌ كَمَا ذَكَرَ اللَّهُ تَعَالَى؛ اى مردم، هيچ سرزمين آبادى نيست مگر آنكه در اثر تكذيبِ خداوند، آنان را هلاك خواهد كرد، و همچنین سرزمینها را هلاک می کند در حالی که ستمگر است، همانگونه که خداوند ذکر کرده است»( طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 62)
🔸رسول اکرم (ص) با اقتباس از دو آیه به پیامد تکذیب توحید و امامت وعده می دهند:
أ.«وَ إِنْ مِنْ قَرْيَةٍ إِلاَّ نَحْنُ مُهْلِکُوهَا؛ هیچ شهر و آبادی نیست مگر اینکه آن را هلاک میکنیم»( اسراء: 58)
ب.«وَ کَذٰلِکَ أَخْذُ رَبِّکَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَ هِيَ ظَالِمَةٌ؛ و اینچنین است مجازات پروردگار تو، هنگامی که شهرها و آبادیهای ظالم را مجازات میکند! »( هود: 102)
🔸گرچه موضوع این دو آیه، تکذیب توحید است؛ لکن با بیان رسول اکرم ص استفاده می شود که تکذیب امامت نیز پیامد هلاکت را به دنبال دارد. از سوی دیگر، از آیه به روشنی استفاده می شود که دلیل هلاکت اهل سرزمین، ستمگر بودن آنان است؛ همچنانکه رسول اکرم ص عامل هلاکت را تکذیب بیان می کنند. بنابراین، تکذیب، خود ستم است و چه ستمی بالاتر از تکذیب توحید و ولایت.
🔸 البته روشن است که سخن رسول اکرم ص بر اساس آیات قرآن، تهدید جدی است و البته تحقق یا عدم تحقق، به عوامل و موانع متعددی بستگی دارد.
#غدیر
#امامت
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸پیام معرفتی آیات قرآن در خطبه غدیر (۹)
🌺آیه 10 فتح
✅رسول اکرم ص در خطبه غدیر می فرماید:«أَلَا وَ إِنِّي عِنْدَ انْقِضَاءِ خُطْبَتِي أَدْعُوكُمْ إِلَى مُصَافَقَتِي عَلَى بَيْعَتِهِ وَ الْإِقْرَارِ بِهِ ثُمَّ مُصَافَقَتِهِ بَعْدِي أَلَا وَ إِنِّي قَدْ بَايَعْتُ اللَّهَ وَ عَلِيٌّ قَدْ بَايَعَنِي وَ أَنَا آخِذُكُمْ بِالْبَيْعَةِ لَهُ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً؛بدانيد كه من بعد از پايان خطابهام شما را به دست دادن با من به عنوان بيعت با او و اقرار به او، و بعد از من به دست دادن با خود او فرا مىخوانم. بدانيد كه من با خدا بيعت كردهام و على با من بيعت كرده است، و من از جانب خداوند براى او از شما بيعت مىگيرم، پس هر كس پيمانشكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است؛ و آن كس كه نسبت به عهدى كه با خدا بسته وفا كند، بزودى پاداش عظيمى به او خواهد داد»( طبرسی، الاحتجاج، ج 1، ص 64)
✅رسول اکرم ص مردم را به بیعت با حضرت علی ع پس از تمام شدن خطبه فرا می خوانند.
🔸«مصافقه» از «صَفق» و «صَفقَه» به معنای زدن دست بر دست هنگام بیعت است. (ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج3، ص290)
🔸«بيعت» به معناى زدن دست بر دست دیگری از جهت اطاعت و پیروی است. ( فراهیدی، کتاب العین، ج 2، ص 265) به بیان دیگر، بیعت به معنای پيمان بستن براى فرمانبردارى و اطاعت از كسى است. در گذشته مرسوم بوده كه آن كس كه پيمان اطاعت مىبست دست خود را در دست پيشوا و رهبر خود مىگذاشت و پيمان وفادارى را از اين طريق اظهار مىداشت. ( مكارم شيرازى و همکاران، تفسیر نمونه، ج22، ص44)
🔸«نکث» به معنای نقض و شکستن است. ( ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج5، ص475)
✅رسول اکرم ص در این فراز به چند نکته اشاره می کنند:
🔸أ.پیمان و بیعت با رسول اکرم ص برای اقرار به حضرت علی ع و بیعت با ایشان
🔸ب. پیمان و بیعت با حضرت علی ع
🔸ج.پیمان و بیعت رسول خدا ص با خدای متعال و پیمان و بیعت حضرت علی ع با رسول اکرم ص.
البته روشن است بیعت رسول خدا ص با خدای متعال به معنای پیمان است نه دست زدن؛ چرا که خدای سبحان وجود مادی نیست که دست داشته باشد. از این سه نکته به ویژه نکته سوم استفاده می شود که ولایت به صورت طولی از خدای متعال شروع می شود و پس از آن، به رسول اکرم ص و پس از آن، به حضرت علی ع می رسد؛ همچنانکه به روشنی دلالت دارد که میان حضرت علی ع با رسول خدا ص و رسول خدا ص با خدای سبحان پیمان بر فرمانبرداری وجود دارد.
🔸د.گرفتن بیعت از مردم برای حضرت علی ع از سوی خدای متعال؛ همانگونه که رسول خدا ص دستور خدای متعال مبنی بر ولایت و امامت حضرت علی ع را بیان می کند، از سوی خدای سبحان بیعت می گیرد.
🔸ه.کیفر شکست بیعت و پاداش وفاداری به بیعت با استشهاد به آیه دهم سوره مبارکه فتح.
قرآن کریم میفرماید:«إِنَّ الَّذِينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً؛ كسانى كه با تو بيعت مىكنند (در حقيقت) تنها با خدا بيعت مىنمايند، و دست خدا بالاى دست آنهاست؛ پس هر كس پيمانشكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است؛ و آن كس كه نسبت به عهدى كه با خدا بسته وفا كند، بزودى پاداش عظيمى به او خواهد داد»( فتح: 10)
✅این آیه درباره بیعت حدیبیه (بیع رضوان) است که گروهی از یاران رسول اکرم ص پیمان وفاداری بستند. (طبرسی، مجمع البیان، ج4، ص136؛ آلوسی، روح المعانی، ج13، ص251) خدای متعال بیعت آنان با رسول اکرم ص را بیعت با خدا شمرده و دست رسول خدا ص را به منزله دست خدا شمرده که بالای دست آنان است. سپس به کیفر پیمان شکنی و وفای به پیمان اشاره می کند.
از این رو، قرآن مجيد به همه بيعت كنندگان هشدار مىدهد كه اگر بر سر پيمان و عهد خود بمانند پاداش عظيمى خواهند داشت، اما اگر آن را بشكنند زيانش متوجه خود آنها است، تصور نكنند به خدا ضررى مىرسانند.
✅گرچه آیه مربوط به بیعت حدیبیه و بیعت مردم با رسول خدا ص است؛ لکن رسول اکرم ص آن را توسعه داده و پیمان مردم با حضرت علی ع را مصداق آیه قرار می دهد.
#امامت
#غدیر
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🔻ارتباط انقلاب اسلامی با غدیر
🔸 رسول اکرم (ص) در غدیر در راستای پیروی از امر خدای سبحان حضرت علی(ع) و امامان معصوم(ع) را به عنوان امام و رهبر جامعه معرفی می کنند.
🔸روشن است این موضوع درباره تعییین حاکمیت اجتماعی- سیاسی برای جامعه است؛ گرچه ابعاد دیگر همانند بُعد معنوی جامعه و فرد نیز کاملا به امام و رهبر جامعه مرتبط می شود. اساسا ابعاد گوناگون جامعه با هم ارتباط تنگاتنگی دارند.
🔸یکی از فرازهای مهم خطبه غدیر که کمتر مطرح شده، این است که تحقق امر به معروف و نهی از منکر با امام معصوم است:
«وَ لَا أَمْرٌ بِمَعْرُوفٍ وَ لَا نَهْيٌ عَنْ مُنْكَرٍ إِلَّا مَعَ إِمَامٍ مَعْصُومٍ( طبرسی، الاحتجاج، ج1، ص65) و هيچ امر به معروف و نهى از منكرى نمىشود مگر با امام معصوم». زیرا شناخت امر به معروف و نهی از منکر و نیز عملی ساختن آن به صورت کامل جز با امام معصوم امکان ندارد. این سخن هنگامی تصدیق می شود که دایره امر به معروف و نهی از منکر را به مسائل عبادی، اخلاقی و رفتاری و رفتارهای فردی و اجتماعی را در حوزه های گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و امنیتی و... در نظر بگیریم.
از سوی دیگر، باید توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتب قولی و رفتاری است و جنبه رفتاری صرفا به حاکمیت برمی گردد. بنابراین، امامت و ولایت در امر به معروف و نهی از منکر تأثیر دارد.
امروزه تفاوت حاکمیتها در غرب و شرق را در ابعاد گوناگون جامعه و زندگی افراد به روشنی می بینیم. قانون گذاری و نیز رفتارهای حاکمیت و نیز رفتارهای فردی تحت تاثیر حاکمیتها تفاوت پیدا می کند.
🔸گرچه در زمان غیبت امام(ع) دسترسی مستقیم به امام عصر(ع) نداریم؛ لکن با توجه به ادله محکم و قطعی، ولایت فقیه را در امتداد ولایت امام معصوم(ع) می دانیم.
🔸از این رو، بدون تردید،انقلاب اسلامی را که بر پایه ولایت فقیه تشکیل شده، باید در امتداد ولایت امام معصوم(ع) دانست؛ گرچه برخی از نقصهایی در رفتار برخی از مسولان وجود دارد که طبیعتا موضوعی شخصی است و ارتباطی به نظام پیدا نمی کند. با همه ضعف و کاستی که وجود دارد و به عملکرد افراد برمی گردد،اگر کسی از روی انصاف، آثار تحقق نظام اسلامی را نگاه کند، برکات و آثار ارزشمند را تایید می کند؛ همانگونه که گاهی افراد بیطرف و حتی مخالفان نظام و براندازان به آن اعتراف می کنند. از سوی دیگر، تلاش فراوان دشمنان نظام را از این منظر باید تجزیه و تحلیل کرد.
🔸🔸انقلاب اسلامی و نظام ولایت فقیه، امتداد ولایت امامان معصوم(ع) است که به ولایت الهی منتهی می شود.
بنابراین، هرگونه ارتباط با آن با سعادت دنیوی و اخروی افراد و جامعه ارتباط دارد. حمایت از آن و تلاش برای آن یا خدای ناکرده، تضعیف آن را باید در راستای حمایت یا تضعیف ولایت اهلبیت(ع) دید.
#غدیر
#امامت
#انقلاب_اسلامی
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺مناظره «حُرِّه» با «حجاج بن یوسف» درباره فضائل امیرالمومنین(ع)
🔰حرِّه خواهر رضاعى نبى اکرم (ص)، دختر حلیمه سعدیه، روزى به کاخ حکومتى حجّاجبن یوسف ثقفى وارد شد. حجاج در جنایت و خونریزی و ظلم به شیعیان و سادات شهره خاص و عام است.
🔰حجاج از طرز ورود و بیاعتنایی او به دستگاه حکومتش دانست که این زن یک بانوی عادی نیست بلکه از متانت و عظمت روحی فوقالعادهای برخوردار است،
🔶 پس از اندکی تامّل پرسید: حرّه دختر حلیمه توئی؟
🔷در پاسخ گفت: فراسةُ مِنْ غیرِ مؤمنٍ یعنی ای غیر مؤمن، درست فهمیدی.
🌸 اعتقاد حره درباره امام علی(ع)
🔶حجاج گفت: من مدّتهاست در انتظار دیدار توام، به من گفتهاند که عقیده تو این است که علی افضل اصحاب پیغمبر است.
🔷حرّه گفت: به شما دروغ گفتهاند چرا که عقیده من درباره امیرالمؤمنین علی(ع) بیش از آن است که تنها او را بر اصحاب ترجیح دهم.
🔶حجّاج گفت: مقصود خود را واضحتر بگو. افضل از اصحاب پیغمبر چه کسانی هستند؟
🔷گفت: کسان بسیاری مانند: آدم و نوح و ابراهیم و داوود و سلیمان و....
🔶حجاج گفت: وای بر تو که اکتفا نکردی که علی را افضل اصحاب بدانی بلکه او را در ردیف انبیاء نام بردی! زود باش و دلیل خود را بر این مدّعا بگو و اگر دلیل واضح و برهان قاطعی بر این ادعا نیاوری تو را خواهم کشت.
🌸 افضلیت امام علی(ع) در قرآن
🔷حرّه گفت: این فضیلت را خداوند در قرآن به امیرالمؤمنین علی داده است و آن به این شرح است:
🌸 افضلیت امام علی(ع) بر حضرت آدم(ع)
🔷 خداوند در قرآن مجید درباره آدم گوید: وَ عَصی آدَمُ رَبَّهُ فَغَوی (و آدم نافرمانی خدای کرد و گمراه شد).(1)
ولی درباره علی(ع) گوید: وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً،(و سعی و تلاش شما مورد قدردانی است)(2)
آدم از همه نعمتهای بهشتی مستفید بود و در بهرهبرداری از تمام نعمات آزاد بود و تنها از درخت گندم ممنوع بود که فرمود: وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ، (نزدیک این درخت مشوید)(3)
ولی آدم(ع) یکسر به سراغ گندم رفت و از گندم خورد و علی(ع) منعی از گندم نداشت و همه نعمتها بر او حلال و مباح بود ولی با این وجود نان گندم نخورد.
🌸 افضلیت امام علی(ع) بر حضرت نوح(ع)
🔶حجّاج بیاختیار گفت: احسنت یا حرّه! اما دلیل تو بر افضل بودن علی از نوح و لوط چیست؟
🔷 حرّه گفت: خداوند در مورد همسر نوح و لوط میگوید: خداوند برای کسانی که کافر شدهاند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستی دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولی به آن دو خیانت کردند و ارتباط با این دو (پیامبر) سودی به حالشان (در برابر عذاب الهی) نداشت و به آنها گفته شد: «وارد آتش شوید همراه کسانی که وارد میشوند!»(4)
ولی علی بن ابی طالب را همسری است که خشنودی او خشنودی خدا و خشم او خشم خداست، اگر فاطمه از کسی راضی نباشد خداوند از او راضی نشود.
🌸افضلیت امام علی(ع) بر حضرت ابراهیم(ع)
🔶حجّاج گفت: احسنت یا حرّه! اما بگو بدانم دلیل برتر بودن علی از ابراهیم چه خواهد بود؟
🔷حرّه گفت: خداوند در قرآن مجید از قول ابراهیم(ع) حکایت کرد: «خدایا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده میکنی؟» فرمود: «مگر ایمان نیاوردهای؟!» عرض کرد: «آری، ولی میخواهم قلبم آرامش یابد.»(5)
اما حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در این باره جملهای فرموده است که دوست و دشمن و خویش و بیگانه این سخن را از او نقل کردهاند و همگی شهادت به صحت آن دادهاند.فرمود: لو کُشِفَ الغِطا مَا ازْدَدْتُ یَقیناً، اگر پردهها از جلوی چشمانم کنار رود ذرهای بر یقینم افزوده نشود.(6 و 7)
🌸 افضلیت امام علی(ع) بر حضرت موسی(ع)
🔶حجاج گفت: احسنت یا حرّه! اما دلیل تو بر افضل بودن علی از موسی چیست؟
🔷حرّه گفت: حضرت موسى(ع) وقتی که در دفاع ازمظلوم، یکى از یاران فرعون را کشت و به او خبردادند که طرفداران فرعون میخواهند تو را به قتل برسانند، در حالی که میترسید،از مصرخارج شد و به سوى مدین رفت.(8) اما علی در لیلة المبیت در بستر پیغمبر خوابید و جان خود را بیتشویش فدای رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) کرد بهطوری که خداوند بر علی نزد فرشتگان مباهات کرد و در شأن او فرمود: و از مردم کسی است که جانش را برای خشنودی خدا میفروشد.(9)
🌸 افضلیت امام علی(ع) بر حضرت سلیمان(ع)
🔶حجاج گفت: احسنت یا حرّه! اما دلیل تفضیل علی بر حضرت سلیمان چیست؟
🔷گفت: سخن سلیمان در قرآن این است که: پروردگارا! مرا ببخش و حکومتی به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچ کس نباشد.(10)
ولی علی مرتضی گوید: لاحَانَ حِینُکِ! هَیهَاتِ! غُرّی غَیْرِی لا حَاجَةَ لی فیکِ طَلَّقْتُکَ ثَلاثاً رَجْعَةَ فیهَا، ای دنیا از من دور شو و سراغ من میا، چرا که من تو را سه طلاقه کردهام و لذا رجوعی از من بر تو نیست.(11)
🔶حجاج که انگشت تعجّب به دندان گزیده بود گفت: احسنت یا حرّه! بهخدا قسم که در دفاعیّات تو کوچکترین خدشهای وارد نیست. آنگاه او را اکرام کرد و جایزه داد.
* بحار الانوار،ج۴۶،صص ۱۳۴و۱۳۵و۱۳۶
______________
1. طه، آیه۱۲۱.
2. بقره، آیه۳۵.
3. انسان، آیه۲۲.
4. تحریم، آیه۱۰.
5. بقره، آیه۲۶۰.
6و7. نهجالبلاغه؛ بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۱۴۲.
8. قصص، آیه۱۲۱.
9. بقره، آیه۲۰۷.
10. ص،آیه۳۵.
11. نهجالبلاغه، ج ۱، ص ۳۲۸، حکمت ۷۷.
#امامت
#غدیر
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺اتفاقات بسیار مهم در روز 24 و 25 ذی الحجه (1)
🔸🔶 روز 24 ذی الحجه اتفاق بسیار مهم مباهله تحقق و آیه شریفه مباهله نازل شده است.
🔰 قرآن کریم می فرماید: «فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ؛ پس هر کس با تو درباره او [عیسی علیهالسلام] در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم؛ سپس یکدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم» (آیه 61 سوره آل عمران).
🔸🔸واقعه مباهله در ۲۴ ذیالحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران معروف به آیه مباهله به آن اشاره دارد. این واقعه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است. براساس منابع، پیامبر(ص) پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند؛ اما در روز موعود مسیحیان نجران از انجام مباهله خودداری کردند.
👈 بر اساس این آیه امام علی(ع) ، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر(ص) است و مى دانیم که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در میان همه انسانها افضل است؛پس على(ع) افضل از همه انسانها به جز رسول خدا(ص) است.
🔹 در این آیه «ابنائنا» بر حسن و حسین (علیهما السلام) صدق مىکند و منظور از «نساءنا»، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و مقصود از «انفسنا»، على (علیه السلام) است و منظور از «نفس» چیزى همانند خون و هوا که قوام پیکره مادى انسان بدان مى باشد، نیست
🔰 مراد از «انفسنا»، رسولخدا(صلی الله علیه و آله) نیست؛ چرا که درست نیست انسان به سوى خود، نفس خود را فراخواند بلکه مراد کسى است که در عزت، کرامت، محبت، ریاست، ایثار، بزرگى و جلالت در نزد خداوند سبحان جایگاهى چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله) داشته باشد و اگر هیچ دلیل دیگرى وجود نمى داشت که حاکى از برترى پیامبر بر على (علیه السلام) باشد. (رک: شیخ مفید، رساله تفضیل امیرالمؤمنین(علیه السلام)، ص ۳۵)
#امامت
#مباهله
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺اتفاقات بسیار مهم در روز 24 و 25 ذی الحجه (2)
🔸🔶 24 ذی الحجّه، روز نزول آیه شریفه ولایت و روز خاتم بخشی امیرمؤمنان امام علی علیهالسلام
🔹 به نقل شیخ مفید و سید بن طاوس ، این روز روزى است که امیر مؤمنان امام علی علیهالسلام در آن روز، در حال رکوع انگشتر خود را به سائل فقیر عنایت کرد؛ این عمل خالصانه و ایثارگرانه امیر مؤمنان علیهالسلام به قدرى پرارزش بود که آیه 55 سوره مائده در شأن آن نازل شد: «إنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنوُا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَیُؤتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ راکِعُونَ؛ سرپرست و ولىّ شما تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده اند؛ همانها که نماز را برپا مىدارند و در حال رکوع، زکات مىدهند!». (مجلسی، لوامع صاحبقرانی، ج6، ص257)
🔸در شأن نزول آيه آمده است: این آیه هنگامی نازل شد که پیامبر 6 به همراه مؤمنین در مسجد در حال خواندن نماز بودند، فقیری وارد مسجد شد و درخواست کمک کرد کسی به او چیزی نداد، فقیر دست به آسمان بلند کرد و گفت: «خدایا! تو شاهد باش که من در مسجد رسول تو درخواست کمک کردم کسی چیزی به من نداد.» در همین حال حضرت علی 7 که در رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود به فقیر اشاره کرد او نزدیک رفت و انگشتر را از دست حضرت بيرون آورد، پیامبر 6 که شاهد ماجرا بود بعد از نماز دست به دعا برداشت و از خداوند خواست که حضرت را وزیر و یاورش قرار دهد هم چنانکه هارون را وزیر موسی 7 قرار داد، دعای حضرت تمام نشده بود که آیه ولایت:«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» نازل شد.
🔸این جریان را مفسران شیعه و تعداد زیادی از مفسران سنی نقل کرده اند.
🔸حسّان بن ثابت این جریان را به این صورت در قالب شعر سرود:
أبا حسن تفديك نفسي ومهجتي
وكل بطئ في الهدي ثابت
ومسارع أيذهب مدحيك المحبر ضائعا
وما المدح في ذات الالة بضائع
فأنت الذي أعطيت إذا أنت راكع
فدكت نفوس القوم يا خير راكع
فأنزل فيك الله خير ولاية
فأثبتها في محكمات الشرائع
🔸🔸در تحلیل آیه شریفه با توجه به ظاهر آیه گفتنی است که در آیه از سویی کلمه (إنّما) بکار رفته که دلالت بر حصر می¬کند. بنابراین، آیه کریمه ولىّ مسلمانان را در خدا، پيامبر 6، و كسانى كه ايمان آوردهاند، نماز برپا مىدارند و در حال ركوع زكات مىدهند منحصر کرده و ولایت را از غیر آنها نفی کرده است.
🔸🔸از سوی دیگر، عطف مؤمنان بر «رسوله» و «الله» نشان میدهد که ولیّ با عموم مسلمانان تفاوت داشته و شایستگی ویژه برای قرار گرفتن در کنار رسول اکرم ص و خدای متعال را دارد. همین موضوع بر عصمت ولیّ از هر خطا و گناه دلالت دارد.
#امامت
#آیه ولایت
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺اتفاقات بسیار مهم در روز 24 و 25 ذی الحجه (3)
🔸🔶 25 ذی الحجّه، روز نزول سوره مبارکه انسان
🔷شام روز 24 ذی الحجه شب سومی است که حضرت امیرالمومنین(ع) به همراه حضرت فاطمه زهرا(ع) و حسنین(ع) و فضه خادمه غذای خود را به نیازمندان دادند و فردای ان روز یعنی 25 ذی الحجه «سوره هل اتی» نازل شد(مجلسی، لوامع صاحبقرانی، ج6، ص257)
🔸بر اساس روایات فراوان، سوره انسان یا بخشی از آیات این سوره درباره حضرت علی ع و خانوده ایشان همراه با فضه خادمه نازل شد. از ابن عباس نقل شده است: حسن و حسين ع بيمار شدند پيامبر ص با جمعى از ياران به عيادتشان آمدند، و به على ع گفتند: اى ابو الحسن! خوب بود نذرى براى شفاى فرزندان خود مىكردى، على ع و فاطمه ع و فضه كه خادمه آنها بود نذر كردند كه اگر آنها شفا يابند سه روز روزه بگيرند (طبق بعضى از روايات حسن و حسين ع نيز گفتند ما هم نذر مىكنيم روزه بگيريم).چيزى نگذشت كه هر دو شفا يافتند، در حالى كه از نظر مواد غذايى دست خالى بودند على ع سه من جو قرض نمود، و فاطمه س يك سوم آن را آرد كرد، و نان پخت، هنگام افطار سائلى بر در خانه آمد و گفت: السلام عليكم اهل بيت محمد ص" سلام بر شما اى خاندان محمد! مستمندى از مستمندان مسلمين هستم، غذايى به من بدهيد خداوند به شما از غذاهاى بهشتى مرحمت كند، آنها همگى مسكين را بر خود مقدم داشتند، و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشيدند.
🔸روز دوم را هم چنان روزه گرفتند و موقع افطار وقتى كه غذا را آماده كرده بودند (همان نان جوين) يتيمى بر در خانه آمد آن روز نيز ايثار كردند و غذاى خود را به او دادند (بار ديگر با آب افطار كردند و روز بعد را نيز روزه گرفتند).
🔸در سومين روز اسيرى به هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد باز سهم غذاى خود را به او دادند هنگامى كه صبح شد على ع دست حسن ع و حسين ع را گرفته بود و خدمت پيامبر ص آمدند هنگامى كه پيامبر ص آنها را مشاهده كرد ديد از شدت گرسنگى مىلرزند! فرمود! اين حالى را كه در شما مىبينم براى من بسيار گران است، سپس برخاست و با آنها حركت كرد هنگامى كه وارد خانه فاطمه س شد ديد در محراب عبادت ايستاده، در حالى كه از شدت گرسنگى شكم او به پشت چسبيده، و چشمهايش به گودى نشسته، پيامبر ص ناراحت شد.
🔸در همين هنگام جبرئيل نازل گشت و گفت اى محمد! اين سوره را بگير، خداوند با چنين خاندانى به تو تهنيت مىگويد، سپس سوره" هل اتى" را بر او خواند. بعضى گفتهاند كه از آيه" ان الْأَبْرارَ" تا آيه كانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُوراً كه مجموعا هيجده آيه است در اين موقع نازل گشت.
#امامت
#سوره_انسان
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸باز نشر یک نوشته و نکات تاکیدی و تکمیلی آن
✅چندی پیش، در همین کانال، نوشته ای کوتاه درباره ( الزامی بودن حجاب؛ آری یا نه) عرضه کردم.
✅این روزها که این موضوع مطرح شده، مجددا آن را بازنشر می دهم.
✅باید به این نکته اشاره شود که در موضوع حجاب و عفاف:
🔸 کار فرهنگی و ایجابی تاثیر بسیار زیادی دارد و در این موضوع نهادها و افراد اثرگذار چه در جامعه و چه در خانواده مسولیت دارند.
🔸 آماده سازی همه مقدمات آن ضروری است؛ برای نمونه، باید لباس مناسب با قیمت مناسب به صورت فراوان در بازار وجود داشته باشد؛
🔸برخورد با بدحجابی به عنوان یک آسیب اجتماعی جدی ضرورت دارد به ویژه بدحجابی هنگامی که برنامه ریزی شده باشد.
البته این سخن به صورت کلی مطرح است و ناظر به شیوه خاصی نیست. به صورت کلی چگونگی برخورد باید بر اساس قوانین، حساب شده و همراه با رعایت عزت و اخلاق و ادب باشد.
#حجاب
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
الزامی بودن حجاب؛ آری یا نه؟
✍ موضوع حجاب و عفاف، امروزه از دغدغه های اساسی برای بسیاری از افراد است.
یکی از موضوعاتی که اخیرا زیاد مطرح شده، الزامی بودن حجاب است و دیدگاههای گوناگون درباره آن مطرح می شود.
✅در اینجا نمی توان همه ابعاد آن را مطرح کرد؛ همچنانکه نمی توان در کیفیت آن سخن گفت.
✅برای نظر در الزامی یا اختیاری بودن آن، باید به آثار حجاب و عفاف و پیامدهای بی حجابی و بی عفافی نگاه کرد.
✅ یکی از مواردی که در این زمینه، می تواند راهگشا باشد ، ارتباط حجاب و عفاف با امنیت است. روشن است با توجه به ارتباط حجاب و عفاف با امنیت زنان و مردان، نمی توان حجاب را اختیاری دانست.
چرا دزدی که امنیت مالی را از بین می برد، یا حضور در جامعه برای بیمار کرونایی که سلامت افراد را تهدید می کند، نامطلوب باشد ولی بی حجابی که با امنیت دیگران ارتباط دارد، نامطلوب نباشد و دولت در این زمینه، مسولیتی نداشته باشد؟؟؟؟
بررسی اجمالی ارتباط حجاب و عفاف با امنیت زنان و مردان بیفایده نیست و نشان می دهد حجاب و عفاف، موضوعی شخصی نیست؛ همچنانکه موضوعی تعبدی و عبادی نیست؛ بلکه موضوعی اجتماعی است و آثار اجتماعی دارد.
✅ارتباط حجاب و عفاف با امنیت زنان
🔰حجاب و عفاف زنان از سویی برای خودشان امنیت می آورد؛ همچنانکه قرآن کریم می فرماید: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً؛ احزاب:59» اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرىهاى بلند بر خود بيفكنند، اين (عمل) مناسبتر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، و خداوند آمرزنده مهربان است»
🔰تجربه هم نشان می دهد زنانی که حجاب و عفاف دارند، از امنیت بیشتری برخوردار هستند و افزایش حجاب و عفاف با افزایش امنیت خودشان ارتباط دارد؛ همچنانکه کاهش حجاب و عفاف با کاهش امنیت خودشان ارتباط دارد.
این تجربه چه در ایران و چه در کشورهای غربی به روشنی وجود دارد و آمار روشنگر آن است.
✅ارتباط حجاب و عفاف با امنیت مردان
🔰از سوی دیگر، وجود حجاب و عفاف، آرامش روانی برای مردان ایجاد می کند. هرگاه زن، حجاب و عفاف را رعایت نکند، آرامش ذهنی مردان را بهم ریخته و فکر آنان را به خود مشغول می کند. همین مشغول کردن ذهن، در وهله اول، امنیت خود زنان را تهدید می کند و فراتر از آن، برای مردان مشکلاتی ایجاد می کند.
🔰از امام رضا(ع) نقل شده است:
حُرِّمَ النَّظَرُ إِلَى شُعُورِ النِّسَاءِ الْمَحْجُوبَاتِ بِالْأَزْوَاجِ وَ غَيْرِهِنَّ مِنَ النِّسَاءِ لِمَا فِيهِ مِنْ تَهْيِيجِ الرِّجَالِ وَ مَا يَدْعُو التَّهْيِيجُ إِلَى الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِيمَا لَا يَحِلُّ وَ لَا يحمل [يَجْمُلُ] وَ كَذَلِكَ مَا أَشْبَهَ الشُّعُورَ إِلَّا الَّذِي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتِي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ الْجِلْبَابِ وَ لَا بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى شُعُورِ مِثْلِهِن(علل الشرائع ؛ ج2 ؛ ص565) نگاه كردن به موهاى زنان پوشیده و بانوان شوهردار و غير ايشان حرام است زيرا اين نگاه مرد را تهييج و تحريك نموده و تهييج شخص را به فساد و چيزى كه حلال و پسنديده نيست مىكشاند و همچنين است حكم غير مو كه نگاه مرد به آنها حلال نيست مگر در موردى كه حق تعالى در قرآن آن را استثناء كرده و فرموده است:
وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتِي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ و زنان سالخورده كه از ولادت و عادت بازنشسته و اميد ازدواج ندارند بر آنان باكى نيست كه لباسهايشان غير از چادر را بر زمين بگذارند و اشكالى ندارد كه به موهاى مثل اين زنان نگاه شود.»
🔰تجربه هم نشان می دهد که مردان با دیدن زنان با حجاب و عفاف مناسب یا بدون آن، چه روحیه ای پیدا می کنند. مردان با دیدن زنان با حجاب و عفاف مناسب، از آرامش روحی و ذهنی برخوردار بوده و دچار افکار پریشان نمی شوند؛ در صورتی که با دیدن زنان بدون حجاب و عفاف مناسب، آرامش خود را از دست داده و تلاطم روحی برایشان دست می دهد.
باید توجه داشت همین موضوع، به نوبه خود زمینه مشکلات دیگر جسمی و روحی و گرفتاریهای فردی و خانوادگی را فراهم می سازد.
البته روشن است که مقدار عادت مردان به نگاه و میزان اثرپذیری یکسان نیست؛ لکن سخن در اصل تاثیرگذاری است.
نه تنها تجربه ایران، بلکه تجربه کشورهای غربی در این زمینه ان را تایید می کند.
🌺همه بدانیم که هنگامی که حجاب و عفاف با امنیت زنان و مردان ارتباط دارد، الزامی بودنش و اصرار بر آن، قابل دفاع است.
#جهاد_تبیین
#حجاب و عفاف
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🔴 اینستاگرام عامل احساس بدبختی و عوامل آن
🔹مجله آمریکایی تایم در گزارشی نوشت: نتايج یک مطالعه بر روى جوانان و نوجوانان نشان میدهد اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است
🔸 طبق این تحقیق کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳٪ بیشتر از کاربران دیگر شبکههای اجتماعی احساس بدبختی میکنند.
✍ به نظر می رسد چند عامل روانی در این احساس تاثیر دارد:
➖ناسپاسی
➖احساس فقر و نداری و گرفتاری
➖حرص و طمع شدید در موضوعات گوناگون
➖بلندپروازی
➖ هم چشمی و مقایسه نابجا
➖حسادت
➖دیدن خوشی دیگران و ناآگاهی از گرفتاریهایشان
🔷 در آموزه های دینی از این صفات نکوهش شده و به کسب این فضایل سفارش شده است:
➖شکر
➖عزّت نفس
➖ قناعت
➖مقایسه نکردن خود
➖خیرخواهی برای دیگران
➖واقع بینی و پرهیز از سطحی نگری
✅ این شبکه اجتماعی در کنار فواید، آسیبهای متعددی دارد که باید مورد توجه باشد.
از این رو، استفاده از این شبکه اجتماعی باید با مراقبت از آسیبهای آن باشد که البته آسان هم نیست.
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸 احیای برجام و آموزه های دینی
🔶🔸همه می دانیم که مدتی پس از قرارداد برجام-با صرف نظر از ضعفهایش- آمریکا به صورت رسمی از آن خارج شد و پیمان شکنی کرد؛ گرچه طرفهای دیگر غربی نیز چندان به آن پایبند نبودند. پس از چند سال همچنان مذاکره برای احیای برجام وجود دارد.
🔷🔸 در این مذاکرات دو دیدگاه وجود دارد: دیدگاه نخست مبتنی بر نظر مقام معظم رهبری و دولت سیزدهم است که دغدغه بدعهدی و اجرای نامطلوب تعهدات جدی است و بر گرفتن تضمین نسبت به وفاداری به برجام(به ویژه رفع تحریمها) و راستی آزمایی اصرار دارد. لکن این شرط را آمریکا نمی پذیرد. دیدگاه دوم، سازش کردن با آمریکا و کوتاه آمدن در برابر آن است.
🔷🔸حال، هنگامی که این موضوع را غیر از تجربه سیاسی، از زاویه دینی نگاه کنیم، دیدگاه اول مورد تایید است، زیرا:
🔰قرآن کریم می فرماید:
🔸«وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ؛ و اگر خوف آن داشتى كه گروهى (در پيمان) خيانت كنند، تو نيز عهدشان را به سوى آنان بيانداز (و آن را لغو كن، يا به آنان اعلام كن كه همانند خودشان عملخواهى كرد.) همانا خداوند خائنان را دوست ندارد»
بر اساس آین آیه هرگاه نشانه های خیانت در قرارداد از سوی دشمن، آشکار شد، لازم است قرارداد لغو شود و به طرف مقابل اعلام شود؛ زیرا این موضوع بر اساس عدالت است که اقتضا می کند مقابله به مثل صورت گیرد.
(ر.ک: المیزان،ج9،ص113-114)
🔸«وَ جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها؛ (شوری:40) و جزاى بدى بديى مانند آن است.
🔰امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید: «الْوَفَاءُ لِأَهْلِ الْغَدْرِ غَدْرٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْغَدْرُ بِأَهْلِ الْغَدْرِ وَفَاءٌ عِنْدَ اللَّه(نهج البلاغه، حکمت 259) وفاداری در برابر پیمان شکنان، پیمان شکنی در پیشگاه خداست و پیمان شکنی با آنان، وفاداری نزد خداست»
🔷🔸با عنایت به آیه نخست که خدای سبحان در صورت لغو قرارداد از سوی پیمان شکنان، به شکستن پیمان با اعلام قبلی دستور می دهد، وفاداری به پیمان با پیمان شکنان، زیر پا گذاشتن دستور الهی و در حقیقت، شکستن پیمان انسان نزد خدای متعال است؛ همچنانکه بر اساس آیه دوم، مقابله به مثل با پیمان شکنان، عمل به دستور خدا و وفاداری به عهد انسان نزد خداست.
🔶🔶بنابراین، توافق بدون تضمین و راستی آزمایی، افزون بر تجربه سیاسی، با مبانی دینی ناسازگار است و توافق با تضمین و راستی آزمایی، افزون بر فهم عقلانی، منطبق بر آموزه هاست. به همین جهت، مقامات کشورمان بر آن اصرار دارند.
#جهاد_تبیین
#برجام
#نهج البلاغه
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماز صبح آیت الله العظمی بهجت-ره-
💐لذت عبادت و مناجات
حجت الاسلام و المسلمین علی بهجت درباره آیت الله العظمی بهجت(ره) می گوید:
✅فکر میکردم سالخوردهتر که شود، از عبادتش کم میشود. مقداری استراحت خواهد کرد.
🔸٩٠ ساله شد، اما عبادتش کم نشد که هیچ، انگار عاشقتر هم شده بود.
🔸اگر کار روزمرهای پیش میآمد، محال بود از عبادتش بهخاطر آن کار بکاهد.
🔸 از خوردن و خوابیدن میزد تا به عبادتش برسد.
🔸یکیدو ساعت پیش از فجر بیدار بود و به مناجات و استغفار مشغول میشد.
🔸تا صبحانه، بهاختلاف فصل، حدود ۵ یا ۶ ساعت عبادت میکرد.
🔸نماز ظهر و عصر با تعقیباتش دو ساعت و نیم طول میکشید.
🔸سه ساعت و نیم هم وقتش صرف نماز مغرب و عشا، دعاها و نافله میشد.
🔶🔸بعد از رحلتشان، حساب کردم، دیدم یازده ـ دوازده ساعت در روز به عبادت مشغول بود.
به مطالعهاش، به تدریسش، به کارهای خانواده هم میرسید و از هیچکدام بازنمیماند.
🔸خوب که فکر میکردم، میدیدم بیراه نبود وقتی میگفت:
«در طول شبانهروز، وقت کم دارم.»
(این بهشت، آن بهشت، ص۶١و۶٢)
🔴حقیقت تلخ این است که بسیاری از ما چون برای عبادت، وقت چندانی اختصاص نمی دهیم و نیز در طول روز و شب، مراقبت کمتری داریم، از عبادت و مناجات لذت نمی بریم.
#آیت_الله_بهجت
#اخلاق
#عرفان
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸 حبّ و بغض؛ اساس دین
🔸یکی از گرایشهای بسیار مهم، اساسی و اثرگذار انسان، دوستی و دشمنی است
🔶بر اساس آموزه های دینی، حبّ و بغض نه تنها جزء دین، بلکه عنصر اساسی دین است. از این رو، ریشه دین، محبت به خدای سبحان و دوستان او که اهلبیت عصمت و طهارت(ع) هستند و دشمنی با دشمنان خدا و دشمنان اولیای الهی است.
به این چند روایت دقت شود:
🔰 قِيلَ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) : جُعِلْتُ فِدَاكَ، إِنَّا نُسَمِّي بِأَسْمَائِكُمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِكُمْ، فَيَنْفَعُنَا ذَلِكَ؟ فَقَالَ: «إِي وَ اَللَّهِ، وَ هَلِ اَلدِّينُ إِلاَّ اَلْحُبُّ(البرهان ج۱ ص۶۱۱) به امام صادق(ع) گفته شد: قربانتان شوم ما خودمان را با نام شما و پدرانتان می نامیم آیا سودی برای ما دارد؟
فرمود : بله به خدا، و آیا دین جز محبّت است؟
🔰....قَالَ لَهُ زِيَادٌ اَلْأَسْوَدُ : إِنِّي أُلِمُّ بِالذُّنُوبِ فَأَخَافُ اَلْهَلَكَةَ ثُمَّ أَذْكُرُ حُبَّكُمْ فَأَرْجُو اَلنَّجَاةَ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هَلِ اَلدِّينُ إِلاَّ اَلْحُبُّ(اعلام الدین ج۱ ص۴۴۹)
زياد گفت:من غرق گناهم تا جايى كه مىپندارم هلاك شدهام،به ياد دوستى شما افتادم و اميد نجات يافتم و گره دلم گشوده گشت.امام باقر عليه السّلام در پاسخ فرمود:مگر دين جز دوستى است؟!
🔰عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ فُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْحُبِّ وَ اَلْبُغْضِ أَ مِنَ اَلْإِيمَانِ هُوَ فَقَالَ وَ هَلِ اَلْإِيمَانُ إِلاَّ اَلْحُبُّ وَ اَلْبُغْضُ ثُمَّ تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ: «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ اَلْإِيمٰانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ اَلْكُفْرَ وَ اَلْفُسُوقَ وَ اَلْعِصْيٰانَ أُولٰئِكَ هُمُ اَلرّٰاشِدُونَ »(الکافی ج۲ص۱۲۵) فضيل بن يسار گويد: از امام صادق عليه السلام پرسيدم: آيا حب و بغض از ايمانست؟ فرمود: مگر ايمان چيزى غير از حب و بغض است؟ سپس اين آيه را تلاوت فرمود:«خدا ايمان را محبوب شما كرد و آن را در دل شما بياراست و كفر و نافرمانى و عصيان را ناپسند شما كرد. آنانند هدايت يافتگان)
🔶 در این ایّام که محرم آغاز شده است باید هرگونه اظهار محبت و ارادت به خاندان عصمت و طهارت(ع) به ویژه در قالب عزاداری را مغتنم شمرد و از این فیض بهره جست تا از آثار و برکات دنیوی و اخروی استفاده کرد.
🔶🔸عزاداری برای اهلبیت (ع) به ویژه سیدالشهدا(ع) از سویی نشانه دینداری است و از سوی دیگر، دینداری را تقویت می کند که راه سریع و آسانی است. از این رو، نباید آن را سبک شمرد. روایات فراوانی که به صورت ویژه درباره عزاداری وارد شده، به خوبی آن را بیان می کند
#محرم
#امام حسین ع
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
اهميت و فضيلت عزاداری در احادیث(۱)
🔶در آموزه های دینی هر گونه خدمت در ارتباط با اهلبیت( ع) فضیلت دارد.
در روایات، فضیلت برای امور ذیل بیان شده است:
🔰از جهت فردی:
گریه و عزاداری و حتی ناراحتی و نفس به خاطر ظلم به اهلبیت(ع)
🔰از جهت اجتماعی:
برپایی مجلس عزا
هزینه برای عزاداری
سرودن شعر
مرثیه و نوحه خوانی
و....
🔶برخی از این روایات عبارتند از:
🔸آتش عشق حسين
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلّى اللّه عليه و آله:
اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ عليه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منينَ لا تَبْرَدُ اَبَداً.
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله فرمود:
براى شهادت حسين عليه السلام ، حرارت و گرمايى در دلهاى مؤ منان است كه هرگز سرد و خاموش نمى شود.
جامع احاديث الشيعه ، ج 12، ص 556
🔸عاشورا، روز غم
قال الرّضا عليه السّلام :
مَنْ كانَ يَوْمُ عاشورا يَوْمَ مُصيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكائِهِ جَعَلَ اللّهُ عَزّوَجَلّ يَوْمَ القيامَةِ يَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ.
امام رضا عليه السّلام فرمود:
هر كس كه عاشورا، روز مصيبت و اندوه و گريه اش باشد، خداوند روز قيامت را براى او روز
شادى و سرور قرار مى دهد.
بحارالانوار، ج 44، ص 284
🔸محرّم ، ماه سوگوارى
قال الرّضا عليه السّلام :
انَ اَبى اِذا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لا يُرى ضاحِكاً وَ كانَتِ الْكِاَّبَةُ تَغْلِبُ عَلَيْهِ حَتّى يَمْضِىَ مِنْهُ عَشْرَةُ اَيّامٍ، فَاِذا كانَ الْيَوْمُ العْاشِرُ كانَ ذلِكَ الْيَوْمُ يَوْمَ مُصيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكائِهِ....
امام رضا عليه السّلام فرمود:هرگاه ماه محرّم فرا مى رسيد، پدرم (موسى بن جعفرعليه السّلام ) ديگر خندان ديده نمى شد و غم و افسردگى بر او غلبه مى يافت تا آن كه ده روز از محرّم مى گذشت ، روز دهم محرّم كه مى شد، آن روز، روز مصيبت و اندوه و گريه پدرم بود.
امالى صدوق ، ص 111
🔸ديده هاى خندان
قالَ رسولُ اللّه صلّى اللّه عليه و آله:
يا فاطِمَةُ! كُلُّ عَيْنٍ باكِيَهٌ يَوْمَ الْقيامَةِ اِلاّ عَيْنٌ بَكَتْ عَلى مُصابِ الْحُسَينِ فَاِنِّها ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعيمِ الْجَنّةِ.
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله فرمود:
فاطمه جان !روز قيامت هر چشمى گريان است ؛ مگر چشمى كه در مصيبت و عزاى حسين گريسته باشد، كه آن چشم در قيامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده مى شود.
بحارالانوار، ج 44، ص 293
🔸سالگرد سوگ حسين عليه السّلام
عَنِ الصّادق عليه السّلام :
نيحَ عَلَى الْحُسَينِ بْنِ عَلي سَنَةً فى كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ وَ ثلاثَ سِنينَ مِنَ الْيَوْمِ الَّذى اُصيبَ فيهِ.
حضرت صادق عليه السّلام فرمود:
يك سال تمام ، هر شب و روز بر حسين بن على عليه السّلام نوحه خوانى شد و سه سال ، در روز شهادتش سوگوارى برپا گشت .
بحارالانوار، ج 79، ص 102
🔸 بودجه عزادارى
قالَ الصّادق عليه السّلام :
قالَ لى اَبى : يا جَعْفَرُ! اَوْقِفْ لى مِنْ مالى كَذا وكذا النّوادِبَ تَنْدُبُنى عَشْرَ سِنينَ بِمنى اَيّامَ مِنى .
امام صادق عليه السّلام مى فرمايد: پدرم امام باقر عليه السّلام به من فرمود:اى جعفر! از مال خودم فلان مقدار وقف نوحه خوانان كن كه به مدّت ده سال در منا در ايام حجّ، بر من نوحه خوانى و سوگوارى كنند.
بحارالانوار، ج 46، ص 220
🔸 نوحه خوانى سنّتى
عَن اَبى هارونَ المكفوفِ قال :
دَخَلْتُ عَلى ابى عَبْدِاللّه عليه السّلام فَقالَ لى : اَنْشِدْنى ، فَاءَنْشَدْتُهُ فَقالَ: لا، كَما تُنْشِدوُنَ وَ كَما تَرْثيهِ عِنْدَ قَبْرِه...
ابو هارون مكفوف مى گويد:
خدمت حضرت صادق عليه السّلام رسيدم . امام به من فرمود: برايم شعر بخوان . پس برايش اشعارى خواندم . فرمود: اينطور نه ، همان طور كه (براى خودتان ) شعرخوانى مى كنيد و همانگونه كه نزد قبر حضرت سيدالشهدا مرثيه مى خوانى .
بحارالانوار، ج 44، ص 287
🔸پاداش شعر گفتن براى حسين عليه السّلام
قال الصّادق عليه السّلام :
ما مِنْ اَحَدٍ قالَ فى الحُسَينِ شِعْراً فَبَكى وَ اَبكْى بِهِ اِلاّ اَوْجَبَ اللّهُ لَهُ الْجَنّةً وَ غَفَرَ لَهُ.
امام صادق عليه السّلام به جعفربن عفان فرمود:
هيچ كس نيست كه درباره حسين عليه السّلام شعرى بسرايد و بگريد و با آن بگرياند مگر آن كه خداوند، بهشت را بر او واجب مى كند و او را مى آمرزد.
رجال شيخ طوسى ، ص 289
🔸سرودن براى اهل بيت عليهم السّلام
قال الصّادق عليه السّلام :
مَنْ قالَ فينا بَيْتَ شِعْرٍ بَنَى اللّهُ لَهُ بَيْتاً فىِ الْجَنَّةِ.
امام صادق عليه السّلام فرمود:
هركس در راه ما و براى ما يك بيت شعر بسرايد، خداوند براى او خانه اى در بهشت ، بنا مى كند.
وسائل الشيعه ، ج 10، ص 467
#محرم
#عزاداری
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
اهمیت و فضیلت عزاداری در احادیث(۲)
🔸شعر خوانى در ايّام عزا
قالَ الرّضا عليه السّلام:
يا دِعْبِلُ! اُحِبُّ اَنْ تُنْشِدَنى شِعْراً فَاِنَّ هذِهِ الا يّامَ اَيّامُ حُزْنٍ كانتْ عَلَينا اَهْلِ الْبَيْتِعليهم السّلام .
امام رضا عليه السّلام به دعبل (شاعر اهل بيت ) فرمود.
اى دعبل ! دوست دارم كه برايم شعرى بسرايى و بخوانى ، چرا كه اين روزها (ايام عاشورا) روز اندوه و غمى است كه بر ما خاندان رفته است .جامع احاديث الشيعه ، ج 12، ص 567
🔸مرثيه ، نصرت اهل بيت عليهم السّلام
عَن الرّضا عليه السّلام:
يا دِعبِلُ! اِرْثِ الحُسَيْنَ عليه السّلام فَاَنْتَ ناصِرُنا وَ مادِحُنا ما دُمْتَ حَيّاً فَلا تُقصِرْ عَنْ نَصْرِنا مَا اسْتَطَعْتَ.
امام رضا عليه السّلام فرمود:
اى دعبل ! براى حسين بن على عليه السّلام مرثيه بگو، تو تا زنده اى ، ياور و ستايشگر مايى ، پى تا مى توانى ، از يارى ما كوتاهى مكن .جامع احاديث الشيعه ، ج 12، ص 567
* قال علىُّ عليه السّلام :
اِنَّ اللّهَ ... اِخْتارَ لَنا شيعَةً يَنْصُرُونَنا وَ يَفْرَحُونَ بِفَرَحِنا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا.
على عليه السّلام فرمود:
خداوند براى ما، شيعيان و پيروانى برگزيده است كه ما را يارى مى كنند، با خوشحالى ما خوشحال مى شوند و در اندوه و غم ما، محزون مى گردند. غررالحكم ، ج 1، ص 235
🔸كُشته اشك
قال الحسينُ عليه السّلام :
اَنا قَتيلُ الْعَبْرَةِ لا يَذْكُرُنى مؤ مِنٌ اِلاّ بَكى .
حسين بن على عليه السّلام فرمود:
من كُشته اشكم . هيچ مؤ منى مرا ياد نمى كند مگر آنكه (بخاطر مصيبتهايم ) گريه مى كند.
بحارالانوار، ج 44، ص 279
🔸يك قطره اشك
قالَ الحسينُ عليه السّلام :
مَنْ دَمِعَتْ عَيناهُ فينا قَطْرَةً بَوَّاءهُ اللّهُ عَزَّوَجَلّ الجَنَّةَ.
حسين بن على عليه السّلام فرمود:
چشمان هر كس كه در مصيبتهاى ما قطره اى اشك بريزد، خداوند او را در بهشت جاى مى دهد.
احقاق الحق ، ج 5، ص 523
🔸بهشت ، پاداش عزادارى
قال على بن الحسين السجّاد عليه السّلام :
اَيُّما مُؤ مِنٍ دَمِعَتْ عَيْناهُ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ وَ مَنْ مَعَه حَتّى يَسيلَ عَلى خَدَّيْهِ بَوَّاءَهُ اللّهُ فىِ الْجَنَّةِ غُرَفاً.
ترجمه :
امام سجّاد عليه السّلام فرمود:
هر مؤ منى كه چشمانش براى كشته شدن حسين بن على عليه السّلام و همراهانش اشكبار شود و اشك بر صورتش جارى گردد، خداوند او را در غرفه هاى بهشتى جاى مى دهد.
ينابيع الموده ، ص 429
🔸 به ياد فرزندان فاطمه عليها السّلام
قالَ السجّادُ عليه السّلام :
اِنّى لَمْ اَذْكُرْ مَصْرَعَ بَنى فاطِمَةَ اِلاّ خَنَقَتْنى لِذلِكَ عَبْرَةٌ.
امام سجاد عليه السّلام فرمود:
من هرگز شهادتِ فرزندان فاطمه عليها السّلام را به ياد نياوردم ، مگر آنكه بخاطر آن ، چشمانم اشكبار گشت .
بحارالانوار، ج 46، ص 109
🔸 سوگوارى در خانه ها
قال الباقرُ عليه السّلام :
ْكيهِ وَ يَاءْمُرُ مَنْ فى دارِهِ بِالْبُكاءِ عَلَيْهِ وَ يُقيمُ فى دارِهِ مُصيبَتَهُ بِاِظْهارِ الْجَزَعِ عَلَيْهِ وَ يَتَلاقُونَ بِالبُكاءِ بَعضُهُمْ بَعْضاً فِى البُيُوتِ وَ لِيُعَزِّ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِمُصابِ الْحُسَيْنِ عليه السّلام .
امام باقر عليه السّلام نسبت به كسانى كه در روز عاشورا نمى توانند به زيارت آن حضرت بروند، اينگونه دستور عزادارى دادند و فرمودند:هر كس براي حسين عليه السّلام ندبه و عزادارى و گريه كند و به اهل خانه خود دستور دهد كه بر او بگريند و در خانه اش با اظهار گريه و ناله بر حسين عليه السّلام ، مراسم عزادارى برپا كند و يكديگر را با گريه و تعزيت و تسليت گويى در سوگ حسين عليه السّلام در خانه هايشان ملاقات كنند.
كامل الزيارات ، ص 175
🔸 اشك على عليه السّلام در سوگ شهداى كربلا
قالَ الباقر عليه السّلام :
بَلا فى اِثْنَيْنِ مِنْ اَصْحابِهِ قالَ: فَلمّا مَرَّبِها تَرَقْرَقَتْ عَيْناهُ لِلْبُكاءِ ثُمَّ قالَ: هذا مَناخُ رِكابِهِمْ وَ هذا مُلْقى رِحالِهِمْ وَهيهُنا تُهْراقُ دِماؤُهُمْ، طوبى لَكِ مِنْ تُرْبَةٍ عَلَيْكِ تُهْراقُ دِماءُ الا حِبَّةِ.
امام باقر عليه السّلام فرمود:
اميرالمؤ منين عليه السّلام با دو تن از يارانش از كربلا گذر كردند، حضرت ، هنگام عبور از آنجا، چشمهايش اشك آلود شد، سپس فرمود:
اينجا مركبهايشان بر زمين مى خوابد، اينجا محلّ بارافكندنشان است و اينجا خونهايشان ريخته مى شود، خوشا به حال تو اى خاكى كه خون دوستان برروى تو ريخته مى شود!
بحارالانوار، ج 44، ص 258
🔸اشك ، حجاب دوزخ
قال الباقر عليه السّلام:
ما مِنْ رَجُلٍ ذكَرَنا اَوْ ذُكِرْنا عِنْدَهُ يَخْرُجُ مِنْ عَيْنَيْهِ ماءٌ ولَوْ مِثْلَ جَناحِ الْبَعوضَةِ اِلاّ بَنَى اللّهُ لَهُ بَيْتاً فى الْجَنَّةِ وَ جَعَلَ ذلِكَ الدَّمْعَ حِجاباً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النّارِ.
#محرم
#عزاداری
#امام حسین ع
✅کانال سلسبیل معرفت👇
🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat