🕸 گرگ در لباس میش!
🔻 توییت تبیینی به موقع از دکتر #احسان_موحدیان درباره تحرکات اخیر جریان ضدایرانی در منطقه:
«همزمان با فتنهگری ترکیه در سوریه و قفقاز برای درس دادن به ایران (تعبیر فیدان)، تشدید هماهنگی اردوغان، اسرائیل و ناتو در منطقه و تشدید حمایت اردوغان از پانترکها در شمالغرب کشور، شبکه تیآرتی فارسی که به اذعان مدیر آن برای اذیت ایران تأسیس شده، پخش برنامه را آغاز کرد.
گرگ در لباس میش!»
🔗 مرجع
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
#⃣ خط توئیت:
✅ سردبیر در توئیتی به زبانهای فارسی و آذری از پیام زیبای داریوش به ایرانیان خبر داد:
🔻 فارسی:
پیام داریوش به ایرانیان درباره قصد حمله اسرائیل به ایران که فریب دشمنان را نخورید: «در کولهبار هیچ سربازی آزادی نیست!»
#نعمت_مقاومت
🔻 آذری:
داریوش اسرائیلین ایرانا قارشی هوجومون آچیقلادی:
«هئچ بیر عسگرین چانتاسیندا آزادلیق یوخدور!»
#مقاومت_نعمتی
🔗 مرجع
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۴۴۵
↩️ شامل آیات ۷۱ تا ۸۳ سوره مبارکه #یس
🔻 امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند:
«مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللّه عَزَّوَجَلَّ مَعَ السَّفَرَةِ الكِرامِ البَرَرَةِ ، وَ كانَ القُرآنُ حَجيزا عَنهُ يَومَ القيامَةِ»؛
هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مىآميزد و خداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نيك قرار مىدهد و قرآن نگهبان او در روز قيامت، خواهد بود.
📚 (كافى(ط-الاسلامیه) ج ۲، ص ۶۰۳)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_یس
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
✍️ #فرزانگان_قفقاز - [۱۸۱ و ۱۸۲]
⬇️حسن شیروانی (..... - ..... ق)
حسن شیروانی فرزند رضا از پزشکان و دانشمندان علم طب بوده و کتاب های سراج الطب[۱] و نسخه های پزشکی[۲] در ردیف آثار او قرار دارد.
⬇️حسن شیروانی (..... - ..... ق)
حسن شیروانی از دانشمندان سده چهاردهم هجری بوده و کتاب کشکول را به زبان عربی و فارسی تألیف نموده است.[۳]
📚📚📚📚📚
۱. فهرستواره دستنوشتهای ایران (دنا) ، ج ۶، ص ۶۸.
۲. فهرستواره دستنوشتهای ایران (دنا) ، ج ۱۰، ص ۶۸۱.
۳. فهرستواره دستنوشتهای ایران (دنا) ، ج ۸، ص ۶۷۸.
📖 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۱۸۱.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
21.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پیشنهاد_ویژه
🚨 #شعر زیبای این برادر چوپان درباره تحولات ایران و کشورها در آخرالزمان...
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 براندازی هویّتی در جمهوری اسلامی - ۲
✍️ #مهدی_جمشیدی
4️⃣. در مواجهه با اغتشاش «زن، زندگی، آزادی»، بسیاری از نیروهای انقلابی دچار انفعال ذهنی و شناختی شدند و از اغتشاش، روایت وارونه ارائه کردند. همچنان که در فتنۀ سال ۸۸، کسانی تصوّر میکردند که مسأله، «تقلّب در انتخابات» است، در اینجا نیز گمان کردند که مسأله، «مواجهۀ گشت ارشاد» است؛ این یعنی روایت آنها، تطابق ابتدایی با روایت جریان تجدّدی داشت. بهبیاندیگر، در صورت مسأله، مخرج مشترک با جریان تجدّد یافته بودند و این خود، بر پاسخها و راهحلها نیز اثر جدّی میگذاشت. جریان فرهنگی و رسانهای متجدّد، دستکم از سالهای آغازین دهۀ ۹۰، بر حجاب متمرکز شده بود و معطوف به آن، مفهومسازی منفی و چهرهسازی میکرد و میکوشید زمینه را برای ایجاد یک «جبهۀ نزاع» فراهم آورد و در نهایت نیز در یک نقطۀ بحرانی، به آنچه که میخواهد دست یابد. در تمام سالهایی که آن «زمینههای فکری» و «بسترهای اجتماعی» پدید آمدند و ذرهذره و قطعهقطعه، مقدّمات تدارک دیده شدند، نیروهای انقلابی در غفلت و خاموشی به سر بردند و سرانجام در نقطۀ بحرانی، یعنی در متن اغتشاش، تازه دریافتند که چه رخ داده است. البته همچنان که اشاره شد، حتی در این نقطه نیز بسیاری در اثر خطای تحلیلی، پنداشتند که مسأله، قابلتقلیل به مواجهۀ گشت ارشاد است و ریشۀ همۀ این تنشها و تلاطمها، در عملکرد نیروی انتظامی است؛ حالآنکه طرح فرهنگیِ جریان تجدّدی از آغاز، نفی اصل حجاب و زدودن الزام قانونی به آن بود. کلیدواژۀ «حجاب اختیاری»، نشان میدهد که در نظر آنها، باید جنبۀ قانونی حجاب، کنار نهاده شود و حجاب در حد یک انتخاب شخصی و سلیقهای، تنازل یابد، نه اینکه نوع مواجهه با کشف حجاب، تغییر کند و سازوکارهای فرهنگی و هویّتی انتخاب شوند.
6️⃣. اما چرا جریان تجدّدی در پی نفی جنبۀ قانونی حجاب و تبدیل آن به یک انتخاب شخصی و سلیقهای بود؟ چرا این جریان، یک دهه در اینباره، تلاش رسانهای و نمادین کرد و کوشید جامعه را به سوی انگارۀ حجاب اختیاری سوق بدهد؟ مگر کشف حجاب در معادلۀ براندازی جمهوری اسلامی، چه سهم و نقشی دارد؟ کشف حجاب، چگونه به براندازی کمک میکند و این امر فرهنگی، چه نسبتی با امر سیاسی دارد و به چه واسطههایی در تداوم حاکمیّت، اختلال ایجاد میکند؟ پاسخدادن به این پرسش در شرایط کنونی که کشف حجاب، تعیّن و تحقّق یافته و پیامدها و نتایج آن را به وضوح مشاهده میکنیم، دیگر کار دشواری نیست. همچنان که دین اسلام، «شعائر» دارد که وجه نمادین آن را جلوهگر و مشاهدهپذیر میسازند و تمایز و حتی اقتدار در عرصۀ عمومی میآفرینند، نظام جمهوری اسلامی نیز در حوزۀ زیست زنانه، نمادها و ظهورات و تعیّناتی دارد که از آن جمله، حجاب است. البته این نماد، خودساخته و بشری نیست، بلکه ریشه در حکم الهی دارد و نظام جمهوری اسلامی نیز به سبب اینکه باید در عرصۀ عمومی، احکام شریعت را محقّق کند، آن را قانونی کرد و بهتدریج، وجه نمادین بخشید. حال در این جغرافیای معنایی، روشن است که درهمشکستن حجاب در عرصۀ عمومی، بنیان هویّتی و نمادینِ نظام سیاسی را متزلزل و مخدوش میسازد و آن را با چالش مشروعیّت و تنگنای اقتدار روبرو میکند. کشف حجاب در قالب شرع، حرام شرعی است و در قالب سیاست، حرام سیاسی؛ چراکه به معنی «نافرمانی مدنی» و «معارضۀ با حکومت دینی» است. در اینجاست که حجاب از حوزۀ فرهنگ و سبک زندگی به حوزۀ امنیّت و اقتدار سیاسی راه و تعمیم مییابد و به یک ابزار مهم برای براندازی نظام تبدیل میگردد. این تقابل، گرچه یک انتخاب شخصی و فرهنگی معرفی میشود، اما در اثر روایتپردازی، وجه نمادین یافته و به معنی «کنش براندازانه» است. این معنا، در اختیار فرد نیست که وی بتواند به قصد و نیّت خویش ارجاع بدهد، بلکه در زمینۀ اجتماعی، آفریده میشود؛ آنچه را که در متن یک روند اجتماعی، وجه نمادین یافته و ذیل «نه به حجاب اجباری»، تفسیر شده است، قابل بازتفسیر نیست. بنابراین، خواهناخواه، هر کشف حجابی در این موقعیّت روایتی و تفسیری، معنایی جز معارضۀ با حکومت دینی ندارد. پیش از دهۀ ۹۰، نهفقط کشف حجاب وجود نداشت، بلکه ضعف در حجاب نیز به معنی تقابل با حکومت دینی، تفسیر نشده بود؛ بلکه به انگیزههای شخصی و سلیقهای ارجاع داده میشد؛ چنانکه از «نقص در معرفت دینی» سخن به میان میآمد و یا «میل به تبرّج»، برجسته میشد. اما در دهۀ ۹۰ به این سو، طرح امنیّتی برای ایجاد شکاف میان حاکمیّت و مردم، بر روی مسألۀ حجاب، متمرکز شد و آن را به مهمترین نماد سیاسی و ضدهویّتی خویش تبدیل کرد.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
31.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 میرآقا داداش آقایف کارشناس مرکز مطالعات با انتشار این فیلم نوشت: شما شاهد بزرگترین آزمایش تاریخی آذربایجان هستید.
⏬ ادامه _ ۱/۲
سردبیر سایت ضیاءالصالحین
🎥 میرآقا داداش آقایف کارشناس مرکز مطالعات با انتشار این فیلم نوشت: شما شاهد بزرگترین آزمایش تاریخی آ
⏬ ادامه _ ۲/۲
🎥 میرآقا داداش آقایف کارشناس مرکز مطالعات با انتشار این فیلم نوشت: شما شاهد بزرگترین آزمایش تاریخی آذربایجان هستید.
👈 دو نفر از آذربایجان با لباس نظامی با یهودیانی که در زمان جنگ اول قرهباغ به اسرائیل فرار کرده بودند، ملاقات میکنند و آنها را به خدمت نظامی در آذربایجان دعوت میکنند. واکنشهای آنها شامل فحشها و توهینهای خیابانی است.
لازم به ذکر است که به ادعای برخی تاریخنگاران، در زمان جنگ اول قرهباغ حدود ۹۰ هزار یهودی از آذربایجان فرار کرده و به اسرائیل رفتهاند. این افراد هنوز هم در شبکههای اجتماعی معمولاً دو پروفایل دارند:
یکی با نام، عکس، پرچم و نماد گرگ خاکستری و پستهایی به زبان آذری با شعارهای توران و...
و دیگری با پروفایل واقعی خودشان که به عبری نوشته شده و گفتگو میکنند!!!
👈 حالا شما لطف کنید به من بگویید که آیا در آذربایجان ملت دیگری وجود دارد که در زمان جنگ قرهباغ بهصورت گستردهای از کشور فرار کرده باشد؟!
✍️ بهعنوان یک ایرانی در جواب این برادر آذربایجانی عرض میکنیم، علاوه بر اینهایی که شما نوشتهاید، در آن زمان هیچ کشوری نیز مثل ایران برای کمک همهجانبه با جان و مال و آبرو برای حمایت از جمهوری آذربایجان داوطلب نشد ولی چه کنیم که دست ایران نمک ندارد و با وجود هزاران سند و اعترافات مردمی و سران آنها، امروز حاکمیت دیکتاتور باکو با بیحیایی تمام، القائات صهیونیستهاو انگلیسیها را به خورد ملت خود میدهد و ایران را دشمن خود معرفی میکند و بیچاره کسانی که چشم و گوش خود را به دیدن و شنیدن حقائق بستهاند!!!
🤔 و البته بد نیست بدانید که ابتدا ترجمه متن فوق را به هوش مصنوعی (صهیونیستی) سپردیم به ما یک جمله جالب و آشنا نوشت و ترجمه نکرد:
«این مطالب #تنشزا هستند...»
🤔 حقیقتاً که هماهنگی و ادبیات مشترک هوش مصنوعی صهیونیستی با لابیهای داخلی ما در نوع خود بینظیر است!!!
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۴۴۶
↩️ شامل آیات ۱ تا ۲۴ سوره مبارکه #صافات
🔻حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) میفرمایند:
«قاریءُ الحدید، و اذا وقعت، و الرحمن، یدعی فی الملکوت السموات ، ساکن الفردوس»؛
تلاوتکننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها اهل بهشت خوانده میشوند.
📚 (عوالم العلوم و المعارف (مستدرک حضرت زهرا تا امام جواد علیه السلام) ج۱۱ ، قسم۲،حضرت فاطمه سلام الله علیها ،ص۹۱۵)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_صافات
◦◦◉✿ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین ✿◉◦◦
┘◄🌐| سایت | بله | ایتا | تلگرام |
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
✍️ #فرزانگان_قفقاز - [۱۸۳]
⬇️حسن علیزاده گنجوی (ق ۱۳۰۴ - ق ۱۳۶۴ م)
آیتالله میرحسن علیزاده گنجوی از علمای اعلام و فقهای عالیمقام قفقاز است. وی فرزند سیدعلی و متولد در حدود سال ۱۳۰۴ق (۱۸۸۷م) در شهر گنجه میباشد. آقا میرحسن همچون برادر بزرگش آقا میر نصرالله دروس مکتبخانهای و مقدمات و سطوح عاليه علوم حوزوی را از علما و روحانیون گنجه آموخت و در جوانی به همراه برادر عازم حوزه مقدسه نجف اشرف گردید و از محضر بزرگانی همچون حضرات آیات عظام: سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، آخوند مــلا مـحـمـد کـاظـم خراسانی، ملا فتحالله شيخالشريعه اصفهانی و در معقول از محضر حکیم متأله آیتالله آقا سیدحسین بادکوبهای بهره برد و به مقامات عالیه علمی و معنوی نائل گشت. سید پس از تکمیل تحصیلات به زادگاه خود بازگشت و بساط وعظ و ارشاد و تبلیغ و ترویج معارف اسلامی و احکام شرعی و دیگر فعالیتهای دینی را گسترد لکن از آزار و اذیت دژخیمان کمونیستی در امان نماند و سرانجام در سال ۱۹۳۷م دستگیر و زندانی شد و و خانوادهاش را از گنجه پراکنده ساخته و فرزندش سیدمرتضی را نیز به شهر قبا تبعید و تحت نظر قرار دادند. پس از مدتی به دنبال اعتراضات مردمی و با مساعدت عدهای از مؤمنین از زندان آزاد شد و ناگزیر به شهر تبریز مهاجرت کرد و پس از مدتی تهران را جهت سکونت برگزید.
این عالم ربانی و سید جلیلالقدر از شدت غم و غصه و رنج و محنت پس از اندك مدتی در حدود ۱۳۶۴ق (۱۹۴۵م) بدرود حیات گفت و به دیدار حق شتافت.
📖 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۱۸۳.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
014-Dr.Ahmad-Kazemi-www.Ziaossalehin.ir-TRT-Farsi-1403.pdf
955.5K
🚨 «ت.ر.ت فارسی» و «توهمات رنگارنگ ترکیه»
✍️ #دکتر_احمد_کاظمی
🔻 هدف واقعی از راهاندازی ت.ر.ت را باید در قالب نقش سهگانهای که ترکیه در تحولات منطقهای ایفاء میکند، ارزیابی کرد. این سه نقش عبارتند از : نمایندگی ناتو در غرب آسیا، پیمانکاری برای طرحهای انگلستان، پیگیری رویکرد نئوعثمانی.
🔴 پس از حدود ۱۰ سال مباحثه در داخل ترکیه درباره راهاندازی بخش فارسی شبکه تلویزیونی دولتی ترکیه (ت.ر.ت)، این شبکه همزمان با جولان تروریستهای شبه کتشلواری وابسته به ترکیه در سوریه، طی مراسمی با حضور مقامات رسمی و برخی از عناصر ضدایرانی و با پخش تیزری با تمرکز بر اقوام ایرانی، فعالیت خود را آغاز کرد. مسئولان ت.ر.ت که حدود ۲ ماه پیش از حجم انتقادات در داخل ترکیه درباره اظهارات زاهد سوباجی، مدیر کل سازمان رادیو و تلویزیون دولتی این کشور که با کنار گذاشتن تعارفات و به سبک تبلیغاتچیهای «ینیچریهای دوره عثمانی»، آشکارا، هدف راهاندازی «ت.ر.ت فارسی» را آزار دادن ایران خوانده بود، شگفتزده شدهاند، اینبار هدف از راهاندازی ت.ر.ت فارسی، را ثبات منطقهای و تقویت ارتباطات فرهنگی خواندهاند.
⬅️ در خصوص مجموعه تحرکات ترکیه از جمله راهاندازی ت.ر.ت فارسی و آنچه در سوریه، ترکیه در حال کاشت است، چند نکته قابل ارزیابی است:
🔗 شما میتوانید متن کامل مقاله را از طریق دانلود فایل پیوستی یا بهصورت آنلاین در اینجا مطالعه نمایید
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 کدام علوم انسانی؟!
✍️ #مهدی_جمشیدی
1️⃣. وزیر علوم در جشنوارۀ فارابی بهصورت مطلق از علوم انسانی دفاع کرده و گفته است آرمانهای ما، حاصل علوم انسانی است و علوم انسانی، گرهگشای مشکلات است. این روایت، برخاسته از این نظر خام است که علوم انسانیِ کنونی و غالب - که همان علوم انسانیِ تجدّدی است - «علم» است و چون علم، میتواند کارساز و پیشبرنده باشد، پس مطلقِ علوم انسانی نیز مفید است. چنین برداشتی، بهنهایت سطحی و ابتدایی است و با ماهیّت علوم انسانیِ تجدّدی و اثرات و نتایج عینی آن بر جامعۀ ایران، ناهمخوان است. علوم انسانیِ تجدّدی در نخستین ظهورش، مشروطۀ سکولار را به جامعۀ ایران تحمیل کرد و آنگاه در بهاصطلاح جمهوری رضاخانی، سکولاریسمِ ساختاری را بهصورت تحمیلی و وحشیانه، در جامعۀ ایران مستقر ساخت تا گذار از سنّت به تجدّد رخ بدهد. علوم انسانیِ تجدّدی، هویّت اسلامی در جامعۀ ایران را بلعید؛ چنانکه نظریههای همچون «غربزدگی» و «بازگشت به خویشتن» و ... در واکنش به آن صورتبندی شدند. انقلاب اسلامی نیز از علوم انسانیِ تجدّدی برنخاست، بلکه حاصل عالَم و ارادۀ دینی بود. ازاینرو، پس از انقلاب نیز امام خمینی تصریح کرد که بهجای علوم انسانیِ تجدّدی که خاصیّت استعماری و مادّی دارد، باید به سوی علوم انسانیِ اسلامی حرکت کنیم که خط معنوی و هویّتی انبیای الهی را بازسازی میکند.
2️⃣. پس از فتنۀ سال ۸۸، رهبر معظم انقلاب، از رواج آموزشِ علوم انسانیِ تجدّدی در دانشگاه، ابراز نگرانی کردند و گفتند آموزش این علوم در دانشگاهها، به معنی بازتولید تفکّر و فرهنگ غربی در متن جمهوری اسلامی است و این تناقض، بسی مهلک و ویرانگر است. ایشان میدانست که اصحاب فتنه، همان اصحاب علوم انسانیِ تجدّدی هستند و این سنخ از علوم انسانی، موجبات استحالۀ معرفتی آنها را فراهم آورده و آنها را در برابر اصالتهای انقلابی نشانده است. سرّ واگراییهایی دهۀ ۷۰ نیز غلبۀ روایتهای لیبرال از علوم انسانیِ تجدّدی بود که از لایۀ روشنفکری سکولار به دولت راه یافت و سیاستهای رسمی را به طرف لیبرالدموکراسی سوق داد. این سنخ از علوم انسانی، «دیگریِ معرفتیِ انقلاب» بود و هر دو رهبر انقلاب، بهدرستی تشخیص داده بودند که با وجود غلبۀ این نوع از علوم انسانی، انقلاب به آرمانهایش نخواهید رسید. انقلاب اسلامی، فرزند تجدّد نبود که بتواند بر علوم انسانیِ تجدّدی تکیه کند و به توصیفها و توصیههای آن گردن نهد. این انقلاب، نظام حقیقتِ دیگری داشت که هرگز، تجدّد و علوم انسانیاش را برنمیتابید و از اساس، این نوع علوم انسانی را علم نمیانگاشت. علوم انسانیِ تجدّدی، برآمده از خودبنیادیِ انسان غربی است که دین را به حاشیۀ زندگی رانده و اعتبار و منزلت معرفتی آن را ساقط کرده است. روشن است که انقلاب اسلامی، با وجود غایات دینی و الهی، نمیتواند تابع و تسلیم این سنخ از علوم انسانی بشود و به احکام و تجویزهای آن گردن بنهد.
3️⃣. تعارضها و تضادهای علوم انسانیِ تجدّدی با افق آرمانی انقلاب، در بسیاری از برههها و نقطهها آشکار شده است. از جمله نظریۀ «مردمسالاری دینی» که در برابر نظریۀ «دموکراسی سکولار» به میدان آمد و خواست و ارادۀ مردم را در چهارچوب دین برتابید؛ و نظریۀ «پیشرفت» که در برابر نظریۀ «توسعه»، قد برافراشت و توسعه را فرآوردۀ عالَم تجدّد و تجویزی برای اقماریکردن و پیرامونیسازیِ جوامع غیرغربی دانست؛ و ... . تجربۀ عینی دهههای گذشته نشان میدهد که انقلاب اسلامی نمیتواند خود را ذیل علوم انسانیِ تجدّدی تعریف کند و تسلیم اقتضاها و طراحیهای آن بشود، بلکه باید راه دیگری را در پیش بگیرد که حاصل جوشیدن علوم انسانی از «الهیات» است. علوم انسانیِ تجدّدی، جایگزین الهیات است و بهجای «خدا»، زمام و عنان جامعه و حاکمیّت را در اختیار خودِ «انسان» قرار میدهد و عقل و تجربۀ بشری را در قالب سکولار، اصل میانگارد. بهاینترتیب، دین جز در گوشۀ زندگیِ شخصی، پهنهای را در اختیار ندارد و نمیتواند سیاست بیافریند و نظام بسازد. علوم انسانیِ تجدّدی، علم نیست، بلکه بهشدّت آغشته به ایدئولوژی است و از متن ارزشهایی برمیخیزد که مصرّح نیستند، اما در پشتصحنه، حاضر و فاعل هستند و علوم انسانیِ تجدّدی را میآفرینند. انقلاب اسلامی، ادعای دیگری دارد؛ علوم انسانی، ضروری و قهری است، اما علوم انسانیِ کنونی، گرفتار سکولاریسم است و کمکی به صلاح و سعادت و خیر و حق نمیکند، بلکه آدمی را دچار وضعی میکند که در آن، گرهها و معضلهها، کورتر و دشوارتر میشوند. ازاینرو، باید علوم انسانی را از دامن دین برگرفت و تدبیر جهان انسانی و اجتماعی را از دین طلبید. آری، علوم انسانیِ اسلامی، علوم انسانیِ نقلی نیست و حجّیّت عقل و تجربه را به رسمیّت میشناسد، اما نه عقل و تجربۀ سکولار را.
©️ #سردبیر_سایت_ضیاءالصالحین
┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |